Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jukkanen

#1
ID.3 / Vs: VW ID.3
27.09.23 - klo:11:23
https://www.is.fi/autot/art-2000009882870.html

"SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

Saa nähdä mihin tämä johtaa, selittää tietysti osittain viime aikojen ale-kampanjoita.
#2
Born / Vs: Cupra Born
27.09.23 - klo:11:23
https://www.is.fi/autot/art-2000009882870.html

"SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

Saa nähdä mihin tämä johtaa, selittää tietysti osittain viime aikojen ale-kampanjoita.
#3
Olikos näistä joku varuste tai varusteita myös tiputettu matkan varrella parin ensimmäisen vuoden versioihin verrattuna? Onko mitään uusia varusteita tullut tilalle tai tarjolle?
#4
Pari päivää tapahtuneen etäpäivityksen jälkeen ei muita ongelmia kuin yksi näytön buutti heti liikkeellelähdön jälkeen. Niitä on tähänkin asti ollut silloin tällöin, ei kyllä tarvitsisi olla ollenkaan. Ã,,änisäädöt vaikuttavat tosiaan muuttuneen jonkin verran päivityksen yhteydessä. Jonkin verran piti säätää alapäätä pienemmälle ja keskialuetta ja yläpäätä pikkuisen lisätä aikaisempaan säätöön verrattuna.
#5
Lainaus käyttäjältä: hge - 13.09.23 - klo:20:53
Kovasti auto koittaa puskea tuota OUI2 päivitystä nyt OTAna - kieltäydyn asentamasta, pakko ruuvata privacy asetukset tiukalle. Kuulemma muuttaa ainakin kaiuttimien ääntä huomattavasti. Lisäksi osalla käyttäjistä tullut lisää bugeja sen myötä.  ;D



Eilen annoin asentua, en ole vielä huomannut mitään omituisuuksia.
#6
Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 03.09.23 - klo:23:14
1.9.2023 alkaen Leon ST PHEV FR on jälleen tilattavissa ja hintakin on pudonnut reilu kolme tuhatta euroa, uuden hinnan ollessa alle 36000 euroa. Oman auton pitäisi mennä tuotantoon kahden viikon päästä, saa nähdä miten käy.

Melko arvaamattomia nämä K-Auton hinnastot ainakin espanjalaisautojen osalta. Onko konsernin muissa merkeissä samanlaisia heittoja tai kampanjointeja?
#7
Lainaus käyttäjältä: SanteS - 31.08.23 - klo:17:54

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kun en pääse kärrylle miten kessy-lukitus toimii… niin mistä kohtaa kahvaa sen lukituksen pitäisi aktivoitua? Ovet auki saan aina, mutta tuosta lukituksesta en vaan saa tolkkua.


Kahvan ulkopuolella olevaa pientä viivan tapaista noin sentin levyistä pientä uppoumaa kosketetaan. Kahvan sisälle ei saa laittaa sormia, se sotkee jos auto ei osaa tietää haluaako käyttäjä avata vai lukita.
#8
Born / Vs: Cupra Born
31.08.23 - klo:14:05
Kappas, K-Auto tiputti Bornin hintoja (ainakin) syyskuun ajaksi 5000 eurolla. Hinnat alkaen noin 37 000 euroa. Olisi voinut vetäistä ostohousut jo jalkaan jos näihin olisi saanut oikean vetokoukun jotakuinkin normaalin kärryn vetoon.
#9
Formentor / Vs: Cupra Formentor
16.07.23 - klo:17:10
Lainaus käyttäjältä: bassek - 16.07.23 - klo:12:28
Jalan heilautus kontin avaamiseksi onnistuu 30% todennäköisyydellä.

Kun oman Leonini sain, ihmeteltiin myyjän kanssa että mitenkä tässä oikein pitää jalkaa heilauttaa. Myöhemmin  itse hoksasin että tässä onkin tarkoitus potkaista ihan vain suoraan, ja toimii hyvin. Voisiko Formentorissakin olla kyse samasta?
#10
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 28.06.23 - klo:13:48
Ensimmäinen kunnon häiriö omassa 37000 km ajetussa. Tarkoitus oli lähteä ajamaan kotoa mutta valittaa 12 voltin akun tyhjyyttä. Onko näissä vielä joku ohjelmistobugi tai muuten huono suunnittelu kun ei pikkuakkua riittävästi ladata?

Vähän monimutkaista, kolme eri puhelua ja todennäköisesti noin puoli tuntia odottelua että tiepalvelu lisävirtaa saapuu. Olisihan sitä voinut itsekin sille sähköä antaa mutta taitaa olla omat riskinsä takuun yms. suhteen?

Saan tänään auton korjauksesta, akun ovat vaihtaneet, muuta vikaa tai syytä ei kuulemma ole löydetty. Hinausauto vei korjaamolle.

ID4 oli sijaisautona josta vähän ristiriitaiset fiilikset Leoniin verrattuna. Ensivaikutelma oli hyvä, mutta kosketus- yms. käyttöliittymät eivät yhtään sen paremmat kuin Leonissa, logiikka erilainen mutta omalla tavallaan vähintään yhtä ei-intuitiivinen. Erityisesti rengasmelu karkealla maantiellä oli pettymys, olisin odottanut parempaa. Kaistavahtikin ehkä vielä pahemmin ja turhaan retuuttava kuin Leonissa, eikä edes yhtä helppo ja nopea poistaa käytöstä kuin Leonissa.
#11
Ensimmäinen kunnon häiriö omassa 37000 km ajetussa. Tarkoitus oli lähteä ajamaan kotoa mutta valittaa 12 voltin akun tyhjyyttä. Onko näissä vielä joku ohjelmistobugi tai muuten huono suunnittelu kun ei pikkuakkua riittävästi ladata?

Vähän monimutkaista, kolme eri puhelua ja todennäköisesti noin puoli tuntia odottelua että tiepalvelu lisävirtaa saapuu. Olisihan sitä voinut itsekin sille sähköä antaa mutta taitaa olla omat riskinsä takuun yms. suhteen?
#12
Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

On, tosin vaatii kuitenkin sen että virrat laitetaan päälle.
#13
Seat / Vs: Yleistä Seatista
29.05.23 - klo:10:52
Missähän osoitteessa käyttöohjekirjat nykyään sijaitsevat?

---

Edit:

Eipä mitään enää, googlaamalla kyllä löytyi,   :)  noita erilaisia K-Auto ja Seat -sivuja selailemalla en onnistunut, mutta tarkistin että olisi se sitäkin kautta ollut mahdollista.
#14
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
10.03.23 - klo:13:52
Kun katselin Tekniikan Maailman talviautovertailua, tuli  helpotuksen huokaus etten ollut retkahtanut Buzzia vielä tilaamaan vaikka oli houkuttelevalta vaikuttanutkin. Moninkertainen jarrutusmatka jäisellä pinnalla ja tehoton etujalkatilan lämmitys eivät ole ominaisuuksia joita odottaisi tällä vuosituhannella enää mistään halvastakaan autosta. Melko luokatonta valmistajalta jos noita ominaisuuksia ei korjata pikaisesti.
#15
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
23.02.23 - klo:15:20
Lainaus käyttäjältä: Mopomies - 23.02.23 - klo:14:47
Ja onko muuten aktiivivakkari Cuprassa yhtä typerä kuin Audissa, eli nopeutta ei voi säätää 1 km/h pykälillä?

Ainakin Seatin Leon -versiossa voi. Ylärivin napeista 1 km/h kerrallaan ja alarivin napeista 10 km/h kerrallaan.
#16
Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 21.02.23 - klo:19:59
Pysyykö teillä auto navigaattorin mielestä ajamallanne tiellä?

Minulla useampikaistaisella tiellä, kuten kehä- ja moottoritie, navigaattori luulee auton poistuvan suunnitellulta reitiltä liittymästä lähes joka toisen liittymän kohdalla. Olen kiinnittänyt huomiota tähän erityisesti parin viimeisen kuukauden ajan, koska ilmiö tuntuu lisääntynee merkittävästi viime aikoina.

Mikähän mahtaa olla vikana ja missä?

Vika saattaa löytyä terroristivaltionaapuristamme, joka aktiivisesti pyrkii häiritsemään paikannusjärjestelmiämme.
#17
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
15.02.23 - klo:11:11
Itselläkin parikolme kuukautta ollut Connect-palvelu paussilla, eikä nykyisellä 139e/235e -hinnallaan ole toistaiseksi harkinnassakaan. 70e / v tai 119e / 2 v voisi laittaa harkitsemaan uudelleen, ero on melko merkittävä. Onkohan tuo tosiaan K-Auton ahneutta, näköalattomuutta vai saamattomuutta vai mistä on kyse?
#18
Miten tuohon tutkaan saisi rakennettua lämmityksen, tai olisiko sitä mahdollista vaihtaa lämmitettyyn?
On kyllä ikävä ominaisuus muuten hyvässä talviautossa.

Auton ensimmäisinä kuukausina ei myöskään nopeusrajoitin ollut korvikkeena käytettävissä kun vaiva oli päällä, nykyään näköjään se sentään onnistuu, mikä edes pikkuisen auttaa joissain tilanteissa.
#19
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.01.23 - klo:13:26
Nyt kun on ollut paljon näitä "paskakelejä", loskaa lentää ja alatutka (front assist/travel assist) on poissa pelissä, niin miten teillä tulee se takaisin toimintaan? Minulla tuo putosi huonon kelin takia pois päältä esim. eilen (meni lumesta umpeen). Mutta auto herjasi samasta ongelmasta myös seuraavalla startilla, vaikka tutka oli puhdas ja harjattu. Kun boottasin infopaneelin, niin herja katosi ja laite toimi normaalisti. Tosin olin liikkeessä eli ei jäänyt täyttä varmuutta siihen, että poistuuko se liikkeelle lähdettäessä jonkun ajan kuluttua vai auttoiko tuo bootti siihen.

Se kuitenkin ihmetyttää, että jos auton sammuttaa tutkan ollessa likainen (poissa pelissä), niin seuraavalla käynnistyksellä sama virheilmoitus edelleen tulee. Luulisi, että käynnistettäessä nuo nollattaisiin vai pitääkö sen "nähdä" vähän tietä, jotta tietää toimiiko vai ei?

Minulla on tainnut yleensä noin kilometrin ajon jälkeen häipyä vanha virheilmo. Tyhmää kyllä että se jää niinkin pitkäksi ajaksi turhaan, hankaloittaa kyllä elämää. Mielestäni noin vuosi sitten jäi vielä pitemmäksi ajaksi, mutta ehkäpä jonkun päivityksen jälkeen alkoi tuo palautuminen olla sentään vähän nopeampaa.
#20
Varsin siedettävä on kyllä nastojenkin kanssa. Enemmän tien pinnan karkeus vaikuttaa mielestäni tässä meluun kuin nastat.

Tutkiskelin myös huoltohintoja. Paljonkohan saisi tingittyä hinnasta pois jos jätettäisiin teettämättä:
- Ã,,änitorven kunnon tarkastus (melko helppo tarkistaa itse)
- Ajovalonpesinten tarkastus (ei ole semmoisia)
- Renkaiden kunnon ja rengaspaineiden tarkastus (tuo tulee säännöllisesti tehtyä itse)

Itse tehtäväksi voisi harkita ja samalla maksettavista pois jätettäväksi myös:
- Ajo- ja takavalojen tarkastus ja tarvittaessa säätö (Säätö....? Saattaisi olla takuuasia jos olisi pielessä, eikä itsemaksettava...?)
- Lasinpyyhkimien ja -pesinten kunnon tarkastus ja tarvittaessa säätö
#21
13 kuukauden ikäiseen phev:een vaihdettiin nyt ekan kerran latausluukun moottori tai joku semmoinen. Saas nähdä vieläkö joskus temppuilee vai onko uusi osa parempi.
#22
Kuvasta näkyy näytön tyypillisin tilanne ajaessani. Kuuntelen musiikkia, ja haluan että näkyvissä on, olenko peukuttanut musiikkikappaletta, ja tarvittaessa voin myös peukuttaa suuntaan tai toiseen kuulemaani.

Jos haluan samalla muuttaa lämpötilaa tai istuinlämmitystä, voin tehdä sen poistumatta tuosta näyttötilasta alapalkkia käyttämällä. Pimeällä se on epämiellyttävää kun suuri alue on pimeänä. Ã,,änenvoimakkuutta muutan itse enimmäkseen ratin rullalla, se toimii hienosti. Joskus äänenvoimakkuutta tulee vahingossa säädettyä myös alapalkista kun yritän pimeällä sohia joko lämpöä tai tuplasormitäppäillä istuinlämmityksiä.

Jos haluaisin käyttää lämmön tai penkkilämmitysten säätöön kosketusnäyttöä, montako ylimääräistä kosketusta tulisi, ottaen huomioon että haluaisin myös palata samaan näyttötilaan?

Alapalkki toimintoineen on melkein hyvä, se on kätevällä paikalla, sitä ei tarvitse kurotella ja tähtäykseen riittää vilkaisu sinne päin, silloin kun on valoisaa. Jos se olisi valaistu, se olisi hyvä. Vielä en ole saanut siistin näköistä valaistusta ratkaistua, mutta ehkäpä sitten joskus ellei valmista ratkaisua tule sitä ennen vastaan. Todennäköisesti markkinoita hyvälle ratkaisulle olisi, ongelma koskee kuitenkin useaa jopa vielä tuotannossa olevaa VAG-mallia tällä hetkellä.



edit:
(kuva vaihdettu oikeaan)
#23
Lainaus käyttäjältä: heller - 27.12.22 - klo:15:10
Kappas. En halua kiusata, mutta en tajunnutkaan miten paljon parempi tuo on octaviassa, kun ovat näytössä kaikki paitsi äänenvoimakkuus.

En enää muista millainen skoodassa on, mutta on se toki näytössäkin Leonissa, ID3:ssessa yms. samantapaista kyhäelmää käyttävissä vaggineissa. Näytön lisäksi säädöt ja kytkennät ovat näytön alapuolella valaisemattomassa osassa. Sijainti on muuten ihan ok, mutta pimeällä ei, vaikka vuoden on liu'utellut ja täppäillyt, pimeälle alueelle sormien työntäminen on epämiellyttävää ja epätarkkaa ja harhaanlyöntejä sattuu usein.
#24
Onko kukaan sattunut näkemään missään valmiita settejä tai muita näppäriä ratkaisuja Leonin ja muiden VAG-sisaruksiensa surullisen pimeän lämmönsäätö-istuinlämmitys-äänenvoimakkuussäätö-kosketusliukusäätimen valaistukseen?

Ilmeisesti raivostuttavaan, tympeään ja epämiellyttävään ominaisuuteen on tulossa korjausta ainakin volkkareihin ensi vuonna, mutta mitäpä sitä tekisi omalle seatille? Jotain pientä valaistusta tuohon pitäisi saada laiteltua. Vähän päälle vuosi ajelua on vahvistanut että ne ehdotetut vaihtoehtoiset ratkaisut eivät tyydytä. Puheohjausta voi johonkin pisteeseen asti pitää hassun hauskana ajanvietteenä, mutta kyllä sekin on osoittautunut tuskastuttavaksi pitemmän päälle kun toivottuja tuloksia ei tahdo saada syntymään.
#25
Silloin kun Leon PHEV:n tilasin oli todella heikosti tarjolla järkevän hintaisia sähköautoja joissa olisi ollut hyvä tavaratila ja mahdollisuus vetää ihan tavallista peräkärryä. Silloisessa Leonissa minulla ei ollut vetokoukkua ja otin aina käyttöön maasturin kun kärrynvetäjää tarvittiin. Nyt Leon onkin sitten hoitanut vetohommat yllätyksekseni niin hyvin että maasturi on saanut levätä ja on monta kertaa tullut mieleen että olipa hyvä ettei tullut silloin sorruttua sellaiseen sähköautoon jolla vetäminen ei onnistuisi, kun yhdellä monipuolisella phev:lla voi suoriutua hienosti niin monesta tarpeesta.  :)

Latausluukun jäätyminen ei korjaantunut huollossa, pari muuta päivitystä kyllä tekivät, tai siis sen tavaraverkon kiinnike-kampanjan, ja jonkun akun ohjaus-hilipattimen jotakin. Latausluukun solenoidia ei voinut kuulemma tilata kun ei ollut heillä jäätyneenä. Pyysivät ottamaan videon kun seuraavan kerran jäätyy, joten kuvasin ja lähetin. Nyky K-Auto-järjestelmässä ei ole ihan helppo ja nopea nakki saada selville minne videon saa lähettää...  :P
#26
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:20:05
Kyllä on Bornilla nyt yhtä juhlaa, kun 11 kW:lla lämmittää täysillä ja lataa silti samalla 50 km/h. Auton ikkunat sulavat muutamassa minuutissa ja auto on sisältä mukavan lämmin.

Tosin nälkä kasvaa syödessä. Olen alkanut haikailemaan 22 kW laturin perään.

Taisi lipsahtaa väärään ketjuun...?
#27
Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?
#28
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.11.22 - klo:18:41
Ei välttämättä ole. Nuo nokialaiset ovat vain järkyttävän äänekkäitä renkaita.

Kumma että se ei missään kotimaisissa tai ulkomaisissa vertailuissa näy? Ei ole kyllä itselläkään kohdalle sattunut moisia, on tainnut käydä ihan uskomaton tuuri autojen suhteen.
#29
Lainaus käyttäjältä: Sped - 21.11.22 - klo:09:57
Uudet R5 alla MB E200 -21 autossa, ja melu yli 80 km/h nopeudella häiritsevä. Ja nyt puhutaan kuitenkin seuraavan askeleen äänenvaimennuksen omaavasta autosta. Renkaat ei jatkoon.

Liekö autossa tai jossain muussa jotain pahasti vialla jos noin on, oli rengas ihan mikä tahansa...? Ei pitäisi tuon luokan autossa yli 80 km/h nopeudessa olla juurikaan havaittavaa ääntä renkaista. Mikähän rengaskoko ja vannemalli kyseessä?
#30
Ylärivin kahdesta napista menee 1 km/h kerrallaan, vasemmasta ("set") alas, oikeasta ("res") ylös.
Vai muistanko väärin...?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy