Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Ihan normaalia tietyillä keleillä, eli pieni määrä umpion lasissa. Jos oikein vesipisaroita kunnolla, niin sitten vuotaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jodl

Ei siinä nyt pisaroita sentään. Sellaista huurua. Pitääpä seurailla poistuuko se tai peräti onko sen verran että voi jäätyä. Olisko joku 40km nyt mittarissa kun tänään haettu.

Routa

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 21.10.19 - klo:17:54
Ei siinä nyt pisaroita sentään. Sellaista huurua. Pitääpä seurailla poistuuko se tai peräti onko sen verran että voi jäätyä. Olisko joku 40km nyt mittarissa kun tänään haettu.
Ihan normaalia näissä kaikki tuollainen on.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 21.10.19 - klo:18:05
Ihan normaalia näissä kaikki tuollainen on.
Näissä ja muissakin autoissa. Se kuivaa kun autolla ajaa valot päällä. Jos pitemmällä ajanjaksolla se ei häviä välissä, silloin siellä on vikaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jlsko16

Pieni kommentti tuohon muissakin autoissa. Se on totta, että Ocun umpiot hikoilee kovin helposti.
2004 Honda Accordissa alkoi tulla pientä hikoilua toiseen umpioon 7v ikäisenä. Lähetin kuvan Veholle ja aika pian tuli maili takaisin, että sovitaan aika umpion vaihtoon takuuseen. Niiden ei kuulu hikoilla. Että sellainen vastaatulo joillakin. Kaiholla muistelen Honda-vuosiani. Tekniikan kanssa ei tarvinnut olla huolissaan koskaan.
Auton normitakuu on 3v/100tkm.
Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

mfroberg

Nykyaikaisiin LED-umpioihin muodostuu alareunaan huurua kosteilla keleillä, on normaalia ja automerkistä riippumatonta. Asia on mainittu ohjekirjassa omassa Golfissa. Ledit ovat kylmät valot, eivät tuota lämpöä niinkuin edeltävät valojärjestelmät(halogeenit, xenonit) ovat tehneet ja "hukkalämmöllä" näin kuivattaneet umpiot.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jlsko16

Kyllä ne hikoilee Ambition Ocun halogeeniumpiotkin. Niissähän ei ole ledin lediä.
Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

b1mpo

Toisissa autoissa enempi ja toisissa vähempi. Jos helmeilee vettä, eikä haihdu pitemmällä aikavälillä huuru pois, niin silloin on vika. Koskee kaikkia automerkkejä ja malleja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Eivät Xenonitkaan lämmitä umpiota ollenkaan ja silti pysyy ainakin itsellä valot kuivana.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

On mulla ollu xenoneissa mm. talvipesun tai kauppareissun jälkeen ajovaloissa huurua, joka on lähtenyt sitten ajallaan pois. Aivan normaalia edelleenkin. On täysin normaalia, että ilmankosteus tiivistyy viileähköllä kostealla kelillä umpion lasiin. Ei se umpio ole niin tiivis, että se ilmankosteutta karkuun pääsisi. Ledeissäkin käytetään esivastusta, joka lämmittää umpiota. Itse ledin valo ei sitä paljoa tee. Octavian xenoneissakin on päiväledin etuvastukselle siili siellä umpion sisällä, jos kurkistatte. Jos katsotte jälkiasennuslediajovaloja, on niissäkin jäähdytyssiili tai jopa puhallin. Aivan kuin olisin kuullut jossakin ledivaloautossakin olleen puhaltimen jäähdyttämässä etuvastusta, joka taas lämmittää umpiota sisältä. Ledlisävalojen runko on täyttä jäähdytysripaa, mutta sen lämpö ei yleensä riitä sulattamaan lasia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Auto seissyt taas peräti reilun pari vuorokautta eli lauantai-illasta ja taas huutaa Skoda Connect, että autoon ei saada yhteyttä, kun yrittää Webastoa käyttää. Tää on ihan vitsi. Mitä tuollaisella etäkäytöllä tekee, kun auto menee johonkin saavuttamattomaan tilaan seisoessaan vähän aikaa käyttämättömänä.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Menet myyjäliikkeeseen ja sanot että auto kuntoon. Haet vasta kun kunnossa. Yhtään kertaa ei ole jäänyt itellä lämpeämättä ja niin sen kuuluu olla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Zago

Perjantaina oma G-tec vihdoin saapui ja pieniä ongelmia olen jo nyt havainnut Amundsenin kanssa. Onko muilla ongelmaa, että puhelin ei yhdistä automaattisesti bluetoothilla? Nyt on joka toisella kerralla käynyt niin, että puhelin ei tosiaan yhdistä, "App"-vaihtoehto jumittaa tilaan "Starting Smartlink" ja puhelin-tilassa lukee "telephone not available". BT on paritettu jo pari kertaa uudesti ja silti tekee tätä. Ongelma ratkeaa ainoastaan boottaamalla soittimen, joka onnistui painamalla soittimen virtanäppäintä pitkään pohjassa.

Routa

Lainaus käyttäjältä: Zago - 22.10.19 - klo:08:48
Perjantaina oma G-tec vihdoin saapui ja pieniä ongelmia olen jo nyt havainnut Amundsenin kanssa. Onko muilla ongelmaa, että puhelin ei yhdistä automaattisesti bluetoothilla? Nyt on joka toisella kerralla käynyt niin, että puhelin ei tosiaan yhdistä, "App"-vaihtoehto jumittaa tilaan "Starting Smartlink" ja puhelin-tilassa lukee "telephone not available". BT on paritettu jo pari kertaa uudesti ja silti tekee tätä. Ongelma ratkeaa ainoastaan boottaamalla soittimen, joka onnistui painamalla soittimen virtanäppäintä pitkään pohjassa.
Juu tommosta tekee, kun on käytetty AA:ta ja seuraavassa käynnistyksessä ei laitakaan puhelinta piuhan perään vaan haluaisi käyttää bt:n yli niin joko boottaa systeemin tai käyttää luurista BT:tä pois päältä.
Entinen VAG-kuljettaja.

#timo#

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.10.19 - klo:22:57
On mulla ollu xenoneissa mm. talvipesun tai kauppareissun jälkeen ajovaloissa huurua, joka on lähtenyt sitten ajallaan pois. Aivan normaalia edelleenkin. On täysin normaalia, että ilmankosteus tiivistyy viileähköllä kostealla kelillä umpion lasiin. Ei se umpio ole niin tiivis, että se ilmankosteutta karkuun pääsisi. Ledeissäkin käytetään esivastusta, joka lämmittää umpiota. Itse ledin valo ei sitä paljoa tee. Octavian xenoneissakin on päiväledin etuvastukselle siili siellä umpion sisällä, jos kurkistatte. Jos katsotte jälkiasennuslediajovaloja, on niissäkin jäähdytyssiili tai jopa puhallin. Aivan kuin olisin kuullut jossakin ledivaloautossakin olleen puhaltimen jäähdyttämässä etuvastusta, joka taas lämmittää umpiota sisältä. Ledlisävalojen runko on täyttä jäähdytysripaa, mutta sen lämpö ei yleensä riitä sulattamaan lasia.
Ei kai noissa enää etuvastusta tarvita :o. LEDejä on jo pidemmän aikaa ohjattu PWM-controllerilla ja vakiovirralla  ;)

b1mpo

Siinä on jokin bugi tuossa bt moduulin/soittimen käynnistymisessä. Itellä se ei liity android autoon tai smartlinkkiin mitenkään. Ne on toimineet hyvin. Tuo ongelma/bugi on selkeä vika, joka jumittaa koko soittimen parhaimmillaan pariksi minuutiksi startin jälkeen. Pari viikkoa sitten kävin päivittämässä moottorin ohjauksen, mutta soittimeen ei ollut päivitystä vielä. Tuohon auttaa, kun pitää virtanappia pohjassa niin kauan, kunnes soitin käynnistyy uudelleen. Puhelimen uudelleen paritus on turhaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 22.10.19 - klo:09:10
Ei kai noissa enää etuvastusta tarvita :o. LEDejä on jo pidemmän aikaa ohjattu PWM-controllerilla ja vakiovirralla  ;)
Ainakin xenonvalollisessa on siili umpion sisällä. Tiedä sitten mikä virka sillä on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Zago

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.19 - klo:09:10
Siinä on jokin bugi tuossa bt moduulin/soittimen käynnistymisessä. Itellä se ei liity android autoon tai smartlinkkiin mitenkään. Ne on toimineet hyvin. Tuo ongelma/bugi on selkeä vika, joka jumittaa koko soittimen parhaimmillaan pariksi minuutiksi startin jälkeen. Pari viikkoa sitten kävin päivittämässä moottorin ohjauksen, mutta soittimeen ei ollut päivitystä vielä. Tuohon auttaa, kun pitää virtanappia pohjassa niin kauan, kunnes soitin käynnistyy uudelleen. Puhelimen uudelleen paritus on turhaa.
Onpas ärsyttävä bugi. Pitää ensi viikon aikana käydä huollossa hyväksyttämässä luvat Skoda Connectin etälukitukselle ja voisin samalla sanoa pari valittua sanaa tuosta "ominaisuudesta".

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.19 - klo:08:45
Menet myyjäliikkeeseen ja sanot että auto kuntoon. Haet vasta kun kunnossa. Yhtään kertaa ei ole jäänyt itellä lämpeämättä ja niin sen kuuluu olla.
Ei tuota kuntoon saa. Todennäköisesti saisin jättää auton pysyvästi sinne. Ei ne tuolle merkkarilla voi mitään, kun valmistajan järjestelmä ei toimi.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Zago - 22.10.19 - klo:09:15
Onpas ärsyttävä bugi. Pitää ensi viikon aikana käydä huollossa hyväksyttämässä luvat Skoda Connectin etälukitukselle ja voisin samalla sanoa pari valittua sanaa tuosta "ominaisuudesta".
Mulla aktivoitiin tiskillä tuo etälukitus. Ei tominut muutaman päivän jälkeen kun kokeilin. Joko operaatio meni vihkoon, tai palvelussa vika. Ilmoittaa edelleen ettei ole lupaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Mersussakin on aikamoinen rivasto umpion sisällä ledivalossa. En tiedä sitten mitä muuta tarkoitusta sillä on kuin virran tuottaman lämmön jäähdytys?




lucy poem analysis
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

#timo#

Kyllä teho-ledit kuumenee käytössä ja niitä pitää jäähdyttää mutta virranrajoitus on nykyään fiksumpaa eikä sitä tarvitse muuttaa lämmöksi!

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 22.10.19 - klo:09:29
Kyllä teho-ledit kuumenee käytössä ja niitä pitää jäähdyttää mutta virranrajoitus on nykyään fiksumpaa eikä sitä tarvitse muuttaa lämmöksi!
Miksi esim. A mersun umpiossa on näin vahva rivoitus, jos lämpölähde on led moduuli?


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.19 - klo:09:21
Mulla aktivoitiin tiskillä tuo etälukitus. Ei tominut muutaman päivän jälkeen kun kokeilin. Joko operaatio meni vihkoon, tai palvelussa vika. Ilmoittaa edelleen ettei ole lupaa.
Ja kaikki toimii täydellisesti  8)
Entinen VAG-kuljettaja.

jlsko16

Eikö tämä ole taas ihan turhaa vänkäämistä asiasta, kun elektronikkan tuntemus tuntuu oleva hepreaa.
Kuten #timo# kirjoitti: virranrajoitus ei tuota hukkalämpöä. Teholedit lämpeää aika rajusti ja hajoaa, jos ei niitä jäähdytä eli ledejä varten ne jäähärit siellä on!
Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 22.10.19 - klo:09:45
Ja kaikki toimii täydellisesti  8)
Kyllä, aivan riittävällä tasolla. Pari juttua kun saavat kuntoon, niin auto on entistä parempi. Toisinsanoen ei ylitsepääsemättömiä ongelmia, jotka aiheuttaa jatkuvaa närästystä.

Lainaus käyttäjältä: jlsko16 - 22.10.19 - klo:09:48
Eikö tämä ole taas ihan turhaa vänkäämistä asiasta, kun elektronikkan tuntemus tuntuu oleva hepreaa.
Kuten #timo# kirjoitti: virranrajoitus ei tuota hukkalämpöä. Teholedit lämpeää aika rajusti ja hajoaa, jos ei niitä jäähdytä eli ledejä varten ne jäähärit siellä on!
Elektroniikan asiantuntemus ei liity mitenkään tuohon auton led valoon.  ;D Jokatapauksessa lämpöä on saatavilla led-valoisen auton umpiossa, joka poistaa huurretta. Se oli se pointti. Ja kyllä, en ole perehtynyt tuohon tekniikkaan ollenkaan. Sensijaan koulussa tuli luettua sähköä pää täyteen, jolloin teholedit oli vielä tulevaisuutta. Siksi kysyinkin asiasta. En odottanut viisastelua, vaan asiantietämystä.

Ps. Kyllä itsekin tuossa puhuin osittain ihan oikein, kun mainitsin virran tuottavan lämpöä. En vain tiennyt ledin ohjaustavasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

gunman

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.19 - klo:09:35
Miksi esim. A mersun umpiossa on näin vahva rivoitus, jos lämpölähde on led moduuli?

Siksi koska se ledien tuottama (aika hurjakin) lämpö pitää saada ulos sieltä umpiosta.
Se että ledit eivät tuottaisi lämpöä, on kyllä ihan urbaanilegendaa ja peräisin varmaan kouluaikojen led-arpanoppien rakentelusta tai jostain.
Ledit, mitkä oikeasti valaisevat, tuottavat myös hurjasti lämpöä, mikä pitää jäähdytyksen avulla johtaa pois itse ledistä, muutoin se hajoaa tai ainakin käyttöikä lyhenee radikaalisti..

Sensijaan itse ledin valo on "kylmää", normaalisti niissä ei infrapunasäteilyä ole.
Tämän luulen syyksi sille, miksi led-umpiot huurtuvat herkemmin.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Järeän jäähdytyksen ajattelin liittyvän tuohon virran syöttämiseen ledille. Luin aiheesta nyt sitten hiukan. Nämä teholedit tuottavat yllättävän paljon ilmeisesti lämpöä, eli huonompi hyötysuhde niissä siinä mielessä on, mitä heikommissa ledeissä. Paljonkohan on kokonaisteho, mitä tuollainen nykyaikainen auton led valo ottaa? Tuntuu hiukan hassulta, että tuollainen 55W lamppu tuottaa sen verran lämpöä, ettei se tarvitse jäähdytystä umpion sisälle. Kuitenkin perinteisessä halogeenissa hyötysuhde on aika huono, eli iso osa muuttuu lämmöksi, vaikkakin se on lasikuvun sisällä. Ilmeisesti heijastin sitten ohjaa lämpöä ulos umpiosta ja ledissä lämpökuorma jää elementtiin, jota täytyy jäähdyttää. Niin tai näin, niin tietävä vastaa kaikille tiedoksi ja hyödyksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

^ Kyse lienee siitä, että LED on paljon herkempi sille lämmölle. Puolijohdeliitoksen lämpötila korreloi vahvasti sen kestoiän kanssa, ja se kestää lämpöä paljon huonommin kuin perinteinen hehkulankapolttimo. Hehkulangan lämpötila on tuhansia asteita, noissa lämpötiloissa ledin puolijohdeliitos sanoo poks alta aikayksikön. Siksi tarvitaan parempi jäähdytys, jotta lämpötila saadaan pysymään selkeästi alempana kuin hehkulampulla (jollainen halogeenikin on).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 21.10.19 - klo:17:26
Tullut ketjua kovin tarkkaan luettua mutta vaikutti että Octavia g-tec mallissa ajovalot jonkin verran hikoilee? Onko normaalia?
Mielestäni lampun kuvun alla oli "vesihöyryä" tai siis sellaista sumetta.
Palatakseni tähän niin ainakin eilen oli lamput kuivat ja kirkkaat. Taitaa olla ominaisuus sopivilla keleillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy