Apua viisaammilta octavian hankintaan

Aloittaja Nugis, 14.05.21 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Nugis

Hieman taustoitusta:
Olemme perheen kanssa (2 aikuista, muutaman kk-ikäinen lapsi, 2 pientä koiraa) nyt tilanteessa, että hyvien julkisten yhteyksien lähettyviltä poismuuton vuoksi auton hankinta on muodostumassa ajankohtaiseksi.
Olen tehnyt hiukan vertailua eri farmari-vaihtoehtojen välillä ja olemme päätyneet Skoda Octaviaan tilavuuden vuoksi.

Ostovaihtoehtomme
1) Muutaman vuoden vanha Octavia III
2) Octavia IV

Auton suhteen suurimmat kriteerimme ovat: turvallisuus, tilavuus ja automaattivaihteisto.
Toki plussaa olisi myös, että kulut olisivat mahdollisimman ennustettavat, sillä budjettimme ei ole rajaton. Tämän vuoksi olen pallotellut myös vaihtoehtona Octavia IV:n yksityisleasingia, jonka kulut ovat meidän kilometreillä (48kk, 40 000km) alle 400e kk.

Ensimmäistä autoaan kun hankkii, niin on vaikea hahmottaa että mikä olisi kannattavin vaihtoehto. Leasingin jälkeen kun ei mitään jää käteen, mutta eipä tule yllätyksiäkään - toisaalta jos ostaa suht uuden octavian, niin eipä siinä pitäisi muutenkaan mitään yllätyksiä huoltojen suhteen tulla? Toiveena kuitenkin olisi, että riippumatta onko ratkaisu rahoitus vai leasing, niin että kk-kulu ilman polttoainetta ja vakuutuksia olisi maksimissaan 400 euroa (toki jos päätyy octavia IV:seen, niin taitaa mennä hieman yli).

Sekin oman hankinnassa vielä mietityttää, että media maalaa kuvaa siitä, että nyt ostettu bensa-auto ei pitäisi jälleenmyyntiarvoaan (esim. jos vaihtaisimme 2025 autoa) samalla lailla seuraavaa viittä vuotta kuin esim. 2015-2020 välillä.

Kumpaa vaihtoehtoa te kokeneemmat preferoisitte, ja miksi ?

Kiitos jo etukäteen!

Jultsu

Onko tuollaisten 2016-2021 välillä rakennettujen autojen kolariturvallisuus (etumatkustajaa silmälläpitäen, olettaisin?) sitten niin paljon parempi kuin esim. vm2009-2014 välissä rakennetuilla autoilla?  Käsittääkseni uusimmat turvallisuusvarusteet ovat suunniteltu vain ajoneuvon ulkopuolisia henkilöitä silmälläpitäen (pään iskeytyminen konepeltiin jne.)

Jos rahasta on pulaa ja jälleenmyyntiarvo huolestuttaa noin kovasti (koska ajoneuvoa ilmeisesti ei ole tarkoitus käyttää kuin vain muutama vuosi?) niin siinä tapauksessa joku 10 vuotta vanha vekotin muutamalla tuhatlappusella olisi selkeästi järkevämpi investointi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Nugis - 14.05.21 - klo:14:03

Sekin oman hankinnassa vielä mietityttää, että media maalaa kuvaa siitä, että nyt ostettu bensa-auto ei pitäisi jälleenmyyntiarvoaan (esim. jos vaihtaisimme 2025 autoa) samalla lailla seuraavaa viittä vuotta kuin esim. 2015-2020 välillä.

Kumpaa vaihtoehtoa te kokeneemmat preferoisitte, ja miksi ?

Kiitos jo etukäteen!

Pienet kilometrit = kalliit pääomakulut. Mitä uudempi niin sitä isompi arvonmenetys. Uusinta mallia en noilla spekseillä ostaisi. Toki siinä vaikuttaa sitten muukin kuin järki. Etsisin sinuna vanhempaa mallia hyvällä historialla ja varusteilla jotka teille sopii. En myöskään lukittautuisi tiettyyn malliin, koska vastaavat ominaisuudet on sisarmerkeissä ja kilpailijoilla. Octavian negatiivinen puoli suosio, eli sitä myöten hinnoittelu yläkanttiin. Ominaisuuksilta on tiettyjä etuja uudemmissa, mutta rehellisyyden nimissä ajettavuus ei sen kummempi kuin kymmenen vuotta sitten. Toki loppuun ajettu alusta on varmasti huonompi.

jhm

Tulevaisuudestahan ei kukaan tiedä mitään mutta ei tämä katajainen kansa kaikenkaikkiaan loikkaa kovin nopeasti fossiilisista kulkuneuvoista sähköön.Tällä hetkellä taitaa keski-ikä ajoneuvoissa olla pitkästi yli kymmenen vuotta,hyvälle bensa-tai dieselkulkuneuvoille löytyy varmasti ostaja vaikka tarjonta kasvaisikin käytetyissä ja jonkinlaisella hinnalla.

Kysyjä kallistunut tietyistä syistä Ocuun ja niitä löytyy käytettynä runsaasti joka hintaluokkaan.Ostajan markkinat vielä kun ei ole vaihdossa tarjota kuin rahaa eikä mitään loppuun ajettua pommia mikä voi jälleenmyyjälle tulla kalliiksikin. Tarjonnan runsaus on tietysti kaksipiippuinen juttu mutta onpahan valinnanvaraa.

Ostajan haluista ja kyvyistä taas riippuu mihinkä haluaa vapaa-aikansa käyttää.Jos ostaa reilusti ajetun vanhemman niin pitää olla valmis käyttämään aikaansa remontteihin tai maksamaan niistä jollekin ulkopuoliselle.Uudemmalla taas jää aikaa muuhun ja uudessa on uuden takuu.

Kolme viimeistä autoa ollut vähän käytettyjä ostaessa (40-60 tkm). Liekkö ollut sitten onnea matkassa kun niillä on ajellut ennen vaihtoa sen 200-250tkm ilman isompia remontteja.Dieseleitä kylläkin,merkki sama.
VW Transporter T5  84kw 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy