Seat Leon TGI kulutus / kokemukset

Aloittaja Pxu, 10.05.18 - klo:01:56

« edellinen - seuraava »

Pxu

Tilasin itselleni vuosien jälkeen Seat Leon ST TGI Busineksen lähes kaikilla herkuilla ja tällä kertaa kaasuversiona, laskeskeltuani sen olevan polttoainekustannuksiltaan halvin. Aivan kaikkia haluamiani varusteita autoon en saanut, mutta eniten miellytti 5v/150000km takuu sekä rahoitustarjous. Lisäksi päästöt putoavat lähes nollaan ja maailma pelastuu vaikka se ei omassa vaakakupissani tällä(kään) kertaa valitettavasti juuri painanut.

Millaisia kokemuksia teillä on kyseisten versioiden todellisista kulutuksista ja huoltokustannuksista? Huoltovälihän on tiheämpi ja itse odotan huoltokustannusten nousevan vaikka liikkeessä toisin väittävätkin.

Kiva olisi kuulla muitakin kokemuksia autoon ja varusteisiin liittyen, mutta erikoisesti kaasuautoiluun liittyviin asioihin.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

lassix

Löytyy ST-malli kaasulla ja tätä vuosimallia olevana Business Style-varustelulla. Ei mitään pahaa sanottavaa tähän mennessä ja kilsoja takana noin 5000. Omiin tarpeisiin täysin riittävät tehot, urheiluautot sitten erikseen. Kaasusäiliön viemä tila ei haittaa arjessa lainkaan, konttiin menee kaikki tarvittava. Bensaa oli tankki täynnä kun auto toimitettiin ja kulutin sitä talvella webastolla hieman ja loput keväällä bensavalon syttymiseen saakka jonka jälkeen tankkasin pohjalle kymmenen litraa ettei valo pala. Loput on siis ajeltu kaasulla ja ajotietokoneen mukaan kulutus on ollut koko ajalta 3.8 kiloa satasella. Oma ajo on sekalaista mutta pienellä tuntuu menevän. Suunnitelluilla kilsoilla (noin. 20tkm) kannattaa ajella maakaasulla omien laskujen mukaan. Autossa on huolenpitosopimus.

Pxu

Kiitokset vastauksesta. Mukava kuulla, ettei ainakaan alkuun ole ollut ongelmia. Ilmeisesti uusissa versioissa ollaan päästy eroon verhoilujen yms natinoista, joista aiemmissa versioissa tunnuttiin valitettavan.

Itse olen ollut aika pessimistinen valmistajien lupaamiin kulutuslukemiin ja siksi laskeskelin omaa kulutusta 4kg/100km, mutta ilmeisesti jää allekin. Käyttääkö auto bensaa esim. käynnistyksessä koskaan vaiko pelkästään kaasun loppuessa? Nämä nykyajan bensat eivät Nesteen bensaoppaan mukaan tunnu säilyvän kovin pitkään, jolloin höyrynpaine ja lakoittuminen voi olla ongelma pa-järjestelmälle. Mikähän olisi paras aikaväli kierrättää aineet tankissa? Minimi on tietysti kesä- ja talvibensat, mutta tiheämpi kierrätys varmasti estäisi muut likaantumisongelmat?

Kuinka päädyit huolenpitosopimukseen? Takuuhan on varsin kattava eikä hetkeen ole riskiä yllättävistä kuluista. Toisaalta saahan ylimääräisen sisään maksetun rahan pois sen jälkeen, kun sopimuskausi on loppu.

https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

lassix

Eipä kestä kiittää. Ei mitään ongelmia tosiaan eikä auto nitise tai natise mistään kohtaa.

Lienee varmasti hyvä arvioida kulutusta yläkanttiin kun laskeskelee Gasumin kampanjan kannattavuutta mutta omassa ajossa jää alle tuon 4 kilon. Auto käyttää bensaa tankkauksen jälkeen kilometrin tai kaksi jonka jälkeen se siirtyy kaasulle. Tietojeni mukaan bensaa käytettäisiin myös käynnistyksessä ulkoilman lämpötilan ollessa alle -20. Tästä huolimatta helmi- ja maaliskuun pakkaset eivät aiheuttaneet omalla kohdallani käynnistystä bensalla. Ohjekirjan mukaan bensatankki tulee ajaa tyhjäksi (merkkivalon syttymiseen asti) puolen vuoden välein.

Päädyin huolenpitosopimukseen sen sopivan hinnan takia ja juurikin tuon rahan palautumisen takia. Ei ainakaan tarvitse miettiä makselua, sen kun ajelee huoltoon kun sen aika tulee.

Pxu

No niin, nyt on muutama päivä sitten kuitattu uusi auto alle ja vielä sisäänajo- vaiheessa. Olen erittäin tyytyväinen autoon tällä hetkellä. Oletan saaneeni juuri sitä mitä tilasin. Olemattoman kilometrimäärän jälkeen vaikuttaa, että kertomasi kulutuslukemat todella pitävät paikkaansa myös minun käytössä ja autolla ongelmitta pääsee alle 4kg kulutukseen normi ajossa.

Suorituskyky kiihdytyksissä ei todellakaan aiheuta verenkierron uudelleen jakautumista, mutta en sitä toki odottanutkaan. Arki- ja työmatkakäyttöön juuri sellainen kuten pitääkin. Urheiluautot erikseen, kuten mainitsitkin.

Tankkausasemilla tuntuu tosin olevan melkoisia eroja tankkauspaineissa. Käsittääkseni tankkauspaineen tulisi aina olla noin 200 bar, mut eräälläkin asemalla paine oli vain 140bar. Tiedä sitten kumpaanko suuntaan kaasut virtaa paineentasausvaiheessa, mutta tankki ei ainakaan ”täyteen” tule. Vaatii hieman totuttelua tämäkin.

Onkos autossasi minkälaisia avustavia järjestelmiä? Kokemuksia/huomioita niiden toiminnasta tai vääristä toiminnoista?
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

jt

Täällä myös kaasuvehje, ei Leon vaan Passat. Alle -25C pakkasella kylmäkäynnistyi bensiinillä ja kävi jonkun aikaa bensalla että kone lämpeni riittävästi. Muuten käy 1-2 sec bensalla ja vaihtaa heti sitten kaasulle. Kulutukseen korkeasti kuormattunakin voi olla hyvinkin tyytyväinen. Liikkuu täyteen lastattuna+boksit tms siinä 4kg tienoilla vähän ajosta/nopeudesta riippuen. Normaalisti kuormattuna pääsee maantiellä kesällä alle 3,5kg:n - viime vkl reissu helteessä ja pääosin moottoritietä 110km/h, 5hlö ja 3,3kg ajotietokoneen mukaan ja ei tuo ainakaan tankkausten mukaan kauheana heitä. Muuten menee tankkausten mukaan laskettuna (kaikki ajot) siinä luokkaa 4-4,5kg/100km, joten ilmoitetut lukemat voi jopa alittaa.

Viimeksi tankattu talvella bensaa, lienee aika taas kesälomilla jossain vaiheessa hieman kuluttaa sitä ja laittaa uutta tilalle. Pienmoottoribensiinikin on käynyt mielessä, siinä ois tuo säilyminen parempaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pxu

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.06.18 - klo:00:05


Viimeksi tankattu talvella bensaa, lienee aika taas kesälomilla jossain vaiheessa hieman kuluttaa sitä ja laittaa uutta tilalle. Pienmoottoribensiinikin on käynyt mielessä, siinä ois tuo säilyminen parempaa.

Neste mainostaa omalle 98 bensalleen 4 x säilyvyyttä ”tavanomaiseen” bensaan verrattuna. Tästä voisi päätellä sen sitten säilyvän lähemmäs vuoden melko muuttumattomana.

https://www.neste.fi/neste-futura-98-e5-kaikkiin-bensiinimoottoreihin
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

jt

Lainaus käyttäjältä: Pxu - 09.06.18 - klo:12:37
Neste mainostaa omalle 98 bensalleen 4 x säilyvyyttä ”tavanomaiseen” bensaan verrattuna. Tästä voisi päätellä sen sitten säilyvän lähemmäs vuoden melko muuttumattomana.
Päättelin samoin että jos normi bensa kestää 3..6 kuukautta, tulisi about vuosi (3kk*4). Kysyin asiaa Nesteen asiakaspalvelusta ja ohessa vastaus:

Varmistimme asian asiantuntijoiltamme ja laskelmanne pitävät paikkansa. Eli uusi Futura bensiini kestää tankissa noin 12 kuukauden ajan tavanomaisissa olosuhteissa.
Tällöin siis hybridiautoonne voitte kyseistä tuotetta tankata ja olla luottavaisin mielin ainakin polttoaineen säilyvyyden osalta.


Joten seuraavalla kerralla tankkiin sujahtaakin Nesteen 98:ia, loppukesästä tulee nimittäin täyteen puolivuotta viimeisestä bensan tankkauksesta. Olettaen toki että "tavanomainen olosuhde" kattaa Suomessa olevat sääolot.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pxu

No hyvä, että on sekin asia varmistettu. Sen verran pitänee tankata 98:a , että valo sammuu.

Nyt reilun viikon verran kaasuautoilleena olen saanut hämmästellä paikallisten biokaasuasemien toimintaa. Asemat ovat olleet toiminnassa alle vuoden ja niillä esiintyy kaikenlaista ongelmaa, joka yleensä johtaa vajaatankkaukseen tai siihen, ettei asema ole käytössä ollenkaan. Tänään kuitenkin sain tankattua lähes täyteen, mutta auto ilmoittaa CNG-laaduksi 90%. Onkos kellään asiaan perehtyneellä tietoa mitä se loppu 10% mahtaa olla? Ja onko tämä 10% jotain palamatonta kaasua vaiko 90% puhtaan metaanin osuus? Sainko energiaa vain 90% maksamastani?
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Pxu

Päivitän omia kokemuksiani kulutuksesta ja kustannuksista kaasuauton hankintaa harkitsevia varten.

Kilometrejä autoon on kertynyt poikkeuksellisen paljon (n.4k) ja tulee kertymäänkin kesän aikana suunnitellun Euroopan reissun vuoksi. Pitkänajan kulutus omalla reippaalla ajoprofiilillani on ollut 4.0 kg/100km. Pääasiassa satasen rajoituksilla matka-ajossa jonossa (100-110km/h) ajaessa kulutus on vaihdellut 3.6-3.9 välillä.

Rahassa mitattuna tämän päivän hintaerolla polttoaineaikustannuksia tarkastellessa ajaminen biokaasulla on minulle tasan puolet halvempaa, kuin aiemmalla Diesel Golfillani 110hp. Sillä oma keskikulutukseni oli 5.2 L/100km.

Tämän kokemukseni perusteella voin todella suositella kaasuauton hankintaa, mikäli nykyiset kustannukset eivät miellytä ja omalla vaikutusalueella on kaasuasema. Bonuksena kaupanpäälle pelastaa vielä maailman ;)
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Ford

Autonvaihtosuunnitelmia olisi, ja korkeimmalle vaihtoehdoista on noussut Seat Leon farmari TGI automaatilla. Loppuvuodesta tulossa ilmeisesti päivityksiä kaasuhybrideihin. Onko tästä tarkempaa tietoa?
Miellään kuulisi kyllä lisää kokemuksia ko. kokoonpanolla olevasta autosta.

Kale

Lainaus käyttäjältä: Ford - 12.10.18 - klo:12:15
Autonvaihtosuunnitelmia olisi, ja korkeimmalle vaihtoehdoista on noussut Seat Leon farmari TGI automaatilla. Loppuvuodesta tulossa ilmeisesti päivityksiä kaasuhybrideihin. Onko tästä tarkempaa tietoa?
Miellään kuulisi kyllä lisää kokemuksia ko. kokoonpanolla olevasta autosta.

Bensatankit pienenee merkittävästi VAG konsernin autoissa ja yksi kaasusäiliö muuttaa taka-akselin toiselle puolelle. Tehot nousee 110hv -> 130hv. Moottorin tilavuus kasvaa 1.4TSI -> 1.5TSI. Digitaalinen mittaristo tuskin vieläkään tukee kaasua...
https://tekniikanmaailma.fi/kaasua-komisario-eikun-skoda-octavia-vuosimallin-2019-octavia-g-tec-saa-uuden-moottorin-ja-kolme-kaasutankkia/

Octavia tullee myyntiin joulukuussa. Golf maaliskuussa. Leonista ei tietoa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Kale - 12.10.18 - klo:12:54
Bensatankit pienenee merkittävästi VAG konsernin autoissa ja yksi kaasusäiliö muuttaa taka-akselin toiselle puolelle. Tehot nousee 110hv -> 130hv. Moottorin tilavuus kasvaa 1.4TSI -> 1.5TSI. Digitaalinen mittaristo tuskin vieläkään tukee kaasua...
https://tekniikanmaailma.fi/kaasua-komisario-eikun-skoda-octavia-vuosimallin-2019-octavia-g-tec-saa-uuden-moottorin-ja-kolme-kaasutankkia/

Octavia tullee myyntiin joulukuussa. Golf maaliskuussa. Leonista ei tietoa.
Myynnissä ne kai jo onkin, mutta tuotanto päivitetylle kaasumallille alkaa viikolla 48 konsernissa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Cahn

Ymmärtääkseni marraskuussa pitäisi tulla Seatin hinnaston mukaan WLTP hinnat uudella 1.5 koneella. Tilauksiahan voi jo tehdä liikkeessä hintalupauksella. Ekat toimitukset menee varmaan alkuvuoteen.

Samoja muutoksia kuin konserni sisaressa, isommat kaasutankit, pienempi bensatankki ja enemmän tehoa. Hyviä parannuksia. Itse olisin mielellummin tuon ottanut mutta kun oli kiire saada kesän jälkeen uusi auto alle niin tyydyin 1.4 TGI malliin, joka onkin ollut Passatin jälkeen erinomainen ajettava.

Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG 2018
Ex. VW Passat Variant Ecofuel 2013
Ex. BMW 316D Touring 2010
Ex. Kia Ceed 2007
Ex. Opel Astra 1999

yaska

Olisiko tietoa mikä on uuden 1.5TGI ST DSG mallin WLTP päästöarvo? Vanhassahan se oli 96. Entä toimitusajat? Vetokoukkua ei liene tähänkään saatavissa?

yaska

Löysin tällaisen sivuston.
http://m.cbg100.net/products/biokaasuhenkiloautot-2018/
Tämän mukaan uudessa mallissa ei suorituskyky juuri muutu. Toimintasäde tippuu n. puoleen. Ennen kaasulla 410km ja 50l bensatankilla 900km = yhteensä 1310km. Uudessa kaasulla 480km + 12l! Bensatankilla 200km= yhteensä 680km. En kyllä ymmärrä miksi on pitänyt pienentää tankkia noin paljon kun kuitenkaan ei juuri kaasun määrä lisäänny samassa suhteessa.  Tulee ajeltua joka vuosi niin Ruotsin kuin Suomenkin Lapissa sekä Norjan puolella. Tuolla uudella mallilla  ei kyllä sinne ole asiaa nykyisellä kaasun tankkausverkostolla.

Cahn

Tuohon en lähtisi luottamaan koska suoritusarvoja ei ole vielä julkaistu.

Ohessa espanjaksi yksi artikkeli aiheesta: https://www.autofacil.es/volkswagen/2018/07/04/nuevo-motor-15-tgi-130/45078.html

Automyyjän kanssa keskustelussa sanoi että 130 heppaisella kiihtyvyys olisi noin sekunnin ripeämpi. Pienempi bensatankki johtuu WLTP mittauksesta ja euroopan verotuksista enimmäkseen.

Toki lapinmatkaajia haittaa varmasti mutta ei kaikki usomalaisetkaan lapissa joka vuosi käy  8)

Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG 2018
Ex. VW Passat Variant Ecofuel 2013
Ex. BMW 316D Touring 2010
Ex. Kia Ceed 2007
Ex. Opel Astra 1999

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Cahn - 08.11.18 - klo:10:40
Automyyjän kanssa keskustelussa sanoi että 130 heppaisella kiihtyvyys olisi noin sekunnin ripeämpi.

Eli menisi kokolailla tasoihin 1.0 TSI:n kanssa.
- 1.0 TSI (85 kW) 9,8 s
- 1.4 TGI (81 kW) 11,0 s
- 1.5 TGI (96 kW) noin 10,0 s
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pace

Pistin viime viikolla 1.5TGI:llä varustetun leonin tilaukseen. Kilometrit ja ajoreitti vaihtui työpaikan vaihdon myötä sen verran, ettei enää tarvetta isohkolle dieselautolle, ja kun saatu tarjous oli ihan kohtalainen niin päädyin tilaamaan.

Painoahan tuolla on todennäköisesti n. 100kg enemmän kuin tuolla 130hv 1.5TSI:llä, mutta muuten pitäisi olla suorituskyvyltään suht vastaava, joten alle kymppiin pitäisi kyllä päästä kiihtyvyydessä ihan perusmatikalla laskettaessa.

Toimitus arviolta vasta huhtikuussa, joten ihan heti ei pääse kokemuksia jakamaan...

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pace - 10.11.18 - klo:12:49
Pistin viime viikolla 1.5TGI:llä varustetun leonin tilaukseen.

Mikä sen ovh. on? Ei näy vielä hinnastossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vmoi73

#20
Eilen tilattu farmari Leon 1.5 TGI business, arvioitu toimitus 3/2019.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.06.18 - klo:23:46
Päättelin samoin että jos normi bensa kestää 3..6 kuukautta, tulisi about vuosi (3kk*4). Kysyin asiaa Nesteen asiakaspalvelusta ja ohessa vastaus:

Varmistimme asian asiantuntijoiltamme ja laskelmanne pitävät paikkansa. Eli uusi Futura bensiini kestää tankissa noin 12 kuukauden ajan tavanomaisissa olosuhteissa.
Tällöin siis hybridiautoonne voitte kyseistä tuotetta tankata ja olla luottavaisin mielin ainakin polttoaineen säilyvyyden osalta.


Joten seuraavalla kerralla tankkiin sujahtaakin Nesteen 98:ia, loppukesästä tulee nimittäin täyteen puolivuotta viimeisestä bensan tankkauksesta. Olettaen toki että "tavanomainen olosuhde" kattaa Suomessa olevat sääolot.
Päätteleminen on samaa kuin arvaus. Minulla Opel Manta ollut 19kk pois ajosta ilman lisäaineita. Ja aina kulkee ja kukkuu samoilla bensoilla. 2 kertaa ajettu\käynnistetty..

,,
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Daatta

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 18.11.18 - klo:17:03
Päätteleminen on samaa kuin arvaus. Minulla Opel Manta ollut 19kk pois ajosta ilman lisäaineita. Ja aina kulkee ja kukkuu samoilla bensoilla. 2 kertaa ajettu\käynnistetty..

Kaasarikoneinen Manta on hieman eri asia kuin suorasuihku bensa. Ja kyllä se bensa Mantankin tankissa happanee, lisäaineiden käyttö on enemmän kuin suotavaa. Ilman muuta 98:a, oli sitten uusi tai vanha auto tahi pienkone kyseessä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.11.18 - klo:10:14
Kaasarikoneinen Manta on hieman eri asia kuin suorasuihku bensa. Ja kyllä se bensa Mantankin tankissa happanee, lisäaineiden käyttö on enemmän kuin suotavaa. Ilman muuta 98:a, oli sitten uusi tai vanha auto tahi pienkone kyseessä.
Manta 2.0 gsi, eli ruisku on. Mutta tarvii varmaan motonetissä käydä lisäaine litkua ostamassa, tosin ajossa oleena käytin lyijynkorviketta 98 kanssa. Mutta se siitä.
Pololla ajelen 95 sellä alle 5l/100km kultuksia keskinopeuden olessa 95km/h
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pxu



Toisinaan onnistuu ajamaan melko taloudellisesti. Nastarenkaat alla, lämpötila pakkasella, keskinopeus yli 90km/h ja matkasta kolmasosa motaria. Matkaakin jopa 70 km taitettu. Ei voi kuin ihmetellä🤔
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 14.11.18 - klo:16:53
Eilen tilattu farmari Leon 1.5 TGI business, arvioitu toimitus 3/2019.

Ja juuri myyjältä saadun tiedon mukaan 1.5TGI-mallien valmistus alkaa viikolla 4, ja oman auton luovutus aikaisintaan huhtikuussa.

Pace

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 14.01.19 - klo:13:56
Ja juuri myyjältä saadun tiedon mukaan 1.5TGI-mallien valmistus alkaa viikolla 4, ja oman auton luovutus aikaisintaan huhtikuussa.

Oma myyjä oli realisti heti alusta lähtien, ja sanoi tuon huhtikuun olevan todennäköisempi heti kärkeen vaikka taisinkin tilata autoni jo viikkoa aiemmin...

Näyttäisi pikkuhiljaa valuvan speksejäkin nettiin:
https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=es&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.efemotor.com%2Fnuevo-seat-leon-1-5-tgi-evo-espana%2F

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.11.18 - klo:11:28
Eli menisi kokolailla tasoihin 1.0 TSI:n kanssa.
- 1.0 TSI (85 kW) 9,8 s
- 1.4 TGI (81 kW) 11,0 s
- 1.5 TGI (96 kW) noin 10,0 s
Seatin speksit ovat saatavilla seat.de:stä: https://www.seat.de/content/dam/countries/de/kontakt/pdf/preislisten/SEAT_Leon_Preisliste_Ausstattung_technischeDaten.pdf

Leonilla
- 1.0TSI DSG: 10 s. Huippu 195km/h
- 1.5TGDI DSG: 9,9s. Huippu 206 km/h.
Molemmat arvot lienevät normaaliautoilijalle kohtuu yhdentekeviä. 1.5TGI koneesta tulee täysi vääntö jo 1400rpm ja pienempi 1.0 joutuu kiertämään 2000rpm:n tietämille. Tuskin silläkään on suurempaa merkitystä varsinkaan DSG:n kanssa, ehkä manuaalilla isompi kone voi olla pikkukierroksilla pirteämmän oloinen paremman (täyden) väännön ansiosta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pxu - 01.12.18 - klo:01:49

Toisinaan onnistuu ajamaan melko taloudellisesti. Nastarenkaat alla, lämpötila pakkasella, keskinopeus yli 90km/h ja matkasta kolmasosa motaria. Matkaakin jopa 70 km taitettu. Ei voi kuin ihmetellä🤔
Itse olen päässyt matalimmillaan (ajotietokoneen mukaan) 3,3kg/100km 1.4 Passatilla moottoritietä/maantietä kesähelteillä n. 200km matkan. Tasainen kyyti kuorman (5hlö) kanssa menee yllättävän matalilla lukemilla. Ei yhtään harmita vaparibensan vaihto pois..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Cahn

Leonin 2019 mallin hinnat uudella 1.5 TGI koneella nyt julkaistu.

https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/3F86E307894D4DA8C225838D002B07DB/$file/HINN%2030%20Leon%20ST%2025012019.pdf?open

Varsin kilpailukykyiset hinnat versus bensa ja diesel mallit. Kelpaisi omaankin tuo hieman isompi kaasutankki...


Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG 2018
Ex. VW Passat Variant Ecofuel 2013
Ex. BMW 316D Touring 2010
Ex. Kia Ceed 2007
Ex. Opel Astra 1999

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy