2.0TDI limpmode ja p0299 p2563

Aloittaja nipalz, 23.02.24 - klo:01:00

« edellinen - seuraava »

nipalz

Hei
Tarvitsisin neuvoja mistä lähteä seuraavaksi vikaa etsimään.
Kyseessä on -08 vuoden mitsubishi lancer volkkarin diesel tekniikalla (BWC mikä on BKD/BMN sekoitus tietääkseni)
Auto toimii kaupunkiajossa suht normaalisti, ahdot nousee 2000-2500rmp kohdalla täyskaasulla 1.3bar.
Isolla tiellä ylämäessä heittää vikatilaan ja ei ahda enään, uudelleenkäynnistys nollaa vian. Antaa koko ajan vikakoodia p2563 ja vikatilaan heittäessä antaa myös tuon p0299.
Autoa käytetty korjaamolla vianselvityksessä ja eivät löytäneet selkeää vikaa (alipainejärjestelmä ok ja antureiden johtosarjat kunnossa). Tähän mennessä autoon on vaihdettu uusi turbo(ei vaikutusta) ja ahtopaineensäätöventtiili(alkoi kaupunkiajossa ahtamaan huonommin).
Mistä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään?

Jultsu

Onko nämä jo luettu läpi?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18995/P2563/009571
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16683/P0299/000665


tämä lienee alunperin ollut todennäköisin vian aiheuttaja:

Vane Position Sensor (G581) faulty
Binding Issues due to Adjustment/Turbocharger

Excessive Carbon build-up

Jos autoon on vaihdettu uusi turbo niin onko vnt-säätöruuvi myös asetettu oikeaan kohtaan? Ilman sitä ahdin on jatkuvasti joko yli- tai aliahtamassa pyyntöihin nähden.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

nipalz

Juu nuo on luettu läpi ennen kuin turbon vaihtoon päädyttiin.

Vanha turbo alkoi ulisemaan ajossa pakokaasu haisi sisälle ja todettiin väljäksi vaihdon jälkeen.
Tuossa korjaamon diagnoosi:
Mitattu alipainejärjestelmä > OK
Ahtopaine nousee hitaasti / 2200 rpm saavutettu tavoite -> VNT siivet takertelee/liikkuu heikosti säätimen ohjaamana mutta manuaalisella alipainemittarilla toimii suhteellisen hyvin.
Asentotunnistimen jännite lineaarinen 0,9 - 3,7 V

Auto kävi turbon vaihdossa toisella korjaamolla minkä jäljiltä jäi turbo vuotamaan öljyä kaksi kertaa(vuotaa vieläkin) joten en usko että säätöruuviin on koskettu korjaamolla.

Jultsu

Mitähän tuo alipainejärjestelmän  mittaus on pitänyt sisällään. Onko testattu pelkästään komponenttien tiiveys vai mitattu myös tandemin tuottama alipaine?

Tandempumpun alipainelähdön letkuliittimen murtuminen ja sitä kautta falskaaminen on on yleinen tyyppivika näissä koneissa. Miljoona metriä alipaineletkua, alipainekello, jarrutehostin, onhan näitä potentiaalisia vuotokohteita.

Sen säätöventtiilin letkujen kytkentäkin voisi olla hyvä käydä läpi ettei ole vahingossa mennyt ristiin, tai takaisku kytketty väärin päin linjastoon
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

nipalz

Tandempumpun letkuliitin tarkistettu ja alipaineletkuja katsottu samalla ja vaikuttivat ehjiltä.
Huomasin että vnt säätimen tanko ei liiku käynnistäessä autoa ollenkaan eikä juurikaan kaasua painaessa.

Alkaa epäilykset kohdistumaan vialliseen tandempumppuun kun huomasin öljyn seassa hieman naftaa sekä jarrupoljin on suht kova (painuu syvälle pikkuhiljaa kun painaa jarrupoljinta kovaa).

nipalz

Auto kävi korjaamolla ja siellä tarkistettiin kaikki alipaineletkut ja ahtoputket ja ne todettiin ehjiksi sekä tandempumpun toiminta normaaliksi.
Sama vika jatkui siis vieläkin ja alettiin emännän kanssa epäilemään sähkövikaa joten aloimme tarkistamaan sulakkeita ja kappas, moottoritilan sulakerasiassa oli yksi sulake väärässä paikassa!(sulake numero 2"engine" puuttui ja numero 3"AT" oli paikallaan vaikka auto manuaali).
Vaihdettiin sulakkeen paikkaa ja kappas, autoon tuli puhtia eikä mene enään moottoritiellä vikatilaan sekä lähtee ahtaan nopeasti pienillä kierroksilla, joten näillä näkymin vika korjattu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy