Sciroccon äänieristysprojekti, osa 1: takakontti

Aloittaja Mikko, 04.08.13 - klo:11:23

« edellinen - seuraava »

Mikko

Ajattelin kirjoittaa pienen yhteenvedon Sciroccon takakontin äänieristämisestä, kun homma tuli itse tehtyä. Ohessa tarina kuvien kera. :)

Tarvittavat välineet: Torx 20 ruuvimeisseli, 10 mm pulttiavain, muovisia verhoilunpurkutyökaluja, pieni taltta-ruuvari, sakset, "rolleri", suojahanskat ja pihdit

Eristysmateriaalit: n. 30 levyä Silent Coatia ja 2 levyä Sound Absorberia

Pinnat putsasin 50/50 isopropyylialkoholi (IPA) / akkuvesi -seoksella ja mikrokuituliinalla

Aikaa otti minulta (ensikertalaiselta) noin 8 tuntia, parilla pienellä paussilla. Apuna käytin Saksalaisen Mr. Woofan mainioita purkuohjeita, joissa tekstin perässä on vähän vaikea välillä pysyä, mutta onneksi kuvia on paljon. C-pilarien muoveja en saanut irti, niissä on joku niksi mitä en saanut selville. Onneksi sain raotettua toisesta reunasta ja lätkittyä taakse hieman materiaalia sitä kautta.

---

Aloita irroittamalla hattuhylly ja hattuhyllyä kannattelevat muoviosat (ks. kuva 1). Muoviosat on kiinni kolmella ruuvilla (Torx 20) ja yhdellä metalliklipsulla. Yksi ruuveista paljastuu kassikoukun alta, joka lähtee kevyesti ulospäin vetämällä irti. Lisäksi muovi on vielä huopaseinämässä kiinni kahdella muovisella "koukulla" (ks. kuva 2). Oikealta puolelta pitää myös irroittaa pistorasia ja tavaratilan valo liittimistään. Johdot ovat lyhyet, joten irrotuksessa ei kannata liian suurella voimalla repiä. Liittimet ovat heti verhoilun takana käsillä.









Pohjalevy lähtee pois ihan vain vetämällä se penkkien alta. Se ei ole millään kiinni.





Perän muovi on kiinni yhdellä mutterilla (10 mm) ja lukuisilla muoviklipseillä. Klipsit lähtevät suhteellisen helposti irti, joten voimaa ei tarvitse käyttää kovinkaan paljoa.







Sivujen huopaseinät ovat kiinni kahdella metalliklipsulla sekä perämuovin alta kahdella muoviklipsulla. Metalliklipsut lähtevät helposti irti kun ujuttaa käden huovan taakse niiden kohdalle. Muoviklipsut ovat puolestaan tiukassa ja ainakin minä onnistuin rikkomaan ne molemmat. Ne ovat kyllä hieman turhat â€" kaikki pysyy kasassa muutenkin, joten en hommannut uusia tilalle.







Ã,,änieristystä ja vaimentavaa ainetta on vakiona käytetty todella säästellen, joten lisäeristykselle on oikeasti tarvetta.







Takapenkkien välissä oleva muoviosa kannattaa myös irroittaa ja laittaa sen alle Silent Coatia. Itselläni tämä ainakin rämisi. Osa on todella huteraa kovaa muovia, joten se kannattaa irroittaa maltilla. Lähtee vetämällä itseensä päin ja samalla painamalla alaspäin päällä olevaa muoviklipsua.





Sitten itse eristyhommaan kontin osalta. Laitoin yhden kerroksen Silent Coatia muualle paitsi varapyöräkotelon syvempiin kohtiin. Laitoin myös sopiviin paikkoihin sekä muoviosiin tuota Sound Absorberia. Sen pitäisi vähentää räminää. Kuvista näkee, että mitä tuli liimattua ja mihin.















Kontin käsiteltyäni siirryin vielä takaluukun pariin. Se on aavistuksen kinkkinen purettava, mutta oikealla järjestyksellä ja riittävällä voimankäytöllä osat lähtee helposti irti. Ainoa ongelma minulle tuli siitä, että näissä osissa, jostain syystä, nuo klipsut jäivät peltiin kiinni muovin joustaessa (mutta säilyessä ehjänä). Tähän siis tarvitsin pihtejä, kun ongin klipsuja koloistaan.

Purkujärjestys on siis ylhäältä alaspäin. Aluksi spoilerin alla oleva muovi, sitten sivut ja sitten se suurin osa. Isosta osasta pitää muistaa myös poistaa Torx 20 -ruuvit (2 kpl), jotka löytyvät pienten luukkujen alta. Luukut napsauttaa pienellä talttaruuvarilla helposti irti.

Sivuihin ja yläosaan ei paljoa tavaraa mahtunut, pistin vain pienet palat Silent Coatia sinne tänne (ei kuvia, sori). Isoon takaluukun muoviin mahtui puolestaan vaikka mitä. Alle Silent Coatia ja runtaasti Sound Absorberia vielä päälle.









Sitten vain luukun muovit paikoilleen ja valmista tuli. Koeajolla kävin vielä toteamassa, että kyllähän se hiljeni. Takakontin räminät lähti täysin pois ja rengasmelu sekä pakoäänet vaimeni selvästi muun ajomelun ohessa. Melun painopiste siirtyikin nyt eteen, joten eiköhän tätä projektia tule jossain vaiheessa jatkettua takapenkin ja etuovien muodossa.


teemur

Ansiokkaasti dokumentoitu projekti! Mukavaa, että myös kontti hiljeni omin korvin kuultavasti

Niin, ja saisiko tästä Scirocco-topicciin pysyvän aiheen?

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Ghzeit

Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Mikko

Tiedän, että täällä on pari muutakin jotka samaa projektia miettivät niin ihan siksi kirjailin kokemuksia ylös. Jos niistä olisi muillekin apua.

Kiitokset muuten myös msr:lle ja Nuddelle. Oli ilo tehdä Silent Coat -kauppoja kanssanne, niiden ansiosta sain homman tehtyä nyt sopivana viikonloppuna. Ja Nuddelle vielä kiitokset kaikista vinkeistä mitä äänieristämisen suhteen tuli. :)

Kommenttina vielä (ettei odotukset olisi liian korkealla), että ei tällä muutoksella Sciroccosta vielä hiljaista tehty, mutta ne häiritsevät hälyäänet ja räminät kyllä hävisivät. Melutaso vaimenee ihan korvin kuultavasti, mutta kaikki Scirocco-kuskit varmaan tietää lähtötason. ;)

Nudde

LainaaJa Nuddelle vielä kiitokset kaikista vinkeistä mitä äänieristämisen suhteen tuli.

ole hyvä, hyvä jos oli apua kommenteista, oli oikein mukava taas rupatella, eikös meillä mennyt tunti siinä aika nopeasti. Ja hieno dokumentointi, itse en jaksanut panostaa noin paljon, mutta se ehkä johtunee että olen jonkun auton aikoinaan purkanut ja ei tullut mieleen tehdä noin hienoa dokkaria, yleensä vaan etsitään ruuvit, ne irti ja sitten hiean revitään, kyllä se siitä irtoaa. :) Hyvä että olet tyytyväinen, hieman sama mulla on omassa autossani nyt, tuntuu toi ääni tulevan hieman enemmän edestä eikä enää takaa. Täytyy katsoa jos jaksaisi jatkaa etupään kanssa joku päivä..........

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 04.08.13 - klo:13:26
Tiedän, että täällä on pari muutakin jotka samaa projektia miettivät niin ihan siksi kirjailin kokemuksia ylös. Jos niistä olisi muillekin apua.

Kiitokset muuten myös msr:lle ja Nuddelle. Oli ilo tehdä Silent Coat -kauppoja kanssanne, niiden ansiosta sain homman tehtyä nyt sopivana viikonloppuna. Ja Nuddelle vielä kiitokset kaikista vinkeistä mitä äänieristämisen suhteen tuli. :)

Kommenttina vielä (ettei odotukset olisi liian korkealla), että ei tällä muutoksella Sciroccosta vielä hiljaista tehty, mutta ne häiritsevät hälyäänet ja räminät kyllä hävisivät. Melutaso vaimenee ihan korvin kuultavasti, mutta kaikki Scirocco-kuskit varmaan tietää lähtötason. ;)
Hyvät ohjeet on Mikko jaksanut tehdä. :) (+ISO PEUKKU)

Oman projektin saan startattua aikaisintaan 2 viikon kuluttua. Mielessä on, että saisin viikonlopun aikana tehtyä eristyksen B-pilarille asti, koska kuskin puolella pilarissa joku rämisee varsin veemäisesti. Saapa nähdä onnistuuko(edes hyvillä ohjeilla)?
Scirocco & VI Golf Variant

niko

Hyvät kuvat ja ohjeet, kiitokset Mikko! Näiden avulla päästiin aika hyvään lopputulokseen oman auton äänieristämisessä. Aika vähän vaan tuli vastaan, vararenkaan kotelo vielä loppuun ja sitten jäljellä jääneillä paloilla jotain muuta.. Saas nähä, mitä kaikkea tässä vielä innostuukaan tekemään äänieristyksen suhteen  8) ainoa asia, mikä ei onnistunut, oli tuon muovipalikan kiinnittäminen tuohon takaistuinten väliin kontin puolella. Ei tahtonut mennä sitten millään.. Huomenna uusi erä tuota vastaan..  ::)
VW Scirocco 1,4TSI 118kw

Mikko

Siihen joutui käyttämään aika reilusti voimaa. Väänsin ylimmäistä klipsua samalla käsin hieman alaspäin kun työnsin osan paikoilleen. Jouduin myös ottamaan sieltä penkin alta ihan pienen palan vaimennusmattoa pois, että tuo osa meni paikoilleen. Lähinnä sen takia, että se matto meni ruttuun. Pitää siis painaa voimalla alaspäin samalla kun työntää paikoilleen. :)

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 04.08.13 - klo:22:36
Oman projektin saan startattua aikaisintaan 2 viikon kuluttua. Mielessä on, että saisin viikonlopun aikana tehtyä eristyksen B-pilarille asti, koska kuskin puolella pilarissa joku rämisee varsin veemäisesti. Saapa nähdä onnistuuko(edes hyvillä ohjeilla)?

Takapenkin joutuu ottamaan pois jos aikoo myös takapenkin sivupahvit eristää. Niitä ei saa muuten pois. Istuinosa on kai helppo ottaa pois vain vetämällä, mutta selkänojista ei ole mitään hajua.

Minulla myös sama räminä kuskin b-pilarissa, joka varsinkin nyt muuttui paremmin kuultavaksi. B-pilarin irroitus on myös jonkunlainen mysteeri minulle vielä.

ConD

Jos sirottimen purkaminen B-pilarin osalta noudattelee yhtään muista konsernipeleistä tuttua kaavaa, lähtee purkaminen oviaukon kynnyslistan poistolla siitä nousten ylöspäin kohti B-pilaria. viimeisenä lähtee siis kattoverhoilua vasten tuleva osa. Tosi loogista... liekö sitten tuo 3-ovisuus muuttaa tilannetta kovasti, mutta ainakin useampiluukkuisissa näin on ollut.

Katson josko löytyisi jostain jotain vinkkiä aiheeseen illemmalla ;)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

RoccoScientist

Hieno raportti ja työn jälkikin näyttää hyvältä!
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ConD - 06.08.13 - klo:07:36
Jos sirottimen purkaminen B-pilarin osalta noudattelee yhtään muista konsernipeleistä tuttua kaavaa, lähtee purkaminen oviaukon kynnyslistan poistolla siitä nousten ylöspäin kohti B-pilaria. viimeisenä lähtee siis kattoverhoilua vasten tuleva osa. Tosi loogista... liekö sitten tuo 3-ovisuus muuttaa tilannetta kovasti, mutta ainakin useampiluukkuisissa näin on ollut.

Katson josko löytyisi jostain jotain vinkkiä aiheeseen illemmalla ;)

Juurikin näin meni 3C Pasuunassa. Vyön korkeudensäätö on hyvä siirtää valmiiksi yläasentoonsa.
Ensin (harmaa) alaosa irti, sitten yläosan yläpää lähti irti metaliiklipsillä, kun hieman nosti ja nitkutteli samalla sivuttain.

Kuvat ovat tosiaan havainnollisia et laadukkaita - kiitos tekijälle !!
Yritetään pärjätä.

Mikko

Täältä löytyi hyvä kuvallinen ohje takapenkin sivupahvien purkuun: http://www.scirocconet.co.uk/forum/post132032.html#p132032
(Saattaa vaatia tunnukset ko. foorumille.)

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 09.08.13 - klo:15:14
Täältä löytyi hyvä kuvallinen ohje takapenkin sivupahvien purkuun: http://www.scirocconet.co.uk/forum/post132032.html#p132032
(Saattaa vaatia tunnukset ko. foorumille.)
Ei vaikuta pahalta, mutta varaosia(klipsejä) ilmeisesti kannattaa hankkia. Voihan tuon homman tietysti tehdä marmorin aukioloaikanakin, ja hakea rikkoutuneet osat, kun jo tietää oikean määränkin.
Ilmeisesti istuinosa vain pitää irroittaa, jotta saa sivumuovit irti.

Ainakaan itselläni ei vaatinut kirjautumista.
Scirocco & VI Golf Variant

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy