Passat 3C - TPMS + Auto-Hold (bonuksena ACC + FA) retrofit

Aloittaja juppep, 01.10.15 - klo:13:02

« edellinen - seuraava »

juppep

#30
Sivuraide on nytkähtänyt isoilla harppauksilla eteenpäin ja osat + kaikki koodaukset ovat paikallaan.
Mittaristo on saanut valikkoja lisää ja asiat ovat nyt erilailla:D 

Kuvia myöhemmin... koska sisältö ei ole vielä julkaisukelpoista.

Taulussa seisoo kovin hapokasta infoa -> ACC Fault! ja Engine Fault...
Mutta hätä ei vaikuta isolta, koska ainoa jäljellä oleva vikakoodi on tuossa alla.

Address 17: Instruments       Labels: 3C8-920-xxx-17.clb
Control Module Part Number: 3C0 920 871 T    HW: 3C0 920 871 T
Component and/or Version: KOMBI         H04 0107
          Software Coding: 161F00
          Work Shop Code: WSC 05314 115 12345
          ASAM Dataset: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09 A04040 (VW46)
          ROD: EV_Kombi_UDS_VDD_RM09_SK35.rod
          VCID: 3559634194CAA796BE-8060
1 Fault Found:

9496560 - Automatic Distance Control
          B10E7 F0 [009] - Disconnected
          Confirmed - Tested Since Memory Clear


Myös tutka pukkaa vikakoodia mittariston kommunikaatiosta samaan aikaan.

Muut PR 8T5 tutkat tämän kyseisen mittariston kanssa on uudemmalla softalla:
"3C0 920 871 T    KOMBI H05 0110"

Osuin luultavasti vielä nyt softaversioiden yhteensopivuusongelmaan mittariston <-> acc tutkan välillä.

Joten nyt sivuraiteen ne kuuluisat ensimmäiset savut on aivan näppäimillä :)

juppep

#31
En osaa enään sanoa 100% varmasti, olisiko sittenkään kaivannut välttämättä tuota mittariston sw päivitystä.
Noh, tulipahan sekin nyt tehtyä ja aina VW:llä on jokin oikea syy miksi moinen on julkaistu.
Löytyi samalla myös taustalla piileksinyt vika liittyen CAN-releen toimintaan ja se osaltaan on mahdollisesti aiheuttanut ongelmia systeemin käyttöönoton ajan.

Mutta sivuraiteen tilanne päivittyi ja olisi kaikkien aiempien kommellusten jälkeen aika kohtuullinen.

Tämmöistä on siis tarjolla kulkineessa nykyisin:





Suorittamani pikaisen testilenkin aikana, sekä sen jälkeen olin vain pelkkää hymyä.
Uusia ominaisuuksia ilmeni heti kun vain pääsin koskemaan vakionopeudensäätimen viikseen.
Tuohan osaa jarruttaa vakkarilla nykyisin, aikas sama... mutta se upein juttu on että vaihdetta voi nykyisin vaihtaa ilman vakkarin tippumista pois päältä.
Olin jo tuossa vaiheessa aivan myyty...

Toki tulihan tässä jotain kivaa vielä kaupan päällisiksi, ACC + Front Assistant  8)

Pääsin kokemaan järjestelmän jarrutusvaroitukset ajamalla rohkeasti ns ylikovaa bussin perää kohti.
Sekä sain koettua myös pätkän moottoritietä lukittuneena edellä menevään autoon.

Tutka on vielä suuntaamatta ja järjestelmä ei anna nyt/vielä 100% oikeaa kuvaa toiminnastaan.

Mutta jo yhden puolen tunnin ajolenkin jälkeen olin jo erittäin vakuuttunut järjestelmästä.
Tämähän muuttaa nyt koko ajamisen kokemuksen ja myös ajotavan. :D




juppep

Kaikki tykkää kuvista, joten niitä laitetaan.

Basic kännyfotoja, mutta tuossa ideaa PR 8T5 optioista ja asetuksista.















Alkaa tuntumaan vahvasti että jos voittaisi jostain arvasta harrastusbudjettia... Niin seuraavaksi tulisi lisää värejä mittaristoon 8)

vwp

Jos täällä olisi sellainen tykkää-nappi, niin painaisin  ;)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Tos®

Lainaus käyttäjältä: vwp - 21.10.15 - klo:12:27
Jos täällä olisi sellainen tykkää-nappi, niin painaisin  ;)
Sama :D

Uutta Tourania kokeiltu ja acc on muhkee.
Saiskohan sitä yetiin jälkikäteen  8)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

repomies

Onnittelut vielä kerran, ACC ei ole niitä helpoimpia retrofittauksia ja tiedän, ettet mennyt nyt helpoimman kautta. Se fiilis kun sen saa lopulta toimimaan, on kyllä varsin mainio. Sääli ettei autossasi ole automaattivaihteita, nimittäin sen kanssa tuo olisi vielä vähän parempi. Varsinkin commonrailina, joihin kai saa follow to stopinkin.

Tuo mittariston värillisyys mahtaa jäädä itseltä kokematta, se ei käsittääkseni tuo juuri toiminnallisuutta (paitsi ne värit). Ennemmin vaikka se peruutuskamera mulle.

juppep

#36
^Kiitokset kaikille.

Yleissääntönä luulisin olevan kaikkiin acc jälkiasennuksiin -> jos tehtaalta on ACC:lla saanut kyseisen automallin, samalla moottori/vaihdelaatikko/yms osien yhdistelmällä, niin onhan sen kaikki komponentit myös jälkiasennettavissa ja ohjelmoitavissa jollakin keinolla. Viimeistään tehtaan online ohjelmoinneilla teoriassa.

Itsellä lopulta tuotti kanssa suurinta tuskaa saada osat koodattua oikein kotikonstein ja nyt on tosiaan kohtuu onnellinen ja helpottunut olo.
Tämä sivuraide sai kuin saikin lopulta onnellisen päätöksen ja kaikki palikat olivat yhteensopivia.

Myönnän olleeni melkein hermoromahduksen partaalla projektin vaiheissa ja vain syystä etten koskaan aiemmin ollut löytänyt VCDS logia autoani vastaavasta kokoonpanosta.

Lainatakseni projektia hyvin kuvaavan sitaatin aina niin rakkaalta Kummelilta. "Ei työllä, ei taidolla, ei tuskalla, ei järjellä vaan tuurilla!"

mauh

i have one cluster for sale:) 0km, Pro mode.   ;D
Nice that you got it to work.

juppep

Lainaus käyttäjältä: mauh - 21.10.15 - klo:21:24
i have one cluster for sale:) 0km, Pro mode.   ;D
Nice that you got it to work.

Myydään osastolla sinulla tarjolla 3AA920880L Diesel B7 värimalli, tuota varmaankin tarkoitat?
Laitan spostia sinulle asiaan liittyen ja kiitokset taas.

juppep

Plagioin eilen Repomiehen esittelemää mainiota suuntausmetodia kamerajalan kanssa ja sain suuntauksen nyt ainakin paremmaksi kuin mitä oli asennuksen jäljiltä.
Ja näkyihän tuo pielessä ollut suuntaus myös heti käytöksessä, aiemmin tuo ei pysynyt kunnolla lukittuna autoissa ja ei myöskään tehnyt sitä kaukaa.

Suuntauksen jälkeen olikin aivan eri peli, lukitsee edellä menevään todella kaukaa ja toimii nyt kaikissa tilanteissa selkeästi paremmin.

Laitetaan vielä yksi kännyphoto live ajotilanteesta. Kuvan otti apukuskini, ymmärtääkseni on laitonta käyttää kännykkää ajaessa.


Sivuraide on mielestäni virallisesti nyt taputeltu finaaliin.

Ja seuraavaksi on varmaankin paluu arkeen/takaisin alkuperäiseen Topicin aiheeseen.

Pakko hengähtää hetki ja kerätä tankkiin lisää DIY motivaatio, nyt meni kyllä kaikki hetkeksi.
Tarvitseehan nuo pitkään pöydällä asennusta jo odotelleet TPMS+AutoHold napit saada myös paikalleen.


panu

#40
Meinasitko käyttää valmista johtosarjaa TPMS:iin vai rakentaa itse?

Käyköhän tämä myös Passatiin? Toisaalta ei tuo liene paha rakentaa näillä ohjeillakaan.
Osien ja motivaation keräily täälläkin käynnissä... Sitä ennen kuitenkin keulajumppaa tiedossa.


edit: Ei taida Golfin johtosarja käydä, liitin erilainen.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

juppep

Lainaus käyttäjältä: panu - 09.11.15 - klo:19:22
Meinasitko käyttää valmista johtosarjaa TPMS:iin vai rakentaa itse?

Käyköhän tämä myös Passatiin? Toisaalta ei tuo liene paha rakentaa näillä ohjeillakaan.
Osien ja motivaation keräily täälläkin käynnissä... Sitä ennen kuitenkin keulajumppaa tiedossa.

Olen laiska ja lankesin halpis valmis settiin aasiasta... Tässä joku vastaava

AutoHold johtosarjan kuvittelen kanssa tekeväni itse aiheen alussa laittamani linkin ohjeiden mukaan.
Tuota varten tilasin oem korjausjohtoja projektin sivuraiteen muiden uusien osien kanssa.

Hommat noiden nappein kanssa ei ole kyllä edennyt yhtikäs mihinkään. Motivaation keräys on kanssa vielä kesken.
TPMS koodaus on ollut paikallaan abs-pumpussa sen vaihdosta lähtien ja kai(toivottavasti) tuo tekee jotakin.
Ainoa näkemäni/kokemani indikaatio on ollut merkkivalon vilahtaminen joka startissa ;)

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

panu

Koodasin TPMS:n päälle ilman nappia. Jonkin aikaa se näytti toimivan taustalla. Valo syttyi ja hävisi käynnistäessä/virtoja kytkiessä. Yhtenä päivänä sitten moottori sammui lentävässä lähdössä liikennevaloissa liian suuren vaihteen vuoksi. Moottori uudelleen käyntiin auton ollessa hitaassa liikkeessä ja valo jäi palamaan. Vikakoodi palasi nollauksen jälkeen vaikka koitin välillä jopa TPMS:n deaktivointia. Nyt se on pysyvästi pois päältä (ainakin toistaiseksi).


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

juppep

Molemmat napit kerkisi jo kuukausia keräämään pölyä nurkassa, kun olin etsimässä aiemmin hukkunutta DIY motivaatiota.

Aurinko tai joku havahdutti ja sain fiksaation yrittää projektia maaliin. Muutaman tunnin tuherruksella asiat eteni taas.

Tupsahti lisää juttuja mittaristoon:


Eikä noiden parin napin lisäys nyt niin paha homma ollutkaan:





Onneksi auto-hold toiminteena kuittasi näiden nappien eteen nähtyä vaivaa ;)

M.R

Sitä ollaan innostuttu oikein urakalla ;D
Kiinnitti huomiota tuo autohold valikko mittaristossa. Itselläni ei Tiguanissa tuollaista valikkoa ole. Vaatiko tuo jonkinsortin eepromin käpistelyä vai ilmestykö tuo koodauksen jälkeen omia aikojaan tuonne?

repomies

Tuommoinen valikko olisi kyllä kiva. Ei sitä auto-holdia jaksa aina painella.

M.R

Tuo toimii itselläni niin että viimeksi asetettu tila jää muistiin ja tietty molemmilla avaimilla on oma muistinsa. Sinällään tuo valikko on siis turha itselläni, mutta kunhan nyt utelin :D

juppep

#48
Valikko tuli automaagisesti kun auto-holdin enabloi.
Käsittääkseni kaikki passatin 3C8 alkuiset epb-modulit tukee/tekee valikon.

epb on auton alkuperäinen/tehtaalta ja tässä tarkempaa:
Part No SW: 3C8 907 801 A    HW: 3C8 907 801 A
Component: J540 EPB3  VW-10498 0003

Ja koodauksia on kaksi eri variaatiota näköjään, tässä moduliversiossa on 56->57 (+1) (vcds kertoo) ja koodausmuutos vaatii napin olemassaolon.
Lisäksi muistaakseni vaati yhden can sleepin ennenkuin alkoi toimimaan oikein.

M.R

Ok meikäläisellä on muistaakseni 3AA alkuinen epb moduli.

vwp

Missäs se TPMS-nappula piileksii? :P  ::)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies


Finnhopper

#52
Toi auto-hold valikko olisi kyllä hyvä, pitääkin tsekata oma moduuliversio.
Pah, oma versio on 3c0 alkuinen  :'(
VW T5 2005 4Motion

vwp

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.05.16 - klo:07:40
No siinähän se oli kuvassa!

Oho, katselin vaan tuota vasenta rivistöä :p
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

panu

EPB-moduulin vaihto ei liene kovin iso homma? Eikös se ole keskikonsolin takaosassa? Koodauksessa vaan voi olla vähän haastetta, jos sukupolvi vaihtuu.

Autoholdin automaattinen päällemeno startissa ois ihan kiva ominaisuus vanhemmassakin autossa. Mutta riittääkö pelkkä EPB vai pitääkö muidenkin palikoiden tukea ominaisuutta?

Lainaus käyttäjältä: wiki.ross-tech.comIf you are unsure which Generation is installed, check the Control Module Identification.
EPB3 stands for Generation III and EPB4 for Generation IV. Dealer parts departments may no longer carry the EPB3 modules because they have been superseded with the newer EPB4 modules. The Coding of the replacement modules will likely not be the same as the Coding in the old module but the Coding charts in VCDS should be applicable.

Parking Brake (Generation III / MY 2008 - 2010)
   Label File (5N0-907-801.LBL)

Parking Brake (Generation IV / MY 2011 >)
   Label File (3AA-907-801.LBL)


3AA-alkuisella osanumerolla oleva taitaa olla 4-sukupolvea


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

repomies

Pre-2008 epb:tä ei voi päivittää uudempaan vaihtamatta abs-ohjainta (pumppua). Tuppaa olemaan niitä hankalahkoja päivitettäviä tuo epb riippuvuuksiensa takia.

panu

Missä menee raja? Onko pre-2008 sitten EPB2?

Pitääpä tarkistaa mitä omassa on. On ihan siinä hilkulla...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

repomies

Projektipuolen ketjussa pimp my vw emblem on nuo osanumerot ja kirjaimet jotka on ns vanhempaa mallia. Katso sieltä, vertaa omaan vcds scanniin.

juppep

Lainaus käyttäjältä: panu - 15.07.16 - klo:15:57
EPB-moduulin vaihto ei liene kovin iso homma? Eikös se ole keskikonsolin takaosassa?

Ei mikään 5min homma, mutta ei mahdoton... purkamisen saa aloittaa ilmastoinnin paneelista ;)
Käytännössä keskikonsoli on avattava/purettava liikkuvaksi, niin että sitä pääsee nostamaan.
Siinä takaosassa moduli on runkoon kiinnitettynä muutamalla mutterilla.

VM 2008 on gen3 myös, löysin jonkun vcds-login googlella:
3C variant BMR MY2008
ABS 3C0 614 109 D    J104 C4 440 V2 0003
EPB 3C0 907 801 J     J540 EPB3 VW-09393 0009

Tuosta apinoiden, 3C8 gen3 valikkoa vääntävä epb saattaa olla yhteensopiva MY2008 hw20 ABS kanssa.
Kukas testaa ;)



repomies

Pöytälaatikkopassatilla olisi ehkä helpoin kokeilla miten nuo juttelee. Vaikka ei sekään toki ihan the real thing ole. Mutta monella on noita komponentteja hyllyssä pölyttymässä, mulla esim just nuo kaksi 3c0 osaa jotka juppe just laittoi viestissään. Jäivät yli acc:ta laittaessa..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy