Skoda huolenpitosopimus, onko sellaista?

Aloittaja Jyri, 18.01.14 - klo:21:45

« edellinen - seuraava »

Jyri

Oliko joku nähnyt noita huolenpitosopimuksen ehtoja Skodan osalta jossakin Vehon sivuilla?

Itseä kiinnostaa mitä tapahtuu jos ottaa 15 000 km / v, katsotaanko kilometrit vasta sopimuksen päättymishetkellä, ja mitä silloin jos onkin tullut 45001 kilometriä?

jantsa

Otin sopimuksen 25 000 vuodessa ja kilsoja voi muuttaa kesken sopimuskautta. He veloittavat tai hyvittävät erotuksen, mutta eivät palauta rahoja. Sopimus tulee kalliimmaksi, kuin pelkät huollot 2 ensimmäisenä vuotena. Seuraavina vuosina se tuo lisäturvaa, kun esimerkiksi webaston ja lasikaton ongelmat hoituu sen kautta.

pomo

Lainaus käyttäjältä: jantsa - 16.02.14 - klo:15:33
Eihän Veho mitään korjaa ilmaiseksi. Jos ei saa maahantuojaa maksamaan, niin maksajaksi jää auton omistaja. Eli mitään varmaa lisätakuuta ei mielestäni saa huoltosopimuksella.

Eihän se näin mene. Jos takuu ei korvaa niin huolenpitosopimus korvaa. Maahantuoja ja huolenpitosopimuksen antajs voivst sitten keskenään sopia, mitennauton laittavat kuntoon ja auton omistajs naureskelee vieressä. Totta kai siellä on tuo ehto, koska muuten maahantuoja maksattais kaikki kulut myös takuun alaiset huolenpitosopimuksesta!

jantsa

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.05.14 - klo:09:18
Eihän se näin mene. Jos takuu ei korvaa niin huolenpitosopimus korvaa. Maahantuoja ja huolenpitosopimuksen antajs voivst sitten keskenään sopia, mitennauton laittavat kuntoon ja auton omistajs naureskelee vieressä. Totta kai siellä on tuo ehto, koska muuten maahantuoja maksattais kaikki kulut myös takuun alaiset huolenpitosopimuksesta!

Olet oikeassa.  Viimeksi kun asiaan otin kantaa, niin olin väärässä. Selvittelin lisää ja otin sopimuksen, koska ajattelin pitää autoa 4 - 6 vuotta.

tapz

Lueskelin Vehon uusimpia sopimusehtoja ja siellä myös valmistusvirheistä johtuvista korjauksista vastaa Veho. Asiakkaan vastaamissa kustannuksissa ei luettelossa ole mainittu takuun piiriin kuuluvia korjauksia.

"luonnollisesta kulumisesta tai osien valmistusvirheistä aiheutuvat korjaukset"

http://www.veho.fi/fi/SiteCollectionDocuments/Pdf/Veho%20Huolenpito_Sopimusehdot_2014_2.pdf

Tämä vaikuttaa kieltämättä houkuttelevalta, kun juuri tilaamassani Octaviassa oleva 1.4 TSI on taas laitettu aivan uusiksi. Toisaalta huollattaisin autoni mieluummin pienessä yrittäjävetoisessa merkkihuollossa, kuin Vehossa. Jos vikoja ei ilmene, niin maksan käytännössä huolloista tuplahintaa. Mieluiten ottaisin sopimuksen vasta 2-3 ensimmäisen vuoden jälkeen. Lisäksi Veho ei ole velvoitettu jatkamaan sopimusta 3v jälkeen, joten Vehon intressi on korjata suurivikaista autoa vain sen verran, että se kestää sopimuskauden loppuun. Tämä pykälä vieläpä oikeuttaa toimimaan näin:

"Kaikki toimenpiteet suoritetaan siinä laajuudessa kuin on tarpeen auton luotettavan toiminnan takaamiseksi sopimuskauden aikana"
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

fish

Mä näen tuon vakuutuksena. Liiketoimintaahan toi on, ei kai kukaan kausihuoltojen nettohinnalla tuollaista palvelua myy?

Ainakaan Citroenin kohdalla Veho ei ole sopimuskumppani, joten Veholla on yhtä iso intressi laittaa auto kuntoon kuin omistajallakin, kun saavat siitä rahaa.

Aika lyhytnäköistä bisnestä olisi laittaa autoa kuntoon "vain sen verran kun on pakko". Vaikka on kyse marmoritiskistä, niin merkkiliikkeille tyypillisen vastuunpakoilun ja kalliiden hintojen lisäksi petollisiksi niitä ei voi syyttää.
Touran 1.6 TDI DSG7

yaska

Oulussa myös Veholle tuli Skodan myynti- ja huolto. Onkohan tuo huolenpitosopimus saatavissa jokaisen Vehon toimipisteen kautta? Toinen jälleenmyyjä Ainehan ei liene tarjoa huolenpitosopimuksia Skodaan?

pomo



enkero

Arita Herttoniemestä ymmärtääkseni alkaa myös saada ko. palvelua.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

pomo

Lainaus käyttäjältä: tapz - 17.08.14 - klo:00:23
Lueskelin Vehon uusimpia sopimusehtoja ja siellä myös valmistusvirheistä johtuvista korjauksista vastaa Veho. Asiakkaan vastaamissa kustannuksissa ei luettelossa ole mainittu takuun piiriin kuuluvia korjauksia.

"luonnollisesta kulumisesta tai osien valmistusvirheistä aiheutuvat korjaukset"

http://www.veho.fi/fi/SiteCollectionDocuments/Pdf/Veho%20Huolenpito_Sopimusehdot_2014_2.pdf

Tämä vaikuttaa kieltämättä houkuttelevalta, kun juuri tilaamassani Octaviassa oleva 1.4 TSI on taas laitettu aivan uusiksi. Toisaalta huollattaisin autoni mieluummin pienessä yrittäjävetoisessa merkkihuollossa, kuin Vehossa. Jos vikoja ei ilmene, niin maksan käytännössä huolloista tuplahintaa. Mieluiten ottaisin sopimuksen vasta 2-3 ensimmäisen vuoden jälkeen. Lisäksi Veho ei ole velvoitettu jatkamaan sopimusta 3v jälkeen, joten Vehon intressi on korjata suurivikaista autoa vain sen verran, että se kestää sopimuskauden loppuun. Tämä pykälä vieläpä oikeuttaa toimimaan näin:

"Kaikki toimenpiteet suoritetaan siinä laajuudessa kuin on tarpeen auton luotettavan toiminnan takaamiseksi sopimuskauden aikana"

Jos ostit uuden auton, takuu on 2 vuotta. Sen jälkeen isommat korjaukset menee virhevastuun piiriin tai GW korjauksina. Miksi siis ottaa huolenpitosopimus? Vaikka noissa korjauksissa 2 vuoden jälkeen olisikin joku omavastuu, niin käsittääkseni ne missään tapauksessa ole yli 1000e jos olet auton alkuperäinen, uutena auton ostanut omistaja. Eli jo 3 vuodessa olet maksanut tuon hinnan vaikka vikoja ei olisi ollut...

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.11.14 - klo:19:28
Jos ostit uuden auton, takuu on 2 vuotta. Sen jälkeen isommat korjaukset menee virhevastuun piiriin tai GW korjauksina. Miksi siis ottaa huolenpitosopimus? Vaikka noissa korjauksissa 2 vuoden jälkeen olisikin joku omavastuu, niin käsittääkseni ne missään tapauksessa ole yli 1000e jos olet auton alkuperäinen, uutena auton ostanut omistaja. Eli jo 3 vuodessa olet maksanut tuon hinnan vaikka vikoja ei olisi ollut...

3 vuoden takia ei kannattanekaan ottaa huolenpitosopimusta. Pointti on mahdollisuudessa jatkoon sen jälkeen.

Huolenpitosopimushan kattaa määräaikaishuollot. Sen lisäksi tulee mahdolliset nesteiden lisäykset huoltojen välillä (jos jaksaa ajaa niitä varten liikkeeseen) sekä kuluvien ja rikkoutuvien osien vaihdot. Itselläni vaihdettiin toisessa long life -huollossa akku ja rikkoutunut ilmastointilaitteen kenno. Öljyä on lisäilty joitain kertoja huoltojen välillä ja pari kertaa jäähdytysnestettä. Pyyhkijän sulkia on vaihdettu, mahdollisesti jotain muutakin pientä, mitä en nyt muista.

Kun nuo huomioidaan, ei se välttämättä keskimäärin niin paljoa kalliimpaa ole, jos aikoo teettää kaiken merkkihuollossa joka tapauksessa. Itse olen valmis maksamaan hiukan autoilun kulujen ennustettavuudesta, mielenrauhasta ja vaivattomuudesta. Ei tarvitse tuhlata energiaa omavastuuosuudesta kinaamiseen ja huoltohintojen vertailuun. Eikä stressaa lainkaan lukea DSG- ja jakoketjujuttuja netistä, tai edes se, jos DSG alkaa täristämään oudosti ennen sataa tonnia.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 22.11.14 - klo:19:51
Kun nuo huomioidaan, ei se välttämättä keskimäärin niin paljoa kalliimpaa ole, jos aikoo teettää kaiken merkkihuollossa joka tapauksessa. Itse olen valmis maksamaan hiukan autoilun kulujen ennustettavuudesta, mielenrauhasta ja vaivattomuudesta. Ei tarvitse tuhlata energiaa omavastuuosuudesta kinaamiseen ja huoltohintojen vertailuun. Eikä stressaa lainkaan lukea DSG- ja jakoketjujuttuja netistä, tai edes se, jos DSG alkaa täristämään oudosti ennen sataa tonnia.
+1 samoista syistä ja perustein päädyin kanssa Vehon huolenpitosopimukseen, omilla kilometreillä ei edes juuri eroa normihuolloista merkiliikkeessä per vuosi.

Jukerane

Eilen Scout tdi dsg ajoon ja nyt arpominen tuon huolenpitosopparin kanssa. Olis ainakin huoleton vaihtoehto. Autoa ajatellut pitää 5 vuotta ja n. 150tkm. Jatkoturva on kyllä houkuttaa takuun jälkeisille vuosille. Alussa 30tkm/vuosi maksaa 72â,¬/kk ja 124â,¬/kk kolmen vuoden jälkeen. Toisaalta huoltoja kilpailuttamalla varmaan selviäis selvästi edullisemmin halvimmillaan, mutta jos alkaa vastustaan, niin voihan jokunen touhutonni mennäkin yllättäen.

Pisti merkille, että Webasto ja 4x4 ei nosta kuukausihintaa. Varusteet eivät siis vaikuta hintaan, mutta niistäkin huolehdittaneen.

Mitähän kuluvaa ja korjattavaa sopimus ei kata? Siis toki ulkopuoliset vauriot ja omat mokat ei kuulu, mutta entä ilmastoinnin täyttö ja huollot, akku 4 vuoden kohdalla, rikkoutunut takalasin pyyhin tai kääntyvien valojen reistailu esimerkkeinä?

Pitänee käydä asiaa selvittään Veholla.

Foorumia tullut seurattua aktiivisesti vuoden verran. Tää on hyvää viihdettä ja asiaa!

Jyri

En tiedä, tai kukaan ei varmaan voi tietää kannattaako etukäteen taloudellisesti. Itse päädyin soppariin juuri huolettomuuden ja mahdollisen vaivansäästön takia.

Ensi kokemus hyvä, menin näyttämään autoa jäähdytysnesteen vaeltumisen takia, koska tiesin tuon olleen "normaalia" en edes vaatinut tarkistusta, huoltopäällikkö vain tuli purkin kanssa ja täytti säiliön, sovittiin että seuraan seuraavat pari kuukautta huoltoon asti ja sitten tarkistetaan. Aikaa meni 5 min ja ei mitään paperisotaa.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.12.14 - klo:22:46
En tiedä, tai kukaan ei varmaan voi tietää kannattaako etukäteen taloudellisesti. Itse päädyin soppariin juuri huolettomuuden ja mahdollisen vaivansäästön takia.

Ensi kokemus hyvä, menin näyttämään autoa jäähdytysnesteen vaeltumisen takia, koska tiesin tuon olleen "normaalia" en edes vaatinut tarkistusta, huoltopäällikkö vain tuli purkin kanssa ja täytti säiliön, sovittiin että seuraan seuraavat pari kuukautta huoltoon asti ja sitten tarkistetaan. Aikaa meni 5 min ja ei mitään paperisotaa.
Samasta syystä sekä Citikassa että nykyisessä Skodassa on ollut soppari. Kaikki on joka kerralla sujunut nopeasti ja ongelmitta sekä palvelu on aina ollut erinomaista.

Vaikka uusi Octavia ei enää tule Veholta, niin sinne se menee huolenpitoon 23 â,¬/kk 15000 km/vsi sekä rengaspalveluun (kausivaihdot ja säilytys) 15 â,¬/kk.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Jyri

Tuolla toisessa ketjussa tuli keskustelua huolenpitosopimuksesta ja siellä esitettiin että huolenpito olisi jopa 10 % kustannuksista. No omassa tapauksessa ei maksa juuri lainkaan lisää; omilla kilometreillä huolenpito maksaa n. 280 â,¬ / v ja huoltovälinäyttö ohjaa joka tapauksessa n. vuoden välein huoltoon, jolloin voi todeta että jos ajaa 50 tkm / 3v niin ensimmäiset 3 v huolenpitosopimusta ei kustanna juuri euroakaan lisää verrattuna noihin huoltoihin.

clacson

Yetin kohdalla huoltosoppari hankintahintoineen, kaikkine muine vuosikuluineen ja arvonalenemisineen vastasi kolmessa vuodessa n. 3,5%:n osuutta rahantuhlauksesta.
Yeti oli tosi vähävikainen eli vain yksi huolto ja muutamat tuulilasinpyyhkijät.
Onko se sitten paljon? Täytyy todeta, että soppariasiakkaana n. 600 euron lisäpanostuksella sai kohtuullisen hyvää palvelua, kun auto kävi sen kuusi kertaa rengasvaihtoineen pajalla.

Samaa mielenrauhasta ja vaivattomuudesta maksetaan nyt Octavian kohdalla. Kukin joutuu päättämään kukkarollaan.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Devl

Ainakin Veholla tuo on kallis, jos kilometrejä tulee 30 tkm/vuosi. Kolmen vuoden sopimus on TSI RS DSG:llä 72â,¬/kk eli 864 â,¬/vuosi. Kolmen vuoden jälkeen tuo kallistuu 1188 euroon/vuosi. Kyllä tuohon rahaan käyttää normihuollossa 2-3 kertaa.

Tässä vielä linkki hinnastoon mistä katsoin hinnat.

Vwhannes

Eikös huolenpitosopimuksen maksuista palauteta osa, jos todelliset huoltokustannukset ovat olleet pienemmät kuin maksetut maksut. Palauttavat erotuksen vähennettynä käsittelymaksuilla, joka tarkoittaa käytännössä, että erotuksesta palautuu 30-50%. Näin ainakin omassa Volkkarissa. Itse ajattelen huolenpitosopimuksen olevan eräänlainen vakuutus, jossa vähävikaisessa autossa todellisten huoltokulujen ja huolenpitosopimuksen kulujen erotus on vakuutusmaksu, josta vielä osa palautuu ikään kuin bonuksena. Kalliin korjauksen sattuessa vakuutus sitten korvaa homman. Tämä toimii kuitenkin lähinnä kaksi vuotta vanhemmissa autoissa, koska siihen saakka takuun kai pitäisi korvata kaikki suuremmat ylimääräiset korjaukset.

fish

Näitä on kahdenlaisia.

Valtaosassa ei palauta, mutta tiedän VW:llä tarjotun tuollaisia palauttavia sopimuksia.
Touran 1.6 TDI DSG7

BobSmith

Uusi Skoda Yeti tulossa, 1.2TSI+ DSG. Laatikon hiukan kyseenalaisen maineen vuoksi harkitsen Vehon huolenpitosopimusta. Näillä ajokilometreillä kolmen ensimmäisen vuoden soppari maksaisi 756 euroa, tämän päivän hinnoilla laskettuna. Seuraavat kolme vuotta kustantaisi 1800 euroa, eli 600 egeä vuodessa.

Kalliimpaahan tuo on, kuin tavanomaisten huoltojen kustannukset, mutta niinhän Vehokin sopparia mainostaa, että sen avulla saa ostaa itselleen mielenrauhaa... Ajattelen, että vähäisen ajosuoritteen vuoksi kaikki viat ei ehkä välttämättä tule esiin vielä takuuaikana, mutta tuolla sopimuksella saisi ikäänkuin jatketun takuun.

BTW, sopimus voidaan tehdä Vehon kanssa, vaikka auto olisi ostettu jostain muualta. Ja jos auto vaihtaa omistajaa, niin sopimus on mahdollista siirtää uudelle omistajalle.


BobSmith

Selvittelin vähän huolenpitosopimuksen reunaehtoja, ja sain mm. seuraavanlaisen vastauksen:    
"Huolenpitosopimukseen kuuluvat tehtaan määrittelemään huolto-ohjelmaan kuuluvat huollot, ts. longlife-huoltoväli. Huoltovälin muuttaminen kiinteäksi tarkoittaa sitä, että autossa vaihdetaan öljyt aina varsinaisten huoltojen välillä (15tkm välein). Nämä öljynvaihdot eivät sisälly huolenpitosopimukseen."

psxgamer

Helkama on vissiin vihdoin lanseeraanut Skodalle oman huolessapitosopimuksen:
http://www.skoda.fi/huoltopalvelut/huolenpitosopimus

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 23.09.15 - klo:13:00
Helkama on vissiin vihdoin lanseeraanut Skodalle oman huolessapitosopimuksen:
No kappas. Hassua, että sopimusteksteissä on paljon yhtäläisyyksiä, jotkut osat jopa sanasta sanaan samanlaisia. Hinnat ovat kyllä kalliimmat eikä tuosta oikein ota tolkkua, voiko sitä jatkaa ensimmäisen kolmen vuoden jälkeen ja millä hinnoilla.

Jyri

Saimme jo kesällä tarjouksen kylkiäisinä Helkaman huolenpitosopimuksen tarjouksia kun vaihdettiin Vaimon autoa, olivat joissain malleissa ainakin vähillä kilometreillä edullisempia kuin Vehon vastaava.

VeyoExxon

Aihe tuli itsellä ajankohtaiseksi ja huomasin juuri Vehon poistaneen oman Skoda Huolenpitosopimuksensa sivuiltaan. Nyt ainoa vaihtoehto näyttäisi olevan maahantuojan lanseeraama huolenpitosopimus, joka on omassa tapauksessa hieman Vehon versiota kalliimpi eikä missään puhuta konkreettisesti jatkosta 36kk jälkeen. Pitänee selvitellä...
Veyo Exxon
Octavia Rallye Green TSI DSG my16 - https://rs-kermit.blogspot.fi/
Ex - Mondeo ST200

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: VeyoExxon - 26.01.16 - klo:00:42
huomasin juuri Vehon poistaneen oman Skoda Huolenpitosopimuksensa sivuiltaan.
No voi kökkäre. Tein juuri ennen vuodenvaihdetta kolmen vuoden sopparin Vehon kanssa niistä lähtökohdista, että jatkan sopimusta vielä sen jälkeenkin. Ajatuksena oli pitää tätä kärryä ainakin viisi tai kuusi vuotta. Oliko Vehon soppari liian edullinen, vai painostiko Helkama rajoittamaan vaihtoehtoja?

Jos sopimusta ei saa jatkettua kolme vuotta vanhaan autoon, tai jos se tulee älyttömän kalliiksi, niin täytyy muuttaa suunnitelmia ja vaihtaa sellaiseen merkkiin, joka ei "huolenpitoa" tarvitse.

Täytyy nyt katsoa, miten asiat kehittyvät. Santanderilla on myös jonkinlainen sopimus tarjolla, ja ehkä muitakin vaihtoehtoja tulee ajan mittaan.

VeyoExxon

Soittelin Tampereen Veholle ja siellä oltiin hieman ihmeissään huolenpitosopimuksen katoamisesta verkkosivuilta. Sisäisestä hinnastosta se löytyy edelleen, joten sedän mielestä ei ole mitään esteitä tehdä uusia huolenpitosopimuksia Vehon mallilla. Vanhoihin asiakkaisiin tuo katoaminen tuskin vaikuttaa millään lailla, eli homma jatkuu kuten ennenkin.

Täytyy siis laittaa mietintämyssy päähän ja olla aikailematta liikaa.
Veyo Exxon
Octavia Rallye Green TSI DSG my16 - https://rs-kermit.blogspot.fi/
Ex - Mondeo ST200

clacson

Lainaus käyttäjältä: VeyoExxon - 26.01.16 - klo:13:44
Soittelin Tampereen Veholle ja siellä oltiin hieman ihmeissään huolenpitosopimuksen katoamisesta verkkosivuilta. Sisäisestä hinnastosta se löytyy edelleen, joten sedän mielestä ei ole mitään esteitä tehdä uusia huolenpitosopimuksia Vehon mallilla. Vanhoihin asiakkaisiin tuo katoaminen tuskin vaikuttaa millään lailla, eli homma jatkuu kuten ennenkin.

Täytyy siis laittaa mietintämyssy päähän ja olla aikailematta liikaa.
Vehon Chat on sitä mieltä, että
- uusiin autoihin sopimuksia tekee vain Helkama.
- Vehon voimassa olevia huolenpitosopimuksia jatketaan normaalisti sopimusehtojen mukaisesti.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy