Neuvoja tylyyn kylmäkäynnistykseen? (Tdi 2.0 -11)

Aloittaja spede, 17.01.14 - klo:22:17

« edellinen - seuraava »

spede

Eberi otti ja hyydähti. Sopivasti keskelle - 30 C -viikkoa. Laihana lohtuna takuu on vielä voimassa.

Autossa on säteilylämmitinhässäkkä, joka tuottaa motille näillä keleillä lähinnä symbolista lämpöä . Onko vinkkejä, miten saada konetta edes vähän lempeämmän lämpöiseksi ennen starttia?

Nämä keinot jo käytössä:

- sisätilanlämmittimiä 2 kpl moottoritilaan, pelti kiinni
- viltti- tms. peitekonepellin päälle vähentämään lämmön karkailua
- säteilylämppäri joukon jatkeena hönkimässä

Pakkasta tosiaan lasissa 30 ja rapiat.

Kiitos jo etukäteen.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

TeBsu

Eikö nykyajan auton pitäs lämmitä? On kyllä ihme tekniikkaa vagtuotteissa jos ei lämpene ilman webastoja... Kun riittää vanhempiinkin autoihin defan lämppäri ja kone käyntiin....  Tätäkö on nykytekniikka?
lord of the rings

Rauska

Viltti maahan asti ja sinne alle sisätilan lämppäri puhisemaan ?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

spede

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 17.01.14 - klo:22:29
Eikö nykyajan auton pitäs lämmitä? On kyllä ihme tekniikkaa vagtuotteissa jos ei lämpene ilman webastoja... Kun riittää vanhempiinkin autoihin defan lämppäri ja kone käyntiin....  Tätäkö on nykytekniikka?

TeBsu, en ole tod. asiantuntija näissä moottorinlämmitinhommissa, mut käsitin niin, että ennen vanhaan lohkolämmitin oli ihan oikeasti lohkolämmitin, moottorin kupeeseen pultattu kunnolla lämpöä tuuppaava elementti. Nykyiset säteily- ja letkulämmittimet ovat vissiin alle -30 C lukemissa aika köykäistä kamaa...
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

Wekotin

Niin ei mitään hajua miten säteilylämmitin toimii -30c -lämpötilassa, mutta -5C:ssä:hän se nostaa TSI-moottorissa öljyn lämpötilaa noin 30-40c astetta. Kannattaa sitä ainakin kokeilla. TDI:stä ei tosin tietoa.

makkis

Ihan oikeasti herra Speti Paasanen nukkuu yönsä rauhassa ja kävelee aamulla autolleen ja lyö sen tulille ja matkaa minne olikaan tarve matkata. Nämä autot kun eivät ole uusavuttomia satunnaisen pakkasen takia. Jakoketju ei kilahda pakkasen vuoksi, eikä DSG.  -30 on suomessa aika normaalia ja ei aiheuta vöyhötystä.

spede

Lainaus käyttäjältä: makkis - 17.01.14 - klo:23:52
Ihan oikeasti herra Speti Paasanen nukkuu yönsä rauhassa ja kävelee aamulla autolleen ja lyö sen tulille ja matkaa minne olikaan tarve matkata. Nämä autot kun eivät ole uusavuttomia satunnaisen pakkasen takia. Jakoketju ei kilahda pakkasen vuoksi, eikä DSG.  -30 on suomessa aika normaalia ja ei aiheuta vöyhötystä.

Kiitti Makkis lohdun sanoista, toivon kovasti, että olet oikeassa. :D Satunnaisuus ei tosin ehkä kuvaa tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, toista viikkoa on kelit kyykänneet alle kolmessakybässä ja auto maannut parkissa. Mut eiköhän tää tästä!
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

Jultsu

Juu aivan turha huolehtia muutamasta kylmäkäynnistyksestä. Kunhan sitten vaan autolla tulee kunnolla ajoa myös, ettei sähkö lopu kesken.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Oktaavi

Itselläni tuossa omassa TDI ocussa säteilylämmitin ja viime talvena -30 pakkasilla pidin kolmisen tuntia piuhan päässä autoa ja sen jälkeen käyntiin. Nätisti lähti pyörimään, tosin tein tuplahehkutuksen aina. Liekö siitä ollut sitten hyötyä, vai liekö turhaan tein? Mutta nätisti lähti aina pyörimään, että kait siitä säteilystä jotain hyötyä oli  ;D

zagg

-30ssä lähtee 2.0 tdi paremmin käyntiin ilman lämppäriä kuin webastolla... webasto saa elektroniikan luulemaan että on lämpimämpää kuin oikeesti on.
.

JMP

Mulla kahden litran bensakoneessa säteilylämmitin ainakin toimii ihan riittävän hyvin. Lähdin äsken kylmästä tallista jossa oli reilu kymmenen pakkasta ja öljyn lämpö puolen tunnin säteilytyksen jälkeen n 15 astetta plussan puolella.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: spede - 17.01.14 - klo:22:43
TeBsu, en ole tod. asiantuntija näissä moottorinlämmitinhommissa, mut käsitin niin, että ennen vanhaan lohkolämmitin oli ihan oikeasti lohkolämmitin, moottorin kupeeseen pultattu kunnolla lämpöä tuuppaava elementti. Nykyiset säteily- ja letkulämmittimet ovat vissiin alle -30 C lukemissa aika köykäistä kamaa...

Hyvin kauan aikaa sitten moottorilohkoihin porattiin reikä vesikanavan kohdalle, johon sitten kiinnitettiin lohkolämmittimeksi nimitetty sähkövastus. Tämä taisi olla 60-lukua. Ei mennyt kauaakaan, kun moottorinvalmistajat tekivät tuon valmiiksi jo tehtaalla, joten lohkolämmittimen asennus oli helppoa jälkikäteen. Luultavasti tämäkin oli ruotsalaisten keksintö, sillä lohkolämmittimien tärkeimmät  valmistajat ovat ruotsalaisia.

Ilmeisesti on niin, että syystä tai toisesta nykyisiin autoihin ei enää saa (tai mahdu) lohkolämmitintä, vaan se on korvattu letku- tai säteilylämmittimellä. Niistä puhuttaessa yleensä uohdetaan lämmittimen tärkein tehtävä. Se on öljyn lämpötilan nosto yli nollan asteen. Öljy ei tietenkään jäädy, mutta öljyn sekaan muodostuu kaikenlaista mönjää, joka sitten osaltaan tukkii öljysuodatinta ja öljypumpun imupuolella olevaa sihtiä. Siinä töhnässä on yleensä mukana hieman vettä, joka sitten jäätyy. Kampikammioon pääsee aina myös hieman kosteutta huohotinputken kautta. Jos ajo on lyhyttä pätkäajoa, niin tämä kosteus jää kampikammioon. Tästä mm. syntyy se öljykorkissa näkyvä vaalea tahna. Tämä kaikki nyt ei olisi kovin vaarallista, öljynpaine nousee hieman hitaammin ja moottori kuluu hieman nopeammin. Mutta liian alhaisen öljynpaineen takia jakoketjun kiristin toimii hitaammin ja ketju pääsee heilumaan. Jonain kauniina päivänä ketju sitten hyppää yhden hampaan yli ja koneessa männät ja venttiilit iskevät toisiinsa. Siinä kohtaa sitten lompakko ulvoo pitkään ja hartaasti.

jhm

Jos akussa vain on hönkää niin nou hätä.Kyllä noilla varusteilla lähtee kuin palmun alta eikä pahemmin kalkatakaan.
Edellisen Ocun (2.0 tdi)aikana joskus tuli hiihdeltyä Riisitunturilla pitkä päivä ja kun tultiin takas autolle niin mittari näytti - 34.Eikun kunnon hehkutukset ja kone käyntiin.
Kyllä lähti,savutti reilusti eikä äänikään korvia hivellyt mutta lähti kertalaakista.
VW Transporter T5  84kw 2014

spede

Starttasi nätisti n. 30 pakkasteessa, kun olin höyryyttänyt moottoritilaa parilla sisälämppärillä ja säteilyttimellä pari kolme tuntia. Konepellin peittona oli kaikenlaista loimea lähes maahan saakka. Ehkä hätävarjelun liioittelua, ehkä ei. Ketutti aika rankasti pari aiempaa kylmätylytystä, kun koko auto vatkasi arktisessa horkassa.

Sain kuskattua auton siis korjaamon pihaan ok. Pääsevät tutkimaan Eberin ongelmia tänään maanantaina.

Mitä mieltä, onko itua asentaa säteilylämppärin rinnalle/tilalle letkulämmitin? Ongelmana Eberin kanssa on se, että ajo tapahtuu hyvin kylmässä (tänään -39 C), mut jää usein lyhyeksi (10-20 km max. suuntaansa). Sit kun voitan lotossa niin pihalle nousee lämmin talli autolle.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

ConD

Jouduin taannoin lähtemään duunihommiin autolla kun pihalla oli -34. Silloin oli 1.9TDI Tourani alla, jossa lämmittimenä vain ja ainoastaan tuo 300w säteilylämmitin. Ok... yön yli se autoa paistoi lämpimäksi. Muutama hehkutus ja käyntiin.

Säteilylämmitin tosiaan lämmittää öljyt. "Lokilämppärit" on ~550w tehoiltaan ja lämmittävät lohkon kuumaksi. Letkulämmittimet sitten jäähdytysnesteen. Jos polttoainelämmittimellä ei saa jäähdytysnesteitä kunnolla kuumaksi, niin silloin paras sähköstä virtansa ottava lämmitin näihin nykykoneisiin on tuo säteilylämmitin. Se ei aiheuta käynnistykselle ongelmia esimerkiksi lämmittämällä jäähdytysnesteen anturia, jolloin auto luulee että kyseessä on lämpimän moottorin käynnistys.

Summa summarum... jos tällaisilla keleillä auto pitää käyntiin saada, niin ajaa sen myös lämpimäksi sitten ja pitää huolta että akussa riittää puhti. Esilämmitystä sitten reilusti sähköavusteisena sen polttoainelämmittimen kaveriksi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

eerop

http://www.ebay.de/itm/Standheizung-3KW-230V-Motorvorwarmer-Motor-Heizung-Zuheizer-Motorvorwarmung-/231073567716?pt=DE_Autoteile&hash=item35cd0ed3e4

Tuo sopii pikalähtöihinkin. Itsellä monenlaista tuolta tilattua lämmitintä. Pirun hyvä tuo termostaatti, saa olla vaikka kokoajan lämmittimessä kun pakkasta se -30 ja alle kun pitää pystyä lähtemään aina liikkelle.

Letkulämmitin(defa/calix) toimii erittäin hyvin oikein sijoitettuna, noilla pumpullilla ei ole mitään väliä missä ovat kun neste kiertää varmasti ja ei kuumene liikaa termostaatin ansiosta

HiTecci

Tuo integroitu pumppu herätti mielenkiintoni :) Meinaan tuossa katselin tuohon perheen Sceneen Defaa, niin letku olisi se ainut, mutta on sen verran erikoinen että tarttisi myös erilisen Defan kiertovesipumpun => Defan hinta pomppaa jo kummasti kun pelkkä pumppu on n. 300;- :o Nyt jos tuossa ATO Greenissä kerran on n. 120;- koko setti, pumppuineen kaikkineen kotiin kannettuna niin... ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

spede

Tiedustelin letkulämppäriä termostaatilla asennuksineen. Parista paikasta vastattiin. Toisessa sanottiin että 300 e koko hoito olemassa olevan calixin säteilylämppäriväylään asennettuna. Toisessa puolestaan, että voi asentaa, moottorivalmistaja ei salli moista.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: spede - 20.01.14 - klo:14:36
Tiedustelin letkulämppäriä termostaatilla asennuksineen. Parista paikasta vastattiin. Toisessa sanottiin että 300 e koko hoito olemassa olevan calixin säteilylämppäriväylään asennettuna. Toisessa puolestaan, että voi asentaa, moottorivalmistaja ei salli moista.

Menepä Calixin sivulle ja tarkista lopullinen totuus. Siellä on lämmitinhakukone merkin/mallin/koneen/vuoden/etc. perusteella.

make_1992

Noin kylmillä keleillä säteilylämmittimen pitää olla päällä ainakin 3 tuntia. Kokeilin kerran -18 asteessa kylmäkäynnistystä, hyvin lähti. Ajoin 2km ja keskustassa keskikulutus 20.5. Seuraavana aamuna oli myös -18 ja lämmitin 3 tuntia. 2km ajon jälkeen keskikulutus samassa kohtaa 15 :) Eli kyllä säteilylämmittimestä on apua.

Skula

Jos asianmukaista polttoainetta on tankissa ja akussa riittävästi virtaa niin käynnistäminen 35 asteen pakkasessa ei ole mikään ongelma.. Enkä tiedä miksi auto tuosta hajoaisi..

Käyntikin tasaantuu kun hetken malttaa ja pitää vaikka vähän kierroksia koneessa.. Siis vähän enemmän kuin tyhjäkäynti..

Tietty optimi olis tuollainen iso teltta auton ympärille ja pari kaminaa lämmittämään sitä..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Kale

Omalla 2.0tdillä ajettu jo 217tkm ilman mitään lämppäreitä ja hyvin se vielä kukkuu. Ihme kulutuksia teillä kun mulle tieturi näytti 6.2l/100km yhteiskulutusta kun ajoin 5km -20 pakkasessa ja tunnin päästä takaisin kotiin.

miisalo

Aika turhaa jännittämistä. Nykyöljyt toimivat myös -30 asteisina ja se säteilylämmitin muuten lämmittää öljyn jopa paremmin kuin lohkolämmitin. Tokihan moottorikansi esim. jää pakkasen puolelle, mutta yllättäen sekin lämpenee säteilylämmittimellä. Tehot tietty kun ovat mitä on, niin melkein se kolmen tunnin lämmitysaika kannattaa.

Mutta esim. -20 asteen pakkasella jos lämmittimen vastakkainen puoli öljypohjasta on plussan puolella 50 minuutissa, niin on kyllä ne öljytkin jo lämpimät.

http://www.kaha.fi/category.php?pid=47

Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kale - 21.01.14 - klo:13:52
Omalla 2.0tdillä ajettu jo 217tkm ilman mitään lämppäreitä ja hyvin se vielä kukkuu.

Tuolla 2.0dCi:llä on 198 tkm vaellettuna ilman mitään lämppäreitä, ei edes jakkaragrillejä autossa ole, kirjaimellisesti Ranskalainen muuttoauto kerran kun on ja tuolla Eifelin juuressa mitään "arctic"-varusteita autoissa ole :-\ Mutta ihan mukavuus-syistä vakavassa harkinnassa jo on joskos ensitalveksi... Ja onhan noita weba/eber -autojenkin myynti-ilmoituksia jo jonkin aikaa katseltu tässä "sillä silmällä" ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Kale


Enhancer

Ei se Eberi hyydy, jos akussa on virtaa. Jos oikein arktisia olosuhteita on / varmuutta haluaa niin peräkonttiin oma tankki eberille ja 50/50 bensa-polttoöljyseos sinne. Kunnollinen akkulaturi kehiin, niin ei tarvitse autoa kiusata, samalla rahalla saat jo hyvän laturin mitä pelkkä letkulämmitin maksaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MLu___

Lainaus käyttäjältä: spede - 20.01.14 - klo:01:36
Mitä mieltä, onko itua asentaa säteilylämppärin rinnalle/tilalle letkulämmitin?
Ei. Valtaosassa nykyautoja on pelkkä säteilylämmitin ilman mitään Webastoja.


SeppoN

Lainaus käyttäjältä: spede - 20.01.14 - klo:01:36
Mitä mieltä, onko itua asentaa säteilylämppärin rinnalle/tilalle letkulämmitin?

Minä laittaisin sekä säteilylämmittimen että pumpulla varustetun letkulämmittimen. Lisäksi vielä matkustamoon sähkölämmittimen. Eberit sun muut maailmanlopun vehkeet jättäisin muiden murheeksi.

tet

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 15.02.14 - klo:12:47
Minä laittaisin sekä säteilylämmittimen että pumpulla varustetun letkulämmittimen. Lisäksi vielä matkustamoon sähkölämmittimen. Eberit sun muut maailmanlopun vehkeet jättäisin muiden murheeksi.

Mielipiteitä on monenlaisia. En ole mikään polttoainelämmitinkonkari, vasta toista talvea sellaisella lämmittelen. Mutta tähänastisen kokemuksen perusteella en kutsuisi maailmanlopun vehkeeksi. Aina on napista startannut ja lämpöä tehnyt. Huonot kokemukset noista yleensä liittyvät tehdasasenteisiin lämmittimiin jotka käyvät omia aikojaan, mutta nykyään niitäkin saa jo monessa autossa käskytettyä kuskin tahdon mukaan.

Toki polttoainelämmittimen käytössä on omat rajoitteensa. Esimerkiksi autoaan kylmässä tallissa pitävälle se ei sovellu, koska lämmitintä ei voi käyttää sisätiloissa pakokaasujen takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 15.02.14 - klo:12:47
Minä laittaisin sekä säteilylämmittimen että pumpulla varustetun letkulämmittimen. Lisäksi vielä matkustamoon sähkölämmittimen. Eberit sun muut maailmanlopun vehkeet jättäisin muiden murheeksi.
Itse jättäisin nuo turhat sähkölämmittimet kauppaan, ja opettelisin käyttämään sitä polttoainelämmitintä oikein. Se lämmitin ei tarvitse kuin 3 asiaa saavuttaakseen vähintään 5 vuoden ongelmattoman käyttöiän, oikeaa polttoainetta, sähköä, ja tarpeeksi käyttöä. Jos jotakin näistä ei sille lämmittimelle kykene kaikkina vuodenaikoina tarjoamaan, ongelmia tulee ja sitten onkin parempi pysyä siellä lämpötolpan lähistöllä ja hakea kaupasta banaanilaatikko puukolla veisteltäväksi hienoja viimasuojia varten.

Tarkennan vielä, että oikealla polttoaineella tarkoitan että tankki on kelien kylmentyessä mielellään vähintään puolillaan oikeaa talvidieseliä, bensaversiossa vain riittävällä määrällä on merkitystä. Sähköllä tarkoitan akun säännöllistä lataamista ulkoisella akkulaturilla ympäri vuoden, - 15 ja kylmemmässä mieluiten vaikka joka päivä. Käytöllä tarkoitan käyttöä myös kesällä parin viikon välein, ja jokaisella käynnistyksellä vähintään 15min.

Nythän tilanne on se, että iso osa ongelmista johtuu lämmittimen seisomisesta kesän yli, paloilmapuhallin ja vesipumppu pääsevät jumiin, lämmittimen putkistossa on kevään/kesän/syksyn yli seissyttä polttoainetta tai alkusyksyn yhdestä kylmemmästä päivästä johtuen automaattikäyttö pumppaa sinne kesä/välilaadun ainetta. Kirsikaksi kakun päälle akku on jo valmiiksi kesän jäljiltä vajaassa latauksessa, talvi vain kruunaa tilanteen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy