Uuden auton maalipinnan kestokäsittelyt

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

Untamo

Itsekin heräsin tähän todellisuuteen, että jotain olisi tehtävä maalipinnalle. Vahata en jaksa/pysty(ei paikkaa) itse, joten kestokäsittelyt kiinnostaa. Luin tuon TM:n testin ja sen perusteella olen jo melkein tilaamassa tuon Autosmartin Silver Seal Nano 2K:n, koska hoidon helppous on miulle paljon tärkeämpi kuin kiillon täydellisyys.

TM:n testissähän painotettiin 80/20 kiilto vs. helppous ja itse painottaisin kutakuinkin päinvastoin;)

Semmosta aattosta vaan päähän pukkaa että joku tavan kesto/kovavahaus vois olla toinen vaihtoehto. Eikös tommonen vahapinta suojaa samallla myös naarmuilta yms. - pystyykö kestopinnoitteet samaan?

Markku J

#61
Laita molemmat, kuten minun autooni just laitettiin. Pohjalle Silver Seal ja sen päälle Autosmart Platinum -kovavaha.

Tätä palvelua saa ainakin täältä ja voin suositella laadukkaana: http://www.stuster.fi/1/

RoccoScientist

Aika pieneksi se vahan suojaus taitaa jäädä, enkä tiedä auttavatko nuo kestopinnoitteetkaan mitenkään kummemmin. Kyseessä on kuitenkin varsin ohut kerros, jonka rikkomiseen ei todennäköisesti kummoista rasitusta tarvita.

Niin ja jos kestokäsittelyn meinaat vahata, niin hiovat vahat ovat silloin kiellettyjä. Minua ohjeistettiin vieläpä niin, että kaksi kuukautta pitäisi odottaa ennen kuin laittaa mitään vahaa pintaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Untamo

Jaa niin, että molemmat... ditecissähän ei edes saa vahata - ilmeisesti autosmartissa saa... kukkaron mielestä tuo molemmat tuntuu ehkä vähän liioittelulta, vaikka pedanttiminä sitä haluaisikin.

Markku J

Autosmart Platinumin pitäisi olla tarkoitettu juuri Silver Seal One -kestokäsittelyn päälle. Pari viikkoa siinäkin täytyy pitää käsittelyillä väliä.

rob-s

Platinium kovavahassa ei ole lainkaan hiovia aineita joten soveltuu nimenomaan kestopinnoitteen jatkokäsittelyyn.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Untamo

Ok, mutta antaako vaha vielä päälle merkittävää lisäsuojaa? Enkös minä juuri siksi tuon kestopinnoitteen laittaisi, että ei tarvitsisi vahata...

Markku J

Ainakin vesi pisaroi maalipinnalla hienommin tuon vahan laiton jälkeen. Muuten en osaa arvioida sen järkevyyttä.

Edelliseen A4:ään tilasin saman käsittelyn (mutta eri vahalla - Autoglym HD) ja hienosti toimi siinä.

Untamo

Ai niin sulla on tuo Silver One eikä Silver Nano 2K. Ehkä se on Silver One on mullekin sopivampi kun on alle vuoden vanha auto. Pitääpä soitella asiasta. Näissä ilmeisesti erona ainakin hengittävyys, jotta uuden auton lakka saa kuivua.(???)

RoccoScientist

Minulla otettiin Silver Seal Nano 2K reilu kolme kuukautta vanhaan autoon. En usko, että sen lakan kuivumista tarvitsee nykyisin juurikaan odotella.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

rob-s

Silver One suositellaan käytettäväksi uusien autojen kanssa. Silver Nano yli 12kk ikäisiin. Tätä ajatellen käytettävyys riippuu myös siitä milloin auto on fyysisesti valmistunut ja maalattu. (jos on esim. Sports car centeristä ostettu se voi olla jopa 4 vuotta vanha uusi auto)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

RoccoScientist

Kai se on uskottava kun asiantuntija niin sanoo. =/ En muista, että olisi moisesta ollut ACW:ssä puhetta. Auto on kuitenkin valmistunut tehtaalla tämän vuoden puolella, joten ihan tuoreesta lakka- ja maalipinnasta oli kyse. Toisaalta kysäisin tuosta lakkapinnan kovettumisesta liikkeestä kun harkitsin kovavahauksen ottamista autoon jo toimitusvaiheessa ja heidän kantansa oli, että ei tarvitse ainakaan tuoreen maalipinnan takia enää nykyisin moista arastella.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Untamo

Auto kävi nyt sitten ottamassa itseensä Silver One -käsittelyn. Hyvältä näyttää ja vaikuttaa. Vuoden takuu, kuhan ei harjapesuun aja. Kattoo sitten vuoden kuluttua uudestaan, että mitä laittaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Untamo - 23.06.10 - klo:15:42
kuhan ei harjapesuun aja.

Eli käsinpesua sitten tiedossa koko vuodeksi, harjattomassa kun on turha kuvitella saavansa mitään puhtaaksi ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Untamo

Niinpä. Onneks nuo epäominkäsinpesut on melkein samanhintasia kuin koneet.

Terva

#75
Golfin käytin tänään prestan tuplavahauksessa. (nestevaha ja kovavaha). Paikkana Lappeenranta, pesuparkki ja hinta oli 120e. Työ kesti n. 3h.

Untamo

http://www.tkpp.fi/

Mie käytin tuolla Helsingin liikkeessä. 150e, sisältää yhden ilmaisen pesun kuukauden päästä. Palveluun olin erittäin tyytyväinen ja ymmärtääkseni myös jälkeen (jälettömyyteen), vaikka ei minulla nyt liiemmin vertailukohtia ole.

Ainut huomio, jonka tein, on että takuukortissa lukee takuu 12kk ja mainoksessa 18kk. Ihan painettu kortti on eikä kynällä tehty... No, joka tapauksessa tuo kiillon säilymistakuu tuntuu aika oudolta, että se joskus toimisi niin että sitä takuuseen joku käyttäisi... eikä noita pesuehtojakaan kai tartte siksi jäykästi ottaa, muuten kuin oman maun mukaan.


RoccoScientist

#77
www.acw.fi

Silver Seal Nano 2K + jokin toinen pinnoite vanteille, hinta 340 e. Palveluun olen tyytyväinen ja vaikka työssä oli kaksi ihan pientä kauneusvirhettä, ne korjautuivat kuin itsestään ensimmäisen käsinpesun yhteydessä.

LainaaPitänee noista kysäistä kun seuraavan kerran pesetän auton tuolla.

Kysäisin ja ylimääräiset töhnät lähtivät tosiaan käsinpesun yhteydessä kivutta pois. Samoin tuli puheeksi tuon ottamani kestopinnoitteen soveltuvuus uudelle maalipinnalle ja minun muutaman kuukauden ikäisen autoni kohdalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Volvoissa on kuulemma niin pehmeätä lakkaa, että uuteen Volvoon olisi pitänyt ottaa se Silver One käsittely, mutta saksalaisissa merkeissä tuo lakka on verrattain kovaa jo toimitettaessa. Toisaalta jos taas ottaa kuivumattomalle lakkapinnalle tuon hengittämättömän Nano 2K-käsittelyn, niin maalipinta ei siitä kuitenkaan suoranaisesti kärsi. Höyrystyvä aines vain jää ansaan kestopinnoitteen alle ja saa pinnan vähän sumuisen näköiseksi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jukikyy

Itse kävin vaimon uuteen autoon (Audi A4 Avant) huhtikuussa teettämässä Salossa (Örninkatu 15, ovi nro. 18), Salon Autopesu & Fiksaus T. Minkkisellä (puh. 044 543 9426) Vodax Titanium Armour 2-K käsittelyn. Käsittelystä maksoin 250â,¬ ja sain mukaan pullollisen ko. käsittelylle tarkoitettua autonpesuainetta. Lopputulokseen olen todella tyytyväinen. Nyt autolla on ajettu noin 10.000 km ja itikat lähtee kaulasta edelleen todella helposti pois ilman sen kummempaa hankausta. Eli pelkällä pesukintaalla pyyhkäisy riittää ja itikat irtoaa keulasta, konepellistä jne. Palvelukin oli ko. paikassa ensiluokkaista.

Suosittelen sekä pinnoitetta, että paikkaa.

Vodax Titanium Armour 2-K

¤kkk¤

Nyt on autoon teetetty Brilliant- käsittely ja hintaa kertyi 200â,¬. Saapa nähdä miten hyvänä maalipinta pysyy...?
AutoCOM 2011/3

skriko

Lainaus käyttäjältä: ¤kkk¤ - 26.03.11 - klo:18:37
Nyt on autoon teetetty Brilliant- käsittely ja hintaa kertyi 200€. Saapa nähdä miten hyvänä maalipinta pysyy...?

Mulla oli yhdessä käytetyssä autossa eka omistaja tehnyt tuon käsittelyn. Olin niin tyytyväinen  että otin itse kahteen seuraavaan autoon brilliantin. Antoivatko sulle mukaan sitä ainetta millä lähtee naarmut jos tulee. Mulla on vieläkin sitä, on hyvä aine. En tehnyt muuta kuin pesetin käsin autoa ja kyllä kiilsi. Ei tuo hintakaan pahalta kuulosta.

PTG

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.03.11 - klo:20:10
Mulla oli yhdessä käytetyssä autossa eka omistaja tehnyt tuon käsittelyn. Olin niin tyytyväinen  että otin itse kahteen seuraavaan autoon brilliantin. Antoivatko sulle mukaan sitä ainetta millä lähtee naarmut jos tulee. Mulla on vieläkin sitä, on hyvä aine. En tehnyt muuta kuin pesetin käsin autoa ja kyllä kiilsi. Ei tuo hintakaan pahalta kuulosta.

Itse odotan mitä +kahden kk:n pesemättömän jakson jälkeen on edellisen kierroksen vahoista jäljellä. Pinnalla siis Dodon Red Mist ja Colli ja pohjalla Carlack:ia + pohjat muutenkin suht perusteellisesti...

Naarmujahan nuo, kuten eivät myöskään kestopinnoitteet estä, mutta molemmilla saapi pinnan hienoksi. Ja kääntäen millään pinnoitteella ei tule sitä WOU-efektiä jos pohjat eivät ole kunnossa. Uudessa autossa siis ihan se ja sama, kestossa voi olla pikkuisen eroa. Toki kehitys näissäkin kehittyy... ;)   

¤kkk¤

LainaaAntoivatko sulle mukaan sitä ainetta millä lähtee naarmut jos tulee.

Ei ollu heti antaa ainetta mukaan, mutta saan sen myöhemmin postitettuna.
AutoCOM 2011/3

Fully Articulated

Onko kenelläkään suositella Kotkan seudulta firmaa tai firmoja jotka tällaisia kestokäsittelyjä tekevät? Itse en tiedä kuin Autosuojaamon (jylpyn teollisuusalueella) joka tekee Finekor Brilliant-käsittelyjä. Vaikuttaa hiukan ylihintaiselta mutta löytyykö vaihtoehtoja?

Simola

TM-Autopesusta on hyvät kokemukset Kotkassa. En ole tosin teettänyt kestopinnoitusta, mutta kestovahaukset ovat tasokkaita.

http://www.tm-autopesu.fi/palvelut.html
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

RoccoScientist

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että ei ole hirveästi mieltä ottaa noita useamman vuoden takuun omaavia kestopinnoitteita, jos ei ihan välttämättä halua päästä halvemmalla. Viime talven jäljiltä autossa on satunnaisia roisketäpliä, jotka siis johtuvat pinnalle roiskuneesta ruostuvasta sonnasta, kuten jarrupölystä, eivätkä (toivottavasti) kerro maalipinnan varsinaisesta kunnosta. Osa on saatu käsinpesuissa pois liuottimilla, mutta osaan pitäisi käyttää claybaria ja autoa hinkatessa myös tuo oma kestopinnoite lähtisi menemään. Lisäksi jos haluaa veden helmeilevän auton pinnalla ja auton kiiltävän kunnolla, on auto joka tapauksessa vahattava parikin kertaa vuodessa.

Itse ajattelin ensi talven jälkeen vähät välittää tuosta viimeisestä takuuvuodesta ja poistattaa kaikki moskat pinnasta, Silver Seal Nano 2k mukaan lukien. Sen jälkeen sitten alkukesästä pintaan joku vuoden takuun omaava kestopinnoite ja loppukesästä vielä vahaus syksyä ja talvea varten.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 13.06.11 - klo:13:45
Itse ajattelin ensi talven jälkeen vähät välittää tuosta viimeisestä takuuvuodesta ja poistattaa kaikki moskat pinnasta, Silver Seal Nano 2k mukaan lukien.
Vedettiinkö sun Sciroccoon tuo Nano2k uutena? Mitä olet ollut mielipuolta pinnoitteesta, onko kestänyt kuitenkin hyvin pinnassa liuotinpesuista huolimatta?

Isäni uusi Passat tarvitsisi jotain päällensä ja paikallinen pinnoittaja suositteli tuota 2k:ta. Mutta sellaisiakin juttuja on kuulunut, ettei olisi oikein käypäinen uudelle maalipinnalle..  :-\

Quality


Itse olen teettänyt Audiin uutena Silver One -käsittelyn. Sitä suositeltiin erityisesti uuden maalipinnan suojaksi. Käsittely on uusittu pariin kertaan, siis noin 1,5 vuoden välein. Olen tyytyväinen, mutta toki kiveniskemiä on tullut, ei niiltä mikään aine kokonaan suojele.

Edit: Siellähän se näytti makoilevan jokseenkin sama teksti vastauksessa 8, kuten vähän arvelinkin :).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.06.11 - klo:18:04
Itse olen teettänyt Audiin uutena Silver One -käsittelyn. Sitä suositeltiin erityisesti uuden maalipinnan suojaksi. Käsittely on uusittu pariin kertaan, siis noin 1,5 vuoden välein. Olen tyytyväinen, mutta toki kiveniskemiä on tullut, ei niiltä mikään aine kokonaan suojele.
Jees, näin olen itsenikin antanut ymmärtää, että tuo One olisi uudelle maali-/lakkapinnalle parempi vaihtoehto. Mielenkiintoista tässä onkin se, että mainitsemani pinnoittaja on ihan valtuutettu AutoSmartin tuotteiden jälleenmyyjä joten sitä kautta koulutus/ tietotaito tuotteista pitäisi hänelläkin olla. Ja silti haluaisi kovasti laittaa uuteen autoon nimenomaan tuon Nano2k:n...

Tokihan nyt kiveniskemiä tulee oli pinnassa vahaa tai ei, pinnoitetta tai ei. Ja punaisessakin paistaa aika ilkeästi, eikö?

Markku J

Silver Seal One'n olen laitatuttanut nyt peräkkäin neljään autooni. Toimivalta se vaikuttaa, mutta onko hintansa väärti verrattuna kunnon vahaan - siihen en osaa vastata varman päälle, kun olen pitänyt autojani niin lyhyen ajan. Rob-s:n hyviä palveluita olen käyttänyt. Hän suositteli uuteen autoon One -käsittelyä ennemmin kuin Nanoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy