”Uusien” TSI koneiden jakohihnan vaihto

Aloittaja sambolo, 28.02.19 - klo:11:14

« edellinen - seuraava »

sambolo

Alkaa olemaan varmaa jo kilometriä ja vuosia takana hihna tsi koneissa. Millä iällä ja kilometreilla olette vaihdattaneet hihnoja? Aika ristiriitaista tietoa löytyy vaihtovälistä aina 90tkm/6v ja ikuisuuden välillä. Itellä 2013 käyttöönotettu ja vajaa 145tkm mittarissa ja alkanu vähän miettimään oisko syytä vaihtoon vai jatketaanko valmistajan ohjeella(ei vaihtoa/120tkm erittäin pölyisissä maissa).
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

neshi

Meiän VW Golf 1.4tsi(160heppanen) dsg syttytti moottorin vikavalon toissaviikolla. Ketju oli auton omasta mielestään liian löysä. Siitä sitten ajeltiin korjaamolla käymään ja vikakoodien luku vahvisti, että auton jakoketju on löystynyt ja ajoituksessa häikkää.

Auto tosissaan on 2010 vuosimallinen ja ajoja oli 101tkm.

Vekkula

Vähän samaa mietiskellyt...
Nyt kun hihnan vaihtoväli on tyyppiä "ei vaihtoväliä, vaihdetaan tarvittaessa" niin millaiset taistelut tulee rikkoutumisesta jos vaikka 200tkm huollossa todetaan että kaikki ok ja hihna paskoo 210tkm kohdalla niin onko vastaus sitten että on ajettu niin paljon samalla hihnalla että omaan piikkiin koko remontti?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

M_M

Lainaus käyttäjältä: neshi - 28.02.19 - klo:11:56
Meiän VW Golf...

...ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen uudempien hihnakoneiden hihnanvaihtovälistä...?  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sambolo

Katoin erwinistä noita huoltovälejä ja selasin myös listoja maista joissa huoltoja pitää suorittaa useammin olosuhteiden takia(lähinnä kuumuus/pöly). Suomi ei tietenkään kuulunut näihin listoihin. Vähän haiskahtaa välillä rahastuksen maku kun autot ensin myydään pitkillä huoltoväleillä ja sitten huollossa kerrotaan kuinka suomesssa kaikki huoltovälit pitää puolittaa :D Varmaan siinä 200tkm tienoilla vaihdan oman mielenrauhan vuoksi.. Tää aihe tuli mieleen kun kaverin työpaikalla vaihtoivat tänään 90tkm ajettuun hihnan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

dwntime

Meidän Leonista tarkastettiin hihna edellisessä inspection huollossa. Pyysivät minut myös katsomaan hihnan kuntoa. Oli aivan virheettömässä kunnossa. Ei minkäänlaista pölykertymää eikä kulumaa.

Autolla ajettu 120tkm ja 1.2 TSI DSG

Japa79

#6
Juuri kyselin huollossa, tätä asiaa. Huoltoneuvojakaan ei suoralta kädeltä osannut asiaa kertoa, mutta selvitti sen jälkeenpäin sähköpostilla. Eli, tehdas (VW) ei ole määritellyt huoltoväliä hihnalle, mutta maahantuojan suositus on 6-vuotta. Kysessä siis vuoden 2015 polo bluegt.
Volkswagen Golf GTI CS 2.0tsi -23
Volkswagen Polo BlueGT 1.4tsi -15

Ex.
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -20
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -17
Volkswagen Passat Highline 2.0TDI DSG -06

dwntime

Ei kait nyt sentään.

Pyydä hihnan tarkastus. Vie kokonaiset 5 min ainakin näissä ruohonleikkurimoottoreissa :)

Japa79

Kaikkihan tietysti huoltaa omistamiaan kulkuvälineitään just niin kuin itse tykkää, mutta tuo kuusi vuotta kuulostaa näin maalikollekin järkeen käyvälle.    :)
Volkswagen Golf GTI CS 2.0tsi -23
Volkswagen Polo BlueGT 1.4tsi -15

Ex.
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -20
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -17
Volkswagen Passat Highline 2.0TDI DSG -06

Daatta

Paikallisessa ilmaisjakeluaviisissa oli Traktoauton hihnanvaihtotarjous 450/550,. En muista mikä ero noilla oli. Hihnanvaihdon väliksi suositeltiin juuri kuutta (6) vuotta.

Itse varmaan menisin tarkastusten kanssa, jos näyttää hyvältä niin kovaa ajoa ja auto vaihtoon ennen kuin laukeaa. Joo, nykyinen on ketjulla.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Japa79 - 28.02.19 - klo:15:42
Kaikkihan tietysti huoltaa omistamiaan kulkuvälineitään just niin kuin itse tykkää, mutta tuo kuusi vuotta kuulostaa näin maalikollekin järkeen käyvälle.    :)

Joo aivan varmasti, mutta vanha sanonta ”If it ain’t broken, don’t fix it” on tässä(kin) tapauksessa ihan järkevä lähestymistapa.
Jos itsekin näen ihan omilla pikku silmilläni että hihna on virheetön, miksi sen vaihtaisin?

MikHei

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.02.19 - klo:15:05Pyydä hihnan tarkastus. Vie kokonaiset 5 min ainakin näissä ruohonleikkurimoottoreissa :)

En ole kurkannut pellin alle jakohihna mielessä, niin joku asian jo tarkastanut voisi jakaa tänne yksityiskohtaiset ohjeet tarkastusta varten, jos se kerta 5min homma on että jakopään saa näkösälle?

Nimimerkillä: 6v 100tkm kohta mittarissa ja Oulun jakohihnasyndrooma kummittelee takaraivossa.  ::)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Hesse

VW:n hinta nokkahihnan vaihdolle 2011 ja vanhemmille bensoille on 595 ,.
LainaaTiesithän, että aikaperusteisesti suositeltu vaihtoväli hammashihnalle on 6 vuotta.
Nyt hammashihnan vaihto 4-sylinterisiin Volkswagen-henkilöautoihin vm. 2011 tai vanhempiin: bensiinimoottorit 595 , ja dieselmoottorit 645 ,. Hinta sisältää vesipumpun uusinnan. Tarjous koskee autoja, joissa vesipumppu on hammashihnan yhteydessä.
https://volkswagencenter.fi/huolto/huoltotarjouksia/Sivut/default.aspx

dwntime

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 28.02.19 - klo:19:41
En ole kurkannut pellin alle jakohihna mielessä, niin joku asian jo tarkastanut voisi jakaa tänne yksityiskohtaiset ohjeet tarkastusta varten, jos se kerta 5min homma on että jakopään saa näkösälle?

Nimimerkillä: 6v 100tkm kohta mittarissa ja Oulun jakohihnasyndrooma kummittelee takaraivossa.  ::)

Edestä katsottuna koneen vasemmassa päädyssä se musta muovikoppa pois. Lähtee kun irrottaa sen bensahuuruja kuljettavan letkun liittimineen ja yksi ruuvi irti. Koppa lähtee irti ja siinäpä se hihna näkyy sitten.

Ja Oulussa on meidänkin auto ollut koko ikänsä 2013 asti ja ei ollut yhtään ruskeaa möhnää jakohihnassa eikä rullissa.
Apulaitehihna sitävastoin meni 135tkm inspection huollossa vaihtoon. Se oli jo aika luokattomassa kunnossa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: neshi - 28.02.19 - klo:11:56
Meiän VW Golf 1.4tsi(160heppanen) dsg syttytti moottorin vikavalon toissaviikolla. Ketju oli auton omasta mielestään liian löysä. Siitä sitten ajeltiin korjaamolla käymään ja vikakoodien luku vahvisti, että auton jakoketju on löystynyt ja ajoituksessa häikkää.

Auto tosissaan on 2010 vuosimallinen ja ajoja oli 101tkm.

Miten jakoketju ongelmat liittyy jakohihnaan?

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.02.19 - klo:19:31
Joo aivan varmasti, mutta vanha sanonta ”If it ain’t broken, don’t fix it” on tässä(kin) tapauksessa ihan järkevä lähestymistapa.
Jos itsekin näen ihan omilla pikku silmilläni että hihna on virheetön, miksi sen vaihtaisin?

Ehkä siksi, että pelkkä katsominen ei aina riitä toteamiseen, että jakohihna on ehjä.

Eniten naurattaa tässäkin topic:ssa se, että vaihtoväliä ei ilmeisesti ole ilmoitettu ja oletuksena on 210tkm ja joku ikäraja? Kun tietää vag-konsernin "ikuisen" jakoketjun, joka parhaassa tapauksessa on vaihdettu kaksi kertaa alle 60tkm matkalla, niin haluaisin käyttäjänä tietää marmorilta tuon jakohihnan vaihtovälin enkä tyytyisi vain silmämääräiseen tarkastukseen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Skeida-Bob

Jos valmistaja ei suosittele hihnan vaihtoa niin eikö ne muka ole vapaasti pyöriviä hihnan rikkoontuessa? Voorti osasi jo ikiaikaisien ohceensä loppukehitelmissä välttää hihnarikossa muut vauriot, samoin moni muu silloin ja sen jälkeenkin. Toki matka katkeaa mutta mitä sitten, aina on vara valita kuka kuskaa loppumatkan ja auton pajalle, se lasku on jo maksettu huolloissa ja/tai vakuutuksessa.

Jakoketju liittyy jakohihnahuoliin VAG-foorumilla siten että VAG ei osaa tehdä kumpaakaan oikein, vain ja ainoastaan hyvä että asoista puhutaan.

Ja lisää ot automaattinärkästyjille, oma 2cr dsg tuli hihna vaihdettua laturin antautuessa 184tkm samalla purkamisella; olisi se varmaankin mennyt sen 210tkm, mutta nurin käännellessä ja taitellessa sisäpuolella oli jo selviä kulumia ja myös ratkeamia hammasväleissä, niitä on turha etsiä päältä katselemalla vaikka olisi millainen VAG-röntgen-katse.
jo läks pazka pihasta.

Bisti

Maahantuoja suosittelee yleisesti 180tkm/6 vuotta. Harvemmin se itse hihna kai näissä porsii vaan jokin muu paikka, kuten edellä laturi. Itsellä meni 6vuotta 2kk ja 138tkm kun alkoi vesipumpun tiiviste vuotaa. Siinä samalla sitten pistettiin jakopää uusiksi. Aika tarkkaan oli laskettu tuo 6v kun ei päässyt kuin parilla kuukaudella yli, taisi olla ajastin kiinni  8) :o

Edit: Tämä siis 2.0TDI CR Seatissa (-12)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.02.19 - klo:15:05
Ei kait nyt sentään.

Pyydä hihnan tarkastus. Vie kokonaiset 5 min ainakin näissä ruohonleikkurimoottoreissa :)
On oleellista, että hihna on tarkistettu huollossa. Siitä pitää olla maininta huoltokirjassa tai laskussa. Mahdollisesti riittää jos huoltokirjassa on VW-liikkeen leima.

Itse vaihtaisin kyllä, esim 150 tkm välein tai 7 vuotta. Omassa autossani on vaihtoväli 210 tkm ilman aikarajaa, mutta Volkswagen Center:in työnjohtaja kertoi, että jakohihna pitää tarkistaa huoltojen yhteydessä.

Bisti

Ja miten ollakaan, sähköpostiin tipahti juuri Laakkosen uutiskirje: http://uutiskirje.laakkonen.fi/a/s/9423462-bd034282b37d4c126205a9799ede98f3/287775

"Jakohihnan vaihdot alkaen 495 ,, suositellaan tehtäväksi 6 vuoden välein


Bensiinimoottorit 495 ,, bensiinimoottorit 1.2 ja 1.4 TSI hammashihnamoottorit (ei koske malleja Up/MII)

Dieselmoottorit 720 , huollon yhteydessä, erikseen tehtynä 790 ,

Transporter 2,0 TDI 605 ,

Dieselmoottoreiden jakohihnan vaihto sisältää työt, jakohihnan, korjaussarjan, vesipumpun sekä apulaitehihnan."

Big Data taisi taas olla pelissä mukana kun juuri näin sopivasti tipahti aiheeseen liittyvä mainos...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 01.03.19 - klo:10:50
Dieselmoottoreiden jakohihnan vaihto sisältää työt, jakohihnan, korjaussarjan, vesipumpun sekä apulaitehihnan."

Ovat tässä sentään järkevästi sisällyttäneet tuon vesipumpun pakettiin. Audilla siitä ei ollut mitään mainintaa ja vasta kun autoa ollaan jättämässä huoltoon niin muistettiin mainita, että laaja huolto + jakohihnahuolto (yht. ~1200,) ei sisällä vesipumppua ja kun se tässä samalla vaihdetaan niin hinta vesipumpulle + työlle vain 400e  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Skeida-Bob

Siis suositusko tämä on vai huolto-ohjelmassa (takuuvaikutus)?
jo läks pazka pihasta.

Japa79

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.02.19 - klo:19:31
Joo aivan varmasti, mutta vanha sanonta ”If it ain’t broken, don’t fix it” on tässä(kin) tapauksessa ihan järkevä lähestymistapa.
Jos itsekin näen ihan omilla pikku silmilläni että hihna on virheetön, miksi sen vaihtaisin?


Se että katsoo paikallaan olevaa hihnaa, ei juuri kerro sen kunnosta vielä mitään. Tietty jos sitä voisi kädessä pyöritellä ja taivutella, niin voisi havannoida mahdollisia pykimiä ja kulumia tarkemmin. Lähtisin siitä, että kuusi vuotta hihnalle varsinkin suomen oloissa on kelpo vaihtoväli. Itse ajattelen, että hihna omissa kulkineissa vaihtuu, kun aika tulee täyteen. Eipähän tarvitse jännätä.
Volkswagen Golf GTI CS 2.0tsi -23
Volkswagen Polo BlueGT 1.4tsi -15

Ex.
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -20
Volkswagen Golf GTI 2.0tsi -17
Volkswagen Passat Highline 2.0TDI DSG -06

Pietro

Pitäisi olla tehtaalta tulossa Polo GTI. Onkohan siinä ketju vai hihna tietääkö kukaan? On kuitenkin sama kakslitrainen TSI kone kuin Golfissa, mutta pienemmillä tehoilla.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 01.03.19 - klo:14:49
Pitäisi olla tehtaalta tulossa Polo GTI. Onkohan siinä ketju vai hihna tietääkö kukaan? On kuitenkin sama kakslitrainen TSI kone kuin Golfissa, mutta pienemmillä tehoilla.

Eiköhän kaksilitrainen ole edelleen EA888 eli ketjukone.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 01.03.19 - klo:10:50
Ja miten ollakaan, sähköpostiin tipahti juuri Laakkosen uutiskirje: http://uutiskirje.laakkonen.fi/a/s/9423462-bd034282b37d4c126205a9799ede98f3/287775

"Jakohihnan vaihdot alkaen 495 €, suositellaan tehtäväksi 6 vuoden välein


Bensiinimoottorit 495 €, bensiinimoottorit 1.2 ja 1.4 TSI hammashihnamoottorit (ei koske malleja Up/MII)

Dieselmoottorit 720 € huollon yhteydessä, erikseen tehtynä 790 €

Transporter 2,0 TDI 605 €

Dieselmoottoreiden jakohihnan vaihto sisältää työt, jakohihnan, korjaussarjan, vesipumpun sekä apulaitehihnan."
Miksi Dieselin kohdalla on yksityiskohtainen erittely osista ja työstä? Tuleeko Bensaan sitten joku ylläri vielä päälle, jos haluaa kunnolla ja oikein teetättää?? Kuka on niin utelias ja heittää Laakkoselle vaikka sähköpostilla kyselyn asiasta?  ;)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

sambolo

Kaveri laitto kuvan siitä 90tkm ajetusta ja 2013 golfista johon vaihto hihnan, oli siinä ainaki koppa pölyinen. Kuntoa ei kuulema nää pelkästää yläkoppa avaamalla. Kyse oli 1.2tsi, siinä ilmeisesti oli myös vesipumpulle oma hihna, onko 1.4 tsi myös?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Hesse

Eikös näissä uusissa EA211-moottoreissa vesipumppu ole toisessa päässä moottoria kuin nokkahihna

MikHei

Empä oikeastaan tämän ea211 myllyn sielunelämästä oo tienny mitään, mutta jos ton videon jaksaa kattoa, niin vähän pääsee kärrylle. Harmi vaan, että Venäjää sönkkäävät...  ;D https://m.youtube.com/watch?v=zsto-X80oDI

Eli eiks tossa 30min kohalla ruuvata vesipumppu irti ja siinähän näkyy oma hihna. Sitten 36min kohalla ne pyöräyttää konetta 180° ja jakopää näkyy kokonaisuudessa sitten siinä. Eli vesipumppu hihnoineen on toisessa päätä konetta ja jakopää omalla hihnalla toisessa.

Kysymys sitten kuuluukin, että millon tuo vesipumppu hihnoineen pitää vaihdattaa? Tuskin kuuluu suoraan vaihdettavaksi jakopään hihnan vaihdon yhteydessä, ellei itse osaa vaatia? Ja jos vesipumpun hihna pettää, niin voiko särkeä paikkoja ja älyääkö anturit varoittaa, ennen kun mylly keittää?

Sambolo vaihdettiinko siihen sun kaverin autoon myös vesipumppu ja sen hihna? Tekivätkö itse vai huoltoliikkeessä?

Perkeleesti kysymyksi ja mielellään otan vastauksia vastaan.  8)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Japa79 - 01.03.19 - klo:13:30

Se että katsoo paikallaan olevaa hihnaa, ei juuri kerro sen kunnosta vielä mitään. Tietty jos sitä voisi kädessä pyöritellä ja taivutella, niin voisi havannoida mahdollisia pykimiä ja kulumia tarkemmin. Lähtisin siitä, että kuusi vuotta hihnalle varsinkin suomen oloissa on kelpo vaihtoväli. Itse ajattelen, että hihna omissa kulkineissa vaihtuu, kun aika tulee täyteen. Eipähän tarvitse jännätä.

No minulle ja huollon kaverille se kertoi kyllä ihan tarpeeksi. Kotelon sisällä ei ollut oikeastaan edes pölyä. Eristys ainakin nyt näyttäisi olevan kunnossa. Hyvä vertailukohta oli tuo apulaitehihna joka oli jo rispaantunut reunoilta ja aivan ruskean "Oulun tauti" -pölyn kuraama.

Minä luotan siihen kun tehdas ja huolto sanoo että hihna vaihdetaan tarvittaessa meidän oloissamme. Ainoa vaatimus on että tietystä kilometrimäärästä lähtien tehdään hihnan kunnon tarkistus huollon yhteydessä. Tämä riittää minulle.

Minulla on tuosta vaihtotarpeesta mustaa valkoisella ja mikäli hihna nyt porsisi niin voin vakuuttaa että artisti ei ole se joka tuon maksaa. Maksaja löytyy kyllä ihan muualta.

Mutta saahan tuon hihnan toki vaihdattaa, ja jos se painaa mieltä niin tottakai se kannattaa silloin vaihto tehdä. Eipähän varmasti porsi.

Geoman

Varmaan näin on. Itse kuitenkin vältän tilannetta, jossa pitää alkaa selvittelemään vastuuasioita. Siinä palaa kuitenkin aina aikaa ja joku matka on jäänyt kesken ja loppuviikon kalenteri on sekaisin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy