Miten autosi arvo säilyy?

Aloittaja Quality, 10.04.11 - klo:08:11

« edellinen - seuraava »

Protec

Oman koslani arvo on säilynyt 4 vuotta lähes täysin samana :D

Piruuttani kävin vuoden kuluttua hankinnasta (2007) kysymässä vaihtotarjousta. 12 tonnia tarjottiin.Autoni oli silloin vuoden vanha.
Seuraavana vuonna kyselin niin 11 tonnia tarjottiin.

2010 keväällä kyselin niin lupasivat 11 tuhatta ja jotain päälle.
Ja tänä keväänä kävin kysymässä tarjousta, niin saman summan lupasi. Ei hassummin.

makkis

Ostakaa Alfa, ei säily  ;D ;D

Pääoma putuaa kovempaa kuin maan vetovoima pystyy kiskomaan.

Alke

Vaikkei uutena hankitusta autosta ole kyse, niin kerronpa silti:

09/2009 Ruotsista hankittu Octavia RS TDI combi (ensirek. 06/2006 ja hankintahetkellä 69 tkm).

Auto myyty alkukeväällä 2011 noin 100 tkm ajettuna (1,5 vuoden ja 30 tkm käytön jälkeen) 500 euroa hankintahintaa (ostohinta + verot + rekisteröintikulut + matkakulut hakureissulta) kovempaan hintaan.. Eli hyvin tuntui arvo säilyvän ::) :D
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

skriko

Volkswagen Scirocco 160 hv, uutena ostettu 10.9.2010, met.väri, autom.ilm.,kitkarenkaat aluilla aj. 11900. Autoliike tarjosi suoralla rahalla 3000 euroa vähemmän, mitä itse maksoin merkkiliikkeeseen. Ei mielestäni kova pudotus.

POSSU

Mulle ois hyvitetty 20000e. uuteen exeoon-joka tulisi käyttöön ensi vuoden alussa. ja omani  rekisteröity päivälleen vuosi sitten omistukseeni.
ajettu nyt 19000km-arvio vuodenvaihteeseen  30000km.tiputusta 6000e. siis kaksi vuotta (vuosimallia) Kohtuullista-kai.
Niin-golf variant 1,4 tsi 90kw comf.

pokkus

Ex-auto (Golf V GT 2.0tdi) maksoi itselle 18100e yksityiseltä ostettuna. 16kk ja reilu 20tkm myöhemmin myin auton yksityiselle 18500 eurolla. "Voittoa" hurjat 400e. Olihan tuohon laitettu tosin jotain pientä tuunausta itse. Katsotaan jos nykypelistäkin saisi ainakin omat takaisin jos sen Suomeen tuo.

Ex Mitsu Coltin (2005) ostin uutena ja se maksoi noin 18000e. Noin 4 vuotta ja 80tkm myöhemmin sain siitä 8000e.

Keke78

Njaa, varmasti saan ainakin sen 26 tonnia jos menen Renault liikkeeseen, pistän räsän vaihdossa ja ostan liikkeen kalleimman rellun kaikilla mahdollisilla herkuilla listahintaan.

Ã,,lkää nyt ihmiset selittäkö paskaa siitä että juuri teidän autonne arvo vaan nousee kilometrien / vuosien myötä. Ainoa todellinen rehellinen mittari on myydä suoralla käteiskaupalla yksityiselle ostajalle, vasta siinä todellinen arvo punnitaan.
Fabia rs combi -11

Kärki

Jos haluaa prosentuaalisesti parhaan tuloksen arvon säilymisen kanssa sanoisin, että silloin valinta kannattaa suunnata Porscheen ja siinä mallistossa malleihin Boxster - Cayman - 911.
Tietenkin myös Ferrarit säilyttävät arvonsa prosenteissa mitaten erinomaisesti, mutta Porsche-malliston otan esille siksi, että sieltä löytyy malleja selvästi laajempaan budjettiskaalaan kuin Ferrarilta.
Muutaman vuoden takaisen - oliko joku Brittiläinen autolehti - tekemän selvityksen mukaan Boxster oli Euroopan parhaiten arvonsa säilyttävä automalli.
Perskohtaisen vertailun tuloksena täytyy sanoa, että esim. M5 ja M6 ovat tiputtaneet arvoaan aivan hirmuisella tahdilla verrattuna vastaavanikäisiin 911-malleihin. Uutena sekä M5 ja M6 ovat olleet selvästi kalliimpia kuin 911 Carrera - M6 käytännössä tuplahintainen - mutta tänä päivänä Carrerasta saa pulittaa jopa enemmän kuin M6:sta.
Tietenkin moni mieluusti sanoo, ettei mokomalla asialla ole väliä autoilijalle jolla on varaa ostaa tuon hintaluokan autoja - mutta kun tarkastelee euromääräisenä noita arvonlaskuja, niin sanoisin että on sillä väliä!
Pointtini tässä kohtaa on siis se, että jos on siinä onnellisessa asemassa että on mahdollisuus harkita jonkun huippukalliin erikoisauton hankintaa, niin kannattaa todella uhrata hetki myös sille ajatukselle miten sen unelma-auton arvo jatkossa kehittyy. Jos M6:sen ostajalta palaa noin 5 vuodessa auton arvosta pyöreästi 200t euroa, palaa hankintahinnaltaan vastaavan 911 Turbon ostajalta samassa ajassa noin 100t euroa! Hirmuisia summia molemmat, mutta 200teuroa on tuplasti hirmuisempi!
Toki sana "Porsche" ei tässä ole avain onneen, koska esimerkiksi Cayennen arvonlasku näyttää sekin olevan huimaa.

Ja tottakai on huomioitava sekin, että ei se prosentuaalinen arvonlaskukaan ole ainoa autoaaksi tekevä seikka. Asiaa pitää muistaa tarkastella myös euromääräisenä. Nimittäin on silläkin merkitystä, laskeeko auton arvo 100t vai 30t euroa -riippumatta siitä mikä tuo lasku on prosentuaalisesti uushankintahinnasta. Näin tarkastellen päädytäänkin helposti siihen, että esim. Audi A4 TDI Avant voi olla hyvinkin fiksu ratkaisu uutta autoa miettivälle arvon säilymisen kannalta.

Asia ei siis ole ollenkaan yksiselitteinen arvioitava. Tietenkään myöskään kaikki ei ole mitattavissa rahalla ja sen puolesta moni M6:sen uutena ostanut voi olla 110%:sti tyytyväinen hankintaansa ja kokee saaneensa vastinetta ihan koko rahalla - oli arvonlasku mikä tahansa.

Sen johtopäätöksen olen kuitenkin tässä asiassa tehnyt, että todella suuria ihmeitä saa tapahtua ennenkuin itse ostan enää uutta autoa. Sen verran rajua on arvonlasku kaikissa tapauksissa uudella autolla. Kun malttaa etsiä sitä muutaman vuoden ikäistä, sopivasti ajettua yksilöä, saa todennäköisesti parhaan vastineen rahoilleen myös arvonsäilymisen muodossa. Toki korostan uudelleen sitä, että varsinkin tunneostajalle kaikki asiat autonhankintaan liittyen eivät ole mitattavissa rahalla - ja siksi en lähde kyseenalaistamaan kenenkään kanssaihmisen päätöksiä ja valintoja autonhankinnan suhteen. Asiassa on niin monta näkökulmaa, ettei oikein voi edes sanoa mikä on "oikein" ja mikä on "väärin". Kun itse kukin kohdallaan harkitsee valintaansa ja tekee sitten päätöksen, on muiden turha kritisoida sitä.

Summasummarum: oman autoni arvonsäilymiseen olen hyvin tyytyväinen - se on pitänyt arvonsa todella hyvin.

rob-s

LainaaÃ,,lkää nyt ihmiset selittäkö paskaa siitä että juuri teidän autonne arvo vaan nousee kilometrien / vuosien myötä.

Monen mielestä oman auton arvon tulisi nousta omistamisen myötä mutta näinhän ei valitettavasti käy. Itse olen todennut näiden Audien kanssa, että arvon alennus on rahallisesti luokkaa 1000-1500â,¬/kk melko lineaarisesti. Puhutaan tällöin 70-95tâ,¬ arvoisista autoista uutena. Lyhyesti voisin todeta että huonosti pitävät siis arvonsa.

Ainoat autot jotka tuottivat minulle rahaa käytön ja omistuksen jälkeen olivat Lancia Delta Integrale ja Porsche Boxster.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Kärki

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 24.07.11 - klo:11:04
Monen mielestä oman auton arvon tulisi nousta omistamisen myötä mutta näinhän ei valitettavasti käy. Itse olen todennut näiden Audien kanssa, että arvon alennus on rahallisesti luokkaa 1000-1500â,¬/kk melko lineaarisesti. Puhutaan tällöin 70-95tâ,¬ arvoisista autoista uutena. Lyhyesti voisin todeta että huonosti pitävät siis arvonsa.

Ainoat autot jotka tuottivat minulle rahaa käytön ja omistuksen jälkeen olivat Lancia Delta Integrale ja Porsche Boxster.

Kyllähän se näin on! Jos autollaan haluaa tehdä rahaa on suunnilleen ainoa mahdollisuus ostaa jonkun erikoisautovalmistajan erikoismalli uutena, säilöä se steriiliin tyhjiöön ja ottaa sieltä ulos vain pakollisia huoltoja ja varovaista "kunnossapitokäyttöä" varten ja myydä se 50 vuoden kuluttua. Silloin voittoa saattaa olla saatavissa. Säilömällä Boxsterin, Carreran tai Caymanin voi voitto olla tiukoilla 50 vuoden kuluttua, mutta sanoisin että esim joku 911-limited edition malli VOI tuottaa hyvän voiton 50 vuoden kuluttua jos sen myy virheettömänä ja 1000km ajettuna  :)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 24.07.11 - klo:10:32
Ã,,lkää nyt ihmiset selittäkö paskaa siitä että juuri teidän autonne arvo vaan nousee kilometrien / vuosien myötä. Ainoa todellinen rehellinen mittari on myydä suoralla käteiskaupalla yksityiselle ostajalle, vasta siinä todellinen arvo punnitaan.

Ostin aikoinaan Opel Kadetin hintaan 26tmk. Myin sen sitten 1,5v myöhemmin ja 15tkm enemmän mittarissa 30,5tmk:lla.

Ensimmäisissä prätkäkaupoissa kävi samalla tavalla. Ostin Suzuki GR 650:n 10tmk:lla ja möin sen jokunen vuosi myöhemmin (3-4v) 16,5tmk:lla. Seuraavan prätkän (Kawa GPX750) ostin 22tmk:lla ja möin useampi vuosi myöhemmin 27tmk:lla.

Kaikki nämä yksityisten kanssa.

Eli ei se paskaa ole, etteikö joskus saisi hyviäkin kauppoja tehtyä, pitää vaan osua sopivaan saumaan ja olla nopea.

Totuuden Torvi

Törkeätä tai edes pientäkään ylihintaa on nykyään käytännössä mahdoton saada autosta, kiitos internetin.

Sen sijaan ostettaessa on mahdollista saada 'hivenen' edullisesti jos on heti rahat maksaa ja joku on todella rahan tarpeessa. Eli myy pakon sanelemana, ja kiireessä. Muuten jos ihminen tietää ja ymmärtää että on olemassa internet, jonne voi laittaa auton myyntiin, ei suuria alennuksia kyllä saa.

Poikkeuksena ehkä juuri erikois- ja harrasteautot. Näiden hinnat kun seilaavat tilanteen ja tarjonnan mukaan.

Ennen, jopa ennen Keltaista Pörssiä(tai sen varsinaista läpilyöntiä), autojen ostaminen ja myyminen itse, tai lähinnä niiden hinnoittelu oli melko villiä arpapeliä. Silloin on voinut toteutua nämä ostin halvemmalla kuin myin.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 24.07.11 - klo:12:48
Ostin aikoinaan Opel Kadetin hintaan 26tmk. Myin sen sitten 1,5v myöhemmin ja 15tkm enemmän mittarissa 30,5tmk:lla.

Ensimmäisissä prätkäkaupoissa kävi samalla tavalla. Ostin Suzuki GR 650:n 10tmk:lla ja möin sen jokunen vuosi myöhemmin (3-4v) 16,5tmk:lla. Seuraavan prätkän (Kawa GPX750) ostin 22tmk:lla ja möin useampi vuosi myöhemmin 27tmk:lla.

Kaikki nämä yksityisten kanssa.

Eli ei se paskaa ole, etteikö joskus saisi hyviäkin kauppoja tehtyä, pitää vaan osua sopivaan saumaan ja olla nopea.

Auton myit omalle äidille ja prätkän velipojalle (jonka samainen äiti maksoi) :-) 

No joo, aina voi jostain löytää yksittäisiä idiootteja mutta jos puhutaan vähän laajemmassa mittakaavassa, nettiaikana edes maantieteellinen sijainti ei anna enää etua hinnoissa.
Fabia rs combi -11

Kiviharju

Otsikon kysymykseen. Aika hyvin tuntuu säilyvän ;)

http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/3971976

Yksi ainoa vastaava myynnissä, ja hintapyynti on mielestäni aika kova kun uusi oli reilu 29tâ,¬ ::)
Audi A4 Allroad quattro -17

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 24.07.11 - klo:13:56
Otsikon kysymykseen. Aika hyvin tuntuu säilyvän ;)

http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/3971976

Yksi ainoa vastaava myynnissä, ja hintapyynti on mielestäni aika kova kun uusi oli reilu 29tâ,¬ ::)

Painotetaan sanaa myynnissä. Eipä ole kauppa käynyt tuohon hintaan..

Tuossa on yksi sudenkuoppa, johon moni autonsa arvoa nettiautosta ym. selvittävä voi pudota. Listoilla roikkuu autoja, joita ei ole vielä(kään) myyty pyydettyyn utopistiseen hintaan. Sitten kun hinta on oikeasti kohdalla, kauppa käy siihen malliin, ettei niitä oikein hinnoiteltuja autoja jää nettiautoon ihmeteltäviksi.

Nettiautossa on tullut myytyä parikymmentä autoa ja kyllä karu totuus tahtoo olla se, että auton on löydyttävä rajatulla haulla ensimmäiseltä sivulta, jos kauppaa on aikomus tehdä.

Quality

LainaaEnnen, jopa ennen Keltaista Pörssiä(tai sen varsinaista läpilyöntiä), autojen ostaminen ja myyminen itse, tai lähinnä niiden hinnoittelu oli melko villiä arpapeliä. Silloin on voinut toteutua nämä ostin halvemmalla kuin myin.

On myös tärkeää muistaa inflaation taso vaikkapa 1960-luvulla. Kun uusien autojen myyntiluvut olivat mitä olivat, ei käytettyjäkään ollut runsaasti tarjolla. Oli siis myyjän markkinat. Ja jos uuden hinta nousi vuodessa vaikkapa 20 %, on todennäköistä, että käytetyn samanikäisen hinta nousi saman verran, jolloin vuotta vanhemmastakin saattoi "netota". Takuuvarmasti tuo "voitto" oli kuitenkin sulanut inflaatioon.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Kiviharju

Kai Urlaub huomasit tuon hymiön toisen lauseen perässä.

On kyllä niin utopistinen hintapyynti että tuskin tuolla tulee kauppoja ikinä...
Mutta onhan tuo kuitenkin special edition malli ;)
Audi A4 Allroad quattro -17

Kärki

Oman auton hyvityshinnan (vaihdossa kalliimpaan) saa haarukoitua aika hyvin siten, että laskeskelee nettiautosta omaa autoa vastaavien autojen keskihinnan ja vähentää siitä noin 15%.
Järkevän myyntiarvon saa suunnilleen sillä, että vähentää keskihinnasta ehkä noin 10-12%..sillä pitäisi mennä järkihintaan kaupaksi kokemusteni mukaan. Tosin en ole suoraan myynyt kuin muutaman käyttöautoluokan auton, mutta tuolla arviointitavalla kauppa on käynyt suunnilleen järkevän myyntiajan puitteissa.

Merkittävä muutos on mielestäni viime vuosina tapahtunut tuossa hyvityshinnan arvioinnissa. Joitakin vuosia sitten suunnilleen oikeaan arvioon pääsi sillä, että laski kaavalla keskihinta - 10%. Nykyisin on kyllä laskettava se -15% ettei tule kovin karvasta pettymystä sitten liikkeessä. Eli välirahat ovat mitä ilmeisimmin kasvaneet.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 24.07.11 - klo:14:32
Kai Urlaub huomasit tuon hymiön toisen lauseen perässä.

Toki huomasin ja siksi yritinkin muotoilla puheenvuoroni yleisellä tasolla kerrotuksi. Niitä nettiautosta autojaan arvottavia kuin on vaikka kuinka paljon.

Zoob

Tuosta Kiviharjun linkittämästä Golfista: Vähän ihmetyttää että ensirekisteröity 5/10, kun tuo "special edition" kampanja oli kesällä 2009 eikä toimitusaika ollut kuin 2-3kk. Hintapyynti tosiaan aika kova ja varustelukin melko niukka.
VW Golf 1,8TSI Highline -09
Audi A6 Avant 2,0TDI Multitronic business-12

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zoob - 24.07.11 - klo:17:00
Tuosta Kiviharjun linkittämästä Golfista: Vähän ihmetyttää että ensirekisteröity 5/10, kun tuo "special edition" kampanja oli kesällä 2009 eikä toimitusaika ollut kuin 2-3kk. Hintapyynti tosiaan aika kova ja varustelukin melko niukka.

Seissyt jälleenmyyjällä hallissa, eihän siihen sen kummempaa selitystä tarvitse.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jni

Kyse ei ole omasta autosta, mutta sivuaa ketjun aihetta:

Jotenkin herää epäilys onko tässä ilmoituksessa kaikki kohdallaan?

http://www.nettiauto.com/bmw/530/4177683#adInfo

Voi ollakin, en tiedä, mutta siinä tapauksessa joku tekee hyvät kaupat? Tuo BMW lienee maksanut uutena jonkin verran?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Quality


Mutta auton hintaa ei ole ilmoitettu eikä se ole myynnissä??
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

pomo

Itse myymällä ja yksityiseltä ostamalla ei häviä niin paljon, joskus saattaa mennä jopa vuosi ilman arvonalennusta... Käyttökustannuksethan pitää kuitenkin maksaa, joten ei se silti aivan ilmaista ole!

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.08.11 - klo:19:36
Itse myymällä ja yksityiseltä ostamalla ei häviä niin paljon, joskus saattaa mennä jopa vuosi ilman arvonalennusta...

Näin on ja ulkomailta ostamalla voi päästä jopa hieman plussalle.

Olen seuraillut autoilun kustannuksia ja viimeksi on arvonalennukseen kadonnut rahaa joskus vuoden 2002 tienoilla.  ;)

Vuosina 2003-2007 tuli vuosittain tonnikaupalla rahaakin arvonnousuna, mutta sittemmin muu elämä on hidastanut autonvaihtotahtia. Laskeskelin omistaneeni 17 autoa vuodesta 2002 lähtien.  ::) Puolisen vuotta on siis tullut ajeltua kullakin. Toki silloin alkupäässä taisi olla pari kuukautta normaali autonvaihtoväli.

jni

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.08.11 - klo:19:34
Mutta auton hintaa ei ole ilmoitettu eikä se ole myynnissä??

Oli vielä äsken hitapyyntö luokkaa 38 000 eur. Onkohan mennyt kaupaksi sitten, vai?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

arsik

Selvää voittoa autokaupassa.
Eli ostin sunnyn tytölle kesäautoksi 350â,¬:lla ja myin syksyllä 400â,¬.
Tytär ajeli 4000 km ilman korjauksia.Nyt jos olisin viisas toimisin samoin myös oman autoilun kanssa.

Neppis

Tämänkin uutisen faktat vaikuttavat vaihtoautohyvityksiin.

"Jotkut käytetyt merkit kiertävät uudelle omistajalle muita nopeammin. Käytetyt Audit, Skodat, Volkswagenit ja Volvot myydään nopeimmin, vanhoja Toyotoita ja Nissaneita taas happanee varastoihin yllättävän paljon."

"Kärkilistan mukaan Toyotan lisäksi vanhentuneet Fiatit, Opelit, Nissanit, Mazdat, Mitsubishit ja Saabit rasittavat autoliikkeiden varastoja. Kaikki muut merkit kiertävät paremmin. Listan ulkopuolelta Kiat ja Hyundait myyvät hyvin käytettyinäkin."

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111098803&ref=il
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

skriko

Enää ei pysty hankkimaan uutta autoa minkäänlaisella vaihdolla -25%. Vaikka saisikin niin vuoden päästä jo menee tappiolla. Kaiholla muistelen aikoja kun sain ostaa Mersun autokauppiaalta 129 000 mk ja sain siitä vaihdossa uuteen 229 000mk. Alennus uudesta 39.37%.

skriko

Ajovalo.net sivustolla oli mielenkiintoista juttua auton arvon säilymisestä. Ainoa virhe näissä tilastoissa ja taulukoissa on, että ne ovat tehty aina pyyntihintojen mukaan. Pyyntihinnat ovat monissa liikkeeissä pilvissä ja toisessa maltilliset. Kun taas katsomme vastaavien liikkeiden myyntihintoja niin ne ovat jo kovin lähellä toisiaan. Väitettiin, että paremmasta moottorista samassa yksilössä jäi kahden kolmen vuoden jälkeen jäljelle 60%, paremmasta varustepaketista 40% ja listalta ruksatuista lisävarusteista vieläkin vähemmän. Olisiko sitten maksimissaan 30%. Yksi hyvä huomio oli valkoinen väri. Valkoisen värin poistuttua kohta muodista sen haluttavuus laskee. Sen seurauksena, että se on ollut niin suosittu valkoisia on kohta paljon myynnissä ja tarjonta ylittää kysynnän.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy