DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (19%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1197

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JJ68 - 03.08.15 - klo:20:18
Ei kannata vetää asuntovaunua DSG-vaihteistoisella autolla. Varoittelivat merkkiliikkeessä, kun ostin
nykyisen kulkineen joka on DSG askilla. Joten vetokoukku jäi asentamatta.

Jos dsg on mitoitettu vetoon niin voi, tosin ei nämä taida olla mitoitettu edes auton liikuttamiseen? Volvon dsg (raskaan kaluston) kestää max 60 t yhdistelmäpainon. Että voisihan ne saada henkilöautoihinkin toimimaan. Saa nähdä miten mersun dsg toimii kun tulee markkinoille.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: JJ68 - 03.08.15 - klo:20:18
Ei kannata vetää asuntovaunua DSG-vaihteistoisella autolla. Varoittelivat merkkiliikkeessä, kun ostin
nykyisen kulkineen joka on DSG askilla. Joten vetokoukku jäi asentamatta.

Ei myöskään kannata rinnastaa kuivaa 7-vaihteista DSG:tä tuon tapauksen märkään 6-vaihteiseen tuon vetämisen suhteen. Tai oikeastaan minkään. :)
VCDS@Helsinki, PM

ConD

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 03.08.15 - klo:09:49
Isän VW Passatista vm. 2007 3.2 V6 4 Motion DSG 6v. ajettu 153000km hajosi kaksi viikkoa sitten vaihteisto.

Porukat oli vetämässä asuntovaunua 21.7.2015, kun vaihteisto alkoi pitää ensin liian pientä vaihdetta silmässä eikä osannut vaihtaa isommalle, eikä suostunut käsinvaihtamallakaan nostamaan vaihdetta. Pian alkoi kuulua jotakin ääntä laatikon suunnalta ja mittaristoon syttyi kuulemma paljon erilaisia valoja palamaan. Tämän jälkeen auto pysäytettiin ja käynnistettiin uudelleen, jolloin valot mittaristosta hävisivät, mutta ääni ei. Autolla nilkutettiin lähimpää VW huoltoon tässä tapauksessa Seinäjoen Käyttöautoon.

Alkuarvio oli, että mekatroniikka on hajonnut ja korjausarvio noin 2000 euroa.

Pian korjausarvio oli 4600 euroa.

Paikalle hommattiin Helsingistä joku vaihdelaatikko spesialisti, joka tutki laatikkoa tarkemmin ja tuli siihen tulokseen, että mekatroniikan lisäksi on hajonnut laatikon perässä oleva kardaania pyörittävä rataspaketti ja koko laatikko pitää vaihtaa. Uusi laatikko (tehdaskorjattu) saapui ja vaihdettiin paikalleen ja auto oli valmis 30.7.2015 ja uuden laatikon hinta asennettuna oli tasan 10000 euroa. Vanhasta laatikosta sai hyvitystä 3500 euroa, kun sen lähetti Saksaan tehtaalle joka kunnostaa laatikon ja myy sitten jossakin vaiheessa tehdaskorjattuna eteenpäin. Eli 6500 euroa tuli laatikko maksamaan.

Nopeasti saivat Seinäjoella laatikon vaihdettua vaikka pirun kallisremontti oli.

Laatikon öljyt vaihdettu 60000km ja 120000km kohdilla huolto-ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä. Auto peruskäytössä, joskin kesäisin sillä vedetäään noin 1300kg painavaa asuntovaunua noin 2000-3000km vuodessa.

(Tieto perustuu isäni kertomaan).
Rikkoiko kulmavaihde laatikon vai laatikko kulmavaihteen? Siinäpä pulma... onko se sitten automaattisesti DSG-tekniikan vika jos nelivedon kaipaama kulmavaihde porsii ja jumittaa myös lootan? Esimerkiksi laakerin hitsaaminen kiinni, hammasrattaiden meno tms. voi aiheuttaa liikaa vastusta etenkin jos kärri on perässä ja kuormaa ns. tarpeeksi. Tällöin DSG ei vaihda isommalle.

Uusi loota on aina kallis pompsi. Varmaan tässä oli sekin takana että asiaa ei lähdetty selvittämään mistä vika oikeasti johtui vaan uusittiin kaikki tarvittava ja auto ajoon. Voi jäädä siis mysteeriksi mitä tuossa tapahtui, mutta toki on helppo huudella että "loota porsi". Totta... mutta miksi se porsi?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Rapsu14

2010 Variant, DSG7, vuosi sitten ostettu, mittarissa oli 40000 km. Nyt km:t 60000. Alkoi nykiä liikeelle lähdettäessä ja matalilla nopeuksilla. Tuomio: kytkimen vaihto. Lähin merkkiliike arvioi kustannukseksi 1300 â,¬, mutta kehoitti olemaan yhteydessä auton myyjään, koska kyseessä on virhevastuu. Myyjäliike antoi kytkimen vaihtokustannukseksi hinnan 500 â,¬. Kaikkiaan kuulemma n. parin tonnin remppa. Huoltoa odotellessa autolla saa ajaa.

Telehell

Siis sinulle tulee maksettavaa se 500e vai?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

pomo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 03.08.15 - klo:20:45
Jos dsg on mitoitettu vetoon niin voi, tosin ei nämä taida olla mitoitettu edes auton liikuttamiseen? Volvon dsg (raskaan kaluston) kestää max 60 t yhdistelmäpainon. Että voisihan ne saada henkilöautoihinkin toimimaan. Saa nähdä miten mersun dsg toimii kun tulee markkinoille.

varsin realistinen ajatus, kuorma-auton vaihteisto  uutena 22 000e maksavaan autoon? Kivasti tuplais tai triplais auton hinnat! Ja mitä tulee mersun latikkoon niin taitaa pyöriä aika eri hintaluokissa ;D Eli jos ei toimi niin ihmettelen!

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.08.15 - klo:10:08
varsin realistinen ajatus, kuorma-auton vaihteisto  uutena 22 000e maksavaan autoon? Kivasti tuplais tai triplais auton hinnat! Ja mitä tulee mersun latikkoon niin taitaa pyöriä aika eri hintaluokissa ;D Eli jos ei toimi niin ihmettelen!

Patomursu tuskin tarkoitti, että kuorma-auton vaihteisto pultattaisiin sellaisenaan henkilöautoon. Ajatus taisi olla, että jos kaksoiskytkinhässäkkä on saatu kestämään kuorma-autoissa, ei luulisi olevan teknisiä esteitä saada sitä kestämään henkilöautossa.

pomo

Ei varmasti ja kyllähän se kestääkin. Vag yritys saada ihmisille sitä mitä ne haluaa eli hyvää ja halpaa ei tainnut taaskaan oikein onnistua kuivan 7 dsg:n kanssa.

Ja toisaalta on hauskaa, että puhtaan "mersun dsg:stä", dsg in vag mallinimi kaksoiskytkimellä varustetulla automaattivaihteistolle :D Kertoo toisaalta myyntimääristä, kun yhden valmistajan mallinimestä tulee yleisnimi!

nackerton

Onhan Mersu tarjonnut omaa "DSG:tään" ainakin A-sarjaan jo vuosia 7G-DCT -markkinointinimellä. Koeajossa se toimi mielestäni paljon huonommin kuin VAGin toteutus (rajuja nykäyksiä esim. alaspäinvaihdossa), ja jonkun verran vikojakin on foorumijuttujen perusteella ollut.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 22.07.15 - klo:23:23
No niin. Vikaa ei ollut DSG:ssä eikä vakkarissa, vaan nimen omaan tuossa yhdessä eri sarjan renkaassa. Vaihdoin uuden satsin Good Yearia ja kutonen pysyy D:llä päällä vakkarilla ajaessa  :)

Kiitos JRINNES ja Lämykkä!

"Hieman" tulee nyt myöhässä tämä vastaus, mutta hieno juttu että tuli noin helpolla kuntoon! :) Siinä yhdessä renkaassa on varmaankin ollut juuri sen verran enemmän pintaa, että renkaan pyörimisnopeus on poikennut muiden renkaiden pyörimisnopeudesta sen verran että auto ei ole siitä tykännyt.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.05.15 - klo:15:02
joka korvaa tarkasti rajatut vakuutetut kohteet - siis ei ole 100%:n kattava.
.

"ärsyttää tällaiset kirjoitukset", kyllä meillä ainakin Kian kohdalla on aivan kaikki viat korjattu. On jo 5. kia perheessä ja kaikilla on ajettu yli 150 tkm. Eikä huoltohinnat hurjia ole, olen teettänyt huollot tuossa kaverin "monimerkkikorjaamolla".

onkohan kirjoittajalla kokemusta. meillä viimeiset 15v aina 3 Kiaa, 1 Tojota, 1 Wv/Skoda perhe kokonaisuudessa.
Vuoden aikan ostettu ja jo saatu 3 uutta pikkuautoa, viimeks Octavia farkku toukokuussa.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

arska

Tämä ketju on aloitettu aika monta vuotta sitten. Onko tilanne parantunut, vai vieläkö pitäisi olla huolissaan? Kiikarissa olisi A3 1.4, siinä on kai tuo 7-vaihteinen laatikko? Auto on 2014-mallia ja ajettu 37 tkm.

Hiihtäjä

Ei kannata ryhtyä kuivaan 7-vaihteiseen, ongelmien kerjäystä vaan. Jos DSG niin 6v-märkä tai 7v märkä. Tuo kuiva 7-v on se halvin ja huonoin, useat niistä jo alle 50tkm olleet remontissa. En suosittele.

JFabiaK

Lainaus "Hiihtäjältä":
Ei kannata ryhtyä kuivaan 7-vaihteiseen, ongelmien kerjäystä vaan. Jos DSG niin 6v-märkä tai 7v märkä. Tuo kuiva 7-v on se halvin ja huonoin, useat niistä jo alle 50tkm olleet remontissa. En suosittele.

Perustele nämä väitteesi/suosittelusi. Mitä tarkoitat märällä, minkälainen rakenne? Mikä on "7v märkä"? Ja mihin perustat väitteesi, että useat niistä ovat jo alle 50tkm olleet remontissa? Löytyykö selkärankaa/asiantuntevuutta??
::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Hiihtäjä

#1484
Siis 7v kuiva, joka on käytössä pienivääntöisissä moottoreissa esim 1,4tfsi. 6-v märkä isompivääntöisissä mm.2.0l dieselit ja tehokkaamat bensakoneet.7v märkää ei tuon luokan autoihin kyllä edes saa. Lähinnä Audin isommat mallit... No jaa, on Passat 2.0BiTDI kyllä 7-v märällä DSG:llä joka taitaa olla speksattu vähintään 500nm väännöille.

Siis kuivassa 7-v DSG:ssä kytkinlevyt eivät ole öljykylvyssä vaan perinteiseen tyyliin "kuivat". Toisissa versioissa on sitten erilainen tekniikka, ja niissä 60tkm välein öljynvaihdot mm. em asian takia. 7-v kuivassa moottorien vääntö on rajattu (esim.1,8 koneessakin), alemmalla tasolle vaihteiston matalan väännönkeston takia.

Kyllähän näistä googlaamalla löytyy tietoa vaikka kuinka paljon ;) Siinä lyhykäisyydessään. Ihan täällä foorumillakin on paljon teknistä asiaa em. vaihteistoversioista.

Lukemalla selviää 7-v kuivasta aika karua faktaa. Ihan siis A3 8V-mallin osalta. Useita vaihteistoja jopa alle 30tkm vikaantunut. Toki jokainen voi rahoillaan tehdä mitä haluaa, mutta itse en ketään suosittelisi ryhtymään ko.laatikkoon. Tämä on vain oma mielipiteeni. Ei kai tää 6-v DSG sekään nyt mikään hyvä kestoltaan ole, vaikka Bemarin (ZF) automaattiin verrattuna, mutta parempi näistä VAG:n kahdesta. Joskus ne kaikki hajoaa. Halvalla ei saa hyvää!

JFabiaK

No joo oli aika tyhjentävä vastaus, eli tietolähteenä ovat nettikirjoittelut, googlaaminen - ja luulo- ja kuulopuheet.
Tätähän osaavat kaikki suomalaiset miehet - jopa naisetkin. Tällä ei saa vaihteistoja hyväksi, eikä huonoksi.

Omakohtainen tekninen osaaminen ja vaihteistojen mahdollisessa korjaustoiminnassa mukanaolo eivät siis ilmeisesti ole perustana; tekstikin toki kertoo jotain.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

arska

Nimenomaan kiinnostaisi tietää, onko mitään kehitystä tapahtunut viime vuosina. Ongelmahan on ollut olemassa jo monta vuotta, mutta onko tosiaan tilanne pysynyt samana näihin päiviin asti?

Hiihtäjä

2013 ja 2014 vm autoissa ainakin ollut ongelmia, 2015 autoista ei taida vielä olla paljon kokemuksia kun ei ole vielä tuollaisiin kovin moni ajanut yli 50tkm lukemia... Yhtä kaikki, jos vaihteisto ei kestä edes 200tkm niin onhan siinä selvä suunnitteluvirhe, vaikka sitä miten päin vääntäisi. Kyllä 300tkm pitäisi tavallisessa käytössä kestää ha.vaihteiston. Tuntuu että jos DSG-laatikolla ajaa vaikkapa 180tkm ingan ongelmia niin että se on jo melkein kuin lottovoitto, vaikka asian pitäisi olla itsestäänselvyys :D

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 17.08.15 - klo:14:01
No joo oli aika tyhjentävä vastaus, eli tietolähteenä ovat nettikirjoittelut, googlaaminen - ja luulo- ja kuulopuheet.
Tätähän osaavat kaikki suomalaiset miehet - jopa naisetkin. Tällä ei saa vaihteistoja hyväksi, eikä huonoksi.

Omakohtainen tekninen osaaminen ja vaihteistojen mahdollisessa korjaustoiminnassa mukanaolo eivät siis ilmeisesti ole perustana; tekstikin toki kertoo jotain.

Sinulle ei siis kerro mitään eroavaisuus kahden metallin välisestä luistattamisesta verrattuna sen tapahtuvan öljyn seassa? kumpikohan on kestävämpi ratkaisu näin ajatuksen kanssa mietittynä? Vielä voisi miettiä että jos vaihteistossa ei ryömittäessä mikään metallilevy hankaa toista vasten vaan sen liikkeen välittää 2 turbiinia ja öljy, mitä olet siitä mieltä, onko se kestävä rakenne?

lämpö pilaa kytkimen, kitka aiheuttaa lämpöä, öljy tasaa lämpöä, öljyä jäähdytetään  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

#1489
Tämän viestisäikeen kyselystä:
DSG6 yhteensä 275 vastaajaa, joista 28% on ollut ongelmia (78kpl)
DSG7 yhteensä 294 vastaajaa, joista 36% on ollut ongelmia (107kpl)

Ongelmia on ollut monenlaisia ja ne ovat ajoittuneet välille 0....200000km.

Omat DSG6 Ocussa ja DSG7 Golfissa sen sijaan kestivät miehekkäästi minun ajoissani noin 95000 km ilman tuskia.

Tuo kyselyn toiminta on hiukan huono siinä suhteessa, että kun koodasin siihen toisen autoni tuloksen, niin ensimmäisen autoni tulos otettiin sieltä pois. Joten se kysely nyt kertoo jotain oikeansuuntaista hetkellisestä tilanteesta.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JFabiaK

Eivät DSG:n kytkimet ole metalli metallia vasten rakenteita, kuten ei normaalin kytkimenkään; vrt. jarrujen kitkamateriaalit (jarrunauhat, jarrupalat).
Märkäkytkimen rakenteeseen on parasta tutustua monilevyisen moottoripyöräkytkimen rakennetta tarkastelemalla; siinä pieni kitkakerroin öljyvoidellussa rakenteessa pitää kompensoida lisäämällä koskettavan pinnan kokonaispinta-alaa, jotta siirtopinnan kitka riittää. Tältä pohjalta on hyvä miettiä, miksi ollaan konstruoitu kuiva kytkin mm. DSG-vaihteistoon.

Lämmön hallinta ei ole ongelma, jos rakenteet ovat kunnossa ja rakenteita käytetään oikein. Lämpö ei pilaa kytkintä, kuten ei jarrujakaan. Tietyn lämpötason saavuttaminen on jopa edellytys hyvälle ja tehokkaalle toiminnalle.

Missä on kaksi turbiinia??
Perinteisen automaattivaihteiston kytkimenä toimii momentinmuunnin, jossa on turbiinipyörä ja pumppupyörä ja välissä johtosiivistö. Voiman (momentin) välitys tällä edellyttää turbiini- ja pumppupyörän välillä nopeuseroa (->luisto=tehon hukka). Uusissa versioissa kun ollaan saavutettu riittävä ajonopeus niin pumppu- ja turbiinipyörä lukitaan mekaanisesti kiinteäksi ja luistamattomaksi, jolloin voimansiirron häviöitä voidaan vähentää. Rakenne on momentinmuuntimen osalta aika kestävä, vaikka kyllä näistäkin ollaan saatu romuja - siivistö ei ole mikään pomminvarma. Perinteisen automaattivaihteiston kesto on hyvin tapauskohtainen - ja edellyttää ammattitaitoista huoltoa ( öljyjen ja suotimien vaihto/puhdistus, venttiilistön puhdistus, jarrujen säätö, ...).
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 17.08.15 - klo:17:58
Eivät DSG:n kytkimet ole metalli metallia vasten rakenteita, kuten ei normaalin kytkimenkään; vrt. jarrujen kitkamateriaalit (jarrunauhat, jarrupalat).
Märkäkytkimen rakenteeseen on parasta tutustua monilevyisen moottoripyöräkytkimen rakennetta tarkastelemalla; siinä pieni kitkakerroin öljyvoidellussa rakenteessa pitää kompensoida lisäämällä koskettavan pinnan kokonaispinta-alaa, jotta siirtopinnan kitka riittää. Tältä pohjalta on hyvä miettiä, miksi ollaan konstruoitu kuiva kytkin mm. DSG-vaihteistoon.

Lämmön hallinta ei ole ongelma, jos rakenteet ovat kunnossa ja rakenteita käytetään oikein. Lämpö ei pilaa kytkintä, kuten ei jarrujakaan. Tietyn lämpötason saavuttaminen on jopa edellytys hyvälle ja tehokkaalle toiminnalle.

Missä on kaksi turbiinia??
Perinteisen automaattivaihteiston kytkimenä toimii momentinmuunnin, jossa on turbiinipyörä ja pumppupyörä ja välissä johtosiivistö. Voiman (momentin) välitys tällä edellyttää turbiini- ja pumppupyörän välillä nopeuseroa (->luisto=tehon hukka). Uusissa versioissa kun ollaan saavutettu riittävä ajonopeus niin pumppu- ja turbiinipyörä lukitaan mekaanisesti kiinteäksi ja luistamattomaksi, jolloin voimansiirron häviöitä voidaan vähentää. Rakenne on momentinmuuntimen osalta aika kestävä, vaikka kyllä näistäkin ollaan saatu romuja - siivistö ei ole mikään pomminvarma. Perinteisen automaattivaihteiston kesto on hyvin tapauskohtainen - ja edellyttää ammattitaitoista huoltoa ( öljyjen ja suotimien vaihto/puhdistus, venttiilistön puhdistus, jarrujen säätö, ...).

Antaa mehulingon luistaa, ei ole penninpäälle polttoainekulut, joka on siis pieni osa autoilun kustannuksista. Mielummin nautin toimivasta vaihteistosta ilman huolia kuin korjaan dsg lootaa 30-100 tkm välein. Minulla ei ole rahaa siihen, ehkä muilla on. Niin ja vaihteistonhan huoltaa ammattilainen veholla, eli ei mikään ongelma  :)

eikö dsg tai normaali manuaali lootaa saa pilalle luistattamalla kytkintä? Esim. raskaan perävaunun peruuttaminen ylämäkeen niin että huudattaa konetta?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Murska

DSG7 ja 65tkm ajettu ja ilman mekaanisia ongelmia. Ainoa ongelma oli softassa, toisella avaimella laatikko toimi aivan eri tavalla ja vaihtoi korkeammilla kierroksilla. Molemmilla avaimilla liikkeelle lähtö oli nykivää ja vaihdot neloselle asti huomasi selvästi.

Viime kerralla sanoin tästä huollolle ja he oli epäuskoisia mutta kuitenkin lupasi tarkastaa tämän asian. Kun hain autoa niin huoltomies oli kirjoittanut että tässä mallissa ei ole avaimissa ajoprofiilin muistia joten vaihteiston toimiminen eri tavalla eri avaimilla ei ole mahdollista. Auto oli koeajettu normaali liikenteessä eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Oli vielä ohjeistus että jos lepuuttaa kättä vaihdekepin päällä niin vaihteisto voi mennä S-asennolle ja silloin vaihteiston toiminta muuttuu...

Siinä vaiheessa olin että mitä vitt... mutta pidin mölyt mahassa.

Kotimatkalla selvisi paljon asioita, auto toimi molemmilla avaimilla täysin identtisesti ja vaihtaa selkeästi alemmilla kierroksilla, ei myöskään vaihda niin herkästi pienemmälle vaihteelle kuin aiemmin. Liikkeelle lähtö on paljon pehmeämpää ja vaihdot tapahtuu lähes ilman nykäisyjä, laatikko ei ole koskaan toiminut näin hienosti kuin nyt.

En tiedä pitääkö itkeä vai nauraa VW:n suhtautumista tähän asiaan. Kiistetään kaikki mutta jotain on kuitenkin tehty softalle/säädöille koska toiminta muuttui merkittävästä. Olen aiemminkin saanut vastaavaa kohtelua samasta lasipalatsista, asiakasta aliarvioidaan ja yritetään selitellä vaikka mitä, ei volkkarissa ole mitään vikaa vaan vika on asiakkaan omaa kuvitelmaa. Kuitenkin vika on siellä käynnin jälkeen poissa eli on korjattu mutta ei kerrota siitä asiakkaalle. Tämänkin keissin lasipalatsi olisi voinut tehdä toisella tavalla, sanoa suoraan että softa on päivitetty ja nyt pitäisi pelittää paremmin.

Ei hyvä, vaikka auto on toiminut loistavasti mutta lasipalatsin asiakaspalvelu tekee ryppyä rakkauteen ja suurella todennäköisyydellä seuraavan auton kanssa asioidaan ihan eri merkkisessä liikkeessä.

BMW 118dA M-Sport

ConD

Lainaus käyttäjältä: Murska - 18.08.15 - klo:08:17
DSG7 ja 65tkm ajettu ja ilman mekaanisia ongelmia. Ainoa ongelma oli softassa, toisella avaimella laatikko toimi aivan eri tavalla ja vaihtoi korkeammilla kierroksilla. Molemmilla avaimilla liikkeelle lähtö oli nykivää ja vaihdot neloselle asti huomasi selvästi.

Viime kerralla sanoin tästä huollolle ja he oli epäuskoisia mutta kuitenkin lupasi tarkastaa tämän asian. Kun hain autoa niin huoltomies oli kirjoittanut että tässä mallissa ei ole avaimissa ajoprofiilin muistia joten vaihteiston toimiminen eri tavalla eri avaimilla ei ole mahdollista. Auto oli koeajettu normaali liikenteessä eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Oli vielä ohjeistus että jos lepuuttaa kättä vaihdekepin päällä niin vaihteisto voi mennä S-asennolle ja silloin vaihteiston toiminta muuttuu...

Siinä vaiheessa olin että mitä vitt... mutta pidin mölyt mahassa.

Kotimatkalla selvisi paljon asioita, auto toimi molemmilla avaimilla täysin identtisesti ja vaihtaa selkeästi alemmilla kierroksilla, ei myöskään vaihda niin herkästi pienemmälle vaihteelle kuin aiemmin. Liikkeelle lähtö on paljon pehmeämpää ja vaihdot tapahtuu lähes ilman nykäisyjä, laatikko ei ole koskaan toiminut näin hienosti kuin nyt.

En tiedä pitääkö itkeä vai nauraa VW:n suhtautumista tähän asiaan. Kiistetään kaikki mutta jotain on kuitenkin tehty softalle/säädöille koska toiminta muuttui merkittävästä. Olen aiemminkin saanut vastaavaa kohtelua samasta lasipalatsista, asiakasta aliarvioidaan ja yritetään selitellä vaikka mitä, ei volkkarissa ole mitään vikaa vaan vika on asiakkaan omaa kuvitelmaa. Kuitenkin vika on siellä käynnin jälkeen poissa eli on korjattu mutta ei kerrota siitä asiakkaalle. Tämänkin keissin lasipalatsi olisi voinut tehdä toisella tavalla, sanoa suoraan että softa on päivitetty ja nyt pitäisi pelittää paremmin.

Ei hyvä, vaikka auto on toiminut loistavasti mutta lasipalatsin asiakaspalvelu tekee ryppyä rakkauteen ja suurella todennäköisyydellä seuraavan auton kanssa asioidaan ihan eri merkkisessä liikkeessä.

Tässä todennäköisesti on käynyt niin, että huoltomies on tökännyt testerin autoon kiinni, ja alkanyt käymään ohjattua vianetsintää läpi "Asiakas valittaa, DSG nykii". Tällöin testeri on tehnyt laatikolle ns. perusasetusten palautuksen ja kun huoltomies on käynyt koikalla on kaikki ollut kunnossa (ei nyi), niin huoltomies ei voi muuta kirjoittaa kuin että ei ole muistia avaimissa, ei nyi -> ei ongelmaa.

Ongelma tuossa on juurikin se, että kaikki huoltomiehet ei tiedä mitä se VAS-testeri tekee kun sen tökkää kiinni autoon. Huoltoneuvoja taas ei tiedä mitä houltomies on touhunnut auton kanssa, eikä näinollen ole kuin välimiehenä siinä asiakkaan ja mekaanikon välissä.

Itse tein perusasetusten palautuksen ja koikan omalle DSG:lle VCDS:llä taannoin ja siinä kyllä muuttui käytös ihan selvästi. Tämän vuoksi epäilen että näin on nyt sinullakin käynyt - aina siis se ei tarvi ns. softapäivitystä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

RSOCUstin

Mistä vuodesta saakka tuo avaimen ajomuisti on käytössä :) Pakko kokeilla :) 2010 Ogussa sitä kyllä ei varmasti ole.
Itse nyt seurannut tuota oman DSG7 käytöstä seurannut reilu 2v ja 80tkm, mittarissa 233tkm.
153tkm mittarissa, uudet kytkimet toimi kuin unelma. Pikkuhiljaa kaksoismassa alkoi äänteleen ja samalla tuli loikkavaide autoon. Vuoden omistuksen jälkeen kesällä 2014 tuli se virallinen öljy ja softapäivitys. Tämän jälkeen käytös parantui. nyt puolivuotta on taas ollut loikkavaihdetta havaittavissa ja kaksoismassa pitää suurempaa ääntä. Epäilen että sillä vaikutusta. Pitäisi varmaan palauttaa perusasetukset laatikkoon ja testata toisiakin avaimia.

Osa syynä tuohon loikkavaihteeseen pidän kaksoismassaa ja vittuilevaa EGR:ää. Näitä juttuja kun lukee niin EGRsekoittaa aika paljon auton käytöstä. Kaverin 2.7tdi Jaggesta tulpattiin 2kpl EGRää kesällä ja sanoi heti että tehot palasi ja sellainen automaatin nyökkiminen ja arpominen poistui.

Kyllä nämä on kirottuja laitteita.

vwp

Lainaus käyttäjältä: ConD - 18.08.15 - klo:08:42
Itse tein perusasetusten palautuksen ja koikan omalle DSG:lle VCDS:llä taannoin ja siinä kyllä muuttui käytös ihan selvästi. Tämän vuoksi epäilen että näin on nyt sinullakin käynyt - aina siis se ei tarvi ns. softapäivitystä.

Miten tuo tehdään? Onnistuuko DSG 6:n helposti?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Murska

Mulla on varmaan käynyt kuten ConD kertoi, ei koeajoa ennen testeriä. Mutta se ei selitä sitä miksi avaimissa oli vaihteiston toiminta erilaista kun lasipalatsin mukaan tämä ei ole mahdollista.

Joka tapauksessa, hyvä että alkoi toimimaan, mutta tästä (kin) tapauksesta jäi ammattitaidoton kuva heidän toiminnasta.
BMW 118dA M-Sport

M_M

Lainaus käyttäjältä: vwp - 18.08.15 - klo:09:55
Miten tuo tehdään? Onnistuuko DSG 6:n helposti?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/02E)#Basic_Setting

Eipä tuo kovin monimutkainen homma ole tehdä. Suositus on, että sen jälkeen ajeltaisiin tuolla listattujen ohjeinen mukainen testilenkki. Toki jos se jää tekemättä, niin kyllä kai se loota normaalien ajojen aikanakin opettelee nuo tarpeelliset jutut.

Omien kokemusteni mukaan tuolla adaptaation nollauksella ei kyllä korjata mitään vikoja, usein viallisenkin laatikon toiminta kyllä paranee, mutta vain hetkeksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Manilight

Eilen alko jälleen discoshow Paskatin mittaristossa. Oma auto on Passat Variant 2.0TDI dsg automaatti, vm 2006 ja malli DC5, mittarissa 250000km. Tällä kertaa vaihteiston kanssa probeemia. Sanoivat huollossa, että ekana kannattaa vaihtaa vauhtipyörä, ku lotkottaa pahasti. No sen olen kyllä huomannu, joten minäpä tilasin netistä sellasen.

Aattelinki kysyä, että oletteko käyttäneet tota EBayn kautta löytyvää parts2clear firmaa varaosien ostoon? Toinen kyssäri on, että onko noissa mukana pulttisarjat vai pitääkö tilata erikseen?

Ja vieä yks kyssäri on, että mitä muuta tonne kannattaa samalla vaihtaa? :)



Vag juu. Vag on vag vaikka voissa paistettais.
Aiemmin paskattiasiakas, nyt alla Audi A6 Avant S-line

kt

Lainaus käyttäjältä: Murska - 18.08.15 - klo:10:25
Mulla on varmaan käynyt kuten ConD kertoi, ei koeajoa ennen testeriä. Mutta se ei selitä sitä miksi avaimissa oli vaihteiston toiminta erilaista kun lasipalatsin mukaan tämä ei ole mahdollista.

Joka tapauksessa, hyvä että alkoi toimimaan, mutta tästä (kin) tapauksesta jäi ammattitaidoton kuva heidän toiminnasta.

Kyllä valitettavasti DSG on edelleenkin kovin tyhmä. Ei se mitään juuri opi, vaikka sitä yrittäisi kuinka opettaa. Yrittää tietenkin pikkuisen säätää itseään, jotta toiminta on jouhevaa.

http://www.myturbodiesel.com/wiki/vw-dsg-direct-shift-gear-transmission-and-audi-stronic-faq/
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy