Leon Mk4 jälkiasennus varusteet/osat ym. auton muokkaaminen

Aloittaja MikHei, 12.03.21 - klo:23:38

« edellinen - seuraava »

TemeW

VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita



Joakimmo

Harmittaa pikkaisen Leonin äänieristys. Onko joku tehnyt tai ottanut selvää, että minkälainen äänieristys tähän kannattaisi teettää? Tai jotain muita vinkkejä renkaiden vaihdon lisäksi?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Joakimmo - 14.04.21 - klo:15:19
Harmittaa pikkaisen Leonin äänieristys. Onko joku tehnyt tai ottanut selvää, että minkälainen äänieristys tähän kannattaisi teettää? Tai jotain muita vinkkejä renkaiden vaihdon lisäksi?

Itsellä on mielessä ostaa jälkikäteen konepellin alle eriste, joka näyttää puuttuvan ainakin hybridimallista. Netissä olevissa videoissa se näyttää puuttuvan monista, mutta joissakin 1.5 eTSI malleissa se näyttää olevan, joten en tiedä onko vaan hybridin erikoisuus. Ei-hybridissä voisi auttaa myös tavaratilan välikannen alla olevan tilan käsittely äänenvaimennusmateriaalilla. Nyt se taitaa olla paljaana?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Konepellin alle laitettava eriste taitaa auton sisälle vaimentaa lähinnä mahdollisia resonaatioääniä konepellistä, eli hyöty aika marginaalinen. Pyörän koteloiden vaimennus taitaisi olla tehokkain keino, jos äänet vaimenevat kerran tehokkaasti jo renkaiden vaihdolla?

pasi

Lainaus käyttäjältä: Joakimmo - 14.04.21 - klo:15:19
Harmittaa pikkaisen Leonin äänieristys. Onko joku tehnyt tai ottanut selvää, että minkälainen äänieristys tähän kannattaisi teettää? Tai jotain muita vinkkejä renkaiden vaihdon lisäksi?
Liityn tästä kiinnostuneiden joukkoon. Muutos Ocu III+16" kitkat -> Leon Excellence phev + 17" kesärenkaat oli kyllä melko jyrisevä.
Osa selittyy rengastuksen erolla mutta silti melua tahtoisi vähemmäksi. Vähän pilaa muuten erinomaisen tuntuista autoa.

Harkinnassa lisäeristyksen teettäminen, olisiko rahansa väärtiä. Ovet, rengasholvit, takakontin lattia ainakin olisi vielä suht edullisesti kai tehtävissä.

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.03.21 - klo:11:33
Sellainen havainto on, että myös 5F ST -Leonin kattotelineet käyvät tähän uuteen KL8 -malliin. Myyjä vahvisti asian. Minulla siirtyvät siis jo kolmanteen Leoniin. Eli helpottanee etsintää, kun voit ostaa/etsiä isommalla kammalla. Tarvikeliikkeistä uskon, että saat halvemmalla ihan ehdat Thulen telineet. Ne jäänevät sinne 200 EUR tuntumaan.

https://www.rameder.fi/kattotelineet-suksitelineet/autokohtaiset-kattotelineet/?cnid=6604c2b87122142b0696cf255db9cb52&actcontrol=alist

Onneksi tosiaan 5F korimallin Thule kattokaiteet sopii myös uuteen Leoniin. Itsellä jalat thule edge flush railit ja kiskot wingbar edge 86. Mielestäni sopii ihan ok ulkonäköön eikä auto näytä ihan kammottavalta. Lähinnä tarkotus pitää maastopyörää katolla ja nyt tullut myös puutavaraa haettua.

Ostin torista käytettynä kaksi thulen proride pyörätelinettä yhteensä viidellä kympillä. Kattokaiteet ja jalat Seat Club Finland fb ryhmästä edellisestä 5f Leonista ylimääräiseksi jääneenä.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

miz

Lainaus käyttäjältä: pasi - 14.04.21 - klo:21:09
Liityn tästä kiinnostuneiden joukkoon. Muutos Ocu III+16" kitkat -> Leon Excellence phev + 17" kesärenkaat oli kyllä melko jyrisevä.
Osa selittyy rengastuksen erolla mutta silti melua tahtoisi vähemmäksi. Vähän pilaa muuten erinomaisen tuntuista autoa.

Harkinnassa lisäeristyksen teettäminen, olisiko rahansa väärtiä. Ovet, rengasholvit, takakontin lattia ainakin olisi vielä suht edullisesti kai tehtävissä.

Ovet ja takapää olisi maksanut sk-autosoundilla n. 1200 euroa.
Teetän siellä ensiviikolla pelkät ovet hintaan 700. Niitä en uskalla lähteä availemaan ettei riko mitään, ja tulee kerralla hiljaista ilman pelkoa resonoinneista.
Takapään ja takapenkin alusen laitoin itse, tarvikkeet reilun satasen ja yksi ilta meni aikaa.

Liikkeessä olisivat varmasti tehneet pykälää paremmin tuon, nyt jäi eristämättä se osa takapyörän kaarista joka on takapenkin reunoilla. Muu verhoilu lähti aika helposti sen verran että sai stp black goldia ja stp spleniä kiinni pintoihin, mutta tuohon penkin reunojen verhoiluun en uskaltanut koskea kun siellä on mm turvatyynyt.
Samoin takaluukun kannen jätin koskematta, en laita sinne mitään lisäpainoa sähkökuukun vuoksi. En sitten tiedä olisiko se kilo tai pari mitään vaikuttanut.

Aikalailla paljasta pintaa tuolla oli, pari kämmenen kokoista suikaletta jotain pehmeää vanua oli pyörän kaarissa kiinni verhoilun alla.
Tuosta bulk paketista jäi butyylimattoa sen verran että voi myöhemmin vetää vielä etupäästä pyöränkaaret ja jalkatilan, jos ja kun tuota verhoilua saa helposti sen verran auki.

Pelkästään takapään teko tuntui hiljentävät sieltä kantautuvaa ääntä, ja muuttavan ääntä ”kiinteämmäksi” (klonk-> thump). Pelkästään tuo ei kuitenkaan kovin suurta apua tuo eteen saakka.

veski

Moikka,

Oletteko roiskeläppiä asentaneet, eteen saisi noin satasella läpät? Niiden asentaminen ei taida mitään avaruustiedettä olla, joten lähinnä osien hinta kiinnostaa. Aika paljon tosiaan on karsittu järkeviä varusteita autosta ja korvattu hilavitkuttimilla. En olisi ensimmäisenä pissapojan anturia tai lämmitettäviä pesusuuttimmia laittanut pois ”suomiautoista”. Tosin eipä tarvitse aina säikähtää sitä hälytysääntä, mikä kilahti pissapojasta 😅

Itselle tulossa ihan perusvarusteinne Xcellence farkku. Otin maassa olleen kipon, kun ei jaksa odotella tehtaalta asti.

mipefin

#40
Lainaus käyttäjältä: veski - 23.04.21 - klo:15:14
Moikka,

Oletteko roiskeläppiä asentaneet, eteen saisi noin satasella läpät? Niiden asentaminen ei taida mitään avaruustiedettä olla, joten lähinnä osien hinta kiinnostaa. Aika paljon tosiaan on karsittu järkeviä varusteita autosta ja korvattu hilavitkuttimilla. En olisi ensimmäisenä pissapojan anturia tai lämmitettäviä pesusuuttimmia laittanut pois ”suomiautoista”. Tosin eipä tarvitse aina säikähtää sitä hälytysääntä, mikä kilahti pissapojasta 😅

Itselle tulossa ihan perusvarusteinne Xcellence farkku. Otin maassa olleen kipon, kun ei jaksa odotella tehtaalta asti.

Oletko varma että autossa ei ole etuläppiä jo valmiina? Käsittääkseni Suomen maahantuoja laittaa ne kaikkiin, itselläkin oli. Takaläpät oli marmoritiskiltä 66e muistaakseni.

Edit: Jaa, eipä niitä kaikissa näemmä ole, nettiauton kuvista päätellen about puolessa on ja puolessa ei.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

veski

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 23.04.21 - klo:17:11
Oletko varma että autossa ei ole etuläppiä jo valmiina?

Kovasti oli kauppaamassa etuläppiä, kun kysyin niiden perään, taidan tilata etu/takaläpät ja asennella itse, osanumerot löytyikin ketjusta, kiitokset postaajalle!

Toivottavasti kippo on yhteensopiva Webaston latausaseman kanssa. En siis ottanut mistään selvää ennen kuin auton tilasin  ::)




Olaz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 23.04.21 - klo:17:11
Oletko varma että autossa ei ole etuläppiä jo valmiina? Käsittääkseni Suomen maahantuoja laittaa ne kaikkiin, itselläkin oli. Takaläpät oli marmoritiskiltä 66e muistaakseni.

Edit: Jaa, eipä niitä kaikissa näemmä ole, nettiauton kuvista päätellen about puolessa on ja puolessa ei.

Marraskuussa tai aiemmin tilattuihin tuli etuläpät "vakiona" ilman lisähintaa, joulukuusta eteenpäin tilattuihin ei enää.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Nyt on ovetkin tehty, tässä ensihavainnot.

Kokonaismelun tasoon ei ole kovin suurta merkitystä karkeilla teillä, vähänkin sileämmällä pinnalla huomaa äänen hiljentyneen kun renkaiden jyrinä ei ole hallitseva.

,,änen sävy on tapauksessa miellyttävämpi (jos melusta voi käyttää sanaa miellyttävä) ja puheesta saa ympäri autoa helpommin selvää, ja voi puhua vähemmällä äänen korottamisella.

Vakiokaiuttimien ääni parani erittäin selvästi, bassopää toistaa nyt eri äänen sävyjä melko mumisevan basson sijaan.
Ovista ei kuulu enää mitään ylimääräisiä ääniä tai resonansseja musiikkia kuunneltaessa tai huonolla tien pinnalla.

Samalla toki kyselen itseltäni että miksen samalla asennuttanut uusia erkkasarjoja, laitoinkin jo kyselyä että onko järkeä laittaa ilman dsp vahvistinta  :)
Koko paketin hinta dsp vahvistimella (1500 Eur) on nyt mulle liikaa, katsotaan löytyykö joku budjettiystävällisempi ratkaisu.

Kannattaako sitten vaimentaa? Joo, mun mielestä kannattaa, mutta melko kallista on teetettynä. Varsinkin jos äänentoistoa meinaa parantaa niin ihan ehdoton on tuo ovihoimma.

Rengasmeluun tuolla on aika vaikea saada huomattavaa parannusta, mutta koitetaan nyt vielä se etupään kaarien ja lattian vaimennus kun STP Black Goldia jäi vajaa 4 mattoa paketista perän käsittelyn jälkeen.

Halvin ja toimivin keino hiljennykseen on edelleen se maltillinen rengaskoko ja hiljaiset renkaat.

mikama83

Onko ovipaneelin takana minkälaista vaimennusta? Apukuskin ovi resonoi mulla jos kovempaa kuuntelee musiikkia ja auttaa jos kädellä painaa sitä harmaata osaa joka on paneelin yläosassa.

Ja jos on ohjeita ovien purkamiseen niin kiinnostaa kyllä  :)

miz

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.04.21 - klo:05:59
Onko ovipaneelin takana minkälaista vaimennusta? Apukuskin ovi resonoi mulla jos kovempaa kuuntelee musiikkia ja auttaa jos kädellä painaa sitä harmaata osaa joka on paneelin yläosassa.

Ja jos on ohjeita ovien purkamiseen niin kiinnostaa kyllä  :)

Eipä siellä tainnut olla mitään missään välissä.
Mulla resonoi myös oikea etuovi talvipakkasilla tyhjäkännillä. Ja muutenkin satunnaista helinää/kitinää.

Ammattilaisella meni vajaa 1,5 tuntia per ovi. Ohjeilla menee varmaan pari iltaa amatöörillä jos meisseli pysyy kädessä ja tarvikkeisiin pari sataa. Ellei riko mitään matkalla  :)

miz

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.04.21 - klo:05:59

Ja jos on ohjeita ovien purkamiseen niin kiinnostaa kyllä  :)

Nuo tarkat ohjeethan löytyy muuten erwinistä. Maksaa alle kympin tunnin käyttöoikeus, ja voi napata vaikka PDF:nä talteen.

Kävin kurkkaamassa kun mietin että pitäiskö vaihtaa uudet erillissarjat oviin ja a-pilareihin. Riskittömin vaihtoehto tietty olisi ajaa auto liikkeen pihaan ja teettää työ ammattilaisella niin menisi kerralla maaliin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 30.04.21 - klo:01:45
Halvin ja toimivin keino hiljennykseen on edelleen se maltillinen rengaskoko ja hiljaiset renkaat.
Tämä olikin yksi syy miksi päädyin Xcellence varusteluun vaikka se tuntui hieman pappamaiselta kromeineen ja jalopuujäljitelmineen. Onneksi valkoisessa autossa kromit eivät niin erotu ja jalopuujäljitelmä on riittävän tumma.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Nappasin erwinistä purkuohjeet ja vaimensin myös takapyörien kaaret sisältä.

Etupään verhoilukankaiden alle kurkkasin kun ajattelin käsitellä vielä kaaret, siellä on paksua solukumia ja huopaa verhoilukankaan alla ympäriinsä. Ei siis maksa vaivaa availla ellei meinaa purkaa koko sisustaa ensin.

Sk-autosound asentaa vielä uudet erkkasarjat kaikkiin oviin, dsp jää toistaiseksi ainakin laittamatta. Takakajarit on kyllä surkeat kapistukset, pahviset kokoäänialueen pöristimet jotka vaan sotkee ääntä.

Auto on sen verran hiljaisempi nyt, että motarillakin on ihan siedettävää kuunnella musiikkia ja jutella lasten kanssa takapenkille.
Etukajareiden kanssa voisi periaatteessa kyllä elää, ovien vaimennus paransi todella paljon äänen laatua ja erottelua.
Laitetaan kuitenkin eteen ja taakse samaa sarjaa, jonka voi sitten vielä parantaa erillisellä vahvistimimella myöhemmin.

b1mpo

Takakaiuttimet on autoissa tarkoituksella vaimennettu ala- ja yläpäästä tehtaan audiosuunnittelussa. Takakajareita ei suositella samanlaisiksi etukajareiden kanssa. Eli soitin ei lykkää edes taakse "parempaa" soundia. Takaovet soivat kumman hyvin vaimennuksen ja soittimen ohjelmoinnin jälkeen 3fl octaviassa, mutta en juuri käytä sitä äänitilaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

#50
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.05.21 - klo:14:33
Takakaiuttimet on autoissa tarkoituksella vaimennettu ala- ja yläpäästä tehtaan audiosuunnittelussa. Takakajareita ei suositella samanlaisiksi etukajareiden kanssa. Eli soitin ei lykkää edes taakse "parempaa" soundia. Takaovet soivat kumman hyvin vaimennuksen ja soittimen ohjelmoinnin jälkeen 3fl octaviassa, mutta en juuri käytä sitä äänitilaa.

Takakaiuttimet tässä seatissa on täysin pskat. 5f oli siltä osin parempi.
Vaimennuksen jälkeen ne on edelleen käyttökelvottomat takana istuvillekin. Sotkee vaan etupäästä saatavan osapuilleen siedettävän äänen.

SK-autosound suosittelee juurikin samaa settiä eteen ja taakse.
Jos haluaa isompaa parannusta niin sitten erillinen vahvistin ja prosessori mukaan.

Edit:
Niin siis tuolla takapäällä on haussa se että ääni olisi kohtuullisen tasapainoinen ja laadukas sekä edessä että takana jos vaikka kaikki 5 henkeä kuuntelee samaa (eikä puolet luurit päässä kuten yleensä :) ).

Jos takakajarit on mukana toistossa niin tietysti heikkenee stereokuvat sun muut, eikä vaiheet ja viivetkään ole täysin hallussa, mutta tämä on ihan tietoinen valinta eikä tässä tapauksessa haittaa. Katson (ja toivon) kuitenkin olevan parannus alkuperäiseen honotukseen ja täydelliseen yläpään puutteeseen.

b1mpo

#51
Ihan kuinka vaan. Stereot on stereomusiikkia varten. Stereot tuottavat äänimaailman stereona, jossa ylemmät taajuudet ovat merkitsevämpiä kuuloaistin rajoittuneisuuden takia. Siksi takana tarkoituksella ei ole hyvä yläpää, jottei stereokuva kärsisi. Stereoäänen on siis tarkoitus luoda soundstage. ,,änitaajuuksissa on viiveitä eri taajuuksilla eri verran. Sillä takapään "identtisellä" toistolla sotkee sitä edessä kuuluvaa äänimaisemaa, joka stereoäänessä on se juttu. Mutta kukin tavallaan. Satsaisin ne takakaiuttimien rahat parempaan etupäähän tai kaikki rahat dsp vahvariin. Ensin pitää olla ovet hyvin vaimennettu. Ihmeitä näissä ei siis kannata odottaa vaihtamalla kaiuttimia.

Ps. Jaa vastasitkin lisää. Pitää vielä sanoa se, että siltä soittimelta ajetaan dsp/equ läpi takakajareille musiikki. Sieltä ei tule todennäköisesti sitä samaa signaalia, mitä etukajareihin. Siksi en niihin takakajareihin rahaa ensimmäisenä laittaisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.05.21 - klo:17:09
Ihan kuinka vaan. Stereot on stereomusiikkia varten. Stereot tuottavat äänimaailman stereona, jossa ylemmät taajuudet ovat merkitsevämpiä kuuloaistin rajoittuneisuuden takia. Siksi takana tarkoituksella ei ole hyvä yläpää, jottei stereokuva kärsisi. Stereoäänen on siis tarkoitus luoda soundstage. ,,änitaajuuksissa on viiveitä eri taajuuksilla eri verran. Sillä takapään "identtisellä" toistolla sotkee sitä edessä kuuluvaa äänimaisemaa, joka stereoäänessä on se juttu. Mutta kukin tavallaan. Satsaisin ne takakaiuttimien rahat parempaan etupäähän tai kaikki rahat dsp vahvariin. Ensin pitää olla ovet hyvin vaimennettu. Ihmeitä näissä ei siis kannata odottaa vaihtamalla kaiuttimia.

Vaimennukset on kunnossa. Stereot nautitaan kotona, silloin kun autossa on muitakin on kiva että muutkin kuin kuski pystyy musiikkia kuuntelemaan.
Ja vaikka on vaimennettu niin ei tuo Leon ole niin hiljainen että siitä tulisi erityisen nautinnollinen kuuntelupiste.
Yhden hengen kuuntelupiste ei siis ole haussa, vaan kohtuullisen tasapainoinen ääni jossa on alapäässäkin sävyjä.
Eikä tuo takaovien osalta mitään montaa sataa maksa.

Dsp vahvari tulee perässä jos on tullakseen. Ihmeitä en odota, mutta selkeää parannusta kyllä kuten 1p Leonissa vuosia sitten.

Voi silti hyvin olla että pelkällä dsp:llä äänen saisi ruuvattua paremmaksi kuin nyt valitsemallani tiellä, mutta kaiuttimien vaihdolla + dsp:llä taas saa paremman kuin alkuperäisillä kaiuttimilla..

pasi

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.05.21 - klo:13:30

Sk-autosound asentaa vielä uudet erkkasarjat kaikkiin oviin, dsp jää toistaiseksi ainakin laittamatta. Takakajarit on kyllä surkeat kapistukset, pahviset kokoäänialueen pöristimet jotka vaan sotkee ääntä.

Millainen sarja oviin menee? Paljonko tuli hintaa?

mikama83

Takakaiuttimet sotki myös Beats audion kanssa. Ihmettelin pitkään kun kuulosti surkealta eikä subbarikaan oikein potkinu että oliko tämä näin surkea varuste. Sound focus asetuksen kun muutti niin, että kohdistaa äänen etupenkeille niin sitten alkoi kuulostamaan siltä mitä odotin. Parempi äänentoisto kyllä tasoittaa hyvin kovempia rengasääniä. Kun bassoa tulee jo pienellä volumella niin se peittää hyvin renkaan "jyrinät".

Noi 18" Turanzat on sen verran miellyttävät ettei ole missään vaiheessa tullu mieleen alkaa edes konttia vaimentamaan. Paitsi tässä kun ollu tosi viileää keliä niin vähän noi humisee mutta kun lämpöä on enemmän kuin +5 astetta, niin alkaa nuokin toimimaan niin kuin pitää. Mutta jos ovista tai mistä vaan kuuluu ylimääräistä resonointia niin sitä en siedä yhtään vaan se pitää selvittää heti   :D

miz

Lainaus käyttäjältä: pasi - 03.05.21 - klo:21:11
Millainen sarja oviin menee? Paljonko tuli hintaa?

Asennettuna reilu 500, parin viikon päähän sain ajan.
Nämä tulee: https://www.sk-autosound.fi/tuotteet.html?id=21/190
Pitäisi toimia ok alkuperäisen vahvistimen kanssa, ja jää varaa parantaa dsp:n kanssa. Jää nähtäväksi pitääkö sekin lopulta laittaa jos nuo vaihe-erot kiusaa liikaa ja oman vahvistimen mahdolliset korjaukset häiritsee.

Ovien vaimennus on siis myös teetetty samassa paikassa, olisi pitänyt tajuta laittaa kaikki kerralla..

Katsotaan asennuksen jälkeen olisiko b1mpon suosittelema dsp edellä -taktiikka ollut järkevämpi, ei olisi ensimmäinen kerta kerta kun tulee valittua kiertotie maaliin.

Mikamalle voin suositella tuota ovien vaimennusta, auttoi myös kaikenmaailman resonointeihin.
Pelkästä kontin vaimennuksesta ei omien kokemusten mukaan ole kovin suurta iloa, ovien kanssa yhdessä jo enemmän.

Resonoinneista puheenollen, onko kellään muulla kuulunut jostain kojelaudan syövereistä mitään resonansseja? Talvella kuului välillä kun moottori oli tyhjäkäynnillä, ja nyt ajoittain remonttikuntoisilla teillä hiljaisilla nopeuksilla.

Daatta

ID.3:ssani takakaiuttimet eivät sotke äänikenttää, kun niitä ei ole. Jos olisi niin sellaiset kivat kaksoiskartiot. Silti tuo etupää soi yllättävän kivasti, esim. ex. Cupran Beats Audioon verrattuna. Yleisesti ottaen kuulostaa sairaalta jos takaa tulee liikaa ääntä, DSP:llä saa säädettyä sen äänikentan kojetaulun keskikohtaan mikä on just hyvä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

fyq

#57
Laitoin tässä linkissä esitellyt H&R:n -35mm madallusjouset: https://www.tuningblog.eu/en/categories/cars-from-az/sport-springs-seat-leon-314543/.

Vaikuttaa lyhyen kokemuksen perusteella onnistuneelta valinnalta omaan makuun, sopivasti napakampi ei liian matala eikä mikään kivireki.

Hankittu ebaystä saksalaiselta pbt-racingilta: https://www.ebay.de/itm/133637497394?fits=Model%3ALeon+Sportstourer%7CPlatform%3AKL8&hash=item1f1d6a6232:g:7doAAOSwFO5aWKeU

Samalle myyjälle on tullut juuri valikoimaan muitakin vaihtoehtoja esim. Vogtlandilla näemmä -45mm malleja. Sitten jos joku haluaa pilata autonsa kokonaan, niin Lowtecilla on ”MegaLow” coilover sarjoja Leoniin, jolla madallus on 145mm. En tiedä mitä muutoskatsastuksessa tuosta sanoisivat.

miz

Tässä tullut hyviä pointteja takapään kaiuttimien osalta.
Aiemmin vielä tutkailin noita asennuspaikkoja, ja tosiaan tuo takapään diskantti tulisi ikävän lähelle korvaa ja voisi tuoda ongelmia.

Taitaa siis vaihtua koaksiaaliin takapään asennus koska sitä dsp:tä ei nyt samalla kerralla tule.

Pertsaperustyyppi

Itselläni on Phev sports tourer excellencenä juuri samasta syystä. Täällä oli jossain mainittu että rengaspaineiden nosto 2,5 > suositeltu 2,6 bar pahensi rengasääniä. No laskin eilen paineet 2,5 ja ihan kuin melun sävy olisi muuttunut tummemmaksi. Tuntuvat edelleen rullaavan yhtä hyvin ja olevan jämäkät. Missähän menee turvallinen alaraja paineille? 225 leveät 45 profiilin renkaat ovat aika kantavat kumminkin. Contilla on uudet renkaat tarjolla joissa on vaimenusmateriaalia sisällä. Näistä olis mielenkiintoista nähdä testejä.


Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.05.21 - klo:09:19
Tämä olikin yksi syy miksi päädyin Xcellence varusteluun vaikka se tuntui hieman pappamaiselta kromeineen ja jalopuujäljitelmineen. Onneksi valkoisessa autossa kromit eivät niin erotu ja jalopuujäljitelmä on riittävän tumma.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy