Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid 2021

Aloittaja eerola, 30.12.22 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

eerola

Tämän tarinan aiheena on Mersu-mies, joka on ajautunut hiukan tähtimerkistä sivuun. Kirjoittelin tämän alunperin Mese.fi-foorumille, mutta koska aiheena on Volkswagen, ei liene väärin jakaa ajatuksia myös VAGarenalla...

Tarina alkoi, kun C-Mersu-farmarimme siirtyi uudelle omistajalle. Konttiperäinen Tesla ja ”Jartsa” olivat ihan kätevä ratkaisu; toisessa oli iso peräluukun lastausaukko ja toisessa oli tilava peräkontti. Samalla mielessäni kuitenkin iti ajatus, että vieläkin kätevämpää olisi, jos nämä ominaisuudet yhdistyisivät samassa autossa. 20 vuoden tauon jälkeen perheeseemme tuli VW: Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid.



Kuva: Klik.

Edellinen Volkkarini oli B4-korimallin diesel-Passat. Nyt kun olen mennyt Arteonilla noin 6000 km voin todeta, että neljännesvuosisadassa on tapahtunut tuotekehitystä ja Volkkari on muuttunut spartalaisesti varustellusta työrukkasesta aika melkoisen mukavaksi matka-autoksi.

Arteon on parhaimmillaan tien päällä. Kyytiin mahtuu mukavasti 4 matkustajaa ja heidän matkatavaransa. R-Line-varustellussa Arteon Shooting Brakessa on mukavat, nahkaa ja Art-Velours-alcantara-jäljitelmää yhdistelevät istuimet ja matka-ajoon sopiva alusta. Tykkään yleensä melko jäykkäalustaisista autoista. Arteonin DCC-alustasta olen löytänyt sopivan napakan asetuksen, joka on sopivan jäykkä, muttei kuitenkaan ala ärsyttää teiden möykyissä.

Syksyn tultua olen iloinnut Volkkarin valoista: Marraskuinen pimeys on Suomessa hyvin pimeää, mutta Volkswagenin valot pärjäävät sitä vastaan erinomaisesti. Valoautomatiikka ja adaptoituva valokuvio toimivat loistavasti, eivätkä vastaantulijat vilkuttele häikäistymisen merkiksi. Kun autossa on hyvä istua ja näkyvyys tielle on hyvä, matkaa on mukava tehdä!

eHybrid tarkoittaa malliston edullisimman pään muodostavaa lataushybridiä, jonka CO2-päästöt ovat 27g/km. Se yhdistää pienikokoisen bensamoottorin ja sähkömoottorin. Pieni bensamoottori soveltuu parhaiten tasaisella nopeudella tapahtuvaan matkantekoon. Se jaksaa kuljettaa hiukan yli 1800kg:n omamassaakin ihan mukavasti niin maantiellä kuin suomalaisella moottoritielläkin. Tasaisen nopeuden ajossa hybridivoimalinjan sähkö ja bensa toimivat hyvin yhteen ja eri käyttövoimien vaihtelua tuskin huomaa.

Kiihdytyksissä ja kaupungissa tulee esiin, että Arteon eHybrid ei ole mikään urheiluauto. Jos akku on tyhjä, pieni bensiinimoottori ei tunnu olevan omimmillaan. Tähän helpoin ratkaisu on, että kuljettaja ottaa rauhallisemmin ja antaa moottorille aikaa tehdä työnsä. Kun kuljettaja ottaa rauhallisesti, Arteon pärjää ihan hyvin ja bensankulutuskin pysyy maltillisena.

Vaihtoehtoinen ratkaisu on lisätä sähköä akkuun. Töpselistä täyteen ladatun Arteonin täyssähköinen kantama on selkeästi pidempi kuin edellisen plug-in-hybridini - 2016-mallisen C-Mersun. Volkswagen lupaa Arteon Shooting Braken sähkökantamaksi noin 60 km. Se ei ole huono, mutta se ei tee maantiellä viihtyvästä Arteonista sähköautoa. Lisäksi Arteonin latausnopeus on niin hidas, että julkisista latausasemista sitä ei huvita ladata. Kotilataajalle, jonka työmatka on alle 20km, Volkkari tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden mukaviin, täyssähköisiin kilometreihin. Itse odotan edelleen isoa peräluukun lastausaukkoa yhdistettynä aitoon sähköautoteknologiaan. Volkswagen ID.7 voi joskus tullessaan olla aika mielenkiintoinen.

Arteon on kookas kulkuneuvo, jossa istutaan melko alhaalla. Jotkut journalistit ovat kritisoineet, että sen mittoja on hankala hahmottaa. Itsekin olen huomannut, että aivan sentintarkoissa raoissa Arteonin taitteleminen on hiukan haastavaa. Tosin, jo oma isäni on opettanut minut mieluummin nousemaan autosta ulos ja tarkistamaan tilanteen kuin silmät ummessa kääntämään ja raapimaan. En ole itse kokenut Arteonia erityisen haastavaksi suomalaisilla kaduilla ja parkkihalleissa. Jos asuisin kaupungissa, jonka kadut on rakennettu keskiajalla, tilanne voisi ehkä olla toinen. Sentintarkkoja tilanteita on tullut eteeni sen verran harvoin, että totean: Arteonissa on ihan hyvät tutkat ja loppu täydentyy varovaisuudella.

Yksityiskohtana tähän loppuun vielä mainittakoon, että vaikka Arteon Shooting Brakessa on iso peräluukun lastausaukko ja varsin tilava tavaratila, sen lastausaukon leveys on pienempi kuin W124-Mersussa. Minulla on soitin, jota olen kuljettanut molemmilla autoilla. Kakkosneloseen sen mahtui lastausaukosta poikittain sisään. Arteoniin se pitää lastata pituussuunnassa. Tästä huolimatta: Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid on osoittautunut aika mukavaksi autoksi.

Killer

Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

makelja

Arteon on kyllä hieno. Sääli että sitä ei saa Suomessa enää luukkuperäisenä ja eHybridinä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy