Lisävalon asennus

Aloittaja jupeka, 08.10.17 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

jrinnes

Itse ruuvasin juuri eilen omaan Passattiin Optibean Commanderin ihan normaaliin kilpitelineeseen. Palkki on juuri ja juuri niin leveä, että etututkan keskimmäiset sensorit näkee sen ja etututka huutaa koko ajan. Täytyy kokeilla nostaa palkkia jollain ilveellä hieman ylemmäs, jos se siirtyisi sillä pois antureiden tieltä.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

duke7

Onnistuuhan tuollainen kilven laskeminen ja valon alemmaksi asennus ihan tavallisella kilvenalustelineelläkin kun asentaa vain sen alemmaksi.
Kiinnityksen kanssa voi tietysti olla vähän vaikeampaa sitten. Ja jos valmiit kilpitelineet eivät ole hyviä niin sopivan kokoisesta kanttisesta alumiiniputkesta (tai L-profiili jos sopiva löytyy) tekee illassa juuri sopivan telineen sahan ja poran kanssa. Se pitää tosin sitten taivuttaa valmiiksi lievälle kaarelle, ei taitu ruuveilla kuten ohuet teräksiset telineet.

KimmoL

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 05.09.18 - klo:13:59
Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi laittaa harkintaan pyöreitä lisävaloja? Joko 2 jolloin ei peitä sitä merkkiä tai sitten 3 ja merkki jää kokonaan valon taakse olettaen että valitaan riittävän kokoiset valot halkaisijaltaan.

Ehkä nimenomaan tuota pitäisi harkita, kahta pyöreää valoa.  Olisiko suosituksia mielellään pienikokoisista, mutta silti tehokkaista valoista?

Monet pyöreät ovat mielestäni hirveän isoja; koko on matkittu vanhalta halogeeniajalta. Luulisi saman tehon kuin yhdessä pitkän mallisessa paneelissa saavan kahdessa pyöreässä LED-valossa pienempään halkaisijaan kuin noin 5 tuumaan. Pitkän paneelin pinta-ala on kuitenkin huomattavasti pienempi.

RMi

Moni on vihjannut, herättäen saa violetti- vihreästä johdosta.
Violetti- musta löytyy, mutta siinä.on koko ajan 12V.
Mittaamalla en saanut selvää herätteestä, liian paksu mittarin pää.
B7, no xenon, kääntyvät valot. 14 rekisteröity.




Killer

Lainaus käyttäjältä: RMi - 08.09.18 - klo:17:34
Moni on vihjannut, herättäen saa violetti- vihreästä johdosta.
Violetti- musta löytyy, mutta siinä.on koko ajan 12V.
Mittaamalla en saanut selvää herätteestä, liian paksu mittarin pää.
B7, no xenon, kääntyvät valot. 14 rekisteröity.

Siis ei ole xenoneita vaan ovat siis tällaiset halogeenit?
Jos ovat tuollaiset niin kaikkein helpoinhan on sitten ottaa suoraan pitkän hehkulta haaroittimella niin ei tarvitse puukoittaa alkuperäistä johtosarjaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

RMi

Ennustava tekstinsyöttö tehnyt tepposet.
Autossa on bi xenon valot.
Toisessa ketjussa oli kuva vastaavista johdosta kuin meillä on.


tapanixxx

Poloon asensin lisäpitkät. Siinä pitkien heräte oli valkoisessa johdossa. Autossani on halogeenivalot.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 21.09.18 - klo:19:05
Poloon asensin lisäpitkät. Siinä pitkien heräte oli valkoisessa johdossa. Autossani on halogeenivalot.

Sen verran vielä että kannattaa käyttää parsinneulaa kun etsii herätettä. Helpompaa kuin että yrittää käyttää mittarin omia koetinkyniä. Parsinneula johdosta sisään niin on helppo sitten mitata yleismittarilla.

M_M

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 21.09.18 - klo:19:37
Parsinneula johdosta sisään

:o

Moottoritilassa olevien johtojen eristeiden puhkominen on varmasti loistoratkaisu tulevien vuosien toimintavarmuutta ajatellen. Mutta jokainen tekee omalleen miten haluaa...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tapanixxx

Parsinneula on huomattavasti hellävaraisempi kuin yleismittarin mittapää.

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 05.09.18 - klo:14:38
Itse ruuvasin juuri eilen omaan Passattiin Optibean Commanderin ihan normaaliin kilpitelineeseen. Palkki on juuri ja juuri niin leveä, että etututkan keskimmäiset sensorit näkee sen ja etututka huutaa koko ajan. Täytyy kokeilla nostaa palkkia jollain ilveellä hieman ylemmäs, jos se siirtyisi sillä pois antureiden tieltä.

Löysitkö Jrinnes ratkaisua tuolle ongelmallesi? Minulla olisi tarkoitus ruuvata samanlainen valo on B7:aan. Olen itsekin tuota miettinyt, että mitenhän tutkien laita on tässä tilanteessa. Sellainen tuli mieleen, että kun tuon valon mukana tuli ne valon pohjaan kiinnitettävät L-mallin kiinnikkeet. Niin niissähän pystyy ainakin vähän säätämään valoa lähemmäs tai kauemmas maskista kun kääntää sen L-mallin kiinnikkeen toista osaa oman akselinsa ympäri. Vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärti. Oletko tätä kokeillut tai onkohan siitä ylipäätään mitään apua?

JaniAita

Lainaus käyttäjältä: RMi - 08.09.18 - klo:17:34
Moni on vihjannut, herättäen saa violetti- vihreästä johdosta.
Violetti- musta löytyy, mutta siinä.on koko ajan 12V.
Mittaamalla en saanut selvää herätteestä, liian paksu mittarin pää.
B7, no xenon, kääntyvät valot. 14 rekisteröity.





Hep! Sama ongelma täällä, ei löydy kyseistä violetti/vihreä johtoa eikä mitään muutakaan sopivaa johtoa.. ja samalla tavalla tulee kans virtaa tuohon violetti/mustaan eli jatkuvasti... ja kääntyvät bixenon valot ovat itsellänikin..

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 21.09.18 - klo:21:37
Löysitkö Jrinnes ratkaisua tuolle ongelmallesi? Minulla olisi tarkoitus ruuvata samanlainen valo on B7:aan. Olen itsekin tuota miettinyt, että mitenhän tutkien laita on tässä tilanteessa. Sellainen tuli mieleen, että kun tuon valon mukana tuli ne valon pohjaan kiinnitettävät L-mallin kiinnikkeet. Niin niissähän pystyy ainakin vähän säätämään valoa lähemmäs tai kauemmas maskista kun kääntää sen L-mallin kiinnikkeen toista osaa oman akselinsa ympäri. Vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärti. Oletko tätä kokeillut tai onkohan siitä ylipäätään mitään apua?

Juuri tuo kiinnikkeiden kääntäminen oli se ratkaisu. :) Käänsin siis kiinnikkeet toisin päin ja laitoin kilpitelineen korvakkeiden ja valon kiinnikkeiden väliin kaksi tai kolme isoa prikkaa. Näin paneeli nousi juuri riittävän ylös, jotta suuntauksen sai kohdalleen. Paneelin takaosa ottaa nyt kiinni maskin VW-merkkiin, mutta juuri äsken töistä tullessa kun pääsin testaamaan valoa ekaa kertaa "tositoimissa", totesin suuntauksen olevan juuri sopiva.
Voin muutenkin lämpimästi suositella tuota Optibean Commanderia/Walonia Horizonia. Oma työmatka on mutkaista ja mäkistä nelinumeroista tietä, jonka varrella liikkuu paljon eläimiä. Tuo paneeli valaisee tien penkatkin todella hyvin, joka on esim. hirvien havaitsemisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Silti valoa riittää hienosti myös kauaksi.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Killer

Lainaus käyttäjältä: RMi - 21.09.18 - klo:18:34
Ennustava tekstinsyöttö tehnyt tepposet.
Autossa on bi xenon valot.
Toisessa ketjussa oli kuva vastaavista johdosta kuin meillä on.


Kävin vielä juuri varmistamassa -12 mallisesta niin heräte on otettu kuskinpuolelta liittimen pin 11, Vihreä/violetti.
Sama oli edellisessä -12 mallisessakin.
Tuota johtimien lävistystä en suosittele. Itse etsin edellisessä niin että työnsin nuppineulan liittimeen johtimen tulosuunnasta. Sitten mittasin siitä nuppineulasta et onko sopiva johdin.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 22.09.18 - klo:06:42
Juuri tuo kiinnikkeiden kääntäminen oli se ratkaisu. :) Käänsin siis kiinnikkeet toisin päin ja laitoin kilpitelineen korvakkeiden ja valon kiinnikkeiden väliin kaksi tai kolme isoa prikkaa. Näin paneeli nousi juuri riittävän ylös, jotta suuntauksen sai kohdalleen. Paneelin takaosa ottaa nyt kiinni maskin VW-merkkiin, mutta juuri äsken töistä tullessa kun pääsin testaamaan valoa ekaa kertaa "tositoimissa", totesin suuntauksen olevan juuri sopiva.
Voin muutenkin lämpimästi suositella tuota Optibean Commanderia/Walonia Horizonia. Oma työmatka on mutkaista ja mäkistä nelinumeroista tietä, jonka varrella liikkuu paljon eläimiä. Tuo paneeli valaisee tien penkatkin todella hyvin, joka on esim. hirvien havaitsemisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Silti valoa riittää hienosti myös kauaksi.

Okei...täytyypä itsekin huomioida tuo asia asentaessa valoa.

RMi

Lainaus käyttäjältä: JaniAita - 21.09.18 - klo:23:27

Hep! Sama ongelma täällä, ei löydy kyseistä violetti/vihreä johtoa eikä mitään muutakaan sopivaa johtoa.. ja samalla tavalla tulee kans virtaa tuohon violetti/mustaan eli jatkuvasti... ja kääntyvät bixenon valot ovat itsellänikin..

Kyllä ei löytynyt herätettä kun neulan kanssa mittasi.
Onko jokin can väylä rele ainut vaihtoehto?
Kuvan kaapeloinnissa pinni 11 on tyhjä.

kalakukko88

Onko joku asentanut B7 passat 1.6 tdi 77kw 105hv 2012 (comfortline) vuosimalliseen manuaalilaatikkoiseen autoon lisävaloja ja käyttänyt esim. tuollaista xbb älyrelettä. En tiedä onko tuolla releellä merkitystä, mutta se että oletteko ottaneet sulakerasian etureunassa olevasta kammasta releeseen virran, johon tulee esim akulta syöttökaapeli? Ja siitä kammasta lähtee eri laitteille virtaa, niin onkohan sillä väliä mistä kammasta lähtevästä johdosta tai sen liittimestä ottaa lisävalolle virran? Itsellä on optibeam commander valo.

jrinnes

^Tuollaista relettä ei ole käytössä, vaan ihan perinteinen versio. Mutta siitä virtakiskosta on virrat otettu releelle ja hyvin toimii. Mulla oli muistaakseni yksi tyhjä paikka siinä kiskossa, josta virran otin. Mutta ei tuolla varmaankaan ole isompaa väliä mistä kohtaa virran ottaa. Esim. siitä akulta tulevan johdon kohdalta on hyvä ottaa virtaa.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 26.09.18 - klo:21:15
^Tuollaista relettä ei ole käytössä, vaan ihan perinteinen versio. Mutta siitä virtakiskosta on virrat otettu releelle ja hyvin toimii. Mulla oli muistaakseni yksi tyhjä paikka siinä kiskossa, josta virran otin. Mutta ei tuolla varmaankaan ole isompaa väliä mistä kohtaa virran ottaa. Esim. siitä akulta tulevan johdon kohdalta on hyvä ottaa virtaa.

No niin itsekin luulen, ettei sillä ole väliä mistä virran ottaa. Tuo akulta tuleva johto on sellaisilla ns. kynsillä kiinni, ettei se irtoa vahingossa itsestään. Toki se olisi helpoin tapa ottaa kiskosta virta, mutta kun ei viittis lähtee vääntelee niitä kynsiä.

volkkarimies80

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 22.09.18 - klo:06:42
Juuri tuo kiinnikkeiden kääntäminen oli se ratkaisu. :) Käänsin siis kiinnikkeet toisin päin ja laitoin kilpitelineen korvakkeiden ja valon kiinnikkeiden väliin kaksi tai kolme isoa prikkaa. Näin paneeli nousi juuri riittävän ylös, jotta suuntauksen sai kohdalleen. Paneelin takaosa ottaa nyt kiinni maskin VW-merkkiin, mutta juuri äsken töistä tullessa kun pääsin testaamaan valoa ekaa kertaa "tositoimissa", totesin suuntauksen olevan juuri sopiva.
Voin muutenkin lämpimästi suositella tuota Optibean Commanderia/Walonia Horizonia. Oma työmatka on mutkaista ja mäkistä nelinumeroista tietä, jonka varrella liikkuu paljon eläimiä. Tuo paneeli valaisee tien penkatkin todella hyvin, joka on esim. hirvien havaitsemisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Silti valoa riittää hienosti myös kauaksi.


Itselläkin kyseiset valot ja tutkat huusi viime vuonna :D käänsin tosiaan itekki ne kiinnikkeet toisinpäin ja muutama prikka väliin näin sai korkeammaksi ja lähemmäs VW merkkiä. Loppu tutkien huutaminen.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 26.09.18 - klo:22:12
No niin itsekin luulen, ettei sillä ole väliä mistä virran ottaa. Tuo akulta tuleva johto on sellaisilla ns. kynsillä kiinni, ettei se irtoa vahingossa itsestään. Toki se olisi helpoin tapa ottaa kiskosta virta, mutta kun ei viittis lähtee vääntelee niitä kynsiä.

Niitä kynsiä ei tarvitse väännellä mihinkään, vaan sen mutterin voi avata ihan normaalisti. Ne kynnet pitää ainoastaan sen mutterin kiinni siinä rengasliittimessä. Mulla on Ctekin ylläpitolaturin pikaliittimen johto sen alla, enkä kyllä väännellyt niitä kynsiä kun irrotin akulta tulevan johdon. :)

Lainaus käyttäjältä: volkkarimies80 - 26.09.18 - klo:22:14

Itselläkin kyseiset valot ja tutkat huusi viime vuonna :D käänsin tosiaan itekki ne kiinnikkeet toisinpäin ja muutama prikka väliin näin sai korkeammaksi ja lähemmäs VW merkkiä. Loppu tutkien huutaminen.

Hyvä että nyt pelaa. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 27.09.18 - klo:07:59
Niitä kynsiä ei tarvitse väännellä mihinkään, vaan sen mutterin voi avata ihan normaalisti. Ne kynnet pitää ainoastaan sen mutterin kiinni siinä rengasliittimessä. Mulla on Ctekin ylläpitolaturin pikaliittimen johto sen alla, enkä kyllä väännellyt niitä kynsiä kun irrotin akulta tulevan johdon. :)

Ahaa..no Kiitos tiedosta. Ehkä tuonkin olisin saanut selville jos olisi tutkinut ekaksi vähän tarkemmin itse ennen kuin tänne kirjottelee. ;D

holkki1966

Joo ,asentelin uuden n.60 cm kaarevan X-LIGHT comberin b7 puskurin alle, tarkoitus oli tehdä mahdollisimman tukeva. Led palkin saa tosi tukevasti kiinni läpipulteilla puskurin runkorautaan,etupalkkiin. Napsasin alamaskista pari ripaa pois ja siirsin hieman lämpötila-anturin paikkaa. Valon säätö onnistuu hyvin alakautta,irroittamalla muutaman torx ruuvin ensimmäisen alapaneelin.


cadillac emblem history





lassemk

#83
Lainaus käyttäjältä: RMi - 23.09.18 - klo:22:04
Kyllä ei löytynyt herätettä kun neulan kanssa mittasi.
Onko jokin can väylä rele ainut vaihtoehto?
Kuvan kaapeloinnissa pinni 11 on tyhjä.

Vähäsen myöhässä huomasin sinun ongelman, mutta itse pitkään tuskastuin kanssa kyseisen ongelman kanssa, että pin 11 on tyhjä.
Onko sinun autossa dynamic light assist? Itsellä on kaukovaloille kamera sadetunnistimen vieressä jonka avulla auto muuttaa pitkien valojen kuviota kun auto lähestyy/ajaa edessä.
Siitä syystä pitkille valoille ei mene omaa johtoa kun kaukovalojen ohjaus tapahtuu can väylän kautta (umpion sisällä on oma ohjausmoduuli).

Ainoana ratkaisuna itse löysin Optibeam Cannect boksin lumiselta, jonka avulla sai herätteen can väylän kautta. Asennus vei noin vajaa vajaa 2 tuntia kun asensin sen pakkaskelissä ulkona. Autosähköliike olisi halunnut n. 250e asennuksesta joten otin riskin ja itse asensin, melko helppo operaatio ja toimii loistavasti.

Edit: näköjään olet jo asentanutkin sen boksin. Jätän tämän viestin tänne jos joku muu eksyy lukemaan ketjua saman ongelman vuoksi.

Luumakki

Oletteko mihin asentaneet tuon xbb releen? Mietin missä olisi hyvä paikka sille ja en ole oikein keksinyt. Kytkentä on kyllä ihan selvä.

Killer

Meillä on akun vieressä xbb.
Muista sitten se hall-anturin johto viedä kauas muista virrallisista johdoista ettei "haista" vääriä virtoja ja sytytä sun tietämättä lisävaloja palamaan,
Itse nostin johdon suoraan ylös lokasuojan reunaan ja sinne nippusiteellä kiinni.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

vzv

Suhtauduin sähkötöihin pienellä kunnioituksella jo ennen kun autoissa oli väyliä ja tuhansien eurojen hintaisia tietokonebokseja. Nyt kuitenkin piti rohkaistua ja alkaa tutkiskella mahdollisuuksia asentaa lisävalot auton nokalle, ja luettuani kaiken mahdollisen aiheesta täältä ja muualta se tuntui entistä monimutkaisemmalta.

Auto on Passat B7 vm. 2013 tuplaxenoneilla mutta ilman ACC:ta tai DLA:ta. Kaarrevalot on, mutta ne eivät kai tähän vaikuta. Valoksi on tilattu Lazer Linear 12 Elite, eli alle 40 senttiä leveä ja neljä senttiä korkea valo jonka referenssi on 37,5. Parkkitutkat on, mutta eiköhän noin kompakti valo mene rekisterikilven yläpuolelle niitä häiritsemättä. Mitään upotuksia en ala askartelemaan, asetan valotehon etusijalle. Pimeällä maasedulla ei tule ajettua kovin usein, joten ajattelin että tuollaisella vähän pienemmällä ja leveämpikeilaisella pärjää. Peuravalohan se ensi sijassa on.

Asennuksesta on täälläkin keskusteltu kaikki versiot. Oma on tarkoitus kytkeä toimimaan auton omien kaukovalojen kanssa yhdessä ilman erillistä kytkintä. Kysyin myyjäliikkeestä (www.jussinmaki.net, kannattaa katsoa heidän kaukovalovertailunsa) ohjeita ja sieltä sanottiin että Passatissa umpion liittimen pinni 13 johdosta releen ohjaus ja muuta ohjausta ei tarvita, valaisimen mukana tuleva johtosarja riittää. Ko. johto on omassa autossa kuskin puolen umpioliittimessä vihreä (tai siltä se enimmäkseen näytti, voi se olla vihreä-mustakin). Siitä tulee 14,4V kun kaukovalot ovat päällä ja nolla volttia kun eivät ole. Pinni 13 löydetään ilmeisesti niin, että nostetaan liitin oikein päin nenän eteen ja aletaan laskea vasemmasta yläkulmastalähtien reikiä 1, 2, 3,... Kaikkiaan liittimessä on 14 reikää, 7 kummassakin rivissä, eli 2 pientä, 3 isoa, 2 pientä ja alarivissä samat.

Lazerin sivuilta löytyi video, jossa sanottiin mm. että CAN-ohjaus ei ole välttämätön uusissakaan autoissa jos vaan lampulle menee johto josta tulee täysi jännite vain kun pitkät ovat  päällä.

Katsotaan miten äijän käy kun paketti tulee [auto tulessa-emoji] 

vzv

No niin, tehty on. Ei palanut ainakaan vielä!

Johto josta löytyi täysi jännite pitkille ja sitämyötä releelle oli siis kuskin puolella vihreä-musta umpion liittimen pinniin 13. En tökkinyt johtoja neulalla tämän varmistamiseksi, vaan mittasin ohuella johdonpätkällä liittimestä. Releen sai kätevästi kiinni rintapeltiin jarrunestesäiliön yläpuolelle, siinä oli jotain lisävarusteita varten tyhjiä koriin kuuluvia maalattuja M8-kierretankoja. Virtaa löytyi sulakerasian etureunan virtakiskosta ja maa sen alapuolelta lokasuojassa olevasta maadoituspultista.

Hikisin homma oli liittää releen herätejohto liittimen vihreä-mustaan. Koska olen tyhmä, halusin juottaa liitoksen rosvoliittimen sijaan. Alkuperäinen vihreä-musta johto on n. viiden hiusta ohuemman kuparikarvan paksuinen eikä siinä ole montaa milliä pelivaraa pituussuunnassa. Lisäksi kutistesukkaa oli ahtaassa paikassa hankala saada siihen sivuun odottamaan ilman että se alkaa kutistua kovin vaikutuksesta. Käsiäkin olisi pitänyt olla yksi pari lisää.

Onnistui kuitenkin. Pari tuntia meni aikaa tähän sähköpuoleen erittäin hitaasti ja huolellisesti työskennellen, mutta valaisuteho on huomattava tuollaisella melko pienellä valollakin. Xenon-lähivalot tuntuvat aika aneemisilta lyhyille vaihdettaessa. 130â,¬ pelkkien sähköjen kytkemisestä oli paras tarjous, joten kyllä tuossa tuntipalkoillekin pääsi.

HTK

Miten olette kiinnittäneet perinteisen kilven taakse tulevan telineen? Oletettavasti ruuveilla, mutta minkä mittaisilla? Onko tuolla muuta oleellista vastassa kuin puskuripalkki?

vzv

Jussinmäen asennuspaketissa oli ruostumattomia porakärkisiä laippakantaisia peltiruuveja, pituus ehkä 20-25 mm. Kiinnitysreikien määrä oli huomattava, en muista tarkkaan mutta vähintään tusinan verran koska noilla ruuveilla teline vedetään kiinni vain puskurin muoviin ja teline oli tyyliin 3 mm paksua plootua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy