Hyvityshinnat autoista joissa DSG sekä/tai 1.4TSI-moottori

Aloittaja VW-man, 06.02.10 - klo:10:25

« edellinen - seuraava »

VW-man

Onko kukaan muu huomannut tätä eli jos on kysynyt vaihtotarjousta johonkin muuhun merkkiin kuin VW:hen autosta jossa on pieni 1.4TSI-moottori ja sen lisäksi vielä DSG vaihteisto, niin hyvityshinnat muuhun kuin omaan merkkiin ovat aivan olemattomia.

Edellisen auton kohdalla jo koin tätä eli hyvitys vaihteli 19.900-23.000eur välillä autosta joka oli vuoden vanha ja ajettu reilut 20.000km:a. Ovh autolla oli noin 27.000-28.000eur. Siisti, hyvin pidetty jne.

Kysyin piruttaan tästä nykyisestä vaihtotarjousta vuoden 2009 BMW 318iA Touring Business-malliin jossa hintaa pudotettu uuteen verraten jonkun verran (muutamia tonneja) ja kilometrejä 8000km:a.

Hyvitys tästä nykyisestä autosta, näillä kilometreillä (rek 02/01/2009 nyt 22.400km:a) tehdasvarusteilla ja useilla jälkiasennetuilla lisävarusteilla vain vajaa 19.000eur autosta jonka ovh. oli yli 32.000eur sisältämillään tehdaslisävarusteilla!

Eli noiden kokemusten perusteella itselleni on tullut semmoinen kuva, että ne liikkeet jotka ei myy VAG-autoja uutena pitää noita 1.4TSI-moottoreita sekä DSG-vaihteistoja täysinä pommeina ja pelkää ottaa niitä vaihdossa ja siksi hyvittävät niistä naurettavan vähän kun pelkäävät, että ne ei mene kaupaksi kuin pilkkahintaan. Eli myyjillä itsellään on pelkoja noiden kestosta ja toimivuudesta ja pelkäävät myös, että asiakkaat on lueskelleet eri foorumeita ja lukeneet ongelmista eivätkä uskalla ostaa noita varsinkaan jos on kova pyyntihinta. Eli ei nämä mallit ainakaan pidä hyvin arvoaan kun jo reilun vuoden iässä ja näillä kilometreillä hinta tippunut melkein puoleen. Samoja kokemuksia ja tuntemuksia muilla?


Urlaub

Mitäs niistä hyvitettäisiin vag-merkkeihin?

Ã,,kkiseltään sanottuna kuulostaisi melko normaalilta nuo hyvityshinnat eli ensimmäisenä vuonna katoaa hinnasta noin kolmasosa. Samaa luokkaa se on ollut kavereiden Mondeossa, V50:ssä ja Qhasqaissa (vai miten se kirjoitetaankaan).

kt

#2
Ei tuo tilanne ole moottorista ja DSG:stä kiinni. Kysyppä mitä tahansa automerkkiä ja moottoria vaihtoon vuoden vanhana ja 20000 ajettuna, niin hämmästyt!
Jostainhan täytyy löytyä se tuhansien eurojen marginaali aina joka kauppaa kohti. Ei niille kukaan muu palkkaa maksa kuin autojen ostajat ja vaihtajat. Ja joka kaupasta pitää katetta jäädä!
Ellei tätä haluta hyväksyä, niin mennään sitten oravannahkasysteemiin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VW-man

No viimeksi vaihdossa meni noin vuoden ikäinen Golf (km 23.000/vm. 2008, 2xrenkaat aluilla, lämmitin sisäharalla, Comfortline, Variant, 1.4TSI 103kW+DSG-6, mukavuuspaketti 2, metalliväri) ja vaihdossa hyvitys 21.500eur (Herttoniemi VW). Vaihtoauton hinta toimituskuluin 29.995eur. Kyseisen auton ns. speksejä: 13.000km/vm. 2009 (ostettaessa noin 6kk vanha), Variant Golf 1.4TSI 118kW+DSG -7, Sportline, panoraamakatto, monitoiminäyttöplus, mukavuuspaketit 1 ja 2, metalliväri, 2xrenkaat, lämmitin+sisähaara, monitoimiohjauspyörä vaihteenvalitsimilla.

BMW-myyjä väitti, että tuollaista autoa joka mulla nyt on myydään ulos noin 22.900eur keskihintaan. Siis ainakin muualla kuin VW-liikkeissä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 06.02.10 - klo:10:54
BMW-myyjä väitti, että tuollaista autoa joka mulla nyt on myydään ulos noin 22.900eur keskihintaan. Siis ainakin muualla kuin VW-liikkeissä.

Maksaisitko itsekään enempää? Takuusta on puolet kulunut, auton varustelun on valinnut joku muu jne.

Ikävä tosiasia tahtoo olla, että omalla työllään rahansa ansaitsevalla ei ole varaa vaihtaa 30 tonnin autoaan kerran vuodessa uuteen. Tai on toki, mutta se tulee todella kalliiksi. Arvo putoaa tonnin kuussa ja siihen päälle muut autoilun kulut, niin eipä riitä 1500 euroa kuukaudessa autoon ja mitä sillä saa? Jonkin tavallisen Kolopallon tai Korollan!

VW-man

#5
Mikään pakko ei olisi periaatteessa vaihtaa, takuuta on vielä sinne 01/2010 asti. Pikkasen on vaan pelko perseessä edellisen auton takia. Siinä hajosi kompuran magneettikytkin (tässähän on ihan sama systeemi), mekatroniikka ja lopulta koko DSG piti vaihtaa. Kompressorin apulaitehihnasto alkoi luistaa ja hihna oli vaihdettava ja niissä rullastoissa&kiristimissäkin oli jotain sanomista ja vaihtoon meni nekin (tässä on sama systeemi). Tässä on todennäköisesti nyt käynyt se mitä muutamien muidenkin mukaan on käynyt heidän TSI:llä varustetuilla autoillaan, että jakopää jako on mennyt sekaisin tai ketju löystynyt liikaa. Jos se tekee sen kerran niin se voi tehdä sen toisenkin kerran. Ja kun lukee noita UVW:n sivuja niin siellä on ihan tarpeeksi juttuja joissa on käynyt tuo sama homma jakopäässä. Lisäksi kompuran magneettikytkimiä on mennyt ja muutamilla on kompressoriahdin tai turbo hajonnut TSI:stä todella pienillä kilometrimäärillä. Joilakin on täällä ja UVW:llä olevien kirjoitusten mukaan paukkunut jo uudenkin DSG7:n mekatroniikat tai koko vaihteisto vaihdettu suht vähän ajettuna. Pistää miettimään, että onko minulla varaa pitää tuollaista autoa jossa voi muiden käyttäjäkokemusten (ja omienkin) mukaan olla hyvinkin pian edessä isoja remontteja ja ns. omaan piikkiin.

Urlaub

Ehkä niillä autokauppialla on syynsä olla hyvittämättä autostasi enempää.  ;D

Ns. virallisen totuuden mukaanhan TSI ja DSG ovat molemmat sellaisia kirjainyhdistelmiä, että autot viedään käsistä. Autokauppias taitaa tykätä enemmän vapari Korollasta manuaaliaskilla. Ainakin tietää mitä myy.

VW-man

Niin no jos minä tuohon Bemuun tai yleensä Bemuun vaihtaisin niin näillä säästöillä ja palkoilla joutuisin ottamaan aivan älyttömän velkataakan pitkällä 60kk:n maksuajalla itselleni. Korkokaan ei ollut mikään superedullinen. Lisäksi BMW:ssä on ihan tolkuton vakuutus. Kaksinkertainen tähän verrattuna ja tässäkin on ns. superkasko kaikilla mahdolisilla eduilla ja korvauksilla. Enkä oikein usko noihin Bemarin kulutuslukemiin käytännössä vaikka on kuinka effient dynamics. Tämä auto kyllä varmasti kuluttaa vähempi vaikka ei tämäkään auto pätkäajossa tai kovilla pakkasilla hitaan lämpiämisen yms. vuoksi ole mikään maailman pihein malli.

Jos vaihtaisin Bemariin joutuisin elämään todella kitsasta elämää. VW:llä kun ajaa jää rahaa tällä tulotasolla kaikkeen muuhunkin. Sikäli mikäli sitä ei tarvitse lähivuosina omasta pussista korjata. Mutta jos tämän konsernin tuotteessä vielä pysyn niin seuraava auto on 1.8TSI/TFSI tai 2.0TSI/TFSI eikä mikään 1.4TSI (ja varsinkaan tupla-ahdettuna) ja en ole varma otanko edes DSG:tä/S-tronicia. Riippuu siitä miten se DSG tässä kestää. Vielä ei ole ainakaan hajonnut. Toki eipä ole paljoa ajettukaan. Kilometrejä minulla ei tule vuodessa kuin noin 10.000-20.000km:a josta pääosa on nurkka-ajoa (muutaman km:n matkoja) ja sitten loput ns. hupiajeluja jonnekin muihin kaupunkeihin jne. Noitten vähien kilometrimäärien ja pätkäajon sekä monien starttausten takia olen ajatellut, että josko siirtyisin max 15.000km:n huoltoväleihin.

Markku J

Ei tuo alhaiselta tuntuva hyvityshinta varmaankaan johdu TSI/DSG -lisukkeista. Omaa Audiani olen vaihtoon tarjonnut myös, ja nyt 8 kk ja 6500 km ikäisenä on sen arvo pudonnut uushankintahinnasta tuplasti enemmän, kuin aiempina vuosina kauppoja tehdessäni.

MacVolsu


Se vaan on tosi asia että vaihdat autoa kun se on kalleimmillaan ja mitä lisävarusteisiin, oli ne sitten tehdas tai jälkiasennettuja varusteita, ei kauppias niihin laske mitään. Tämän sain viimeksi kokea karvaasti kun myin T5:n jossa oli kaikenmaailman härpäkkeet Carsportilta, DIN-navit, 2xalut jne jne, kahdessa vuodessa hinta paukkui alas. Liki saman olisin saanut perusvarusteisesta, ehkä 500 euroa vähemmän.

Nyt tilanne oli toinen kun hieroin kaupat kahdesta uudesta autosta samaan aikaan ja samaan liikkeeseen niin 2v vanhan ja 31 tkm ajetun Jetan hyvitys oli mielestäni hyvä. Mutta tietenkin tilanne oli toinen kun kahdesta uudesta oli kysymys.

kt

Jos olisin autokauppias ja möisin 100 autoa vuodessa, niin kai pitäisi saada vähintään luokkaa 1000 euroa per kauppa puhdasta "voittoa", jotta saisin 100 000e kassaan.
Siitä sitten maksaisi kiinteistön vuokran yms ensin ja itselleen palkan (50 000e/v).
No tuo tekee 30 000euron hintaisen auton kaupassa 3,3% per kauppa. Yhtään autoa ei saisi jäädä "sisään". Jo 3-4 varastossa olevaa vaihdokkia vie koko vuositienestin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

njs

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 06.02.10 - klo:11:08
Mikään pakko ei olisi periaatteessa vaihtaa, takuuta on vielä sinne 01/2010 asti. Pikkasen on vaan pelko perseessä edellisen auton takia. Pistää miettimään, että onko minulla varaa pitää tuollaista autoa jossa voi muiden käyttäjäkokemusten (ja omienkin) mukaan olla hyvinkin pian edessä isoja remontteja ja ns. omaan piikkiin.
En tiedä mitä tuo DSG:n korjaus maksaa, mutta sanotaan, että vaikka 5tâ,¬ (varmasti joutuu maahantuojakin maksumieheksi osittain jos tuollaista hajoo noilla kilometreillä). Ja se on sinusta kallista, mutta on ihan ok vaihtaa autoa kerran vuoteen ja hävitä siinä se 5tâ,¬? :)

Toisessa tapauksessa maksat taatusti sen 5tâ,¬ ja toisessa et tiedä, kustannukset voi olla mitä vaan 0 ja 5tâ,¬ väliltä.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

VW-man

Lainaus käyttäjältä: njs - 06.02.10 - klo:13:40
En tiedä mitä tuo DSG:n korjaus maksaa, mutta sanotaan, että vaikka 5tâ,¬ (varmasti joutuu maahantuojakin maksumieheksi osittain jos tuollaista hajoo noilla kilometreillä). Ja se on sinusta kallista, mutta on ihan ok vaihtaa autoa kerran vuoteen ja hävitä siinä se 5tâ,¬? :)

Toisessa tapauksessa maksat taatusti sen 5tâ,¬ ja toisessa et tiedä, kustannukset voi olla mitä vaan 0 ja 5tâ,¬ väliltä.


DSG:stä sen verran, että koko DSG7 loota maksaa noin 4500-6000,00eur, X-osana eli siis vaihto-osana (tehdaskunnostettu) hieman vähemmän. DSG-vaihteiston mekatroniikka (älyboxi) on noin 2200,00eur (kun DSG7). X osana hieman vähempi. Vesipumppu magneettikytkimineen on noin 200-300,00eur. Turbo maksaa jotakuinkin tuhannen euroa, ehkä hieman yli tai jopa alle jos X-osana hommataan. Kompressoriahdin on toki hieman halvempi. Tiedän ettei vaihtamisessa ole mitään järkeä mutta vaikuttaa, että aika moni tuntuu ilmeisesti näitä pelko persiissä vaihtelevan ja itsekin yksityisesti myyvän, kun nettiautossakin (sekä autotalli.com yms.) on aika usein Golfia, Jettaa, Tourania, Variant Golfia aika paljonkin etenkin kaksoisahdetulla TSi:llä&DSG:llä 1-3v vanhana ja 10.000-70.000km:a ajettuna. Siksi se edellinenkin  Golf meni vaihtoon kun siinä renasi DSG ja moni muu asia. Toki ne korjattiin ja takuuseen, mutta auton vaihteisto ei mielestäni koskaan tullut samanlaiseksi tai ollut samanmoinen kuin koeajetuissa yksilöissä. Lisäksi ahtimet takelteli ja oli ihme viiveitä&katkoksia kulkemisessa ja osia vaihdettiin, mutta koskaan ei tullut kuntoon ja mitään radikaalia vikaa ei löydetty paitsi kerran se kompuran magneettikytkin ja toisen kerran ne apulaitteiston hihnaan liittyvät ongelmat.


Täsä nykyisessä autossa on ollut jotain pikkuisia takuujuttuja jotka on hoidettu kuntoon joko kerralla tai useamman kerran korjaamisen jälkeen.

Vaihteisto ja moottori on pelannut tähän asti suht ongelmitta ja aivan eri tavalla kuin edellisessä autossa, mutta muutaman viikon sisällä on ollut jotain häiriötä ja ne viat ja häiriöt on todennäköisesti jakopään puolella. Tämä ikävän sattumuksen takia ja myös entisten kokemusten vuoksi siis on hieman pelko perseessä, että mitähän seuraavaksi rikkoontuu. Toivottavasti ei mitään.

VW-man

#13
Tosta hyvityshinnasta vielä...

Sain saman ketjun toisesta liikkeestä äsken tarjouspyynnön samanlaiseen ja samanikäiseen Touring Bemariin. Kyseinen liike on Tampereella ja nepä hyvittäisivätkin tästä nykyisestä autostani peräti 24.500eur. Hinta on sähköpostiini tulleessä virallisessa tarjouksessa. Auto on muuten samanmoinen kuin tuo HKI:n suunnalla oleva, mutta manuaali ja ajettu 2000km:a enempi.  Väri on myös eri, mutta kuitenkin metalliväri. Myös auton pyyntihinta on yli 2000.00eur halvempi. Jokatapauksessa erittäin hyvä tarjous kun kyseinen auto jota vaihdossa tarjoan oli Herttoniemessä myynnissä noin 30.000eur hintaan.  vaikea sanoa onko tuokaan 24.500eur vielä miten kireä hyvityshinta. No katellaan ajanko vielä tällä vai tartunko tuohon syöttiin.

jf

Edellinen rinkeli dsg:llä ei kelvannut yli satkun ajettuna kuin rinkelikauppaan (satttuneesta syystä siis tämä nykyinen sitten tuli vielä). Edes monimerkkiliike, missä oli konsernin toinen merkki myynnissä ei kelpuuttanut (toki 5-tonnin alennuksella olisi kelvannut). Ilmeisesti näissä lasketaan tuo lootan vaihto pois hyvityshinnasta ja mullahan oli vielä uudehko lootakin autossa, en vain tajunnut sitä mainostaa.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

SciroSJK

LainaaÃ,,kkiseltään sanottuna kuulostaisi melko normaalilta nuo hyvityshinnat eli ensimmäisenä vuonna katoaa hinnasta noin kolmasosa

Aika kovalta arviolta kuulostaa toi 1/3-hinnasta, mutta lienee lähellä totuutta!
Mulla meni Sciroccoon vaihdossa 13.000 km ajettu ja 6 kk vanha Citroen C5 farkku ja siitä suli todellakin lähes toi hinnasta pois :o

Mutta eipä kaduta ei ;D

Taky

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 06.02.10 - klo:18:41
Aika kovalta arviolta kuulostaa toi 1/3-hinnasta, mutta lienee lähellä totuutta!
Mulla meni Sciroccoon vaihdossa 13.000 km ajettu ja 6 kk vanha Citroen C5 farkku ja siitä suli todellakin lähes toi hinnasta pois :o

N 140 000km mittarissa Octavian saapuessa vappu-juhannus välillä, kaupanteko hetkellä 31.12.2009 117 000 km C-Max TDCi 1.8:ssa vm 2008, vaihtohyvitys 15000â,¬, uutena 2008 kustansi 22650â,¬.
Aika tarkkaan 1/3 hinnasta pois, mutta kilometrejä onkin ihan toinen määrä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Markku J

Minusta tuo Takyn auton hinnanalenema ei ole ollenkaan paha noilla kilometreillä. Jos itse olisin ostamassa autoa ja vertaamassa 140 tkm ajettua uuteen, niin kyllä sen käytetyn pitäisi olla enemmänkin kuin tuon kolmanneksen halvempi.

muuli1010

Muistan ajan jolloin Skoda ei ollut oikeastaan auto ollenkaan ja moisen omistaminen osoitti vahintaan puollueellista suuntautuneisuutta ja toisaalta Skodalla ei ollut toisaalta vaihtoautona arvoa juuri nimeksikaan, mutta toista on tanaan mikali tuttua Skoda myyjaa on uskominen, muutaman vuoden ikainen Skoda kun ei kuulemma kauaa rivistossa vanhene joten jos joku on saanut omastaan jarjestaan surkeita vaihtohyvitystarjouksia niin tuskimpa se vika on siina etteiko Skoda tai Voke olisi kaytettynakin haluttu vaan lahinna siina etta minkaan merkkisesta autosta ei nykyaan saa enaa kovin hyvia hyvityksia. Markka aikana auton sai muistaakseni vaihdettua uuteen kolmen vuoden valein jollain 30...50 kMk summalla, joka ei sitten taida onnistua enaa tana paivana vaan valirahaa taitaa menna tuollainen helposti 15...20 kâ,¬

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 06.02.10 - klo:21:13
Markka aikana auton sai muistaakseni vaihdettua uuteen kolmen vuoden valein jollain 30...50 kMk summalla, joka ei sitten taida onnistua enaa tana paivana vaan valirahaa taitaa menna tuollainen helposti 15...20 kâ,¬

Niinhän se oli, vaikka autot olivatkin ainakin ostovoimaan verrattuna huomattavasti kalliimpia kuin nykyään.

Kiitos käytettyjen tuonnin vapautumisen ei käytetyistä autoista tarvitse enää maksaa niin törkeitä ylihintoja kuin vielä 90-luvulla. Suomessa totuttiin iät ja ajat siihen, että käytetyillä ajaneet kustansivat tiheästi uuteen vaihtaneiden vaihtorallin. Onneksi siitäkin hulluudesta päästiin eroon.

Jukki

Viime syksynä tuli kyseltyä hyvitystä edellisestä -02 Varianttipassatista vaihdossa uuteen kuutoskopan Golf Varianttiin, luvattiin huimat 6000 e!
Sattuneesta syystä sitten tuli myytyä Pasuuna suoralla kaupalla hintaan 9000 e ja samalla sai "suoran rahan" kaupassa tingattua Golffista yli 2000 euroa pois kauppahinnasta.

Laskee mitenpäin hyvänsä, suora kauppa kannattaa...

VW-man

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 06.02.10 - klo:21:13
Muistan ajan jolloin Skoda ei ollut oikeastaan auto ollenkaan ja moisen omistaminen osoitti vahintaan puollueellista suuntautuneisuutta ja toisaalta Skodalla ei ollut toisaalta vaihtoautona arvoa juuri nimeksikaan, mutta toista on tanaan mikali tuttua Skoda myyjaa on uskominen, muutaman vuoden ikainen Skoda kun ei kuulemma kauaa rivistossa vanhene joten jos joku on saanut omastaan jarjestaan surkeita vaihtohyvitystarjouksia niin tuskimpa se vika on siina etteiko Skoda tai Voke olisi kaytettynakin haluttu vaan lahinna siina etta minkaan merkkisesta autosta ei nykyaan saa enaa kovin hyvia hyvityksia. Markka aikana auton sai muistaakseni vaihdettua uuteen kolmen vuoden valein jollain 30...50 kMk summalla, joka ei sitten taida onnistua enaa tana paivana vaan valirahaa taitaa menna tuollainen helposti 15...20 kâ,¬

Tuo on ihan totta. Eli ei siis mitään hevosmiesten tietotoimistojen juttuja. Skodilla on ihan hirveen kova suksee käyttynä ja ne vähän ajetut ja 1-4v vanhat yksilöt suorastaan revitään käsistä. Tuo on kuulemme tilanne Päijät-Hämeessä ja koko suomessa. Skoda on nyt ns. kuuminta hottia. Näin ei ollut vielä joitakin vuosia sitten. Uusiakin menee todella kivasti. Niitä myös lisävarustellaan ihan eri malliin kuin monia muita merkkejä. Menee jälkiasennuksena Webastoa, Eberiä, Defaa, vetokoukkua jne. Kaukalomattoja,talvirenkaita aluvanteilla, maskisuojia jne. menee mukavasti. Semmoisetkin ostaa niihin paljon tilpehööriä jälkikäteen joista voisi päällepäin ajatella, että nuo nyt ei osta mitään sen jälkeen kun auto on tilattu. Viimeaikoja on tullut paljon Toyotia vaihdossa eli Skoda on saanut sieltäkin mukavasti haalittua uutta asiakaskuntaa omakseen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 06.02.10 - klo:21:33
Viimeaikoja on tullut paljon Toyotia vaihdossa eli Skoda on saanut sieltäkin mukavasti haalittua uutta asiakaskuntaa omakseen.

Tojota maksaa kovaa hintaa Korolla farmarin kuoppaamisesta. Edellisen korimallin Korollan myynnistähän farkku oli reilusti yli puolet ja sitten menivät lahtaamaan lypsävän lehmän..

Mikäs siinä, Skoda ja Helkama kiittää!

Taky

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.02.10 - klo:20:26
Minusta tuo Takyn auton hinnanalenema ei ole ollenkaan paha noilla kilometreillä.

Osatekijänä on tuossa se että listahinta C-Maxille olisi silloin ollut jotain 26-27 tâ,¬, mutta Stockan kanta-asiakkaat sai tarjouksella 22 tâ,¬+varusteet, joten jos siitä listahinnasta laskee ollaan jo reilusti yli 1/3 pudotuksessa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

muuli1010

Joo totta wanhassa systeemissahan kaytetty auto oli jo lahes sijoitus joten jos sait jollain keinolla ostettua sen ensimmaisen uuden niin tuon jalkeen uudessa pysyminen oli siedettavamman hintaista kuin nykypaivana. Voi tietty olla niinkin etta aika on kullannut muistot ja ostovoima on tana paivana niin kova suhteessa 15 vuoden takaiseen tilanteeseen etta auton vaihtaminen onkin tana paivana itseasiassa "halvempaa" vaikka valirahat kuulostavatkin suorastaan torkeilta.... mene ja tieda ???...

Mita taas tulee tuohon alkuperaiseen ajatukseen siita etta DSG laatikollisia autoja ei arvostettaisi niin voin omakohtaisena kokemuksenani kertoa etta ainakin ALD:n nakemys hallinnoimastani "pommista" oli sen verta kova etta katsoin parhaimmaksi kieltaytya auton ostamisesta ja tilasin sen sijaan uuden "pommin"  ;D

Peeveli

Itseäni askarruttaa edelleen voimakkaiden tunnemyrskyjen velloessa, että perunko sittenkin viime metrillä (auto jo satamassa Hangossa) uuden Avensis farkun ottamisen. Koko ajan media velloo Tojon laaturomahdusta ja myynnin romahtamista, ja viimeisin niitti oli nyt la aamun Hesarin Auto-sivut jossa valotettiin seuraavan auto-liitteen (ensi la) aihetta ja se oli: Toyotan maine murenemassa ja merkin logon kuva josta pieni osa oli rikki ja sen muruset tippumassa.

En tiedä, ottaako autoliike perumisesta (voiko ottaa) suuremman korvauksen näin luovutusta lähellä ollessa, kuin mitä yleisohje tilaussopimusehdoissa on  (perussääntö 10% 4200 euroon saakka ja sen yli menevältä uuden auton hintaosasta 3%)? Joka tapauksessa uuden auton iloinen odottaminen on nyt poissa, tilalla synkeys ja häpeä. Vaikka tuleva auto olisi 10-kertaa laadukkaampi tekniseltä kestoltaan kuin omani, niin se omistamisen ilo ja uutuudenviehätys eivät vaan enää ole läsnä. Ja sitä ei palauta piru vie mikään.

Ja jos nyt tilauksen peruu, niin seuraava kymysys on se että mitäs nykyisen kanssa sitten? Uskaltaako tällä työnnellä "järkevän vaihtovälin" eli 2 vuotta eteenpäin? Eli yksi vuosi takuuajan jälkeen. Se voi tulla pahimmillaan tällä tekniikalla tupla-ahdettu tsi + dsg tosi kalliiksi jos huono säkä käy. Auton moottorikin oireilee jo ajoittain, joten arveluttaa. Ja jos nyt sitten vaihdattelisi muuhun merkkiin, tulee mieleen tämän ketjun aloittajan eli J1978:n mietteet hyvityshinnasta muihin merkkeihin. Nyt Toyota-liike hyvitti itselleni noin 26.500 euroa joka on mielestäni aivan erinomainen hyvitys, muut liikkeet tulivat kaukana perässä.

kt

Koitas piruuttas kepillä miten autonmyyjä reagoi, jos alat puhua peruuttamisesta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jkvi

Tuon Peevelin kirjoituksen lukemisen jälkeen ei voi todeta muuta kuin että ihmiset ovat melkolailla tuulella käyviä olentoja. Ei millään pahalla, mutta ainakaan minulla ei tule muuta mieleen.

Eilen lueskelin muuatta eräaiheista foorumia ja sinne oli joku linkittänyt seuraavan tekstin;

Ja tämä kopsattu toiselta foorumilta erään käyttäjän fiktiivinen esimerkki, joka antaa aihetta ajatella asiaa ja vähän perspektiiviä tuolle ongelmalle:

"******************************************************

Koska moni asia tuntuu niin pirun yksinkertaselta, niin kirjottelimpa ajankuluksi tämmösen lyhyehkön (kylläkin fiktiivisen) esimerkin ihan työttömän, muttei suinkaan toimettoman autoharrastajan näkökulmasta:


Pohjoisamerikassa alihankkijana Toyotalle toimiva kaasupoljintehdas toimittaa vuodessa 8 miljoonaa kaasupoljinta.
Polkimia valmistetaan 5 päivää viikossa 8 tuntia päivässä 50 viikon ajan vuodessa. Tuotantolinja on täysin automatisoitu prosessin osalta, ihmistyövoimaa tarvitaan lähinnä tilausten, laskutuksen ja logistiikan hoitamiseen. Ulkoistetut yritykset huolehtivat prosessiohjelmoinnista ja tuotantilojen laitteiston huollosta.

Vuoden aikana prosessi kaasupoljintehtaalla on käynnissä yhteensä 7200000 sekuntia, jonka aikana tuotetaan yhteensä 8 miljoonaa kaasupoljinta, eli 1,11 poljinta sekunnissa.
Eräänä päivänä tehtaan prosessissa tapahtuu häiriö. Muoviseoslinjalla kemikaalisuutin tukkeutuu 3 sekunnin ajaksi jolloin tiettyä kulutuksen kestoa lisäävää seosainetta sekoittuu liian pieni määrä muoviseoksen raaka-aineeseen. Automatiikka tai henkilökunta ei huomaa häiriötä. Viallista muoviseosta ehtii kuitenkin valmistua 50 kiloa 3 sekuntia kestäneen häiriön aikana.

Päivässä koneet käyvät 28800 sekuntia. 3 sekuntia 28800 sekunnista on hyvin lyhyt aika. Tuon 3 sekunnin häiriön aikana tuotetusta ainemäärästä valmistuu 100 kpl päällepäin virheettömän näköisiä polkimia. Tuo 100 kpl erä on 0,3 % vuorokausituotannosta ja 0,00125 % vuosituotannosta. Edelleen nuo 100 kpl virheellisiä polkimia sekoittuvat 159 900 virheettömän kappaleen viikkotuotantoerään poljintehtaalla. Seuraavaksi viikossa valmistetut 160 000 poljinta lastataan laivaan joka kuljettaa ne Toyotan keskusmateriaalivarastoon, jossa ne sekoittuvat edelleen 8 miljoonan polkimen joukkoon. Noiden 8 miljoonan polkimen joukossa on siis huimat 0,00125% (100kpl) viallisia polkimia.

Keskusmateriaalivarastosta polkimet kulkeutuvat seuraavan 2 vuoden ajan satunnaisina erinä autokoritehtaan välivarastoihin ja sieltä edelleen kokoonpanolinjalle. Edelleen, koska osa on päällepäin virheetön tuote asennetaan uuteen autoon.

Valmis auto myydään asiakkaalle. Vasta 30 000 ajetun km jälkeen asiakas on havainnut kaasupolkimen hienoista takertelua satunnaisesti, joka on johtunut muovisen nivelkupin ennenaikaisesta kulumisesta. Asiakas ei ole kovinkaan huolestunut asiasta. Asiakkaan tuodessa auton seuraavaan huoltoon hän kuitenkin päättää mainita asiasta. Huoltomies huomaa vian ja raportoi sen eteenpäin. Autoon vaihdetaan huollossa uusi poljin. Vikaa ei enää ilmene ja asiakas on tyytyväinen kun vika on korjattu.

Toyotan laadunvalvonta saa tiedon, että USA:n Toyotan huoltopisteissä noin 20-30 auton määräaikaishuollon yhteydessä kaasupolkimissa on ilmennyt vikoja. Asiaa lähdetään selvittämään. Tässä vaiheessa on mahdotonta tietää mistä vika johtuu, mikä sen aiheutti ja kuinka suuri erä polkimista kaikenkaikkiaan on viallisia. Koska kaikki 8 miljoonaa samalta alihankkijalta tullutta poljinta on asennettu viimeisen 2 vuoden aikana valmistettuihin autoihin ympäri maailmaa, päättää Toyotan laadunvalvonta ryhtyä toimenpiteisiin.

Toyota ottaa yhteyttä amerikkalaiseen alihankkijana toimivaan kaasupoljin toimittajaan. Viallisten ja virheettömien kappaleiden välillä tehdään laboratoriokokeita vian selvittämiseksi. Tällöin huomataan, että poljintoimittajan viallisissa tuotteissa muovinkoostumus on ollut virheellinen. Koska Toyotalle laadukkaan ja turvallisen auton maine on tärkeä, eikä alihankkija pysty selvittämään moniko poljin saattaa olla viallinen, päättää Toyota tiedottaa asiasta ja aloittaa takaisinkutsukamppanjan. On hyvin mahdollista että vain murto-osa polkimista on viallisia.

Mikäli osoittautuu mohdottomaksi todeta, moneenko autoon ennenaikaisesta kulumisesta johtuva viallinen poljin on päätynyt, on todennäköistä että se vaihdetaan uuteen jokaiseen takaisinkutsun yhteydessä. Tätä kutsutaan laatutakuuksi.

******************************************************

Tämänhetkisten uutistietojen mukaan kaikkiaan 20-30 autosta on löytynyt kaasupoljinvikaa. Sehän on perhana vieköön noin 0,0003 prosenttia 8 miljoonasta valmistetusta autosta!! Että kyllähän tämmöinen haloo on ihan aiheellista, vaikken mikään profeetta olekkaan."
CRDi & Collection

lq

Ei siinä vielä mitään, että Tojoba saattaa kaasuttaa kuljettajansa hengiltä, nyt mukana on lisäksi tilanteen tallennuslaite. Mahtaa firman saunailloissa olla hauskaa, kun kelaavat screenillä parhaimmat palat.   :P
http://www.taloussanomat.fi/tietotekniikka/2010/03/06/toyotan-salainen-tallennin-vahtii-kuskin-toimia/20103391/133


kt

Kertomus kaasupolkimesta lienee täysin "oikea". Noin se menee. Tällaista on kaikkien autojen valmistus.
Toyota vaan on "esimerkillisesti" toimien joutunut sekä hyvään että huonoon valoon. Yrittäessään pitää laatunsa korkealla sitä syytetään "huonosta" laadusta. Tavallaan totta-tavallaan ei. Itse kyllä luottaisin enemmän Toyotan laatuun kuin vaikkapa jonkun italialaistehtaan toimintaan vastaavassa tapauksessa (jos sellainen olisi sattunut).
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy