PHEV:n ajonaikainen lämmitys

Aloittaja Ocuttelija, 10.02.24 - klo:13:49

« edellinen - seuraava »

Ocuttelija

Alla uusi Ocu PHEV. Pakkasta noin 15 astetta. Kun ajan hybriditilassa ja polttomoottori käy ja lämpöpyyntö 22 astetta automattiasetuksilla kabiini lämpiää erinomaisesti ja kaikki hyvin. Kun ajan sähköllä samoilla asetuksilla auto on kuin jääkaappi. Mistään ei tule pihaustakaan lämmintä. Käsisäädöillä saa tulemaan haaleaa ilmaa joka ei juuri matkustamoa lämmitä. Pitäisihän tuon auton lämmetä sähköajossakin - vai? Onko joku asetus tai säätö, mitä en hoksaa? Ohjekirjaa olen kyllä tavaillut, mutta ei ole vielä apua löytynyt.

heller

Lainaus käyttäjältä: Ocuttelija - 10.02.24 - klo:13:49Alla uusi Ocu PHEV. Pakkasta noin 15 astetta. Kun ajan hybriditilassa ja polttomoottori käy ja lämpöpyyntö 22 astetta automattiasetuksilla kabiini lämpiää erinomaisesti ja kaikki hyvin. Kun ajan sähköllä samoilla asetuksilla auto on kuin jääkaappi. Mistään ei tule pihaustakaan lämmintä. Käsisäädöillä saa tulemaan haaleaa ilmaa joka ei juuri matkustamoa lämmitä. Pitäisihän tuon auton lämmetä sähköajossakin - vai? Onko joku asetus tai säätö, mitä en hoksaa? Ohjekirjaa olen kyllä tavaillut, mutta ei ole vielä apua löytynyt.
Kyllä tuo vialta kuulostaa. Sähköajossa on sama sähkövastus joka tekee lämmön.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Ocuttelija

Vialta tosiaan tuntuu, mutta kysyn kuitenkin eli jos lähdette kylmällä autolla liikkeelle, millä lämpötilan asetuksilla saatte auton parhaiten lämpimäksi. Jotain tavallisuudesta tai ainakin aikaisemmasta poikkeavaa Ocun lämmityksessä taitaa olla kun pisti silmään TM:n 4/21 talvivertailu, jossa todettiin Skodan lämpötilan säätöjen olleen haasteellista. Esim. yksin ajettaessa ei tuon testin mukaan matkustajan puoli lämpene ollenkaan, ihan tarkoituksella. Webastohan tuossa autossa on, mutta toisin kuin aikaisemmassa dieselissä, se ei lämmitä matkaustamoa ajon aikana vaan sammuu kun virrat laitetaan autoon.

migis2

Itse huomannut ettei sähköajossa tyrkkää yhtä paljon lämpöä hyttiin mitä polttiksella ajettaessa, vaikka climan asetukset samat. Lisäksi jalat ja reidet tuppaa helposti palelemaan riippumatta millä käyttövoimalla edetään. Ainakaan omiin mieltymyksiin automaatti-ilmastointi ei toimi.

Saa vinkata, jos joku tietää miten OBDelevenillä saisi ohjattua lisää lämpöä jalkatilaan climan ollessa automaatilla.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

heller

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 13.02.24 - klo:08:29Itse huomannut ettei sähköajossa tyrkkää yhtä paljon lämpöä hyttiin mitä polttiksella ajettaessa, vaikka climan asetukset samat. Lisäksi jalat ja reidet tuppaa helposti palelemaan riippumatta millä käyttövoimalla edetään. Ainakaan omiin mieltymyksiin automaatti-ilmastointi ei toimi.

Saa vinkata, jos joku tietää miten OBDelevenillä saisi ohjattua lisää lämpöä jalkatilaan climan ollessa automaatilla.
Entä jos pistät käsin kaikki suunnat päälle?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

95e

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 13.02.24 - klo:08:29Itse huomannut ettei sähköajossa tyrkkää yhtä paljon lämpöä hyttiin mitä polttiksella ajettaessa, vaikka climan asetukset samat. Lisäksi jalat ja reidet tuppaa helposti palelemaan riippumatta millä käyttövoimalla edetään. Ainakaan omiin mieltymyksiin automaatti-ilmastointi ei toimi.

Saa vinkata, jos joku tietää miten OBDelevenillä saisi ohjattua lisää lämpöä jalkatilaan climan ollessa automaatilla.
Ei kai nyt autolla voi talvella muutenkaan ajaa automaattiasetuksilla, lasille sitä lämmintä puhallusta pitää saada ainakin. Itsellä säädetty tuulilasille ja jaloille, hyvin tarkenee.  Ihmetyttää tuolla liikenteessä kun näkee autoja joiden sivulasitkin aivan huurteessa ja sieltä yritetään jotain nähdä.
Octavia combi RS iV graphite grey

PietarinLumitykki

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 13.02.24 - klo:08:29Itse huomannut ettei sähköajossa tyrkkää yhtä paljon lämpöä hyttiin mitä polttiksella ajettaessa, vaikka climan asetukset samat. Lisäksi jalat ja reidet tuppaa helposti palelemaan riippumatta millä käyttövoimalla edetään. Ainakaan omiin mieltymyksiin automaatti-ilmastointi ei toimi.

Saa vinkata, jos joku tietää miten OBDelevenillä saisi ohjattua lisää lämpöä jalkatilaan climan ollessa automaatilla.

Sama huomio, sähköllä jää vähän viileämmäksi ja menee aikansa tosiaan että auto-asetuksilla tulee jalkoihin lämpöä. Hoituu kyllä esim älyilmastoinnin "jaloille lämpöä" namiskalla jossei halua käsin säätää.

migis2

Lainaus käyttäjältä: 95e - 13.02.24 - klo:22:49Ei kai nyt autolla voi talvella muutenkaan ajaa automaattiasetuksilla, lasille sitä lämmintä puhallusta pitää saada ainakin. Itsellä säädetty tuulilasille ja jaloille, hyvin tarkenee.  Ihmetyttää tuolla liikenteessä kun näkee autoja joiden sivulasitkin aivan huurteessa ja sieltä yritetään jotain nähdä.

Onpas älytön kommentti. Totta kai voi, jos automaatti on hyvin toteutettu. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia lasien huurtumisen kanssa normaaleilla talvikeleillä. Toki jos hyttiin kantaa lunta tai paljon kyytiläisiä, tilanne voi olla eri. Jos alkaa huurtumaan, sitten enemmän puhallusta lasille. Jos Octavia IV säilyttäisi climaan tehdyt manuasetukset pidempään, niin voisin laittaakin talven ajaksi puhalluksen tuulilasiin ja jalkoihin, mutta tuppaa nollaamaan ne jonkin ajan kuluttua, joten huono toteutus siinäkin mielessä.

Huurtumista enemmän koen ongelmaksi lumen sulamisen tuulilasiin, jos lasia lämmittää liikaa. Parempi jos pystyisi pitämään lasin ilman huurtumista sen verran viileänä, jotta lumi ei siihen sula, niin näkyvyys pysyy parempana. Tämäkin toki aina kelistä kiinni.

Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

heller

Ottakaa pois se automaattinen sisäilmankierto niin helpottaa huurtuminen.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy