Golf 8 viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 11.11.19 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

AapeliK

Nyt pakkasilla on hädin tuskin missään vaiheessa rullannut. Käytännössä nestelämpöjen pitää olla öljy 50+ ja jäähdytysneste 80+, että auto edes harkitsee rullausta.

Veikkaan lisäksi, että koska Webasto on erittäin aktiivisessa käytössä, menee suurin osa jarrutusvirrasta 12V akun lataukseen.

Lataavatko nämä eTSI-moottorit muuten 12V akkua myös perinteisesti suoraan tehon moottorilta ottamalla? Tuntuu aika epävarmalta, jos virtaa otetaan talteen lähinnä jarruttaessa. Manuaalissa lisäksi kehotetaan tyhjäkäyntiin, jos akku valittaa alhaista varausta.

Tos®

Eilen jumahti ilmastointi, ei reagoinut nappulaan eikä lämpösäätöön.
Onneksi se sentään puhalsi sen verran kuumaa, että 20 asteen pakkasilla pärjäsi hyvin.

Ei korjaantunut resetoinnilla.

Näissäkin lienee sama, kuin on ollut jo yli 20 vuotta.
Moottorin lämpötila on tasan 90, vaikka oikea lämpö olisi 70-110 välissä. Öljyt hätinä (webastosta huolimatta) lämpenee yli 70 asteen näillä keleillä, vaikka olen alasäleikön osittain tukkinut.

Hyvin tuntuu kuitenkin rullavaan jos vähänkin on alamäkeä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Atsii

Täällä Skoda Octavia lV 1.5 TSI ACT 2020 kuljettaja kysellee  ::)
En löytänyt mitään ACT:hen liittyvää sivuilta.
Onko Golffeissa ACT-lepuutuksen käynnistyessä havaittavissa selvää jurinaa/lievää tärinää?
Jos on ollut, niin mitä on Volkkarilta vastattu?
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 08.12.21 - klo:09:19
Täällä Skoda Octavia lV 1.5 TSI ACT 2020 kuljettaja kysellee  ::)
En löytänyt mitään ACT:hen liittyvää sivuilta.
Onko Golffeissa ACT-lepuutuksen käynnistyessä havaittavissa selvää jurinaa/lievää tärinää?
Jos on ollut, niin mitä on Volkkarilta vastattu?

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=50169.msg759915;topicseen#new
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Atsii

Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 08.12.21 - klo:09:29
Onko Golffeissa?  ::)

Eiköhän noissa ole ihan sama tekniikka käytössä. Vai onko se Volkswagen sitten premiumpaa siten ettei siinä esiinny samoja ongelmia mitä Skodissa?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Tos®

Joskus tuntuu pieni nykäys, kun se vaihtaa neljälle sylinterille.
Tasamaalla ajettaessa ainakin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 08.12.21 - klo:09:19
Täällä Skoda Octavia lV 1.5 TSI ACT 2020 kuljettaja kysellee  ::)
En löytänyt mitään ACT:hen liittyvää sivuilta.
Onko Golffeissa ACT-lepuutuksen käynnistyessä havaittavissa selvää jurinaa/lievää tärinää?
Jos on ollut, niin mitä on Volkkarilta vastattu?

Vaikea sanoa yleisesti muttei ainakaan vaimon kulkineessa ole tuollaista esiintynyt, ei edellisessä 1.5 TSI:ssä vm. 2018 eikä nykyisessä vm.2021. Molemmat olleet 96kW/130hp malleja, tiedä vaikuttaako se sitten?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

FU2

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.12.21 - klo:10:38
Vaikea sanoa yleisesti muttei ainakaan vaimon kulkineessa ole tuollaista esiintynyt, ei edellisessä 1.5 TSI:ssä vm. 2018 eikä nykyisessä vm.2021. Molemmat olleet 96kW/130hp malleja, tiedä vaikuttaako se sitten?

Hiukan off-topic, koska kyseessä mk7.5

Ajoin 6.12. pääkaupunkiseudulta Saariselälle ja huomasin, että noin -20 asteen paikkeilla alkoi sylinterien lepuutus aiheuttaa  selvää jyrinää. Ensin luulin jonkin laakerin hajonneen, mutta huomasin että liittyy tuohon lepuutustoimintoon. Oli mukava poroja tarkkaillessa samalla kaasupolkimella pumpata, ettei jyrinämoodi mennyt päälle. Matkan aikana lämpötila vaihteli -13...-23 välillä ja jyrinä alkoi tosiaan -20 paikkeilla.

Muuten myös huomio, että neljättä talvea ajaessa DLA-ledivalot alkavat olla aika heikot, varsinkin Lapin teillä ne on aika tuikut.

Ja pidin myös tauon Rovaniemellä (tankkaus + lounas 30 min). Matka-aika leppoisasti ajellessa 12 h 30 min, 1100 km  :P
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

AapeliK

Etukäteen jännitti vähän, että minkä verran sylinteriominaisuutta huomaa. Moodin vaihdon tuntee pienenä nykäisynä, mutta ehkä kerran olen saanut jurruttamaan, kun lähestyin liikenneympyrää typerästi. Tämä tapaus saattoi tosin olla DSG:n sekoilua liian ison vaihteen kanssakin. Keskimäärin ACT on tosi huomaamaton, pitää käytännössä varmistaa mittaristosta, että milloin on päällä.

Bisti

Kyllä tuo ACT on kehittynyt huomattavasti verrattuna 1.4 vastaavaan. Ex-leonissa sen huomasi lähes joka kerta nykäisynä tai kuminauhamaisena vedonmuutoksena, näissä uusissa ei tosiaan huomaa kuin satunnaisesti ja silloinkin vain jos oikein keskittyy siihen. Rapinoita en ole huomannut kummallakaan autolla, liekö sitten vain kuulo niin huono etten juuri sitä taajuusaluetta kuule.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

MK1/MK8

Ajattelin että tuon GTE:n pikku murheiden kanssa pärjäisi ensi huoltoon, mutta nyt pitäisi vaimo vaihtaa painavampaan jotta istuinlämmitys toimisi. Ulkolämpötila mittaus päätti jämähtää -15 lukemaan. Hiukan "kurkistin"  vikakoodien määrää, n.60kpl.
Mutta kyllä tuolla vielä ajelee, täynee laittaa hinauspalvelu varmuudeksi pikavalintaan. ;D
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Tos®

^Omaan apukuskin penkkiin uusittiin painetunnistin, kun se reagoi istujaan miten sattuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lemon

Sama homma täällä, sillä tunnistimen vaihdolla korjaantui.
Kesällä -04 E46 M3 Cabrio Carbon Black ja -71 Fiat 500 L, talvella -21 Golf VIII R Performance Pack Lapiz Blue

Tos®

Lainaus käyttäjältä: MK1/MK8 - 09.12.21 - klo:20:44
Hiukan "kurkistin"  vikakoodien määrää, n.60kpl.
Mutta kyllä tuolla vielä ajelee, täynee laittaa hinauspalvelu varmuudeksi pikavalintaan. ;D
Samaa katsoin kun sain sopivan mokkulan hankittua
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49562.msg760188#msg760188

Se avaimenkuva katonrajassa soittaa suoraa huoltoon, riittääkö se  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MK1/MK8

Minkälaisia tuntemuksia on ratin lämmitystehosta ?
Ihmettelen kolmeasentoista tehosäätöä :-\  ei tunnu nopeus ja teho kovin vakuuttavalta verratuna edelliseen kilpailevan merkin kuljettimeen.
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Tos®

Itse joudun sen ottamaan pois päältä jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen.

Systeemi ei muista, vaikka automatiikan ottaa pois päältä.
Korjaantuneen joskus päivityksellä?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 11.12.21 - klo:12:48
Itse joudun sen ottamaan pois päältä jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen.

Systeemi ei muista, vaikka automatiikan ottaa pois päältä.
Korjaantuneen joskus päivityksellä?

Tuossa mulla ratinlämmityksessä varmaan jotain vikaa, kun 10km:n ajon jälkeen alkaa tuntua lämpimältä, meinaatko ohjelmavikaa ?
Käytännössä voi olla kympin pakkasilla kokoajan täysillä.
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Tos®

Ratissa on varmaan vikaa.
Toki se lämpö ei tunnu samantien muualla kuin siltä kohtaa, mistä rattia pitelee kiinni.

Ohjelmavika on siinä, että automaattilämmitys palautuu päälle itsestään, vaikka asetuksen kytkee pois.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

AapeliK

Olen aika lämminverinen ja täydellä teholla menee parissa minuutissa kuumuus sietämättömäksi. Menneiden viikkojen pakkasilla pidin noin minuutin verran käynnistyksen jälkeen päällä niin, että ratti tuntui kädenlämpöiseltä.

Muutamana päivänä on nyt kylmähkönä käynnistettynä pitänyt auto 5-20 sekuntia ylimääräistä epävireistä puhalluksenkaltaista ääntä. Voi olla, että liittyy jotenkin ilman virtaamiseen, sillä kunnolla esilämmitettynä mitään ääntä ei ole kuulunut. Seurailen…

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 11.12.21 - klo:13:31
Ratissa on varmaan vikaa.
Toki se lämpö ei tunnu samantien muualla kuin siltä kohtaa, mistä rattia pitelee kiinni.

Ohjelmavika on siinä, että automaattilämmitys palautuu päälle itsestään, vaikka asetuksen kytkee pois.
Juu, toi  ilmastoinnin ohjelmavika onkikin tiedossa. Toivottavsti olis päivitys jo olemassa.
Täytynee ruveta tekemään narinalistaa määräaikashuollon yhteyteen. ???
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Reneto

Lainaus käyttäjältä: MK1/MK8 - 11.12.21 - klo:13:27
Tuossa mulla ratinlämmityksessä varmaan jotain vikaa, kun 10km:n ajon jälkeen alkaa tuntua lämpimältä, meinaatko ohjelmavikaa ?
Käytännössä voi olla kympin pakkasilla kokoajan täysillä.

Mulla on vähän samaa vikaa. Käytin kovemmilla pakkasilla ja useamman minuutin (jotain 3-5 min)sai olla päällä että ratin voi sanoa edes vähän lämmenneen. Ja tosiaan täysillä voisi olla vaikka koko ajan.

Voisihan tuota uikuttaa merkkarilla, mutta kun se periaatteessa toimii, niin lähtevätkö korjaamaan. Missään ei kai luvata että lämmitys olisi tehokas. Jos se on ohjelmistovika, niin ehkä sitten..

Muuten talviautoilu on sujunut ihan hyvin. Ei herjoja eikä ongelmia. We Connect on toiminut, yhtään webasto-lämmitystä ei ole jäänyt sen takia väliin. Huurtuminen ei ole ollut mikään varsinainen ongelma, mutta takasivulasit pysyvät kyllä ajoittain huurussa melko pitkään. Ei siellä takana kukaan koskaan matkusta, niin eipä väliä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

timpy

Auto pyysi vaihtamaan kaukosäätimen pariston. Vaihdoin uuden, mutta herjaa edelleen paristosta. Toimii kyllä ok, niinkuin toimi aiemminkin. Pitääkö jotenkin ”resetoida”? Auto on ilman keyless ominaisuutta.
ex: VW Golf HB 1.5 eTSI DSG Style Premium vm.-20
ex: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG vm.-18
ex: VW Golf HB 2.0 TDI vm.-13

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 12.12.21 - klo:06:53
Mulla on vähän samaa vikaa. Käytin kovemmilla pakkasilla ja useamman minuutin (jotain 3-5 min)sai olla päällä että ratin voi sanoa edes vähän lämmenneen. Ja tosiaan täysillä voisi olla vaikka koko ajan.

Voisihan tuota uikuttaa merkkarilla, mutta kun se periaatteessa toimii, niin lähtevätkö korjaamaan. Missään ei kai luvata että lämmitys olisi tehokas. Jos se on ohjelmistovika, niin ehkä sitten..

Muuten talviautoilu on sujunut ihan hyvin. Ei herjoja eikä ongelmia. We Connect on toiminut, yhtään webasto-lämmitystä ei ole jäänyt sen takia väliin. Huurtuminen ei ole ollut mikään varsinainen ongelma, mutta takasivulasit pysyvät kyllä ajoittain huurussa melko pitkään. Ei siellä takana kukaan koskaan matkusta, niin eipä väliä.
Kyllä tossa mulla pitää kostealla kelillä huolehtia ilmastoinnin asetukset manuaalisesti muuten häviää näkyvyys . ilmeisesti automaattinen sisäilmankierto kun menee itsekseen päälle niin se on suurin ongelma.
Senverran vähän on kokemusta näiden vag-konsernin laitteista, mutta hiukan on tullut se käsitys että jos joku jotenkin toimii niin se pitää vaan hyväksyä.  ::)
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Sped

Itselläni ei tuo yhteys ole tullut autoon takaisin. Nyt kulunut about 2 viikkoa.

Laitoin huoltoon kyselyn, sanoivat etteivät varaa huoltoaikoja näin pienille vioille Tampereen K-autossa :D Mitä hel*ettiä :D Kuulemma huoltoneuvoja on minuun yhteydessä. Ei ole ollut, joten varasin itse huoltoon ajan, lisäsin myös muut viat, kuten jarrujen vinkumisen.

Yksi vaihtoehto olisi myös mennä käymään paikan päällä pikahuollossa arkisin klo 7:30 - 15:00, mutta työni puolesta tuo on aika mahdotonta. Uskomatonta palvelua kyllä sanon minä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Sped - 13.12.21 - klo:15:37
Itselläni ei tuo yhteys ole tullut autoon takaisin. Nyt kulunut about 2 viikkoa.

Laitoin huoltoon kyselyn, sanoivat etteivät varaa huoltoaikoja näin pienille vioille Tampereen K-autossa :D Mitä hel*ettiä :D Kuulemma huoltoneuvoja on minuun yhteydessä. Ei ole ollut, joten varasin itse huoltoon ajan, lisäsin myös muut viat, kuten jarrujen vinkumisen.

Yksi vaihtoehto olisi myös mennä käymään paikan päällä pikahuollossa arkisin klo 7:30 - 15:00, mutta työni puolesta tuo on aika mahdotonta. Uskomatonta palvelua kyllä sanon minä.

Mulla oli ton yhteyden kanssa ongelmia pariikin kertaa. Laitoin supportia tuonne <vwconnect-support@volkswagen.de>
sen jälkeen on toiminut moitteetomasti. Jopa kyselivät jälkeenpäin yhteyden toimivuutta. :)
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

Sped

Lainaus käyttäjältä: MK1/MK8 - 13.12.21 - klo:16:07
Mulla oli ton yhteyden kanssa ongelmia pariikin kertaa. Laitoin supportia tuonne <vwconnect-support@volkswagen.de>
sen jälkeen on toiminut moitteetomasti. Jopa kyselivät jälkeenpäin yhteyden toimivuutta. :)

Mitä he siis tekivät tai sinä teit, että alkoi toimimaan :D ?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Taas ne tuli:
Poistumisvaroitus ja peruutusavustin eivät ole tällä hetkellä käytettävissä
Vika: Pysäköintitutka

Molemmat katosi, kun kävi kaupassa ja auto oli lukittuna aikansa.

Näkyy olevan guuggelin mukaan vastaavaa muillakin.

OBDeleven data log

Date: 2021-12-13 18:05

VIN: WVWZZZCDZMWXX
Car: Volkswagen Golf
Year: 2021
Body type: 5-dr hatchback
Engine: DFYA 110 kW (150 HP) 1.5 l
Mileage: 10105 KM

---------------------------------------------------------------
76 Parking Assistance

System description: PLA 12K Kanal
Software number: 5WD919298
Software version: 0230
Hardware number: 5WD919298
Hardware version: H04
Serial number: 00001904219909030256
ODX name: EV_EPHBO2CVW3800000
ODX version: 002028
Long coding: 8200026011

Trouble codes:
    B1AE200 - Tonausgabe Fahrerassistenzsysteme
        static
            [b]Mileage: 10104 km[/b]
            Priority: 3
            Malfunction frequency counter: 1
            Unlearning counter: 40
    U112100 - Databus missing message
        Intermittent
            Mileage: 10081 km
            Priority: 6
            Malfunction frequency counter: 2
            Unlearning counter: 34
    U112100 - Databus missing message
        Intermittent
            Mileage: 10081 km
            Priority: 6
            Malfunction frequency counter: 2
            Unlearning counter: 34
    U112300 - Databus error value received
        static
            Mileage: 10104 km
            Priority: 6
            Malfunction frequency counter: 3
            Unlearning counter: 40
    B107BF0 - Rear park assist sensors Function limitation due to environmental influences
        Intermittent
    B10FCF0 - Front park assist sensors Function limitation due to environmental influences
        Intermittent

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Sped - 13.12.21 - klo:18:03
Mitä he siis tekivät tai sinä teit, että alkoi toimimaan :D ?
En tehnyt itse mitään, pyysivät vaan varmistamaan että yhteys toimii.
Tämän jälkeen yhteys on muodostunut nopeasti, enkä ole ainakaan huomannut katkeamista.
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

timpy

Minulla oli pitkään ongelmia myös tuon WeConnect palvelun kanssa. Viime talvena webaston etäohjauksen toimintavarmuus oli aika surkea. Tänä talvena toiminut toistaiseksi hyvin. Autoon tuli huollon yhteydessä joku päivitys, jonka piti parantaa tuon toimintaa. Näin näyttäisi myös käyneen. Aiemmin hävinnyt netti tuli itsestään takaisin n. 8-10 päivän jälkeen. Ilmeisesti modeemi resetoitui tuon ajan jälkeen (?). Pari kertaa netti palasi supportin kanssa asioinnin jälkeen.
ex: VW Golf HB 1.5 eTSI DSG Style Premium vm.-20
ex: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG vm.-18
ex: VW Golf HB 2.0 TDI vm.-13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy