Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - KKN

#2
Tuollainen harmaa ja tylsä Golf tuli hommattua kakkosautoksi puoli vuotta sitten. Ollut ilmeisesti alunperin liikkeen esittelyautona ja sitten myyty jollekin kuka ajanut sillä todella vähän ennenkuin luopui autosta. Itse ollaan ajeltu noin 5tkm lisää mittariin ja rapiat 50tkm on nyt taulussa. Auto todella siistissä kunnossa ja hyvillä varusteilla.

Varusteina mm.
- Mukautuva vakionopeussäädin
- Dynaamiset Led-ajovalot
- Radio ja navigointi Discover Media
- Keyless Access
- Pysäköintitutkat edessä ja takana
- Peruutuskamera
- Digitaalinen mittaristo
- Kaukovaloautomatiikka Light Assist
- Täysautomaattinen Climatronic-kaksialueilmastointi
- Sumuvalot
- Sadetunnistin
- App-Connect älypuhelinliitäntä
- Matkapuhelinvalmius Bluetooth

Ollaan oltu varsin tyytyväisiä hankintaan. 1.0 moottori yllättävän pirteä perusajossa ja riittää vallan mainiosti meidän ajoihin. Oli tuota toki huollettu edellisen omistajan toimesta, mm. öljyt vaihdettu vuotuisesti, mutta jotain juttuja oli myös jäänyt tekemättä. Talven aikana tehtiin kaikki loputkin ajantasalle - vaihdettu mm. jarrunesteet, ilmansuodatin, jakohihna, akku, öljyt, ilmastointiin uudet aineet, tulpat, yms.

Vaihteisto optimoitiin talvella ja päädyttiin lopulta TVS:n Drivability ohjelmaan. Liian isolla vaihteella jurnutus on nyt tipotiessään ja toivotaan, että muutkin mainostetut muutokset pitää vaihteistoongelmat poissa.

Mitään kummempia virityksiä tähän ei ole suunnitteilla, kakkosauto kun on. Pidetään siistinä ja huolletaan ajallaan.  :)




#3
Lainaus käyttäjältä: Tepu - 12.04.24 - klo:17:17Onko muilla paljon kiveniskeämiä? Oletteko maalauttaneet? -21 mallisessa mustassa autossa on ihan älyttömästi jälkiä konepellissä ja puskurissa. Onko vaan Skodan maali/lakkapinnat edelleenkin aivan paskoja eikä kestä mitään?

Onhan niitä yli 80tkm matkalla kertynyt, mutta ei sen enempää kuin aikaisemmillakaan autoilla. Tiedä sitten onko värillä väliä miten kestää...? Joka tapauksessa paikkaushommiin pääsee taas, kun kelit sen sallii.
#4
Puristustukset varmaan kannattaisi mitata ja tarkistaa puolat ja kaasuläpän toiminta.
#5
RVS:n toimivuus ei liene nykyisen tiedon ja kokemusten valossa olevan enää pelkkä uskon asia. Toki pitää muistaa, että rikkinäistä se ei koskaan korjaa tai muuta moottorin ominaisuuksia radikaalisti paremmiksi. Täysin ehjässä kohteessa hyötyjä voi olla vaikea huomata, mutta kuluneessa pitäisi kyllä mitattavia muutoksia saada aikaiseksi. Edellyttäen että käsittely tehty oikein. Itse käyttänyt ennaltaehkäisevästi suht vähän ajettuihin autoihin, mutta en varmaan koskaan saa tietää oliko siitä mulle hyötyä vai ei, kun en ajele noita autoja paaliin asti. Siinä mielessä uskon asia. Aika usein sitä verrataan myös muihin tuotteisiin, kuten X-1R:ään tai vanhoihin TV-Shop tuotteisiin. Se vertailu on turhaa, kun ihan eri periaatteella toimivasta tavarasta on kyse.
#6
Kodiaq (16-) / Vs: Uusi Kodiaq 2024
27.03.24 - klo:09:37
Uuden Tiguanin hinnastossa myös arviohinnat 2.0 TSI nelikoille. Kaksi eri varustetasoa ja tehoversiota. Siitä voinee vetää jotain johtopäätöksiä mihin Kodiaqin vastaavien mallien hinnat asettuu.

Elegance Business 2,0 TSI 150kW 4MOTION DSG, Myynti alk. Q2/24, arviohinta 53 900e
R-Line Business 2,0 TSI 195kW 4MOTION DSG, Myynti alk. Q4/24, arviohinta 64 900e

#7
Kodiaq (16-) / Vs: Uusi Kodiaq 2024
18.03.24 - klo:08:07
Aika linjassa nuo hinnat minusta on, jos vertaa vanhaan malliin.

Vanha:
NS73ND 1.5 TSI ACT Ambition DSG Autom. 46 828,90
NS74ND 1.5 TSI ACT Style DSG Autom. 50 002,92

Uusi:
PS7DDD 1.5 TSI eTEC Selection DSG Autom. 44 512,67
PS7DDD 1.5 TSI eTEC Style DSG Autom. 50 555,59

Kallis auto silti normi palkansaajalle omalla rahalla ostaa ja vähän nihkeältä saattaa tuntua tuollainen 1.5 kone tuon kokoisessa autossa.

2.0 TSI 4x4 saapuu myöhemmin ja veikkaan että yli 60 tonnia maksaa. Eikä sen polttoaineen kulutus taida olla enää tätä päivää, muuten varmasti hyvä peli. Harmi kun mihinkään hybrideistä eivät saaneet lainata vaikka Audilta tekniikkaa, että olisi saanut nelivetoisena.
#8
Ei sitä ennen tarvinnut mitään erityisiä kevätjuhlaliikkeitä tehdä paristonvaihdon jälkeen, se tässä kummastuttaakin. Olen koittanut kahta erimerkkista CR2032 nappiparistoa, GP ja Energizer merkkisiä. Kaikki kuitenkin toimii, ainoastaan mittaristossa sitä pariston heikkoutta marisee. Täytyy ihmetellä lisää.
#9
Avaimen paristoa rupesi valittelemaan ja nyt viikon sisään kaksi paristoa vaihtanut, mutta herja ei poistu. Toimii kuitenkin, ovet aukeaa ja auto käynnistyy. Paristoa vaihdellut jo monta kertaa aikaisemmin noin vuoden välein ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen. Mikäköhän tuolle nyt tuli...?
#10
Tulpat vaihdettu orkkiksiin ja edellisen omistajan vuosia käyttämät 5W-30 öljyt vaihdettu 0W-20 laatuun, mikä tuohon käy myös. Käynnistyshäiriöt ovat pysyneet poissa. Käyntiinlähtö ehkä aavistuksen jouhevampaa, kun vaihdettiin 0w-20 öljyt. Silti aika rumasti tärähtäen käynnistyy, mikä ei houkuta start-stopin käyttöön. Sormi hakeutuu aina starttinappulan painalluksen jälkeen sammuttamaan sen systeemin. Muuten auto pelaa aika kivasti ja on ollut positiivinen yllätys. DSG:hen kävin laitattamassa TVS:n Drivability ohjelman, jos se oikeesti auttaisi laatikon kestävyyteen. Ainakin se liian isolla vaihteella jurnutus jäi pois ja ajaminen muutenkin jouhevampaa. Vaihtotapahtumat muuttuivat sellaisiksi, että ne tuntee paremmin kuin tehdasohjelmistolla, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Tuntuu vähän samalta kuin manuaalin kyydissä olisi. 
#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
07.03.24 - klo:07:39
Lainaus käyttäjältä: JARGE040292 - 20.02.24 - klo:10:37Mitä öljyä tähän laittavat huolloissa? 0w-20 tarjotaan kovasti. Yleensä tottunut laittamaan autoihin 5w-30 tai vastaavaa niin tuntuu oudolta laittaa tuollaista. Onko jotain syytä miksi phev malliin varsinkin tuota laitetaan?

Taitaa kaikissa näissä uusissa Octavioissa olla se VW 508 00/509 00 -luokituksen 0W-20 öljy käytössä, myös dieselissä. Yksi syy tuon käyttöön on päästöjen ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen. Tuon uuden luokituksen öljyt vastustanee myös paremmin moottorin likaantumista ja sietää paremmin pätkäajoa yms. Muut syyt esimerkiksi PHEV:issä voi olla esim. voitelun mahdollisimman nopea varmistaminen, kun kylmä moottori herää täyteen laukkaan. Sitä kannattaa käyttää mitä valmistaja suosittelee ja mille moottorit on suunniteltu.
#12
Lainaus käyttäjältä: R-N - 26.02.24 - klo:22:05Menomatkalla jäätävässä kelissä tuli jatkuvia herjoja. Paluumatkalla oli pluskeli eikä herjannut lainkaan. Jos anturi on rikki, niin oireileeko myös lämpimällä ilmalla?


Kyllä se minulla herjasi sitten ihan kokoajan, kelillä ei ollut niin väliä. Rikkoutuneiden anturien vaihdon jälkeen ei ole sen puoleen ollut ongelmaa. Taustapeilin jalan takana olevat kamerat vähän väliä sisäpuolelta huurteessa aamuisin ja antaa omat herjansa, mutta ne yleensä aukiaa parin km ajon jälkeen.

Ajelin nyt sunnuntaina melkoisessa räntäsateessa ja eipä sitä kauaa tarvinnut vakionopeudensäätimellä ajaa, kun tipahti kaikki avustimet pois pelistä pimputusten säestämänä. Keltainen kolmio jäi palamaan mittariston yläreunaan. En jaksanut pysähtyä putsailemaan, kun olisi siinä kelissä uusinut melkein heti. 50km myöhemmin tuli enää vettä taivaalta ja se kun sulatti keulan kerrostumat hiljalleen, niin kohta kaikki taas alkoi pelaamaan. Lämmitetyt tunnistimet ei varmaan montaa euroa enempää maksaisi ja kaikki tämä olisi enää vain pahaa unta.

#13
Mulla herjasi vuosi sitten paikoitusjarrutoimintoa, etututkia, yms. vähän väliä. Syynä lopulta pikkuinen kiveniskemä kahdessa etuanturissa. Siis niin pieniä jälkiä, ettei niitä melkein nähnyt. Ja artisti maksaa, koska ulkoinen vaurio.
#14
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia facelift?
14.02.24 - klo:12:16
Lainaus käyttäjältä: Tombax - 14.02.24 - klo:11:31Joo plugarit jäi pois, joten eiköhän tämä ole semmoinen nykymuotoisen Octavian alasajomalli. Tuleko sitten joskus sähköisenä uudestaan, mene ja tiedä.
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-kits/skoda-octavia-world-premiere-press-kit/

Jännä homma, kun Golfin faceliftissä PHEV mallit säilyi. Ehkä ne tulee Octavian faceliftiin viiveellä?
#15
Lukenut samaa, että suositus olisi muuttunut 15 vuoteen jossain päin maailmaa. Edellytyksenä, että käyttöolosuhteet ei olisi erityisen haastavat, pölyiset, tms. Lienee odotettava virallista Suomen maahantuojan tiedotetta asiasta. Voi olla että meidän olosuhteet luokitellaan sellaisiksi, että vanhoilla säännöillä joutuu menemään. Sen näkee sitten. Muutama kk sitten vaihtui 2017 1.0 TSI Golffista vain 45tkm ajettu hihna. Oli jo melkein vuoden yliajalla. Mitään ei merkkihuolto puhunut tällaisesta muutoksesta ja tekivät työtä käskettyä. Vanha hihna oli kuulemma hyvässä kunnossa, eikä ollut riskissä katketa omia aikojaan. Ennen virallista tiedotetta asiasta en kuitenkaan uskaltaisi jättää vaihtamatta, koska se on sitten laakista vainaa kone, jos jotain sattuisi.
#16
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
01.02.24 - klo:15:01
Lainaus käyttäjältä: sorppi - 01.02.24 - klo:11:54Tietoa vai mutua? Ei ole vielä niin paljon näitä koneita rullattu. Nettiauton haulla löytyy 9kpl >100tkm ajettua eTsi moottoria.

1.5 TSI koneita tosiaan ollut markkinoilla jo hyvän aikaa eri versioina ja aika varman koneen maineessa ovat, jos vertaa niihin tiettyihin vanhempiin ketjukoneisiin. Itsellä DPCA version kanssa menty nyt sen 80tkm. 30tkm öljynvaihtovälillä litran verran tarvinnut lisätä uudesta saakka. Se kevythybridiversiokin lienee aika pitkälti sama kone, mutta mutua tämä kaikki toki on.
#17
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
01.02.24 - klo:08:09
Tuolla öljykäsittelyllä varmaankin tarkoitetaan huuhtelua Fortella tai vastaavalla pesuaineella. Onko siitä mainittavaa hyötyä noin uudessa ja vähän ajetussa autossa on sitten hyvä kysymys. En usko että menetät mitään oleellista vaikka jäisi tekemättä noilla kilsoilla, kun kuitenkin kyseessä moottori jossa käytetty viimeisintä huutoa olevia moderneja öljyjä ja missä ei ole tiedossa noita vanhempien TSI koneiden öljynkulutusongelmia. Polttoainejärjestelmän putsauksessa laitetaan vaan tankkiin puhdistusaine, jonka voit itsekin tehdä. Silloin tällöin antaa autolle kenkää moottorin ollessa lämmin ja ajelee vaikka moottoritiellä pidempään, niin pysyy paikat puhtaampina ja saa männänrenkaat kuormaa.

Tosi juttu on, että aika kalliiksi on huollot menneet, vaikka ihan perusjuttuja tehdään. Odotas vaan kun tulee se jakohihnan vuoro kahden vuoden päästä. Jos hintaero on satanen pärnäsen ja merkkihuollon välillä, niin itse maksaisin sen erotuksen siitä merkkihuollon leimasta ja liikkumisturvasta.
#18
Lainaus käyttäjältä: KKN - 16.12.23 - klo:10:33Eilen kävi sitten sillä lailla, että lyhyen kauppareissun jälkeen ei meinannut lähteä käyntiin ollenkaan. Startti vain pyöritti ja pyöritti, mutta ei lähtenyt. Piti starttinappulasta lopettaa touhu. Toisella yrityksellä sitten käynnistyi suht normaalin oloisesti.

Onko ajatuksia? Itsellä kävi mielessä että polttoaineen korkeapainepumpussa, jossain anturissa tai kaasuläppäkotelossa voisi olla jotain hämminkiä.

Syitä tähän ei ole löytynyt, mutta moottorinohjain on nyt päivitetty ja seurataan tilannetta.
#19
Ostetaan / Ostettu, tämän voi poistaa
01.01.24 - klo:16:42
Ostettu, tämän voi poistaa
#20
Laitoin viestiä torin kautta
#21
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 18.12.23 - klo:14:00Myös eräillä foorumin käyttäjillä on mahdollisuus päivittää ohjainlaitteita. Aina ei välttämättä tarvitse marmorille asti mennä.

Hyvä tietää  :)
#22
Koodeja ei löytynyt OBD11 avulla, ei sytytyskatkoksia yms. Nuo livedatat sun muut on itselle hiukan hepreaa, mutta vilkaisin ainakin että battery voltage tyhjäkäynnillä n. 13.3V ja fuel rail pressure 12480kPa. Moottorinohjaimen softa 3493 ja uusin versio 5152, tiedä sitten mitä parannuksia tuossa lienee? Pitäisikö pyytää päivittämään, jos ei älyttömyyksiä maksa? Alkuvuodesta olisi öljynvaihto, joten samalla voisi harkita ruuvaavansa uudet kynttilät.
#23
Onko raadilla antaa arvioita hitaaseen käynnistykseen 1.0 TSI CHZC koneisen Golffin kanssa. Startti pyörittää konetta vähän laiskasti/tahmeasti ja aika monta kierrosta ennenkuin käynnistyy voimakkaasti tärähtäen. Korostuu erityisesti jos start-stop sammuttaa moottorin liikennevaloissa ja kun pitäisi lähteä, niin aika monta kierrosta startti pyörittää ennenkuin taas mennään. Verrokkina oleva 1.5 TSI Skoda pärähtää tosi terhakkaasti käyntiin verrattuna tähän. Muuten käy nätisti ilman mitään nykimisiä tai muuta ongelmaa.

2017 ja 46tkm ajettu. Auto ollut meillä vasta kuukauden päivät ja tuntumaa tuohon vielä haetaan. Juuri tehty iso huolto valtuutetulla, jossa mm. vaihdettu yli 6 vuotias jakohihna, ilmansuodatin ja uusi akku. Samalla tavalla tosin toimi ennen huoltoa ja en huomannut mitään eroa huollon jälkeen. Tulpat vaihdettu muutama vuosi sitten jossain monimerkkikorjaamolla ja laitettu Champion merkkiset.

Eilen kävi sitten sillä lailla, että lyhyen kauppareissun jälkeen ei meinannut lähteä käyntiin ollenkaan. Startti vain pyöritti ja pyöritti, mutta ei lähtenyt. Piti starttinappulasta lopettaa touhu. Toisella yrityksellä sitten käynnistyi suht normaalin oloisesti.

Onko ajatuksia? Itsellä kävi mielessä että polttoaineen korkeapainepumpussa, jossain anturissa tai kaasuläppäkotelossa voisi olla jotain hämminkiä.
#24
Lainaus käyttäjältä: Shakur - 15.12.23 - klo:23:52Okei. Jätetään väliin. Onko nuo kaikki 1.0/1.2/1.4 TSI:t öljynsyönnin kannalta ongelmallisia vai onko joukossa onnistuneempia tekeleitä?

Ei niissä kaikissa liene ongelmia, ainakin 1.0 koneen kohdalla ei liene suurempia murheita sen suhteen.
#25
Onko tulpat vaihdettu ja ilmeisesti koodeja ei muodostu? Voisi olla myös likaantunut/vikaantunut kaasuläppäkotelo tai ikävimmillään imuventtiilit kartoittuneet.
#26
Käyttämätön mattosarja hakusessa. Nouto Tku / lähialueet.
#27
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.11.23 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 21.11.23 - klo:11:53Nesteen sivut suosittelee 1.5tsi Superbiin 0w20 öljyänsä, mutta tuoteselosteessa lukee näin:
Neste Pro+ W LL-IV 0W-20 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti LongLife-palvelua varten, jota käytetään VW-, Audi-, Skoda- ja Seat-dieselmoottoreissa pidennetyissä öljynvaihtoväleissä.

Lisäksi puhutaan 15tkm/12kk vaihtovälistä ???
Eikös tässä oo kumminkin normaalisti 30tkm öljynvaihtoväli ja huollot käyttää ensisijaisesti 0w20 öljyä?

Edit:
Castrolin sivut sanoo oman 0w20 öljyn kohdalla näin:

Normaali : Vaihto 15000 km/ 12 kuukautta
Ensisijainen, joustava (maks.) : Vaihto 30000 km/ 24 kuukautta

Aika jännä, että ensisijaisesti suositellaan öljyt vaihdettavaksi 30tkm välein eikä 15tkm  :D


Nesteen sivuilta kun katsoo voiteluainesuosituksia autoihin, niin pitää valita vaihtoväli -kohdasta "ensisijainen, joustava (maks.)", mikä näissä vehkeissä on se n. 30tkm. Oletuksena on "normaali", joka antaa sen 15tkm vaihtovälin. Tuo Nesteen öljy on oikeaa tavaraa,
#28
Siellä hanskaluukun takana se lymyilee
https://www.youtube.com/watch?v=6K04P-ztMMQ
#29
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
18.11.23 - klo:09:32
Tuli tehtyä silleen tyhmästi, että laitettiin kakkosautoksi 2017 Golf Comfortline. 1.0 110hv CHZC tehomyllyllä ja DSG:llä. Ulkopuolella jotain pieniä käytönjälkiä, mutta sisältä kuin uusi. Hyvät varusteet mm. LED valot, digimittaristo, peruutuskamera, kessy ja automaatti-ilmastointi. Ihan hyvältä tuntuu ajolleen, ei kitise tai natise. Vaihteisto tuntuisi toimivan ihan ok.

Mitään kummempaa tuon kanssa ei ole tarkoitus harrastaa, kuin pitää hyvänä ja toivoa parasta. Ehkä jotain pientä hipistelyä ja parannuksia voisi tehdä. Nyt alkuun vaan perushuollot ajantasalle ja kovaa ajoa.

Infotainment pari kertaa boottaillut itsekseen, joka sinänsä tuo kotoisan olon - kuin olisi oman Skodan ratissa. ;D Onkohan tuon softan päivitys kotikonstein millainen homma? Katselin että tuossa on ohjelmistoversio MST2_EU_VW_ZR_P0359T ja uudempi MST2_EU_VW_ZR_P0369T löytyy. Youtubesta löytyy päivitysohjeita ja mutta niitä mahdollisia sudenkuoppia tässä vielä tiedustelen.

Toinen juttu on tuo vaihteisto. Vaihtotapahtumat menee ihan siististi, mitä nyt hiukan liian isoa vaihdetta käyttää D:llä kokoajan. S:llä toimii minusta fiksummin mitä tulee vaihdevalintaan, mutta normaaliajossa tuntuu välillä liian äkäiseltä vaihtoehdolta. Miettinyt jos laittaisi TVS drivability ohjelman, jos se aikuisten oikeesti auttaisi vaihteiston kestävyyteen ja kenties ei jurnuttaisi liian isolla koko ajan. Onko tästä kokemuksia tällaisessa voimalinjassa?

Turbon hukkaportin tanko särisee kylmänä. Joidenkin mielestä kuuluu asiaan, mutta löytyy kuitenkin TPI 2059521/5 asiasta ja pitäisi laittaa metalliklipsu hukkaportin tankoon. Pätee ainoastaan jos hukkaportin tanko on nk. vanhaa versiota. Vaatinee lisätutkimuksia sopiiko tähän.

#30
Octavia IV (20-) / Vs: Octavian led valot
09.10.23 - klo:22:10
Stylessä Matrixit vakiona, ellei ole sitten joku tuontiauto joissa voi olla eroja varustelussa verrattuna nk. suomiautoon.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy