Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Iero

#181
Ajettu reilu 38000 km ja keskikulutus 6,45 l/100 km. Auto siis 1,4 TSI 7dsg combi Octavia. Ajan pääasiassa Virossa. Suomessa keskikulutus on näköjään ollut joillakin tankkausväleillä jopa yli 8, kun olen enemmän moottoriteitä ajellut.


Mittaus perustuu tankattuihin määriin. Auton keskikulutusmittari valehtelee noin puoli litraa vähemmäksi.
#182
Reilu 30 tkm ajettu ja kaikki bensat kirjattu ylös. Kirjanpidon mukaan kesärenkailla kulutus 6,32 ja talvirenkailla 6,51. Auton oma keskikulutusmittari näyttää asiakasystävällisesti 0,7 litraa todellista pienempää kulutusta. Ajoista 80 % maantiellä ja loput pikku kaupungissa. Ajotapa +7 km maantienopeutta nopeampi - reipasta eläkeukon ajelua. Auto siis 1,4tsi dsg7 vaihteella combi. Ajo pääosin yksin ajelua. Talvella lähdöt lämpimästä parkkihallista.


Ekalla 15000 km huoltovälillä piti lisätä 1/2 litraa öljyä ja seuraavalla huoltovälillä ei ollut lisäystarvetta.


Autossa tyyppivikana, että etukulmista tahtoo väri häipyä vaimon ajellessa parkkihakkeissa - jotenkin imee sitä seinän valkoista pienempinä ja suurempina viiruina😀
#183
Sama vika. Autolle tuli vuosi täyteen, ja pari kuukautta sitten alkoivat pesurit jumittua ulos. Täytyy huomauttaa seuraavassa huollossa asiasta. Itseähän nuo eivät häiritse, kun kabiiniin eivät näy😉
#184
Lainaus käyttäjältä: herra neljäkymmentä 7 - 17.12.15 - klo:11:41
Täytyypä munki laittaa korteni kekoon ja todeta nyt jo noin vuoden
kokemuksella,että eipä häiritse ei pimeässä ei päivällä ei auringon
valossa ei vasta-auringossa. Taidan olla poikkeus,mutta nyt tämän kokemuksen pohjalta mitä on tullut häiritsisi joka päivä se,etten tuota ottannu. On se hyvä .

Meikäläisellä ikänäköä reilu 60 ja langat eivät häiritse - jos häiritsee, niin pitää ottaa silmälasit pois päästä.🤓
#185
Hiihtoreissulla avain ulkotaskussa ja autolle tullessa ei enää toiminut. Onneksi oli opeteltu käyttöohjeet, mitä tehdä, jos avain ei toimi, muuten olisin varmaankin jäätynyt märissä vaatteissa auton viereen.

Eli 9 kk ja patteri heikko talviseen säähän. Opetus: joka vuosi viimeistään ennen pakkasia kannattaa vaihtaa patterit molempiin avaimiin.
#186
Lainaus käyttäjältä: oranki - 10.01.16 - klo:21:24
Jos on vetokoukku paikallaan, niin tutkalle riittää kun kuulan suoja on vinossa. Itsekin soitin huoltoon ennen kuin keksin syyn.

Kiitoksia neuvosta. Tosiaankin kuulan suoja oli pesussa mennyt hiukan vinoon. Ongelma hävisi, kun korjasin huppuhatun suoraan.
#187
20 tkm ajettu ja nyt peruutustutka viheltää ja näyttää punaista aina kun laitan pakin päälle. Joko nyt rempat alkavat?  :(
#188


Skodan mukana tulee kaksi avainta, jotta aina toisella saa väännettyä paristokotelon kannen auki ja päinvastoin 😀

Suosittelen pariston vaihtamista ennen pakkasia. Olin juuri hiihtämässä ja avain hiihtotakin ulkotaskussa - sisäpuolella kun taskuja ei ole - niin eipä enää avain toiminutkaan, kun tulin takaisin autolle.

Onneksi oli ohjekirja tullut luettua, kuinka toimitaan, kun kake ja kessy ei enää toimi. Koko kotimatkan auto ilmoitteli, että ei ole löytänyt avainta. Vasta autotallissa avain alkoi toimia, kun oli riittävästi lämmennyt. Luultavasti patteri on heikko ja pakkasessa ei enää toiminut vai onko avaimella jokin minimi toimintalämpötilalle? Pakkasta oli 20 astetta.
#189
Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:09:00
Polttoaineiden hinta pitää olla suurinpiirtein samalla tasolla kuin naapurimaissa. Muuten alkaa esiintyä samanlaista ongelmaa kuin jo nyt on rajaseudulla. Siksi jonkunnäköinen vuotuinen ajoneuvovero on paikallaan. Se pitääkö ajoneuvon käyttöveron olla päästöihin sidottu vai esim istuimien määrään, kannattaa harkita ja miettiä. Päästöjä rajoittava osuus hoituisi polttoaineveron avulla, mutta autojen kokoa ja painoa voisi rajoittaa vaikka tällä istuinten käyttöverolla. :)

Ja istuimet pitää luokitella eri veroluokkiin niiden mukavuuden ja säätömahdollisuuksien mukaan. Erittäin mukavista istuimista voisi periä jopa huviveroa. :)
#190
Lainaus käyttäjältä: kt - 05.11.15 - klo:14:26
"Huijauksen näkee mm. siitä, että keskikulutusmittari näyttää n. 0,7 l pienempiä lukemia kuin todellinen tankattu määrä (13527 km seuranta huh-lok 2015). Tehtaan ilmoittama keskikulutus 5 l/100 km. Todellinen kulutus tankkauksien pohjalta 6,27l/100 km. Ajotapa rauhallinen ja maantieajoa yli 95 % n. 90 km/h nopeudella. Eli CO2-päästöt bensan kulutuksen erolla laskettuna noin 25% suuremmat kuin tehtaan ilmoittama.
"

Jos keskinopeutesi on tuo mainitsemasi 90 kmh omassa ajossasi, niin tuo EU-keskikulutus mitataan alemmalla keskinopeudella. Ero ilmoitetun ja sinun mittaamasi keskikulutuksen suhteen johtuu osaltaan keskinopeuksien erosta.
kts linkki alla. 

http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/henkiloautojen_energiamerkinta/eu-kulutussyklit

Kiitoksia tiedosta. Jos tuon ohjeen mukaan ajaisin, niin kulutuslukemat olisivat kokemukseni mukaan paljon suuremmat, koska kaupunkiajon osuus on noin suuri ja sisältää useita kiihdytyksiä. Maantieajossa näyttää olevan jopa 120 ja 100 km/h nopeuksia, jotka ainakin minun kulutusmittarin mukaan hörppäävät ajovettä aika reippaasti. Kiihdytyksien osuudet suhteessa tasaiseen ajonopeuteen testissä ovat aika suuret verrattuna tasaiseen ajonopeuteen pitkällä matkalla. Mutta täytyypä yrittää simuloida tuo ajokäyrä joskus, kun täälläpäin tätä tasaista maata piisaa. Auton keskikulutusmittarin lukemaan pitää lisätä vielä 0,7 l/100 km, jotta tulee oikea tulos.
#191
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 05.11.15 - klo:07:59
Niin, ICCT:n mukaan CO2-päästöissä erot ilmoitettujen ja todellisuuden välillä oli vuonna 2013 38%, kun vuonna 2001 ne olivat vain 8%.
Jos tuo pitää yhtään kutinsa niin onhan tuo aika merkittävä. Koskee tietysti muitakin merkkejä kuin VW:tä, mutta vain VW on jäänyt kiinni ja myöntänyt.

Huijauksen näkee mm. siitä, että keskikulutusmittari näyttää n. 0,7 l pienempiä lukemia kuin todellinen tankattu määrä (13527 km seuranta huh-lok 2015). Tehtaan ilmoittama keskikulutus 5 l/100 km. Todellinen kulutus tankkauksien pohjalta 6,27l/100 km. Ajotapa rauhallinen ja maantieajoa yli 95 % n. 90 km/h nopeudella. Eli CO2-päästöt bensan kulutuksen erolla laskettuna noin 25% suuremmat kuin tehtaan ilmoittama.


http://www.theicct.org/laboratory-road-2014-update
#192
Epäilinkin omien mittausten mukaan tätä "vähäpäästöistä" Sokotaa. Nyt taitaa verokarhun armoton käpälä iskeä pahemman kerran. >:(
#193
Lainaus käyttäjältä: VAGabond - 02.11.15 - klo:08:37
Mistähän tämä voisi johtua? Itsellä oli Pre-FL II-koppainen combi ja siinä aina ilmojen viilennettyä rupes keskialueella tuntumaan pykällystä. Pykäliä oli useampikin. Ajattelin että tuosta pääsi lopullisesti eroon kun vaihdoin MY15 malliin, mutta kas siinäpä sama homma, tosin yhdellä pykälällä. Autolla menossa 9000 km parhaillaan rikki.

Minun Sokota haluaa suoraan ajettaessa valua puolelta toiselle - ärsyttävää, kun ei löydä keskikohtaa ja koko ajan pitää tehdä pientä ohjausliikettä. Huollossa tarkistettiin pyörien kulmat, mutta mitään muutosta ei tullut tilanteeseen.
#194
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.10.15 - klo:10:13
... No kuten jo todettua, tietoisesta kusetuksestahan siinä on pitkälti kysymys, ei mistääm muusta. Ihme kun kellään ei ajotietokone näytä 1,0 litraa todellisuutta suurempia kulutuksia, todella ihmeellistä...

Tältä näyttää ainakin minun Sokota osalta - taitaa olla VAGkonsernin talon tapa.
#195
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 24.10.15 - klo:21:22
Jonka myös ajotietokoneen keskilutusmittari ottaa huomioon.

Itsellä ollut suurin ero atk:n näyttämä tankillisen kulutus vs. laskettu +0,3 l/100km. Yleensä laskettu kulutus on ollut ~0,2 l/100km suurempi kuin tuo Since refuel.

Atk ei ota Webaston kulutusta huomioon. Tämä voi selittää tuon suuren eron.

Ei ole Webastoa ja auto tuli uutena käyttöön huhtikuussa. Webasto jälkiasennetaan nyt parin viikon päästä.
#196
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 24.10.15 - klo:21:12
Joudutko seisomaan paljon liikennevaloissa tai tuleeko muuten paljon tyhjäkäyntiä koska silloin kilometrejä ei tule mutta polttoainetta kuluu?

En juuri tarvitse seisoa liikennevaloissa ja kun näin joskus tapahtuu, niin start/stop-järjestelmä pysäyttää moottorin. Kaupunkiajoa on noin 10 % ja loppu maantiellä.
#197
Olen verrannut keskikulutusmittarin lukemaa (long term) useiden tuhansien kilometrien matkalla tankatun bensan määrään sekä myös tankkauksien välistä näyttöä. Minun autossa mittari näyttää 0,7 l/100 km vähemmän kuin todellinen kulutus on.

Onkohan tämä yksilövika vai onko teillä muillakin saman laatuinen virhe. Luulisi tuollaisen mittarin pystyvän parempaan, kun sellainen on kerta autoon laitettu. Ja jos mittari olisi oikein kalibroitu, niin mielestäni virheen pitäisi olla plus-miinus jotakin eikä vain yhteen suuntaan poikkeama - ja vielä noin suuri - yli 10 %!

Voisiko tuon huolto kalibroida uudestaan?
#198
Mitä on erityisesti otettava huomioon ajotavassa, jotta DSG-vaihteisto ja kytkin kestäisivät mahdollisimman pitkään?
#199
1.4 TSI DSG Oculla ajettu nyt 13 500 km ja keskikulutus tankattujen litrojen mukaan on 6,27 l/100 km. Pääasiassa aika rauhallista maantieajoa alle 100 km/h nopeudella vakkarin avustamana.

Auton keskikulutusmittari on näyttänyt aina 0,5 l/100 km vähemmän kuin todellinen kulutus on ollut. Tuskin kaikkien huoltoasemien mittarit noin paljon valehtelevat yläkanttiin, kun yleensä tankkaan kerralla yli 45 litran eriä.

Näyttää siltä, että VAG on rakentanut auton kulutuksen tarkailuohjelman "asiakasystävälliseksi". Tehtaan ilmoittamiin keskikulutuslukuihin tuskin kukaan oikeasti pääsee. Ajoin kerran 300 km pätkän samaa tietä edestakaisin noin 90 km/h nopeudella ohittelematta ja ilman turhia kiihdytyksi aikalailla tasamaata, niin auton mittarin mukaan keskikulutus oli 4,6 l/100 km, mutta tankilla selvisi, että bensaa oli kuitenkin kulunut 5,2 l/100 km. Vähän samaa optimistisen petoksen hajua bensakoneidenkin osalta kuin mitä on dieseleissä ilmaantunut.

Honda CRV:lläni kulutuslukemat ovat kahdeksan kantissa, mutta auton mittaama lukema poikkea vain alle 0,2 litraa todellisesta.
#200
Lainaus käyttäjältä: Iero - 23.08.15 - klo:10:35
Menipä tämä vähän väärään ketjuun.  ;D Kysymyksessä tietenkin bensan kulutus. Sorry

Mutta öljyn lisäystä kone alkoi vaatimaan 11 tkm kohdalla. Ei tunnu aivan normaalilta, kun vertaa Honda CRV:n. Siihen ei ole koskaan tarvinnut lisätä öljyä 20 tkm huoltovälillä. Nyt ajettu 180 tkm.
#201
Minulla 1.4 tsi hälyytti öljyn vähyydestä 11 tkm kohdalla. Lisäsin puoli litraa. Riittänee 15 tkm öljyn vaihtoon.
#202
Ajelin noin 300 km lenkin toissa päivänä. Lähtiessä nollasin Long term -laskurin. Ajonopeus oli 90 % matkasta säädetty vakkarilla 100 km/h (todellinen n. 95 km/h). Lenkin jälkeen mittari näytti 4,6 l/100 km -kulutusta. Tuohon pitää lisätä Skodan mittarivirhettä 0,3 eli keskikulutus oli 4,9 l/100 km. Moottori 1.4 TSI DSG 7.
#203
Lainaus käyttäjältä: Iero - 22.08.15 - klo:18:31
Ajelin noin 300 km lenkin toissa päivänä. Lähtiessä nollasin Long term -laskurin. Ajonopeus oli 90 % matkasta säädetty vakkarilla 100 km/h (todellinen n. 95 km/h). Lenkin jälkeen mittari näytti 4,6 l/100 km -kulutusta. Tuohon pitää lisätä mittarivirhettä 0,3 eli keskikulutus oli 4,9 l/100 km. Moottori 1.4 TSI DSG 7.
Menipä tämä vähän väärään ketjuun.  ;D Kysymyksessä tietenkin bensan kulutus. Sorry
#204
Ajelin noin 300 km lenkin toissa päivänä. Lähtiessä nollasin Long term -laskurin. Ajonopeus oli 90 % matkasta säädetty vakkarilla 100 km/h (todellinen n. 95 km/h). Lenkin jälkeen mittari näytti 4,6 l/100 km -kulutusta. Tuohon pitää lisätä mittarivirhettä 0,3 eli keskikulutus oli 4,9 l/100 km. Moottori 1.4 TSI DSG 7.
#205
Skoda / Vs: Skodan takuu?
14.06.15 - klo:14:49
Asun ja työskentelen Virossa. Otin työsuhdeautoksi Skoda 1,4 TSI DSG Combin maaliskuussa. Pienellä lisähinnalla sai 5 vuoden takuun. Ajattelin lunastaa auton itselleni työsopimuksen päätyttyä ja tuoda Suomeen. Kovasti myyjäliike väitti, että takuu on voimassa koko EU-alueella. Mitenkähän tuon asian laita mahtaa olla?

Eihän tuo matkalippu Viroon paljoa maksa, jos kerran vuodessa vaikka käyttäisi takuuhuollossa täällä. Tosin, jos moottori pamahtaa ja auto ei liiku omin voimin, niin hankalampi asia tulla huoltoon.

#206
1.4 tsi dsg combin ensimmäiset 5000 km ajettu ja ajotietokoneen mukaan kulutus 6.0 l/100 km, mutta tankkauskuittien  mukaan 6,4 l/100 km. Aika kaukana luvatusta 5 l/100 km kulutuksesta. Kilttiä ajoa maantiellä ja pikkukaupungissa.
#207
Miten Boleroon saa yhteistietojen kuvat näkyviin? Linkitetty puhelin on iPhone 6 ja sinne on päivitetty myös kuvat, mutta ne eivät ilmesty Boleron luetteloon. Mitä pitää säätää, jotta kuvat tulisivat myös?
#208
Ajettu 4000 km. Alussa oli ohjaus hiukan jäykkä, mutta nyt menee suoraan kuin juna. Ei vikoja. 1.4tsi dsg7.
#209
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 06.02.14 - klo:12:27
Korjatkaa jos muistan väärin, mutta eikö se kuluttajaviranomaisen kanta ollut, että vaihteiston täytyy virhevastuun kannalta kestää 250tkm (jos sen elinikä ei ole erikseen kerrottu kuluttajalle olevan lyhyempi) ja jos se hajoaa aikaisemmin niin sen katsotaan olleen viallinen ja sitten katsotaan korvausprosentteja sen mukaan paljonko hajonneella vaihteistolla oli ajettu.

Jos vaihteistollasi oli ajettu 120tkm, se on melkein puolet sen odotetusta eliniästä ja siksi tuo saamasi hyvityshinta kuulostaa minusta ihan hyvältä diililtä. Hajonneen vaihteiston kuluttaja maksaa siis siitä, että siitä vaihteistosta tulee uusi ja onkin ymmärrettävää että siitä sitten joutuu maksamaan. Ongelma onkin siinä, että monelle riittäisi että sinne konehuoneeseen pistettäisiin vastaavan verran ajettu, mutta toimiva vaihteisto ja siitä ei sitten tarvitsisi itse maksaa mitään ekstraa, koska ei tapahtuisi mitään upgreidausta. Tällainen vaihtoehto ei taida olla mahdollista?

Mielestäni laskukaava ei mene oikein. Jos vaihteiston pitää kestää 250 tkm ja se hajoaa 120 tkm kohdalla ja maksetaan puolet. Tästä näkee, että vaihteisto kestääkin vain n. 120 tkm ja 250 tkm kohdalla se oletettavasti repiää seuraavan kerran. Tuskin maahatuoja maksaa mitään. Eli 250 tkm matkalla takuusta huolimatta asiakas joutuu maksamaan 1,5 kertaisen hinnan vaihteiston käytöstä.
#210
Kullä ottaa päähän, kun tuli hankittua ensimmäinen Skoda, ja juuri tuo 1.4 DSG7 versio. Saa nähdä mitenkähän tuosta pääsenee eroon. Ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta VAG-konsernin tuotteista. Voihan vihtujen vihtu. 😡
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy