Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:21:07
Kyllä ostan renkaiksi parasta mitä rahalla saa, koska ne on viimeinen paikka mistä kannattaa tinkiä. Eikä halvalla saa hyvää. Sen verran monta ammattiautoilijaa meidän suvussa on ollut mistä aikojen saatossa on tieto imetty. 

Tökitään nyt vielä tuota kipupistettä kun tuntuu kuumentavan...

...tuo käyttämäsi Continental ei ollut tuon TM:n testin paras rengas kuin yhdessä testatussa osiossa jossa se oli huimat 9 % parempi kuin huonoin...

Pisteitä jaettiin kuudessatoista eri kohdassa ja yhdessä Continental oli paras.
Ei kuullosta minusta parhaalta mitä rahalla saa.

sakal83

Onko se nyt sama mistä on lainattu. Sun kirjoituksia ne ovat ja voiko ne jotenkin ymmärtää eri tavalla mitä olet kirjoittanut?
Renkaat ovat nyt se viimeinen paikka missä ei kannata säästää?
Sinuna en säästäisi lääkityksessä. Ihme nettitrolli olet :o

Ihan ekana en egoilisi Skodalla  ;D enkä vaikka olisi tuplatehot
Suvussani ei taida löytyä yhtäkään "ammattiautoilijaa" (thank god). Mutta meidän suvussa kuitenkin osataan ihan itsenäisesti päätellä mikä rengas olisi oikea valinta.

Ps. Eikä ole autolainaa, ainakaan tällähetkellä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

skriko

Ei kuulu topiciin, mutta äskeisestä kirjoituksesta päätellen Sakal ei voi olla paljoa yli kolmekymppinen.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.03.16 - klo:23:32
Ei kuulu topiciin, mutta äskeisestä kirjoituksesta päätellen Sakal ei voi olla paljoa yli kolmekymppinen.

Kirjoitusten asiasisällöstä voi helposti päätellä ettei kukaan tänne kirjoittanut ole edes (henkisesti(kään)) aikuinen...

Oliko se nyt kiinalainen sananlasku jossa sanottiin että jos väittelet idiootin kanssa niin pidä huoli ettei hän tee samalla tavalla... ...sitä ei ole nyt tullut noudatettua...

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.03.16 - klo:23:32
Ei kuulu topiciin, mutta äskeisestä kirjoituksesta päätellen Sakal ei voi olla paljoa yli kolmekymppinen.
Mitäs merkitystä ihmisen iällä on?

-karppa-

Eihän sinulla ollut faktat kunnossa edes noiden edellisten tulosten suhteen joten otappa silmälasit päähän ja lue tuo testi uudelleen. Continental oli useammassa kuin yhdessä osa-alueessa paras ja useissa myös kolmen parhaan joukossa nimenomaan, kun painotettiin talviolosuhteita.

Ja meillä on perheessä useampi auto sekä rengastus. Joten kyllä valitettavasti nuo TM:n ja Tuulilasin testivoittajat löytyy toisesta autosta, kun halvalla sain. Muuten olisin siihen laittanut Continental:n nastarenkaat, koska on hieman antipatioita nokian renkaita kohtaan.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:23:03
Tökitään nyt vielä tuota kipupistettä kun tuntuu kuumentavan...

...tuo käyttämäsi Continental ei ollut tuon TM:n testin paras rengas kuin yhdessä testatussa osiossa jossa se oli huimat 9 % parempi kuin huonoin...

Pisteitä jaettiin kuudessatoista eri kohdassa ja yhdessä Continental oli paras.
Ei kuullosta minusta parhaalta mitä rahalla saa.

Kun irroitat asiat kontekstistä, niin jopa 7 päivää lehti saa hyviä juttuja. Muuten faktat on jo topic:ssa. Mitä taas edellisessä ketjussa tapahtui, niin sinun tekstejäsi hävisi, koska et kykene keskustelemaan ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Minun lääkityksessä ei ole mitään vikaa, koska tulen hyvin möllerin kalamaksatableteilla toimeen. Ja kuten olen todennut edellisessä viestissä minulle ei egonjatke ole auto, kun taas sinun köyhänmiehenaudin topic:a lukiessa huomaa jotain aivan muuta, kun ei autolainaa saanut enenpää, niin piti tyytyä skodillakkiin ja vielä valkoiseen väriin, kun tyttökaveri vaati  :'(. Unohtamatta 1.4 TSI:tä... Tuollaiset autothan ostetaan käteisellä, mutta tärkeintähän on pimp my ride  (Lue: Isot vanteet/halvat renkaat, led-valot ja tummennetut lasit)  ;D. All show no go.


Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:23:07
Onko se nyt sama mistä on lainattu. Sun kirjoituksia ne ovat ja voiko ne jotenkin ymmärtää eri tavalla mitä olet kirjoittanut?
Renkaat ovat nyt se viimeinen paikka missä ei kannata säästää?
Sinuna en säästäisi lääkityksessä. Ihme nettitrolli olet :o

Ihan ekana en egoilisi Skodalla  ;D enkä vaikka olisi tuplatehot
Suvussani ei taida löytyä yhtäkään "ammattiautoilijaa" (thank god). Mutta meidän suvussa kuitenkin osataan ihan itsenäisesti päätellä mikä rengas olisi oikea valinta.

Ps. Eikä ole autolainaa, ainakaan tällähetkellä.


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:10:36
Itse asiassa olin kirjoittamassa viestiä ennen sakal83:a. Hänhän on tässäkin ketjussa vain koiven nylkyttäjä ja peesailija ilman sisältöä.

-12 astetta pihalla ja hyvinkin talvinen keli lähteä liikenteeseen talvirenkailla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lalli

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:23:41
Oliko se nyt kiinalainen sananlasku jossa sanottiin että jos väittelet idiootin kanssa niin pidä huoli ettei hän tee samalla tavalla... ...sitä ei ole nyt tullut noudatettua...

Ei huono... ;D
Toledo 1.2 Tsi

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.16 - klo:07:21
Eihän sinulla ollut faktat kunnossa edes noiden edellisten tulosten suhteen joten otappa silmälasit päähän ja lue tuo testi uudelleen. Continental oli useammassa kuin yhdessä osa-alueessa paras ja useissa myös kolmen parhaan joukossa nimenomaan, kun painotettiin talviolosuhteita.

Ja meillä on perheessä useampi auto sekä rengastus. Joten kyllä valitettavasti nuo TM:n ja Tuulilasin testivoittajat löytyy toisesta autosta, kun halvalla sain. Muuten olisin siihen laittanut Continental:n nastarenkaat, koska on hieman antipatioita nokian renkaita kohtaan.

Kun irroitat asiat kontekstistä, niin jopa 7 päivää lehti saa hyviä juttuja. Muuten faktat on jo topic:ssa. Mitä taas edellisessä ketjussa tapahtui, niin sinun tekstejäsi hävisi, koska et kykene keskustelemaan ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Minun lääkityksessä ei ole mitään vikaa, koska tulen hyvin möllerin kalamaksatableteilla toimeen. Ja kuten olen todennut edellisessä viestissä minulle ei egonjatke ole auto, kun taas sinun köyhänmiehenaudin topic:a lukiessa huomaa jotain aivan muuta, kun ei autolainaa saanut enenpää, niin piti tyytyä skodillakkiin ja vielä valkoiseen väriin, kun tyttökaveri vaati  :'(. Unohtamatta 1.4 TSI:tä... Tuollaiset autothan ostetaan käteisellä, mutta tärkeintähän on pimp my ride  (Lue: Isot vanteet/halvat renkaat, led-valot ja tummennetut lasit)  ;D. All show no go.


-12 astetta pihalla ja hyvinkin talvinen keli lähteä liikenteeseen talvirenkailla.

Kuumenee, kuumenee, lämmitetään lisää...



Fakta: Continentalin nastarengas ei ollut muita parempi kuin yhdessä osiossa kuudestatoista.

Ei edes voittanut testiä eli ei voi sanoa testivoittajaksi.
Ja jos sanot että sellainen on paras mahdollinen rengas niin missä ominaisuuksissa?
Jos joudut punnitsemaan eri ominaisuuksia omien tarpeidesi mukaan niin miksi dissaat kaikkia muita samoin tekeviä käyttäjiä?

Viestistäsi ei oikein ota selvää mikä osio on kenellekin vastaukseksi, pystytkö jäsentelemään viestisi jatkossa paremmin?

En tänä aamuna ajaessani missään vaiheessa ajanut kuin kuivalla kestopäällysteellä, lämpötilasta johtuen n.s. Keski-Euroopan kitkarenkaat olisivat olleet varmasti paras vaihtoehto alle.
Sellaisia ei alla kuitenkaan ollut, osasin sovittaa ajamiseni olosuhteisiin (=renkaiden ja keliolosuhteiden kokonaisuuteen)
Kaikilla se ei onnistu, siksi onneksi voi käyttää nastarenkaita jos tarvitsee kaiken mahdollisen avun.

seaboss

Nastarenkaille pitäis olla vähintään 300â,¬ lisävero ostaessa rengassarja jo halvimmassakin rengaskoossa, ja tuo summa alentaan kitkojen hintaa. On järjetöntä laittaa joka talvi tieinfra sellaiseen kuntoon että vituttaa ajella noita suomen teitä. Uria tiessä ,niikuin kusiränniä pitkin ajelis, melu sietämätön urissa ja lisäksi renkaat kuluu 3 krt nopeammin kuin kilpailija mailla tien karkeuden vuoksi. Tienhoito velkaa on miljardi euroa valtiolla, tiet vaan huononee ja silti tää peli vaan jatkuu...on tää ihmevaltio ja päätäjät ja autoilijat täällä, ei tuu ikinä toimiin tää homma kestävällä pohjalla. Asfalttipölyä harmaana maisemat, tätä jatkuu vielä kk ajan. Ei mitään järkeä.... >:(

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.16 - klo:07:21
meillä on perheessä useampi auto sekä rengastus. Joten kyllä valitettavasti nuo TM:n ja Tuulilasin testivoittajat löytyy toisesta autosta, kun halvalla sain. Muuten olisin siihen laittanut Continental:n nastarenkaat, koska on hieman antipatioita nokian renkaita kohtaan.
Tässä kohtaa ei sitten mentykään mantralla "parasta mitä rahalla saa"  ;D

Lainaa
Kun irroitat asiat kontekstistä, niin jopa 7 päivää lehti saa hyviä juttuja. Muuten faktat on jo topic:ssa.
Itseasiassa osa lainauksista on ihan tästä topicista, pakko takertua vaan johonkin muuhun kun pyörrät puheitasi enemmän kuin poliitikot

Lainaa
Mitä taas edellisessä ketjussa tapahtui, niin sinun tekstejäsi hävisi, koska et kykene keskustelemaan ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Minun lääkityksessä ei ole mitään vikaa, koska tulen hyvin möllerin kalamaksatableteilla toimeen. Ja kuten olen todennut edellisessä viestissä minulle ei egonjatke ole auto, kun taas sinun köyhänmiehenaudin topic:a lukiessa huomaa jotain aivan muuta, kun ei autolainaa saanut enenpää, niin piti tyytyä skodillakkiin ja vielä valkoiseen väriin, kun tyttökaveri vaati  :'(. Unohtamatta 1.4 TSI:tä... Tuollaiset autothan ostetaan käteisellä, mutta tärkeintähän on pimp my ride  (Lue: Isot vanteet/halvat renkaat, led-valot ja tummennetut lasit)  ;D. All show no go.
Käsittääkseni harrastus siinä, missä joillakin muilla on nettitrollaminen tai alitehoisten taunusten tehojen nostaminen.
Ei valitettavasti ollut itsellä käteistä messissä autoa ostaessa, joutui ihan pankkisiirrolla menemään. Ymmärrän kyllä jos ammattaiautoilijan suvussa vedellään hansaklokerosta käteistä tuommoisia summia. 8)

Lainaa
-12 astetta pihalla ja hyvinkin talvinen keli lähteä liikenteeseen talvirenkailla.
-3 astetta pihalla ja hyvin kirkas keli lähteä liikenteeseen talvirenkailla. Toivottavasti palokanrampissa ei ole mustaa jäätä :o :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.03.16 - klo:09:48
Nastarenkaille pitäis olla vähintään 300â,¬ lisävero ostaessa rengassarja jo halvimmassakin rengaskoossa, ja tuo summa alentaan kitkojen hintaa. On järjetöntä laittaa joka talvi tieinfra sellaiseen kuntoon että vituttaa ajella noita suomen teitä. Uria tiessä ,niikuin kusiränniä pitkin ajelis, melu sietämätön urissa ja lisäksi renkaat kuluu 3 krt nopeammin kuin kilpailija mailla tien karkeuden vuoksi. Tienhoito velkaa on miljardi euroa valtiolla, tiet vaan huononee ja silti tää peli vaan jatkuu...on tää ihmevaltio ja päätäjät ja autoilijat täällä, ei tuu ikinä toimiin tää homma kestävällä pohjalla. Asfalttipölyä harmaana maisemat, tätä jatkuu vielä kk ajan. Ei mitään järkeä.... >:(
Eihän tällaisia kirjoittele kuin luulotautiset? Ja tuo v-tyyli paljastaa muutenkin perustason. Mielestäni tästä "tyylikkäästä" informoinnista pitäisi maksaa lisäveroa. ;)

Kumma asia, että kaikki ovat jostain syystä unohtaneet teiden peruspilaajan näissä keuhkoamisissa: suola ja urea!

Oletteko huomanneet, että itäisessä ja pohjoisessa Suomessa tiet ovat kunnossa? Ja ko. alueilla ajetaan melkein yksinomaa nastarenkailla talviaikana.

Vaikka nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, niin kuin muutamat ovat toivoneet ja kannattaneet, niin suolaaminen pitää kyllä huolen suomalaisen tiestön pilalle menemisestä. Olisikohan jossain herätty tämän kemiallisen tuhoamisen lopettamiseen, kun raskaalle kalustolle ollaan säätämässä talvirengaspakkoa?

Tällä kemiallisella ympäristön ja autojen tuhoamisella ei ole hyvää odotettavissa. Monella on ollut tänäkin talvena näillä suolaloskakeleillä jarrujen kanssa todellisia ongelmia - ei pitoa jarruissa ja sitten jälkiseurauksena mekanismit ovat jumittuneet.
Ei tämä suolaaminen ole palvellut muita kuin Keski-Euroopan kitkarenkailla ajavia - ja nämä kuskit täällä ovatkin ylistäneet renkaitaan aivan ylivertaisiksi; tosin sitten niin todellisissa talvikeleissä kuin kesäkeleissäkin nämä K-E-kitkat (="välikelin renkaat") on todettu aivan surkeiksi. ::)

Talvirenkailla pärjää parhaiten Suomalaisessa talvessa. Ja on hyvä muistaa, että meillä on myös nopeusrajoitukset ( käytännössä max. 80 - 100 km/h) joiden mukaan ajettaessa ei tule ongelmia enempää nasta- kuin kitkarenkaidenkaan kanssa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

seaboss

En ole suolauksen kannattaja vähääkään...mutta paljaita asfalttejakelejä on ilman suolaakin, ja on täysin järjetöntä ajaa nastoilla tuollaisilla teillä...vähentäkää vauhtia liukaalla kelillä,niitä ei talveen paljoa mahdu ja aika säästö on marginaalinen,tai sit pysykää kotona....

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.03.16 - klo:11:37
Oletteko huomanneet, että itäisessä ja pohjoisessa Suomessa tiet ovat kunnossa? Ja ko. alueilla ajetaan melkein yksinomaa nastarenkailla talviaikana.
Nastojen kuluttava vaikutus on alhaisempi siellä, missä tiet ovat nastakaudella enimmäkseen jäässä ja liikennemäärät ovat vähäisiä. Sitten kun tiet ovat enimmäkseen ilman jääpeittoa, liikennemäärät ovat suuria ja nopeudet korkeita, nastat kuluttavat nopeasti urat tiehen. Jos joskus käyt ajamassa sellaisessa maassa, missä käytetään suolaa mutta ei nastarenkaita, niin huomaat kyllä eron.

Pekki

Suomessa on edelleen olosuhteita, joissa ei kitkarenkailla pääsisi edes kotoa pois. Tämä on vaan fakta. Tätä voi nykytalvina jatkua useita viikkoja. Meilläkin päin on keskimäärin 5-10 autoa talvella ojassa muutaman kilometrin matkalla juuri näillä liukkaimmilla keleillä, renkaista riippumatta, mutta itse ainakin haluan pysyä tiellä kun on peilijäätä ja vettä päällä, mitä on tosiaan pahimmillaan useita viikkoja talvesta. Ei oikein ole työssäkäyvänä ihmisenä mahdollisuutta valita, että ei käy töissä koska on liian liukasta ajamiseen saati kävelemiseen ilman nastakenkiä...

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.03.16 - klo:12:15
En ole suolauksen kannattaja vähääkään...mutta paljaita asfalttejakelejä on ilman suolaakin, ja on täysin järjetöntä ajaa nastoilla tuollaisilla teillä...vähentäkää vauhtia liukaalla kelillä,niitä ei talveen paljoa mahdu ja aika säästö on marginaalinen,tai sit pysykää kotona....

Lalli

Onkohan siinä miten paljon perää että suola/urea kuluttaisivat asfalttia merkittävämmin kuin esim nastarenkaat?

Niin kauan kuin raskas liikenne ajelee kesärenkailla niin suolaa tullaan talvisin kylvämään pääväylille.

Tänä talvena etelässä on näkynyt poikkeuksellisen vähän suola- autoja mikä on erittäin hyvä juttu. Kunnon liukkaita ollut ilmeisesti vähän.

Silti jos ajaa Kehä1 -> Kehä2 välin Turun motaria niin varmaan 10 cm syvät urat kalvautuneet...

Toledo 1.2 Tsi

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Pekki - 21.03.16 - klo:13:58
Suomessa on edelleen olosuhteita, joissa ei kitkarenkailla pääsisi edes kotoa pois. Tämä on vaan fakta. Tätä voi nykytalvina jatkua useita viikkoja. Meilläkin päin on keskimäärin 5-10 autoa talvella ojassa muutaman kilometrin matkalla juuri näillä liukkaimmilla keleillä, renkaista riippumatta, mutta itse ainakin haluan pysyä tiellä kun on peilijäätä ja vettä päällä, mitä on tosiaan pahimmillaan useita viikkoja talvesta. Ei oikein ole työssäkäyvänä ihmisenä mahdollisuutta valita, että ei käy töissä koska on liian liukasta ajamiseen saati kävelemiseen ilman nastakenkiä...

Ihan mielenkiintoista. Talvirengaskausina tulee ajettua noin 30 - 35 000 km joka vuosi. Joudun työaikana siirtymisiin käyttämään yksi-, kaksi-, kolmi- kuin nelinumeroisiakin teitä - käytännössä ihan ympäriinsä Suomea. Kertaakaan ei ole vielä oman rengasvalinnan takia jäänyt töitä tekemättä tai että olisin edes ollut myöhässä. Toisten rengasvalintojen myötä kyllä, kun kesäaikaan oon jonotellut tietyöjonossa. ;D
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 21.03.16 - klo:14:00
Onkohan siinä miten paljon perää että suola/urea kuluttaisivat asfalttia merkittävämmin kuin esim nastarenkaat?
Kiveä ja bitumia suolat eivät syö. Vaikutus ei ole siis kemiallinen vaan fysikaalinen. Suolojen vaikutus tulee märkyyden, jäätymistymiskertojen ja suolojen kiteytymisen kautta. Nuo tekijät kiihdyttävät merkittävästi nastarenkaan kuluttavaa vaikutusta. Kuivalla asfaltilla nastaregas kuluttaa tietä paljon vähemmän kuin märällä. suolojen kiteytyminen ja veden jäätyminen jatkavat siitä työtä, minkä märkää asfalttia syöneet nastat ovat aloittaneet.

vasara

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.03.16 - klo:09:48
Nastarenkaille pitäis olla vähintään 300â,¬ lisävero ostaessa rengassarja jo halvimmassakin rengaskoossa, ja tuo summa alentaan kitkojen hintaa. On järjetöntä laittaa joka talvi tieinfra sellaiseen kuntoon että vituttaa ajella noita suomen teitä. Uria tiessä ,niikuin kusiränniä pitkin ajelis, melu sietämätön urissa ja lisäksi renkaat kuluu 3 krt nopeammin kuin kilpailija mailla tien karkeuden vuoksi. Tienhoito velkaa on miljardi euroa valtiolla, tiet vaan huononee ja silti tää peli vaan jatkuu...on tää ihmevaltio ja päätäjät ja autoilijat täällä, ei tuu ikinä toimiin tää homma kestävällä pohjalla. Asfalttipölyä harmaana maisemat, tätä jatkuu vielä kk ajan. Ei mitään järkeä.... >:(
Se 'asfalttipöly' on hiekoituspölyä.. ja tottahan se vituttaa näin keväisin. Suomen kilpailijamaissa, jotka sijaitsevat yhtä pohjoisessa, ajetaan myös nastarenkailla. Suomessa pitää lämmittää taloja enemän kuin eteläisemmissä 'kilpailijamaissa'.. olosuhteiden pakolle ei oikein mitään voi ja se myös maksaa.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.03.16 - klo:14:26
Se 'asfalttipöly' on hiekoituspölyä.. ja tottahan se vituttaa näin keväisin. Suomen kilpailijamaissa, jotka sijaitsevat yhtä pohjoisessa, ajetaan myös nastarenkailla. Suomessa pitää lämmittää taloja enemän kuin eteläisemmissä 'kilpailijamaissa'.. olosuhteiden pakolle ei oikein mitään voi ja se myös maksaa.

Syksyisin auto pysyy ihan siistinä siihen asti kunnes ensimmäisiä piikkipyöriä ilmaantuu liikenteeseen. Tuo auton peittävä töhnä ei ole hiekoituspölyä, se on nastojen irroittamaa "mujua".
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

vasara

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 21.03.16 - klo:14:31
Syksyisin auto pysyy ihan siistinä siihen asti kunnes ensimmäisiä piikkipyöriä ilmaantuu liikenteeseen. Tuo auton peittävä töhnä ei ole hiekoituspölyä, se on nastojen irroittamaa "mujua".
Kesällä teitä ei hiekoiteta. Talven jäljiltä hiekkaa on joka paikka täynnä ja kun kelit on nyt olleet kuivia, niin jopas pölisee.. nastarenkaat ei sadassa vuodessakaan irroita sellaista määrää 'mujua', joka joka talvi kaduille syydetään hiekoituksena. Täysin turhaa touhua hiekoitus ja suolaus.. nastarenkaila kyllä pärjää jääpinnalla :)
Ainoastaan raskas liikenne tarvitsee suolausta ja hiekoitusta.. ne ovat siis syypäitä kevätastmaan eikä nastarenkaat. Suolaamattomat jäiset kuivat maantiet ei myöskään kulu talvella läheskään yhtä nopeasti kuin suolatut, eli märät. Tutkimusten mukaan märkä tie kuluu 3-7 kertaa nopeammin kuin kuiva.

seaboss

Enpä ole idiootimpaa väitettä kuullut kuin että hiekotuspölyä se vaan on. Tosiasiassa valtateiden varret on harmaana nastojen aiheuttamaan asfalttipölyä, piste. TM:ssa oli joskus 80-luvulla laskettu tuo tonnimäärä mitä nastat vuodessa teitä kuluttaa, en muista sitä enää,mutta valtava luku se oli, niin suuri etten usko edes hiekoitussepeliä vuodessa sitä määrää kulutettavan. Suomessa on loppu syksystä heti autot graniitinharmaita ku nastapellet on päässet tunkin varteen, silloin ei vielä hiekoituksi ole edes aloitettu.

JakeS

Suolauksen tarkoitus on myös helpottaa henkilöautoliikennettä, ei pelkästään rahtiliikennettä. Mikäli tiet ruuhkasuomessa olisivat samanlaisilla polanteilla kun pohjoisessa niin eteläsuomen liikennemäärillä vahinkojen määrä olisi suuri.
Tilanne vain suomessa vs ruotsi on sellainen, että tieverkoston kunto rapisee silmissä ja siinä ei nastarenkaiden käyttäjät helpota yhtään. Mikäli raskaalle kalustollekin tulisi nastat niin se olisi siinä. Vastoin yleistä täälläkin esiintyvää luuloa raskaskalusto ajaa talvipinnoilla niin kuin minäkin tällä hetkellä. Niissä olosuhteissa kun näillä jäädään kiinni ei nastojen käyttämisestä ole hyötyä.
Polttoainejakeluautoissa ja vastaavissa on eturenkaita nastoitettu kääentyvyyden parantamiseksi. Näissä autoissa kun on säiliö moniosainen ja purkutapahtumista johtuen saattaa tulla tilanne ettö etuakselilla on liian vähän painoa. Myöskin palolaitos käyttää ainakin edessä nastoja.
Niin, ja täällä pohjoisessaki  tien pinnat aivan surkeassa kunnossa vaikka liikennemäärät pienempiä.

Monissa euroopan maissa suolaa käytetään aivan tolkuttomia määriä. Ennakoiva suolaus tarkoittaa sitä, että suolakasoja näkyy teiden varsilla. Suolausta tehdään vielä huomattavasti kylmemmissä olosuhteissa kun täällä jote  vuositasolla suolauksen tuoma rasite ei taida olla juurikaan pienempi kuin täällä mutta silti tien pinta ei yhtä karhea kuin suomessa joten turha on väittää etteikö nastarenkaalla olisi asiaan osuutta.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

JFabiaK

#83
Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.03.16 - klo:14:59
Enpä ole idiootimpaa väitettä kuullut kuin että hiekotuspölyä se vaan on. Tosiasiassa valtateiden varret on harmaana nastojen aiheuttamaan asfalttipölyä, piste. TM:ssa oli joskus 80-luvulla laskettu tuo tonnimäärä mitä nastat vuodessa teitä kuluttaa, en muista sitä enää,mutta valtava luku se oli, niin suuri etten usko edes hiekoitussepeliä vuodessa sitä määrää kulutettavan. Suomessa on loppu syksystä heti autot graniitinharmaita ku nastapellet on päässet tunkin varteen, silloin ei vielä hiekoituksi ole edes aloitettu.
Mistähän se "viisaus" nyt kumpuaa? Mutuilua lennokkaimmillaan (?). Nastarenkaita ei voi yksin syyttää näistä märistä ja kuluvista suolateistä - keskeinen ongelma on suolaus, joka pitää tiet märkinä myös pakkaslämpötiloilla aina -7 asteeseen saakka.
Ja teidenvarsien harmaus on seurausta suolan kuivumisesta, ajellaan kuin "suola-aavikolla".

Ei se suolattu tie muualla Euroopassa pysy kovemmilla pakkasilla sulana kuin Suomessa, vaikka JakeS on niin antanut ymmärtää.
Kyllä se täällä Suomessa on kaiken kaikkiaan talviaikaa ajatellen suhteettoman suurta tämä teiden rapauttaminen.

Kitkarenkaiden lamellit ovat vähintään yhtä syyllisiä suolatun asfaltin kulumiselle kuin nastarenkaat. Jos nastarenkaat tulisivat kielletyiksi ja jatkettaisiin entiseen malliin suolausta, niin teiden kulumisilta ja urautumisilta ei voisi välttyä suolatuilla osuuksilla.

Meillä on ikäänkuin kolme lämpötilavyöhykettä, joilla liikutaan talviaikaan: miinuslämpötilat (pakkanen), pluslämpötilat ja niiden välissä suolauksen seurauksena 0 - -7 astetta. Ja näille alueille on löytynyt renkaatkin.  ;)

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

lao

Mikähä tilanne olisi jos nastarenkaista pitäisi maksaa haittaveroa vuodessa esim. 100 EUR/ajoneuvo vuotoisen ajoneuvoveron maksun yhteydessä? Tämä maksu olisi vielä kohtuullinen, mutta voisi ohjata porukkaa tietyissä tilanteissa käyttämään kitkarenkaita nastojen sijaan. Tässä kohtuullisessa maksussa näen vain yhden erittäin suuren riskitekijän, vaikka edelleen 50% autoista olisi nastoilla varustettuja ns. karhentamassa pintoja. Tämä riskitekijä on autoilu pienellä budjetilla eli mitä laitettaisiin siihen perheen kakkosautoon tai yksinhuoltajan Corollaan, jossa ainoa elektroninen aktiivinen turvavaruste on ABS-jarrut ja välttämättä ei aina edes sitä? Kyllä juuri näissä niissä rengaskuluissakin valitettavasti säästetään. Heikko tai kulunut kitkarengas on todellinen riskitekijä, etenkin jos yhdistetään heikko auto heikon renkaan ja kokemattoman kuskin kanssa.  Saati sitten törmäystilanteessa lapset takapenkillä 90-luvun Corollassa vrt. uusi auto.

Se on taasen aivan eri juttu, kun kokenut kuljettaja ajaa hyväkuntoisilla huipputason keskieuroopan kitkoilla tietäen, mitä on alla sekä auto on viimesen päälle varusteltu nelivetoinen uusi iso auto. 
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.03.16 - klo:13:56
Nastojen kuluttava vaikutus on alhaisempi siellä, missä tiet ovat nastakaudella enimmäkseen jäässä ja liikennemäärät ovat vähäisiä.
Voisi olla näin, tosin tarvitsee varmaan tutkimustuloksia voimakkaasta positiivisesta korrelaatiosta ennen kuin uskataa siirtyä tämän väitteen puolelle.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.03.16 - klo:13:56
Sitten kun tiet ovat enimmäkseen ilman jääpeittoa, liikennemäärät ovat suuria ja nopeudet korkeita, nastat kuluttavat nopeasti urat tiehen.
Hmm, taitaa kuitenkin olla niin että se suuri liikennemäärä ja nastat kuluttavat ensin pois sen jään, ja kun se on poissa niin kuluu se asfaltti.

Se on totta että jäisellä tiellä nasta ei kuluta asfalttia mutta jos liikennemäärä on edes kohtuullinen niin yleensä käytetyltä ajolinjalta jää kuluu hetkessä pois.
Ja sitten kuluu asfaltti.

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 21.03.16 - klo:14:00
Niin kauan kuin raskas liikenne ajelee kesärenkailla niin suolaa tullaan talvisin kylvämään pääväylille.
Väitänpä että asia on niin päin että Suomessa raskas liikenne ajaa kesälläkin n.s. talvirenkailla.
Nastarenkaita raskaassa kalustossa ei näe kuin tukki- ja jakeluautoissa.
Siksi ettei niitä tarvitse kuin äärimmäisen huonoissa olosuhteissa. Ihan kuin henkilöautojenkin kanssa.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.03.16 - klo:15:17
Kitkarenkaiden lamellit ovat vähintään yhtä syyllisiä suolatun asfaltin kulumiselle kuin nastarenkaat. Jos nastarenkaat tulisivat kielletyiksi ja jatkettaisiin entiseen malliin suolausta, niin teiden kulumisilta ja urautumisilta ei voisi välttyä suolatuilla osuuksilla.

Onkohan tätä tutkittu?
Maallikkona tuntuu että kumilla saa kiveä hangata aika pitkään että saa saman kulumavaikutuksen kuin nastalla kertavetäisyllä.
Vaikka olisi suolaa tai kusta, eikun ureaa, välissä.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: lao - 21.03.16 - klo:15:20
Se on taasen aivan eri juttu, kun kokenut kuljettaja ajaa hyväkuntoisilla huipputason keskieuroopan kitkoilla tietäen, mitä on alla sekä auto on viimesen päälle varusteltu nelivetoinen uusi iso auto.
Eipä auta mm. jarrutushidastuvuudessa (pysähtymismatka), jossa ratkaisevina tekijöinä ovat renkaan kitkaominaisuudet. Valitettavasti talvella (=oikea talvikeli) nämä keskieurooppalaiset ovat kaikkein huonoimmat "lailliset" renkaat. K-E-kitkat ovat välikelin renkaat; siis renkaat jotka toimivat samalla lämpötola-alueella, jolla suola pitää tien märkänä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.03.16 - klo:11:37
Ei tämä suolaaminen ole palvellut muita kuin Keski-Euroopan kitkarenkailla ajavia - ja nämä kuskit täällä ovatkin ylistäneet renkaitaan aivan ylivertaisiksi; tosin sitten niin todellisissa talvikeleissä kuin kesäkeleissäkin nämä K-E-kitkat (="välikelin renkaat") on todettu aivan surkeiksi. ::)

Niinpä niin, ikuinen muna ja kana -ongelma. Niin kauan kun etelä-suomen tiestöt ovat paljaalla asfaltilla (märkänä tai kuivana, riippumatta ulkolämpötilasta tai suolauksen määrästä), on KE-kitka kyseiseen olosuhteeseen paras valinta. Kukaan ei missään ole väittänytkään että KE-kitka on parempi kesärenkaana kuin kesäkumi tai parempi jäällä kuin skanditalvikumi. Lehtien testeissä on kuitenkin kiistattomasti todistettu että skanditalvikumit ovat paljon huonompia niissä olosuhteissa joita on ollut valtaosa päivistä tänä talvena etelä-suomessa.

Lainaa
Talvirenkailla pärjää parhaiten Suomalaisessa talvessa.

Matti Nykäs-ismit jatkavat nähtävästi vyöryään  ::) Soumi Somalaisille ja Hangosta Utsjokeen samat kumit kaikille, siinäpä vasta oiva neuvo.  ::) ::) ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JakeS

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.03.16 - klo:15:17
Mistähän se "viisaus" nyt kumpuaa? Mutuilua lennokkaimmillaan (?). Nastarenkaita ei voi yksin syyttää näistä märistä ja kuluvista suolateistä - keskeinen ongelma on suolaus, joka pitää tiet märkinä myös pakkaslämpötiloilla aina -7 asteeseen saakka.
Ja teidenvarsien harmaus on seurausta suolan kuivumisesta, ajellaan kuin "suola-aavikolla".

Ei se suolattu tie muualla Euroopassa pysy kovemmilla pakkasilla sulana kuin Suomessa, vaikka JakeS on niin antanut ymmärtää.
Kyllä se täällä Suomessa on kaiken kaikkiaan talviaikaa ajatellen suhteettoman suurta tämä teiden rapauttaminen.

Kitkarenkaiden lamellit ovat vähintään yhtä syyllisiä suolatun asfaltin kulumiselle kuin nastarenkaat. Jos nastarenkaat tulisivat kielletyiksi ja jatkettaisiin entiseen malliin suolausta, niin teiden kulumisilta ja urautumisilta ei voisi välttyä suolatuilla osuuksilla.

Meillä on ikäänkuin kolme lämpötilavyöhykettä, joilla liikutaan talviaikaan: miinuslämpötilat (pakkanen), pluslämpötilat ja niiden välissä suolauksen seurauksena 0 - -7 astetta. Ja näille alueille on löytynyt renkaatkin.  ;)
Jonkin verran on tullut ajettua talviaikaan (ihan työksenikin) suomen ulkopuokella ja mittarin näyttäessa n. -15 asteen pakkasta niin tiet silti sulana suolauksesta. Tätä kokemusta kaipaavan ei taida tarvita ruotsia pidemmälle mennä.
Monissa maissa missä ei aurauskalustoa ole samalla tavalla kuin Suomessa hoidetaan koko talvikunnossapito lähinnä tolkuttomalla suolauksella.
Vaikka mulla mitään faktaa ei olekaan niin en jaksa mitenkään uskoa kitkojen lamellien kulutavan tiestöä lainkaan siihen malliin kuin nastojen.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy