Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Mielenkiintoisia kokemuksia, etenkin tuossa että edes skandikitkoilla ei "pärjäisi" ja on pakko olla ne asfaltin tylstyttämät nastakumit alla (joiden pito on tutkitusti jäällä keskimäärin jopa huonompi muutaman vuoden ikäisenä kuin vastaavilla skandikitkoilla)

Ei sillä ettenkö arvostaisi palautetta tai uskoisi siihen, mutta näissä tuntuu vaan olevan pään sisäisiä eroja vielä suuremmin kuin mitä testaajat saavat eri renkaiden välille paperille printattua.  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TOURAN HIGHLINE

Pakko osallistua keskusteluun lainaamalla vapaasti referoiden erästä tuoretta kommentointia autotoimittajan kirjoittamana, tämä kun totesi, että Suomessa on valtava määrä potentiaalia nastattomien talvirenkaiden lisäämiseksi ilman turvallisuusvaikutuksia sellaisten ennakoivien ja kokeneiden uudehkoilla autoilla ajavien autoilijoiden suhteen, jotka ostavat nastalliset aina vain vanhasta tottumuksesta, sen enempää asiaa miettimättä. Näin itsekin olen tehnyt. Yli neljännesvuosisata nastoilla ja nyt viimeiset kuusi vuotta osin ilman, ja kolme vuotta kokonaan. Ajosuoritetta talviaikaan koko maan pituudelta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.10.20 - klo:20:32
Varmasti, tai ainakin niin pitkään kunnes ajautuu tieltä ulos. Mitäpä sitä suotta etelässä "hyvän kelin" ominaisuuksia painottamaan, yhtä lailla ne viiteen milliin kulahtaneet Nokian ärräkakkosetkin kuljettaa autoa kolmostiellä tampereelta helsinkiin marraskuisena sateisena iltapäivänä samaa 130km/h vauhtia eteenpäin kuin kesäkumeilla pari kuukautta aikasemminkin. Tuntuu yllättävän monelta unohtuvan tämä "totuus" että niillä talvirenkailla ajetaan vähintään yhtä kovaa kuin kesällä kesäkumeilla ja kesärajoituksilla silloin kun maa ei ole lumesta valkoisena..
Jos ajautuu kesäkelillä ulos tieltä, siinä pitää toheloida vähintään kertaluokkaa enemmän kuin talven liukkailla millä tahansa renkailla. Toki jos on liian vaikeaa ymmärtää, että eri tyyppisten renkaiden pito on erilainen esim. sateella ja ja jäällä, niin sitten kai se on oltava aina kulloiseenkin keliin parasta pitoa tarjoava rengas. Kesäisellä motarilla R2:lla on paljon helpompi pysyä tiellä kuin KE-kitkalla satasen vauhdissa jäisellä tiellä. Jos tiellä on paljon vettä, niin sillon ei  kannata ylinopeuksia ajella. Ei se sen vaikeampaa ole.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.10.20 - klo:16:43
Jos ajautuu kesäkelillä ulos tieltä, siinä pitää toheloida vähintään kertaluokkaa enemmän kuin talven liukkailla millä tahansa renkailla. Toki jos on liian vaikeaa ymmärtää, että eri tyyppisten renkaiden pito on erilainen esim. sateella ja ja jäällä, niin sitten kai se on oltava aina kulloiseenkin keliin parasta pitoa tarjoava rengas. Kesäisellä motarilla R2:lla on paljon helpompi pysyä tiellä kuin KE-kitkalla satasen vauhdissa jäisellä tiellä. Jos tiellä on paljon vettä, niin sillon ei  kannata ylinopeuksia ajella. Ei se sen vaikeampaa ole.

Eihän se vaikeaa olekaan, mutta kummasti täällä tuntuu kaikkein jyrkimmät KE-kitkakieltäytyjät olevan sitä mieltä että KE-kitkoilla ajelijat vetävät kaikki kaasu pohjassa ihan samaa sataakahtakymppiä jäisellä motarilla mitä kesälläkin ajeltaisiin. Samalla tavalla voinee siis yleistää että ne R2 kitkailijatkin vetävät lokakuun vesisateilla itsensä harva se päivä vesiliirtoihin, noista vaan ei isot miehet rohkene puhua edes anonyymeillä nettifoorumeilla, lahjattomaksi ja homoksikin varmasti luultaisiin jos menisi paljastamaan että nytpä meinas lähteä lapasesta.  :-[
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.10.20 - klo:15:24
Mikä se sinä olet sanomaan/pohtimaan kuka saisi ajaa milläkin renkailla?

Mahdoitkohan ymmärtää väärin kommenttini? En nimittäin ole ottanut kantaa siihen, millä renkailla joku saisi ajaa. Sen sijaan esitin, että olisi hyvä, jos kitkarenkaiden osuutta saataisiin nostetuksi kahden muun pitkän maan, Ruotsin ja Norjan tapaan. Näin siksi, että suuresta nastarenkaiden osuudesta seuraa monenlaisia haittoja.

Mitä sitten tulee asioiden pohtimiseen, niin siihen on tietysti kaikilla oikeus. Mutta toki ymmärrän, että toisten näkemykset ovat painavampia kuin toisten. On aivan selvää, että esimerkiksi sinulla on tällä foorumilla aivan erilailla arvovaltaa kuin allekirjoittaneella. Ensin ”ramina” ja nyt ”jönglööraajana”. Pitkä kokemuksesi ja terävä älysi merkitsevät paljon meille muille  :)

Lainaus käyttäjältä: rami - 10.08.14 - klo:18:56
Minä olen kuule ajanut niin monenlaisella (omistanut myös) autolla että varmaan kokemus on riittävä.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.05.14 - klo:13:38
Jos minä laittaisin kaikki kuvat omistamistani autoista tämä foorumi menisi tukkoon. Minä oon ajellut uudella Volsulla jo silloin kun te kaverien kanssa kävitte soramontulla ampumassa "räkäpäitä".

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:17:00
Eihän se vaikeaa olekaan, mutta kummasti täällä tuntuu kaikkein jyrkimmät KE-kitkakieltäytyjät olevan sitä mieltä että KE-kitkoilla ajelijat vetävät kaikki kaasu pohjassa ihan samaa sataakahtakymppiä jäisellä motarilla mitä kesälläkin ajeltaisiin. Samalla tavalla voinee siis yleistää että ne R2 kitkailijatkin vetävät lokakuun vesisateilla itsensä harva se päivä vesiliirtoihin, noista vaan ei isot miehet rohkene puhua edes anonyymeillä nettifoorumeilla, lahjattomaksi ja homoksikin varmasti luultaisiin jos menisi paljastamaan että nytpä meinas lähteä lapasesta.  :-[
Olen mattisen kanssa samoilla linjoilla hyvin pitkälti tässä asiassa, mitä tulee ihmisten rengasasioihin. Pirkanmaalla omat ajot olisi viimetalvena hoituneet parhaiten varmasti KE kitkoilla. Mutta en viitsi useita rengassettejä vaihdella/ostella, niin siksi nuo skandikitkat on hoitaneet asiansa yli kymmenen vuoden ajan omissa talviajoissa. Enkä voi myöskään suositella kenellekään KE kitkoja ainoiksi talvirenkaiksi. En ole mikään "KE-kitkakieltäytyjä", vaikken niitä suosittele.

Myös länsirannikolla on tullut asuttua, eikä sielläkään ongelmaa ole kitkoilla ollut, vaikka tiet vetää melko usein jäihin siellä.

Vaikka täällä Pirkanmaalla on uraisia ja märkiä teitä paljon, en ole onnistunut saamaan autoa vesiliirtoon kitkoilla, enkä kesärenkailla. Onko se kuskissa vika, vaiko renkaissa, en tiedä. En ole siis kokenut skandikitkojen olevan vesiliirtoon taipuvaiset mitenkään erityisemmin. Loskaliirtoon joutuu kaikilla renkailla autosta riippumatta. Se on ehkä se pahin mahdollinen keli talvella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:17:00
Eihän se vaikeaa olekaan, mutta kummasti täällä tuntuu kaikkein jyrkimmät KE-kitkakieltäytyjät olevan sitä mieltä että KE-kitkoilla ajelijat vetävät kaikki kaasu pohjassa ihan samaa sataakahtakymppiä jäisellä motarilla mitä kesälläkin ajeltaisiin. Samalla tavalla voinee siis yleistää että ne R2 kitkailijatkin vetävät lokakuun vesisateilla itsensä harva se päivä vesiliirtoihin, noista vaan ei isot miehet rohkene puhua edes anonyymeillä nettifoorumeilla, lahjattomaksi ja homoksikin varmasti luultaisiin jos menisi paljastamaan että nytpä meinas lähteä lapasesta.  :-[

Miten mä en joutunut ongelmiin R2 kitkoilla edes +12 asteen lämpötilassa ajamalla kovempaa, kuin mitä nopeusluokka oli eli n.180km/h  ;D. Mentiin 140-180km/h useampi satakilometriä.

Ja ei en ikinä ole joutunut vesiliirtoon kitkoilla. Kesärenkailla useasti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.20 - klo:19:05
Miten mä en joutunut ongelmiin R2 kitkoilla edes +12 asteen lämpötilassa ajamalla kovempaa, kuin mitä nopeusluokka oli eli n.180km/h  ;D. Mentiin 140-180km/h useampi satakilometriä.

Ja ei en ikinä ole joutunut vesiliirtoon kitkoilla. Kesärenkailla useasti.

Mitenkä jotkut kuolee nuorina ja toiset elää 120-vuotiaiksi tai ylikin. Perin kummallista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:19:34
Mitenkä jotkut kuolee nuorina ja toiset elää 120-vuotiaiksi tai ylikin. Perin kummallista.

Siihen vaikuttaa paljon useampi muuttuva tekijä, kuin sinun ainoa esimerkki vesiliirtoihin joutumisesta, jota jaksat hehkuttaa vuodesta toiseen, kun kehut KE-kitkoja.

Jopa minä olen myöntänyt, että niillä voi pärjätä pääkaupunkiseudulla talven, mutta talvirenkaiksi on myös parempia vaihtoehtoja.

Toisaalta Puolasta on hyvä huudella tänne Suomeen ja kertoa faktoja  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Itse olen ollut vesiliirrossa varmaan kymmeniä kertoja.

Mitäpä siinä muuta kuin pitää ratin suorassa ja nostaa jalan kaasulta. Pito palautuu sekunnin sisällä...

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.10.20 - klo:15:24
Kyllä kokeneet kuljettajat taatusti tietävät millä renkailla he ajavat.

Mattinen itse jo vastailikin, mutta halusin ottaa vielä yhden pointin asiaan. Kokeneet kuljettajat kyllä tietävät, millä renkailla ajavat. Kuitenkin veikkaan, että yli puolet suomalaisista kuljettajista eivät ole tässä asiassa kokeneita - eivät ole kenties ajaneet yhtäkään kilometriä kitkarenkailla. Vaikka muuten olisi kuinka kokenut kuljettaja, ei kitkarenkaiden soveltuvuudesta omaan ajoon voi olla käsitystä, jos ei ole sellaisilla koskaan ajanut. Sitähän mattinenkin selvästi tuossa peräänkuulutti, että ihmisten soisi kartuttavan kokemusta tästä asiasta, jotta pystyisivät sen valistuneen valinnan rengastyyppien välillä tekemään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 20.10.20 - klo:19:45
Itse olen ollut vesiliirrossa varmaan kymmeniä kertoja.

Mitäpä siinä muuta kuin pitää ratin suorassa ja nostaa jalan kaasulta. Pito palautuu sekunnin sisällä...

Vähän kaikenlaista, jos tie jatkaa eri suuntaan matkaansa kuin minne auton tangentti juuri sillä hetkellä osoittaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M-J-B

Ehkä avaan nyt matopurkin, mutta sekaannun hieman keskusteluun tuohon kokemusasiaan liittyen. Vuosikymmenten ajokokemus ja miljoona kilometriä ei välttämättä ole eduksi jos aikoo vaihtaa nastoista kitkoihin (tai kitkoista nastoihin). Teki vaihdon kummin päin tahansa, pitää olla valmis oppimaan uutta, pelkkään kokemukseen luottaminen ei riitä. Jos on jo oppinut "huonoille" tavoille, ja se on iskostunut selkärankaan, voi uuden oppiminen tuntua vaikealta.

Itse olen ajanut kitkoilla ajo-opetuksesta lähtien 90-luvun alkupuolelta. Autonvaihtojen yhteydessä on kaikkiaan pari talvea mennyt nastoilla, tai tilapäisesti toisten autoilla ajaessa on alla ollut nastat. Ne tutut kritiikit mitä on saanut kuulla olevan kitkarenkaiden heikkouksia, tunnottomuutta, arvaamattomuutta, hallinnan menetystä, olen kokenut nastarenkailla. Tuskin siksi, että nastarenkaat joilla olen ajanut olisivat olleet poikkeuksellisen huonoja, vaan siksi, että olen tottunut kitkojen ajotuntumaan ja nastarenkaiden ajotuntuma tuntuu vieraalta, niillä liukkaus pääsee yllättämään. En yksinkertaisesti osaa ajaa nastoilla yhtä hyvin kuin kitkoilla, eikä uuden opettelu tällä saralla ihmeemmin kiinnosta - ajelen vaan varovaisemmin "teiden tukkona" jos alla on vieraat renkaat, kitkat tai nastat.

Autoliikkeet ovat monesti niin luottavaisia, että laittavat esittelyautoihin kitkarenkaat. Minusta autokoulut voisivat toimia samoin, ja olisi vain eduksi jos ajoharjoittelu aloitettaisiin talviolosuhteissa. Moni kokisi nastoihin siirtymisen täysin tarpeettomaksi.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:17:00
Eihän se vaikeaa olekaan, mutta kummasti täällä tuntuu kaikkein jyrkimmät KE-kitkakieltäytyjät olevan sitä mieltä että KE-kitkoilla ajelijat vetävät kaikki kaasu pohjassa ihan samaa sataakahtakymppiä jäisellä motarilla mitä kesälläkin ajeltaisiin.
Onko kukaan Jultsua lukuunottamatta esittänyt moista mielipidettä?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:17:00
Samalla tavalla voinee siis yleistää että ne R2 kitkailijatkin vetävät lokakuun vesisateilla itsensä harva se päivä vesiliirtoihin
Tänään juuri ajoin R2-kitkoilla kohtuu runsaassa vesisateessa moottoritiellä, nopeus oli maksimissaan siinä 100km/h tienoilla. Nopeutta rajoitti eniten huono näkyvyys (pimeä+vettä joka puolella) ja siitä seurannut yleinen nopeuden laskeminen. Maksimi rajoitus oli 100km/h.

Ajo oli pidon puolesta lähes kuin olisi kesäkelillä ajellut (itseasiassa eräs havaittava ero oli pienempi melutaso). Ei minkäänlaista sutimista liikkeellelähdöissä, ei puskemista liikenneympyröissä vaikka vauhtia olisikin runsaammin. Jarrutuksissa ei ABS aktivoidu, tosin tällä lenkillä ei mitään kovempia jarrutuksia tullut vastaan. Ei vesiliirtoja vaikka urissa vettä olikin, tähän aikaan vuodesta tiet vielä kohtuu kunnossa.

Ehdotetulla yleistyksellä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Vesiliirto ei ole todellisissa olosuhteissa, vähänkään järkeä käyttämällä, ongelma edes skandikitkoilla. Sen sijaan KE-kitkan (riippuen mallista, suuria eroja mallien/valmistajien kesken) selvästi heikompi jääpito on karu fakta jonka huomaa jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja esim. liikenneympyröissä. Ilen esimerkki jäsentää mitä se tarkoittaa käytännössä.

Toki jos ei tarvitse ajella jäällä ollenkaan tai kyseiset olosuhteet eivät paikalliseen säähän sisälly, niin silloin KE-kitka lienevät mitä mainioin kompromissi talvirenkaaksi. Mitä taasen etelä-Suomeen tulee, jopa "lämpimänä" talvena on kuitenkin niitä pakkaskelejäkin jolloin talvipidosta on hyötyä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.20 - klo:20:31
Vähän kaikenlaista, jos tie jatkaa eri suuntaan matkaansa kuin minne auton tangentti juuri sillä hetkellä osoittaa.
Eri suuntaan menevät silloin ne uratkin, joissa vesiliirto tapahtuu. Renkaiden plaanetessa pois urista pito palautu. Itse pidän vesiliirtoa hyvin helposti ennakoitavana tapahtumana, josta hallinnan palauttaminen on helppoa.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.10.20 - klo:22:43
Autoliikkeet ovat monesti niin luottavaisia, että laittavat esittelyautoihin kitkarenkaat. Minusta autokoulut voisivat toimia samoin, ja olisi vain eduksi jos ajoharjoittelu aloitettaisiin talviolosuhteissa. Moni kokisi nastoihin siirtymisen täysin tarpeettomaksi.

Tai sitten melutaso ja mukavuus antaa autosta paljon paremman kuvan kitkoilla kuin nastoilla.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.10.20 - klo:15:24
Kyllä kokeneet kuljettajat taatusti tietävät millä renkailla he ajavat.

Pöh. Varmaan voi tietää millä renkaalla ajaa mutta ei aina sitä, että voisi olla parempiakin vaihtoehtoja olemassa. Ihminen on jäärä ja periaatteellinen, hautaan asti. Siihen ei auta kilsat taikka "kokemus," jos asia ei vaan istu omaan käsitykseen.

90-luvulla oma isäni haukkui Mersun dieselit laiskoiksi, joska ne (perusmallit) olivat sitä, 1970-luvulla. Joku wanha jäärä taksikuski taksifoorumilla haukkui 3 kertaa vilkuttavan kaistanvaihtovilkun alimpaan halvattuun, yksi väläytys kuulemma olisi ihan riittävä. Jne.

Eli, on kokemusta ja "kokemusta." 

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 21.10.20 - klo:07:25
Tai sitten melutaso ja mukavuus antaa autosta paljon paremman kuvan kitkoilla kuin nastoilla.

Sehän se syy siihen valintaan on, mutta silti luottavat siihen, ettei ne esittelyautot valinnan johdosta siirry esittelyhallista peltikorjaamon puolelle. Vakuutus tietysti korvaisi vahingon, mutta ei esittelyauton puutteesta johtuvaa myynnin laskua.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.10.20 - klo:11:09
Vanhempiin kotteroihin joissa ei ole turvasydeemejä ajonhallintaan hän ei suosittele laisinkaan kitkoja.

Silti monet ovat ajaneet kitkoilla 80-luvulta asti, ilman haavereita. Ei ollut niissä autoissa "turvasydeemejä". Ehkä tuossa päivystävältä asiantuntijalta unohtui käsitellä ajotaidon merkitys asiaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

#6109
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja (ent. "rami") - 21.10.20 - klo:11:09
Liikenneturvan  Tapio Heiskananen lausuu näin. "Nasta on jäisellä tiellä turvallisin vaihtoehto".

Nastarenkaiden, tai ainakin useimpien nastarenkaiden, pito-ominaisuudet epäilemättä ovat jäisellä tiellä paremmat kuin kitkarenkaan. Mutta kyse ei nyt ole tästä. Kyse on siitä, kuinka usein itse kukin jäisillä teillä joutuu ajamaan. Säännöllisesti jäisillä teillä ajavan varmaankin kannattaa harkita nastarenkaita. Mutta mehän emme kaikki aja jäisillä teillä. Toisin sanoen, kannattaako nastarenkaita käyttää siinäkin tapauksessa, että jäisiä teitä tulee omalle kohdalle harvoin tai ei lainkaan? Ja jos jäinen tie joskus kohdalle sattuu, niin voisiko tilanteesta kenties selvitä myös kitkarenkailla? Eihän se, että nastarengas on jäisellä tiellä (väitetysti) turvallisin vaihtoehto, tarkoita sitä, että kitkarengas olisi turvaton.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja (ent. "rami") - 21.10.20 - klo:11:09
Vanhempiin kotteroihin joissa ei ole turvasydeemejä ajonhallintaan hän ei suosittele laisinkaan kitkoja.

Niinpä Heiskanen päätyykin toteamaan: ”Kitkarenkaita suosittelisin vain autoon, jossa on ajovakaudenhallintajärjestelmä”. Eli tässä meillä on viisas asiantuntija, joka suosittelee kitkarenkaita autoon, joissa on ajovakaudenhallintajärjestelmä. Siitä huolimatta, että "[N]asta on jäisellä tiellä turvallisin vaihtoehto". Viisas asiantuntija Heiskanen on samoilla linjoilla Ruotsin tielaitoksen kanssa, joka suosittelee kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa. Käytännössä tämä rajaa pois vain kaikkein vanhimmat autot, joiden ajosuoritevaikutus on muutenkin koko liikenteen osalta hyvin pieni.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.10.20 - klo:11:09
Liikenneturvan  Tapio Heiskananen lausuu näin. "Nasta on jäisellä tiellä turvallisin vaihtoehto".
Vanhempiin kotteroihin joissa ei ole turvasydeemejä ajonhallintaan hän ei suosittele laisinkaan kitkoja.
Kannattaa uskoa kelejä ja viisaampia asiantuntijoita kun täällä joutavia jauhavat.
Kapeat renkaat ovat Turmiolan Tommin ratkaisu.

Itsellä oli 2000-luvun alussa 1. korimallin Ford Focus, ainut "turvasydeemi" oli ABS ja hengissä selvittiin. Veikkaan että kitkat kehittyny aika paljon tässä vajaa 20v aikana.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.10.20 - klo:12:42
Mattinen näitä sun piiitkiä loruja ei jaksa kukaan lukea koita tiivistää asioita.

,,läpäs laita sanoja toisten suuhun! >:( Jos SIN,, et jaksa lukea mitään twiittiä pidempää tekstiä, se ei tarkoita, etteivätkö muut jaksaisi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.10.20 - klo:12:31
Itsellä oli 2000-luvun alussa 1. korimallin Ford Focus, ainut "turvasydeemi" oli ABS ja hengissä selvittiin. Veikkaan että kitkat kehittyny aika paljon tässä vajaa 20v aikana.

Laitan vähän paremmaksi  :). Itse hankin ensimmäiset kitkarenkaat A-Vectraan (RIP), jossa ei ollut ensimmäistäkään ”turvasydeemia”. Hengissä ja ilman peltivaurioita selvisin minäkin. Mutta kovasti oli jo aikoinaan puhetta, kuinka ”kitkoilla ei Suomen talvessa selviä” tms. Olennaista oli, että vasta oma käyttökokemus antaa luotettavan tiedon siitä, kuinka hyvä tai huono tietty rengastyyppi on.

a_jaba

^Itse en selvinnyt ilman peltivaurioita, Järvenpään Prisman lämpimässä parkkihallissa survoin apparin puolen etulokarin betonipilariin. Epäilemättä tämä oli kitkarenkaiden syytä..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Mieluummin luen Mattisen erinomaisen analyyttistä ja selkeää tekstiä kuin "Ramin" surkeaa trollaamista.


Erkka

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.10.20 - klo:14:00
Mieluummin luen Mattisen erinomaisen analyyttistä ja selkeää tekstiä kuin "Ramin" surkeaa trollaamista.

Peukutan  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.10.20 - klo:11:21
Silti monet ovat ajaneet kitkoilla 80-luvulta asti, ilman haavereita.

Kuinka paljonhan tämä "monet" mahtaa olla käytännössä  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Noin vuodesta 2006 tai 2007 asti oon ite ajellu. Jonkun auton mukana on saattanut olla nastat, mutta sitten ite ostanu kitkat. Olipa vielä takaveto ja reilu 200 heppainen auto, jolla aloitin "kitkailun". Ei ollut ajonvakautusta ja sutimisen esto oli mallia "ryytyminen". Vahingot on nolla, toistaiseksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

rautiainen

Tarkistinpa ihan huvikseen. Vuodesta 1996 asti on pärjätty mainiosti kitkoilla. Silloin taisi ainoa apu olla ABS. En enää tuota muista. Kitkat ovat nykyisin aivan eri planeetalta.

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.10.20 - klo:14:10
Kuinka paljonhan tämä "monet" mahtaa olla käytännössä  ;D

Eipä tainnut olla 80-luvulla kitkarenkaista paljoakaan valinnanvaraa, ellei kelpuuta kaikkia "m+s North America" renkaita kitkarenkaiksi. Monella 70- ja 80- lukujen kotteroilla on kuitenkin kitkoilla ajettu, ABSit alkoi yleistymään vasta 90-luvulla, mutta ne alkuaikojen "lukkiutumattomat" jarrut oli kitkakuskille lähinnä haitaksi jos niitä erehtyi hyödyntämään. Nykyiset rouskuttaa jo ihan eri tahtiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy