Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

onnellinen

Potilas -19 RS Diesel. Hiukan ennen vuoden loppua ja kovia pakkasia alkoi normaalin käynnistyksen yhteydessä herjaamaan ketjussa "Front Assist ei käytettävissä" -> "Vika: start-stop" -> "Vika: Lane Assist" -> "Vika: liikennemerkkien tunnistus". Auto toimii muuten mutta vakionopeudensäädintä alkaisi kaipaamaan.

Kokeiltu putsata tutkia ja acc tutkaa, tarkistettu acc tutkan kiinnitys, sulakkeet, auto ollut sulamassa lämpösessä hallissa, näistä ei apua.

Tänään kävi tietokoneen perässä (ei merkkarilla) ja mukaani sain nivaskan erilaisia koodeja mitä löytyi. Koodien nollaus ei tehonnut, samat herjat sitkeästi taulussa. Nippu jäi tietenkin tallin pöydälle mutta kiinnitin huomion että etureunatutkat ovat käyneet oikosulussa samaan aikaan hiukan joulun jälkeen. Samoin vakionopeudensäätimen ohjainyksilölle ei ilmeisesti ole saatu yhteyttä. Voin tarkentaa kun saan vihkon kätösiin.

Vinkkejä, ideoita tai suoraa tietoa mistä lähteä paikallistamaan tarkemmin?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: onnellinen - 09.01.24 - klo:22:38Potilas -19 RS Diesel. Hiukan ennen vuoden loppua ja kovia pakkasia alkoi normaalin käynnistyksen yhteydessä herjaamaan ketjussa "Front Assist ei käytettävissä" -> "Vika: start-stop" -> "Vika: Lane Assist" -> "Vika: liikennemerkkien tunnistus". Auto toimii muuten mutta vakionopeudensäädintä alkaisi kaipaamaan.

Kokeiltu putsata tutkia ja acc tutkaa, tarkistettu acc tutkan kiinnitys, sulakkeet, auto ollut sulamassa lämpösessä hallissa, näistä ei apua.

Tänään kävi tietokoneen perässä (ei merkkarilla) ja mukaani sain nivaskan erilaisia koodeja mitä löytyi. Koodien nollaus ei tehonnut, samat herjat sitkeästi taulussa. Nippu jäi tietenkin tallin pöydälle mutta kiinnitin huomion että etureunatutkat ovat käyneet oikosulussa samaan aikaan hiukan joulun jälkeen. Samoin vakionopeudensäätimen ohjainyksilölle ei ilmeisesti ole saatu yhteyttä. Voin tarkentaa kun saan vihkon kätösiin.

Vinkkejä, ideoita tai suoraa tietoa mistä lähteä paikallistamaan tarkemmin?
Varmasti tuollaisesta tulee vikamuistiin ilmoitus. Vaikka kaikki poistaakin, jäikö sinne staattista vikaa näkyville? Katso jollakin hyvällä diagnostiikalla, OBD11/VCDS. Joku hätähän siellä jollakin anturilla tai laitteella on. Täältäkin löytynee paikallisia auttajia diagnostiikan kanssa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

onnellinen

Tilasin nyt tuon OBD11, täytyy tutkia kun saapuu.

onnellinen

Noniin, OBD11 saapui ja luettu koodit, seuraavaa löytyi mikä pistää silmään.

U023500 - Lost Communication With Cruise Control Front Distance Range Sensor static
B10F631 - Left front side park assist sensor No signal static
B10F731 - Left front park assist sensor No signal static
B10F831 - Left Front Center Parking Aid Sensor No signal static
B10F931 - Right front center parking aid sensor No signal static
B10FA14 - Right front park assist sensor Open circuit/short circuit to ground static
B10FB31 - Right front side park assist sensor No signal static
U112100 - Databus missing message static

Eli ei näköjään saa yhteyttä noihin tutkiin.

Killer

Jotenkin tuntuu, että keulan/puskurin johtosarjassa taitaa olla ongelmaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 02.01.24 - klo:22:58Eilen oli tunti ajoa ja auto parkkiin. Tänään ei tullut edes sisävaloihin mitään elonmerkkejä ja ei toivoakaan saada Webastoa puhisemaan. Suorastaan hämmästyttävän hyvin lähti silti 1.6 TDI 85kW käyntiin -29 asteen pakkasilla.

Ajoin puoli tuntia ja sammutuksen jälkeen auto sulki taas heti kaikki ylimääräiset sähkölaitteet. Ajoin tunnin lisää ja latasin lämmennyttä akkua vielä toisen tunnin tolpasta. Napajännite putosi äkkiä 12.2 volttiin, vaikka akku tuskin tunnissa ehti ihan hirveästi jäähtyä. Onkohan 6 vuotta vanha alkuperäinen akku tullut tiensä päähän? Tilasin jo Aero Motorsilta uuden, kun ei tee yhtään mieli leikkiä sillä, lähteekö auto käyntiin.

Itselläni on 2015 octavia 1.6tdi, käyttöönotettu lokakuun lopussa 2014. Tuli vaihdatettua akku 2021 joulukuussa eli 7v vanhana kun kovalla pakkasella herjaili että akku lähes tyhjä ja samat ajatukset että parempi vaihtaa ennenkuin joskus jättää käynnistymättä. Mittarissa oli tuolloin noin 180tkm.

Nyt näillä -30 pakkasilla on taas alkanut tulla tuota akun tyhjentymisherjaa vaikka vasta oli ajettu vähän pitempääkin matkaa muutama päivä takaperin, mutta myös lyhyttä pätkää -34 asteessa. Voi olla että kovalla pakkasella tuo herja aina esiintyy. Auto tiputtaa sillon myös kaikki ylimääräiset sähkölaitteet kuten varashälyttimen pois päältä. Silti lähtee käyntiin iloisesti eikä sen puolesta ole ollut ongelmia.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

sahtiwaari

Tuossa viikko sitten syttyi ensimmäistä kertaa DPF valo mittaristoon, kun tuli useampi lyhyt pätkäajo peräjälkeen. Onko tuo merkki siitä että hiukkassuodatin alkaa olla tukossa/vaihtokunnossa vai voiko tulla myös uudemmissa autoissa kun pätkäajoa on paljon? Mittarissa nyt 234tkm. Auto ollut minulla 5 vuotta, 90tkm ajetusta lähtien, eikä oo aiemmin tullut. Lokakuun lopussa 2014 käyttöönotettu octavia 1.6tdi.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

onnellinen

Lainaus käyttäjältä: Killer - 13.01.24 - klo:07:41Jotenkin tuntuu, että keulan/puskurin johtosarjassa taitaa olla ongelmaa.

Puskuri otettu paikaltaan, konehuoneesta tuleva johtosarja liittimen päästä palanut / hapettunut ja osa johtimista poikki. Seuraavaksi täytynee ottaa yhteys korjaamoon ja tiedustella miten edetään.

välkky

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 13.01.24 - klo:10:41Tuossa viikko sitten syttyi ensimmäistä kertaa DPF valo mittaristoon, kun tuli useampi lyhyt pätkäajo peräjälkeen. Onko tuo merkki siitä että hiukkassuodatin alkaa olla tukossa/vaihtokunnossa vai voiko tulla myös uudemmissa autoissa kun pätkäajoa on paljon?

Voi tulla autossa kuin autossa jos ajetaan lyhyttä siivua pidempään.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

LRela

1. vein 2013 Octavian timanttitiskille 290 eur määräaikaishuoltoon koska on kuvitelma että ajoturva olisi ihan OK olla voimassa kun myy auton muualle kuin Tussulan miinakentälle
2. tuntematon numero soitti pitkin päivää, en vastannut koska oletin että skämmi-pajeetti "microsofilta"
3. ilmoitus että auto haettavissa
4. haku AK:n hakuautomaatista
5. ajoin kotiin
6. kotona luin että "ajoturvaa ei uusittu koska akku on viallinen eikä asiakas vastannut soittoihin"

Tiedättekö onko ajoturvan katkeaminen nyt lopullinen? Yritin soittaa ajoturvaan mutta heti alussa äänite sanoi että saa soittaa vain jos on ajoturva voimassa.

Jos ajoturva menetetty lopullisesti niin sitten joku hikipaja saa vaihtaa AGM:n ja toivottavasti osaavat konffata softan ymmärtämään sen jne.

Syy miksi kysyn täältä enkä soittele mihinkään on se että kello on 20:14. Kyllähän toi huomenna selviäis mutta pääsiäisenä pitäis ajella. Hätäkäynnistin löytyy paksista mutta...

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: LRela - 18.03.24 - klo:20:141. vein 2013 Octavian timanttitiskille 290 eur määräaikaishuoltoon koska on kuvitelma että ajoturva olisi ihan OK olla voimassa kun myy auton muualle kuin Tussulan miinakentälle
2. tuntematon numero soitti pitkin päivää, en vastannut koska oletin että skämmi-pajeetti "microsofilta"
3. ilmoitus että auto haettavissa
4. haku AK:n hakuautomaatista
5. ajoin kotiin
6. kotona luin että "ajoturvaa ei uusittu koska akku on viallinen eikä asiakas vastannut soittoihin"

Tiedättekö onko ajoturvan katkeaminen nyt lopullinen? Yritin soittaa ajoturvaan mutta heti alussa äänite sanoi että saa soittaa vain jos on ajoturva voimassa.

Jos ajoturva menetetty lopullisesti niin sitten joku hikipaja saa vaihtaa AGM:n ja toivottavasti osaavat konffata softan ymmärtämään sen jne.

Syy miksi kysyn täältä enkä soittele mihinkään on se että kello on 20:14. Kyllähän toi huomenna selviäis mutta pääsiäisenä pitäis ajella. Hätäkäynnistin löytyy paksista mutta...


Käyt vaihattaa sen akun siellä huoltopaikassa, niin pitäisi tulla leima "ajoturva voimassa" taas kuntoon.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Jamoon99

Ratkesikos tämä äänilähde jo?
Voi olla myös jarrupalan pinta irti. Kerran meni laakeri tuon takia turhaan vaihtoon.

Toinen kysymys:
Kuolleenkulman tunnistus ei tahdo pysyä yön yli päällä vaikka sen päälle laittaa joko infotainmentin tai ratista diginäytön kautta.
Liekö ominaisuus vai vika? Pysyykö se muilla päällä?Ocu-19


Lainaus käyttäjältä: Jote - 26.06.23 - klo:14:35Epäilen autossani (RS 2016 2.0tdi) etupyörän laakerivikaa, sillä auto ääntää ajaessa ratin ollessa suorassa ja jurina pahenee vasemmalle kääntäessä, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää kokonaan. Oudointa tässä on, että joka kerta aiemmin kun olen laakerivian havainnut, on laakerissa ollut ravistaessa selkeää "klappia" ja rohina kuulunut myös käsin pyörittäessä. Nyt ei klappia tunnu eikä mitään rohinoitakaan. Kertokaas tyhmälle, että missä muualla vika voisi olla? Jarruissa joku kulunut epätasaisesti? Ihan sellainen laakeririkon kaltainen jollotus, ääni alkaa 30km/h nopeuksissa ja pahenee tietysti mitä kovempaa ajetaan. Voiko olla laakerivika, vaikka klappia ei tunnu?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy