Etanolimuutos myös uudempiin autoihin

Aloittaja tkp, 13.01.21 - klo:11:38

« edellinen - seuraava »

tkp

Lainattu etanoliautoilijat ry:n facebook-sivulta

"lakimuutoksen jälkeen kaikki muunnetut autot, jotka ovat ensirekisteröityjä ennen 1.9.2009 voi muutoskatsastaa ja näin hakea muutostukea!
Tällä hetkellä laki odottaa vain sitä, että Presidentti vahvistaisi lain. "

https://www.facebook.com/etanoliautoilijat/posts/237984661178529

Tähän astihan päivämäärä on ollut 1.1.2007

JPN_V70D3OR

Vaan onko mitään järkeä :o

- Öljynvaihtoväli puolittuu, eikä E85 ole paljoa halvempaa (kulutuksen huomioiden), kuin 95E, joten ainakaan ei pääse nettoamaan.
- Maailma pelastuus, paitsi että, kaikki puhdas ekopolttoaine, jota tankataan, vähentää jakelijoiden ekovelvoitteita. Erityisesti kalliin MyDieselin-tankkaajia pissataan linssiin 5-0
- Helsinki 'ystävällisesti' juuri poisti vähäpäästöisen pysäköintialennuksen E85:lta, mutta jostain syystä jätti korkeampi <150g päästöisille kaasuautoille edun, kuten myös <50g hybridelle.

+ Onhan se kivan näköistä, kun pakoputkien pää on lähes yhtä kiiltävä sisältä, kuin ulkoakin.
+ Jos tulee sopivasti ajoa ja vaihdattaa muutenkin kerran vuoteen (ei LongLife) öljyt, jolloin laskelmieni mukaan pääsen muutaman kympin 'voitolle' vuodessa 8) tai ei ainakaan tule hirveästi pers'nettoa. E85 hinnoittelussa ei ole juurikaan kilpailua.

-> Siispä, minkään lisälaitteen asentaminen on järkevää ainoastaan laitteen myyjälle - valitettavasti.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Daatta

Toimiiko noilla lisälaitteilla jo kylmäkäynnistys luotettavasti? Lisäongelmia tulee siitä, että kaikkien autojen bensiinijärjestelmät eivät kestä etanolia. Itsekään en näkisi em. syistä mitään syytä muutokseen, vaikka E85:sta pumpusta saisikin. Mikä ei ole sanottua pienemmillä paikkakunnilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Eikös viinalla saa enempi jerkkua irti koneesta, siinä kai pääasiallinen syy muutoksille..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.01.21 - klo:15:39
Eikös viinalla saa enempi jerkkua irti koneesta, siinä kai pääasiallinen syy muutoksille..

Ei ainoa syy. Etanoli myös tulee pääsääntöisesti vajaa 20% halvemmaksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:16:00
Ei ainoa syy. Etanoli myös tulee pääsääntöisesti vajaa 20% halvemmaksi.
Taitaa olla autokohtainen tämä 20% ? Etanolin kulutus lisääntyy bensiiniin nähden melkoisesti - auton moottorirakenteesta riippuen.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.01.21 - klo:15:36
Toimiiko noilla lisälaitteilla jo kylmäkäynnistys luotettavasti? Lisäongelmia tulee siitä, että kaikkien autojen bensiinijärjestelmät eivät kestä etanolia. Itsekään en näkisi em. syistä mitään syytä muutokseen, vaikka E85:sta pumpusta saisikin. Mikä ei ole sanottua pienemmillä paikkakunnilla.
Etanoli ei sovi kaikille bensiinimoottorin polttoainelaitteille - on tosi. Mm. letkut, tiivisteet, kalvot ja suotimet ovat näitä tarkistettavia/vaihdettavia; myös muutamat muovikomponentit voivat "vanheta" ennenaikaisesti.
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 13.01.21 - klo:16:03
Taitaa olla autokohtainen tämä 20% ? Etanolin kulutus lisääntyy bensiiniin nähden melkoisesti - auton moottorirakenteesta riippuen.

Noh kaveripiirissä löytyy saabbia, fordia, volvoa ja subarua joten aika hyvin on kartalla minkä verran kulutus on.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 13.01.21 - klo:16:08
Etanoli ei sovi kaikille bensiinimoottorin polttoainelaitteille - on tosi. Mm. letkut, tiivisteet, kalvot ja suotimet ovat näitä tarkistettavia/vaihdettavia; myös muutamat muovikomponentit voivat "vanheta" ennenaikaisesti.

Ja minkälaisella kokrmuksella kirjoitat tästä? Korjaat työksesi autoja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JPN_V70D3OR

Ahtoa lisäämällä saa etanolilla lisää tehoja (Saab), mutta sitä ei lisäboksilla saa, eikä yleensä muiden merkkien multi/flexfuel koneista.

Esimerkiksi: Ajetaan vuodessa 15 000km, kulutus bensa 7l/100km, bensa 1.45/l, E85 1.14/l

Yleisesti sanotaan että, E85 kulutuksen lisäys olisi 30% -> etanoli 9.1l/100km
150*7*1.45 - 150*9*1.14=tappiota 33.60

Jos lisäys olisikin vain 20% -> etanoli 8.4/100km
150*7*1.45 - 150*8.4*1.14= säästöä 86.10

Lisäksi öljynvaihtoväli puolittuu, joten 2v jaksossa tulee lisää  60,- eli 30,-/v

Parhaimmillaankin pääsee 50,-/v voitolle, kyllä verottaja on puolensa pitänyt   >:( maailmasta viis
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

duke7

^ Mikä Saabin moottorissa on erilaista että vain siinä saadaan lisättyä tehoja reilusti?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 13.01.21 - klo:16:08
Etanoli ei sovi kaikille bensiinimoottorin polttoainelaitteille - on tosi. Mm. letkut, tiivisteet, kalvot ja suotimet ovat näitä tarkistettavia/vaihdettavia; myös muutamat muovikomponentit voivat "vanheta" ennenaikaisesti.

Olisiko esimerkkejä 2000-luvun autoista, jotka eivät kestä etanolia?  ???


tkp

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.01.21 - klo:00:29
Olisiko esimerkkejä 2000-luvun autoista, jotka eivät kestä etanolia?  ???

Lienee vag:n käyttämä vdo:n bensapumppu ainut osa jolla varmasti tiedetään olevan ongelmia etanolin kanssa

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 13.01.21 - klo:22:10
^ Mikä Saabin moottorissa on erilaista että vain siinä saadaan lisättyä tehoja reilusti?
Saabin (tehdas) Biopower moottorissa oli eri moottorinohjauskarttoja, riippuen polttoaineen etanolipitoisuudesta. E85:llä on korkeampi puristuskestävyys, joten sillä saadaan haluttaessa moottorista enemmän tehoa.

Kovin yleisesti muille merkeille (pl.Saab sukuiset Opelit) noita moottorin 'optimointi'ohjelmia ei taida olla saatavilla.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Iro

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.01.21 - klo:00:29
Olisiko esimerkkejä 2000-luvun autoista, jotka eivät kestä etanolia?  ???

Opelin Z22yh moottoriin ei saa tankata edes 95E10 koska korkeapainepumppu ei kestä etanolia.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Jus

Itse olen mietiskellyt, että päästövähennyshöyryilystä poikivan riskin takia on ehkä jopa järkevää tuo muunnos tehdä, kun sen nyt saa valtion tukemana melkein ilmaiseksi. 2009 vuosimallin auto on kuitenkin Suomessa liikenteessä vielä vuonna 2030, jolloin bensalla ajavat luultavammin joutuu vähintään linnaan. Eihän sillä etanolilla ole pakko ajaa.

duke7

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 14.01.21 - klo:09:29
Saabin (tehdas) Biopower moottorissa oli eri moottorinohjauskarttoja, riippuen polttoaineen etanolipitoisuudesta. E85:llä on korkeampi puristuskestävyys, joten sillä saadaan haluttaessa moottorista enemmän tehoa.

Kovin yleisesti muille merkeille (pl.Saab sukuiset Opelit) noita moottorin 'optimointi'ohjelmia ei taida olla saatavilla.
Ok, jännä sinänsä kun noita moottorien softia kuitenkin myydään ja tehdään niin paljon.

Saksoboy

#16
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:09:48
Ok, jännä sinänsä kun noita moottorien softia kuitenkin myydään ja tehdään niin paljon.

Siis saabilla on jo valmiina kaksi eri karttaa mitkä vaihtuu kun auto tunnistaa etanolipitoisen polttoaineen. Kai sitä muihinkin autoihin saa lisää höökiä mutta se yleensä vaatii optimointia joko ohjelmallisesti tai mekaanisesti.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:16:00
Ei ainoa syy. Etanoli myös tulee pääsääntöisesti vajaa 20% halvemmaksi.
Toi 20 pinnaa pienee kulutus taitaa koskea silloin kun mottoriohjelmointia muutetaan suuremmalle teholle. vakiokoneissa (saabin Biopower pois lukien) ei kulutushyötyä saa pelkällä etanoli muutos palikalla.

Edit: Korjaan 20 pinnaa halvempi kulutus. Ei 20 pinnaa pienempi kulutus.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

duke7

^ juu ymmärsin tuon että Saabissa valmiina. Sitä vain ihmettelin kun en juuri muissa ole kuullut käytettävän etanolia lisätehon saamiseksi. Kuitenkin se softaus tehdään aina kun viritetään.

eranta

Itse ajelin muutaman vuoden isolohkosella Primera 1.6 2004, siihen laiton jonkun RE85 adapterisarjan, joka tuli suuttimien aikoja lisäämään ja sen boksiin sai säätää erikseen kylmäkäynnistys ryypyn ja kylmäkäyntiryypyn. Tuli se testattu -29 vetää ilman lämmitystä käyntiin, sillon ST1 lupas -e85:n toimivuuden -25 asti.

Ajelin e85:lla noin 80tkm, jonka jälkeen auto meni vaihtoon, keskikulutus tuolla oli aika tasan 10l satasella spiritmonitori. mukaan, vertailukohtaa ei ole, kun bensalla ei tullut ajettua edes 10tkm primeralla.

Bensapumppu kuoli tuona aikana, mut kilsoja oli noin 240tkm, joten ois varmaan kuollut bensallakin. Primeraan muuten löyty kahta eri bensapumppua maailmalta toisen tiedoissa maininta methanol muistaakseni tai jotain vastaavaa, oiskohan ollut jostain 2005 malleista eteenpäin.

Eipä se halvemmaksi tule, jos tihentää öljyvaihdot, mut mukavampi käydä tankilla, kun saa tankin täyteen paljon vähemmällä, tosin pitää sitten käydä useammin siel tankil... Kaasu Passatilla viel mukavampi käydä tankilla, ku 25 eurolla saa tankin täyteen...
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 13.01.21 - klo:14:49
Helsinki 'ystävällisesti' juuri poisti vähäpäästöisen pysäköintialennuksen E85:lta, mutta jostain syystä jätti korkeampi <150g päästöisille kaasuautoille edun, kuten myös <50g hybridelle.

Tuossa on tehty sentään järkevä päätös säilyttää kaasuautoilla pysäköintietu, koska lienee aika yleisessä tiedossa, että kaasuautojen ilmoitetut päästöt eivät oikeasti vastaa sitä, mitä autotehtaat joutuvat niistä ilmoittamaan johtuen EU-säädöksistä, jotka eivät osaa ottaa kaasuautoja järkevästi huomioon päästöjen suhteen. Lähinnä sitä tarkoitan, että itsekin kaasuauton omistajana ajan 99% ajoista biokaasulla ja oikeastaan ainoat bensaa kuluttavat asiat ovat ensimmäinen ajokilometri tankkauksen jälkeen ja webasto. Lisäksi kun polttoaine on jopa puolta halvempaa bensaan verrattuna, olisi todella hölmöä jättää se etu käyttämättä.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: tkp - 14.01.21 - klo:06:38
Lienee vag:n käyttämä vdo:n bensapumppu ainut osa jolla varmasti tiedetään olevan ongelmia etanolin kanssa
Tuo VDO:n paska ei kestä ees bensaakaan, Boschi tilalle niin loppuu ongelmat siihen paikkaan.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jonde

Uusissa autoissa suurin ongelma on suorasuihkutus mikä estää etanolin käytön.
Noi muutossarjat on perinteiselle imusarja suihkutteiselle suuttimelle tarkoitettuja.
Oikeasti jos haluaa e85 hommiin lähteä ja ottaa varman päälle, niin uusii ne lyhyet pätkät kumiletkua mitä löytyy ja painesäätimen o-renkaat, niin pääsee jo todella pitkälle.
Sitten tankista lähtee alkuun ihan järkyttävä määrä paskaa liikkeelle, joten suodattimen vaihto ja suuttimien kärkien putsaus on paikoillaan.
Ja se on totta että VDO pumput ei e85:sta kestä, mutta todella harvassa on ne vag malleihin valmistetut suoraan vakion korvaavat pumput. Kaikki ei ole pelle pelottomia kun osaa leikkaa, liimaa, liitä, asennuksen tehdä. Puhumattakaan 4vetoisista malleista, jotka vaatii imun myös toiselta puolen kardaania olevasta tankista ja tätä liitintä ei esim boschin pumpuissa ole.
Mitä kulutukseen tulee, niin 50% nousu on ollut kaupunkiajossa realistinen, maantiellä on päässyt tasaisella vauhdilla vain 10-20% lisäyksellä.
Huollot on sitten ihan lajinsa ja niiden jälkeen kyllä monesti on halvemman polttoaineen etu menetty. Ellei kyse ole valmiista multifuel autosta.

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:15:05
^ juu ymmärsin tuon että Saabissa valmiina. Sitä vain ihmettelin kun en juuri muissa ole kuullut käytettävän etanolia lisätehon saamiseksi. Kuitenkin se softaus tehdään aina kun viritetään.

Juu en itsekkään ole kuullut ja olen ymmärtänyt ettei lisätehoja saa kuin uudelleen ohjelmoimalla ahdettua konetta. Etanolia pystyy syöttää enemmän koska se vastustaa nakutusta paremmin kuin perus 95 bensa joten sytytystäkin voidaan säätää aikaisemmalle korkeamman oktaaniluvun vuoksi.

Edit: Saabilla toi BioPower tehonlisäys juttu tais olla kuolinkorahdusten aikaansaama yritys päästä hieman houkuttelevammaksi mahdollisten ostajien silmissä.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Iro - 14.01.21 - klo:09:31
Opelin Z22yh moottoriin ei saa tankata edes 95E10 koska korkeapainepumppu ei kestä etanolia.

Nii juu, suorasuihkutteisiin ei taidettu suositella..?



tkp

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 14.01.21 - klo:17:37
Huollot on sitten ihan lajinsa ja niiden jälkeen kyllä monesti on halvemman polttoaineen etu menetty. Ellei kyse ole valmiista multifuel autosta.


Eipä toi etanolilla ajaminen juuri autoihin huoltoihin vaikuta. Etanoli vaikuttaa ainoastaan öljynvaihtoväliin mutta omiin autoihin öljyt vaihtanut muutenkin aina 10tkm välein niin siinäkään ei ole eroa. Etanolin kanssa tarvitsee toki käyttää SN-laatuluokan öljyä mutta eipä toi montaa euroa kalliimpaa ole.

Beetle

Itsekin vaihdan 10tkm välein, joten ei vaikuta ajaako bensalla vai E85.
API SN öljyhän on halpaa! Luokitus ei ole enää kovin uusi.

BLUP!

Mä ajelin varmaan 7 vuotta b5 s4:lla viinalla omilla muutoksilla suoraan ecuun eikä ollut mitään ongelmia viinatoiminnan kanssa. Kerran boschin 044 leipo kiinni. Koodasin siihen lean burn seokset matka-ajo kuormille ja hyvin kesti laihentaa seosta. Kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksissä viinaa tuli kyllä suoraan putkesta ulos mutta mulla oli lämmin talli ja eberikin siinä joka sekin toimi kun laitto isomman imupuolen kupariletkusta. Hieman se söi eberin tehoa kyllä mutta 5kw versio riitti hyvin.
VW Eco Up!

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 14.01.21 - klo:15:58
Tuossa on tehty sentään järkevä päätös säilyttää kaasuautoilla pysäköintietu,...
Helsingin keskustaan tuleminen on tehty niin epämiellyttäväksi, etten kertaakaan tuota pysäköintietua 'hyödyntänyt', vaikka ikkunassa tarra olikin.

Eniten minua nypityttää tuo säännönmukainen kaksinaamaisuus. Jollain vieheellä saadaan ihmisiä hankkimaan tietynlaisia autoja, sitten muutaman vuoden päästä vetäistään matto alta ja lyödään näpeille.

Moottoripetroolin piti ratkaista joku ongelma. Porukka teki muutossarjoja ja Saab oman versionsa->verot tappiin
Dieselin piti ratkaista CO2 päästöt. Porukka hankki diesel-autoja -> diesel-verot tappiin
E85:n piti ratkaista CO2 päästöt -> Hyväksyntä niin raskas, ettei autotehtaille ole kannata. Verot tasaan bensan kanssa, koska valitettavasti noihin voi yhtä hyvn tankata bensaa.
Kaasuauto > Hyväksyntä niin raskas, ettei autotehtaille ole kannata. Nyt vielä uusissa ei saa olla yli 9l bensatankkeja ja kaasuasemia on matka-ajoon rajallisesti. Tulee kuolemaan pois aika pian.

Nyt ajetaan sähköautoa raamatullisella kiihkolla käyttäen tuttua CO2-päästöä keppihevosena.

Ainoa syy kaikille edellä oleville on maksimoida verotulot. CO2-synnillä kepin heiluttaminen koetaan hyväkyttäväksi, mutta CO2-päästöjä ei oikeasti haluta alas. Syntisen loppuisivat.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

BLUP!

Se Helsingin pysäköintietukin poistui kaasuautoilta jos ei ole EU6. Mun keskikulutus 2.65kg/100 ja just lähti pysäköintialennus pois koska ei EU6 luokitusta.
VW Eco Up!

Juzu84

Tämän päivän hintaesimerkki Ylivieskasta osoitti että tentulla ja ysivitosella tulee eflexfuel sivuston laskurin perusteella ajaminen yhtä "halvaksi".
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy