Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

miz

^
Tuossa jutussahan puhutaan vain nastarenkaiden aiheuttamasta lisätuhosta. Jos vaikka suuntana kitkat ainakin niille jotka voi ilman nastoja elää? Kaikilla ei ole niitä vesijään peittämiä reittejä joilla nastat on tarpeellisia.

jt

Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 05.04.23 - klo:14:23
Todella positiivista. Jos sähköautoilun suurin ongelma on se onko äppi vai lähimaksu helpompi/vaikeampi niin hyvällä mallilla ollaan.
Parkkiappisten kanssa pääsee oikein kunnolla säätämään jos erehtyy ajamaan useamman maan läpi. Sama appis voi löytyä tuurilla, mutta onkin sitten lokalisoitu per maa, tai sitten se appi on saatavilla vain Saksaan lokalisoidusta sovelluskaupasta tms, tai kortti ei jostain syystä käy etc. Jos sama säätäminen olisi edessä myös latausäppisten kanssa, niin kyllähän tuollainen kortin NFC:n vilautus olisi n x kertaa helpompaa. Sen yhden toimijan vastaus on myös eräänlainen siiloratkaisu, kuten nämä toimijakohtaiset äpit myös, tosin laajemmalle levinnyt kuin useimmat muut. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 07.04.23 - klo:09:11
Mikäköhän on vaikutus, kun suunta näyttäisi olevan se, että tulevaisuudessa jokaisessa teillämme liikkuvassa autossa on nykytilanteeseen verrattuna sellaiset n. 500 kg ylipainoa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619
Entistä kehnommassa kunnossa olevat tiet? (ja sähköautobonuksena vielä(kin) lyhyempi talvirange, nastojen vierintävastus lähes aina isompi kuin pohjoismaisen kitkan). Kyllähän tuntuu jotenkin vähän hassulta laittaa sähköautoon nastat (poislukien erikoistapaukset itäraja/pohjoinen syrjäseutu säännöllisen tienhoidon ulkopuolella) kun auto / moottori käyvät sivistyneen hiljaa, niin siihen päälle sitten nastamelu ja todennäköisesti myös heikommat ajo-ominaisuudet, kun ne kilometrit nyt kuitenkin taitaa suurimmaksi osaksi tulla paljaalla tiellä.

Btw Reissussa Tanskan/Saksan puolella suorastaan hämmästyttää rengasmelun vähyys, nopeudessa 120..130 km/h auto etenee kuin "sukkasillaan", kun taas Ruotsin puolelle tullessa nastojen syömä karkea tienpinta voi jo 80km/h nopeudessa pitää melkoista melua (vaikka Ruotsissa kitkoja paljon enemmän kuin Suomessa suhteessa, niin silti tiet nastojen syömiä monessa paikoin)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ukormi

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.04.23 - klo:23:09
Entistä kehnommassa kunnossa olevat tiet? (ja sähköautobonuksena vielä(kin) lyhyempi talvirange, nastojen vierintävastus lähes aina isompi kuin pohjoismaisen kitkan). Kyllähän tuntuu jotenkin vähän hassulta laittaa sähköautoon nastat (poislukien erikoistapaukset itäraja/pohjoinen syrjäseutu säännöllisen tienhoidon ulkopuolella) kun auto / moottori käyvät sivistyneen hiljaa, niin siihen päälle sitten nastamelu ja todennäköisesti myös heikommat ajo-ominaisuudet, kun ne kilometrit nyt kuitenkin taitaa suurimmaksi osaksi tulla paljaalla tiellä.

Btw Reissussa Tanskan/Saksan puolella suorastaan hämmästyttää rengasmelun vähyys, nopeudessa 120..130 km/h auto etenee kuin "sukkasillaan", kun taas Ruotsin puolelle tullessa nastojen syömä karkea tienpinta voi jo 80km/h nopeudessa pitää melkoista melua (vaikka Ruotsissa kitkoja paljon enemmän kuin Suomessa suhteessa, niin silti tiet nastojen syömiä monessa paikoin)
Onkohan Ruotsissa erilainen pinta noilla teillä?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Ranssi

#604
Erään leasing-firman (Leaseplan) mukaan puolet asiakkaista valitsee sähköautoon nastakumit.

Tiestön ylläpidon ja kunnon kannalta on hyvä, että näitä pahimmillaan jopa puolisen tonnia perinteistä raskaampia mörköjä ei toistaiseksi vielä ole lukumääräisesti paljon rouhimassa yhteistä väyläomaisuuttamme vereslihalle.

Eekolffi

Jos puolet sähköautoista ja vajaa 20% polttiksista käyttää kitkarenkaita niin sähköautot kuluttavat suhteessakin vähemmän asfalttia kuin polttikset!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 09.04.23 - klo:09:09
Erään leasing-firman (Leaseplan) mukaan puolet asiakkaista valitsee sähköautoon nastakumit.
Täällä Päijät-Hämeessä selvästi yli puolet sähköautoilijoista valitsee nastat. Olin talven aikana monesti lataamassa Lahden Mailissa. 10 autosta yleensä vain parilla minun lisäksi oli kitkat. Nastat olivat 70% sähköautoista. Kyllä tekee pahaa, kun yli 2000 kg painoiset tankit ajavat nastoilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

#607
Lainaus käyttäjältä: jt - 08.04.23 - klo:23:09
Btw Reissussa Tanskan/Saksan puolella suorastaan hämmästyttää rengasmelun vähyys, nopeudessa 120..130 km/h auto etenee kuin "sukkasillaan", kun taas Ruotsin puolelle tullessa nastojen syömä karkea tienpinta voi jo 80km/h nopeudessa pitää melkoista melua (vaikka Ruotsissa kitkoja paljon enemmän kuin Suomessa suhteessa, niin silti tiet nastojen syömiä monessa paikoin)
Iso tekijä on myös nastarengasalueiden päällyste itsessään. Nastat vaativat karkeajakoisen päällystelaadun, joka on luontaisesti meluisaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 07.04.23 - klo:09:11
Mikäköhän on vaikutus, kun suunta näyttäisi olevan se, että tulevaisuudessa jokaisessa teillämme liikkuvassa autossa on nykytilanteeseen verrattuna sellaiset n. 500 kg ylipainoa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619

Esim. Teslat ovat aika samoissa massoissa kuin muutkin premiumit. Volkkarin sähkömallit ovat raskaita, mutta kehitys tulee tapahtumaan sielläkin. Siinä vaiheessa, kun autokantamme on sähköistynyt edes puoleksi, niin uudet sähköautot ovat keventyneet huomattavasti nykyisestä.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.23 - klo:05:26
Iso tekijä on myös nastarengasalueiden päällyste itsessään. Nastat vaativat karkeajakoisen päällystelaadun, joka on luontaisesti meluisaa.
Totta. Mutta sekin on uutena todella hiljainen, yhden talven jälkeen tulee eka karkeus ja muutaman talven jälkeen onkin jo melkoista meteliä ja urat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Vähän tilastoja homman etenemisestä. Eksponentiaalisen kasvun uralla ollaan, niin sähköauto- kuin tasavirtalaturikannassakin.

https://tekniikanmaailma.fi/tayssahkoautojen-maara-tuplaantui-vuodessa-niita-on-nyt-suomessa-noin-53-000-joka-neljas-tayssahkoauto-on-tesla/

Kilu7

Katsotaan joutuuko sitä siirtymään Teslan leiriin. Model 3 LR vetokoukulla uutena alkaa olla jo sen hintainen, että saattaa houkuttaa liikaa. Harmittaa todella, kun ei tullut aikoinaan tilattua Ioniq 5:sta. Nyt siitä pitää käytettynä maksaa törkeitä hintoja, jos vetokoukulla haluaa. 32 tkm:ä nykyisellä mittarissa 17:sta kuukauden jälkeen. Toki halvin vaihtoehto olisi pistää perheen diesel Leoniin vetokoukku, mutta...

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.23 - klo:05:52
Esim. Teslat ovat aika samoissa massoissa kuin muutkin premiumit. Volkkarin sähkömallit ovat raskaita, mutta kehitys tulee tapahtumaan sielläkin. Siinä vaiheessa, kun autokantamme on sähköistynyt edes puoleksi, niin uudet sähköautot ovat keventyneet huomattavasti nykyisestä.
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tgotj

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.04.23 - klo:22:39
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
Eiköhän tuo nopeammin tule tapahtumaan. Polttonesteiden jatkuva maailmanmarkkinahintojen nousu tulee pitämään huolen siitä yhdessä sähköautojen halpenemisen kanssa, että noin 10 vuotta ja meillä on puolet sähköautoja. Ja kun niitä on riittävästi, niin harveneva polttoaineen jakeluverkosto tulee pitämään huolen siitä, että loputkin polttikset katoavat sen jälkeen niitä harvoja harrasteautoja lukuunottamatta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.04.23 - klo:22:39
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
Olet aivan oikeassa. Tuo pitää varmasti paikkansa, kuten myös sama väite vuosiluvulla 2030. Itse asiassa jo muutaman kuukauden päästä tuotantoon tulee merkittävästi nykyisiä energiatiheämpi akku.
https://etn.fi/index.php/13-news/14869-uusi-elektrolyytti-kiinalaisen-ihmeakun-takana

tgotj

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.05.23 - klo:10:02
Olet aivan oikeassa. Tuo pitää varmasti paikkansa, kuten myös sama väite vuosiluvulla 2030. Itse asiassa jo muutaman kuukauden päästä tuotantoon tulee merkittävästi nykyisiä energiatiheämpi akku.
https://etn.fi/index.php/13-news/14869-uusi-elektrolyytti-kiinalaisen-ihmeakun-takana
Ja sen jälkeen ei ilmeisesti mene pitkään, kun saadaan vielä energiatiheämpiä akkuja, tuossa yli 500Wh/kg, kun tutkijat olivat jo julkaisseet akkuja, joissa energiatiheys yli 700 Wh/kg. Vertailun vuoksi parhaissa nykyakuissa energiatiheys on n 300 Wh/kg.

jt

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 02.05.23 - klo:11:49
Ja sen jälkeen ei ilmeisesti mene pitkään, kun saadaan vielä energiatiheämpiä akkuja, tuossa yli 500Wh/kg, kun tutkijat olivat jo julkaisseet akkuja, joissa energiatiheys yli 700 Wh/kg. Vertailun vuoksi parhaissa nykyakuissa energiatiheys on n 300 Wh/kg.
Eihän suuren energiatiheyden saavuttaminen ole sinällään suurin haaste. Suurin haaste on sen sijaan saada kaikki halutut ominaisuudet yhtä aikaa tuotantokykyisessä paketissa. Energiatiheys, (pitkäaikais)kestävyys/lataus-purkusyklien määrä, riittävän suuri lataus/purkukyky, koko, paino, hinta/tuotantokelpoisuus, toimintaympäristö (lämpötila pakkasesta kuumaan), harvinaisten mineraalien määrän minimointi, akun turvallisuus/käyttäytyminen vauriotilanteessa, siinä on aika monta parametria joiden suhteen auton akku pitää optimoida eikä voida vain optimoida maksimaalista energiatiheyttä. Niinpä auton akuissa ei välttämättä ole suurimman energiatiheyden akut käytössä, vaan "sopivimmat" autokäyttöön.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Onhan noita maailman mullistavia akkukeksintöjä uutisoitu vähän väliä ja kaikki ovat aina ihan hetken päästä valmiita massatuotantoon..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.05.23 - klo:13:47
Onhan noita maailman mullistavia akkukeksintöjä uutisoitu vähän väliä ja kaikki ovat aina ihan hetken päästä valmiita massatuotantoon..

Kun maailman suurin akkujen valmistaja puhuu, niin silloin kannattaa kuunnella.

Hesse

Vanhan tekniikan voikin myydä kehitysmaihin, Ford aloittaa LFP-akkujen valmistuksen CATL:n tekniikalla vuonna 2026.
https://electrek.co/2023/02/13/ford-announces-3-5b-michigan-lfp-battery-factory-with-chinas-catl-in-2026/

teräksenharmaa

Synteettiset polttoaineet eivät taida ainakaan lähivuosikymmeninä olla kilpailukykyisiä akkusähköauton rinnalla.

https://www.is.fi/autot/art-2000009557966.html

V60

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 02.05.23 - klo:09:29
Eiköhän tuo nopeammin tule tapahtumaan. Polttonesteiden jatkuva maailmanmarkkinahintojen nousu tulee pitämään huolen siitä yhdessä sähköautojen halpenemisen kanssa, että noin 10 vuotta ja meillä on puolet sähköautoja. Ja kun niitä on riittävästi, niin harveneva polttoaineen jakeluverkosto tulee pitämään huolen siitä, että loputkin polttikset katoavat sen jälkeen niitä harvoja harrasteautoja lukuunottamatta.
Jos nyt ensi vuodesta lähtien myytäisiin 100 000 sähkäriä vuodessa, niin kymmenen vuoden päästä niitä olisi liikenteessä miljoona eli 37% henkilöautoista. Mutta oikeampi lukema saattaa olla luokkaa 50 000 eli 2033 liikenteessä olisi 500 000 sähkäriä eli 19%
Viime vuonna rekisteröitiin sähkäreitä 14531 kpl ja tänä vuonna lienee tuplat. Tällä hetkellä liikenteessä 50 000 sähköautoa.
Millä matematiikalla 10 vuoden päästä 50% henkilöautoista on sähköautoja? Sähköautoiksi itse lasken tässä täyssähköautot.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.23 - klo:10:59
Jos nyt ensi vuodesta lähtien myytäisiin 100 000 sähkäriä vuodessa, niin kymmenen vuoden päästä niitä olisi liikenteessä miljoona eli 37% henkilöautoista. Mutta oikeampi lukema saattaa olla luokkaa 50 000 eli 2033 liikenteessä olisi 500 000 sähkäriä eli 19%
Viime vuonna rekisteröitiin sähkäreitä 14531 kpl ja tänä vuonna lienee tuplat. Tällä hetkellä liikenteessä 50 000 sähköautoa.
Millä matematiikalla 10 vuoden päästä 50% henkilöautoista on sähköautoja? Sähköautoiksi itse lasken tässä täyssähköautot.
Sähköautoja tulee maahan myös käytettynä.

V60

Ei muuta isoa kuvaa käytettynä tuotujen sähkäreiden määrä.
https://tekniikanmaailma.fi/milloin-sahkoautojen-maara-ylittaa-bensa-autojen-maaran-suomessa-traficomin-uusi-ennuste-kertoo-tarkan-haarukan/

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/kaytettyna_maahantuotujen_autojen_maaran_kehitys
"Käytettynä maahantuoduista autoista 36 prosenttia oli vuonna 2021 dieselkäyttöisiä, kun vastaava osuus uusista autoista oli noin 11 prosenttia."
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

duke7

Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.23 - klo:18:29
Ei muuta isoa kuvaa käytettynä tuotujen sähkäreiden määrä.
https://tekniikanmaailma.fi/milloin-sahkoautojen-maara-ylittaa-bensa-autojen-maaran-suomessa-traficomin-uusi-ennuste-kertoo-tarkan-haarukan/

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/kaytettyna_maahantuotujen_autojen_maaran_kehitys
"Käytettynä maahantuoduista autoista 36 prosenttia oli vuonna 2021 dieselkäyttöisiä, kun vastaava osuus uusista autoista oli noin 11 prosenttia."
Niin no tuo suhdehan muuttuu koko ajan kysynnän mukaan. Ei mene kauaa kun sähköautoja on eniten myös käytettyinä maahantuoduista. Viimeistään noin kolmen vuoden päästä kun liisareita alkaa loppumaan isommissa määrin

V60

Viime vuonna maahan tuotiin reilut 8000 ja tänä vuonna tähän mennessä reilu 2000 sähkäriä. Mutta tuo 50% osuus autokannasta ei joka tapauksessa täyty ennen vuotta 2045. Ei ainakaan 10 vuoden päästä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.23 - klo:18:56
Viime vuonna maahan tuotiin reilut 8000 ja tänä vuonna tähän mennessä reilu 2000 sähkäriä. Mutta tuo 50% osuus autokannasta ei joka tapauksessa täyty ennen vuotta 2045. Ei ainakaan 10 vuoden päästä.
Joka tapauksessa tuo raja saavutetaan ennen vuotta 2045. Uusien polttisten myyntikin käytännössä loppuu EU:n alueella 2035. Polttisten tarjonta heikkenee koko ajan ja moni valmistaja lopettaa niiden myynnin jo ennen tuota EU:n asettamaa rajaa.

jt

Yli puolet tuontiautoista on joko sähkäreitä tai ladattavia hybridejä:
https://yle.fi/a/3-12621152

Käytettyjen henkilöautojen tuonti on tänä vuonna keikahtanut sähköautojen ja ladattavien hybridien valta-asemaksi: puolet (50,1%) tammi"elokuussa tuoduista käytetyistä henkilöautoista on ollut joko sähköautoja tai ladattavia hybridejä.


Jos on tuomassa vähän kalliimpaa/uudempaa autoa, niin sähköauton "autoverottomuus" on myös yksi etu. Kun käytettyjen tarjotan paranee ja hinnat halpenee, niin en yhtään ihmettelisi etteikö subventoiduilta markkina-alueilta valuisi tännekin täyssähköautoja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Urja

Kauppalehdessä kirjoitettiin huhtikuun alussa näin:
"Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä.
Suomen autokannan sähköistyminen on pysähtymässä, sillä täyssähköautojen osuus uusien henkilöautojen asiakastilauksista on romahtanut.
Samaan aikaan uusien autojen kauppa kituuttaa lama-ajan lukemissa, joten myös absoluuttiset kappalemäärät jäävät vaatimattomiksi.
”Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna”, kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.
Autotuojilla on kattava tieto edustamiensa maahantuojien asiakastilausten määrästä. Yhdistyksen analyysin mukaan täyssähköautojen tilausten määrä oli korkeimmillaan viime vuoden maaliskuusta lähtien aina kesäkuun loppuun.
Pitkien toimitusaikojen takia silloin tilattuja autoja rekisteröidään edelleen. Esimerkiksi helmikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vielä noin 30 prosenttia. Tilausten hiipuminen näkyykin rekisteröintiluvuissa aikanaan viiveellä."

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Urja - 08.05.23 - klo:06:30
Kauppalehdessä kirjoitettiin huhtikuun alussa näin:
"Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä.
Suomen autokannan sähköistyminen on pysähtymässä, sillä täyssähköautojen osuus uusien henkilöautojen asiakastilauksista on romahtanut.
Samaan aikaan uusien autojen kauppa kituuttaa lama-ajan lukemissa, joten myös absoluuttiset kappalemäärät jäävät vaatimattomiksi.
”Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna”, kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.
Autotuojilla on kattava tieto edustamiensa maahantuojien asiakastilausten määrästä. Yhdistyksen analyysin mukaan täyssähköautojen tilausten määrä oli korkeimmillaan viime vuoden maaliskuusta lähtien aina kesäkuun loppuun.
Pitkien toimitusaikojen takia silloin tilattuja autoja rekisteröidään edelleen. Esimerkiksi helmikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vielä noin 30 prosenttia. Tilausten hiipuminen näkyykin rekisteröintiluvuissa aikanaan viiveellä."
Mikäköhän sähköön liittyvä puheenaihe oli syksyllä kovasti kaikkien huulilla, mikä olisi voinut johtaa tilapäiseen markkinahäiriöön sähköautojenkin myynnin osalta? Ei se varmaan ainakaan Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama sähkön hinnan kallistuminen Euroopan alueella voi olla, eihän? Ainakin Teslan myyntimääristä päätellen kyse oli nimenomaan tilapäisestä markkinahäiriöstä. Ja Teslasta puhun siksi, että rekisteröintimäärät seuraavat lyhyiden odotusaikojen takia nopeimmin tilausmääriä. Tiedän kyllä alennuksista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy