Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 16.03.19 - klo:19:36
Varmasti tuotti meteliä kun kiihdytyksessä joutuu huudattamaan vapaastihengittävää moottoria kierroksilla jotta pääsisi johonkin. Eikös noissa Corolloissakaan ole vielä sitä turbokonetta, syyskuussa kun juttelin vanhan kaverin kanssa niin hän oli juuri hankkimassa marsmönkijää (CHR?) hybridinä ja siinä oli jo tuo uusi 1.2T koneena.

Kaikissa Toyotan hybrideissä on vapaassti hengittävä moottori.
Audi A4 1.8 TFSI

ruismax

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 16.03.19 - klo:19:57
Kaikissa Toyotan hybrideissä on vapaassti hengittävä moottori.
Joo niin muistan kans lukeneeni ketjun aikaisemmista viesteistä.Tais olla niin että turbon kanssa voi tulla jotain kestävyys ongelmia moottorin jatkuvan käynnistyksen kanssa.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: ruismax - 17.03.19 - klo:12:08
Joo niin muistan kans lukeneeni ketjun aikaisemmista viesteistä.Tais olla niin että turbon kanssa voi tulla jotain kestävyys ongelmia moottorin jatkuvan käynnistyksen kanssa.

Turbo vaatisi sähköisen jäähdytyksen ja voitelun, sekä hiukkassuodattimen. Voi tietenkin olla että myös atkinson vaatii jatkossa hiukkassuodatimen, jotta Nox:t pysyvät vaadituissa rajoissa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 17.03.19 - klo:12:32
Turbo vaatisi sähköisen jäähdytyksen ja voitelun, sekä hiukkassuodattimen. Voi tietenkin olla että myös atkinson vaatii jatkossa hiukkassuodatimen, jotta Nox:t pysyvät vaadituissa rajoissa.

Nyt menee kyllä päästötyypit niin häränpyllyä että vot. :o

Turbo ei aiheuta sen paremmin NOx- kuin hiukkaspäästöjäkään. Bensakoneesta ei NOx-päästöjä juuri synny, ne ovat dieselin ongelma. Pienhiukkasia nykyisissä bensakoneissa aiheuttaa suorasuihkutus, ei ahtaminen. Hiukkassuodatin ei poista NOxeja, se poistaa nimensä mukaisesti pienhiukkasia. NOx-päästöjä hillitään (dieseleissä) EGR:llä, NOx-loukulla tai urearuiskutuksella (SCR).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mfroberg

#394
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 16.03.19 - klo:19:57
Kaikissa Toyotan hybrideissä on vapaassti hengittävä moottori.

Ok, sitten ymmärsin tai kuulin jotakin väärin? Kaverin vaimolla oli samainen kaara hybridinä ja siinä oli tuo 1.8 vapari ja kaveri oli hankkimassa samanlaista. Hän mielestäni kuvitteli että siihen saisi tuon 1.2T:n koneeksi mutta näin ei siis ilmeisesti ole.

Hybridi jota ei voi ladata ja jossa on vapaastihengittävä bensiinimoottori, ei ihan kehityksen terävintä kärkeä minun silmissäni.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

minnis

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 17.03.19 - klo:13:12
Ok, sitten ymmärsin tai kuulin jotakin väärin? Kaverin vaimolla oli samainen kaara hybridinä ja siinä oli tuo 1.8 vapari ja kaveri oli hankkimassa samanlaista. Hän mielestäni kuvitteli että siihen saisi tuon 1.2T:n koneeksi mutta näin ei siis ilmeisesti ole.

Hybridi jota ei voi ladata ja jossa on vapaastihengittävä bensiinimoottori, ei ihan kehityksen terävintä kärkeä minun silmissäni.

Joo, tuohon autoon toki tarjotaan 1.2T konetta, mutta silloin se ei ole hybridi vaan sisältää vain sen bensakoneen. Varmasti sekottanut siihen.

ruismax

Tulevaisuus näyttää että minkälaisen ruosteherkkyyden http://www.vibilagare.se antaa uudelle corollalle.Koeajo autossa oli mielestäni muovinen takaluukun kansi(joka farmareissa rupee helposti kukkimaan)ja konepelti oli alumiinia myös kynnykset ja takalokarin etuosa ja etulokarin takaosa oli suojattu kivisuihkulta muovilla.Oliko viimeisessä Toyotan Auris mallissa pintapuolisesti ruostetta havaittavissa?Mites hybridi versiossa onnistuu jälkeenpäin tehty ruostesuojaus kun tekniikkaa luultavasti auton pohjasta enemmän löytyy.

VW_Johan

Toyotan hybridit on 1.8 tai 2.0 vaparikoneita. 1.2t ei löydy hybridinä.

Kävin itse koeajamassa Corolla farmarin, 1.8 hybridinä. Ihan OK auto mutta maantienopeudessa kabiinin melutaso on kyllä hirvittävä. Tein hyvin alkeellisen mittauksen jossa ajettiin sama pätkä maantietä 90kmh mittarinopeudella. Passat Variant, 66dB, Avensis farmari 68dB, Corolla hybrid farmari 70dB.

ruismax

Rengastuksella pystyy aikapaljon vaikuttamaan tohon meteliin,vai tuliko se ääni moottorista tässä sinun mittauksessa?

VW_Johan

Renkailla on tietysti merkitystä ja tämä ei todellakaan ollut mikään tarkka mittaus. Rengasmelu oli selvästi suurin melulähde.

Iero

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 17.03.19 - klo:16:36
Toyotan hybridit on 1.8 tai 2.0 vaparikoneita. 1.2t ei löydy hybridinä.

On myös 1.5 ja 2.5 vaparikoneilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

MMV

Lainaus käyttäjältä: Iero - 17.03.19 - klo:22:23
On myös 1.5 ja 2.5 vaparikoneilla.

Kehityksen kärkeä... saisiko vielä esikammiodieselinä ja sivuventtiileillä?

Daatta

CVT-vaihteistojen ryntäily vaikuttaa tutulta autolehtien testiraporteista. Moottorin kierrosluvulla ja auton kululla kun ei välttämättä ole mitään korrelaatioa. Itse en ole moista laitosta ajanut, ehkä pitäisi ihan noin kokemuksen kannalta.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zego

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.03.19 - klo:08:16
Kehityksen kärkeä... saisiko vielä esikammiodieselinä ja sivuventtiileillä?
Eivätpä ainakaan pode suorasuihkutuskoneiden vakio-ongelmista...

Iero

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 18.03.19 - klo:08:38
CVT-vaihteistojen ryntäily vaikuttaa tutulta autolehtien testiraporteista. Moottorin kierrosluvulla ja auton kululla kun ei välttämättä ole mitään korrelaatioa. Itse en ole moista laitosta ajanut, ehkä pitäisi ihan noin kokemuksen kannalta.  ::)
Jeps, kokeilemalla selviää. Itse kävin aikoinaan koeajamassa Yaris Hybridiä. Ei oikein vakuuttanut, kun läksin moottoritielle. Painoin kaasun pohjaan ja kierrokset nousivat, mutta vauhti ei samassa suhteessa.

Meni vuosi, kun tuttu Tojon myyjä houkutteli kokeilemaan silloin uutta RAV4 Hybridiä. Aluksi oli sekin outo. Tunnin lenkiltä autoa palauttaessani en ollut oikein vakuuttunut, mutta mielenkiintoni kuitenkin heräsi. Nähdessään minun vaivautuneen suhtautumiseen autoon myyjä tarjosi autoa koko seuraavaksi viikonlopuksi koeajettavaksi. Ajelin n. 600 km ja kokeilin erilaisilla teillä, nappilaudassa kiihdyttelyä, manöveeraamista hankaliin paikkoihin sekä matka-ajoa. Auto voitti luottamukseni ja kaupat syntyivät. Octavia meni työkaverilleni ja molemmat olemme olleet tyytyväisiä.

Ostin Yaris Hybridin myöhemmin ja ajelin sillä reilun 9000 km viime kesänä ennen Suomeen tuontia. Tehtiin jopa kesälomareissu Yariksella ja RAV jäi seisomaan talliin. Yaris tuli vaimolleni, kun hän työssään pyörii päivät Hesassa ja siinä hommassa se on näppärä. Hän on ollut siihen hyvin tyytyväinen ja kertoi auton menevän varmasti kelillä kuin kelillä.
Hänen edellinen auto oli Yaris CVT-laatikolla. Se tuntui hiukan nuhaisemmalta kuin hybridiversio. Auto meni pojalleni, joka hankki ajokortin vasta yli 35 vuotiaana. On sillä ajellut, kun paremmasta ei tiedä ::).

DashCommandilla tallensin kiihdytyskäppyrät 0-110 km/h ja siitä selvisi, että ensimmäisten parin sekunnin aikana moottori saavuttaa reilun 4500 rpm ja väännöt ovat siitä lähtien tapissa aina kiihdytyksen loppuun asti. 4500 sadasta kierrokset nousevat tasaisesti 5600 rpm ja vääntöviiva on suoraa 240 Nm kohdalla. En viitsinyt kiihdyttää enempää, kun nopeusrajoitus ko. tiellä oli 90 km/h. Aikaa meni keskimäärin noin 10 s. Tehdas lupaa 0-100 8,3 s, joten käyrältä katsottuna se piti aikalailla paikkansa.

Matka-ajossa 100 km/h nopeudella moottorin kierrokset pyörivät 1400 - 2000 välillä maastosta riippuen. Mäkisillä teillä (Savossa) vaihteluväli on suurempi 1000 - 2500 rpm. 75 km/h nopeudesta ylöspäin polttomoottori ei pysähdy vaan pyörii 1000 rpm nopeudella oli miten suuri alamäki tahansa. Polttoaineen syöttö moottorille tietenkin katkeaa.

Octaviallakin kokeilin täyskiihdytyksiä ja kyllä moottori otti yhtä lailla kierroksia. Alussa repäisy on tuntuvampi kuin RAVilla, koska voima välittyy mekaanisesti pyöriin. e-CVT:ssähän alussa sähkömoottoreilla on suurempi rooli kuin mekaanisella vedolla, eikä repimistä ilmene.
Mehumaijaan verrattuna (Honda CRV) RAVin ohituskiihtyvyys on terävämpää ja voimakkaampaa. Moottorin meteli on vähintään sama.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

TDiih

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.03.19 - klo:12:38
Nyt menee kyllä päästötyypit niin häränpyllyä että vot. :o

Turbo ei aiheuta sen paremmin NOx- kuin hiukkaspäästöjäkään. Bensakoneesta ei NOx-päästöjä juuri synny, ne ovat dieselin ongelma. Pienhiukkasia nykyisissä bensakoneissa aiheuttaa suorasuihkutus, ei ahtaminen. Hiukkassuodatin ei poista NOxeja, se poistaa nimensä mukaisesti pienhiukkasia. NOx-päästöjä hillitään (dieseleissä) EGR:llä, NOx-loukulla tai urearuiskutuksella (SCR).

Täytyy kyllä myöntää, että aikaisemmin taisi vaivata akuutti kahvin puutostila, pienhiukkasia tietenkin tarkoitin.  ::) Mahtaako millään moottorivalmistajalla olla enää turbokonetta, mikä ei olisi suorasuihku?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 18.03.19 - klo:08:38
CVT-vaihteistojen ryntäily vaikuttaa tutulta autolehtien testiraporteista. Moottorin kierrosluvulla ja auton kululla kun ei välttämättä ole mitään korrelaatioa. Itse en ole moista laitosta ajanut, ehkä pitäisi ihan noin kokemuksen kannalta.  ::)

Testasin Honda Civic -n CVT -a ja sen CVT käyttäytyy kuin DSG, eli on luotu tunnelma, että vaihteita vaihdetaan, katso esimeriksi lyhyt video - https://www.youtube.com/watch?v=7RPMTX4kgrI

Ouzi

Miten pärjäänköhän 2.0 Hybrid corollalla kun tottunut ahdettuihin koneisiin  ;) Toki sähkö jeesaa näissä ja tukee bensa konetta. vaikka koneen vääntö heikompi on kun omassani octavia 1.4 Tsi. Toyotassa myös vääntö tulee huomattavasti korkeammilla kierroksilla. Olen jo 3 kertaa ajanut uudella corollalla. 1,8 kerran ja 2,0 kaksi kertaa. Ainakin jos tallapohjasssa ajaa tuntuu riittävältä. Vaikea sanoa kumpi edes nopeampi on corolla vai ocu. Onko näistä mitään sitkeys mittauksia tai välikiihdytyksiä mitattu ? Miten kulkee tosi elämän liikenteessä.

multsi

Eikö tuo sähkömoottori nimenomaan anna kaupungissa mukavasti lisäpotkua, jos lähtee vain sillä valoista. Toki siitä voi tulla illuusio, että tehoa on enemmän kuin oikeasti, kun lappu lattiassa ei sitten liikukkaan odotetulla tavalla. Näin ainakin 1.8 hybridillä.

Onko tuosta 2.0 mallista tosiaan mitään kokemuksia kenelläkään

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 20.03.19 - klo:10:50
Testasin Honda Civic -n CVT -a ja sen CVT käyttäytyy kuin DSG, eli on luotu tunnelma, että vaihteita vaihdetaan, katso esimeriksi lyhyt video - https://www.youtube.com/watch?v=7RPMTX4kgrI

Onhan tuo jo kohtuullisen ripeä, mutta ei ole hybridi vaan perinteinen pensaturbo. Sikäli kiva että Honda on siirtynyt turbokoneisiin. Tuossa testirapsa Sport Plus manuaaliversiosta. Ihan kiva, mutta pikkuasiat pilaavat hyvän auton.

Toyotan hybriditeknologiassa puhutaan jo 200hv+ plus kokonaistehoista. Sitä tehoa myös hyödynnetään jolloin päästään 8:lla alkaviin kiihdytyslukemiin. Ehkäpä myytti jonoa keräävistä Toyota-kuskeista alkaa pikku hiljaa murentua.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TAG

2012 Tiguan about kaikilla mausteilla lähtee nyt vaihtoon ja tilalle tulee Toyota C-HR Premium edition täysnahkaverhoilua lukuunottamatta kaikilla varusteilla helmen valkoisena. 7 vuotta ehti vierähtää Tiguanin ratissa ja varmasti tulee ikävä sitä, upea käyttöauto kyseessä. Uutta dieseliä en enää halua puhdistusjärjestelmien monimutkaisuuden vuoksi (tästäkin hajosi EGR) ja bensavehkeet cross overeissa kuluttavat aivan liikaa (turhaan) polttoainetta. Alkoi muuten aidosti kasvamaan tappi otsaan kun tankkasin Nesteen bensan hintaista MY dieseliä kaksi vuotta ja samalla n. 500â,¬ kiinteää rangaistusmaksua kyseisen polttoaineen käytöstä vuodessa. Tämä on tätä suomalaista vihreää politiikkaa ja kannustamista. Turha jatkaa sanallakaan tästä enempää ettei mene K18 kirjoitukseksi.

Ajatusleikki:
Jos ajatellaan akkujen valmistusta, niin yhden 100Kwh Teslan akkumäärällä voidaan valmistaa n. 80kpl C-HR autoja (juu tiedän, että eri akkuteknologiaa). Jos jokainen C-HR ajaa n. 25% matkastaan sähköllä, niin siitä voi laskea mielenkiintoisen ajatusleikin kumpi tapa tarjota sähköajoa on isossa mittakaavassa hyödyllisempää ympäristölle tässä vaiheessa. Vain sähköllä liikkuvia C-HR autoja tuossa laskelmassa olisi siis 20kpl yhtä Teslaa vastaan. Tietty Teslasta jää paljon muuta turhaa tekniikkaa pois, mutta you get it. Ja pliis ei aleta vängätä tästä, saa olla ihan mieltä tahansa laskelmasta ;)

Itse tulin siihen tulokseen, että tässä kohtaa itselle C-HR täyshybridi on paras (ja riittävän ympäristöä huomioiva) ratkaisu ja siirrytään sähköautoiluun sitten n. 5v päästä, kun seuraavat akkusukupolvet (esim. Solid State akut) ovat autoissa arkipäivää, lastentaudit on saatu korjattua, latausverkostot ovat kattavat ja sähköautojen hinnat ovat normaalin auton tasolla.

VW toimintaan olen pettynyt viime vuosina. Mielestäni VW on tehnyt isoja virheitä jättäessään hybridijärjestelmien kehittämisen rajusti taka-alalle. VW:llä olisi pitänyt olla jo vuosia tarjolla Toyotan 1.8L hybridin kaltainen vaihtoehto. Tämä olisi voitu rakentaa esim. 1.0TSI ympärille ja todellakin ilman DSG:tä. Sitä ei jää ikävä, yksi sellainenkin vaihdettiin. 2 DSG kokemusta takana ja hajoamisprosentti 50%. GTE lataushybridi on liian kallis ainoaksi vaihtoehdoksi. Jettassa oli hetken aikaa hybridi vaihtoehto, mutta sen sijaan, että siitä olisi jotain opittu, se laitettiin roskikseen. Okei GTE:ssä on niitä oppeja mukana, mutta vain latausversio jäi tuotantoon.

ID3 olisi ollut ensimmäinen aidosti mielenkiintoinen sähköauto itselle, mutta itsellä tulee muutamia pitkiä siirtymiä vuodessa ja perillekin pitäisi päästä suht nopeesti, joten ei nykylatausverkolla vielä täysin riittävä ratkaisu, että haluaisi hypätä kelkkaan. Oma liikkumisprofiili tulee tässä välissä muuttumaan ja sitten sähköauto on ihan ok ratkaisu muutenkin.

(laitan tämän itse asiassa myös C-HR alle)

tet

Lainaus käyttäjältä: TAG - 05.07.19 - klo:11:27
VW toimintaan olen pettynyt viime vuosina. Mielestäni VW on tehnyt isoja virheitä jättäessään hybridijärjestelmien kehittämisen rajusti taka-alalle. VW:llä olisi pitänyt olla jo vuosia tarjolla Toyotan 1.8L hybridin kaltainen vaihtoehto. Tämä olisi voitu rakentaa esim. 1.0TSI ympärille ja todellakin ilman DSG:tä. Sitä ei jää ikävä, yksi sellainenkin vaihdettiin. 2 DSG kokemusta takana ja hajoamisprosentti 50%. GTE lataushybridi on liian kallis ainoaksi vaihtoehdoksi. Jettassa oli hetken aikaa hybridi vaihtoehto, mutta sen sijaan, että siitä olisi jotain opittu, se laitettiin roskikseen. Okei GTE:ssä on niitä oppeja mukana, mutta vain latausversio jäi tuotantoon.

Itse odottelen mielenkiinnolla tänä vuonna esiteltävän uuden Leonin PHEV-mallia, joka pitäisi nähdä päivänvalon ensi vuonna. Mitä ilmeisimmin hybriditekniikka on samaa, kuin Golf- ja Passat GTE:ssä ja A3 e-tronissa. DSG:stä siinä ei pääse eroon, toisaalta itselläni kolmas ongelmaton DSG menossa, joten en sitä vierasta. Toyotan hybridivoimalinja on nerokas ratkaisu ja teknisessä mielessä kiinnostava. Mutta itse siinä hieman vierastan portaatonta välitystä, joten DSG:n läpi työnnettävä hybridivoima kiehtoo enemmän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TAG

#412
Lainaus käyttäjältä: tet - 05.07.19 - klo:11:41
Itse odottelen mielenkiinnolla tänä vuonna esiteltävän uuden Leonin PHEV-mallia, joka pitäisi nähdä päivänvalon ensi vuonna. Mitä ilmeisimmin hybriditekniikka on samaa, kuin Golf- ja Passat GTE:ssä ja A3 e-tronissa. DSG:stä siinä ei pääse eroon, toisaalta itselläni kolmas ongelmaton DSG menossa, joten en sitä vierasta. Toyotan hybridivoimalinja on nerokas ratkaisu ja teknisessä mielessä kiinnostava. Mutta itse siinä hieman vierastan portaatonta välitystä, joten DSG:n läpi työnnettävä hybridivoima kiehtoo enemmän.

Vuosi sitten Espanjassa istuin n. 2010 Taksi Priuksessa, jota kengittiin silläkin ajokerralla huolella ja vilkaisin mittaristosta, että 700 000km oli siinä takana. Itsellä ei yleensä ole kiire ja luotettava tekniikka omalla rahalla ostettaessa on alkanut kiinnostamaan enemmän. Ja tuo kiihdytysvaihe on kuitenkin loppujen lopuksi vain pieni osa ajotapahtumaa. Ja kun tietää, että tuo turboton kone ei siitä mitenkään kärsi. Toyotan systeemi rauhoittuu kun päästään tavoitevauhtiin. Teknologiana tuo voimansiirto on nerokkuudessaan aika mainio ja idioottivarma. Päädyin siihen, että voin hyvin elää tuon kanssa.

teraja

Lainaus käyttäjältä: TAG - 05.07.19 - klo:11:49
Vuosi sitten Espanjassa istuin n. 2010 Taksi Priuksessa, jota kengittiin silläkin ajokerralla huolella ja vilkaisin mittaristosta, että 700 000km oli siinä takana. Itsellä ei yleensä ole kiire ja luotettava tekniikka omalla rahalla ostettaessa on alkanut kiinnostamaan enemmän. Ja tuo kiihdytysvaihe on kuitenkin loppujen lopuksi vain pieni osa ajotapahtumaa. Ja kun tietää, että tuo turboton kone ei siitä mitenkään kärsi. Toyotan systeemi rauhoittuu kun päästään tavoitevauhtiin. Päädyin siihen, että voin hyvin elää tuon kanssa.
On tullut reissattua hieman useammin Dubaissa lähiaikoina ja kiinnittänyt huomion se, että käytännössä kaikki taksit ovat Toyota Camryja, suurin osa hybridejä. Viimeksikin istuin muutaman vuoden takaisen hybridi-Camryn kyydissä, mittarissa oli 600tkm. Kuljettajan kanssa juttelin, niin hän sanoi suoraan, että Toyotat (ja muut japanilaiset) ovat ainoita autoja, jotka kestävät aavikon kuumuuden ja suuret ajomäärät. Siellähän vedetään myös reippaalla kaasujalalla aina ja ilmastointi huutaa täyttä tehoa 24/7 ulkolämpötilan pyöriessä jopa 40-50 asteessa.

Tästä innostuneena kävin koeajamassa uuden Corollan, autonvaihto kun on käsillä, ja hyppäsi se kyllä nykySkodien ohi. Ajomukavuus käytännössä samalla tasolla, mutta laatu kertaheitolla huomattavasti parempaa. Hieman ne on avaruusaluksen näköisiä, mutta ehkä sen kestäisi... :D

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teraja - 05.07.19 - klo:12:02
On tullut reissattua hieman useammin Dubaissa lähiaikoina ja kiinnittänyt huomion se, että käytännössä kaikki taksit ovat Toyota Camryja, suurin osa hybridejä. Viimeksikin istuin muutaman vuoden takaisen hybridi-Camryn kyydissä, mittarissa oli 600tkm. Kuljettajan kanssa juttelin, niin hän sanoi suoraan, että Toyotat (ja muut japanilaiset) ovat ainoita autoja, jotka kestävät aavikon kuumuuden ja suuret ajomäärät. Siellähän vedetään myös reippaalla kaasujalalla aina ja ilmastointi huutaa täyttä tehoa 24/7 ulkolämpötilan pyöriessä jopa 40-50 asteessa.

Tästä innostuneena kävin koeajamassa uuden Corollan, autonvaihto kun on käsillä, ja hyppäsi se kyllä nykySkodien ohi. Ajomukavuus käytännössä samalla tasolla, mutta laatu kertaheitolla huomattavasti parempaa. Hieman ne on avaruusaluksen näköisiä, mutta ehkä sen kestäisi... :D
Tseenare Teraja. Autonvaihto käsillä? Harkintaa siis …   ::) Muutama juttu liittyen hybridi-Toyotaan: Suomen sateet, talvikelit - ja erityisesti suolamössössä ajelut puuttuvat Dubaista. Jatkuvasti kuumana pysyvällä mekaniikalla saavutetaan hyviä ajosuoritteita ja suuria kilometrimääriä - ja tämähän ei tunnetusti tapahdu Suomessa.
Toyotaa vaivaa edelleen uusissakin malleissa ajon, erityisesti ohjauksen (ja jarrujen), tunnottomuus; lienee merkittävä tekijä kuljettajalle - ei niinkään mukana matkustaville.

Mitä enemmän matkaa tehdään maantiellä ( siis ei lähiössä ), sitä enemmän (halvan)hybridin edut valuvat hukkaan, jopa tulevat "haitallisiksi" kohonneiden polttoainekulujen osalta.

Ja "itsensä" ajossa lataava hybridi on itsepetosta, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.

Media hehkuttaa kaikkea sähköllä ja sähköavustuksella toimivaa tekniikkaa, koska mediassa hyvin vähän osataan oikeasti ja todellisesti perustella näitä asioita - vaikkapa nyt ilmastohypetyksellä, joka sinällään ei ole riittävä perustelu. Mutta tietämättömiä viedään, kuten vanha viisaus sanoo: sokea taluttaa sokeaa.  ;)
Golfkärry Mk 7.5

TAG

#415
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 05.07.19 - klo:13:05
Tseenare Teraja. Autonvaihto käsillä? Harkintaa siis …   ::) Muutama juttu liittyen hybridi-Toyotaan: Suomen sateet, talvikelit - ja erityisesti suolamössössä ajelut puuttuvat Dubaista. Jatkuvasti kuumana pysyvällä mekaniikalla saavutetaan hyviä ajosuoritteita ja suuria kilometrimääriä - ja tämähän ei tunnetusti tapahdu Suomessa.
Toyotaa vaivaa edelleen uusissakin malleissa ajon, erityisesti ohjauksen (ja jarrujen), tunnottomuus; lienee merkittävä tekijä kuljettajalle - ei niinkään mukana matkustaville.

Mitä enemmän matkaa tehdään maantiellä ( siis ei lähiössä ), sitä enemmän (halvan)hybridin edut valuvat hukkaan, jopa tulevat "haitallisiksi" kohonneiden polttoainekulujen osalta.

Ja "itsensä" ajossa lataava hybridi on itsepetosta, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.

Media hehkuttaa kaikkea sähköllä ja sähköavustuksella toimivaa tekniikkaa, koska mediassa hyvin vähän osataan oikeasti ja todellisesti perustella näitä asioita - vaikkapa nyt ilmastohypetyksellä, joka sinällään ei ole riittävä perustelu. Mutta tietämättömiä viedään, kuten vanha viisaus sanoo: sokea taluttaa sokeaa.  ;)

Sorry, mutta mun silmiin aika vähän faktoja sun kommentissa, asennetta ja näkemystä kyllä senkin edestä, vaikuttaa että omilla kokemuksilla et ainakaan ole päässyt näkemystäsi häiritsemään. Kuvauksesi tuntuu osuvan hyvin aikaan ennen TNGA platform aikaa, joka on ollut nyt muutamat vuodet kaikkien uusien mallien pohjana. Asenteessa ja mielipiteissä on se paska puoli, että ne vanhenee paljon hitaammin kuin faktat. Tietty parempiakin markkinoilta löytyy, mutta ei tämä enää ole sitä mitä kuvaat

Ajo-ominaisuudet ratin takana kun vertaan Tiguaniin (2012) olivat paremmat, ohjauksesta ei jäänyt mitään ajatusta mieleen eli hyvä asia. Alusta on tyyliin urheilullisen tarkka, Tiguan tuntui etäiseltä lullalta siihen verrattuna.

Tässä ystävältä kuvausta viikon sisällä Espanjasta hänen tuoreista C-HR kokemuksista uudesta autostaan. Vähän poistin paikkoja ja lisäsin kuvausta sulkuihin.

"Kulutus on yllättänyt positiivisesti. Paikallisajossa ennakoivalla ajotavalla pääsee normikulutusta alempiin kulutuksiin. Lentokentältä tultaessa (alle 100 km, 60-90km rajoitukset, paljon liikennettä ja liikenneympyröitä) kulutus oli 3,8L/100km. Motarilla ajettu reipas 120 vauhtinen keikka (paikkaan X) 5,2L/100km. Paikallisajossa pääsee alle neljään litraan. Jos joutuu odottelemaan vaikka kaupan edustalla, niin ilmastointi pelaa ajoakulla! Ilmastointi on tosi tehokas (ne helteet jotka nyt etelässä käynnissä)."

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: TAG - 05.07.19 - klo:14:33
Sorry, mutta mun silmiin aika vähän faktoja sun kommentissa, asennetta ja näkemystä kyllä senkin edestä, vaikuttaa että omilla kokemuksilla et ainakaan ole päässyt näkemystäsi häiritsemään.
Ajo-ominaisuudet ratin takana kun vertaan Tiguaniin (2012) olivat paremmat, ohjauksesta ei jäänyt mitään ajatusta mieleen eli hyvä asia. Alusta on tyyliin urheilullisen tarkka, Tiguan tuntui etäiseltä lullalta siihen verrattuna.

Tässä ystävältä kuvausta viikon sisällä Espanjasta hänen tuoreista C-HR kokemuksista uudesta autostaan. Vähän poistin paikkoja ja lisäsin kuvausta sulkuihin.

"Kulutus on yllättänyt positiivisesti. Paikallisajossa ennakoivalla ajotavalla pääsee normikulutusta alempiin kulutuksiin. Lentokentältä tultaessa (alle 100 km, 60-90km rajoitukset, paljon liikennettä ja liikenneympyröitä) kulutus oli 3,8L/100km. Motarilla ajettu reipas 120 vauhtinen keikka (paikkaan X) 5,2L/100km. Paikallisajossa pääsee alle neljään litraan. Jos joutuu odottelemaan vaikka kaupan edustalla, niin ilmastointi pelaa ajoakulla! Ilmastointi on tosi tehokas (ne helteet jotka nyt etelässä käynnissä)."
Sorry, jos loukkasin. Kyllä ovat omakohtaisia kokemuksiani uuden ja vanhempienkin Toyota- autojen, myös hybridien, ajettavuuksista. Itsekin olen omistanut uutena ostamani Toyotan melkein kolme vuotta.
Ei siitä mihinkään pääse, että Toyotan "etäisyys", sanoisiko sitä sitten tunnottomuudeksi, on ainakin itseäni eniten kiusaava tekijä Toyotassa.
Golfkärry Mk 7.5

mfroberg

#417
Lainaus käyttäjältä: TAG - 05.07.19 - klo:11:27

Itse tulin siihen tulokseen, että tässä kohtaa itselle C-HR täyshybridi on paras (ja riittävän ympäristöä huomioiva) ratkaisu ja siirrytään sähköautoiluun sitten n. 5v päästä, kun seuraavat akkusukupolvet (esim. Solid State akut) ovat autoissa arkipäivää, lastentaudit on saatu korjattua, latausverkostot ovat kattavat ja sähköautojen hinnat ovat normaalin auton tasolla.

VW toimintaan olen pettynyt viime vuosina. Mielestäni VW on tehnyt isoja virheitä jättäessään hybridijärjestelmien kehittämisen rajusti taka-alalle. VW:llä olisi pitänyt olla jo vuosia tarjolla Toyotan 1.8L hybridin kaltainen vaihtoehto. Tämä olisi voitu rakentaa esim. 1.0TSI ympärille ja todellakin ilman DSG:tä.

Toyotan järjestelmä sellaisena kuin se on toimii kyllä varmasti, sellaistako tuo sana "täyshybridi" tarkoittaa? Itse uskon kuitenkin enemmän lataushybridiin yleisratkaisuna joka hyödyttää suurempia massoja. Ajetaan arkiajot sähköllä eikä bensalla kuten Toyotassa. Maantiellä taas Toyotan hybridillä ei taida pärjätä TSI-koneelle bensankulutuksessa.

Mielenkiintoista auton vaihdossasi on se että pois lähtee nelivetoinen keskikokoinen diesel cittari ja tilalle tulee pieni bensa/hybridi vajaavetoinen, noita CHR:iä on muutama tuttavapiirissä. Se on kyllä totta ettei ensimmäisen sukupolven Tiguanin ajo-ominaisuudet häikäise, appiukolla oli tuollainen 2010(?) 2.0 TSI 4motion. Se oli aika lulla kuten totesit, mutkissa tuntui että se halusi kyljelleen, ikävältä tuntui kallistelu ja autolla ei ollut ajettu paljoa.

Eli ajoprofiilusi on muuttunut?


PS. Jollekin 700 000 km Priuksen ratissa olisi sama kuin elinkautinen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 05.07.19 - klo:14:51
Ei siitä mihinkään pääse, että Toyotan "etäisyys", sanoisiko sitä sitten tunnottomuudeksi, on ainakin itseäni eniten kiusaava tekijä Toyotassa.

Itse en ole Toyotan hybridiä ikinä ajanut, mutta lehdistöstä luetun perusteella jarrutuntuma ei uudessa Corollassakaan ole oikein vielä hirveän hyvä. Sitten taas noista VAG-plugareista on näkynyt mainintoja, että jarrutuntuma on looginen, ja mainitaan myös että kovin usein hybrideissä ei ole. Siitä päätellen kenties Toyota ei vielä VAGin tasolla "hybridijarruissa" ole? Muutenhan Corollaa ainakin TM kehui hyväksi ajettavaksi, ainoat moitteet taisivat olla rengasmelu ja tuo jarrupolkimen outo tuntuma.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

multsi

Osa on asioita mihin tottuu viikossa, osaan ei. Jarrutuntuma on varmaan asia, mihin tottuu muutamassa päivässä, rengasmelu on taas ikävämpi. Sinällään ihme, että ainakin db-taulukkojen mukaan uusi corolla on meluisampi kuin vanhemmat sukupolvet, vaikka voisi toki olettaa, että uuden mallin kohdalla ei kehitys huonommaksi menisi. Voihan sitä aina massauksella koittaa vaimentaa jos oikeasti häiritsee.

Muutaman kerran tullut bongattu uusi camry ja on se aika komea peli itseasiassa. Samoin Es300h

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy