Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

MoFFe

Eikä se S3 mikään hidas auto ole...
Audi S3 vs BMW M135i vs Mercedes A45

MoFFe

Pistin haun S3sen koeajoa...katsotaan milloin saan auton alle päiväksi.
Myyjä lähetti mailin äsken että ovat saanet demoauton joten koeajo on mahdollista mutta pitää varata etukäteen.
Toivottavasti en pety koeajoon! On meinaan S3en jo tilauksessa  ;D

Joelp

Saman ässän ajoin itsekkin pari kk. Sitten. Ero edellisen sukupolven rs3:een oli tehossa mitätön, mutta laadussa 8v hyväksi valtava.


Seba

Pääsin nopeasti testaamaan S3:sta kun auto sattui olemaan vapaana. On kyllä melkoinen laite, nyt tuntui että autossa on kulkua riittävästi mitä 1.8TQ ei tarjonnut. Kädet täristen ja adrenaliiniryöpystä huokaillen palautin avaimet takaisin tiskille ja totesin että jos sitten jokin päivä olis itelläänkin mahdollisuus tollainen hankkia vaikka käytettynä...

MoFFe

#35
Jaahas nyt on sitten S3n alla...ikävä kyllä ei oma :( Vaan koeajoauto(demoauto).
Kävin hakemassa Audi Smista:sta (lähellä Tukholmaa) about 16:00. Sen jälkeen kävin pyörähättää Ruokakaupassa sitten ostarille shoppaa neidin kaa. Sen mitä huomasin heti on että se on ehkäpä hieman hiljaisempi kun volvo(oma auto) 19" kumeilla tai aika sama.
Eli tässä mallissa ei ollut advanced key, joka jäi heti ärsyttämään kun joutuu sitä avainta taskusta ettii  ;D
Onneksi on omaan tilaukseen tulossa... Oli "tavalliset" xenonit tässä, ja näin taajamaajossa niin en huomannut mitään eroa volvoon verattuna.
Eli mulle nuo riittäisi hyvin, mutta toisaalta itse tilasin LED valot. Pitäähän ne olla sitä uutta :D Vähän samaa ettenhän minä noita fatscreen teeveetä ostaisi kun saa noita hienoja tauluteeveitä. :D Vaikka kuvanlaatus saattaisi olla parempikin siinä vanhassa.
Mielenkiintoista tulee kyllä olemaan kun niitä LED valoja pääse testaamaan.
Toinen asia mitä myös heti huomasin ja ihmettelin myös, voi että kun ovat saaneet tuon S-Tronicin toimimaan pehmeesti(auto, comfort asetuksessa) volvon momentti kyllä häviää heti siihen. En edes kauan ajanut niin huomasin ison eron!? Kumma juttu. Mielestä Rä Golfissa se oli hieman terävämpi, toisaalta siinä ei ollut mitään tuollaisia asetuksia. Sit kun vaihtoi Dynamic asentoon niin johan sit ole innokas vaihtamaan pienempään ja kaasunvaste oli niin terävä että helposti ajosta tulee nykivä.
Niin ja alusta, jumpskatti... sehän on volvoa mukavampi toisaalta niin mulla ei ole vakio alusta :D vaan volvon sportti(ei r-design) alusta + heicon jouset. Mutta tuo alusta oli kyllä mukava joka menossa. Ei mitään valitettavaa siinä...
Ohjaus autossa oli myös erinomainen. Ei mitään vikaa... ja enemmän tuntoa kun volvossa ja myös tosi vastaava ohjaus. Eli mennään juuri sinnepäin kun pitää. Tähän menessä vaan positiivista fiilistä, ainoa oikeastaan sitten on se rengasmelu mitä tuossa sitten aloitinkin tämän aiheen niin se voisi kenties olla pienempi. Mutta kun olen jo volvoon tottunut niin ei se paha ole ollenkaan. Mutta sit jossain vaiheessa kun on oma S:ä alla niin vois olla että teen osittain ainakin DIY ääneneristys projektia mitä jotkut muutkin ovat harrastaneet.  :)
Oikeastaan siinä sitten olikin se ainoa negatiivinen asia. Kontti toki voisi olla isompi mutta tilaa kyllä riittää kun takapenkit pistää alas. Eli no problemo!
Yhtä asiaa mietin, 98 on aika vaikeeta monesti saada. Tuohon pitäisi pistää 98 ainoastaan mutta voiko silti pistää 95a? :/ Tietenkin tehoja voi olla vähemmän mutta tuota 98 kun ei kertakaikkea enää oikeen saa mistään tai saa jostain kallista shellistä(tai sekin on +98 eli 99 tai jotain en muista tarkkaan). Golfissa mulla oli sama ongelma, tankassin välillä 95sta mutta yritin kyllä yleensä 98a. Piti vaan aina ajaa samalle asemalle mistä sitä 98 sai. Mutta ne asemat vaan on kalliimpia ja kauempana. Sen takia ajattelin että voiko tuo 95 aihettuaa pidemmässä ajossa jotain moottorille?
Stereot autossa oli B&Ot...juu ei... onneksi otin ne. Ero mun mielestä on iso Audin Sound systeemiin. Se vaan oli enemmän purkkimainen ja tämä enemmän kirkkaampi ja bassoa ihan riittävästi ainakin nyt aluks :) Ja sit ne kaiuttimen ledivalaistukset olivan "nice" lisä. Ja myös sisävalopaketti on ihan must... tuo aika paljon sitä fiilistä ja laadun tuntua sinne kabiniin. Aikasemassa koeajoautossa sitä ei ollut ja sen kyllä huomasi heti.

Hmm...mitäs sitten...hmm...hmm... Ainii ne tehot!!! Ja "nelosen" koneen äänet, hyvin ovat saaneet sen säädettyä hyväksi.
Mielyttävää hiljaisessa ajossa ja sit kun vääntää asetukset Dynamics niin johan ne äänet tulee esille mukavasti.
Ja vauhtia tuossa autossa riittää. Luulin tai ajattelin että Golf Rän eroa ei varmaan ole paljoa mutta kyllä tuo S3en pesee Rän(kutos golffi siis) 6-0.
Lähtee kun hauki kaislikosta! Veto vaan ei lopu koskaan... tuntuu kun sama veto vaan jatkuu ja jatkuu. En uskaltanut ja en viittinyt lähtee yli salittuja (ainakaan paljoa  ::) ) kun testasin. Eipä ohitus tilanteessa tarvitse miettiä lähteekö vai eikö.
Mutta auto ja kone itsessään comfort tilassa tai edes auto tilassa (drive select) tee sitä että sun pitää ajaa lusikka tiskissä. Vaan tuolla autolla on tosi mukavaa vaan kruisailla muun liikenteen mukana ja välillä liian hiljaakin ei siinä huomaa että ajellaankin hiljaa tai lujaa. Kulkee kun juna. Tykkäääään! Jo nytten ärsyttää se että pitää viedä tuo takaisin ja sen jälkeen ajella volvolla. Noh ei, on se volvo ihan jees :) mut silti tulee kyllä olee vaikeeta jättää takaisin ne avaimet.

= Eli tämä S3en on juuri sellainen kun sen halusin olevan. Auto jolla voi mukavasti ajella päivittäin ja tehoja riittää kun sitä tarvitsee ja siitä löytyy myös sitä hauskuutta kun sitä haluaa.  8)
Ulkonäkökin on just sopivan hillitty, en halua esim. mersun lintulautaa sinne taakse. Voisi ehkäpä olla kahdet putkenpäät, mutta ne ei ne neljät niin hirveät olekkaan mitä ensiksi ajattelin. Ja tuo Monsoon grey väri joka on demo/koeajoautossa tulee minullekin. Kiva väri, ei niin silmään pistävä ja lika ei näy yhtä helposti kun monessa muussa värissä samoin naarmut.  :)

Meinasin unohtaa, penkit...ne olivat ihan kivat, tukevat hyvin ja ei liian kovat. Eli S3n urheillujakkarat. Mutta, ehkäpä liian tukevat pitkään ajoon jos ei minulle niin ehkäpä just muille matkustajille (vanhemmille jne.). Eli taidan vieläkin pysyä niissä "normijakkaroissa"(nahka,alcantra. vaalea). Miksi muuten audin nahkapenkit tuntuu hieman muovisilta, jos esim. vertaa volvon nahka penkkeihin niin ovat ihan erillaiset? Siis itse nahka.

Vähäsen kuvia, olen ihan amatöörin kuvien ottamisessa ja auto oli likainen ja pimeys ei hirveesti auttanut. Eihän sitä aurinkoa enää näe kun jo neljältä on pimeää.  :'(











Ja niinkuin aina, pahoittelen jos on kirjoitus virheitä. On tää Suomeksi kirjoittelu jäänyt hieman vähäiseksi...oikeastaan täällä mä sitä harjoittelen hehe  ;D

Pekka T


Kiitos hyvästä koeajo raportista Moffe, oliko tässä S3:ssa säädettävät iskarit (magnetic ride)?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 31.10.13 - klo:00:16
Kiitos hyvästä koeajo raportista Moffe, oliko tässä S3:ssa säädettävät iskarit (magnetic ride)?
Ei ollut...vaan ihan vakio "sportti" alusta.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 31.10.13 - klo:00:16
Kiitos hyvästä koeajo raportista Moffe, oliko tässä S3:ssa säädettävät iskarit (magnetic ride)?

OT:na: Onko tuossa kyseessä siis Chevyn kehittelemä magnetic ride vai joku muu?

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 31.10.13 - klo:00:25
OT:na: Onko tuossa kyseessä siis Chevyn kehittelemä magnetic ride vai joku muu?
En ole satavarma mutta luulen että tämä firma on sen keksinyt:  Delphi Automotive corporation
http://en.wikipedia.org/wiki/MagneRide

pokkus

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 31.10.13 - klo:00:30
En ole satavarma mutta luulen että tämä firma on sen keksinyt:  Delphi Automotive corporation
http://en.wikipedia.org/wiki/MagneRide

Kappas, aina oppii jotain uutta :) kyseessä ilmeisesti sama juttu, mutta se ei olekaan Chevyn kehittelemä kuten itse luulin. Paljon vaan käytössä Chevyn autoissa. Tuo on varmaan paras alusta jonka järkevällä rahalla saa hommattua. Itse ottaisin ehdottomasti mukaan jos siihen olisi mahdollisuus.

MoFFe

Aamulla töihin ajaessa testailin adaptiivista cruisecontrollia...
Ihan erimaata kun esim. volvon. Huomattavasti mukavampi ja pehmeemin se seuraa liikenettä.
Volvossa se lähtee kaasu pohjassa jos olet asettanut sen 100km/h ja auto edessä ajaa 80km/h ja sitten jostain syystä poistuu sun edestä. Silloin volvo pistää "kaasun pohjaan", noh ei ihan mutta melko agressiivisesti kaasutta siihen sataseen.
Audissa tuskin huomaa että nostaa nopeutta... Tykkään kyllä audin systeemistä enemmän. Mutta volvossa se on helpompi asettaa ratista, se on pieni miinus audille.
Toinen yllätys oli, vaikka kaasuttelin ja en ajannut ihan rauhallisesti aamulla töihin. Silti kulutus näytti 8.4l/100km kun saavuin paikalle(silloin matkaa on about 35km) ja aika paljoa sekoajoa tosiaan. Volvolla menee about 1l vähemmän... toisaalta volvo on dieseli ja 70hp vähemmän ja painaa toki enemmän. Mutta mielestä aika hyvät lukemat. (Toisaalta se on vaan ajotietokone joka näin sanoo, en pysty sanomaan jos se pitää oikeesti paikkaansa).

Aslaasj

Sounds good  ;)
Moffella tosiaan ollutkin "vastaava" auto, joten vertailu kulkujen kohdalla helppo tehdä siltä pohjin. Eiköhän selkärangassa muistu vielä R golfin vedotkin...eli kulkua riittää S3.ssa.

Tuo koeajo auto näyttää upealle urheiluistuimineen..hmm, fiilistelyautoksi tuo sopisi paremmin kuin hyvin.
Tässä joku aika sitten oli itseasiassa hyvin lähellä tulla ostettua Subarun sti racing, mutta kauppa jäi oikeastaan tekemättä auton "karuuden" ja ruman mitään sanomattoman sisustan takia. Halpa fiilis kokonaisuudessa latistaa helposti tunnelman. Noita ongelmia ei tässä nykyisessä S3.ssa näytä olevan, vaan auto huokuu "tahdon omistaa" fiilistä.

Markku J

Hyvä raportti, MoFFe - kiitokset ! Nostaa ehdottomasti S3 -kuumetta. Ehkä jossain vaiheessa sellainen on hankintalistallani.

Bang & Olufsenia tuli eilen ikävä, kun totesin ASS:n varsin vaatimattomaksi. En lähde kuitenkaan tilauksen päivitystä kyselemään, kun meidän A3:lla ajaa pääosin avopuolisoni, joka ei autoäänentoistoa arvosta, vaan kuuntelee radiota hiljaisella äänenvoimakkuudella. Mutta ässään sen ottaisin ilman muuta.

Aslaasj

Ai niin, en 95.sta tankkaisi mihinkään korkeammalla litratehoilla olevaan vehkeeseen, oli kyseessä sitten auto, moottoripyörä/moottorikelkka. En siis myös S3.nkaan kuin hätätapauksessa. Onhan autossa jo suosituskin tankata korkeampioktaanista.

Voimasavu

Hyvä raportti Moffe ja onnittelut hienosta valinnasta. Mahtava peli tulossa! Kyllä kelpaisi itsellekin jos vain hillo riittäisi.

Onko Audeissa ledvalojen yhteydessä jokin lämmitin, ettei talvella jäädy silmät umpeen?

Jere#18

Hieno Ã,,ssä! Ledivalokommentit kiinnostaa juuri tuon uutuusarvon vuoksi plus kaverille tilattuun A6 Allroadiin nuo tulossa myös ja aika vähän löytyi kokemuksia.

Osaako mrk sanoa löytyykö maahantuonnin eskareista noita jo?

MoFFe

LainaaOnko Audeissa ledvalojen yhteydessä jokin lämmitin, ettei talvella jäädy silmät umpeen?
Audissa on ainakin... joku tuuletin siel on muistaakseni joka puhaltaa ledvalosita tulevat lämmöt lasiin!?  ::)

Tehoista muuten vielä, testasin pariin kertaan launch controllia. Hieman märkkää ja about 5-6C astetta ulkona.
= Sutii kaikilla neljillä  :P

Lebis

#48
Kyllähän se sutii lahna 1,8 turboki, ku osaa käyttää. Hyvät raportit, kiitos. Ens tiistaina sais auton koeajoon. Odotan tehokasta Audia, joka on pilattu tällä kaikkien kehumalla DSG:llä :D Saa nähdä mitkä fiilikset jää.

Markku J

"Lahna" kai kuvaakin aika hyvin tuota A3 1.8 TFSI quattroa. Olen ajanut tuota konetta vain eri korissa ja voin allekirjoittaa "lahna" fiiliksen. Sellaisen kuitenkin tilasin, kun ei raha riitä S3:een, eikä niiden välissä ole mitään. Toivoisin, että olisi 2.0 TFSI 225 hv / 350 Nm.

V60

Mielenkiintoista lueskella kokemuksia S3:sta kun koeajoja alkaa olla takana ja osalla kohta omistuksessakin  ;D
Itsellä sama tilanne kuin MoFFella eli V60 alla ja ässä koeajettu (tosin ei tilattu ???)

Muutamaa asiaa olen mietiskellyt. Ensinnäkin stronic vs. manuaali. Tähän asti kaikki autoni ovat olleet manuaaleja ja niissä tietenkin viehättää välitön voiman tunto+ajamisen kontrolli. Olihan se stronic ihan kiva mutta manuaalikin olisi vertailun vuoksi mielenkiintoinen ajaa mutta manualina autoa ei taida olla ajettavana.

Myös magnetic ride-systeemistä olisi kiva kuulla kokemuksia. Kuinka monta moodia alustan osalta on silloin valittavissa (comfort, normal, dynamic)?

Kolmas asia on tavaratilan koko. Eihän tuota vehjettä tietenkään ensisijaisesti tavarankuljetukseen hankita mutta ainahan sitä silloin tällöin tulee enempi tavaraa kuskattua. Miteköhän A3:n omistajat ovat vaunuja tms. kuskanneet. Ja saako autoon tavaratilan ja matkustamon väliverkon eli hattuhylly pois niin tulisi pystysuunnassa enemmän tavaratilaa?

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

brainsurgery

Mikähän turbo tästä mahtaa löytyä?

MoFFe

LainaaMuutamaa asiaa olen mietiskellyt. Ensinnäkin stronic vs. manuaali. Tähän asti kaikki autoni ovat olleet manuaaleja ja niissä tietenkin viehättää välitön voiman tunto+ajamisen kontrolli. Olihan se stronic ihan kiva mutta manuaalikin olisi vertailun vuoksi mielenkiintoinen ajaa mutta manualina autoa ei taida olla ajettavana.
Varmasti tuo manuaali on kivempi kun sitä voi mielen määrin kepittää miten haluaa.
Mutta itse en ottais kun tulee sillä ajettua niin paljon niin ei vaan oikeen enää jaksa vaihteiden kanssa varsinkin kun on ollut automaatti käytössä. Ennen ei tienyt paremmasta :) Varsinkin ruuhkassa se automaatti on ihan must ja ikävä kyllä siellä usein istun. :/

LainaaMyös magnetic ride-systeemistä olisi kiva kuulla kokemuksia. Kuinka monta moodia alustan osalta on silloin valittavissa (comfort, normal, dynamic)?
Tuosta en ikävä kyllä voi sanoa...Golfissahan(Rä) oli säädettävä alusta, ACC. Mun mielestä ei oikeen minkään arvoinen.
Tai noh, jotain pientä eroa oli eri asetuksissa. Mutta ei mitään järkyttävää eroa. En sitten tiedä onko audissa samaa.
Mutta tässä S3ssa ovat saaneet vakio alustan aika hyväksi, ilman että siitä tulee liian kova. Mukavan napakka. Ois kivaa testata mukulakivillä. Mut on varmaan parempi tai siis pehmeämpi kun omassa volvossa.

LainaaKolmas asia on tavaratilan koko. Eihän tuota vehjettä tietenkään ensisijaisesti tavarankuljetukseen hankita mutta ainahan sitä silloin tällöin tulee enempi tavaraa kuskattua. Miteköhän A3:n omistajat ovat vaunuja tms. kuskanneet. Ja saako autoon tavaratilan ja matkustamon väliverkon eli hattuhylly pois niin tulisi pystysuunnassa enemmän tavaratilaa?
Tätä minuakin kiinnostaa, toisaalta ei ole vaunuja eikä lapsia mutta auto on monesti täynnä tavaraa. Papereilla penkit alhaalla on saman kokoinen kuin V60. Mutta minkälainen se on "tosi elämässä"?

Haikea olo tässä... siinähän se S3en(olen palauttamassa koeajon jälkeen) on ja myös mun S8, siis eiku siis mun volvo siellä takana.

Seba

Mäkin olen normaalisti manuaalilaatikon kannalla, mutta kun S3 on nelivetoinen ja nopea niin pitää olla melko nopea vaihdekäsi että saisi hyödynnettyä kaiken sen potentiaalin mitä auto tarjoaa Stronicilla. Tossa autossa yhdistyy ajamisen helppous ja raakuus hienolla tavalla justiinsa Stronicin kautta.

V60

Varmaan näin on näreet että stronicci ässään sopii kokonaisuuden kannalta hyvin. Huulilasin testissä saivat auton kiihtymään launch controllilla 5 sek ja ilman sitä 6 sek. Manuaalivaihteisena taisi olla spekseissä 5,4 sekunnin kieppeillä. En tiedä sitten miten käytännössä. Entäpä stronicin manuaalitoiminnolla rattiläpsyköillä. Mihinköhän arvoihin sillä pääsee eli onko eroa hämmentääkö manuaalivaihteisena kepillä vai vaihtaako laatikko kuljettajan käskystä automaatin manuaalitoiminnolla? Luulisi että nopeampi tuo automaattiloota olisi.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Aslaasj

Tuo s-tronicci vs manuaali on varmaan jokaisen puntaroitava erikseen. Jos ajaa paljon kaupungissa ja käyttää arkiautona, on s-tronicci varmaan järkevin. Mutta jos on ns. kakkosauton asemassa ja pelkästään nautintovälineenä niin itse ehkä ottaisin manuaalina. Moni kommentoi jo tuota edelliskopan s-troniccia ettei siinä ole se voiman tunne samalla tavoin läsnä kuin manuaalissa. Kulkuhan s-tronicissa on ehdottomasti vahvempaa alussa ja manuaalia ei viitsi samalla tavalla rääkätä tuossa alkurykäyksessä.

Sen verran tuosta edelliskopan S3 manuaalista, että se toimi kyllä todella jouhevasti ja vääntö/voima oli aina läsnä jo 1000rpm lähtien ja vetoalue oli todella laaja. En näe suorituskyvyssä eroa enään 2 vaihteelta eteen päin manuaali vs s-tronic, alussa tulee eroa jos liikennevalolähtöjä tehdään. Ainakaan omassa käytössä tuolla paikaltaan lähdöllä ei olisi merkitystä. Kovemmissa vauhdeissa ja ohituskiihtyvyyksissähän nuo etenee samalla samalla tavoin, ellei kuski ole ihan käsi.

LainaaKolmas asia on tavaratilan koko. Eihän tuota vehjettä tietenkään ensisijaisesti tavarankuljetukseen hankita mutta ainahan sitä silloin tällöin tulee enempi tavaraa kuskattua. Miteköhän A3:n omistajat ovat vaunuja tms. kuskanneet.

Sain emännälle puhuttua yhdelle rengaslomamatkalle tuon edelliskopan S3 sportbackin. Sinne tuli siis emännän lisäksi taaperi turvaistuimineen/vaunuineen ja 3 viikon tavarat. Lisäksi tavaratilaan piti tunkea +50 kg rotikka. Autoon toki ei olisi enään paljon mitään mahtunut, mutta yllättävästi asenteella mahduttiin. Toki ainut joka oli tyytyväinen, taisi olla minä.

Sen verran kiinnostava uutuus, että hinnaston selaaminen alkoi 8)

Jere#18

Samaa mieltä Aslan kanssa samasta autosta. Paikaltaan tuota ei tullut revittyä, mutta pienestä vauhdista kiihdytettäessä tuntui, että olisi ajanut tehokkaammallakin autolla. Kolmella hengellä ja tavaroilla tuolla vielä liikkui ja takatilat varsinkin Cybex ikäiselle ihan ok.

Nuppiluku lisääntyi ja Ã,,ssä sai lähteä, mutta hinnastoa on selattu täälläkin..ajatus on, että joku päivä uudenkorin S3 on pihassa täälläkin.


Aslaasj

Tässähän hieman tuosta vaihteistojen erosta:
http://www.autoexpress.co.uk/audi/s3/66083/audi-s3-review

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 31.10.13 - klo:11:00

= Sutii kaikilla neljillä  :P

Tuli mieleen kun on Haldex että onko tämä oikeasti mahdollista ? Voiman siirto taakse täytyy olla tosi nopea jotta näin kävisi.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.11.13 - klo:07:43
Tuli mieleen kun on Haldex että onko tämä oikeasti mahdollista ? Voiman siirto taakse täytyy olla tosi nopea jotta näin kävisi.

Luulen, että avainsana on launch control ja märkä asfaltti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy