Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - petrisa

#1
Lipsahti tosiaan Skodan Erwin vinkiksi. Itsellä kun on sekä Skoda että VW, niin tuli tuo Skoda tähän epähuomiossa.

VW Erwin on tietenkin tässä tapauksessa oikea kohde. Sieltä saa ladattua koko automallikohtaisen huolto-ohjeen sähkökuvineen. Maksaa muutaman euron, mutta se kyllä kannattaa.
#2
Lainaus käyttäjältä: Jerppaha - 07.05.24 - klo:11:29Mistähän saisi kyseiseen autoon täydellisen kytkentäkaavion? Itse mitä netistä löysin niin ei näytä ihan sopivalta

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
#3
Tuo peräkontin/huoltokirjan pr koodilista on auttamattoman lyhyt. Näissä uudemmissa autoissa lista on todella pitkä, niin tarra on jäänyt hyvin puutteelliseksi. Jostain ihmeen syystä listassa on käytännössä tarpeettomia, kun taas puuttuu olennaisia, kuten täydelliset jarrujen ja alustan pr koodit.

Itse kävin hakemassa koko pr koodilistan merkkiliikkeestä varaosapuolelta. Myyjä ei saanut tai ei osannut sitä tulostaa, niin näytöllä siirtyi aina sivu kerrallaan eteenpäin ja itse otin niistä valokuvan. Sivuja on varmaan kymmenen  8)
#4
Epäilisin johtosarjan vikaa lämpötila-anturille.

Kun anturille ei ole yhteyttä katkoksesta johtuen, keulan flekti laitetaan päälle varmuuden vuoksi, jotta kone ei ainakaan ylikuumene.

Häiriö moottorin ohjausjärjestelmässä vaikuttaa myös ajonvakaus järjestelmään (ESP), joten se ei välttämättä toimi oikein. Siksi sen merkkivalo palaa.

#5
Lainaus käyttäjältä: Molkura - 25.03.24 - klo:21:57Summarum, nyt on puhallus jaloillekkin. Mekaanisesti pakotettuna, mutta kuitenkin.

Varmaan ihan toimiva ratkaisu, kun tarvitaan lämmitystä kuten vielä tässä vaiheessa on tarvetta. Sitten onkin kesällä toinen tilanne ilmastoinnin jäähdyttäessä. Ei välttämättä tunnu hyvältä jaloille puhaltava kylmä ilma. Ilmastoinnin jäähdyttäessä puhallus suunnataan (yleensä) ylös/raitisilmasuuttimiin.

Itse en tekisi moisia patentteja vaan korjaisin tai korjauttaisin lämmitys/ilmastointilaiteen, mutta kukin tyylillään.
#6
Tässä Skodassa on juuri tuollainen rako, mistä se laaja-alainen suihku tulee. Periaatteessa hyvä, mutta korkeussuunnassa suihku on liian korkea.
Ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin suunnata tuo rako vain tosi ylös. Menköön sitten vettä vaikka tuulilasin yläosan yli.
#7
Yksi minusta erittäin ärsyttävä ominaisuus on tässä Octavia III:ssa  >:(

Pissapojan suuttimista tulee vettä aina aivan tuulilasin alareunaan. Suuttimia voi nostaa ylemmäs, mutta sitten jo iso osa suihkusta lentää tuulilasin yläosan yli "taivaan tuuliin".

Se mikä tässä korkeussuunnassa liian korkeassa suihkussa aiheuttaa ärtymystä on pesun jälkeen ajossa ajoviiman jälkeen alaosasta nouseva vesi tuulilasille. Tätä tapahtuu juuri kuskin puolella, ei vänkärin puolella. Kuskin puolella pyyhkijän sulat jättävät, niinkuin yleensä, alaosaan puolikaaren muotoisen matalan pyyhkimättömän alueen.

Tämä alue kastuu pissapojan suihkussa ja sulat eivät pese tästä vettä pois. Maantiejossa tuulilasin kaltevuudesta ja ajoviimasta johtuen tämä vesi/pesuneste jäämät alkavat pikkuhiljaa nousta tuulilasia pitkin ylös. Juuri kuskin näkökentään tietenkin ja se minua ärsyttää >:(

Pesun jälkeen saa useita kertoja aina käyttää kertapyyhkäisyä, jotta nämä valumat lähtevät pois. Sitten muulta osin pyyhkijät pyyhkivät kuivaa ja jo puhdasta lasia. Tästä taas seuraa, että vänkärin puolen sulka jättää helposti äärikohdassaan, missä se kääntyy takaisin, selvän rannun lasiin. Tämäkin suoraan kuskin näkökentässä.

Joten....saako tähän Ocuun vaihdettua toisenlaisia suuttimia?
Suuttimiahan on kaksi, jotka antavat korkean ja leveän suihkun, niin voisi vaihtaa kaksi sellaista suutinta, joissa on tupla perinteiset säädettävät reiät. Näin ollen tulisi neljä erillistä suihkua, joiden suuntaa ja korkeutta voi säätää.
#8
Lainaus käyttäjältä: Samppa_02 - 15.03.24 - klo:19:43Huohotusjärjestelmän takaiskuventtiilin kalvo oli hävinnyt. Se vaihdettiin mutta ei vieläkään mene päästöistä läpi. Korkeapainepumppu tuli tutkittua ja öljyä haisteltua joka haisi bensalle. Voisiko vika olla tuossa.

Joku bensan ruiskutus suutin vuotaa  ;)
Päästää valuttamaan bensaa palotilaan. Sitä liukenee sylinterin seinämiltä voiteluöljyyn sekä pakotahdin aikana jäämiä menee pakosarjaan nostaen arvot korkealle.
#9
RS- mallin alusta on jämäkkä (lue, kova) ja rengasprofiilit matalat (205/50, 225/45 jne), joten pienikin epätasapaino renkaissa tai jopa huonot renkaat saa tärinän tuntumaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että kunnon rengasliikkeessä kannattaa käydä ja kaikki renkaat tarkistetaan. Samalla tietenkin myös vanteet.
#10
^ ^^ Kyllä juuri noin.

Siihen tulokseen tässä on tultu, että kovilla pakkasilla...
- lämmitetään vain vähän aikaa max 10 min
- lämmitetään min 30 min

Tämä perustuu siihen, että...
- kone ei ehdi lämmetä kannen anturin kohdalta "liikaa"  kun  muualla kylmää
- kone lämpiää kunnolla joka paikasta
#11
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 12.03.24 - klo:18:44Ettei vaan olisi jotain muutakin vikaa?
Itse lämmitän aina vähintään 20 minuuttia. Nyt kylmänä talvena 25-30 minuuttia. Aina lähtee ongelmitta käyntiin. 2018 2.0 tdi rs


Juurihan kerroin, että oikein kylmällä lämmitin 20 min (aika säädetty tähän) ja Webasto oli juuri ehtinyt sammua ennen starttia. En siis lämmittänyt 25-30 min. Se jäi nyt kokeilematta.
Ja mitähän mahdat tarkoittaa, "muutakin vikaa"?

Lähtee siis käyntiin laakista - 30 lämpötilasta vaikka ei lämmitä ollenkaan tai lämmittää 10...15 min ja startaa niin, ettei Webasto ehdi sammua.

Olen kyllä lukenut täältä palstalta ja taisin jostain muualtakin, että tosi kovalla pakkasella juuri sopiva esilämmitysaika antaa kannessa olevalle lämpötila- anturille lämpimän koneen lukemat, mutta sylinterit voivat olla vielä aivan jäässä. Tämän takia kylmästartti menee pieleen.
Tutun Transporterissa (samaa ikäluokkaa kuin tämä minun Ocu) on myös Webasto, mutta siinä ei tehdasasetuksella Webasto lämmitä muuta kuin kabiinia.. ..syystä että?
 
#12
Näyttää mittauksen mukaan olevan rikkaalla.

Kun ei muutoin ole mitään selvää vikaa (kulutus korkea, päästöjen vikavalo), niin en usko noiden lukemien olevan noin korkeita muussa kuin huohotin järjestelmän vikatapauksessa.

Pakokaasuihin pääsee liikaa kampikammion öljynhuohotuskaasuja, jolloin häkäarvo (CO), palamaton hiilivety (HC) nousevat ja samalla lambda-arvo laskee (näyttää rikasta seosta).

#13
Dieseleiden Webasto se on melko kummallinen  :o

Kun lämpötila on -15 tai alle, niin tietyllä Webaston käytöllä se jopa estää autoa käynnistymästä  :'(
Käyttämällä sitä n. 15...20 min niin eipä välttämättä käynnisty. Ilmiö pahenee, mikäli Webasto on ehtinyt juuri sammua ennen käynnistämistä. Auto käynnistyy kyllä ongelmitta ilman lämmitystä. Pikkupakkasilla ei sitten ole mitään vastaavaa ongelmaa.

Tämä ilmiö on käsittääkseni jonkin sortin "tyyppivika". Auto ei ilmeisesti lämpene tuolla lämmityskäytöllä tasaisesti, vaan lämmintä on juuri siinä kohtaa, missä lämpötila-anturi sijaitsee. Näin ollen kone yrittää käynnistyä liian lämpimän koneen asetuksilla.

Tuon edellisen huomaa myös siitä, kun kone sitten päättää käynnistyä, niin kierrokset on heti vain n. 700 rpm. Normaalisti "kylmästartti" vetää kierrokset n. 1000 rpm luokkaan vaikka olisi plussan puolella lämpötila.

Nyt kovemmat pakkaset näyttävät jo loppuneen, mutta ehdin vielä sitä ennen kokeilla, että ajastamalla Webasto pidemmäksi aikaa (30 min) ja menemällä käynnistämään auto varmasti enenkuin Webasto ehtii sammu, niin käynnistyvyys näytti olevan selvästi parempi. Yleensä käynnistyi, kerran taisi sammahtaa, mutta toisella kerralla lähti.

#14
Kirjoitin aamulla, mutta kaikki meni hukkaan, kun "tietokantavirhe" taas jälleen tuli  >:(  >:(
 Kaikkea en enää viitsi kirjoittaa uudelleen

Lyhyesti ...... Luottokorjaamo ei ollut tietoinen miten sihti puhdistetaan. Pelkkään öljynvaihtoon oli työohjeet ja öljyä saatavilla.
Niinpä käännyin paikallisen VW pikahuollon puoleen.
#15
Näin olen olettanutkin, että tässä haldex 5:ssa ei ole suodatinta vaan sihti, joka on hyvä puhdista.

Ilmeisesti tämä huoltotoimi ei ole kovin kallis ja kai sen pystyy tekemään luottokorjaamoni (Mekonomen), joka on aiemmin ollut eri nimellä ja mm. Opel, Saab merkkihuolto silloin. Näiden neliveto on käsittääkseni samaa tyyppiä oleva Haldex.
#16
En ole päässyt varmuuteen, että pitääkö (kuuluuko huolto-ohjelmaan) haldex öljyt vaihtaa kuinka usein ja vaihdetaanko myös suodatin tai sihti?

Omasta -17 RS TDi neliveto Octavista löysin sähköisistä huoltotulosteista vain yhden merkinnän: nelivetokytkimen öljynaihto. Se oli tehty vähän alle 100 tkm huollossa.

Ei ole mitään ongelmaa nelivedon kanssa, mutta .... olisiko tarpeen kuitenkin vaihtaa  ::)
#17
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
25.02.24 - klo:12:49
Aika useissa nykyautoissa (tai ollut jo n. 20 v), joissa on halogeenivalot, on hakkuriteholähde PWM-tekniikalla alentamassa latausjännitettä n. 13,5 V tuntumaan. Tällä pyritään pidentämään polttimon kestoa.

Tämä onkin tarpeen sikäli, kun käytetään näitä 12V/55W nimellisjännite ja teho polttimoita, joille luvataan xxx % enemmän valoa. Nämä polttimot on rakennettu siten, että itse hehkulanka on todellisuudessa valmistettu alemmalle jännitteelle. Näin ollen niitä käyteään "ylijännitteellä" niin ne hehkuvat kirkkaampana. Myös halogeenikaasu lasin sisällä on kehitetty näitä erikoispolttimoita varten.

Kestoikä näillä on huono. Mikäli näille polttimoille tekee omat esim. releytykset tai koodaa polttimot xenoneiksi (PWM hakkuri jää pois) niin jännite polttimoilla nousee. Valot kirkastuvat, mutta jo valmiiksi lyhyt estoikä lyhenee yhä.
#18
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
24.02.24 - klo:10:18
Aloittajalle vielä.

Unohda releytys, koska homma menee monimutkaiseksi. Tarvitset keinokuorman (55W), kun rele ei aiheuta riittävää kuormaa polttimon vikatunnistukselle. Lisäksi tietenkin uudet johdot polttimoille akulta releen kautta.

Xenon valoilla oleva auto on hyvä lähivalojen suhteen. Sen voin sanoa. Itsellä menossa nyt toinen auto xenon valoilla sekä tyttären autossa myös xenonit. On hyvät valot varsinkin, kun vertaa Golfiin halogeenivalloilla. Golfissa parani myös halogeenit ihan selvästi vaihtamalla ne noihin aiemmin mainitsemiini polttimoihin. Ei ne tietenkään xenonien veroiset ole.

Itse en enää itselleni ostaisi 1. autoa halogeenivaloilla. Harrasteautot toki sitten erikseen.
#19
Lainaus käyttäjältä: Iro - 23.02.24 - klo:20:00Jos avain on kulunut se voi aiheuttaa ongelmia.
Melko turvallinen "voiteluaine" on grafiitti, sitä saa lyijykynästä tai purkista esim. Pressol.
Näitä kokeilisin itse ensin.

Youtubesta löytyy sitten Lukonpurkuvideoita.

Juuri näin  ;)
Erittäin hyvä kuiva voiteluaine. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, tämä toimii.
#20
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
23.02.24 - klo:15:00
Saat vikailmoituksen palaneista polttimoista, jos releytät.
#21
Ei moottoriin tule mitään väylää eikä varsinkaan sisällä ohjainlaitetta. Korielektroniikan ohjainlaite on ihan muualla.

Moottorissa on useampi eli 4 pinniä: maa, hidas nopeus, nopea nopeus ja lepoasennon mikrokytkin.
#22
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
18.02.24 - klo:09:33
Uusimpien LED valoilla varustettujen autojen ollessa turhan hintavia, niin silloin paras vaihtoehto on xenon valoilla oleva auto.

Mikäli ei löydy sopivaa ja löytyy muutoin hyvä auto halogeenivaloilla niin parhaat koskaan kokemani halogeeni polttimot ovat nämä:
https://www.motonet.fi/tuote/osram-coolblue-intense-nextgen-h7-polttimo-12v-55w?product=43-00264

Nämä on tällä hetkellä vaimon -08 Golfissa niin lyhyissä kuin pitkissäkin valoissa. Ovat olleet jo 1,5 vuotta käytössä ja vielä ei ole yksikään hajonnut. Itse ostin nuo polttimot Puuilosta ja hinta vielä pari Euroa edullisempi kuin Motonetin.
#23
Kallistuksen vakaajan puslat on irto-osia, jotka on halkaistu ja levittämällä ne saa tangon ympärille. Puslat on kiinni metallipannalla korissa.
Ei itse vakaajan tankoa yleensä tarvi vaihtaa.  Vakaaja tangon päissä on välitangot eli  nk koiran luut, joilla tanko yhdistyy joustintukeen. Nämä koiranluut tyypilliseti myös kolisevat.
#24
Sen mitä nyt olen asiasta tietoa saanut täältä netin kommenttien kautta, niin tämä ongelma kai koskettaa pääasiassa diesel malleja.

Itse olen pannut merkille, että n. 20 min lämmityksen jälkeen sitten käynnistyttyään kierrokset ovat koneessa heti täysin lämpimän koneen kierrokset eli n. 700 rpm. Kun taas käynnistää ilman lämmitystä niin kierrokset ovat aluksi reilut 1000 rpm. Näin on vaikka ollaan selvästi plussan puolella.

Tämä edellä mainuttu havainto viittaa myös ECU:n käynnistävän auton täysin lämpimän koneen parametreilla, vaikka kovilla pakkasilla tuo Webasto ei luultavasti ole sitä todellisuudessa saanut tähän tilaan. Ei ainakaan saanut konetta tasalämpöiseksi.
Omasta mielestäni tuntuu ECU tulkitsevan koneen lämmöt todellisuutta korkeammiksi.

#25
Tänään aamulla oli -25 astetta ja iltapäivälläkin oli vielä -20 astetta. Käynnistin auton ilman mitään lämmityksiä. Heti lähti käyntiin.

Alkaa siis selvästi viitata tuohon epäilyyn, että sopivan kestoinen n. 15-20 min Webaston käyttö tai Webaston ehdittyä hetkeä aiemmin sammua, niin se saa aikaan käynnistymättömyyden. Joku moottorin lämpötilojen ero eri paikoissa sekoittaa käynnistysprosessin.
#26
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.02.24 - klo:23:15EA288 2.0TDI ja sieltä tehokkaammasta päästä... ettei vaan olisi taas yksi nokka-akselin ajoituksensäädin vika?

Mitenkä tämä vika ilmenisi vain kylmäkäynnistyksessä esilämmityksen jälkeen?
Saisiko tähän selvityksen tapahtumasta ::)

Auto toimii muutoin ihan ok, eikä siis tule vikakoodia moottorin ECU:n. Eilen lähti tosi hyvin käyntiin ulkolämpötilan ollessa -28,5 ja webasto oli vielä päällä ja oli ollut käynnissä n. 15 min, kun auton starttasin.

Sitä vastoin tänään lämpötila ulkona oli -12 ja webasto oli ollut päällä 20 min ja ehtinyt taas juuri sammua ennen starttausta. Eipä taaskaan lähtenyt. Siinä sitten kokeilin jopa viikolla ostamaani Noco starttibuusteria, josko siitä olisi ollut apua. Ei mitään muuotosta. Samalla tavalla starttaili eikä lähtenyt.

Ihmettelin tapausta ja testasin vielä kerran mittarilla ylläpito lauturin toimmintaa. Kyllä se lataa ja oletettavasti akkukin oli hyvässä varauksessa, minkä ylläpito laturi "haistaa". Varmaan meni se 10 min tuossa aikaa. Sitten kokeilin taas startata ja sehän lähti käyntiin.

Lähti heti käyntiin ja jäi käymään ikäänkuin lämpimän koneen tyhjäkäyntikierroksilla. Samantien mittasin varalta myös laturin latausjännitteen akun navoista. Se oli 14,7V. Tämä minusta alkaa tuntumaan jotenkin siltä, kuin webaston käyttö ja sen ehtiessä sitten sammua saa koneen "aivot" sekaisin.
Meneekö hehkutus ja/tai ruiskutus pieleen startin aikana?
Vai mitä tämä on?

#27
Olen ottanut myös start/stopin pois pysyvästi. Aivan sama ärtymys tuli mullakin sen kanssa.

Mitään ei ole vikamuistissa, joten taitaa olla ominaisuus. Nyt tässä kun miettii, niin saattaa olla pieni lämpötilojen mittaus ongelma kyseessä. Webaston ajatus oli mulla säädetty 20 min. Se oli ehtinyt sammua varmaan hetkeä aiemmin.

Yritin startata, niin hyvin pyörähti, mutta ei lähtenyt. Ei parilla kolmella uudella yritykselläkään. Aivan samalla tavalla käyttäytyi.

Sitten laitoin Webaston uudelleen päälle. Kävi varmaan vain muutaman minuutin. Tarkistin vielä uudestaan, että ylläpito laturi lataa. Kuten latasi kyllä silloin,kun ei lähtenyt käyntiin.

Nytpä Webaston käydessä lähti heti nätisti käyntiin. Joten, nyt kun tuli tässä esille, niin alkoiko kaikki anturit näyttää tässä tilanteessa samoja lukemia. Ja lähti sitten käyntiin.

Taitaa olla jokin lämpötila anturi ongelma lämmityksen jälkeen, kun lämmitin on juuri sopivan hetken ollut sammuksissa. Eilenkin oli noin 25 astetta pakkasta ja sopiva jäätävä pikku viima.

#28
Mitä tarkoitaa ajotietokoneen viesti "käynnistä manuaalisesti"?

Autossa on avaimeton systeemi ja käynnistys starttinappulasta. Mikäli auto ei käynnisty vaikka starttinapin painallus pyöräyttää hetken konetta niin ajotietokoneeseen ilmestyy edellä mainittu viesti.
Miten käynnistetään manuaalisesti?

Vaikka starttinappia painaa pitkään, niin startti pyörähtää vain jonkin määrätyn ajan enkä ole keksinyt tapaa millä startin saisi pyörimään pitempään. Tämä on minulle ensimmäinen avaimeton ja ylipäätänsä startti napillinen auto. Kaikki aikaisemmat ovat olleet perinteisellä virtalukolla.

Hirveän luotettava tämä 2.0TDI RS  ei tunnu olevan käynnistymisen suhteen. Tänäänkin teki temput. Webasto oli päällä sen 15 min ja ylläpito laturinkin piti olla ollut päällä. Webasto oli varmaan juuri ehtinyt sammua, kun tulin autoa käynnistämään. Ei lähtenyt vaan tuli tuo ilmoitus.

En ole varma oliko lämmitystolpan kellokytkimessa jotain häikkää. Pyörittelin kelloa muutamia  kierroksia ja sitten se ainakin meni kai päälle. Käynnistin Webaston uudelleen ja muutaman minuutin päästä kokeilin käynnistää. Kone lähti helposti käyntiin.

Ihan ihme hommaa. Mikä tätä starttitoimintoa rajoittaa? Aivan kuin olisi yliherkkkä akku jännitteelle startissa ja pistää "pelit seis". Akkukin on ihan uusi Varta 70Ah joulukussa ostettu. Latauskin on kunnossa, kun latausjännitteet pyörii mittarilla mitattuna akun navoista 14,5 .... 15,0 V ja OBD BT kapulallakin ja puhelinsovelluksella näyttää noita samoja.

#29
Mulla näyttää olevan 5Q0 907 572 K tutka. Siinä oli 6 byteä. Eipä siis onnistu tuo koodaus. Harmi  :'(
#30
Tällaisen koodauksen jos tekee, niin miten vakkari vaihtaa ACC- toiminnosta perinteiseen ja takaisin?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy