Diesel vs bensa vääntöä

Aloittaja TBA, 21.11.11 - klo:22:32

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 14.08.16 - klo:14:12
Tuli pari päivää sitten nähtyä yllättävä ilmiö maantiellä:

Sivutieltä tuli suht lähelle eteeni uusi Volvo XC90. Melkein jo kerkesin nostaa jalan kaasulta, mutta Volvo kiihdytti ketterästi rajoituksen mukaiseen 80km/h nopeuteen. Se mikä kiinnitti huomioni oli runsas, tumma savupilvi, minkä se peräänsä päästi. Havaintoetäisyys karkeasti 100m ja keskellä kirkasta päivää. Kerkesin hetken jo tuumia, että on näköjään dieselkoneella, mutta heti aloin tuumia, että mihinkäs se DPF on tuosta kadonnut ... onko noin uusi auto viety saman tien pajalle ja tyhjennetty virimielessä, vai olisiko jotain epäkunnossa?

No, ajeltiin siinä muutama kilsa etiäppäin ja alkoi ohituskaista ja 100km/h rajoitus. Volvo ei pitänyt kiirettä nopeuden noston kanssa ja näin minä lähestyin ja lähdin ohittamaan. Volvo painoi rinnalla ollessani kaasua ja alkoi kiilata päälle, kun ei viitsinyt vilkkua kuluttaa ja mitä lie puhelinneuvottelua mielenhäiriössään vietellyt. Jarrua ja torveahan siinä piti painaa. Tämä ei kuitenkaan ole kirjoitukseni varsinainen asia vaan se, että näin lähelle päästyäni huomasin mallimerkinnän, joka oli T6. Siis bensakone! Ja taas kunnon savupilvi perään! Myöhemmin näin sen toistuvan vielä kolmannenkin kertaa, silloin arviolta 150-200m etäisyydeltä.

Lähietäisyydeltä havaitsin, että se savu ei ole ihan niin mustaa kuin näissä vanhoissa dieseleissä on totuttu, ehkä aavistus sinistä mukana, mutta ei missään nimessä niin sinistä tai vaalean harmaata kuin mitä öljyn tai veden poltto palotapahtumassa tuottaa.

Olisiko nyt niin, että tulin todistaneeksi tuota pikkuhiljaa keskusteluihin noussutta bensakoneiden pienhiukkasten tuottoa? Onko muilla vastaavia havaintoja? Liekkö vain Volvon tapa vai onko muissa korkeaviritteisissä bensakoneissa ja painavissa ajoneuvoissa kuormitukseen joutuessaan samankaltainen ilmiö? Se savun määrä tosiaan peitti kaikki rekisterikilvet ja oikeastaan koko perän näkyvistä, ja sai tällaisen kokeneenkin tienkuluttajan ihan vilpittömästi siihen ensikäsitykseen, että dieselhän tuollaista voi vaan päästellä.

Tai turbo on tiensä päässä ja päästää öljyä turboon...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Tai vettä putkessa :o tosin sillo aika vaaleaa pilveä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

teräksenharmaa

Diesel näyttää hävinneen ainakin yhden erän. Volkkari hylkää 1.5 TDI:n kehitystyön ja tuo sen tilalle bensaa polttavan kevythybridin, joka korvaa muutamssa vuodessa 1.6 hylättävän TDI:n. Pikkudieselin päästöjen käsittely tulisi turhan kalliiksi. Tämä on aika merkittävä linjanveto, jota Volkkari tuskin kovin pienin

Daatta

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 14.08.16 - klo:14:12
Tämä ei kuitenkaan ole kirjoitukseni varsinainen asia vaan se, että näin lähelle päästyäni huomasin mallimerkinnän, joka oli T6. Siis bensakone! Ja taas kunnon savupilvi perään! Myöhemmin näin sen toistuvan vielä kolmannenkin kertaa, silloin arviolta 150-200m etäisyydeltä.

Volvon T6 on "tuplaturbo" 2.0 bensakone:

2.0L Turbocharged & Supercharged "twincharged" petrol
320 PS (235 kW) @ 5700 rpm
400 N·m (295 lb·ft) @ 2200-4500 rpm

Itse on ole huomannut että bensaturbo pöläyttäisi mustaa, edes poljettaessa. Voihan Volvo olla lastutettu ja katalysaattorit poistettu, sopisi kyllä ajoprofiiliin tuollainen muutos...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ishvan

Nyky diesel ei pöläyttele mustaa sitten yhtään, jos kaikki toimii vaikka kuinka antaisi happea.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy