A6 C7 ylläpitolaturi

Aloittaja Peskari87, 14.11.22 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Peskari87

Auto siis 2016 3.0 tdi A6, webastoa tulee käytettyä, niin mikä on fiksuin ratkaisu laturiksi? Onko porukka käyttänyt kiinteää, asennettu perään vai latauspistokkeisiin keulaan? Vai irrotettava CTEK tms?

Daatta

Parissa autossa (ei sähkö) on ollut Defan irroitettava ylläpitolaturi kiinteällä latausjohdolla. Tyrkkää laturin kiinni siinä kohtaa kun johdon varausindikaattori vilkuttaa oranssia. Kytkennässä pitää huomioida auton lataushallinta, plus piuha akun napaan ja miinus korissa olevaan maadoituspisteeseen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Noita tavallisia älylatureita ei kannata sulloa konehuoneeseen "pysyvästi", vakuutusyhtiöt eivät tykkää jos tulipalo saa alkunsa tuollaisesta. Jos haluat kytkeä defa/calix-pistokkeen puskuriin ja sitä kautta käynnistää latauksen, niin valmistajilta löytyy omat ylläpitolaturinsa noille lämmityspistokkeille jotka on hyväksytty kiinteisiin asennuksiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Ei kiinteä asennus, vaan pelkkä latausjohto:

https://www.defa.com/product/mini-charging-cable/

SmartCharge-laturi sitten tulille tarvittaessa. Ei ole "varaa" tuollaiseen kiinteästi asennettavaan laturiin:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/454985/Defa-MultiCharger-1205-Flex-5A12V-akkulaturi-450016
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Peskari87

Ratkaisuksi Exiden 12/15, akkuun pistoke kiinteäksi ja vetää kontin välistä piuhan kovilla pakkasilla. Kerkeää tolpan parin tunnin ajastimellakin ladata hyvin tuollainen, ja voi jättää aina kontin pohjalle  8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Peskari87 - 15.11.22 - klo:18:45
Ratkaisuksi Exiden 12/15, akkuun pistoke kiinteäksi ja vetää kontin välistä piuhan kovilla pakkasilla. Kerkeää tolpan parin tunnin ajastimellakin ladata hyvin tuollainen, ja voi jättää aina kontin pohjalle  8)

Itseasiassa ei kerkeä 2 tunnin ajastimella ladata hyvin pakkasella, jos vielä webastoa käytetään aktiivisesti ja ajomatkat ovat lyhyitä. Toki auttaa asiaan. Kyllä tuo akku pitää/kannattaa ladata myös kunnolla täyteen välillä ajan kanssa.

Tällainen edellä mainittu on turvallisin ratkaisu, mutta ei varmana halvin tai helpoin. Itsellä ollut autoissa 2005 vuodesta lähtien.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/454985/Defa-MultiCharger-1205-Flex-5A12V-akkulaturi-450016
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Peskari87

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.11.22 - klo:20:15
Itseasiassa ei kerkeä 2 tunnin ajastimella ladata hyvin pakkasella, jos vielä webastoa käytetään aktiivisesti ja ajomatkat ovat lyhyitä. Toki auttaa asiaan. Kyllä tuo akku pitää/kannattaa ladata myös kunnolla täyteen välillä ajan kanssa.

Tällainen edellä mainittu on turvallisin ratkaisu, mutta ei varmana halvin tai helpoin. Itsellä ollut autoissa 2005 vuodesta lähtien.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/454985/Defa-MultiCharger-1205-Flex-5A12V-akkulaturi-450016

No eikai tuolla hintansa puolesta juuri eroa ole, kun kyllähän tuollainen Exidekin maksaa. Teoriassa kuitenkin lyhyellä ajalla tuollainen 15A latausteholtaan oleva älylaturi kai lataa parissa tunnissa enemmän, kun tuollainen Defan 5A? Vai enkö ymmärrä jotakin..?  Turvallisuudesta nyt tuskin jää myöskään kiinni; Exidenkin pistoke kiinteästi suoraan akun napoihin valmiina, liittää vaan ko. exiden laturin siihen tarvittaessa tai ajastettuna muutamaksi tunniksi. Tätäkin tarkoitus käyttää suurimpien pakkasten aikaan tai jos pitkään aikaan ei tule matka-ajoa tms. Noita latureitahan kun voi käyttää vaikka koko talven akussa kiinni, noin teoriassa, esim veneissä tms. 

Mutta se on toki tosiasia että eihän tuo toki muutamassa tunnissa kerkeä ladata täyteen, kuten ei myöskään tuo linkittämäsi Defa noilla latausajoilla. Hyvä siis välillä tosiaan ladata ihan koko yön ajan tai sitten käydä ajamassa pitempää lenkkiä, jota onneksi tuleekin. Ongelmana tosiaan päivittäinen webasto + lyhyet työmatkat. Tuo Defan ylläpitolaturi ollut itselläkin käytössä bensa Golfissa, ei siinä. Mut auttamattoman pieni lataustehohan tuossa on verrattaen esim tuollaiseen 15A ylläpitolaturiin. Plus ei tartte porailla reikiä ja asennella pistokkeita..

Peskari87

Ja tämä siis ei ollut mitenkään lopullinen kaneetti, otan vastaan kaikki vinkit, mut ajattelin vaan että eikös sen pitäisi toimia noinkin! Toinen kysymys, miten tuollaisissa latureissa kuten just CTEK, Exide jne, osassa noissa rengasliittimissä on sulake, toisissa ei?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Peskari87 - 15.11.22 - klo:21:32Teoriassa kuitenkin lyhyellä ajalla tuollainen 15A latausteholtaan oleva älylaturi kai lataa parissa tunnissa enemmän, kun tuollainen Defan 5A? Vai enkö ymmärrä jotakin..?

Teoriassa joo ja käytännössäkin kyllä, ainakin kesäkeleillä. Lyijyhappoakku ottaa melko huonosti virtaa vastaan kylmänä, ei ole ensikäden kokemuksia enkä löytänyt nyt mitään tieteellistä julkaisua aiheesta mutta moni sivusto kirjoittelee että paukkupakkasilla tuollainen akku ei välttämättä ota kuin pari ampeeria vastaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Peskari87

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.11.22 - klo:22:29
Teoriassa joo ja käytännössäkin kyllä, ainakin kesäkeleillä. Lyijyhappoakku ottaa melko huonosti virtaa vastaan kylmänä, ei ole ensikäden kokemuksia enkä löytänyt nyt mitään tieteellistä julkaisua aiheesta mutta moni sivusto kirjoittelee että paukkupakkasilla tuollainen akku ei välttämättä ota kuin pari ampeeria vastaan.

Joo, sekin on totta. Mutta tuskin tuosta haittaakaan on laittaa tuollainen laturi sen Defan sijaan?

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/921997-A-Permanent-CTEK-Battery-Charger-Maintainer-Install

Tuossa esim noita installaatiota mitä maailmalla tehty. Onko tosiaan sitten vaan tärkeää että maakaapeli tulee runkoon, ei akkuun? Ja jos joku osaa viisaampi osaa vastata tuohon sulakkeeseen, kun tosiaan tuossa exiden "pigtail" kaapelissa tuota ei ole  ::) CTEK:llä näkyy olevan. Onko Exidessä se jotenkin sisäisesti tms.. hmmm

Edit. Tässä ratkaisussa kiehtoo myös lisäksi se että laturin saisi irti ja voisi käyttää muussakin akuissa tarvittaessa. Ei tässä nyt olla säästämässä satasta tms sinne tänne, jos tuo Defa on syystä tai toisesta ylivoimainen ratkaisu.

Jultsu

Kyllä noita defan kaapeleita saa sulakkeellakin, itsekin olen sellaisen asentanut mielenrauhan takia.

Lataus tehdään sieltä mistä auton ohjekirja sen sallii tehtävän, eli jos autossa on akunvalvontayksikkö niin sen ohi ei saa ladata.

Isommasta laturista ei ole mitään haittaa, ainakaan vielä näillä virroilla, sillekin on omat rajansa että kuinka isolla virralla minkäkin kokoista akkua on turvallista ladata mutta 15A maksimivirtakin on vielä ok jollekin 80-100Ah akulle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Peskari87

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.11.22 - klo:22:56
Kyllä noita defan kaapeleita saa sulakkeellakin, itsekin olen sellaisen asentanut mielenrauhan takia.

Lataus tehdään sieltä mistä auton ohjekirja sen sallii tehtävän, eli jos autossa on akunvalvontayksikkö niin sen ohi ei saa ladata.

Isommasta laturista ei ole mitään haittaa, ainakaan vielä näillä virroilla, sillekin on omat rajansa että kuinka isolla virralla minkäkin kokoista akkua on turvallista ladata mutta 15A maksimivirtakin on vielä ok jollekin 80-100Ah akulle.

105Ah akku tuossa on, eli ei liian iso laturi ole kyseessä kylläkään. Eli tuossa varmaan tosiaan laitettava tuo maadoitus runkoon. Käyköhän esim se Defan kaapeli sitten tuohon Exiden laturiin, kun siinä ei mukana sulakkeella olevaa piuhaa?

-karppa-

#12
Katso perhana tuo linkki tuli tuohon pienempään defan laturiin. Tuollainen 10 amppeerinen on ollut vuosia ihan sen vuoksi, että 4-5 amppeerisen ja 10 amppeerisen hinta on nimellinen.

Tuossa oikea ja valmis sarja topic:n aloittajalle.

https://www.virtasenkauppa.fi/akkulaturisarja-chargerkit-1210-flex-defa-43411?gclid=CjwKCAiAjs2bBhACEiwALTBWZcPNIweNoidzzD_0dyZ6izPXrkiDSNKfzZldn3Ot2i6Xy0KePNrXbRoCtdUQAvD_BwE

Itse en vain ymmärrä noita turhia patenttiratkaisuita, jos on ihan vakuutusteknisestikkin toimivia valmiita paketteja mitä käytetty vuosia hyvällä menestyksellä, mutta jokainen tyylillään, jos on päätöksen tehnyt. Päätös se huonokin päätös on  ;).

Ja jos välttämättä haluaa toteuttaa "akkulaturilla", niin mielummin katsoisin tuollaista victron akkulaturia, koska siinä tulee kaikki ja pikkaisen enemmänkin!

https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvikkeet/victron-energy-blue-smart-ip65-12v-15a-akkulaturi/p/BPC121531064R/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy