VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

jamo75

eilen oli ennakkotilaajien ensimmäinen kokoontuminen Teijon Mathildalissa.
paikalla oli kymmenen? ennakkovaraaja joista 9 oli maxeja ja yksi 1st.
keskiikä tais olla yli 40v joten se ehkä kertonee ketkä tähän ensimmäiseen ryhmään ovat valikoituneet (tai sitten nuoremmat eivät päässeet paikalle)

mitään virallista ohjelmaa ei ollut, otetiin yhteiskuvia ja vaihdettiin kuulumisia
VW edustaja jakoi VW ohjeistuotteita paikalle olijoille (mm. usb varavirta lähteen).

ruokailun ohessa keskusteltiin erinäköisistä asioista
* fb ryhmä halutaan pitää suljettuna ja tarjoa näille jotka ennakkovarauksen tekivät kauan sitten tiedoitus kanavan ja mielipiteiden jako paikan
* we charge on allekirjoittanut sopimuksen fortumin lauturien kanssa, ei ollut tietoa milloin se tulee trafin piiriin

muuta tarkempaa ei ollut tiedossa, ensimmäisestä päivityksestä ei ole tarkkaa tietoa milloin se olisi ja mitä se sisältää
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.10.20 - klo:09:47
eilen oli ennakkotilaajien ensimmäinen kokoontuminen Teijon Mathildalissa.
paikalla oli kymmenen? ennakkovaraaja joista 9 oli maxeja ja yksi 1st.
keskiikä tais olla yli 40v joten se ehkä kertonee ketkä tähän ensimmäiseen ryhmään ovat valikoituneet (tai sitten nuoremmat eivät päässeet paikalle)

Ylipäätään uusia autoja Suomessa ostavat eniten yli 50-vuotiaat, työsuhdeautoissa toki on nuorempiakin haltijoita (mutta hehän faktisesti eivät osta autoa, vaan se leasingyhtiö ostaa).


mikaanikko

Käyttöohjekirjanenkin löytyy nyt:



Syötä tuo Henrikin VIN sinne sivulle ja avautuneesta ikkunasta valitse millä kielellä haluat oppaan.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

ID.3 Pro S ja todennäköisesti myös Tuor-takaistuimet on kuin Porsche Taycanissa.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=60509

Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

DSL

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 04.10.20 - klo:22:37
Käyttöohjekirjanenkin löytyy nyt:



Syötä tuo Henrikin VIN sinne sivulle ja avautuneesta ikkunasta valitse millä kielellä haluat oppaan.

Luin suurjänniteakun hoito-ohjeet. Olivat hyvin seikkaperäiset ja selkeät. Vastaavaa en ole nähnyt muilla automerkillä.
Myös automyyjienkin olisi syytä tutustua tähän ensimmäiseksi.

Daatta

https://userguide.volkswagen.de/w/sv_SE/welcome

WVWZZZE1ZMP013382

Jotta kaikkien ei tarvitsisi kirjoittaa noita käsipelillä.

Kielen voi vaihtaa oikealta ylänurkasta, mutta PDF lataus ei taida olla vaihtoehto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jopo


Sepi

Lainaus käyttäjältä: jopo - 02.10.20 - klo:18:52
Tuohan olisi juurikin se ultimate ratkaisu mitä olen kaivannut Superbiin. Piti ihan käydä testaamassa, mutta Skodan systeemissä tuo ei valitettavasti auttanut. Kiitokset kuitenkin vinkistä. Luulis että tuo toimis ID:ssä jos kerta Passatissakin noin toimii.
Jos tosiaan joku keksii miten tuon ilmeisesti karttaohjelmaan perustuvan nopeus rajoittelun saa vakkarilla ajaessa kytkettyä pois, niin iso kiitos. Tää ID.3 saattaa kesken kaiken 80 rajoitusta jarruttaa kuuteenkymppiin jos risteävällä sillalla on kyseinen rajoitus. Samoin taajamissa koulujen ja vanhustentalojen kohdalla jarruttaa yhtäkkiä kolmeenkymppiin ilman mitään liikennemerkkejä

Antore

Lainaus käyttäjältä: Sepi - 06.10.20 - klo:20:21
Jos tosiaan joku keksii miten tuon ilmeisesti karttaohjelmaan perustuvan nopeus rajoittelun saa vakkarilla ajaessa kytkettyä pois, niin iso kiitos. Tää ID.3 saattaa kesken kaiken 80 rajoitusta jarruttaa kuuteenkymppiin jos risteävällä sillalla on kyseinen rajoitus. Samoin taajamissa koulujen ja vanhustentalojen kohdalla jarruttaa yhtäkkiä kolmeenkymppiin ilman mitään liikennemerkkejä

Eipä taida saada rajoitettua pelkästään auton kameraan tuota tunnistusta.
Tilasin auton mukana tulleen AC-kaapelin tilalle lyhyemmän kolme metrisen piuhan ja nyt on hyvä. Lataus tapahtuu käytännössä ainostaan duunissa ja kun parkkiin peruutan riippumatta siitä lataanko vai en, niin tuo lyhyempi kaapeli on kätsy. Marraskuun alussa 2.11. on varattu aika ensimmäisille päivityksille. Jotain pikku fiksejä ymmärtääkseni, eikä siis vielä 'app connect & ota-päivitykset' mahdollistavia päivityksiä.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.10.20 - klo:22:32
Eipä taida saada rajoitettua pelkästään auton kameraan tuota tunnistusta.
Tilasin auton mukana tulleen AC-kaapelin tilalle lyhyemmän kolme metrisen piuhan ja nyt on hyvä. Lataus tapahtuu käytännössä ainostaan duunissa ja kun parkkiin peruutan riippumatta siitä lataanko vai en, niin tuo lyhyempi kaapeli on kätsy. Marraskuun alussa 2.11. on varattu aika ensimmäisille päivityksille. Jotain pikku fiksejä ymmärtääkseni, eikä siis vielä 'app connect & ota-päivitykset' mahdollistavia päivityksiä.
Tuleeko noista softapäivityksistä tieto Volkswagenilta itseltään vai ovatko ne taas "pittee tietee"-juttuja?
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

jopo


Lainaus käyttäjältä: Sepi - 06.10.20 - klo:20:21
Jos tosiaan joku keksii miten tuon ilmeisesti karttaohjelmaan perustuvan nopeus rajoittelun saa vakkarilla ajaessa kytkettyä pois, niin iso kiitos. Tää ID.3 saattaa kesken kaiken 80 rajoitusta jarruttaa kuuteenkymppiin jos risteävällä sillalla on kyseinen rajoitus. Samoin taajamissa koulujen ja vanhustentalojen kohdalla jarruttaa yhtäkkiä kolmeenkymppiin ilman mitään liikennemerkkejä
Ainakin Superbissa tuon saan valittua pois. Tuolta ID:n manuaalista Kuljettajaa avustavat järjestelmät > Ennakoiva nopeuden sääntely:
Infotainment-järjestelmän avustinvalikosta voidaan erikseen valita, mihin tapahtumiin auton halutaan reagoivan Ajoneuvoasetusten valikko, Käyttö:
Reagointi tien kulkuun.
Reagointi sallittuihin nopeuksiin.
Reagointi ruuhkajonoihin.

Kun koeajoin ID3:n, niin mun mielestä löysin tuon valikon jostain. En nyt vain muista mistä suorilta.

Foxit

#911
Lainaus käyttäjältä: Sepi - 06.10.20 - klo:20:21
Jos tosiaan joku keksii miten tuon ilmeisesti karttaohjelmaan perustuvan nopeus rajoittelun saa vakkarilla ajaessa kytkettyä pois, niin iso kiitos. Tää ID.3 saattaa kesken kaiken 80 rajoitusta jarruttaa kuuteenkymppiin jos risteävällä sillalla on kyseinen rajoitus. Samoin taajamissa koulujen ja vanhustentalojen kohdalla jarruttaa yhtäkkiä kolmeenkymppiin ilman mitään liikennemerkkejä
Nyland ja monet muut testaajat ovat tuosta bugisesta ohjelmistosta valittaneet. Tässä siitä hieman kuvailua:
https://youtu.be/XSUsTSc85pI?t=306
Ratkaisu ongelmaan samasta videosta tässä:
https://youtu.be/XSUsTSc85pI?t=469

Eli auki kirjoitettuna:
1. Paina Assist -painiketta.
2. Paina "ympyrä" -painiketta oikeasta yläkulmasta, jolla pääset "Driver assistance settings" -valikkoon.
3. Mene ACC -valikkoon.
4. Kytke pois päältä "Road layout preview" ja "Speed limit preview" -toiminnot.
5. Kytke myös "Eco assistance" pois päältä "Driver assistance settings"-valikosta.

Auttoiko nämä ohjeet vaivaan?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

jopo

Perimmäinen syy tuohon on luvattoman huono karttadata. Superb iV toimii ihan samalla tavalla tuo toiminto päällä. Kyse ei niinkään ole siis pelkästään ID.3:n bugista, vaan koko VAGin käyttämästä karttadatasta (Here?). Ongelmana on myös se, ettei VAGille voi mitenkään raportoida noista virheistä toisin kuin Teslan tapauksessa. Tässä on juuri Teslan vahvuus. He käyttävät parviälyä hyväkseen kaikessa. VAGeja säädellään yhä "keskusjohtoisesti" :)

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: jopo - 07.10.20 - klo:11:18
Perimmäinen syy tuohon on luvattoman huono karttadata. Superb iV toimii ihan samalla tavalla tuo toiminto päällä. Kyse ei niinkään ole siis pelkästään ID.3:n bugista, vaan koko VAGin käyttämästä karttadatasta (Here?). Ongelmana on myös se, ettei VAGille voi mitenkään raportoida noista virheistä toisin kuin Teslan tapauksessa. Tässä on juuri Teslan vahvuus. He käyttävät parviälyä hyväkseen kaikessa. VAGeja säädellään yhä "keskusjohtoisesti" :)
MEB:stä VW:llä mobiilidata yhteys Microsoftin Azureen, mutta se ei ole toiminut. Itse oletan, että tuon yhteyden kautta voidaan myöhemmin tehdä näitä palaute kanavia yms.

Lisäksi on ollut ongelmaa ICAS2 (Infotainment) ja ICAS3 ("Autopilot") dataliikenteessä, kun AR-HUD tarvitsee ICAS3:lta data ICAS2:lle. En ihmettelisi vaikka jossain vaiheessa VW Tesla tyyliin rupee myymään ICAS3 päivitystä. Heillä on varmaankin mennyt pieleen laskentatehon, muistin ja IO-kaistan välinen optimointi.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Tos®

Lainaus käyttäjältä: jopo - 07.10.20 - klo:11:18
Perimmäinen syy tuohon on luvattoman huono karttadata. Superb iV toimii ihan samalla tavalla tuo toiminto päällä. Kyse ei niinkään ole siis pelkästään ID.3:n bugista, vaan koko VAGin käyttämästä karttadatasta (Here?). Ongelmana on myös se, ettei VAGille voi mitenkään raportoida noista virheistä toisin kuin Teslan tapauksessa. Tässä on juuri Teslan vahvuus. He käyttävät parviälyä hyväkseen kaikessa. VAGeja säädellään yhä "keskusjohtoisesti" :)
HEREstä luovuttiin toista vuotta sitten, joka näkyy myös näiden vanhempien koslien navipäivityksissä puuttuvina sivuteinä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JK

VW ID.3 1st Max

Antore

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 07.10.20 - klo:10:34
Nyland ja monet muut testaajat ovat tuosta bugisesta ohjelmistosta valittaneet. Tässä siitä hieman kuvailua:
https://youtu.be/XSUsTSc85pI?t=306
Ratkaisu ongelmaan samasta videosta tässä:
https://youtu.be/XSUsTSc85pI?t=469

Eli auki kirjoitettuna:
1. Paina Assist -painiketta.
2. Paina "ympyrä" -painiketta oikeasta yläkulmasta, jolla pääset "Driver assistance settings" -valikkoon.
3. Mene ACC -valikkoon.
4. Kytke pois päältä "Road layout preview" ja "Speed limit preview" -toiminnot.
5. Kytke myös "Eco assistance" pois päältä "Driver assistance settings"-valikosta.

Auttoiko nämä ohjeet vaivaan?

Riittää, että ottaa pois päältä ACC:n asetuksista Suurimman sallitun nopeuden ennakointi -valinnan. Tuo Tien kulun ennakointi -valinta ei nopeusrajoituksiin ota kantaa mutta hiljentää esim. jos edessä on tiukka mutka. Auton kameran havaitsemat nopeudet kun vain saisi käyttöön ja disabloitua kartan perusteella 'havaitut' nopeudet, niin sitten olisi hyvä. Vähän alueesta riippuen, kartassa on niin paljon virheitä että helpompaa on kyllä ottaa pois tuo nopeuden ennakointi.

pasi

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 07.10.20 - klo:15:59
HEREstä luovuttiin toista vuotta sitten, joka näkyy myös näiden vanhempien koslien navipäivityksissä puuttuvina sivuteinä.

Mitkä kartat uusissa vag-naveissa on nyt?


JK

Here on edelleen, ainakin ID.3:ssa
VW ID.3 1st Max

Tos®

Lainaus käyttäjältä: pasi - 07.10.20 - klo:20:42
Mitkä kartat uusissa vag-naveissa on nyt?
Marmoritiskillä sanoivat joskus että TomTomin kartat olis.

Lainaus käyttäjältä: JK - 07.10.20 - klo:20:48
Here on edelleen, ainakin ID.3:ssa
Tämä on hyvä juttu  :D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

a_jaba

TomTom tuottaa kaikkiin VAG konsernin merkkeihin online liikenteen sujuvuus datan mutta kartat tulee Hereltä.

Audihan on yksi Heren omistajista niin tuntuisi aika hölmöltä että ostavat kartat muualta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Antore

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.10.20 - klo:21:20
TomTom tuottaa kaikkiin VAG konsernin merkkeihin online liikenteen sujuvuus datan mutta kartat tulee Hereltä.

Audihan on yksi Heren omistajista niin tuntuisi aika hölmöltä että ostavat kartat muualta.

Vaihdossa ID.3:n kanssa meni A3 e-tron vm. 2017 ja siinä oli vielä Googlen kartat.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.10.20 - klo:21:24
Vaihdossa ID.3:n kanssa meni A3 e-tron vm. 2017 ja siinä oli vielä Googlen kartat.

Kartat vai satelliitti kuva vai molemmat?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pasi

Lainaus käyttäjältä: jopo - 07.10.20 - klo:11:18
Perimmäinen syy tuohon on luvattoman huono karttadata. Superb iV toimii ihan samalla tavalla tuo toiminto päällä. Kyse ei niinkään ole siis pelkästään ID.3:n bugista, vaan koko VAGin käyttämästä karttadatasta (Here?). Ongelmana on myös se, ettei VAGille voi mitenkään raportoida noista virheistä toisin kuin Teslan tapauksessa. Tässä on juuri Teslan vahvuus. He käyttävät parviälyä hyväkseen kaikessa. VAGeja säädellään yhä "keskusjohtoisesti" :)

https://mapcreator.here.com/

Ei varmaan niin suora linkki autosta karttoihin mutta tuota kautta voi tehdä heren dataan korjauksia.

Antore

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.10.20 - klo:21:31
Kartat vai satelliitti kuva vai molemmat?

Itse asiassa en ole varma normikartoista, satelliittinäkymässä ainakin oli Googlen logo. Saattoi siis hyvinkin olla Here WeGo:n kartat. Google Mapsiin kirjautuneena pystyi myös lähettämään tallennettuja paikkoja auton naville.

JPN_V70D3OR

Mitä odotettavissa kun akku loppuu, kohdasta 24:30-
https://www.youtube.com/watch?v=2hn31vLKgho
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

tet

Lainaus käyttäjältä: jopo - 07.10.20 - klo:11:18
Perimmäinen syy tuohon on luvattoman huono karttadata. Superb iV toimii ihan samalla tavalla tuo toiminto päällä. Kyse ei niinkään ole siis pelkästään ID.3:n bugista, vaan koko VAGin käyttämästä karttadatasta (Here?).

Tuskin se nyt yhtään lohduttaa, mutta Fordilla on aivan yhtä huono karttadata. Siksipä omalta kohdalta automaattisen vakkarin kokeilu jäi lyhyeen, sen verran usein se ajeli aivan omia nopeuksiaan. Siinä(kään) ei saa karttadataa erikseen pois päältä, samalla menee myös tikkareiden luenta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jopo

Kyllä siis VAGeissa saa karttadataan pohjautuvan vakkarin erikseen pois, niin että liikennemerkit luetaan/näytetään yhä (+adapt. vakkari toimii yhä).

Antore

Lainaus käyttäjältä: jopo - 08.10.20 - klo:08:55
Kyllä siis VAGeissa saa karttadataan pohjautuvan vakkarin erikseen pois, niin että liikennemerkit luetaan/näytetään yhä (+adapt. vakkari toimii yhä).

Ymmärtääkseni tässä keskustelussa haettiin ratkaisua automaattiseen nopeuden vaihtumiseen rajoitusten mukaisesti ACC:llä ajettaessa. Ja tätä ei siis saa toimimaan ainoastaan kameran tunnistamien rajoitusten kanssa. Toki kamera merkit lukee ja ACC:n saa toimimaan ilman automaattista nopeudenmuutosta.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 08.10.20 - klo:08:47
Mitä odotettavissa kun akku loppuu, kohdasta 24:30-
https://www.youtube.com/watch?v=2hn31vLKgho
Akku ei ajamalla koskaa varsinaisesti lopu. Akun ohjausjärjestelmä keskeyttää syötön, kun bruttokapasiteettia on oliko se n. 5% jäljellä. Sama muuten latauksessakin, eli koskaan ei ladata 100% bruttokapasiiteetista. Tämän takia VWn markkinointi viestintä on nettokapasiteetin mukaan eikä brutto (Netto 58 kWh =  Brutto 62 kWh).

Eli akun ohjausjärjestelmä suojaa suurilta vahingoilta ja tärkeintä on, että autoa ei jätetä pitkäksi aikaa matalaan lataukseen, koska sisäisen purkaus jatkuu. Jos koko järjestelmä menee jännitteettömäksi se on varmaan korjaamokeikka. En usko, että korkeajännite järjestelmää voisi 12V akun kautta herätellä.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy