ID3 radio/ äänentoisto

Aloittaja Tomra78, 30.03.21 - klo:15:34

« edellinen - seuraava »

Tomra78

Itselle tulossa ID3 kahen viikon sisään, kysyn että toimiiko tuo digitaalinen radio suomessa. Ja toinen kysymys onko kahden kaiuttimen äänentoisto kovin hyvä?

dwntime

Digiradiosta. Ei taida Suomessa olla enää ainuttakaan radiokanavaa joka lähettäisi digitaalisesti :(

Ylen digiradiokin kuopattiin jo vuosia sitten.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Tomra78 - 30.03.21 - klo:15:34
Itselle tulossa ID3 kahen viikon sisään, kysyn että toimiiko tuo digitaalinen radio suomessa. Ja toinen kysymys onko kahden kaiuttimen äänentoisto kovin hyvä?

Digikanavia ei taida meillä kuulua, nettiradio toimii kyllä mutta auto tarvitsee tätä varten verkkoyhteyden. Sen voi muodostaa vaikka jakamalla netin kännykästä autolle tai sitten voi ostaa datapaketin Cubic Telecomilta. ,,myreitä sulle tullee olemaan 5, mulla 7 joten äänenlaatuun en osaa ottaa kantaa.

Vastarakki

Pelkillä etukaiuttimilla auto soi ihan riittävän hyvin normikäyttöön. ,,änikirjat ja muut kuuluu nastarenkaillakin motarivauhdissa hyvin. Eihän tuo mikään yökerho ole, mutta kyllä sillä rokkaa.

Jälkiasennettuja kajareita ei ole ilmeisesti juuri kukaan britti- ja sakufoorumeiden perusteella saanut kiinni.

Rasvis

Minusta vakkariäänentoisto oli ainakin pakasta vedetyssä autossa luokkaa karmea. En tiedä minkä verran olisi parantunut kaiuttimien "sisäänajolla".

Laitoin etukaiuttimien virkaa toimittaneiden HanoSonicien (!) tilalle Blam Livet, etuoviin lisää vaimennusta ja vahvistimeksi Focalin nelikanavaisen. On tuo nyt parempi, mutta ei vieläkään hyvä. Nähtävästi DSP:tä kaipaisi. Ja subbaria, mutta saa odottaa kevättä ennen kuin alan askarrella sitä siihen tavaratilan takareunassa olevaan poteroon. Eihän sinne mikään säädyllinen vakiovehje sovi.

-ruoska-

Rasvis,

Saitko vahvistimen mahtumaan mihin, onko hansikaslokeron takana tilaa tuolle?

Rasvis

Sinne hanskalokeron taakse sen laitoin, mutta kiinnitystä pitää vielä parantaa. Siellä ei juurikaan ole vaakapintaa mihin asentaa. Sen sijaan tuollainen Focal Impulsen mallinen puikula mahtuu sinne pystyyn infotainment-putkin ja muiden purkkien viereen. Jos haluaa vähänkin isompia virtoja käyttää niin lattiamaton alta löytyy nätti valmis maadoituspiste mutta virransyöttö pitää vetää sulakerasialta.

Daatta

Jännästi mielipiteet eroavat, minusta vakiotoisto on aivan hyvä. ID.4:een oli foorumilainen sovitellut Focalin drop-in sarjaa, mutta palasi orkkiksiin kun eivät soineet hyvin. Keskikanava on aika suuressa roolissa, se sekoittanee jälkiasennuskaiuttimien sointia.

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 08.03.22 - klo:09:18
Ja subbaria, mutta saa odottaa kevättä ennen kuin alan askarrella sitä siihen tavaratilan takareunassa olevaan poteroon. Eihän sinne mikään säädyllinen vakiovehje sovi.

Tuo potero on tarkoitettu tulevalle (?) Premium-DSP audion subbarille. Sinne saisi kyllä valettua kohtuulisen kotelon lasikuidusta, jos sellaiseen jaksaisi ryhtyä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rasvis

Keskikanava on toisaan ärsyttävä. Sitä voi ainakin osittain taklata säätämällä vasemman ja oikean kanavan tasot kovemmalle, mutta jaksaessani kokeilen vielä nypätä koko kihisijästä liittimen irti. Mahdollinen ongelma on että mahtaako infotainment-purkki vähentää vasemman ja oikean kanavan signaalista jotain ja työntää sen keskikanavaan? Ja mihin tuota koko ämyriä edes käytetään?

Minäkin harkitsin Focalia mutta pelkkien kuvien perusteella niiden rakenne ei oikein vakuuttanut. Ja ilmeisesti asennuspaikka on sellainen että Blameihinkin syntyy tietylle taajuuksille ärsyttävä purkkimainen korostus. Joku toinen matsku taas sitten soi aivan hyvin.

Tavaratilan potero on sen mallinen että vaneristakin saisi tehtyä välttävän kokoisen kotelon. Tosin siitä pitää tehdä halkaistava että sen saa ujutettua paikalleen poteron yläreunan kiinnityskorvakkeen ohi. Kun en viitsisi alkaa työsuhdeautoa rälläköimään.

dwntime

Et voi ottaa keskiääntä irti. Sitä käytetään hätäpuheluihin ja auto vetää kilarit jos vedät sen irti.
Keskiääni ei ole kytketty MIB yksikköön vaan sitä ohjataan sen telematiikkayksikön kautta. Telematiikka ja MIB juttelevat keskenään ethernetin yli.
Yritin koodailla sitä pois mediakäytöstä sieltä telematiikalta mutta ei ollut vaikutusta.

Tuo keskiääni todella sotkee äänikuvaa aika tehokkaasti vaikka onkin melko onneton pihisijä. Vakiokaiuttimilla ja ilman DSPtä tai muutakaan korjailua se menee mutta heti kun muutat systeemiä yhtään niin tuosta on vain haittaa.
Mittasin huvikseen sen taajusvasteen kun täällä oli puhetta keskiäänen bassotoistosta. Kuuluva taajuusalue on reilusta 1kHz - n. 8kHz:iin. Noiden taajuuksien kohdalla alkaa leikkaantua todella jyrkästi. Eli on nimensä mukaisesti siis keskiääni :)


Rasvis

#10
Nyt tulee hyvää infoa! Keskarin olemassaolo varmaankin päätellään resistanssin mittauksella, mutta mikähän siinä mahtaa olla sallittu ikkuna? Ensimmäisenä tulisi mieleen laittaa tehovastus sen kanssa sarjaan, mutta jos vastus on liian suuri niin auto on varmaankin asiasta murheissaan. Osaatko sanoa onko keskarin signaali musiikkia kuunnellessa vaan vasen ja oikea kanava summattuna, vai onko muiden kanavien signaalista myös vähennetty jotain?

Ainakin ajoittain autoon hypätessä keskiääni herää sekunnin-pari ennen vasenta ja oikeaa kanavaa, ja samalla pääsee väkisinkin arvioimaan sen "äänentoistoa"  ::) Järjetön viritys leipoa tuollainen akuankkaämyri osaksi musiikkilaitteistoa.


Edit: Ajatus jalostuu vähän hitaasti. Voihan sen keskitöttörön korvata vaihtamalla tilalle pelkän tehovastuksen, tai jos haluaa säilyttää hätäpuhelimen toiminnallisuuden mutta vaimentaa töröttimen ääntä niin yksi vastus ämyrin rinnalle ja toinen koko paketin kanssa sarjaan niin että kokonaisresistanssi (tai -impedanssi) säilyy suunnilleen alkuperäisenä. Aika virittelyä kyllä, mutta minkäs teet kun tehdas on tuollaiseen rytäykseen päätynyt.

miz

Tuosta keskikanavasta, en tiedä onko 1:1 ratkaisu uuden Leonin kanssa, mutta ainakin siinä keskikaiuttimen volumetasot on musiikkia kuunnellessa niin pienet ulkoinen dsp/vahvistin järjestelmään kytkettynä (keskikaiutin alkuperäisessä asussaan), että hukkuu kohinaan eikä ole merkitystä.

Auton järjestelmästä äänen voimakkuutta säädettäessä riittää siis hyvin pieni taso verrattuna alkuperäiseen, että ääntä riittää muista kanavista. Tällöin keskikaiuttimen taso on todella pienellä, eikä sitä erota, mutta hätäpuhelut sun muut toimii kuten on suunniteltukin toimivaksi.
Sama tietty kovempaakin kuunnellessa kun autossa on kovemmat äänentasot jo volumesäädön ollessa puolessa välissä, mihin vakiojärjestelmä järkevästi kykenee.

Rasvis

Musiikin kuuntelun kannalta vahvistimen tasonsäädön ruuvaus vähän herkemmälle kyllä häivyttää keskikaiutinta, mutta ongelmaksi tulee että peruutustutka ym. pimputtimet tuuttaavat aivan sietämättömän kovaa. Jo kaiuttimista tuleva vilkun tikityskin alkoi ottaa otsalohkoon.

Vai saako noiden auton toiminnoista kertovien äänimerkkien tasoja jostain pienennettyä? Valikosta saa kyllä erilaisia ääniä käännettyä kokonaan pois päältä, mutta käytettävyyden kannalta niitä kaikkia ei voi tappaa vaikka pystyisikin.

Eipä ollut tällaisia(kaan) ongelmia silloin kun neljännesvuosisata sitten aloittelin autoradioiden kanssa askartelua.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 08.03.22 - klo:12:59
Musiikin kuuntelun kannalta vahvistimen tasonsäädön ruuvaus vähän herkemmälle kyllä häivyttää keskikaiutinta, mutta ongelmaksi tulee että peruutustutka ym. pimputtimet tuuttaavat aivan sietämättömän kovaa. Jo kaiuttimista tuleva vilkun tikityskin alkoi ottaa otsalohkoon.

Vai saako noiden auton toiminnoista kertovien äänimerkkien tasoja jostain pienennettyä? Valikosta saa kyllä erilaisia ääniä käännettyä kokonaan pois päältä, mutta käytettävyyden kannalta niitä kaikkia ei voi tappaa vaikka pystyisikin.

Eipä ollut tällaisia(kaan) ongelmia silloin kun neljännesvuosisata sitten aloittelin autoradioiden kanssa askartelua.

Eipä kyllä ole itselläni käynyt edes mielessä, että merkkiäänet jotenkin ärsyttäisivät tai ottaisivat korviin.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Kahdessa edellisessä Leonissa (Sound System ja Beats Audio) oli keskikanava myös enkä ole koskaan kokenut sitä häiritseväksi. Joku kehui vaihtaneensa tilalle laadukkaamman 3" elementin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

miz

Jos id:ssä on eri kautta toteutetut äänet kuin konsernin muissa uusissa mibeissä, niin kerään kamani ja menen nurkkaan häpeämään, sillä välin kuitenkin kommentoin..

Exit warning ja car playn merkkiäänet (viestit lähinnä) on jääneet vähän kovalle, muut äänet saa kaikki säädettyä sopivaksi valikoista, eikä häiritse vaikka on dsp vahvistin välissä.

Nuo loputkin äänet saisi tasoltaan sopivaksi kun tiputtaisi input leveleitä dsp:stä lisää, mutta silloin ongelmaksi tulee kovemmilla äänen tasoilla auton järjestelmästä ulos tulevan signaalin särölle meno.

Koitin tiputtaa input leveleitä -3db:stä -> -12db jolloin nuo loputkin äänet oli hyvällä tasolla, ja hiljaisemmalla kuuntelulla volumetason portaat oli kivan pienet. Ongelmaksi tosiaan tuli kovempaa kuunneltaessa (auton volume säädettynä 75% tai enemmän) ruvelle menevä ääni. Toi koko äänenvoimakkuuden skaala ei siis ole kovin käyttökelpoinen kuin 60-70% mib:n integroidun ulostulon /vahvistimen osalta.

Rasvis

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.03.22 - klo:13:27
Eipä kyllä ole itselläni käynyt edes mielessä, että merkkiäänet jotenkin ärsyttäisivät tai ottaisivat korviin.

Eivät ne vakiokuosissaan otakaan. Mutta jos vasemmalle ja oikealle kanavalle ymppää vahvistimen ja säätää kanavien tasoja aikaisempaa korkeammalle häivyttääkseen keskikaiutinta, niin lopputuloksena peruutustutkakin tuuttasi niin että meinasin tippua penkiltä säikähdyksestä.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.03.22 - klo:13:45
Joku kehui vaihtaneensa tilalle laadukkaamman 3" elementin.

Tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta kun hifistelyn ohjesäännön mukaisesti kaikkien etukanavien kaiuttimien tulisi olla mahdollisimman samanlaisia, ei taida Blamilta löytyä suunnilleen nykyistä 6,5" erillissarjaa vastaavaa 3" koko kaistan elementtiä (tai basso/keskiääntä ja diskanttia). Lisäksi tuosta asennuspaikasta tuskin mitään bassotaajuuksia saa toistettua, ja ämyrille kuitenkin ilmeisesti menee koko kaista kun jakosuodin subin ja muun äänialueen välille on vain pääkanavien vahvistimessa. Voi olla ettei se tuosta lähtökohdasta kestä mitään matalampia bassopörinöitä sisältäviä biisejä reippaammalla volyymilla hajoamatta.


Lainaus käyttäjältä: miz - 08.03.22 - klo:13:50
Jos id:ssä on eri kautta toteutetut äänet kuin konsernin muissa uusissa mibeissä, niin kerään kamani ja menen nurkkaan häpeämään, sillä välin kuitenkin kommentoin..

Exit warning ja car playn merkkiäänet (viestit lähinnä) on jääneet vähän kovalle, muut äänet saa kaikki säädettyä sopivaksi valikoista, eikä häiritse vaikka on dsp vahvistin välissä.

Nuo loputkin äänet saisi tasoltaan sopivaksi kun tiputtaisi input leveleitä dsp:stä lisää, mutta silloin ongelmaksi tulee kovemmilla äänen tasoilla auton järjestelmästä ulos tulevan signaalin särölle meno.

Koitin tiputtaa input leveleitä -3db:stä -> -12db jolloin nuo loputkin äänet oli hyvällä tasolla, ja hiljaisemmalla kuuntelulla volumetason portaat oli kivan pienet. Ongelmaksi tosiaan tuli kovempaa kuunneltaessa (auton volume säädettynä 75% tai enemmän) ruvelle menevä ääni. Toi koko äänenvoimakkuuden skaala ei siis ole kovin käyttökelpoinen kuin 60-70% mib:n integroidun ulostulon /vahvistimen osalta.


Okei, yritän vielä tsiigailla valikoista josko noiden merkkiäänten tasoja saisi pudotettua. Mielestäni se ei viimeksi onnistunut kun olisi ollut akuutti tarve, vahvistimen ruuvailu kun edellyttää hanskalokeron purkamista ja aikaisemmalla säädöllä niitä ääniä ei vaan pystynyt sietämään.

Mutta tuota. Jos tiputat input leveleitä vahvistimesta/DSP:stä niin eikö tuossa käy niin että keskikanava jää möykkäämään pääkanavia kovemmalle tasolle?

miz

#17
Ei jää möykkäämään, se hukkuu taustakohinaan joka tapauksessa, kun äänen taso on jo pienellä (esim 2/10 auton säätövarasta) ihan kuunneltava. Vakiona tuossa kohtaa tulee vasta todella hiljaisella tasolla.

Pakko siellä joku suoja/suodatus on olla keskikaiuttimella ettei se elementti pala?
Orkkis kajareiden suotohan on hoidettu niinkin hienosti kuin diskanteissa yksi konkka, eikä muuta, missään.

Osaisikohan joku autoa tunteva ja kyseistä vahvistinta myyvä autohifiliike auttaa tuossa konffaamisessa?

Edit: siis omassa tapauksessa ulkoisessa vahvistimessa on niin paljon enemmän voimaa kuin alkuperäisessä kokoonpanossa (vaikka kyseessä pieni integroitu dsp vahvistin mosconi pico 8/10), että auton järjestelmä voi olla ns. hiljaisella tasolla, jolloin keskarikin pihisee huomaamattomasti. Kovemmalla taas ääntä on niin paljon että se ääni hukkuu joka tapauksessa.
Tuossa vahvistimessa on erilliset input/dsp/eq säädöt jokaiselle kanavalle/päätteelle, eikä keskikanavaa ajeta tuon kautta.

Jos äkkiseltään muistan oikein, niin tutkien sun muiden tasonsäätö on 10 portainen, omat on tasolla 2 tai 3 ja toimii ihan ok. Tosiaan tuo exit warning tulee kovempaa kuin aikaisemmin vaikka mitä säätäisi.

Onko sulla siis keskikaiutin myös ulkoisen vahvistimen kautta, vai miksi sitä pitää erikseen säätää alas?

Tos®

Viimevuonna käytin Golffin keskikaiuttimen irti.
Vaikka on Harman/kardon, niin keskikaiutin on sama kuin perusmallissa.

Muotonsa puolesta siihen sopisi passatin dynaudion keskikaiutin, mutta se on 2ohmia.



Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Rasvis

Ei ole minulla keskikaiutin vahvistimen perässä, pelkät vasen ja oikea (etu)kanava vain. Sentterin vaimennustarve tulee siitä, että musiikkia kuunnellessa se kolmen eurocentin kindermunaelementti sotkee sointia. Jos asiaa kiertää säätämällä vasemman ja oikean kanavan vahvistinta herkemmälle siten että musiikki kuuluu pääkanavista riittävän kovaa entistä pienemmällä radion volumeasetuksella, alkavat kaikki auton merkkiäänet möykätä sietämättömän kuvaa.

Katsoin vielä minkä asioiden äänenvoimakkuuksia infotainmentista pystyy säätämään, ja siellä oli nämä säädöt:
- radiotiedotukset
- puheohjaus
- (mukautus nopeuteen)
- suurin aloitusäänenvoimakkuus
- Vaimenna infotainmentiä pysäköinnin ajaksi
- Poistumismelodia

Päälle tai pois -valinta on näillä:
- kosketusnäytön ääni
- muiden painikkeiden ääni
- eleohjauksen ääni
- poistumismelodia

Esimerkiksi parkkitutkan äänenvoimakkuutta ei siis nähtävästi pysty säätämään.

En mielelläni säätäisi vahvistinta siksikään mahdottoman herkälle, että se tuo myös pohjakohinan kuuluville. Lisäksi infotainmentin volumesäädön pykälistä tulee aika karkeat.

Tuon Focalin kalikan konffaus on sinänsä helppo homma, ei siinä tainnut olla muuta kuin tasonsäätö ja muutama valittava jakotaajuus kanavien välille (tällä hetkellä ei käytössä kun ei ole subbaria, vielä). Auton äänentoistojärjestelmän rakenne vaan ei tee tästä ihan yksinkertaista. Tietty jos keskikaiuttimenkin signaalin kierrättäisi vahvistinkanavan kautta niin sen tasoa voisi rassata mielin määrin, mutta mieluummin vaimennan sitä vaikka tehovastuksilla kuin uhraan sille yhtä kanavaa tai omaa vahvistinta.

dwntime

LainaaTietty jos keskikaiuttimenkin signaalin kierrättäisi vahvistinkanavan kautta niin sen tasoa voisi rassata mielin määrin, mutta mieluummin vaimennan sitä vaikka tehovastuksilla kuin uhraan sille yhtä kanavaa tai omaa vahvistinta.

Ja tuo ei edelleenkään tule onnistumaan kun se keskikanava on ethernetin yli kytketty telematiikkayksikön ja  multimediayksikön välillä. Sitä itse kaiutinta ohjaa telematiikkayksikkö. Sen jos revit irti niin puolet auton järjestelmistä saa kilarit.

Siihen on oltava joku keino poistaa se keskiääni muusikintoistosta joko koodaamalla tai parametrisoimalla. Tuossa paremmassa audiosetissä missä tulee subi ja vahvari, ei keskiääni ole enää musiikintoistossa mukana, se poistuu ja jää pelkästään puhelu & hätäpuheluiden käyttöön.

Rasvis



Tuollainen se mölytin näkyy olevan, ihan tavallinen dynaaminen kaiutin ilman mitään lisäelektroniikkaa, nimellisimpedanssi 4 ohmia. Sitä en tiedä mistä sen signaali tulee mutta tuskin on vaimentamisen suhteen väliäkään, kovasti ihmettelen jos piirin kuntoa valvotaan jollain resistanssin mittausta hienommalla tavalla.

Valvonta siellä on, liittimen irti nyppääminen sytytti oranssin SOS-valon mittaristoon. Valo myös häipyi kun liittimen tökkäsi takaisin.

Ohjelmallinen audiosignaalin disablointi olisi tietty se ”oikea” tapa ratkaista asia, mutta mulla ainakaan ei ole työkaluja tuollaiseen. Paremman puutteessa taidan ehtiessäni kipaista muutaman tehovastuksen ja rakennella niistä vähän vaimennusta.

Tos®

https://www.ebay.de/itm/153855604595?hash=item23d2823773:g:AFYAAOSwIYdeYlbb

Tuo dynaudion ämyri on vastaavan muotoinen, golffiin tuota harkinnut.

Tämä taas on vähän laadukkaamman oloinen, mutta 2ohm
https://www.ebay.de/itm/184279869137

Saisko sitä jollain vastuksella nostettua neljään ohmiin, ettei nettiboksi kärähdä  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Rasvis

Kyllä siitä neljän ohmin paketin saa kun kytkee kaiuttimen kanssa sarjaan kahden ohmin (teho)vastuksen. Mutta tuossa on se ongelma, että silloin sähkötehosta puolet kuluu siinä vastuksessa, eli lopputuloksena kaiutin soi hiljaisemmin. Tosin, koska dB-asteikko on logaritminen, tehon puolittuminen ei käytännössä vaikuta äänenpaineeseen niin rajusti kuin voisi äkkipäätä kuvitella.

Mutta en usko että Dynaudion elementtikään taklaa ongelmaa keskikaiuttimen käytöstä musiikin kuuntelussa, se kun näyttää rakenteensa puolesta toistavan pelkkiä keskitaajuuksia. Korkeille taajuuksille ei ole diskanttia eikä edes kaksoiskartiorakennetta, jota käytettiin ainakin takavuosina kaikkein halvimmissa koko kaistaa toistavissa elementeissä. Voihan se olla että tätä on jotenkin kompensoitu keskikanavan signaalin suodatuksilla ja vasemman ja oikean kanavan ekvalisoinnilla, mutta näitä on paha lähteä arvailemaan ilman mittauksia tai muuta dataa.

-ruoska-

Tuollainen systeemi tule rakennutettua omaan ID:3:een:


Kyllähän tuo muutti audiopuolen aivan täysin, tunkkaisuus hävisi ja tietenkin alapäässä ovikaiuttimet eivät joudu niin koville kun mökä ohjataan takakaiuttimelle.

Siirryin nyt suoraan DSP-uskovaiseksi.

Subbari: ETON USB10 10"
Vahvari: Audison Prima AP4.9 bit

Daatta

^Miten tuo on kytketty, löytyykö hanskalokeron takaa Quadlock johon yhtyä vai onko signaali varastettu kaiuttimilta? Miten keskikanava toimii, kun etukaiuttimet on "equtettu"? Omat pahvikorvat eivät vieläkään kaipaa tuon parempaa äänentoistoa.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-ruoska-

Kytkennät quadlockilta hanskalokeron takaa ja sähköt erikseen vahvarille ja subbarille sulaketaulusta.

Keskikanava on yhä läsnä toki, mutta ehkä vähemmän häiritsevänä kuin alkuun. Jos keskikanavan peittää, menettää ääni jonkin verran kirkautta. Pitää tuota koittaa säätää kun saa läppärin kiinni DSP:hen.

-ruoska-

Tuollainen asetus löytyi pikaisella OBD11-surffauksella, pitääpä kokeilla jos tuota muuttamalla saisi keskikaiuttimen vaimenemaan.



dwntime

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 03.06.22 - klo:13:27
Tuollainen asetus löytyi pikaisella OBD11-surffauksella, pitääpä kokeilla jos tuota muuttamalla saisi keskikaiuttimen vaimenemaan.



Todennäköisesti saat tuolla vaan virheen tauluun.

Siellä adaptaatiokanavissa tuolle sos moduulille on asetus jolla voi vaikuttaa ainakin teoriassa siihen mitä keskiääni toistaa. Siinä oli valittu joku audio parameters jotain oletuksena.

Käytännössä sekään ei vaikuttanut mitään.

Todennäköisesti se asetus on joko infotainmentin tai sos moduulin datasetissä. Se vaatii flashaamisen eli ei onnistu vcds eikä obd11.

Ois ihan mielenkiintoista päästä vertaamaan sellaisen auton adaptaatioita ja koodauksia noiden moduulien osalta jossa on tuo VW digital sound package. Siinähän keskiääni ei toista enää musiikkia.

MoistAsshole

Onko kokemuksia vielä onkohan millään isommalla autohifitalollakaan kokemuksia näiden ID mallien ämyreiden parantamisesta? Tätä ketjua selanneena itsellä ei riitä taidot alkuunkaan, mutta tuntuu että ei riitä kyllä välttämättä edes alan liikkeillä vielä vaan vaatii näköjään aika paljon juuri ID-kohtaista osaamista ja harrastuneisuutta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy