VAGarena.fi

Tekniikka => Huoltaminen => Aiheen aloitti: Jyri - 04.12.09 - klo:20:31

Otsikko: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jyri - 04.12.09 - klo:20:31
...vai luottaakko myyjäliikkeeseen, ilmeisesti niin että jos teettää tuon tarkastuksen niin saa itse maksaa jos eivät kulmat ole pielessä? Onko tuo toimenpiteenä niin helppo että se njoka liikeessä osavat kunnolla tehdä ja jos on niin miksi niin moenssa uudessa autossa ne ovat pielessä?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: kt - 04.12.09 - klo:23:02
Tuo aurauskulmien säätö aiheuttaa yleensä myös "ratin menenisen vinoon". Tästä ratin vinoudestahan on kirjoitettu vuosien varrrella mahtavasti tekstiä. Toki ratinkin saa suoristettua.
Minusta ratin pitää olla hiukan vinossa.
Itse tuon Ocuni ohjauskulmat säädettiin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, periaatteella jos ovat pielessä, niin takuu maksaa. Ja olivathan ne "aika paljon". Asentaja vielä pahoitteli tuota ratin vinoon jäämistä ja lupasi oikaista sen seuraavalla kerrralla. Nyt ovat aurauskulmat olleet 4 vuotta aivan kohdillaan. Auto kulkee edelleenkin luotisuoraan oli alla kesä- tai talvirenkaat, kuluneet tai uudet. Aurauskulmat kannattaa pitää kohdillaan, ajaminen helpottuu ja renkaat kestää.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: pokkus - 04.12.09 - klo:23:03
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.12.09 - klo:20:31
...vai luottaakko myyjäliikkeeseen, ilmeisesti niin että jos teettää tuon tarkastuksen niin saa itse maksaa jos eivät kulmat ole pielessä? Onko tuo toimenpiteenä niin helppo että se njoka liikeessä osavat kunnolla tehdä ja jos on niin miksi niin moenssa uudessa autossa ne ovat pielessä?

Itse olen muutamaan otteeseen tehnyt homman ihan lähimmälla Vianorilla. Muistaakseni hinnat olivat luokkaa 30e, jos tehdään pelkkä tarkastus ja 80e jos joudutaan myös jotain säätämään. Eli jos suuntauksissa ei ole mitään häikkää, niin aika halvalla tuossa pääsee.

Itse seurasin toimenpidettä vierestä ja hienot vehkeet oli kyllä pojilla käytössä. Renkaisiin kiinnitetään sellaiset heijastuslevyt, jotka sitten kertovat antureille missä asennossa renkaat oikeasti ovat. Tietokoneelta valitaan oikea automerkki ja alustan tyyppi ja tämän jälkeen tietokone automaattisesti näyttää onko jossain arvossa jotain vialla. Jos jossain on vikaa, niin sitten säädetään alustaa. Tietokoneen ruudulla olevat arvot päivittyvät reaaliajassa, joten säädön vaikutuksen näkee heti. En oikein käsitä miten tuota voisi edes mitenkään mokata, jos muutamia kertoja on tehnyt. Lähinnä tuloksen jälki on kiinni huolellisuudesta, koska oikeastaan tietokone tekee loput. Tai jos on kokematon kaveri eikä osaa säätää eri autojen alustoja.

Vastaus kysymykseen: itse tekisin halvimmassa liikkeessä mistä kunnon välineet löytyy. Luultavasti kaikissa kunnon rengasliikkeissä pitäisi olla suht nykyaikaiset vehkeet.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: pokkus - 04.12.09 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: kt - 04.12.09 - klo:23:02
Tuo aurauskulmien säätö aiheuttaa yleensä myös "ratin menenisen vinoon". Tästä ratin vinoudestahan on kirjoitettu vuosien varrrella mahtavasti tekstiä. Toki ratinkin saa suoristettua.
Minusta ratin pitää olla hiukan vinossa.
Itse tuon Ocuni ohjauskulmat säädettiin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, periaatteella jos ovat pielessä, niin takuu maksaa. Ja olivathan ne "aika paljon". Asentaja vielä pahoitteli tuota ratin vinoon jäämistä ja lupasi oikaista sen seuraavalla kerrralla. Nyt ovat aurauskulmat olleet 4 vuotta aivan kohdillaan. Auto kulkee edelleenkin luotisuoraan oli alla kesä- tai talvirenkaat, kuluneet tai uudet. Aurauskulmat kannattaa pitää kohdillaan, ajaminen helpottuu ja renkaat kestää.

Nuo boldatut kohdat ovat kyllä aurauskulmien säätäjän osaamattomuutta. Ei ratti mitenkään vinoon mene aurauskulmien suuntauksessa jos homma tehdään oikein. Ratti laitetaan ensiksi suoraan ja lukitaan siihen asentoon. Tämän jälkeen tehdään aurauskulmien suuntaus normaalisti.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: kt - 05.12.09 - klo:10:00
^ Noin varmasti on kuin pokkus kertoo.
Luulen, että säätötyö on vaan helpompi tehdä siten, että asetellaan etupyörät ensin sellaiseen asentoon, että hyvällä onnella joudutaan säätämään vain toista pyörää ja annetaan ratin pyöriä omia aikojaan. Jos ratti lukitaan, niin huonossa tapauksessa kumpikin  etupyörä on "käsiteltävä". Epäilen, että tämä on säätöongelman ydin. Mennään ylitse siitä, missä aita on matalin ja ratti jää vinoon.
Mutta minusta tärkeintä on se, että pyörät menee suoraan, oli ratti sitten vaikka ylösalaisin. Ja ratin asentoahan voi muuttaa jokainen miten itse haluaa.
Tietysti pitää asiakkaana aina vaatia laadukasta työtä, mutta kohtuus kaikessa. Eihän tikanheitossakaan aina kymppiä saada.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: jkvi - 05.12.09 - klo:18:39
kt; Voit olla oikeassa tuon "käytännössä työn tekemisen" suhteen. Mutta noin sitä ei tehdä.
Tuon työn vaativuus on osaltaan kiinni laitteista, mitä pajassa sattuu olemaan. Merkkihuolloissa on yleensä paras osaaminen asian suhteen, mutta jos asialla on "kesäpoika", eipä se edes huippuvehkeillä saa aikaan priimaa. Jos asia onnistuu, niin lopputuloksena auton kulkukulma on 0 ja auraukset ohjearvoissa sekä ratti suorassa. Ratin suoruutta ei saisi väkisin muutella, koska ohjausakselilla on asentoanturi, joka tulkitsee ratin olevan suorassa silloin kun auto menee suoraan eteenpäin.

Viimeisimmässä suuntauksessa asentaja käski minun laittaa ratin mieleiseksi suoraan penkissä istumalla. Monesti olen nähnyt, että nelipyöräsuuntauksessa asentaja yrittää laittaa ratin suoraan oviaukossa seisoen ja näkymä ei silloin välttämättä vastaa sitä, mitä penkiltä käsin suoraan ratin takaa katsoen.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: vkjoki - 10.12.09 - klo:07:59
Olen yleensä sopinut autoa ostaessani, että myyjäliike tarkastaa ilmaiseksi ohjauskulmat noin 1000 km:n ajon jälkeen. Viimeksi Volkkarin apurunko oli hieman vinossa, minkä vuoksi myös ohjauskulmat olivat virheelliset.

Kustannusten kuvittelevan menevän niin, että jos kaikki on kunnossa, autoliikkeen myyntipuoli maksaa huollolle muutaman kympin. Jos taas säädettävää löytyy, maahantuoja maksaa säädön takuun perusteella.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jyri - 10.12.09 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.12.09 - klo:07:59
Olen yleensä sopinut autoa ostaessani, että myyjäliike tarkastaa ilmaiseksi ohjauskulmat noin 1000 km:n ajon jälkeen. Viimeksi Volkkarin apurunko oli hieman vinossa, minkä vuoksi myös ohjauskulmat olivat virheelliset.

Kiitos tämä on erinomainen vinkki, pitäisi melkein avata tuonne yleiset osioon oma topikki, vinkeille ja vihjeille mitä sopia ennen kauppakirjan allekirjoitusta.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: vkjoki - 11.12.09 - klo:07:54
Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: kt - 11.12.09 - klo:08:43
^Tuo kysymys on oleellinen. Katsotaanko, että on pyörät toleranssin sisällä ja ei tehdä mitään, vai yritetäänkö säätää paremmaksi. Pitäisi aina pyytää säätämään paremmin kohdilleen eikä tyytyä siihen, että on toleranssissa , ellei nyt sitten todella ole hyvin kohdillaan.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jyri - 11.12.09 - klo:08:58
Nyt alamme olla todellakin asian ytimessä, millähän tästä saisi lisää tietoa? Sillä tuo toleranssien sisällä olemisen ja parhaan mahdollisen tuloksen välillä voi olla huomattavakin käytännön ero.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: VeskuV - 17.12.09 - klo:10:07
Vähän OT. Enpä tiedä miten muilla tuo kulmiensäätö on onnistunut mutta minulle vastattiin merkkiliikkeestä (Seat) että vaikka kulmat viturallaan niin eipä niitä paljon voi (ilmeisesti haluta) säädellä!
Takapää camperit ulkona  toleransseista samoin erillisauraus vasemmalla ja yhteisauraus ulkona, oikea erillisauraus just toleranssissa. Etupää on vinksallaan niin että caster vas/oik ja auraus oikealla  ulkona arvoista. Ajettavuus kaikkea muuta kuin "junamainen". Ongelmaa ollut alusta asti mutta...
Ohjauksen keskialueella on "nulju" kohta ja välillä ratissa tuntuu nykäisy (alle 100 vauhdeissa vähän väliä)
Rattikin on vinossa >:(
Että sillai

Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: pokkus - 17.12.09 - klo:10:39
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 11.12.09 - klo:07:54
Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?

Minusta tässä kannattaisi nyt eritellä nuo mittalaitteen tarkkuuden toleranssit ja itse mittalaitteeseen syötetyt tavoitetoleranssit eri autoille (eli arvot johon pitäisi pyrkiä kulmia säädettäessä). Mittalaitteen tarkkuustoleranssihan tulee suoraan mittalaitteen valmistajalta eli se on aivan riippuvainen siitä "kuinka hyvä" laite on kyseeessä. Sitten eri automallien tavoitearvojen toleranssit syötetään itse laitteeseen ja uskoisin noiden arvojen tulevan suoraan auton valmistajilta. Jos autotehdas nämä arvot on antanut niin eiköhän auton pitäisi olla ok, jos arvot asettuvat näiden toleranssien sisään. Se on silloin autotehtaan vika, jos sen ilmoittamat arvot eivät toimi autossa oikein. Totta kai mittalaite täytyy pitää ajan tasalla näiden arvojen osalta. Tietenkin jos mittalaitteen tarkkuudessa on suuri toleranssi ja mitattu arvo on hyvin lähellä valmistajan ilmoittamaa raja-arvoa, voidaan miettiä onko mitattu arvo oikeasti valmistajan antamien raja-arvojen sisällä.

Itse en usko, että Vianor käyttäisi huonompia laitteita kuin esimerkiksi merkkiliikkeet. Onhan Vianor erikoistunut juurikin renkaisiin ja niihin liittyviin ongelmiin. Omasta autosta kulmia säädettiin lähemmäksi raja-arvojen keskikohtaa, vaikkakin mitattu arvo olikin raja-arvojen sisällä (selvästi lähempänä kuitenkin toista raja-arvoa). Edelleenkin itse olen vahvasti sitä mieltä, että aurauskulmiensäädön lopputulokseen vaikuttaa enemmän säätötyön tekijän ammattitaito, huolellisuus ja viitseliäisyys kuin mittalaitteen "paremmuus".
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jacques - 17.12.09 - klo:11:03
PK-seudulla olen käyttänyt jo useamman vuoden Tammiston Vianorin palveluksia, nimenomaan aurauskulmien tarkistukseen.
Vaikka heitot eivät aina olleet suuria (lähtöarvot toleranssien sisällä) on parannus ollut silti huomattava. Tehokkaalla etuveto-autolla herkästi huomattavissa vetelyn vähenemisenä/poistumisena.
Uskon 100% osaamisen olevan parempaa Vianorissa(tai jossain muussa päätoimisesti palvelua tuottavassa ketjun liikkeessä) kuin missään merkkiliikkeessä.

Kaverilta kuultua huhua 8) on myös että Vianorin laitteet ovat ainakin muutama vuosi sitten olleet ehdotonta huippua.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: TSo - 17.12.09 - klo:13:49
Kertokaapa muuten viisaammat, miten noita aurauskulmia konkreettisesti säädetään? Minulle on teoriatasolla jollain lailla tuttuja nuo auraukset ja haritukset, mutta käytännön toteutuksesta ei hajuakaan. Eli mitä siellä pyöräntuennoissa oikeasti tehdään kun laitetaan säädöt kuosiin? Raidetankojen kimpussa ruuvaillaan jotain? Onko homma tehtävä yritys-erehdys-menetelmällä eli säädetään summanmutikassa ja mitataan sen jälkeen muutettiinko liikaa vai liian vähän?

Sikäli vaan kiinnostaa että luulisi kyseessä olevan jonkun verran osaamista vaativan homman, kun tarvittavat muutokset ovat milleissä mitattuina aika pieniä. Ja ei, en aikonut itse ryhtyä säätämään, kunhan muuten vaan ihmettelen.

Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: pokkus - 17.12.09 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: TSo - 17.12.09 - klo:13:49
Onko homma tehtävä yritys-erehdys-menetelmällä eli säädetään summanmutikassa ja mitataan sen jälkeen muutettiinko liikaa vai liian vähän?


Katsoppa tuota ketjun kolmatta viestiä, mikä on minun kirjoittama. Siinä yritin hiukan selvittää miten tuo tarkastus/säätö tehdään. Työn tekijä saa siis säätötoimenpiteestä reaaliaikaista tietoa muutoksen vaikutuksesta aurauksen kulmiin. Yritys-erehdys-menetelmää ei siis tarvitse onneksi soveltaa. Muut viisaammat voivat sitten sanoa, että mitä osia siellä oikeasti säädetään. Itsellä nuo alustaan ja pyöränripustukseen liittyvät termit kun ei ole ihan hallussa... :)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jacques - 17.12.09 - klo:16:27
Nykyaikaiset laitteet perustuvat käsittääkseni laser-mittaukseen, eli reaaliaikaista tietoa saavat ja sen perusteella säätävät.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: kt - 17.12.09 - klo:19:29

En tiedä, onnistuuko aurauskulman mittaustyön tekeminen esim kieroille vanteille? Ja kuinka tarkka on mittalaiteen kiinnitys yleensä vanteeseen. Itse mittalaite on varmaankin hyvin tarkka, mutta oletan, että jo tästä kiinnityksestä pyörään tulee ensimmäinen ja ehkä suurin virhe.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: pokkus - 17.12.09 - klo:20:06
Lainaus käyttäjältä: kt - 17.12.09 - klo:19:29

En tiedä, onnistuuko aurauskulman mittaustyön tekeminen esim kieroille vanteille? Ja kuinka tarkka on mittalaiteen kiinnitys yleensä vanteeseen. Itse mittalaite on varmaankin hyvin tarkka, mutta oletan, että jo tästä kiinnityksestä pyörään tulee ensimmäinen ja ehkä suurin virhe.

Kiero vanne totta kai pahentaa tilannetta. Tai en tiedä osaako laite jotenkin tunnistaa kieron vanteen ja kompensoida tuon virheen. Viimeksi Vianorilla ne pyöriin tulevat "heijastelevyt" iskettiin kiinni renkaan ja vanteen väliin neljän sellaisen piikin avulla. Hassua minusta oli se, että heijastuslevyn asennolla ei ollut niin suurta merkitystä eli sitä pystyi vähän jopa liikuttelemaan. Tärkeintä vain oli että "kontakti" oli hyvä heijastuslevyn ja laserin välillä.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: GEX-12 - 23.12.09 - klo:17:12
Aika useasti ratin jäänti vinoon johtuu siitä, että on vaihdettu iskunvaimentajat, mutta ei ole merkitty  missä asennossa kiinnitys kohdat ovat olleet.  Nelipiste mittaus tuo äkkiä säästöä ja ajomukavuudesta puhumattakaan. Ainahan voi olla autolla ajettu rothvallin reunaan rajusti, että säädöissä ei säädöt riitä, jolloin joudutaan isomman rempan eteen.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: skodamig - 23.12.09 - klo:18:02
Pohjoisessa Lapin Kumilla Rovaniemellä ehdottomasti paras jälki. Ratti aina suorassa ja kulmat tulee kohdilleen, tarkastakaa ihmeessä ne kulmat jos tuntuu epäilyttävältä. (50 ekee on halpa hinta verrattuna renkaisiin tai muihin lisäkulumiin).
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 09.12.10 - klo:16:32
Tampereella eilen käyty
http://tos.pp.fi/images/album/golf/alusta/suuntaus/ (http://tos.pp.fi/images/album/golf/alusta/suuntaus/)

Jotenkin nuo arvot eriää ELSAn arvoista.

Lisäks ratti on hitusen kenossa, pitää valittaa vaihteeks.
Käänsin sitä jo ite yhden pykälän, muttei tullu särmäksi.


LainaaVaroitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
pyh
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 09.12.10 - klo:21:52
Nuo taka-auraukset...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 09.12.10 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 09.12.10 - klo:21:52
Nuo taka-auraukset...
Valista minua; oi Elsan kuningartar tsiih  ;D
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 09.12.10 - klo:22:12
Elsasta en tiedä mitä sanoo mut ruukathan tasan säätää oikia ja vasen!
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 09.12.10 - klo:22:14
Heh... no tulostan kuitenki nuo elsan arvot matkaan...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 22.12.10 - klo:22:21
persiilleen meni taas  >:(
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 23.12.10 - klo:06:36
No?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 23.12.10 - klo:10:49
Vaikkei maksanu mitään niin hukkareissu ja yks vähistä lomapäivistä hukkaan.
Ratti on kenossa toiseen suuntaan ja kampes maantiellä keskelle tietä.
Palasin takas valittaan ja ratin asennolle tehtiin sopeutus... vähän parantui.

Pöh sit puuduin et minen jaksa.
http://tos.pp.fi/images/image/golf/alusta/suuntaus/raportti2.JPG (http://tos.pp.fi/images/image/golf/alusta/suuntaus/raportti2.JPG)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 25.12.10 - klo:09:33
Niin tosiaan, esp:en piti sopeuttaa ratin asento...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 25.12.10 - klo:09:36
Ensviikol toiseen paikkaan  ::)

FFpllä suosittelivat lukaseen tuon (http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=16245&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=s%E4%E4d%2A) ja sit kuukkelia ja löyty http://www.mikaorbinski.fi/ (http://www.mikaorbinski.fi/)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 30.12.10 - klo:16:29
Täydellistä  ;D
Toipota Colera hakeminen on historiaa ja rattikin on särmästi menosuuntaan.
Edukastakin, 65â,¬
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: mika78 - 17.01.11 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 11.12.09 - klo:07:54
Mites muuten tuon Vianorin ja muiden vastaavien liikkeiden tekemän ohjauskulmien mittauksen tarkkuus - nimittäin luin joskus, että merkkiliikkeissä käytetään mittauksessa pienempiä toleransseja kuin esim. Vianorilla. Vain onko kaikilla jo samantasoiset mittauslaitteet ja tuo väite joutaa historian roskakoriin?


hei. kun liikkeessä on kulmien säätö laite joka on monelle merkille ei aina pääse valitsemaan juuri oikeaa alustaa esim gti mallit yms erikoisemmat, vaan silloin joudutaan säätämään perusmallin säädöillä, joissa poikkeaa esim camper hieman, kyse ei siis ole välttämättä mittalaitteen tarkuudesta vaan oletusarvojen valikoimasta. kannattavaa on tulostaa valmiiksi vaikka autodatasta mukaan ne pyöränkulmat jotka haluaa, esim madalletulle gti arvot tms niin asentaja voi asettaa koneelle parhaan mahdollisen sopivuuden ja säätää autoa tarkemmin automallin mukaan tulostetun arvon mukaan.

mittauksen tarkkuushan pitäisi olla sama vaikka ohjearvon toleranssi olisi eri kun numeroinahan ne esitetään.  esim auraus 0 astetta on 0astetta vaikka toleranssi olisi esim -0,10-+0,10 tai  -0,50-+0,50
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: mika78 - 17.01.11 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.12.09 - klo:23:03
Itse olen muutamaan otteeseen tehnyt homman ihan lähimmälla Vianorilla. Muistaakseni hinnat olivat luokkaa 30e, jos tehdään pelkkä tarkastus ja 80e jos joudutaan myös jotain säätämään. Eli jos suuntauksissa ei ole mitään häikkää, niin aika halvalla tuossa pääsee.

Itse seurasin toimenpidettä vierestä ja hienot vehkeet oli kyllä pojilla käytössä. Renkaisiin kiinnitetään sellaiset heijastuslevyt, jotka sitten kertovat antureille missä asennossa renkaat oikeasti ovat. Tietokoneelta valitaan oikea automerkki ja alustan tyyppi ja tämän jälkeen tietokone automaattisesti näyttää onko jossain arvossa jotain vialla. Jos jossain on vikaa, niin sitten säädetään alustaa. Tietokoneen ruudulla olevat arvot päivittyvät reaaliajassa, joten säädön vaikutuksen näkee heti. En oikein käsitä miten tuota voisi edes mitenkään mokata, jos muutamia kertoja on tehnyt. Lähinnä tuloksen jälki on kiinni huolellisuudesta, koska oikeastaan tietokone tekee loput. Tai jos on kokematon kaveri eikä osaa säätää eri autojen alustoja.

Vastaus kysymykseen: itse tekisin halvimmassa liikkeessä mistä kunnon välineet löytyy. Luultavasti kaikissa kunnon rengasliikkeissä pitäisi olla suht nykyaikaiset vehkeet.



mokata voi esim: jos unohtaa kompensoida vanteen heiton kun antureita kiinnitetään vanteisiin, unohtaa käynnistää auton kun rattia lukitaan suoraan jotta tehostin keskittää ohjauksen. yleensä ohjelma kyllä neuvoo vaihe vaiheelta mitä tehdään kun mittausta suoritetaan. säätäminen erikseen. ensin takacamper, taka auraus, sitten etu caster, camper ja auraus, kun ratti on lukittu jo mittausvaiheessa se pitäisi säädön jälkeen olla myös suorassa, paitsi jos on väljää nivelissä tai tukivarsissa niin kulkukulmat muuttuu kun ajaa nosturilta pois..
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ouzi - 08.03.11 - klo:20:21
Mulla auto kohta lähtee kulmien tarkastukseen niin vaikuttaako mittauksiin mitään jos on turvaistuinta autossa tai muuten tavaraa kontissa  ??? Eli pitäskö auton olla tyhjä kun aurauskulmia tarkistellaan ?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 14.03.11 - klo:14:28
Tankki vissiin pitäs olla täys...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: RTWteam - 14.03.11 - klo:17:55
Joensuun seudun osalta voisin todeta että Autokorjaamo Jarno Koskinen on kiitettävästi hoitanut hommansa. Olen kahden auton kulmat siellä säädättänyt ja aina on auto mennyt luoti suoraan ja rattikin vielä kaupan päälle suorassa. 8) Hintakin on muutaman euron halvempi kuin merkkiliikkeillä..  :)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Idän Jari - 14.03.11 - klo:18:03
Taannoin katselin Vianorissa kun säätivät kulmia, silloisessa kulkineessa ei etupää säätynyt paino renkailla. Asentaja nosti keulan ylös, mittalaite tunnisti (tai sille kerrottiin, en muista) että keula on ylhäällä, ja näytti tuloksen reaaliajassa, niin kuin tuolla alussa mainittiin. Sitten kun keula oli taas alhaalla, kulmat olivat edelleen tikissä.
Tämän perusteella, en usko että auton pitäisi olla jotenkin tietyllä tavalla lastattu.
Toleransseista, olisi hyvä tietää, mitkä on mihinkin käyttöön sopivat arvot. Tuon edellisen kohdalla, ei tarvinnut pyytää, asentaja tiesi kumpaan reunaan rajoja piti säätää.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: RTWteam - 14.03.11 - klo:18:07
Komppaan Idän Jaria. En itsekkään näe mitään järkevää syytä miksi tankin pitäisi olla täysi tai tavarakontin tyhjä. Auto nostettiin minullakin molemmilla kerroilla "ilmaan" ja laskettiin alas ja edelleen oli renkaat balansissa.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: rob-s - 14.03.11 - klo:18:10
Otsikon kysymykseen:
Kehä kolmosen varrella oleva Rengas Total Lampputiellä. Palvelu on asiallista ja paikka siisti (puhdas)!
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:20
Mikäs olis suositeltava paikka näin Turkkusessa 4-pistesäädölle?

Ja viime säädöistä on sen n.10 v. aikaa, mikähän on nykyään hinta?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jamo - 22.03.11 - klo:20:30
Kumielo - tosin Raisiossa Tuotekadulla Keskusautohallia vastapäätä.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: Jamo - 22.03.11 - klo:20:30
Kumielo - tosin Raisiossa Tuotekadulla Keskusautohallia vastapäätä.

Omakohtasia kokemuksia?

Ihan 'turkua' on tuokin vielä.  8)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Arska F - 22.03.11 - klo:20:44
Joensuussa Autokorjaamo Pauli Niemi.

Kaupungin uusimmat vehkeet, ei ryöstä, ja jälki priimaa, suosittelen...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Kotzi - 22.03.11 - klo:23:27
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:20
Mikäs olis suositeltava paikka näin Turkkusessa 4-pistesäädölle?

Ja viime säädöistä on sen n.10 v. aikaa, mikähän on nykyään hinta?
Raisiossa Pajakatu 1 on Autohuolto Harkka.
http://www.harkka.com/huolto.html (http://www.harkka.com/huolto.html)

Oma TT kävi tuolla oisko ollu vuos sitten ja korjaamon mukaan oli juuri hankittu uudet vehkeet sinne. Kaippa siellä työ ihan hyvin tehtiin, mut hinta oli aika suolanen vaikka joku tarjous tais olla. Taitaa mennä suolaseks se hinta vähän joka paikassa ainaki kuulopuheiden mukaan. Kannattaa käydä varmaa kyselemässä tuolta sekä muualtakin.

Korjaamossa jossa alunperin säätö piti tehä niin ei voitukkaan niillä laitteilla tehdä johtuen kuulemma vanteista, jotka mulla oli alla. Sen takia sitten tuonne meni säädettäväks.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Jamo - 22.03.11 - klo:23:29
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.03.11 - klo:20:31
Omakohtasia kokemuksia?

Ihan 'turkua' on tuokin vielä.  8)

Kyllä vain onkin, eikä moitteen sijaa. Ja jos sinulla on jotain erityistoiveita aiheesta, niin rohkeasti kertomaan niistä sinne tiskille. Ja pian: kohta tuolla alkaa kesärengasrumba, jolloin suuntauksiinkin saa alkaa jonottamaan tosissaan.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: 0yxxy0 - 23.03.11 - klo:06:30
Minä teetätin ammattikoululla kuin myös poikani. Mulla hyviä kokemuksia, pojalla huonoja, en tiedä miten sai aurauksen niin kieroon että silmillä erotti.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 23.03.11 - klo:07:55
Kiitos vinkeistä.

Lainaus käyttäjältä: Kotzi - 22.03.11 - klo:23:27

Korjaamossa jossa alunperin säätö piti tehä niin ei voitukkaan niillä laitteilla tehdä johtuen kuulemma vanteista, jotka mulla oli alla. Sen takia sitten tuonne meni säädettäväks.

Vähän tuosta vanne-hommasta kuulleena meinasinkin että parempi kun menis nyt sitten noitten talvialujen kanssa, ettei vaan niitä uusia kesäsemmoisia tuhrittais.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: JaskaPankuttaja - 23.03.11 - klo:08:32
Lainaus käyttäjältä: Arska F - 22.03.11 - klo:20:44
Joensuussa Autokorjaamo Pauli Niemi.

Kaupungin uusimmat vehkeet, ei ryöstä, ja jälki priimaa, suosittelen...

Joensuusta minulla on kokemusta Rengasmarket -nimisestä liikkeestä Kuurnankadulla.
Eikä oikeastaan suosittelevia, päinvastoin.

Aikoinaan sain sieltä hyvän tarjouksen kesärenkaista jotka sovittiin vaihdettavaksi ja sen jälkeen tehtäisiin nelipyöräsuuntaus, ihan vaan varmuuden vuoksi ja että hammastangon vaihtamisen jälkeen hivenen vinoon jäänyt ratti saatiin suoraan.
Autoa hakiessani suuntaus oli 'kiireen' takia tekemättä ja asia luvattiin hoitaa muutaman tunnin päästä kun ehdin tulla käymään.

Asiaa hoisi sittemmin ilmeisen kokematon kaveri, osasi kyllä laitteita käyttää mutta tulosten tulkitseminen ja  säätöjen tekeminen ei meinannut onnistua millään.
Kokeneempi kaveri kävi parikin kertaa neuvomassa, lopulta teki koko työn.
Lopputulos oli ettei autoa saatu pilattua tuolla, mutta eipä onneksi juuri korjaamistakaan ollut kuin sen verran että vinossa ollut ratti saatiin suoraksi.

Koko toimitus vei aikaa niin paljon että oikein alkoi risomaan.

Se, mikä sai lopullisen saldon pahasti miinukselle oli se että parin viikon kuluttua talvirenkaita vaihtaessani totesin että pultit oli vedetty ilmeisesti niin kireälle kuin paineilmalaitteilla saa.
Auton alkuperäinen avain ei kestänyt avausta lainkaan, vääntyi ja murtui paskaksi ja tallilta löytynyt ristikkoavainkin vääntyi mutta yksikään pultti ei auennut.
Onneksi pääsin kaverin talliin vaihtamaan renkaat ja hänen paineilmalaitteillaan pultit sitten aukesivat.

Kun oli ilta niin en päässyt antamaan heti reklamaatiota, hyvä niin, ei olisi kovin lämminhenkistä tekstiä tullut.

Seuraavana päivänä sitten jaksoin antaa rauhallisella äänellä palautetta, mitä nyt tuon liikkeen välinpitämätön suhtautuminen asiaan kyllä ihmetytti.
Kerroin hakevani merkkiliikkeestä uuden rengasavaimen autoon ja ristikkoavaimen talliin sekä jatkossa pysyväni poissa moisesta amatööripajasta.
Ilmeisesti maksoivat laskun kun ainakaan minulle niitä ei ole tullut.

Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tapanixxx - 23.03.11 - klo:09:07
Toi on syvältä kun jotkut vetävät pulttipyssyllä pultit niin tiukkaan kun vain menee.

Mä lopetin renkaiden vaihtamisen juuri tuosta syystä liikkeessä. Tosin kun ajelin työsuhdeautolla niin siinä pajassa missä itse käytin autoa ja missä renkaat olivat säilössä, niin pultit kiristettiin lopuksi momenttiavaimella. Eli on vastuullisiakin liikkeitä jossa homma toimii.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Juppa - 20.04.11 - klo:18:38
Tänään käytin ocun nelipyöräsuuntauksessa Lappeenrannan Ohjauskulma-nimisessä firmassa, voin suositella. Sijaitsee Opintien alussa (Simolantien päässä). 60â,¬ maksoi.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: duke7 - 27.05.11 - klo:00:48
Varasin eilen ajan paikalliseen merkkihuoltoon ja meinasi mennä hieman usko paikkaan. Kyselivät nimittäin miksi haluan teettää suunauksen ja on kuulemma oleellista tietää syy. Eikai tuolla pitäisi olla mitään väliä vaan ne laitetaan kohdalleen ohjearvojen mukaan?
Niin ja syy suuntaukseen on ohjauksen lievä epäröinti joissakin olosuhteissa ja edellisissä kesärenkaissa havaittu epätasainen kuluminen.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 27.05.11 - klo:21:44
Toivotun lopputuloksen saamikseksi on tärkeää tietää, miksi jotain korjataan. Terv. Asentaja.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: duke7 - 27.05.11 - klo:21:55
Ok, kiitos. Kun tarkemmin ajattelee niin näin tulee varmasti myös hienosäätö tehdyksi. Itse ajattelin tätä lähinnä tarkistuksena siitä että kaikki on kunnossa.
Selityksenä epäilyyn voin mainita kyseisen paikan huoltoneuvojien aiemmat sanomiset.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 27.06.11 - klo:14:22
Tuossa menin ohi paikan jossa ed. kärryni kulmat säädettiin joskus melkein 10 v. sitten, kysyin pahuuttani päivän hintaa ja sain kuulla niin edullisen hinnan (itse asiassa noussut asiallisesti 3-4 prossaa vuosi) että tämä tarjouksen esittäjä sanoi 'on jo kolmas naama tänään joka menee samoille asennoille hintamme kuullessaan', katsotaan pääsenkö myös kehumaan työn laatua, sen mahdollisuus on torstai-iltapäivänä.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 01.07.11 - klo:00:04
Kulmat säädetty, hetken olin todistamassa itse säätöäkin, hyvät ohjeistukset oli isännillä päätteessään ja kaiken kukkuraksi autokin tuntui vielä aiempaa paremmalle.

Paikka oli (ent.?) Teboil Aaltoset-tilat, hinta alta 70 e säädettynä, jotkut neämmä pitävät tässä maailmassa vielä säädyllisiä hintoja. :) :)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: DyyD - 01.07.11 - klo:07:15
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.07.11 - klo:00:04
Kulmat säädetty, hetken olin todistamassa itse säätöäkin, hyvät ohjeistukset oli isännillä päätteessään ja kaiken kukkuraksi autokin tuntui vielä aiempaa paremmalle.

Paikka oli (ent.?) Teboil Aaltoset-tilat, hinta alta 70 e säädettynä, jotkut neämmä pitävät tässä maailmassa vielä säädyllisiä hintoja. :) :)

Loistava tieto! Kiitos.  :)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: tsiih - 01.07.11 - klo:18:49
Jos sinne menet niin pyydä vähän parempaa jälkeä kuin Audiin tehtiin...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 14.07.11 - klo:22:41
Eli oli uudestaan työnalla, nyt vedettiin toisiin tavoitearvoihin ja ihan keskelle suosituksia.

Itse siihen kinkkisempään asiaan, josta tein lauselmalappusen kojetauluun, ei työnvastaanottajalla ole vielä ollut 'palloja' soittaa/vastata.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: SUB18 - 20.07.11 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 14.03.11 - klo:18:07
Komppaan Idän Jaria. En itsekkään näe mitään järkevää syytä miksi tankin pitäisi olla täysi tai tavarakontin tyhjä. Auto nostettiin minullakin molemmilla kerroilla "ilmaan" ja laskettiin alas ja edelleen oli renkaat balansissa.

Jos auton auton kuormaus ei vaikuta aurauskulmiin, niin silloinhan ei myöskään auton madaltaminen niihin vaikuta?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: VAG! - 20.07.11 - klo:09:32
Kannattaako auton nelipyöräsuuntaus tehdä OEM-vanteilla? Puhuin asiasta eilen yhdessä liikkeessä ja asentajan kanta oli, että kannattaisi tuoda alkuperäisillä vanteilla mikäli mahdollista. Onko ET:n ja vanteen leveyden muutoksella käytännössä vaikutusta mittauksen suorittamiseen?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 20.07.11 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 20.07.11 - klo:09:22
Jos auton auton kuormaus ei vaikuta aurauskulmiin, niin silloinhan ei myöskään auton madaltaminen niihin vaikuta?
Elsa kertoo:

LainaaTest prerequisites

l   Check suspension, wheel bearing, steering and steering linkage for excessive play and damage.
l   Tread depth difference of no more than 2 mm on one axle.
l   Tyres inflated to correct pressure.
l   Vehicle unladen.
l   Fuel tank must be full.
l   Spare wheel and vehicle tools are stowed in correct locations.
l   The fluid reservoir for the windscreen/headlight washer system must be full.
l   When checking wheel alignment, ensure that sliding plates and turn tables are not touching end stop.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ton-1 - 20.07.11 - klo:10:20
^ Ja mulla ku ei oo tankki ollut ikuna täynnä ........ ja säädettiin silti.  8)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Tos® - 20.07.11 - klo:10:21
Eipä ollu omassakaan sillon ku viimeks...  ;D
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Rauska - 20.07.11 - klo:10:39
Minäkin käyti lopulta, kun ohjaus/kulku oli ihan vaan hieman epämääräinen kallistelevilla teillä.
No alkuarvot näytti että molemmat vasemman puolen renkaat lähes nolla-aurauksessa ja oikealla sitten molemmissa hieman enemmän, mutta kaikki ohjearvoissa.
AC Turku sääti viimeisen päälle kaikki keskelle raja-arvoja. Kulku parani havaittavasti! Ja tankki oli vaan puolillaan  ;D
KAnnatti maksaa se 75.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: J.Salla - 20.07.11 - klo:21:45
Vianorilla tarkastutin kulmat omasta touranista. Netin kautta tilasin ja maksoin tarkastuksen 35â,¬. Hieman joutuivat säätämään ja siitä lisälaskua 35â,¬, eli kokonaishinnaksi tuli 70â,¬. Mielestäni ihan kohtuullinen hinta.. Ajettavuus parani yllättävän paljon vaikka "heittoa" oli vähän..
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Björn - 05.08.11 - klo:10:48

Joku varmaan osaa kertoa, eikö 3BG Passatissa (-04, 1.8t) pysty oikeasti säätämään kuin etupään aurausta? Eli campereita ja takapään auraustako ei pysty säätämään?
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Björn - 08.08.11 - klo:09:41
Lainaus käyttäjältä: Björn - 05.08.11 - klo:10:48
Joku varmaan osaa kertoa, eikö 3BG Passatissa (-04, 1.8t) pysty oikeasti säätämään kuin etupään aurausta? Eli campereita ja takapään auraustako ei pysty säätämään?

Ilmeisesti asia on tosiaan näin. Taka-akselia kai pystyy säätelemään vähän jollakin tavoin, muttei mitään varsinaista säätöä ole. Siis etuvetomallissa. En siis pääse reklamoimaan muuta kuin vinoon jääneestä ratista...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: RTWteam - 23.08.11 - klo:10:38
Joensuussa Pohjolan rengas tarkisti eilen Golfin kulmat. Palvelu oli mukavaa ja nopeaa. Kulmien tarkistus/säätö maksaa 85e mutta jos ostaa renkaat niin tarkistus/säätö maksaa 65euroa.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: ConD - 26.08.11 - klo:17:52
Point-S Oulu palveli minua tänään Turaanin kanssa. "Aika" löytyi perjantai iltapäivästä suoraan ko paikalle pääsi ja hinta säätöineen yht. 68e. Laitteisto oli hyvä ja kun vierestä pääsi katsomaan oli homma aika simppelin näköistä. Auraukset saatiin kuntoon ja pirssi kulkee nyt kuin juna.
Lisäbonusta kun vanteiden tasapainotus ja pieni oikaisu tapahtui myös asiantuntevasti ja palvelevasti. Lisäksi löytyi jonkin edellisen omistajan sössimät vääränkokoiset keskirenkulat aluvanteisiin.

Suosittelen! T. Ex täristelijä, nykyisin mr. Smooth

ps. Saa nähdä saammeko muiltakin foorumilaisilta raporttia piakkoin? ;)
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: MVA - 13.09.11 - klo:20:31
Kyllä Oulun Point-S:lle voi pisteet antaa. Vajaa kuukausi sitten RäSään tuli hankittua ao. liikkeestä uudet renkaat + aurauskulmien suuntaus samalla.
Nopeaa toimintaa ja hyvä palvelu, sekä hyvää kaakota  ;D.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ursus - 17.01.12 - klo:19:50
RTWteam:Sinulla ilmeisesti kokemuksia Pohjolan Renkaasta ja Jarno Koskisesta? Kumpi tekee parempaa jälkeä ja kummalla paremmat laitteet?

Itse olen käyttänyt pääasiassa Pohjolan Renkaassa ja hyvin on toiminut. Minulla on taas päinvastaisia kokemuksia Pauli Niemestä kuin joillain täällä foorumilla. Itse käytin siellä autoani säädättämässä ja homma meni persiilleen. Autosta tuli venkula.  Seuraavana päivänä kiikutin Pohjolan Renkaalle ja hyvä tuli.  En viitsinyt mennä naputtamaan Paulille sille tokko homma siellä ois sen kummemmaksi mennyt ns. toisella kertaakaan. Foorumin heebo väitti, että hällä kaupungin uusimmat laitteet no Huh Huh.

Sitten tyhmiä kysymyksiä mitä tarkoittaa termi kompensointi tjsp. En usko, että tollasta Pohjolan Rengas tekee eikä ne taida nostella autoa ilmaan siten, että renkaat ois ilmassa. Olisiko pitänyt?

Itse olen etsimässä niin sanottua luotto suuntaajaa. Mihin vois sit suvun autot roudata jne.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: Ursus - 24.03.12 - klo:07:57
Vastataan itse itselle: Uskoisin, että nyt olen löytänyt omasta mielestäni Joensuun parhaan säätöpaikan. Eli Rengas Purmonen. Kaveri tekee aivan loistavaa työtä. Kulmat sai todella hyvin kohdilleen ja ratin suoraan. Purmosella ilmeisesti kohtuu uudet laitteet.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: RoccoScientist - 10.04.12 - klo:17:52
Onkos pääkaupunkiseudulla Vianor ainoa kehuja keräävä paikka vai osaako joku ehdottaa muita moderneja välineitä käyttäviä paikkoja? Itsellä ei ole valittamista Das Auto Huolto Oy:n suorittamasta suuntauksesta, mutta vaihtoehdoista olisi kiva kuulla.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: dosetti - 10.04.12 - klo:18:05
Lainaus käyttäjältä: Ursus - 17.01.12 - klo:19:50
RTWteam:Sinulla ilmeisesti kokemuksia Pohjolan Renkaasta ja Jarno Koskisesta? Kumpi tekee parempaa jälkeä ja kummalla paremmat laitteet?

Itse olen käyttänyt pääasiassa Pohjolan Renkaassa ja hyvin on toiminut.

Pari kolme vuotta sitten juuri tuo pohjolan rengas joensuussa oli paljon kehuttu paikka. Itse kun käytin niin sanoivat silloin että heidän suuntaaja on lomilla, jos siis hyvän haluaa. Saattoi olla juurikin tuo koskinen nimeltään se tyyppi.

Jos riihimäeltä tai Hämeenlinnasta osaa joku sanoa taitavan tyypin niin tänne tietoja vain.
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: epuzki - 05.10.16 - klo:07:53
hops, en viitsi uutta topikkia tehdä asiasta.

Tekisi mieli tarkastuttaa kulmat kun lähtee talvinakit alle, mutta kannattaako? Mielestäni auto kyllä kulkee ihan  suoraan, ehkä hieman kaartaa vasemmalle, tämä toki voi johtua varmaan renkaistakin mitkä kyllä näytti päältäpäin ihan hyviltä viellä.. Ehkä vähän typerä kysymys, mutta itseä jäänyt vaivaamaan, kun niin monesta paikkaa lukenut, että noita kannattaisi välillä tarkastella. Itse en ainakaan omistusaikanani ole koskaan tarkistanut (126tkm-158tkm)

4-pyöräsuuntaus näyttäisi 99â,¬ maksavan salon moottorihuollossa, täällä salolaisia jotka olis jossain tarkastuttanut ja suosittelisi paikkaa? Tuo Salon moottorihuolto on melkoisia arvosteluja saanut työnsä laadusta.. Hagstörmillä taas pyysivät päältä 200â,¬...
Otsikko: Vs: Missä kannattaa teettää aurauskulmien tarkistus...
Kirjoitti: vagfani - 05.12.19 - klo:16:49
Paikallisessa rengasliikkeessä tekivät ja 68 euroa säätöineen. Pientä heittoa oli toisessa etupyörässä, toimenpide kesti vain noin 20 minuuttia.