Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

XUE

Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu.

Automaattivaihteiset henkilöautot yleistyvät myös Suomessa.
Automaattien osuus vuoden 2010 myynnissä oli yli 20 prosenttia.

Mitä isompi auto, sitä useammin automaattivaihteinen.
Lexus esimerkiksi siirtyy asiakkaille lähes sataprosenttisesti automaattivaihteisena.

Volkswagenin henkilöautomyynnissä automaattivaihteisten osuus on yli 20 prosenttia.
Audilla automaattien osuus on jo yli 50%.

Volvo on jo nyt hyvin "automatisoitu" merkki Suomessa.
Yli 65% Volvon syyskuun loppuun mennessä myymistä oli automaatteja,
V70 ja S80 malleissa lähes jokainen oli automaatti.

mm. Ferrari 458 on AINA automaatti,uutta FF ei saa kuin kaksoiskytkinlaatikolla
samoin mm. Lambo Reventon tulee lähes poikkeuksellisesti automaattina.

Mitä tulee rekkoihin niin mm. Volvo myy I-Shift -vaihteistolla lähes kaikki uudet rekat nykyään.

Itselläni automaatti viimeiset +10 vuotta ja 7 edellistä autoa.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

pokkus

Kaukana ollaan silti vielä esimerkiksi Jenkkien tilastoista. Siellä nuo numerot voisi kääntää toisin päin :)

XUE

niin Jenkeissä manuaalien lukumäärä menee pyöristysvirheen lukuun  ;D

Samoin yllättäen esim Japanissa on erittäin paljon automaatteja.
Toisaalta taas Korealaisia ei paljoa automaattina näe.

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

ePa

Jenkkien täytyy toisella kädellä pitää juomaa/kännykkää/tupakkaa/hampurilaista ajaessa niin ei siellä ole aikaa vatkata polttoainetta manuaalilla. Automaatti se olla pitää.

Itsekin nyt päässyt automaatin makuun käyttöautossa, niin eipä sitä enää muuta haluakaan. Uskoen siihen että dsg toimii omassa autossani kuten pitää...

Olisikoha noissa Fefeissä ja Lambossa, että automaatilla pyritään suojelemaan konetta typeriltä käyttäjiltä, virhevaihdoilta ja turhilta kiusaamisilta? Ei tosin ole kokemusta miten ko laatikot toimivat.

Docw

Automaatteja on ollut viimeisten viiden auton joukossa 4. Minun mielestäni automaatti kuuluu siihen perheen yleiskulkineeseen, sporttinen kakkosauto saisi sitten taas olla manuaalilaatikolla. Seuraavaksi "kakkosautoksi" olen vakavasti harkinnut FL A5 2.0tq:a, tuo on mielestäni jo siinä sporttisuuden rajoilla että voisin kuvitella ostavani sen manuaalivaihteistolla.

Otsikon kysymykseen vastaisin siis molempi parempi  :)

Lainaus käyttäjältä: XUE - 22.11.11 - klo:18:44
niin Jenkeissä manuaalien lukumäärä menee pyöristysvirheen lukuun  ;D


Kun tuon CC:n ostin niin yrittivät myydä puoliväkisin uuden manuaalivaihteisen A3 2.0T:n. Myyjä sanoi suoraan että tämä jää heillä varastoon jos et osta pois :D Sainkin kyllä aika mielettömän tarjouksen siitä. Noita kolmosia kun on jo parikin kappaletta ollut niin jätin sen sitten kuitenkin kauppaan.

Sporttisempia autoja menee täällä kyllä manuaalilla siinä missä muuallakin, joihinkin malleihin on jopa erikseen tehty tälle markkinalle manuaaliversio (BMW M5).

pokkus

#5
Lainaus käyttäjältä: XUE - 22.11.11 - klo:18:44
niin Jenkeissä manuaalien lukumäärä menee pyöristysvirheen lukuun  ;D

Samoin yllättäen esim Japanissa on erittäin paljon automaatteja.

Joo täällä Jenkeissä manuaalin osuus suurimmassa osassa automalleista on vain muutamia prosentteja. Sitten on näitä erikoistapauksia, kuten Mustang, jossa manuaalien osuus on jopa niinkin suuri kuin 30%. Eihän paikalliset osaa edes manuaalilla ajaa. Juurikin yksi kaveri täällä valitteli facebookissa, että haluaisi ostaa manuaaliauton seuraavaksi, mutta kun ei osaa sillä ajaa ja kysyi voisiko joku opettaa. Sanoin vitsaillen, että pari vuotta kun opettelet niin kyllä se siitä. En luvannut omaa autoani koekaniiniksi :)

Edit: kuten Docw tuossa ylempänä sanoikin, niin sporttisten pelien yhteyteen täälläkin saa manuaaleja ja niissä suosio on selkeästi suurempi.

Tuo oli myös itselle yllätys, että Japanissa käytännössä melkein kaikki autot ovat automaatteja. Kaverini, joka maahantuo noita autoja, niin kertoi asiasta muutama vuosi takaperin. Kuulemma maasta on jopa työlästä löytää hyviä yksilöitä, jotka olisi varustettu manuaalilla.

Edit 2: Samoilla linjoilla Docw:n kanssa muutenkin, että perheen yleiskulkineeseen itsekin valitsisin automaatin ja sporttisempaan peliin manuaalin. Seuraavassa käyttöautossa siis tulee olemaan 95% todennäköisyydellä jonkin sortin automaatti.

ram1

Sinällään helppo ymmärtää miksi japsit ajelee tomaateilla kun siellä se liikenneruuhkakulttuuri korkealla tasolla, mutta sitä ei tajua, miksi kautta aikain japsiautoissa ollut todella heikohkoja automaatteja.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Docw - 22.11.11 - klo:18:56
Minun mielestäni automaatti kuuluu siihen perheen yleiskulkineeseen, sporttinen kakkosauto saisi sitten taas olla manuaalilaatikolla.

Näin täälläkin ajatellaan, vaikka sporttista kakkosautoa ei ole ;D En näe mitään syytä jättää nykyaikaista automaattia ottamatta, jos käyttöautoa on hankkimassa. Miksi sitä tikkua pitäisi koko ajan vatkata, kun ei ole pakko.

Silloin asia on tietty hiukan eri, jos sattuu asumaan vaikka Muhoksella ja kerran pari viikossa osuu kohdalle niin huono säkä, että joutuu pysähtymään kylän ainoisiin liikennevaloihin. Siinä ympäristössä automaatti on kyllä aika turha.

Quality

Itse edustin pitkään sellaista vanhakantaista ajatusmallia, jonka mukaan manuaali on se tosivaihteisto ja automaatti erikoistapaus vaativille. Meillä vaimo oli se, joka liputti automaatin puolesta, ja kun olen aina toivonut saavani hänet ajamaan useammin, nykyisen auton kohdalla valinta oli selvä. Ja kun Volvoon siirrytään, en epäröinyt hetkeäkään valita automaattia, olkoonkin, että geartronic on polttoaine- ja tehosyöpön maineessa. Onneksi D5 on ainakin paperilla, mutta myös koeajon perusteella, melkoisen puhdikas, joten häviöt tuntuvat pahiten siellä tankilla.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

dosetti

Tykkään ajaa VAG-dieselillä, mutta olen liikaa lukenut internetjuttuja ja en uskalla DSG:tä hankkia. Jos se olisi internetjuttujen mukaan todella luotettava vaihteisto niin sellaisen ottaisin mielelläni. Vaan kun en uskalla. Manuaalit on luotettavia (poislukien ne DUUt).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 22.11.11 - klo:19:15
Jos se olisi internetjuttujen mukaan todella luotettava vaihteisto niin sellaisen ottaisin mielelläni. Vaan kun en uskalla.

Miten ihmeessä uskallat ajaa Vaggineella? Nehän ovat nettikeskustelujen mukaan koko ajan rikki.

Peeveli

Minulla meni melkein viikko DSG-Polon tilauksen allekirjoittamisen jälkeen niin, ettei kytkimen painaminen tuntunut jaloissa. Mutta kas vain, tänään taas neljän "ruuhkissa" (lainausmerkit koska maassamme ei ole varsinaisia ruuhkia) jalkaan tuli suonenveto sekä pohkeseen että jalkaterään, oli tosi v....maista ajaa. Kyllä alkoi siintämään taas automaatti silmien edessä.

Sitä keväällä petollisesti luuli että manuskaan tottuisin taas ja että tekninen yksinkertaisuus olisi hyve pidemmällä aikavälillä. No voi se kestävämpi ollakin ja luultavasti onkin, vaan en ole tottunut kunnolla tiettyyn työläyteen. Eihän tämä pahiten autoista tarvitse hämmennystä mutta kun noita liikennevaloja punaisine aaltoineen riittää. Ja vaikka automalli on ns. urheilullinen, en koe mitenkään lisäfiilistä siihen siirtelemällä käsin hammasrattaita. Paljon enemmän vaikutusta teki vaikkapa vajaan parin viikon takainen koeajo GTI-Pololla, siinä oli sitä urheilullisuutta ja rivakoita vauhdinmuutoksia ja koneen kepittämämänä.

Eli kyllä tämä ukko on jatkossa automaattiukko.

Golfauto

No sanotaan että omasta mielestäni manuaalin ostaminen on vain tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja. Automaatti on nyt vähän samassa tilanteessa, kuin ilmastointi autoissa siinä 95 vuoden paikkeilla. Jengi päivitteli hintaa ja epäilivät onko tarpeen. Nyt et suurinpiirtein saa autoasi kaupaksi, jos siinä ei ole ilmastointia. Eli jos joku onnellinen lukee tämän viestin vuonna 2026, niin veikkaa että silloin on vaikea saada autoaan kaupaksi, jos se on manuaali. Suomessahan kasvava kulutus on ollut vanhojen automaattien yleistymisen ongelma, kun bensan hinta on ollut aina korkea. Nyt kun se ongelma alkaa olla poissa, niin paluuta manuaaliin ei ole jos on joskus automaattia kokeillut.

opation

On VAG:it jatkuvasti rikki joo mutta jos vaihteisto hajoaa niin sen korjaus maksaa hieman enemmän kuin vaikka oven lukon korjaaminen.

Ehdottomasto automaatti mutta juuri tuon epäluotettavuuden ja (siitäki huolimatta) VAG-fetissin vuoksi nykyään manuaali. Riittävän vääntävällä moottorilla ja vähillä liikennevaloilla ihan käypä vaihtoehto.

Keksimies

Auto on niin vanha keksintö, että sen pitää osata kulkea paikasta toiseen ilman, että kuljettaja joutuu miekkailemaan keppiä eestaas hahlosta toiseen ja polkemaan jalalla taajama-ajossa joka neljäs hetki ylösalas.

Manuaalia vatkaan vain pihiyttäni ja epäluuloisuuttani DSG:tä kohtaan. Kun auto ostettu omalla kukkarolla ja tarkoitus pitää yli takuuajan niin ei huvita vääntää kättä Keskon kanssa siitä kuka maksaa tuhansien eurojen korjaukset ja missä suhteessa. Tosin, voihan tuo manuaalilaatikkokin hajota, vaikka rauhallisesti nykyään ajelenkin enkä revittele.

XUE

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 22.11.11 - klo:19:46
No sanotaan että omasta mielestäni manuaalin ostaminen on vain tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja. Automaatti on nyt vähän samassa tilanteessa, kuin ilmastointi autoissa siinä 95 vuoden paikkeilla. Jengi päivitteli hintaa ja epäilivät onko tarpeen. Nyt et suurinpiirtein saa autoasi kaupaksi, jos siinä ei ole ilmastointia. Eli jos joku onnellinen lukee tämän viestin vuonna 2026, niin veikkaa että silloin on vaikea saada autoaan kaupaksi, jos se on manuaali.

toi 2026 on aika hyvä pointti, oletteko muuten kuulleet sähköautosta joka olisi manuaali,
eiköhän jo ihan lähitulevaisuudessa kaikki ala olemaan cvt-tyyppisiä vähintäin.

Mitä tulee "kakkosauto" tai se sporttiauto manuaalina niin en kyllä itse kuulu
siihen koulukuntaan, ellei tarkitus ole ajaa radalla. Ihan jo pelkästään vaihtonopeudet
sporttiautojen "F1! -vaihteistoissa on sitä luokkaa ettei manuaalilla ole mitään jakoa
60 millisekunnin vaihtoajalla.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Ton-1

On se vaan kerrassaan hieno kapistus tuo S-Tronic, kelpo laatikko (autoliikkeen esittely-) autoon.

Jaa niin ja vastaukseni: manuaali.  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

RTWteam

Bensa manuaalilla ja diesel automaatilla. That´s it.

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 22.11.11 - klo:18:59
Eihän paikalliset osaa edes manuaalilla ajaa. Juurikin yksi kaveri täällä valitteli facebookissa, että haluaisi ostaa manuaaliauton seuraavaksi, mutta kun ei osaa sillä ajaa ja kysyi voisiko joku opettaa. Sanoin vitsaillen, että pari vuotta kun opettelet niin kyllä se siitä. En luvannut omaa autoani koekaniiniksi :)

Meillä on pari nuorempaa insinööriä jotka ajelevat manuaalivaihteisilla autoilla. Toisella Porsche Boxter johon manuaali on aika selkeä valinta, toisella tuliterä Subaru Outback josta piti manuaaliversiota etsiä ihan tosissaan. Selkeässä vähemmistössä nämä käsin vatkaajat kuitenkin ovat, taitavat nuo kaksi autoa olla pihan ainoat manuaalit.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.11.11 - klo:19:09
Silloin asia on tietty hiukan eri, jos sattuu asumaan vaikka Muhoksella ja kerran pari viikossa osuu kohdalle niin huono säkä, että joutuu pysähtymään kylän ainoisiin liikennevaloihin. Siinä ympäristössä automaatti on kyllä aika turha.

Onhan siellä vissiin yksien valojen lisäksi parit liikenneympyrät, helposti siis tarvitaan automaatti ettei pinna kiristy ;D

Tästä tulikin mieleen kun pokkus otti riskin ja antoi allekirjoittaneen kokeilla Mustangia. Tuolla koeajolla oli tuollainen viiden minuutin "pilluralli"-pätkä. Siis kilometrin verran ykkösellä eteenpäin nytkyttelyä..., täytyy sanoa että kohtalaisen jäykän kytkimen kanssa tuli ajettua aika kieli keskellä suuta  :D

Tuossa alla olevan linkin postauksessa olevassa videossa kohdasta 3min eteenpäin on muuten tuo pätkä ikuistettuna :) Sen verran nopeutettu että videosta ei näe kuinka hitaasti tuossa mennään..
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5582.msg130787#msg130787

pokkus

Kyllä se DSG on oiva vaihteisto, niin kauan kun se toimii oikein ja vaihtaa kuljettaman haluamalla tavalla. Sitä se ei kuitenkaan tee aina, ei ainakaan omien kokemuksien mukaan. Itseäni ärsyttää enemmän se, että laatikko arpoo väärän vaihteen esim. risteysalueella ja sen takia menosta tulee takkuista tai nykivää. Tuossa kohtaa 60ms vaihtoaika ei hirveästi lämmitä mieltä, kun vielä muistetaan, että alunperin väärästä vaihdevalinnasta johtuen vaihdetta joudutaan muuttamaan toistamiseen ja luultavasti "väärään" suuntaan, jossa oikea vaihde ei olekaan valmiiksi silmässä. Tuossa uhrautuu helposti sekunti aikaa ja kuljettaja on pihalla mitä vaihdetta sitä nyt tällä kertaa käytetään ja kaasua painetaan hiukan rivakammin ja sitten meeeennäääääään... :) Eli kun kiihdytetään paikaltaan suoraan eteenpäin, niin DSG toimii todella nätisti. Mutta jos kiihdytysarvot vaihtelee positiivisen ja negatiivisen arvon välillä, niin silloin vaihteisto on usein "pulassa". Nämä siis omat kokemukset. Nykyään voi tuo vaihteisto pelata paremmin.

Newman

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 22.11.11 - klo:20:31
Eli kun kiihdytetään paikaltaan suoraan eteenpäin, niin DSG toimii todella nätisti. Mutta jos kiihdytysarvot vaihtelee positiivisen ja negatiivisen arvon välillä, niin silloin vaihteisto on usein "pulassa". Nämä siis omat kokemukset. Nykyään voi tuo vaihteisto pelata paremmin.
Kyllä se on edelleen samanlainen. Toimeen tullaan mutta siihen se jää. Voittaa vatkaamisen, silti.

Raimo Miettinen jr.

Viikonloppuna tuli kokeiltua BMW:n uutta kahdeksan pykäläistä automaattia ja upeastihan se toimii. Jos joku on kokeillut nykiviä nelipykäläisiä joskus 90-luvulla niin suosittelen kokeilemaan modernia automaattia ja saattaa mielipide kääntyä manuaalista automaatin puolelle.

Aika vähänhän noita Ferrareitakin taidetaan tänä päivänä myydä manuaalina, vaikka kyseessä onkin puhdas fiilistelylaite. Johonkin museoikäiseen sporttiin manuaalin veivaaminen saattaakin sopia.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Docw - 22.11.11 - klo:20:28
Tästä tulikin mieleen kun pokkus otti riskin ja antoi allekirjoittaneen kokeilla Mustangia. Tuolla koeajolla oli tuollainen viiden minuutin "pilluralli"-pätkä. Siis kilometrin verran ykkösellä eteenpäin nytkyttelyä..., täytyy sanoa että kohtalaisen jäykän kytkimen kanssa tuli ajettua aika kieli keskellä suuta  :D

Oli itselläkin eka kerta aika varovaista menoa, kun autoa olin koeajamassa :) Nyt kun vaihteistoon ja kytkimeen on tottunut, niin kyllä tuolle aika kovasti uskaltaa antaa runtua ja hitaassa liikenteessä soljuminen menee aika vaivatta. Täytyy kyllä todeta, että superlyhyet välitykset vaihteistossa, etenkin ykkösvaihteella, ja perässä tekevät tuosta autolla ajosta aikamoista pohjejumppaa hitaassa liikenteessä. Efekti on varmasti vielä suurempi, jos hyppää "vuosien" automaatilla ajosta suoraan tuon kyytiin. Tämä tosin pätee varmaan kaikkien autojen kohdalla. Eli jos pitkään on ajanut automaatilla, niin manuaaliin tottuminen vie aikansa. Olen itsekin muutamia kertoja miettinyt kuinka paljon mukavampi se automaatti olisi arkiajossa etenkin kun paikka, jossa itse nyt asun niin vastaa liikenteen sujuvuudelta Helsingin ydinkeskustaa :)

Tuota jäykkää kytkintä en kyllä allekirjoita. Tuossa oleva kytkin on yksi kevyimmistä mitä olen ikinä ajanut ja kun sen suhteuttaa tehoon ja vääntöön, niin mielestäni kytkin on jopa superkevyt. Tai sanotaan näin, että en ikinä itse edes ole noteerannut koko kytkintä kun mielestäni se on niin kevyt. Muutamassa STI Subarussa istuneena, niiden kytkimien polkeminen kävisi jalkatreenistä :)

arsik

Minä en edes huomaa ajavani manuaali vaihteistolla.
Homma käy täysin automaattisesti.Jos joku kysyisi kummalla tulit töihin en varmaan muistaisi.
Nyky autoilla ajo on niin helppoa,ettei vaihteilla ole paskankaa väliä.

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 22.11.11 - klo:20:47
Tuota jäykkää kytkintä en kyllä allekirjoita. Tuossa oleva kytkin on yksi kevyimmistä mitä olen ikinä ajanut ja kun sen suhteuttaa tehoon ja vääntöön, niin mielestäni kytkin on jopa superkevyt. Muutamssa STI Subarussa istuneena, niiden kytkimien polkeminen kävisi jalkatreenistä :)

Saattaa olla että aika kultaa muistot tai jännitys heikentää pohjelihaksen :) Saatoin kyllä mainita itsekin kevyestä kytkimestä tuolloin  ;D

Filixon

Lainaus käyttäjältä: arsik - 22.11.11 - klo:20:50
Minä en edes huomaa ajavani manuaali vaihteistolla.

Mutta automaatilla ajaessasi saattaisit huomata tempovasi vaihteenvalitsinta ja etsiväsi vasemmalla jalalla kytkinpoljinta...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 22.11.11 - klo:20:31
Mutta jos kiihdytysarvot vaihtelee positiivisen ja negatiivisen arvon välillä, niin silloin vaihteisto on usein "pulassa". Nämä siis omat kokemukset. Nykyään voi tuo vaihteisto pelata paremmin.

DSG on vain tarpeeksi nopea seuraamaan kuskin arpomista. ;)
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

M0gstis

Muutama viikko takaperin kävin Volkkarin demo tourilla ajelemassa mm. Passatilla josta löytyi dsg. Aikaisemmin ollut henkeen ja vereen manuaalin kannattaja mutta seuraavan kerran auton vaihtoa suunnitelessa joutuu kyllä tarkkaan harkitsemaan, manuaali vai automaatti, sen verran hyvä maku jäi suuhun niistä koeajoautoista. Tosin tällä kylällä pärjää kytkimenkin kanssa, sen vähän noita muita autoja liikkuu...

Ja onhan siitä luotettavuudestakin ollut juttua, mutta kaikki mikä liikkuu menee myös rikki.

RS

Lainaus käyttäjältä: XUE - 22.11.11 - klo:20:03
...oletteko muuten kuulleet sähköautosta joka olisi manuaali...

Olen ajanutkin sellaista tammikuussa 2009. Kyseinen Fiat Doblo tosin on yksittäiskappale Suomessa. Tai muistaakseni ainakin silloin oli. Lisäksi tietääkseni esim. Elcat on manuaalivaihteistolla. Jos puhutaan nykyaikaisista ja sarjavalmisteisista sähköautoista, niin en tiedä yhtään manuaalivaihteista. Toinen ajamani sähköauto, sarjavalmisteinen Peugeot Ion, ei oikeastaan ole automaattikaan. Eihän siinä ole kuin yksi kiinteä alennusvaihde eteenpäin, joten kummaksi se pitäisi luokitella?

Ja ettei mene kokonaan OT:ksi, nykyinen kolmas oma autoni on yhtä mones automaattivaihteinen itselläni. Sen verran on liikennevaloja, ruuhkia ym. paljon vaihtamista aiheuttavia tekijöitä, että manuaalivaihteisen ostaminen ainoaksi autoksi ei tunnu järkevältä.

Ennen ajoin vain manuaalivaihteisilla (ensimmäinen käytössäni ollut auto ja työautot) ja se sujui yleensä ihan huomaamatta aina siihen asti kun jalkaan tuli suonenveto. Eipä ole tarvinnut siitäkään kärsiä enää viime vuosina kun "jatkuva" kytkimen polkeminen on jäänyt pois myös työajoista. Jos minulla olisi useampi auto, joukossa saattaisi olla manuaalivaihteinenkin.
X1 Ex: Fabia 

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 22.11.11 - klo:20:27
Bensa manuaalilla ja diesel automaatilla. That´s it.

Samalla linjalla. Bensaan ehdottomasti manuaali ja diesiliin ei missään tapauksessa.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy