e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

buubaa

Mitenköhän on, uskaltaako reilu 100tkm ajetun vm15 e-golffin ostaa? Pitkiä matkoja ei tarvi päästä, muijan työmatka on n.25km suuntaansa eli n.50km pitäis päästä yhdellä latauksella kelissä kun kelissä, kai toi vanhempi pikku akkunenkin siihen taipuu? Ilppiä tossa ei kaiketi ole, joutuuko kovemmilla pakkasilla paleleen ja pysähteleen kesken ajon raappaan laseja auki? ???

DSGOK

Tuli hommattua vm.2020 auto ILPillä. Esilämmitys ei vaikuta toimivan. Vaatiiko tuo, että akussa on riittävästi virtaa tai auton olemista latauslaitteessa? Kotona latailen toistaiseksi valovirralla. Pikalaturilla ollessa kokeilen tuota lämmitystä ja silloin antoi kyllä kunnolla lämmintä kabiiniin. Ajellessa pakkasilla jalkoihin on ehkä aavistuksen kylmä (ilmastoinnissa 22C) ja range luokkaa 150km. Eli ei tuota nyt varsinaisesti talviautoksi voi kutsua.

juubatuuba

Itsellä myös vm. 2020 e-Golf ILP:lla. Esilämmitys toimii niin piuhan päässä (niin kotilatausasema sekä valovirta) kuin ilman piuhaakin, jos vaan akussa on hönkää. Koska autosta puuttuu akun lämmitys, niin talvirange on tuota luokkaa, mutta eipä tuo kesälläkään mikään varsinainen matka-auto ole.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 07.12.23 - klo:09:03Tuli hommattua vm.2020 auto ILPillä. Esilämmitys ei vaikuta toimivan. Vaatiiko tuo, että akussa on riittävästi virtaa tai auton olemista latauslaitteessa? Kotona latailen toistaiseksi valovirralla. Pikalaturilla ollessa kokeilen tuota lämmitystä ja silloin antoi kyllä kunnolla lämmintä kabiiniin. Ajellessa pakkasilla jalkoihin on ehkä aavistuksen kylmä (ilmastoinnissa 22C) ja range luokkaa 150km. Eli ei tuota nyt varsinaisesti talviautoksi voi kutsua.
Oletko ajastanut esilämmityksen autosta vai appista? Jos appista, niin vika on varmaan siinä. Valikoissa on asetus esilämmityksen sallimisesta akun varassa, ei varmaan ole päällä tai appi nollaa asetuksen.

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 10.12.23 - klo:18:47Oletko ajastanut esilämmityksen autosta vai appista? Jos appista, niin vika on varmaan siinä. Valikoissa on asetus esilämmityksen sallimisesta akun varassa, ei varmaan ole päällä tai appi nollaa asetuksen.

En ole ajastusta kokeillut, vaan laittanut apista päälle vähän ennen lähtöä (15-30min). Latauksessa ollessa (valovirta) lämmitys ei ole lähtenyt päälle, vaikka appi niin ilmoittaakin, akun varassa antaa hieman lämmintä ja latausasemalla reilusti. Pitää kokeilla tuota autosta suoraan ajastusta.

Mukavahan tuo muuten on ajella ja lämpiää suht nopeasti siedettäväksi. Tietysti tuplasti tehoa ja neliveto olisi "mukava lisä"...

Jote

Kyllä mä huomasin heti eron, kun vaihdoin kotona valovirtalatauksen kunnon 11kW laturiin. Auto on vartinkin sovelluksesta laitetun esilämmityksen jälkeen mukavan lämmin, jopa näillä joulukuun Keski-Suomen kovemmilla pakkasilla.

Ei tätä voi hyvällä tahdollakaan kutsua täydelliseksi talviautoksi, mutta kyllä tuolla pärjää ainakin ILP kanssa. jos pakkasta -10C tai enemmän, tuulilasin yläreuna ja etusivulasit alkaa huurtumaan/jäätymään ja varpaita paleltaa. Silti en vaihtaisi takaisin nokivasaraan.

Eekolffi

Onko muuten vika mun autossa vai ominaisuus että sisäflekti tuntuu paljon tehottomammalta kuin bensaversiossa? Jos on ohjelmallisesti rajattu niin voisikohan sitä koodata jotenkin?

Samaa mieltä että ei todellakaan täydellinen talviauto mutta loppuvuoden sitten erihyvä ellei tarvitse pitkiä matkoja ajella. Töissä joudun ajamaan Golf8 ja tulee kyllä seiskaa ikävä. Että ne on onnistuneet ryssimään mahtavan käyttöliittymän.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 15.12.23 - klo:14:35Onko muuten vika mun autossa vai ominaisuus että sisäflekti tuntuu paljon tehottomammalta kuin bensaversiossa?

Taitaa olla sähköautojen ominaisuus, ei tuo ID:n puhallinkaan mikään hurrikaani ole edes täydellä teholla. Mutta silti lämpöä riittää eikä ikkunat vedä huurteeseen.

Mitä tulee käyttöliittymään, niin parasta pelastusrengas/vuokra Golf 8:ssa oli mimenomaan käyttöliittymä, mikä on lähes suoraan ID:stä : D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 15.12.23 - klo:14:35Onko muuten vika mun autossa vai ominaisuus että sisäflekti tuntuu paljon tehottomammalta kuin bensaversiossa? Jos on ohjelmallisesti rajattu niin voisikohan sitä koodata jotenkin?

Samaa mieltä että ei todellakaan täydellinen talviauto mutta loppuvuoden sitten erihyvä ellei tarvitse pitkiä matkoja ajella. Töissä joudun ajamaan Golf8 ja tulee kyllä seiskaa ikävä. Että ne on onnistuneet ryssimään mahtavan käyttöliittymän.
Ilmaistoinnin asetuksista löytyy tuulettimen tehon säätö. Voimakkaimmalla asetuksella puskee kyllä lämpöä, mutta kulutus myös nousee reippaasti. Ei siltikään pärjää polttiksille millään.

Penttinen

Terve!

Uutena täällä, terve vaan.
Tuli ostettua perheen kauppakassiksi 2015 e-golf, kun halvalla sai.
Muutama kysymys on parin päivän käytön jälkeen herännyt, joihin en löytänyt täältä tai googlella apua. Osaisiko joku neuvoa.

1. Mistä saa vaihdettua oletus ajotilan?
Nyt startatessa drive mode on normaali ja sen joutuu aina vaihtamaan erikseen eco-modeen, jotta auton akku riittää edes lähikauppaan ja takaisin.

2. Mistä saa vaihtaa oletus lämpötilan?
Nyt aina startatessa lämpötilan esiasetus on 22 astetta ja sen joutuu vaihtaamaan joka kerta takaisin 19 asteeseen.

3. Volgwagen appin kautta auton rekisteröinti ei onnistu. Viimeisessä vaiheessa pyytää ilmoittamaan ajetut ajokilometrit, jotka on kuulemma väärin ja rekisteröinti ei onnistu.
Tukipalvelusta saa apua digitaalisiin palveluihin painamalla 1 tai e-simin aktivointiin painamalla 2.
Mistä tiedön tarvitseeko mun aktivoida e-sim? Jos tarvii, niin miksi auton tiedot pitää lähettää sähköpostilla saksaan? Miksei suoraan appin kautta? Kierot saksalaiset?
Onko tällainen aktivointihaaste tuttu muille? Pitääkö mun vaan soitella sinne arkipäivänä vai mikä avuksi?

Eekolffi

1. Tuo lienee ominaisuus. En tosin yhtään ymmärrä miksei voisi jäädä edelliseen.

2. Noita on muistaakseni raportoitu ennekin. Mulla jää siihen mitä oli sammuttaessa.

3. En osaa sanoa

a_jaba

1. Syy on EU direktiivissä. Auton pitää käynnistyä siinä moodissa missä päästömittaus / kulutusmittaus on tehty.

2. Käsittääkseni MQB autoissa on kahta versiota ilmastoinnin paneelista, toinen muistaa asetuksen ja toinen palautuu aina +22 säädölle. Käsittääkseni toi ei ole koodattavissa toiseksi.

3. Tämä on ihan mutua ja kuulopuheiden varassa. Käsittääkseni vanha vw sovellus on poistunut käytöstä ja kaikkien pitää siirtyä uuteen sovellukseen ja ihan kuin olisin kuullut ettei uusi sovellus enää tue e-golfia. Jos tämä pitää paikkaansa niin autolle ei ole enää olemassa toimivaa sovellusta. Korjatkaa joku jos tämä on väärää tietoa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Penttinen

1. Kiitos tiedosta, niinpä tietysti

2. Eli taas asteen liian vanha malli, asetus ei pysy

3. Uusi appi tunnistaa auton ja sen sai myös toimimaan, kunhan soitti asiakaspalveluun ja myysi aktivoimaan e-simin.
Lisäksi täytyi maksaa 99euroa e-remoten käyttöönotosta, jotta toiminnot apin kautta alkoi toimimaan.
Ei kuitenkaan liian hyvää ollakseen näin. Vahvistuksessa lukee, että vanhat car-net alaiset autot toimii vain 2g ja 3g-verkoissa, joten tuo toimii enään 3 päivää ja sen jälkeen mykkä.
Taas soitto asiakaspalveluun ja asian hoitoa. Saan onneksi rahani takaisin.

JATKOKYSYMYS: Voiko asian kiertää jotenkin toisin? Saako sim-kortin vaihdettua tai lisättyä toisen johonkin hansikaslokeroon tms? Siltikään ei taida palvelut toimia apin kautta autossa?
Onko niin, että nämä vain vanhenee käsiin nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa?

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Penttinen - 28.12.23 - klo:10:321. Kiitos tiedosta, niinpä tietysti

2. Eli taas asteen liian vanha malli, asetus ei pysy

3. Uusi appi tunnistaa auton ja sen sai myös toimimaan, kunhan soitti asiakaspalveluun ja myysi aktivoimaan e-simin.
Lisäksi täytyi maksaa 99euroa e-remoten käyttöönotosta, jotta toiminnot apin kautta alkoi toimimaan.
Ei kuitenkaan liian hyvää ollakseen näin. Vahvistuksessa lukee, että vanhat car-net alaiset autot toimii vain 2g ja 3g-verkoissa, joten tuo toimii enään 3 päivää ja sen jälkeen mykkä.
Taas soitto asiakaspalveluun ja asian hoitoa. Saan onneksi rahani takaisin.

JATKOKYSYMYS: Voiko asian kiertää jotenkin toisin? Saako sim-kortin vaihdettua tai lisättyä toisen johonkin hansikaslokeroon tms? Siltikään ei taida palvelut toimia apin kautta autossa?
Onko niin, että nämä vain vanhenee käsiin nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa?
Facelift e-golfeissa on käytössä uudempi mib2.5 radio, jossa ilmeisesti on 4g modeemi. Radion pystyy vaihtamaan myös vanhempiin autoihin, mutta en tiedä toimiiko appi siltikään. Voi olla, että vaatisi lisäksi käynnin merkkihuollossa.

jugih

Lainaus käyttäjältä: Penttinen - 28.12.23 - klo:10:321. Kiitos tiedosta, niinpä tietysti

2. Eli taas asteen liian vanha malli, asetus ei pysy

3. Uusi appi tunnistaa auton ja sen sai myös toimimaan, kunhan soitti asiakaspalveluun ja myysi aktivoimaan e-simin.
Lisäksi täytyi maksaa 99euroa e-remoten käyttöönotosta, jotta toiminnot apin kautta alkoi toimimaan.
Ei kuitenkaan liian hyvää ollakseen näin. Vahvistuksessa lukee, että vanhat car-net alaiset autot toimii vain 2g ja 3g-verkoissa, joten tuo toimii enään 3 päivää ja sen jälkeen mykkä.
Taas soitto asiakaspalveluun ja asian hoitoa. Saan onneksi rahani takaisin.

JATKOKYSYMYS: Voiko asian kiertää jotenkin toisin? Saako sim-kortin vaihdettua tai lisättyä toisen johonkin hansikaslokeroon tms? Siltikään ei taida palvelut toimia apin kautta autossa?
Onko niin, että nämä vain vanhenee käsiin nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa?

Mitä tarkoitat että toimii enää pari päivää? Ei 2G-verkot ole lähdössä vielä moneen vuoteen minnekään.

Ja ei, sitä ei saa kierrettyä mitenkään muuten. E-remoten palvelut toimii vain auton omalla OCUlla (e-simmillä).
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

-Markus-

Näyttäs olevan n -30 pakkasraja golfilla. 12 V akkua valittaa vaikka syksyllä uusittu akku. Eikä päästä liikenteeseen.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: -Markus- - 04.01.24 - klo:13:49Näyttäs olevan n -30 pakkasraja golfilla. 12 V akkua valittaa vaikka syksyllä uusittu akku. Eikä päästä liikenteeseen.

12V akkua voinee ladata normaalisti ylläpitolaturilla, miinus vaan auton runkoon (akun taakse tms.) kiinni ettei latausautomatiikka mene sekaisin. Voi tuossa pakkasrajakin olla, mutta noin saa ainakin pidettyä 12V akun hengissä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-Markus-

Ctekin kun laittaa kiinni, niin näyttää että akku täys..

rampas

Lainaus käyttäjältä: -Markus- - 04.01.24 - klo:13:49Näyttäs olevan n -30 pakkasraja golfilla. 12 V akkua valittaa vaikka syksyllä uusittu akku. Eikä päästä liikenteeseen.
Itselläni ollut noin vuoden vm16 e-golf Sodankylässä. Auto aina ulkona, ei mitään ongelmaa. Uimahallilta just tultiin, -31.5 näytti mittari ja sitähän se on ollut jonkun aikaa. Viime keväänä latailin välillä c-tekillä, tänä talvena ei ole tullut ladattua. Range saisi olla pidempi, kun auto ehtii aina jähtyä siirtymien välissä, niin päivittäin on ladattava. Ja se range on realistisesti max 40 km, kun 5km pätkissä ajetaan, lämmitys nostaa pirusti kulutusta, vaikka lämpöpumppukin on.

rampas

Lainaus käyttäjältä: Penttinen - 23.12.23 - klo:20:392. Mistä saa vaihtaa oletus lämpötilan?
Nyt aina startatessa lämpötilan esiasetus on 22 astetta ja sen joutuu vaihtaamaan joka kerta takaisin 19 asteeseen.
Tähän on olemassa korjausohje ainakin perinteisiin moottorivaihtoehtoihin, mutta vaatinee merkkiliikkeessä käynnin ja ei ehkä onnistu e-golfiin sielläkään. Netissä siihen törmäsin ja vcds:llä kokeilin, ei tunnistanut ohjainlaitetta ja koodaus ei sitten onnistunut. Oletus ei siinä muutu, vaan muistaa viimeksi valitun.

Toinen huomaamani seikka, 22 pyynnin ja 24 pyynnin välillä vaikuttaa olevan aika iso ero, samoin sillä höyhen-puhalluksen muuttamiselle tehokkaammalle.

-Markus-

Lainaus käyttäjältä: rampas - 05.01.24 - klo:21:01Itselläni ollut noin vuoden vm16 e-golf Sodankylässä. Auto aina ulkona, ei mitään ongelmaa. Uimahallilta just tultiin, -31.5 näytti mittari ja sitähän se on ollut jonkun aikaa. Viime keväänä latailin välillä c-tekillä, tänä talvena ei ole tullut ladattua. Range saisi olla pidempi, kun auto ehtii aina jähtyä siirtymien välissä, niin päivittäin on ladattava. Ja se range on realistisesti max 40 km, kun 5km pätkissä ajetaan, lämmitys nostaa pirusti kulutusta, vaikka lämpöpumppukin on.
Käytätkö esilömmitystä? Mulla ei ole sitä ollu vuoteen käytössä.

-Markus-

Heräs golffi jääkohmeesta kun oli vanhan liiton laturi lataamassa 12v akkua vrk. Ja pakkanenkin laski jo hetkellisesti alle 30 ;D

Varmaan paremmin tuon kanssa selviis kun olis ajoa kovalla pakkasella tyyliin aamulla ja illalla ni vähän kerkeis akuissa virta liikahtaa. Välillä voi kuitenkin mennä useempi päivä ettei autolle tarvetta.

rampas

Lainaus käyttäjältä: -Markus- - 06.01.24 - klo:16:52Käytätkö esilömmitystä? Mulla ei ole sitä ollu vuoteen käytössä.
Satunnaisesti, ajastettuna ei koskaan, kun lähtöajat vaihtelevat usein ja sovelluksella käskyt menevät perille silloin tällöin, niin ei jaksa enää monesti edes yrittää.

rampas

Lainaus käyttäjältä: rampas - 05.01.24 - klo:21:01Itselläni ollut noin vuoden vm16 e-golf Sodankylässä. Auto aina ulkona, ei mitään ongelmaa. Uimahallilta just tultiin, -31.5 näytti mittari ja sitähän se on ollut jonkun aikaa. Viime keväänä latailin välillä c-tekillä, tänä talvena ei ole tullut ladattua. Range saisi olla pidempi, kun auto ehtii aina jähtyä siirtymien välissä, niin päivittäin on ladattava. Ja se range on realistisesti max 40 km, kun 5km pätkissä ajetaan, lämmitys nostaa pirusti kulutusta, vaikka lämpöpumppukin on.
Tarkennus rangeen, näillä pakkasilla tuo max 40. Mutta ei kesälläkään pääse Roi-Sod väliä (120km)ilman välilatausta. Ellei sitten aja 70km/h koko ajan.

-Markus-

Laitan omaa päivitystä tähän väliin range kyseliöille..

Eli mulla työmatka 32 km yhteen suuntaan. Ei latausmahdollisuutta töissä. Olen pitäny pakkasrajana -10 mutta tuli testattua n -20 pakkasellakin ja kyllä siitäkin selvis kun lähes kaikki keinot käytössä. Tosin esilämmitystä en käyttäny. Auto siis kylmässä ulkona molemmissa päissä. 2015 pikkuakkunen ilman ilppiä. 125 tkm. 80 kmh kantatietä. Tosin tuolla -20 pakkasella olosuhteet täytyy olla muuten hyvät, tyyntä, ei lunta tiellä yms

-Markus-

On aika iso ero kulutuksessa/rangessa kun esim 0 asteesta putoo -10 asteeseen ja vaikka niin että molemmissa lämmitys asennossa off. Eli se että akku on selkeesti kylmempi, lisää selvästi kulutusta. Tätä en ollu osannu aikoinaan ajatella, vaan kuvittelin kulutuslisän kylmällä tulevan vaan lämmityksen tarpeesta.

2022 kesällä ajoin säästeliäästi 167 km.

DSGOK

Piti jäädä tänään etätöihin, kun en saanut autoa lataukseen kovilla pakkasilla. Latausluukku ei auennut. Tänään oli sitten vähän lauhempaa, joten hiustenkuivaajan kanssa sulattelua. Muutaman minuutin jälkeen aukesi ilman väkivaltaa. Auto piuhan päähän (230V) ja työn tekoon. Appi ei synkronoitunut koko päivänä ja ip menin katsomaan mikä tilanne. Latauslaite vilkkui iloisesti punaista... Täytyy lähteä marketin latauspisteelle kokeilemaan, sen verran on vielä virtaa. Luukun lukitustappia voitelin, mutta huonosti aukeaa. Täytyy vetää tappi ulos, joten luukkua ei nyt uskalla lainkaan sulkea. On tämä mainio peli...

DSGOK

Kaupassa käynnin aikana virtaa hyökkäsi koneeseen mahtavalla 13-14kW/h -nopeudella CCS-laturista... Kotona vaihdoin pistorasiaa, niin taas toimi lataus ja yön aikana "lirutteli tankin täyteen".

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: -Markus- - 06.01.24 - klo:22:26Eli mulla työmatka 32 km yhteen suuntaan. Ei latausmahdollisuutta töissä. Olen pitäny pakkasrajana -10 mutta tuli testattua n -20 pakkasellakin ja kyllä siitäkin selvis kun lähes kaikki keinot käytössä. Tosin esilämmitystä en käyttäny. Auto siis kylmässä ulkona molemmissa päissä. 2015 pikkuakkunen ilman ilppiä. 125 tkm. 80 kmh kantatietä. Tosin tuolla -20 pakkasella olosuhteet täytyy olla muuten hyvät, tyyntä, ei lunta tiellä yms
Meillä on 2020 isompiakkuinen ilpillä, eikä sekään mikään range-ihme ole -28 pakkasilla. Työmatkaa on samat 32 km suuntaansa eikä latausmahdollisuutta töissä ja auto seisoo molemmissa päissä taivasalla. Matka on kokonaan mäkisiä ja mutkaisia pikkuteitä, max. 60 km/h. Kotoa lähtiessä lämmitettynä ja akku täynnä rangea on mittarin mukaan 90 km, joten kyllä sillä vielä töissä käy muttei sitten juuri muuta.

Kesällä optimioloissa olen onnistunut tuuppaamaan sillä 300 km, kun on käyttänyt kaikki lailliset, laittomat ja mahdottomatkin keinot (myyntipuhe autolle on 238 km), mutta reaalinen range on siellä n. 200 km tuntumassa.

DSGOK

WTF. Ovet ei aukea kaukosta eikä edes avaimella! Voiko 12V-akun hyytyminen aiheuttaa tuon? Mitään varoituksia ei ole tullut...nyt ei vaan pääse autoon. Pitäisikö itkeä vai nauraa, akullahan on ikää jo melkein neljä vuotta. Ilmeisesti ainoa vaihtoehto on hinausauto?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy