Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jukkanen

#151
Pitäisiköhän 1.0 TSI -koneiden karstoittumisesta olla huolissaan kun Tekniikan maailman 60000 km käyttötestissä Aronan koneen mäntä näytti tältä?




"Moottoria purettaessa havaitsimme, että männänrenkaiden välissä on melkoisesti karstaa. Jostain syystä öljyä on päässyt rengasalueelle tarttuen siihen kiinni ja karstoittaen renkaiden välistä aluetta. Sen sijaan mäntien laessa ei ollut normaalia runsaampaa karstakerrosta. Takavuosien öljynkulutusongelmat muistaen tarkastimme öljyrenkaiden öljynpaluureiät, mutta ne eivät olleet tukkeutuneet. Öljy pääsi siten palaamaan öljyrenkaiden läpi mäntien sisään.

Karstamäärän syyksi voi arvailla öljyrenkaiden kitkasyistä pienennettyä ponnevoimaa. Ongelmia karsta ei ollut ainakaan vielä aiheuttanut, mutta yhden männän alempi puristusrengas takerteli hieman urassaan. Se ei ollut jumissa, mutta liikkui huonosti. Kahdessa muussa männässä ei ollut huomauttamista.

Männänrenkaan lievän takertelun lisäksi moottorin kunnossa ei ollut muuta huomautettavaa. Mitat vastasivat valmistajan ohjearvoja, eikä ei osissa esiintynyt mitään kulumisjälkiä."

#152
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.08.19 - klo:08:19
^Sama juttu. Tuskin sinne saa järkevästi lisätiivisteitä laitettua, muutenhan se olisi tehty jo tehtaalla. Ainakin pitäisi selvittää mistä tiivisteet falskaavat, ilmeisesti ilmavirta kuljettaa pölyn karmien väliin. Etulokasuojan ja A-pilarin välinen styrox-suoja falskaa? Tai sitten rapa tulee vaan tiivisteiden välistä. Tämä muuten kuuluisi ongelmat ja viat -ketjuun.  ???

Pitää varmaan kokeilla sinne jotain sorhailla. En laittanut kysymystä alunperin ongelmat ja viat -ketjuun, aikani puntaroituani arvelin että kyse saattaa olla enemmän ominaisuudesta kuin viasta... :D
#153
Mistä muuten johtuu että Leon ST:ni kerää hyvin nopeasti pölyn ja ravan oviaukkojen kynnyksiin? Onko tämä yksilön, mallin, konsernin tai konsernin sisarmallien ominaisuus yleisesti? Muissa nykyisissä ja entisissä autoissani tiivisteet yms. ovat pitäneet huolta että kun oven avaa, kynnys on yleensä jotakuinkin siedettävän puhdas katsetta, housunlahkeita ja hameenreunoja ajatellen, mutta tässä kynnykset imaisevat pölyn ja ravan hetkessä heti kun se on mahdollista. Jos kokeilisin laittaa jotain lisätiivistettä, aiheutuisikohan siitä jotain vakavia haittoja...?  :o
#154
Lainaus käyttäjältä: matlock - 14.08.19 - klo:10:34
Itsellä päättyi juuri ajot Seat Leon ST 1.0 TSI DSG Stylen kanssa (vm. 2017). Sain auton 5/2017 ja yhteistä matkaa kertyi siten n. 2 vuotta ja 4 kk. Kilometrejä tuolta ajalta kertyi n. 48 tkm.

Yhteenvetona olin autoon erittäin tyytyväinen. Mielestäni autossa on erinomainen hinta-laatu -suhde. Auto oli 16" rengastuksella hiljainen ja erittäin taloudellinen. Kulutus koko ajalta keskimäärin oli noin. 5,3 litraa per km. Alin kulutus 4,4 l/100km, kun ajo oli rauhallista maantiepainotteista ajoa. Millään ajotavalla en saanut autoa viemään 7 litraa tai yli. Korkeammissa moottoritienopeuksissa kulutus vaihteli 6-6,8 litran väliin. Ei siis motarillakaan 7 ltr tai yli. Olin erittäin tyytyväinen auton suorituskykyyn ottaen huomioon moottorin koon. Mielestäni selvästi kokoistaan/tehoistaan pirteämpi eikä ohittaminen tuottanut tuskaa missään olosuhteessa. Täysin riittävä moottori tähän kokoluokkaan.

Omistusaikanani autossa ei ollut yhtään varsinaista teknistä vikaa, toimi siis moitteetta. Öljyä ei vienyt yhtään. Takuukorjauksia tuli pari lähinnä erinäisten nitinöiden ja narinoiden vuoksi. Nekin saatiin poistettua. Ensimmäisessä huollossa huomasivat, että toinen sumuvalo ei toimi. Se vaihdettiin uuteen. Itse en käyttänyt sumuvaloja lainkaan, joten en ollut vikaa edes huomannut.

Omistusajan loppumetreillä huomasin, että apukuskin oven alalaitaan oli ilmestynyt maali-/sinkkikupla, joka olisi vaatinut reklamointia merkkiliikkeeseen/toimenpiteitä. Kuplan päällä oli selvähkö kiveniskemä, joten tuskin olisi maalattu/korjattu takuuseen. Jäi siksi reklamoimatta tai seuraavan omistajan asiaksi.

Mainittakoon se vielä, että myöskin DSG toimi koko ajan moitteettomasti. Lievähkö tilan puute, etuvetoisuus ja talouden autokannan tiivistäminen jatkossa yhteen autoon ratkaisivat osittain ennenaikaisen myyntipäätöksen sekä vastaavasti päätöksen tilata uusi Toyota Rav4 Hybrid AWD Style. Autokuume on kallis tauti  :D

Kiinnostaisi miltä Rav4:n tilavuus käytännössä vaikuttaa Leon ST:hen verrattuna, etenkin tavaratila?
#155
Kovin lupaavalta ei suunta nyt näytä:

https://www.is.fi/autot/art-2000006203165.html

"Autojen maahantuojana toimiva K Auto Oy ja vähittäismyynnistä vastaava K Caara Oy aloittavat yhteistoimintaneuvottelut, joiden arvioidaan johtavan enimmillään 190 henkilön työsuhteen päättymiseen.
â€" Alkuvuoden aikana henkilöautojen ensirekisteröintien määrä Suomessa on pudonnut yli 12 prosenttia viime vuodesta. Tilanteeseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi kuluttajien epävarmuus autoalan teknologiamurroksen keskellä, ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen määrän selvä kasvu ja WLTP-päästömittausten käyttöönotto, K Auto Oy:n toimitusjohtaja Johan Friman kertoo yhtiön tiedotteessa.

â€" Osa näistä tekijöistä on väliaikaisia, mutta emme odota markkinoiden palautuvan aiemmalle tasolle lähitulevaisuudessa. Siksi joudumme sopeuttamaan toimintaamme vallitsevaan tilanteeseen.

Yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on molempien yhtiöiden koko henkilökunta, yhteensä lähes 1 500 henkilöä. Neuvotteluiden arvioidaan johtavan enintään 190 henkilön työsuhteen päättymiseen.

Aiemmin VV-Auton nimellä toiminut nykyinen K Auto Oy tuo maahan Volkswagenin, Audin, Porschen, Seatin, ja Cupran henkilöautoja. Se toimii myös Volkswagen-hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa.
"

Vähän erikoiselta sopalta tämä nyt tällä hetkellä vaikuttaa. Omalla kohdalla ainakin saattaa horjuttaa merkki- ja/tai konserniuskollisuutta mutta katsotaan nyt vähän aikaa eteenpäin miten tämä etenee...  :o
#156
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.08.19 - klo:17:04
2018, 1,0 TSI DSG, 33300 km, EPC valo = turbo vaihtoon.

Miten tuo ilmeni, varoitteliko mitenkään etukäteen? Oliko auto huollettu ilman ongelmia 30000 km kohdalla?
Olikos tämä se auto jossa oli joku ylimääräinen sivuääni? Aika vähän on tainnut tähän saakka olla ongelmia näissä koneissa?
#157
Lainaus käyttäjältä: Jepa - 13.08.19 - klo:12:20
30 tkm kohdalla hajosi vasemman takapyörän laakeri ja oikean etupyörän kallistuksenvakaaja. Maahantuoja tuli 75% vastaan. Takuu oli päättynyt viime lokakuun lopussa.

Onpas kyllä nyt ollut luvattoman lyhyt pyöränlaakerin käyttöikä. Voiko tuohon olla mikään muu syynä kuin valmistusvika? Menikö kallistuksenvakaajasta siis yhdystanko/koiraluu? Heikko suoritus on kyllä sekin ollut. Paljonko jouduit noista itse maksamaan?
#158
Ongelma ei olisi välttämättä niin kummoinen jos molempia, sekä tietoa pariston huonoudesta että lukkopesän reikää ei olisi piilotettu. Nyt kuitenkin satunnaisen käyttäjän on aika vaikea arvata että kun kessy ei toimi, eivätkä avaimen napitkaan toimi, pitäisi alkaa repiä avaimella muovista suojusta jostain irti (mahdollisesti rikkoen jotain, pakkasessa, sateessa, korvessa jossa kännykkäkään ei toimi ja ohjekirjakin auton sisällä...). Ja sen jälkeen kun on mahdollisesti päässyt autoon löytänyt paikan missä virratonta avainta täytyy pitää että auton saa käyntiin.

Onhan tuo nyt outoa että kessyavainta voi muuten säilyttää vain taskun pohjalla koskaan hipelöimättä mutta ihan vain patterin mahdollisen huonon tilan tiedoksi saamiseksi pitää aina silloin tällöin kaivella avain esille ja painella "muuten vaan" auton sisällä. Erittäin huonoa suunnittelua, joka ehdottomasti pitäisi ohjelmistopäivityksellä korjata. Erityisesti jos konsernin muissa autoissa näyttö toimii oikein.
#159
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.05.19 - klo:12:58
Minulle vaihdettiin avaimen paristo huollossa, kuuluu huoltosoppariin. Kokeilin toista, käyttämätöntä avainta ja ainakin vielä se toimii. Pitääkin kokeilla painiketta, kertoisiko auto että paristo pitää vaihtaa. Kuulemma (?) avain juttelee pihalla olevan auton kanssa säännöllisesti, vaikkei sitä käyttäisikään.


Pitäisi varmaan ottaa itselle säännöksi että vaikkapa vuosittain vaihtaisi paristot. Jännä ettei normaalihuolto-ohjelmaan kuulu, kai...? Paljonkohan huolto muuten ottaa tuosta noin minuutin työstä ja euron-parin paristosta hintaa?
#160
Eilen 23 kuukauden ikäisessä Leonissa (-17, KESSY) toisen avaimen paristo lopetti toimintansa. Ei varoitellut mitenkään etukäteen. Painoin kokeeksi toisenkin, vielä toimivan avaimen nappia autossa ollessa, ja silloin auto osasi sanoa että paristo pitäisi vaihtaa, minkä sitten molemmille avaimille suoritinkin. Ihan helppo hommahan tuo oli ja paristojakin (CR2025) onneksi saa nykyään useimmista lähikaupoista, mutta pitää näköjään ottaa tavaksi silloin tällöin painaa avaimen jotain nappiakin ettei tyhjeneminen tule yllätyksenä. Olisi kyllä kiva jos auto osaisi varoitella muutenkin.
#161
Minkäikäinen ja paljonko ajettu kyseessä ja milloin viimeksi huollettu ja/tai tulpat vaihdettu? Ihan mielenkiinnosta vain tämmöisiä...?
#162
On tämä kyllä ollut mainio auto. Nyt ikää 22 kuukautta ja mittarissa 66000 km. Maavara voisi olla vähän isompi ja samoin tavaratila joka pikkuisen joutuu kärsimään silmää miellyttävästä ja pienen kulutuksen mahdollistavasta muotoilusta mutta nuo pystyn onneksi sietämään. Ajettavuus on kiva ja auto tuntuu sopivan kompaktilta ja käteensopivalta.

Saapa nähdä minkälainen syksyn uusi malli sitten tulee olemaan, saako sitten vetää jo ostohousut jalkaan...? Onko jossain ollut nähtävillä vähemmän hämättyjä kuvia?
#163
Leonissani Kessyä häiritsi aikaisemmin halvan kiinalaisen kojelautakameran halpa virtapistoke. Jotakin radiotaajuista säteilyähän siitä jännitteenalentimesta lähti, huomasi myös radion huonompana kuuluvuutena sen lisäksi että auto valitti välillä että avain ei muka olisi autossa. Kannattaa muistaa mahdollinen vianaiheuttaja jos vastaavia ongelmia muissakin VAG-tuotteissa. Saattaa toki ilmetä muunkin valmistajan tuotteissa, eihän tuo autonvalmistajan vika ole.
#164
Käytän usein takalasin lämmitintä, takalasin läpi näkee huomattavasti paremmin jos se ei ole jäässä. Itse arvostan myös takalasin läpi saatavaa informaatiota.

Oma Leon ST:ni viettää yleensä yöt tallissa, mikä saattaa selittää sen että viime talvena takaluukun kahvan kanssa ei ollut merkittäviä ongelmia. Tänä talvena viime vuoden puolella kahvassa oli jonkin verran palautumisvaikeuksia, eli kahva ei jaksanut palautua ala-asentoon omin voimin. Vaiva parani parissa päivässä sen jälkeen kun ruiskuttelin (ainakin) silikoniöljyä voiteluaineeksi. Yhden kerran tänä talvena kahvan tienoo jäätyi kiinteäksi klöntiksi jota joutui ensin vähän hakkaamaan että kahva tuli ylipäätänsä näkyviin, toimi kuitenkin ihan ok heti.

Suhteessa siihen miten paljon tuohon kaikkea ajossa ja paikallaan kertyy, kahva toimii yllättävän hyvin. Olisi kuitenkin hyvä jos tuohon saisi joko jonkinlaisen jälkiasennettavan suojan tai valmistaja itse kiinnittäisi tuohon huomiota ja tekisi tuleviin automalleihin jonkin hyvän ratkaisun.
#165
Lainaus käyttäjältä: Routa - 20.12.18 - klo:10:58
Itsellä on nyt tovin ollut Occu 1.5TSI ja muuten tyytyväinen autoon, mutta kylmänä nykii melkoisen ärsyttävästi ennen kuin moottori on lämmennyt käyntilämpöiseksi. Lieneekö ominaisuus vai onko autossa jotain vikaa?

Tapahtuuko tämä koko kierrosalueella vai esim. pienillä kierroksilla vedätettäessä tai kevyessä vedossa tms.?
#166
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.12.18 - klo:13:32
Nokia Hakkapeliitta 8 oli täysi susirengas.
Hirveästi kehuttiin ja ylistettiin.
Kyllä saisi koko brändi hävetä.

Mikä siinä on vikana?
#167
Pesurin pumppu oli jämähtänyt paikalleen ja oli lähtenyt tähän hätään toistaiseksi toimimaan (onneksi :) ) kun oli nyhjyteltypyöritelty käsin. Takuuvaihto sitten ensi viikolla.
#168
Laakkoselle on laitettu viestiä kyllä. Eipä takuuhommia viitsi itse hirveästi lähteä tekemään, sulakkeen vaihto olisi ollut ihan ok.
#169
Lisäyksenä että niinhän se tosiaan saattaa olla että pesuripumpulle ei erillistä sulaketta edes ole. Takuuasiasta sitten lienee kyse, harmi vain että takuu ei korjaa autoa itsestään ja heti kuten sulakkeen vaihto olisi saattanut tehdä, eli ihan jonkin aikaa joutuu ajelemaan ilman pesuria... :(
#170
Konehuoneen sulakkeet vaikuttivat ehjiltä. Ohjaamon sulakkeita ei ole niin mukavaa lähteä yksi kerrallaan arpomalla tarkastamaan.

Saattaa olla että muitakin toimintoja puuttuu, mutta tähän mennessä olen huomannut vain sekä tuulilasin että takalasin pesupumpun toimimattomuuden.

Liekö sitten tällä yhteyttä siihen että Laakkonen vaihtoi viime viikolla autoon etulokasuojan, kaksi ovea ja takapuskurin kun linja-auto oli antanut pusua koko kyljen mitalta pysäköityyn autooni? Laakkonen oli työn viimeiseksenä osuutena lukenut autosta vikakoodit. Auton sain maanantaina ja tiistaina huomasin vian. Outoa?
#171
Onkohan tietoa pissapojan pumppujen sulakkeen sijainnista -17 Leonissa? Laakkoselle soitto ei tuottanut toivottua tulosta enkä omistajan käsikirjan sulakekaaviosta löytänyt kyseistä toimintoa.
#172
Toledo NH (12-) / Vs: Kokemuksia Toledosta
22.11.18 - klo:10:08
EPC-valon palamisesta tuli mieleen että aikaisemmin tässä ketjussa olinkin maininnut että vuonna 2017 minulla meni silloinen 60 tuhatta ajettu -15 1.2 tsi Toledoni nilkutustilaan ja vaihtoivat silloin kaasuläppäkotelon ja vika poistui. Silloin sanoivat että työn ja osan hinta olisi ollut jotain 800 eurosta ylöspäin jos ei olisi ollut takuuasia.

---

Kas, tarkastin että tässä samalla sivullahan se vielä tässä ketjussa vielä onkin, toistin itseäni turhaan.  Toledoissa on näköjään niin vähän harmeja ettei tämä ketju kartu muiden mallien tahtiin. :D
#173
Lainaus käyttäjältä: Kale - 16.11.18 - klo:11:36
Joo ja en. Autohold tekee tuon automaattisesti minun puolesta. Aivan loistava varuste autossa ja toimii täydellisesti 2015 Golf 7:ssa. Passat 3C:ssä ei toiminut yhtä hyvin. En kyllä ihan helpolla hanki enää autoa missä perinteinen käsijarru.

Samanlaiset kokemukset Seat Leon ST -17:sta, loistava toiminta. Toimi hienosti myös viime talvena.
#174
Minäkin arvostaisin farkussa suurempaa tavaratilaa. Onhan se myös vähän outoa että saman kokoluokan vanhanajan viistoperissäkin saattoi olla enemmän tilaa.
#175
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.10.18 - klo:14:14
Lupauksia satelee:

"Orpo: Autovero poistettava kokonaan ensi vuosikymmenellä, koska suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla"

https://yle.fi/uutiset/3-10439506

Voi kun Orpo pääsisi vaikkapa valtiovarainministeriksi niin jopa kaikki autoverot yms. turhat maksut poistuisivat ja muutenkin maksuviidakko selkenisi. Eikun, hetkinen, kukas se valtiovarainministeri nyt olikaan juuri nyt?! Mitenkäs tämä nyt näin meni? :X
#176
Kannattaa varmaan muistaa vaalienkin aikaan ketkä tällä kertaa olivat päättämässä asioista. Todennäköisesti kannattaa valita jotain muita jos muutoksia haluaa? :D
#177
Muiden tarpeista ja tottumuksista en tiedä enkä niihin puutu mutta ainakin tavallisessa -17 Leon ST:ssäni koen takalasinpyyhkimen omassa ajossani tarpeelliseksi ja hyödylliseksi ja käytänkin sitä usein. Peruutusautomatiikka on myös ollut ihan hyvä lisäominaisuus.
#178
Kesällä pahimpien helteiden aikaan tuli hinattua noin 80 kilometriä suurelta osittain mäkistä ja mutkaista itä-suomalaista tietä, osittain taajamaa, vähän yli tonnista pikkuautoa tuolla 1.0 tsi:llä. Etukäteen vähän huolestutti miten moisessa käy, mutta täytyy kyllä hattua nostaa vag-insinööreille, olin kyllä vallan hämmästynyt. Hattua täytyy nostaa myös hinatun auton kuljettajalle, tuommoinen matka liinalla toiseen autoon kytkettynä ei ole mikään rento kokemus. Keskikulutuskin nousi yllättävän vähän, tarkkaa lukua en muista.
#179
Mielestäni hieno ja näppärä systeemi nykyisellään. Olen ollut manuaalivaihteisessa Leon ST:ssä todella tyytyväinen.  ;D
#180
Seat / Vs: Seat-myynnin kehitys
25.06.18 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.18 - klo:08:37
Kyllä täytyy todeta että Seatin myyntimäärät täällä Suomessa on edelleen todella pieniä, suunnastaan mitättömiä. Kaksi asiaa, Atecan kohdalla oli kiinnostusta, mutta saatavuus täysin naurettava. Toinen asia on Atecan hinnoittelu, joka on täysin metsässä. Samalla hinnalla saa paremman Skodan tai Volkswagenin. Ylihintaa on melkein 10 000 euroa.

Eli maahantuoja nuo on sählännyt, ilmeisesti ei vaan kiinnosta kun muut merkit myy senkin edestä.

Voisitko laittaa jonkin esimerkin jostain Atecan versiosta vs vastaava Skooda vs vastaava Volkkari?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy