Madallus jousien laittoa

Aloittaja Lilla, 31.03.14 - klo:14:01

« edellinen - seuraava »

Lilla

Kävin kyselemäs mitä maksaa jousien
Laitto (-35mm) ja tyrmistyin niin kovasti hinnasta.
Autoni on -08 a5 coupe.. Jouset jo löytyy
Olisiko täällä halukkaita asentamaan niitä
Sopuhintaan?
Alueeni on Mikkeli-Lahti-pääkaupunkiseutu
Anna tarjous niin kerron paljonko omani oli

rob-s

Muistan itse että etupään jousien vaihto vie aikaa. Lisäksi pyörien suuntaus on välttämätöntä.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Lilla

Joo niin kertoi mullekin.. Mut 5 tuntia töitä
Ja hinnaksi sanoi 420,- onks se paljo vai vähä?

rob-s

Se on varmaan se mitä nykyään tuosta työstä moni korjaamo veloittaa kunhan se
myös sisältää kulmien mittauksen ja säädön.

Hinta varmaan riippuu hieman siitä missä päin Suomea korjaamo sijaitsee mutta 350-400e on varmaan yleinen hinta tälle vaihtotyölle sis. säädön.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

mremonen

Mulla makso vuosi sitten 920EUR (sis. ABT -20mm jouset). En muista kuuluiko tuohon hintaan myös 10mm spacerit + pultit vai ei.

Eli eiköhän tuo 400 egee ole ihan markkinahinta. Ja jos tuntuu liian kalliilta, niin onhan se auto ajettavissa vaikka näyttäisikin katumaasturilta  8)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Spoonie

Kyselin tarjoukset muistaakseni neljästä eri paikasta pk-seudulla kun vaihdatin Octaviaan uudet iskarit ja jouset. Hintahaitari oli melkoinen. Halvin taisi 400 euroa ja kallein 700 euroa (sis. kulmien säätö). Soitin tutulle, joka asensi iskarit ja jouset puolestani. Kävin erikseen kulmien säädössä, joten asennus ja säätö maksoi kokonaisuudessaan 280 euroa.

Eli tuohon peilaten 400 euroa on kyllä varsin kilpailukykyinen hinta. 8)

vagproblem

itse vaihdatin korjaamolla h&r matalimmat jouset onko se nyt -45 vai -35mm.
hintaa tuli vajaa 200ekeä! sisälsi myös vänkärinpuolen lasinnostimen vaihdon ja ilmeisesti pyörän suuntaus kun 30000 ajanu eikä kumeissa näy. taka iskareista piti myöhemmin itse leikata pohjaanlyöntikumeja, kun vakio iskarit niin pohjasi ja löi selkään. nyt on hyvä ajaa.

aloin itse vaihtamaan otin tolpan edestä pois mutten saanut iskarin pulttia irti, joten laitoin takaisin paikoilleen. tähän meni reilu puolituntia nurmikolla työskenteltäessä ja työkaluja etsiessä. eli liikkeessä kyllä tunnissa vaihtaa kaikki jouset, kun taakse menee vaihtaa purkamatta mitään.

ja kokohomma oli 200 verollisena ja lasinnostimen vaihdossakinhan menee aikaa, näin pohjosempana

OMK


Mun täytyy nyt kehaista UGM:n kavereita tässä välissä. Laittoivat tiistaina golffiin H&R:n jouset alle, tekivät ikkunoiden tummennokset 7 ikkunaan ja vaihtoivat vielä samassa kesäläskit alle hintaan 400e. Jouset paikoillaan, ei kolise, ei vetele ja ikkunoiden tummennoksissa ei mitään valittamista. Sanoisin että kannatti :D

vagproblem

ei kuulosta pahalta! juuri tätä vartenhan ne ammattilaiset on että tekevät homman nopeampaa kuin itse ja näin tulee halvemmaksi niillä teettää kuin alkaa itse kuluttamaan siihen aikaa.

Jeke74

Terve!Mulla juuri nyt Eibach -25/15mm madallus tulossa A5 cabrioon.
En tiedä tarkkaa asennus ja suuntaus hintaa,mutta jouset asennettuna 600e.
Voisko olla jouset noin 300e ja asennus myös noin 300e?.
Auto Turun alueella Vianorissa laitettavana.

rob-s

LainaaEn tiedä tarkkaa asennus ja suuntaus hintaa,mutta jouset asennettuna 600e.
Voisko olla jouset noin 300e ja asennus myös noin 300e?.

Jouset n.250e ja asennus+suuntaus n.350e
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Jupe

Olisiko suosituksia mikä säädettävä alusta olisi hyvä A5 sportpack autoon? Ei mikään super kallis mutta kumminkin laadukas joka toimii.
Ostin 19" vanteet autoon niin nyt siitä tuli aika traktori vaikka s-line alusta autossa.
Säädettävää alustaa ajattelin sen takia, että talvella voisi nostaa sitä ylöpäin.



rob-s

KW:n mallistosta löytyy varmasti sopiva ja laadukas korkeussäädettävä sarja. Halvempia en suosittelisi A5:een.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Zachaeus

#13
Kellää tollasia / ton tyyppisiä? Säädettävät jouset??? Minullakin s-line, 19" ei oo tulossa ainakaan vuoteen vaan perus s-line PQG 18" vanteilla mennää kesät talvet.. Kokona perus 245/40/18 vuoden ympäri. Istuvat omaan silmään mainiosti. 19" trispoket ois harkinnassa ehkä aikanaa, nyt juuri Goodyear Efficientgrip Performancet menneet alle Pilot Sport 3 7tkm ajettujen tilalle eli ei vannevaihtoo siksikään. Talvella alusta ei ollut kyllä yhtään liian korkea lumivalleja maanteillä auratessa mutta kesäksi vois sellaset 2-3cm madaltaa...

http://www.kwsuspensions.com/produktfinder/?resetFilter=all&openCat=4&openCatName=Coilover+spring+kits
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

brainsurgery

Mulla oli tollaset KW Var 2:t 4-koppaisessa Golffissa. Pirun kova alusta pehmeimmälläkin iskarin säädöllä. Korkeussäätöä ei tullut käytettyä kertaakaan kun ei jaksanut ruuvailla renkaiden vaihdon yhteydessä. Jäykkyyssäädöstä takana ei ollut mitään hyötyä kun olisi pitänyt iskari ruuvata kokonaan irti, että olisi saanut säädettyä.

Varmaan radalle hyvä mutta kadulle ei ollut niinkään. Tosin nuo ovat varmasti kehittyneet niistä ajoista.

Poikarukka

Bilstein coilovereita (B16 PSS10) haaveillut nyt tovin ja hyvin lähellä ollaan tilaamista. Ei ole halvimmasta päästä ja säätöjäkin on sisään/ulosjoustolle sekä tietysti korkeus. Pelottaa vain, että menee rata-autoilun puolelle. Onko kokemuksia näistä? Miten korkeus on asettunut? En halua renkaita kaaren sisään ja arkiajot täytyy saada hoidettua. Miten kovuus? ilmoitettu 30mm min madallus ei vielä karmean julmalta kuullosta ja toimii varmasti OK, mutta pitääkö paikkaansa ilmoitettu arvo käytännössä ja onko keulimisongelmaa kuten joillakin jousilla on nähty?
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

tyko

Poikarukka, päädyitkö Bilsteiniin vai johonkin muuhun? Itselläni etsinnässä nyt laadukas alustasarja mutta minulla ei ole näistä minkäänlaista aiempaa kokemusta, joten olen täysin suositusten varassa. Saatan olla päätymässä säädettävään jolloin säädön saa just eikä melkein kohdalleen, vaikka ei jälkeen päin enää säätömahdollisuuksia tarvitsisikaan.
Audi S5 V8 coupe

Ishvan

#17
Bilsteinin sarjat, kuten monet muutkin säädettävät ovat usein kyllä pirun kovia ajella vaikka olisivat löysimmällä asetuksella. Itse en suosittelisi säädettävää sarjaa ellei oikeasti ole roplaamassa korkeutta ja jäykkyyttä jokusen kerran vuodessa...tuo säätö kun ei tosiaan hetkessä käy vaan iskarit voi joutua irrottamaan että sää esim. jäykkyyden säädettyä takapäässä. Jos haluaa maltillisen tiputuksen max ~30mm niin pelkät jouset ovat hyvä vaihto-ehto pelkästään progressiivisuutensa takia.  Toimivat yleinsä hienosti vakio iskarin kanssa merkissä, kuin merkissä. Pintakovuus vakioon verrattuna yleinsä poistuu, mutta vastaavasti  esim. tiukemassa ajossa kallistelu on vähäisempää.  Moni vaihtelee tuon iskarin turhaan...useinhan se iskari on vakion pituinen, eli sen vaihtamisella ei juuri etua saavuteta sen toimivuuteen nähden. Lähinnä mukavuus kärsii, koska pamput voi olla jäykkyydeltään sitä tasoa, ettei paikat pysy suussa. Sitten jos vedetään niin sanotusti tonttiin, niin pamputkin vaihtoon. Itse mennyt viime-aikoina jousien vaihdolla. Lähinnä ulkonäköpaineiden vuoksi.  Nyt tarkoitus laittaa tuohon uuteen Ruotsinrautaan -30mm Eibachin jouset. Parissa aikaisemmassa olleet ja voin vain suositella. Toimii varsin mallikkaasti. Kannattaa tilailla Saksan maalta. Säästää hinnassa tuon ~30-35%.

EDIT: Kannattaa muistaa sitten renkaiden suuntauksen lisäksi esim. ajovalohen kalibrointi, joka ainakin kääntyvien ajovalojen kanssa tulisi suorittaa. Tuota ei taida jokainen nyrkkipaja tehdä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tyko

Autolla on ajettu jo ~170 tkm, joten lienee järkevää uusia jouset ja iskarit samalla kertaa, vaikka ei alkuperäisessä alustassa mitään varsinaista vikaa olekaan. Mitään kivirekeä en todellakaan halua enkä myöskään halua viedä autoa täysin tonttiin. Tuollainen -30mm madallus voisi olla ihan passeli tuohon S5 vakioalustaan verrattuna.
Audi S5 V8 coupe

Ishvan

#19
Noilla kilsoilla iskareiden vaihto menee tietty helposti samalla jos jouset vaihtaa. Ainahan uusi iskarikin on sitten uusi. Tuossa S5:ssa on kuitenkin iskarikin jo varmasti "tukevampi" eli jäykempi. Toki jos pamputkin uusii tallöin voi miettiä säädettävää sarjaa, riippuen mitä esim. uudet alkupeäiset iskarit maksaa. Mukavuudesta sitten on pirun vaikea sanoa, miten säädettävällä muuttuu. Esim. Eibachin jousia taitaa S5:een saada posteineen ~200e Saksasta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.03.15 - klo:08:51


EDIT: Kannattaa muistaa sitten renkaiden suuntauksen lisäksi esim. ajovalohen kalibrointi, joka ainakin kääntyvien ajovalojen kanssa tulisi suorittaa. Tuota ei taida jokainen nyrkkipaja tehdä.

Turhaa rahastusta tuo valojen kalibrointi madalluksen yhteydessä,kahteen autoon joissa on noi kääntyvät valot laitattanu madalluksen ja valoihin ei ole koskettu ja toimineet ja näyttäneet madalluksen jälkeen samanlailla kuin ennenkin!

Ishvan

#21
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 01.03.15 - klo:10:51
Turhaa rahastusta tuo valojen kalibrointi madalluksen yhteydessä,kahteen autoon joissa on noi kääntyvät valot laitattanu madalluksen ja valoihin ei ole koskettu ja toimineet ja näyttäneet madalluksen jälkeen samanlailla kuin ennenkin!

Ihme kun alustojen valmistajat sitä suosittelee. Se ei itseasissa maksa kyllä mitään "erikseen". 300e:lla merkkihuolto on itselleni vaihtanut jouset, tehnyt suuntauksen ja kalibroineet valot.Retorinen kysymys, eikös ne valotkin kuitenkin näytä lähemmäs, jos auto tipahtaa alemmas ? Eihän kaikki säädä pyöräkulmiakaan jousien vaihdon jälkeen, koska heidän mielestään ei tarvitse ?

Korkeudensäätöhän tarvitsee lisäksi tuon kalibroinnin, ei aina mutta usein. Valothan on kalibroitu tietyssä asennossa. Alustan vaihdon jälkeen esim. etupää saattaa olla eri asennossa, kuin aiemmin, jolloin järjestelmä ei osaa "kompensoida" tuota uutta asentoa ja voi sytyttää sen vikavalon sinne tauluun, jos heittoa on tarpeeksi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.03.15 - klo:11:01
Ihme kun alustojen valmistajat sitä suosittelee. Se ei itseasissa maksa kyllä mitään "erikseen". 300e:lla merkkihuolto on itselleni vaihtanut jouset, tehnyt suuntauksen ja kalibroineet valot.Retorinen kysymys, eikös ne valotkin kuitenkin näytä lähemmäs, jos auto tipahtaa alemmas ? Eihän kaikki säädä pyöräkulmiakaan jousien vaihdon jälkeen, koska heidän mielestään ei tarvitse ?


En tiedä,että mitä retorinen tarkoittaa,mutta kuten totesin,itse en ole huomannut valoissa mitään eroa ennen ja jälkeen jousien vaihdon..

Ishvan

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 01.03.15 - klo:11:15

En tiedä,että mitä retorinen tarkoittaa,mutta kuten totesin,itse en ole huomannut valoissa mitään eroa ennen ja jälkeen jousien vaihdon..

Se että sinun mielestäsi niissä ei ole eroa, ei varmastikaan tarkoista että kyseinen kalibrointi olisi pelkkää rahastusta monessa muussa tapauksessa. Ei ole yksi tai kaksi autoa, jossa on korkeudensäätö ilmoittanut virheestä alustamuutosten jälkeen. Ei joka asiaa rahastuksen maku mielessä suositella, varsinkaan jos suositus tulee taholta, joka ei tämän teettämisestä rahallisesti hyöy euroakaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Poikarukka

En vaihtanut bilsteinejä autooni. Hyvin lähellä se oli. Vaihdoin auton S5. Ã,,ssästä sitten löytyi H&R -35 madallusjouset ja säädettävät ylätukivarret edessä. Minun makuuni hieman liian matala, epäkäytännöllinen ja pompottava. Luulen ettei autoon ole vaihdettu iskunvaimentajia. Mietin, että vaihdan bilstein pumput, kun sinne asti ehdin. Nyt on muita asioita laitettavana. Eli ei valitettavasti kokemuksia jaettavana tästä.

Valojen säätöhän toimii kahden akselitunnistimen suhteella, jos oikein muistan. Jos perä ja keula tippuu yhtä paljon ei kulma muutu ja taas 2-3cm ei 100m kolmiossa (korkeus, pituus x laskusuhde = näyttämä) paljon muuta. Et voi kuitenkaan säätää niitä ylemmäs näyttämään, koska kulma on määrätty (häikäisee). Tason säätöhän on sitä varten, että jos paljon kuormaa ja perä vajoaa eivät valot osoita vastaan tulijaa silmiin.

Jouset vaativat sovitetut iskunvaimentimet, jos kunnolla tehdään. Yleensä paremmissa sarjoissa on sisään/ulos jousto sovitettu oikein. Jousta lyhentämällä jousituksen taajuus muuttuu ja iskarin pitää pystyä ne liikkeet hallitsemaan lyhyemmillä liikematkoilla. Kyllähän näissä jämäkät iskarit on vakionakin, mutta väitän että oikein sovitetut iskarit tekevät mukavammaksi ajon.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Ishvan

#26
Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 01.03.15 - klo:11:51
En vaihtanut bilsteinejä autooni. Hyvin lähellä se oli. Vaihdoin auton S5. Ã,,ssästä sitten löytyi H&R -35 madallusjouset ja säädettävät ylätukivarret edessä. Minun makuuni hieman liian matala, epäkäytännöllinen ja pompottava. Luulen ettei autoon ole vaihdettu iskunvaimentajia. Mietin, että vaihdan bilstein pumput, kun sinne asti ehdin. Nyt on muita asioita laitettavana. Eli ei valitettavasti kokemuksia jaettavana tästä.

Valojen säätöhän toimii kahden akselitunnistimen suhteella, jos oikein muistan. Jos perä ja keula tippuu yhtä paljon ei kulma muutu ja taas 2-3cm ei 100m kolmiossa (korkeus, pituus x laskusuhde = näyttämä) paljon muuta. Et voi kuitenkaan säätää niitä ylemmäs näyttämään, koska kulma on määrätty (häikäisee). Tason säätöhän on sitä varten, että jos paljon kuormaa ja perä vajoaa eivät valot osoita vastaan tulijaa silmiin.

Jouset vaativat sovitetut iskunvaimentimet, jos kunnolla tehdään. Yleensä paremmissa sarjoissa on sisään/ulos jousto sovitettu oikein. Jousta lyhentämällä jousituksen taajuus muuttuu ja iskarin pitää pystyä ne liikkeet hallitsemaan lyhyemmillä liikematkoilla. Kyllähän näissä jämäkät iskarit on vakionakin, mutta väitän että oikein sovitetut iskarit tekevät mukavammaksi ajon.

Kyllähän se jousi voidaan yhtälailla sovittaa toimivaksi vakio-iskarin kanssa. Väitän, että kun lyöt Bilsteinit alle, niin on kunnon kivireki. Itse perustan tämän tosin kuulopuheisiin, itsellä alla ei ole ollut Bilsteiniä. Moni on vain Bilsteinin pumput vaihtanut, koska ovat todella jämäkät.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.03.15 - klo:11:59
Kyllähän se jousi voidaan yhtälailla sovittaa toimivaksi vakio-iskarin kanssa. Väitän, että kun lyöt Bilsteinit alle, niin on kunnon kivireki. Itse perustan tämän tosin kuulopuheisiin, itsellä alla ei ole ollut Bilsteiniä. Moni on vain Bilsteinin pumput vaihtanut, koska ovat todella jämäkät.

Joo,itsellä oli edellisessä ensin h&r jouset vakioiskareilla,sitten laitoin bilsteinin b8 sprintit ja aika kovaksi kyyti meni..

Poikarukka

Kokemuksia otetaan vastaan avoimin mielin. Taitaa pieni pompotus johtua kuluneista iskunvaimentimista. Vanhat eivät vain pysy perässä jousten tahdissa. Tykkäsin kyllä A5 vakio alustasta. Ainoa mikä siinä mätti oli, että nopeassa mutka-ajossa alkoi puolelta toiselle pumppaaminen. H&R se on pois mutta sitten on tilalla pompotus. Kesärenkailla selviää sitten mikä on tuomio (talvinakitkin on tosin 19"). Ehkä se -25mm (H&R löytyy ainakin) on aika maksimi. -35mm on jo aika "slammed". Uusittu vakioalusta voisi olla ihan hyvä ratkaisu omassani.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Ishvan

Voisi veikata myös tuota iskuvaimenninpuolta ongelmaksi jos pompottaa. "Madallusjousilla" tuo iskunvaimentimen tekemä liikerata pitäisi olla lähellä alkuperäistä, koska progressiivisuuden vuoksihan tuo jousi joustaa aluksi enemmän, eli on pehmeämpi ja pintakovuudeltaan parempi. Kuormituksen noustessa jousen kasaanpainuminen vähentyy suhteessa huomattavasti ja jäykkyys lisääntyy. Lineaarisella jousellahan tuo kasaanpainuminen pysyy suhteellisen vakiona kuorman noustessa. Kovemmissa iskuissa tuo iskunvaimentimen "isku" olisi varsin samaa luokkaa, jousesta riippumatta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy