Moniurahihnan kiristimen vaihto

Aloittaja ArtoN, 02.12.18 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

ArtoN

Moi,
antautui 2.0 DTI:n (CFFB) hihnankiristin oireilematta. Syttyi ajossa laturin merkkivalo ja tilannetta tarkasteltaessa hihnapyörä ja osa kiristimen runkoa pohjamuovin päällä hihnan kanssa.
Nyt kysymys kuuluukin, miten kiristimen rungon loppuosa jousineen lähtee irti ja miten se on kiinnitetty "brackettiin"?
Kovin tuntuu olevan ahtaat paikat.
Kiitollisuudella otan vastaan vinkkejä ja neuvoja.

- Arto
PS. Kuva uudesta osasta.

Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

Larmatin

se on pultilla sieltä toiselta puolelta kiinni. riippuen moottorista niin jotain pitää purkaa edestä pois jotta löydät sen pultin jolla se on kii
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

ArtoN

Osaatteko kertoa pääseekö k.o. pulttiin kiinni, jos irroittaa kompuran ja mahtuuko se pois tieltä poistamatta syyläriä tms ?

- Arto

Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

jmt

Ei kokemusta korjauksesta mutta kiinnostaa, paljonko oli ajettu kun meni?

ArtoN

236 tkm, ei ole koskaan aiemmin tuollainen vika tullut kohdalle.
Aika huonosti löytyy netistä vinkkejä korjaamiseen, joten ei taida ihan yleinen ongelma olla.

Nyt on löysätty latuturi ja kompura, mutta ruuvinkanta ei ole tullut näkyviin.
Ilmeisesti irrotettava koko laturin ja kompuran "kiinnityslevy".
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

ArtoN

Ilmeisesti sama rakenne löytyy Skodalta ainakin koneista:
CFHA, CLKA, CFJA, CLCA, CFFB, CFGB, CAYC, CLCB, CFHF ja CFHC.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

o.b.

Tässä Passatin vastaavan koneen ohje. Ei tarvitse arvailla, eikä paljoa purkaa ;)





Jareqq

Tarkista samalla laturin vapaakytkimen kunto. Jumittava kytkin on yleensä syy kiristimen hajoamiseen.

ArtoN

Valtava kiitos valaisevista kuvista, täytyy illalla taas perehtyä valaisimen kanssa tuohon kohtaan tarkemmin.
Tarkistetaan myös tuo laturin pyörä, sillä jokin syyhän tuohon kiristimen poikimiseen pitää olla.

Kiitos tiedoista!
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

o.b.

Eipä kestä. Kiristysmomentti unohtui mainita:

Uusi pultti, 20Nm + 180 astetta.

ArtoN

Kiitos lisätarkennuksesta o.b.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

ArtoN

Kuvat auttoi paljon, löysi jo pultin kannan, mutta ne ovat ikäänkuin irtomoottorista, jossa ei ole kylmästöinnin putkia ja vesiletkuja.

Täytyy jatkaa purkamista ja ottaa flektit ja jäähdytin kenno pois, jotta saa jonkinmoisen avaimen mahtumaan pultille.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

M_M

Valitettavan tyypillistä konsernin ohjeistusta johon itsekin törmännyt.  :( Ohjeissa lukee vaan että irrotappa tuosta ja kuva jossa kohde hyvin saatavilla. Tosielämässä sitten tilanne onkin aivan jotain muuta ja saa purkaa vaikka mitä pois edestä. Tai sitten on oltava todella pienet ja näppärät kädet ja erikoistyökalut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ArtoN

Nyt olisi taas pyyntö.
Olisko jollain heittää linkkiä, miten tuo keula purkaantuu kohtuudella.
On tullut jo sen verran monta hetkeä töiden jälkeen puuhasteltua ahtaassa tallissa ilman nosturia auton päällä ja alla, ettei oikein jaksaisi kauheesti Youtubea selailla.
Olisi kiva jos jollain ystävällisellä olisi helposti muistissa ja vinkattavissa tosi tarpeeseen.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

ArtoN

Ei taida muuten olla poikittais koneisisissa keulaa vedettäsissä "huoltotilaan"?
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

o.b.

Justiinsa tein 2008 Jettaan (1.4 TSi poikittaismoottori BMY) kansiremppaa (irrotus, purku, puhdistus yms.) ja siinä piti vetää keula huoltoasentoon, jotta turbon sai irrotettua. Joten eiköhän se onnistu Superbissakin. Puhallinhässäkän irrotus voi tosin olla helpompi operaatio. Se iso sähköliitin on välillä haastava :(

TDiih

Nopealla googlettelulla yksi jamppa väitti saaneensa vaihdettua ilman suurempaa purkamista 13mm hylsyllä, räikällä ja parilla jatkovarrella. Jos ei tuo onnistu, niin jäätävän paljon joutuu purkamaan. Nm. tein isän jakajapumpulliseen jakopäärempan neljään tuntiin toissapäivänä -3C pakkasessa.  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ArtoN

Voittajan olo, kiristimen runko irti.
Nyt kun tietää paikan ja systeemin, onnistuu purkamatta juuri mitään.
Pultin takana on "bracketissa" reikä, josta saa uitettua 13mm hylsyn lyhyellä jatkovarrella (1/4") ja pienellä räikkävääntimellä sai auki.
Itsellä hanskat kokoa 9, oli ahdasta, epäilen onnistuuko jos 10 koon käsi.
Nyt sitten kasaamaan turhaan irroitettuja kompuroita, latureita ym.
Vuosikatsastuksen deadline lauantaina, ei taas mene sekään viime tippaan.

Kiitos vielä o.b. kuvista. Siinä viimeisen kuvan oikeassa reunassa näkyy se pelastava reikä.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

ArtoN

Nyt voinee alkaa viettämään viikonloppua.
Auto saatu kasattua ja katsastus suoritettu 1 1/2 tuntia ennen katsastusaseman sulkeutumista viimeisenä mahdollisena päivänä, ennen pitkäksi menemistä.
Jarrut, iskarit ja pakokaasutestit loistavissa arvoissa, eikä alustastakaan löytynyt huomautettavaa.
Laturin vapaapyörä vielä jumissa, täytyy hoitaa niin pian kuin mahdollista.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

ArtoN

#19
Nyt on vaihdettu myös laturin vapaapyörä.
Hihnakoneisto äänteli jokunverran katsastus reissulla. Toivottavasti nyt hiljeni, Vanha pyörä oli täysin jumissa ja hihna vatkasi sillä.
Jos huomenna töiden jälkeen kasaisi sisälokasuojan ja pohjamuovin paikoilleen niin pääsisi koeajolle.
Oli vanha hihnapyörä aika tiekilla kiinni, piti käyttää jonkin verran jatkovarsia, mutta lähti kuitenkin paikoillaan ollessa. Konetta piti vähän nostaa tunkilla apulaitehihnan laidasta, jotta sai irroitustyökalun paikoilleen. Kumi jousti riittävästi ettei kiinnikkeitäkään tarvinnut löysätä.

Edit.
Kustannukset;
Hihnan kiristin ja hihna (Laakkonen) 97,80â,¬
Vapaapyörä (Autoasi) 64,00â,¬
Vapaapyörä työkalusarja 13 os. (Motonet) 39,90â,¬
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

3tuoppi

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 05.12.18 - klo:00:16
Nopealla googlettelulla yksi jamppa väitti saaneensa vaihdettua ilman suurempaa purkamista 13mm hylsyllä, räikällä ja parilla jatkovarrella.

Terve kaikille. Olen täällä uusi käyttäjä, mutta jo useita vuosia palstaa lukeneena on täältä saatu oppia moneen.
Kerran olen aiemmin vaihtanut kiristimen hihnan vaihdon yhteydessä, ja silloin purin konehuoneesta itselleni tilaa (laturi, polttoainesuodatin, ym) noin kolme tuntia, jotta pääsi pulttiin käsiksi. Tällöinkin tein homman yläkautta

Tänään rassasin vaihtaa tuon hihnankiristimen, joka oli samalla tavalla, kuin aloittajalla "pohjapanssarin" päällä irrallaan pultti katkenneena. Entinen nysä lähti pois kiertämällä pois kierteiltään, joten "vanhan" kiristimen sai pelastettua uusiokäyttöön.
Minä asensin tuon kiristimen ihan helposti yläkautta, joten ei tarvinnut purkaa muuta kuin sisälokari pois, jotta paikkoihin pääsi käsiksi.

Entinen katkennut pultti lähti bracketista pois magneetilla, ja uusi pultti meni myös magneetteja sekä mielikuvitusta hyväksi käyttäen. Koko hommaan meni alta kaksi tuntia, eikä tarvinnut purkaa isommalti mitään.

Alla muutama kuva. Yhdessä kuvassa on työkalut, joilla kiristimen katkenneen pultin, sekä uuden pultin sai ujutettua paikoilleen.

Vasemmalta alkaen on neodyymimagneetit, joilla sai "imaistua" uuden pultin bracketista läpi.
Seuraavana on pätkä 5x1.5MMJ kaapelia, jonka tehtävänä oli estää pulttia pakenemasta pitkä hylsyn sisään. Loput työkalut lienee jo tunnistetaan ilman selostustakin.








Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy