Pitäisiköhän 1.0 TSI -koneiden karstoittumisesta olla huolissaan kun Tekniikan maailman 60000 km käyttötestissä Aronan koneen mäntä näytti tältä?
"Moottoria purettaessa havaitsimme, että männänrenkaiden välissä on melkoisesti karstaa. Jostain syystä öljyä on päässyt rengasalueelle tarttuen siihen kiinni ja karstoittaen renkaiden välistä aluetta. Sen sijaan mäntien laessa ei ollut normaalia runsaampaa karstakerrosta. Takavuosien öljynkulutusongelmat muistaen tarkastimme öljyrenkaiden öljynpaluureiät, mutta ne eivät olleet tukkeutuneet. Öljy pääsi siten palaamaan öljyrenkaiden läpi mäntien sisään.
Karstamäärän syyksi voi arvailla öljyrenkaiden kitkasyistä pienennettyä ponnevoimaa. Ongelmia karsta ei ollut ainakaan vielä aiheuttanut, mutta yhden männän alempi puristusrengas takerteli hieman urassaan. Se ei ollut jumissa, mutta liikkui huonosti. Kahdessa muussa männässä ei ollut huomauttamista.
Männänrenkaan lievän takertelun lisäksi moottorin kunnossa ei ollut muuta huomautettavaa. Mitat vastasivat valmistajan ohjearvoja, eikä ei osissa esiintynyt mitään kulumisjälkiä."
"Moottoria purettaessa havaitsimme, että männänrenkaiden välissä on melkoisesti karstaa. Jostain syystä öljyä on päässyt rengasalueelle tarttuen siihen kiinni ja karstoittaen renkaiden välistä aluetta. Sen sijaan mäntien laessa ei ollut normaalia runsaampaa karstakerrosta. Takavuosien öljynkulutusongelmat muistaen tarkastimme öljyrenkaiden öljynpaluureiät, mutta ne eivät olleet tukkeutuneet. Öljy pääsi siten palaamaan öljyrenkaiden läpi mäntien sisään.
Karstamäärän syyksi voi arvailla öljyrenkaiden kitkasyistä pienennettyä ponnevoimaa. Ongelmia karsta ei ollut ainakaan vielä aiheuttanut, mutta yhden männän alempi puristusrengas takerteli hieman urassaan. Se ei ollut jumissa, mutta liikkui huonosti. Kahdessa muussa männässä ei ollut huomauttamista.
Männänrenkaan lievän takertelun lisäksi moottorin kunnossa ei ollut muuta huomautettavaa. Mitat vastasivat valmistajan ohjearvoja, eikä ei osissa esiintynyt mitään kulumisjälkiä."