Leon 1.8T AUQ mysteeri jäähdytinnesteen vuoto

Aloittaja milone, 24.01.24 - klo:10:33

« edellinen - seuraava »

milone

Heips, kyselen teiltä kokeneemmilta yleisiä jäähdytinnesteen vuotokohtia 1.8T:ssä? Koitan kuvailla tilanteen lyhyesti mutta selvästi:

- 2 kk sitten auto kävi painetestissä kun auto piippasi jäähdytinnesteen olevan vähissä. Paisarilta joku letkun liitoskohta vuoti, ja se on vaihdettu.
- 1 kk sitten taas huomasin auton alla punaista lumessa. Tällä kertaa diagnosoivat painetestillä että öljynlauhduttimen letku vuotaa.
- Nyt, todellakin satunnaisesti, auton alla on punaista ja hieman on madaltunut paisarissa nesteen taso, ei vielä kuitenkaan ole piipannut asiasta. Auto kävi jälleen painetestissä ja koittivat myös vähän simuloida autolla ajamista, mutta kuulemma ei vuoda mistään näkyvästi.

Autoon on myös vaihdettu jokunen vuosi sitten jäähärin lämpötila-anturin letku ja tiiviste vuotojen takia. Vesipumppu on jakopään yhteydessä n. 5 vuotta sitten vaihdettu. Termostaatista ei mitään havaintoa, mutta lämpiää ja puhaltaa lämmintä, ja lämmöt myös pysyy normaalissa.

Tosiaan 2-4 päivää tän viimeisimmän testin jälkeen maassa ei ollut tippaakaan. Nyt taas eilen huomasin punaista maassa, aina about samassa kohtaa edessä, paisarin ja tän öljynlauhduttimen välillä (toki tippuu sieltä mistä sattuu päästä tippumaan).  ???
1M Leon 1.8T 20VT TopSport -04 (+260 tkm)

Jultsu

olikohan näissä malleissa muovinen jakotukki suoraan siinä kannen takana johon lämpöanturi ja letkut kiinnittyy, sillä on tapana haljeta tämän ikäisissä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Joo ja paisuntasäiliökin on hyvä uusia, jos ei ole jo vaihdettu. Ne nestetasoa mittaavat piikit limoittuvat ajan kanssa, saa toki rapsutettua puhtaaksi mutta uusiminen on melko edullinen operaatio.

Koitin jotain näppärää kuvaa Googlesta hakea, ainakin netti-etkasta saisi jäähdytysjärjestelmän osakaavion. Googlessa on noita osumia, jos sieltä löytyisi jotain vastaavaa:

https://www.google.com/search?q=seat+leon+auq+coolant+leak&;

Ajelin samanlaisella Top Sportilla kymmenisen vuotta, ei ehtinyt sillä aikaa vielä muoviosat halkeilemaan mutta paisuntasäiliön anturien kanssa oli ongelmia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

milone

Melko varma oon että se lämpötila-anturin lähistö on kokonaisuudessaan vaihdettu silloin parisen vuotta sitten, silloin näkyi ihan auton alla kunnon lammikko aina. Nyt neste vähenee mutta ei niin nopeaa että ehtisi maahan asti, ilmeisesti, kun lumessa ei näy punaista lainkaan :D

Paisuntasäiliön voisi kyllä vaihtaa joo, vaikuttaa alkuperäiseltä.

Missähän näiden nesteen lämpötila pitäisi seikkailla normiajossa? Kiinan OBD-palikan mukaan mulla seilaa (viimeksi nollakelillä testattuna) 96-100 asteen hujakoilla, sama myös kesällä, paikallaan ja ajaessa. Vaikuttaa mulle aika lämpöseltä?
1M Leon 1.8T 20VT TopSport -04 (+260 tkm)

Daatta

Lämpömittarin viisari on vakautettu 90c lukemaan, oikea lämpötilalukema selviää juurikin ODB:lla. Haarukka oli aika laaja, lienee vielä normaalin rajoissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy