Seat Ibiza IV:n 5v vaihteiston vaihtaminen 6v vaihteistoksi

Aloittaja qhad, 01.03.24 - klo:23:02

« edellinen - seuraava »

qhad

Moi! Tälläinen ajatus on kytenyt takaraivossa jonkin aikaa :) Kyse on lähinnä siitä, että kyseinen BTS-koneinen (1.6Mpi) moottori jaksaa mielestäni liikuttaa hyvin kevyttä autoa ja moottoritie nopeuksissa viidennen vaihteen välitys on mielestäni aivan liian pitkä (100km/h=3000rpm). Tämä häiritsee hieman, koska autolla ajetaan pääosin moottoritie ja maantieajoa. Asia korjaantuisi sopivalla kuusivaihteisella vaihteistolla, missä viimeinen vaihde olisi järkevästi välitetty. Seuraavia asioita on siis tullut mieleen:

- Sopiiko BTS-koneen (valmistettu n. 2006-2010) yleensäkään joku 6-v manuaalivaihteisto?
- Jos ei, niin sopiiko BTS-koneen perään joku muu suunnilleen saman ikäluokan viisivaihteinen diiselin manuaalivaihteisto?

qhad

#1
...ja tässä tosiaan moottoriperheestä dataa:

https://mymotorlist.com/engines/volkswagen/ea111/bts/

Tuosta alumiinisesta lohkosta en tiedä pitääkö paikkansa, kun toisissa lähteissä lukee, että 1.6 on rautalohkoinen ja 1.4:set on alumiinisia.

fixed


Jultsu

Renkaita suurentamalla ei tuota moottorin pyörimisnopeutta saa muutettua juuri mihinkään, korkeintaan 100-200rpm, mutta auton käytökseen se sitten taas vaikuttaa huomattavasti enemmän (liikkellelähdöt vaatii enempi jerkkua moottorilta, ykkösellä ryömiminen ruuhkissa on nopeampaa / joutuu jatkuvasti pumppaamaan jarrua ja kytkintä, kiihtyvyys huonompi)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

fixed

Ei sillä tosiaan renkaita "kohtuudella" suurentamalla kuusivaihteisen etuja saavuta, mutta saattaa sillä olla saavutettavissa kohtuullista ajomukavuuden nostoa tieajoon (koneen kierrokset hieman laskee, saattaa muuttaa äänimaailmaa sopivasti inhimillisempään suuntaa, rengasäänet todennäköisesti hieman pienemmät, yleinen ajomukavuus paranee ja kaupantekijäiseksi maavaraa hieman enemmän). Ton ikäiset viisivaihteiset on yleensä niin lyhkäseksi välitettyjä, että ongelmia hitaanajon ominaisuuksiin tuskin tulee, ehkä jossakin vaununvedossa raskaammilla kuormilla, jos sitä harrastaa.
Jos lähtee siihen kuusivaihteisen vaihdelaatikon vaihtoon, niin on siinä sen verta selvitettävää/jumppaa/hintaa, että mahtaako olla järkevää ton ikäiseen? Ellei pysty itse tekemään kaikkia töitä ja sopivan hintainen ehjä vaihteisto sattuu kohdalleen.
Selvitettävää: Mikä 6V vaihteisto sopii? Ehkä 1.6 fsi:n tai pitempi välitteinen 5V vaihteisto (yleensä diesel). Siinä saattaa todellakin tulla se alempien vaihteiden liian pitkät välitykset haitaksi, Sopiiko vanhasta vaihteen siirto? laatikon kannakkeet, vetoakselien sopivuus vaihteiston vetolaippoihin? Sopiiko vanha kytkin/vauhtipyörä? ja varmasti muutama muu pienempi juttu. Varmasti siihen sen 6V vaihteiston saa, mutta mihin hintaan?
Itse juurikin laitan, kunhan tämä talvi oikeasti antautuu, niin rouvan Seattiin 1.0 tsi 186/60/15 tilalle 185/65/15 kesärenkaat, kun sattuu vielä olemaan vanhojen renkaiden uusiminen ajankohtaista. Olen vuosien saatossa aika moneen talouden autoon vaihtanut hieman korkeampia renkaita, ja aina on menneet tähän asti parempaan suuntaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy