Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:09:28

Selasin tuossa netistä myytäviä autoja (liikkeet ja yksityiset) ja kyllä se tosiaan hintaero 2-3-vuotiaissa Skodissa ja esmes Leoneissa on mitätön eri konekokojen välillä, etenkin Ocu RS ja Leon FR/Cupra todella pohjamudissa verrattuna uutena olleeseen hintaeroon.

Oletteko huomanneet vaihdatellessanne/myydessänne saman asian käytännössä?

Ihan yleisesti ottaen/sanoen käytetyn auton hinta varusteista/koneesta riippumatta yhdentyy (varsinkin pidemmän) ajan kuluessa, on asiakkaan etu löytää full loaded ja kunnon kone-versio, ja myyjälle hieman helpompi hävitettävä, 1-3 v. ikäisessä voi kait saada jotain marginaalista hyötyä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Tuosta kun tingit joitain tonneja hintaa alas, niin on auto kohdallaan:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3160350

Peeveli

Kiitos Markku, pyysin liikkeestä tarjouksen tuohon. Katsotaan...

Menen vielä huomenissa -otin oikein lomapäivän- koeajamaan manuaalilootalla olevan Octavia 1,8 TSI:n, kun Exeota ei ollut 1,8 TSI:nä esittelyautona vaan sillä esihistoriallisella 1,8 T:lla. Ocu on etuvetoinen ja aika samassa kokoluokassa joten huomenna saan perstuntumaa quattro-A3:sta paremmin siitä että riittääkö tuo tarpeisiini vai ei...

skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:10:29
Kiitos Markku, pyysin liikkeestä tarjouksen tuohon. Katsotaan...

Menen vielä huomenissa -otin oikein lomapäivän- koeajamaan manuaalilootalla olevan Octavia 1,8 TSI:n, kun Exeota ei ollut 1,8 TSI:nä esittelyautona vaan sillä esihistoriallisella 1,8 T:lla. Ocu on etuvetoinen ja aika samassa kokoluokassa joten huomenna saan perstuntumaa quattro-A3:sta paremmin siitä että riittääkö tuo tarpeisiini vai ei...

Peeveli.. Perke*e.. Ota nyt pieni tuumaustauko!

Hinaat itsesi vaikka hirveeseen jurriin välillä, ja seuraavana aamuna alat miettiä. Sanon vain että tämä 1.8T(SI/FSI) moottori ei ole sinulle hyvä! Ehkä johonkin Lupoon tämän voima riittää(sinulle siis).

Pidä se nyrkkisääntö +200hv.. Ja sinulla on edes mahdollisuus onneen!

Peeveli

^

Perhana, Skula puhut asiaa! Hermot alkaa tässä oikeasti katketa kun lähes unettomia öitä (unta 3-4 h per yö) monta pvää peräkkäin ja autoasiat pyörii aivoissa. Meniskö ja ostasko pullon Kosanderia alkuillaksi, siitä pubikierros ja huomenissa lomapvänä ratkaisisi asian. :D

skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:10:50
^

Perhana, Skula puhut asiaa! Hermot alkaa tässä oikeasti katketa kun lähes unettomia öitä (unta 3-4 h per yö) monta pvää peräkkäin ja autoasiat pyörii aivoissa. Meniskö ja ostasko pullon Kosanderia alkuillaksi, siitä pubikierros ja huomenissa lomapvänä ratkaisisi asian. :D

No nyt puhut asiaa!

Pieni tuumaustauko takaa paremman lopputuloksen..

Ihan vaan kokemuksesta puhun.. Siis nyt itsekin ekaa kertaa autonvaihto tehdään pitkän kaavan mukaan.. Tai siis päätös on jo tehty, mutta vielä hierotaan detaljit paikalleen, ja se että milloin tämä uutukainen sitten ajoon otetaan  ;)

Ystävällisenä vinkkinä vaan... Mieti pirun tarkkaan.. Tehot.. Niistä tykkää kaikki :D Oli niitä sitten paljon tai vähän, mutta uskon että et pety jos päädyt reilumpaan teholuokkaan ;)

Ja jos nyt onnistut(kuten itse aion tehdä seuraavassa kaupassa), niin tyytyväisyys pitää poissa autokaupoilta... Pidempään!

r.e.t

omasta kokemuksesta sanoisin että kaikkeen tottuu. Tojon jälkeen varmasti 1,8tsi tuntuu riittävältä ja kokemuksesta voi sanoa, että kyllä sillä ihan kivasti pärjää myös saksalaisilla motareilla. Toki 2,0 tsi on ripeämpi, mutta ei mielestäni ihan niin paljoa kuin luvut ensi näkemältä tuntuisi. Kasvaahan se ilmanvastuskin toiseen potenssiin, sama efekti on omassa persdynossa tehojen suhteen. Itse sai paremmat fiilikset 130hv:n vaparin jälkeen 1,8tsi:tä kun taas parin vuoden jälkeen uudesta bemun 530d:stä. Se jos mikä kertonee, että kaikkeen tottuu ja kohtuullisen nopeasti. Olihan tuossa muutama koeajo 2,0 tsi:llä välissä.

Tietty taloudellisesti järkevämpää olisi ostaa käytetty, mutta harmi vain kun exeoita ei juuri taida markkinoilta löytyä. Itse ehkä katselisin tuolla budjetilla joko käytettyä 2,0tsi tai sitten uutta 1,8tsi:tä. En kyllä laskuista jättäisi pois käytettyäkään 1,8tsi jos joku helmi sattuisi löytymään. Kohtahan tässä pukkaa uutta mallia A3:een, leoniin muihin saman alustan autoihin, niin ei sitten harmita vaihto seuraavalla kerralla. Vaihtohan se silloin tulee, vaikka ottaisit tällä kertaa 2,0 tsi:n. Jos ongelmien ratkaisussa ollaan päästy pisteeseen, että vääntöä käydään 2 moottorin välillä, eiköhän sekin selkiä nopeasti. Uusintakierros vaan molemmilla ja vaimo mukaan. Hehän tuntevat meidät paremmin kuin me itse, ainakin omasta mielestään ja saattavat jopa olla siinä oikeassa :)

Peeveli

^

Vaimoa en enää sotke tähän. Hän sekoitti jo lauantaina pakkaa sanomalla että Audi on merkkinä erottuva ja hän tykkäsi A3sen isosta keulamaskista, siinä perusteet + että oli makuunsa nuorekas kojelauta. No sitten kun tivastin iltasella häneltä että minkäs ottaisit niin vastaus oli tyyliin että "no en minä edes tuollaisten hintaluokkien autoja ostaisikaan vaan jonkun halvan ja pienen kuten Punto tai muu...". Kyllä valaisi autonvalintaprosessiani!  :D

Otan tyypit huomenna 1,8 TSI-Oculla (verrokkina kun ei muuta vaginetta tähän hätään löytynyt manuskalla) ja 2,0 TSI-Exeosta, ja sitten päätös. Se päätöskin kun pitää kuitenkin alkaa tekemään, tilausaika on pitkä ja autoton automies on kuin cowboy ilman hevosta! :'(

Kale

Sulje nyt mielesi niiltä automyyjien ja vaimon kommenteilta ja tee huolella harkittu päätös itse.

skula

Hyvin huomaa ketkä EIVÃ,,T ole seuranneet Peevelin edesottamuksia pidemmältä ajanjaksolta.. (Maccee66  ;) )

Anteeksi Peeveli jos kaivoin vanhoja haavoja auki  ::)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.08.10 - klo:09:54
Tuosta kun tingit joitain tonneja hintaa alas, niin on auto kohdallaan:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3160350

Tuolta liikkeestä ottivat yhteyttä. Hinnasta ei tipu kuin 200 eur eli 28.700 euroa olisi RS-Ocun hinta. Kauppaan kuuluu 17" talvirenkaat mutta ei niille erikseen toisia vanteita (?). Auto kuulemma ollut myyjän ja vaimonsa käytössä (väitän silti että koeajo/esittelykäytössä samalla, niinhän autoliikkeissä aina tehdään). Väri punainen tuossa tökkii kun Ocun punainen ei silmääni ole pilvisellä säällä kovinkaan kirkas.

En tiedä. Taidan sitten ottaa kerralla sen uuden tehokoneisen tai sitten uuden 1,8:n.... :(

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Kale - 10.08.10 - klo:12:46
Sulje nyt mielesi niiltä automyyjien ja vaimon kommenteilta ja tee huolella harkittu päätös itse.

Nii-in! Sitä minä foorumilla jo vkonloppuna toitotin!  :P

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kale - 10.08.10 - klo:12:46
tee huolella harkittu päätös

Ainahan sitä voi jaakailla ja jaaritella, mutta onko se lopulta yhtään sen huolellisemmin harkittu. Onko auton hankinta koskaan mikään harkittu, järkipäätös. Ei ehkä ihan niin totaalisen irrationaalinen kuin moottoripyörän hankita, mutta kuitenkin. Järki sanoo yhtä, pankinjohtaja toista ja tunne kolmatta, puolison tai muiden perheenjäsenten mielipiteitä unohtamatta. Tuohon vielä muiden ihmisten mielipiteet päälle niin soppahan rupeaa olemaan jo aika valmis ;D

Ole onnellinen, sulla on sentään konserni jo valittuna, itsellä kun valintaa äskettäin pähkättiin Berlingon (vaimo), Octavian (tunne), Astran (finanssi) ja Meganen (kokemus) välillä ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Peeveli

^

Sinulla ainakin laaja skaala vaihtoehtoja!  :D

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:10:50

Hermot alkaa tässä oikeasti katketa kun lähes unettomia öitä (unta 3-4 h per yö) monta pvää peräkkäin ja autoasiat pyörii aivoissa.

Lainaus käyttäjältä: Kale - 10.08.10 - klo:12:46
...tee huolella harkittu päätös itse.

Osaan hyvin samaistua tuohon Peevelin tilaan, kärsin samasta jos autovaihto polttelee tosissaan. Mä en yleensä jaksa sitä kun muutaman päivän ja nimi on pakko panna paperiin, että saa elämän raiteilleen. Yritä siinä sitten toteuttaa tuo Kalen hyvä ohje ::)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

skula

Minusta vaan välillä tuntuu että Peeveli ei ole vielä löytänyt lääkettä tautiin jota itsekin podin pitkään.. Ja ehkä poden vieläkin, mutta olen löytänyt hyviä lääkkeitä tämän hillitsemiseen.. Toistaiseksi..

Jaa.. Mihin tautiin? Krooniseen autokuumeeseen!

r.e.t

LainaaVaimoa en enää sotke tähän. Hän sekoitti jo lauantaina pakkaa sanomalla että Audi on merkkinä erottuva ja hän tykkäsi A3sen isosta keulamaskista, siinä perusteet + että oli makuunsa nuorekas kojelauta. No sitten kun tivastin iltasella häneltä että minkäs ottaisit niin vastaus oli tyyliin että "no en minä edes tuollaisten hintaluokkien autoja ostaisikaan vaan jonkun halvan ja pienen kuten Punto tai muu...". Kyllä valaisi autonvalintaprosessiani!

uups! ei vaimolta kannata kysyä minkä auton hän ottaisi, vaan mihin autoon itse olisit tyytyväinen vielä 6kk jälkeen  ;D. Tätä tietysti edellyttää vaihtoehtojen rajaaminen 2 tai max 3 potentiaaliin vaihtoehtoon. Näin hänkin pääsee näennäisesti vaikuttamaan ja saattaa sitä vinkkiä oikeastikin sieltä tulla! Kykeneekö autoton automies rationaalisiin päätöksiin? Kukas miehen paremmin tuntee…Lopulta itse se päätös on tehtävä, mutta tyhmäähän se on moinen resurssi jättää käyttämättä  :D …Hmm…nyt täytyy oikein tosiaan miettiä, kumpihan meistä todellisuudessa teki päätöksen Volvoon siirtymisestä. Tähän päivään asti asia on ollut hyvin kirkas  :)

mol

Itseltäni krooninen autokuume parani laakista kun sain hommattua auton jollaista aina olin mielitellyt. Enää ei kiinnosta edes autolehtiä lukea, saati sitten katsella netistä mahdollisia vaihtoehtoja tai kiertää liikkeissä tarjouksia kyselemässä. Se on nyt tässä ja tässä merkissä pysytään. Ainoastaan lukuisat tiellejätöt tai kalliit remontit voivat mieleni muuttaa enkä ole ollenkaan varma että semmoisia olisi tulossa...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:14:27
Sinulla ainakin laaja skaala vaihtoehtoja!  :D

Ja tuossa oli vasta se Top4 ::) Viimeksi 5v sitten oltiin samassa tilanteessa. Minulla listat autoista, hirveät excel-selvitykset kaikista teknisistä tiedoista, esitteitä pinkka kaupalla printattuina jne. Ja lopulta eräs päivä sovittiin vaimon kanssa lounas-treffit Pitäjänmäen Biliaan, tarkoituksena vain tutustua tarkemmin Renaultin tarjontaan. No noilta treffeiltä vaimo palasi työpaikalleen perheen wanhalla Partnerilla, minä uutuuttaan kiiltelevällä Meganella, käsirahalasku odotteli maksamistaan apparin jakkaralla :o Illalla sitten ihmettelin jotta kuis tässä näin kävi ja vaimo sano suoraan ettei enää kestänyt päiväänkään tuota meikäläisen iänikuista jaakaamista onlisiko tämä nyt hyvä vaiko kenties tuo toinen parempi. Olisin kuulemma ainakin seuraavat 5v taas hiljaa :D No nyt se 5v on mennyt ja... ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ton-1

Toisaalta jos alla on toimiva kärry niin on myös jollain tapaa mukava se olo siinä kohtaa kun valintaa tekee ja rahat on vielä takataskussa, silloinhan peli on vielä TÃ,,YSIN omassa kädessä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 10.08.10 - klo:15:14
Toisaalta jos alla on toimiva kärry niin on myös jollain tapaa mukava se olo siinä kohtaa kun valintaa tekee ja rahat on vielä takataskussa, silloinhan peli on vielä TÃ,,YSIN omassa kädessä.

Minulla se ero että kärryä EI ole alla -tai no reilun puolen tunnin päästä yön yli DS3 156 thp. :D Käsirahat on toki plakkarissa mutta välillä tuntuu ettei peli ole enää TÃ,,YSIN omassa kädessä. Toivotaan että se on korkeimmas käres! ;D

Kynäkauppias

Lainaus käyttäjältä: mol - 10.08.10 - klo:14:45
Itseltäni krooninen autokuume parani laakista kun sain hommattua auton jollaista aina olin mielitellyt. Enää ei kiinnosta edes autolehtiä lukea, saati sitten katsella netistä mahdollisia vaihtoehtoja tai kiertää liikkeissä tarjouksia kyselemässä. Se on nyt tässä ja tässä merkissä pysytään. Ainoastaan lukuisat tiellejätöt tai kalliit remontit voivat mieleni muuttaa enkä ole ollenkaan varma että semmoisia olisi tulossa...

Näinhän se homma menee. Kompromissiin tyytyminen helpottaa 1-6 kk oloa ja selailu alkaa. Koskas mol on merssun laittanu?
Tuleva vulvumies.

Peeveli

Liekkö ennettä, että tässä ip:llä netistä tsekkailin kumman värin ottaisi Exeoon, valkoinen vai met.musta. Kertonee osviittaa... :D

Mutta, katsotaanpas mitä se Dee Ã,,s Kolme on syönyt!

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:15:20
välillä tuntuu ettei peli ole enää TÃ,,YSIN omassa kädessä.

...... jotenkin tästä on rivien välistä luettavissa että PIENTÃ,, autokuumetta taitaa olla päällä  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Tikka

Voi peevelin Peeveli sinun kanssas (taas) ;D Jos olisit JÃ,,RKEVÃ,, ostaisit 1,8TSI:n, koska se taatusti Suomessa riittää sakkoihinkin asti. Mutta, jos sinä sitten 2kk:n jälkeen olet taas autokuumeissasi tuon moottorin takia, on ehkä parempi hankkia 2,0TSI. Sinähän sen tiedät, tai sitten et. :)
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:10:50
Perhana, Skula puhut asiaa! Hermot alkaa tässä oikeasti katketa kun lähes unettomia öitä (unta 3-4 h per yö) monta pvää peräkkäin ja autoasiat pyörii aivoissa. Meniskö ja ostasko pullon Kosanderia alkuillaksi, siitä pubikierros ja huomenissa lomapvänä ratkaisisi asian. :D
Kylläpä on näköjään rankkaa tuo auton vaihelu. Minä puolestani yritän iltaisin miettiä autoja, jotta saisin paremmin unen ;)

Markku J

Se onkin kiva saada Peevelin koeajoraportti DS3:sta. Se on niin tuore malli, että en ole kuin yhden liikenteessä nähnyt. Hesarin tyypeissä kehuivat ripeäksi tuolla BMW -design -turbokoneella - vai mikä BMW/PSA -yhteistyömoottori se loppujen lopuksi lienee...

3ro5

Pakko sekaantua hieman Peevelin pohdiskeluun ja heittää oma kommentti. Jos nyt mietit 1.8 ja 2.0 välillä niin ota isompi. Sitten kun alkaa kyllästyttään niin aina moottoriin joku lisäpalikka ja lisää tehoa ulos niin tuntuu kuin uudelta taas. Sama pätee johonkin helposti asennettavaan lisävarusteeseen kuten soitin etc. Tuolla tekniikalla kun menet 3 vuotta eteenpäin niin et voi enää vaihtaa autoa kun voimaa ja lisävarusteita on jo ns. liikaa ja ei voi aloittaa alusta :D

Kale

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.08.10 - klo:14:28
Osaan hyvin samaistua tuohon Peevelin tilaan, kärsin samasta jos autovaihto polttelee tosissaan. Mä en yleensä jaksa sitä kun muutaman päivän ja nimi on pakko panna paperiin, että saa elämän raiteilleen. Yritä siinä sitten toteuttaa tuo Kalen hyvä ohje ::)

No en mäkään kestäisi jos olisi rahaa millä mällätä. Vaihtelisin autoja vähintään yhtä usein kuin Markku. Mutta näillä keskitason tuloilla pitää venyttää penniä harkita tarkkaan auton vaihdot. Viimeksi autonvaihto kesti noin 2 vuotta ennenkuin lopullinen päätös syntyi. Ja sitten meni 3kk ennenkuin sopiva ehdokas uudeksi autoksi löytyi. Nyt järki sanoo, että auto pitää vaihtaa halvempaan ja väliraha käyttää johonkin hyödyllisempään.

mol

Lainaus käyttäjältä: Kynäkauppias - 10.08.10 - klo:15:21
Näinhän se homma menee. Kompromissiin tyytyminen helpottaa 1-6 kk oloa ja selailu alkaa. Koskas mol on merssun laittanu?

Juuri noin. Aina ennen on tullut mietittyä että minkähän auton seuraavaksi ottaisi melkein heti kun ostopäätös on tehty.

Pari viikkoahan tuo on tuossa ollut.

mol

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.08.10 - klo:16:54
Se onkin kiva saada Peevelin koeajoraportti DS3:sta. Se on niin tuore malli, että en ole kuin yhden liikenteessä nähnyt. Hesarin tyypeissä kehuivat ripeäksi tuolla BMW -design -turbokoneella - vai mikä BMW/PSA -yhteistyömoottori se loppujen lopuksi lienee...

Minä ainakin tykkäsin kun toukokuulla moista koeajoin. Kirjoitin jonnekin ketjuun siitä pienimuotoisen raportinkin, taisi mennä väärään paikkaankin kun sain siitä palautetta...

Tuossa koneessa on ollut aikamoisia ongelmia talven kanssa, ainakin siinä versiossa mikä Cooper S:n pellin alla on. Työkaveri semmosella viime talven ajeli. Tai omisti, etupäässä se taisi olla autoliikkeessä tutkittavana miksei toimi kovilla pakkasilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy