TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 17.11.11 - klo:22:32
Siksi uusilla autoilla tässä ajetaan, ettei tarvitse nuuskia konepellin alla ihmettelemässä jokaista putkea ja epäilemässä onkohan saksalainen insinööri ottanut tämän ja tuon asian huomioon suunnittellessaan putkien reitit sinne sun tänne. 

Selvästi tarvitsisi, kun tällaisia mokia kerran ilmenee. ;) Täydellisessä maailmassahan se menisi juuri noin kuin sanoit, että asiakkaan ei tarvitsisi huolehtia kuin nesteiden tankkauksesta ja ajamisesta. Todellisuudessa kannattaa kuulostella ja tutkailla auton mielialoja, että saa mahdollisimman paljon vikoja korjattua takuuaikana.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: mackaiveri - 17.11.11 - klo:23:15
Kestoon liittyen , mulla on ketju kestänyt kunnes auto vaihtui:

103kW Jetta 42 tkm
90kW Pasu 38 tkm  CAXA
118kW pasu 19tkm CDAA
Öljyt vaihtuu 15tkm välein

Siinäs näätte. Onhan nää nykyautot todella hyviä, kun näin kauan ketjukin kestää peräti 19, 38,42,. Monia mersuja ollut jonka alkuperäisillä ketjuilla ajettu satoja tuhansia ja matka jatkuu...

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 17.11.11 - klo:22:32
Asiakas tankkaa ja ajaa sen mukaan mitä mittariston varoitusvalot näyttävät, valmistaja/myyjä huoltavat speksaamansa ohjelman mukaan ja tekevät asialliseksi katsomansa korjaukset jälkikäteen ja korjaavat homma takuuseen jos tarpeen.

Noin minäkin ajattelen ja käytännössä teen. Mutta kahden vuoden takuu on niin lyhyt, että jos et alvariinsa vaihda autoa, eteen saattaa tulla tilanteita, jolloin on ruvettava selvittämään virhevastuun periaatteita ja käytäntöjä. Jos et silloin vahdi etujasi, niin maksumieheksi helposti joudut, vaikka olisi kyseessä selvä tyyppivika.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.11.11 - klo:23:49
Noin minäkin ajattelen ja käytännössä teen. Mutta kahden vuoden takuu on niin lyhyt, että jos et alvariinsa vaihda autoa, eteen saattaa tulla tilanteita, jolloin on ruvettava selvittämään virhevastuun periaatteita ja käytäntöjä. Jos et silloin vahdi etujasi, niin maksumieheksi helposti joudut, vaikka olisi kyseessä selvä tyyppivika.

Meillä on sama ongelma vaimon käytössä. Se ajaa reilu 20tkm vuodessa ja niin rauhallisesti, että kaikki "tyyppiviat" tulee vasta tuplasti myöhemmin kuin muilla. Öljyt vaihtuu meilläkin kerran LL-huollon välissä ja kone lämmitetään aina eberillä jne.. Tällöin arpaonnen osuessa esim. 4v. vanhana 80tkm mittarissa ketutus taattu. Meillä uusi auto on pihassa vain turvallisuuden ja mukavuuden/ominaisuuksien nimissä. Luotettavuudella kun ei ole ainakaan VAG tuotteissa mitään korrelaatiota iän kanssa.

Itse olen kamppaillut autonvaihtotuskissa, kun en pysty päättämään valitsenko 330d bemarin vai A4 3.0tdi:n. Audia puoltaisi nuorekkaampi ulkonäkö (malttaisin pitää pidempään, kuin juuri poistuvaa farkkubemua). Bmw:n puolesta taas puhuisi mm ylivertainen istuin ja määrätynlainen materiaalien laatu. Jos pitää päättää sen perusteella, osaako valmistaja tehdä ketjukoneita ja mikä on maahantuojan maine ja teot ongelmien sattuessa, niin siirryn kyllä VAG-leiristä muualle.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

msvahn

Lisätään vielä, että korrelaatiota VAG tuotteissa ei ole aiemmin ollut iän ja vikaherkkyyden välillä..  ;D
nimimerkillä kohta 8v. passatilla ilman murheita.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Filixon

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 18.11.11 - klo:07:15
Lisätään vielä, että korrelaatiota VAG tuotteissa ei ole aiemmin ollut iän ja vikaherkkyyden välillä..  ;D
nimimerkillä kohta 8v. passatilla ilman murheita.

Minä ajelin käytettynä ostetuilla turbottomilla bensa-Passateilla 25 vuotta, eikä niiden moottoreissa tai voimansiirrossa koskaan ilmennyt häiriöitä tai vikoja.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Nuori Werther

Päivitystä omaan ongelma-TSI:n tapaukseen:

Ensi viikolla tulee kuulemma "moottoriasiantuntija", joka purkaa konehuoneen sisällön osiksi pöydälle. Tällä hetkellä tuorein diagnoosi on se, että ketju on venynyt, "ahdin ja kansi vaurioituneet". VW ollut siis nyt Pärnäsen korjaamolla 2,5 viikkoa.

"Jos ei ole varaosia, ne tilataan Ruotsin päävarastolta tai tehtaalta Saksasta".

Kustannusten jako on tähän mennessä ollut sen verran esillä, että "proseduurin mukaisesti" Pärnänen "anoo" tehtaalta kustannusten korvaamista.

Vielä ei ole kukaan hönkäissytkään siihen suuntaan, että maahantuoja "automaattisesti" vastaisi kustannuksista alle 100 tkm ajetuissa, merkkihuollatetuissa yksilöissä, kuten tässä viestiketjussa on aiemmin kirjoiteltu. Toisaalta tuo "anomus" saattaa sitten olla vain jotain Pärnäsen jargonia.

Ja sen verran edittiä, kun tuli mieleen msvahnin mietteistä, että jos tuon VW:n saan (ehjänä) jossain vaiheessa myytyä niin voipi olla, että korvaaja löytyy BMW 330 Touring -mallistosta.

opation

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 18.11.11 - klo:15:44

Kustannusten jako on tähän mennessä ollut sen verran esillä, että "proseduurin mukaisesti" Pärnänen "anoo" tehtaalta kustannusten korvaamista.

Vielä ei ole kukaan hönkäissytkään siihen suuntaan, että maahantuoja "automaattisesti" vastaisi kustannuksista alle 100 tkm ajetuissa, merkkihuollatetuissa yksilöissä, kuten tässä viestiketjussa on aiemmin kirjoiteltu. Toisaalta tuo "anomus" saattaa sitten olla vain jotain Pärnäsen jargonia.


Minulle VW:n merkkihuollossa kerrottiin takuuasioista niistä tiedustellessani että:

- Tehtaan myöntämä 2:n vuoden takuu on todellakin 2 vuotta. Ei päivääkään enempää. Jos auto vikaantuu sen jälkeen ja joku tulee kuluissa vastaan tai tekee sen takuuseen on se vain ja ainoastaan maahantuoja ja joissain tapauksissa auton myynyt liike. Tehdas siis ei maksa mitään 2:n vuoden jälkeen.

- Jos auto on vielä ensimmäisellä omistajalla niin maahantuoja yleensä korvaa noin 3:n vuoden ikään asti aika hyvin, tosin tapaukset katsotaan aina erikseen. Jos autoa ajaa toinen omistaja niin on aina hankalampaa saada takuuseen 2:n vuoden jälkeen. Ekalla omistajalla on mahdollisuuksia isoissa remonteissa saada hyvitystä tuon kolmen vuoden jälkeenkin.

skriko

^
Joko kyseinen henkilö joka näin sanoi ei ollut tehtäviensä tasalla tai valehteli tietoisesti. Takuu VW:llä loppuu kun kaksi vuotta auton käyttöönotosta kuluu. Sitten jatkuu virhevastuu. Siinä ei ole ajalla mitään tekemistä vaan siinä punnitaan kilometrejä kuinka kauan kyseinen rikki mennyt osa kestää tai siis pitäisi kestää. Nyt varmaan oli kyse siitä että tehdas ei maksa kahden vuoden jälkeen mitään suoraan asiakkaalle vaan joko myyjäliike tai maahantuoja. Ihminen jolla on aivot joilla hän osaa ajatella, ei usko kaikkia mitä sanotaan, vaan kyseenalaistaa. Ei kait nyt liike tai vw:n maahantuoja omasta pussistan maksa mitään tehtaan tekemiä virheitä oli auto sitten kuukauden tai viiden vuoden vanha.

Wekotin

Kuten skrikokin tuossa toi esille, takuu on myyjäliikkeen, maahantuojan tai valmistajan antama vapaaehtoinen lisäetu. Virhevastuu taas perustuu kuluttajasuojalakiin ja valmistajan vastuuseen tuotevirheestä. Se, että kuka korvaa ja mitä kahden vuoden takuun ummettua on varmaan tapauskohtaista. Sen olen ainakin itsekin takuu-asioiden kanssa tapelleena ymmärtänyt, että viat tulee/kannattaa ennen takuun umpeamista raportoida huoltoon niin menevät takuuseen vielä takuun päätyttyäkin, esim. tuo DSG-asia omalla kohdalla.

Takuun päätyttyä kyse on virhevastuusta ja noissa asiakas aika usein on maksumiehenä jollakin osuudella. Maahantuoja ja myyjä (myyjäliike) sitten sopivat keskenään maksuosuuksista. Usein myös "good-willinä" jos auto on aina huollettu myyntiliikkessä jne. voi tuokin osuus pienentyä jopa nollaan. Asia tosin on siinä kohtaa sitten eri jos kuluttajaviranomaiset on asiaan sotkettu ja käräjillä päätetään korvauksista.

Kapa

LainaaMinulle VW:n merkkihuollossa kerrottiin takuuasioista niistä tiedustellessani että:

- Tehtaan myöntämä 2:n vuoden takuu on todellakin 2 vuotta. Ei päivääkään enempää. Jos auto vikaantuu sen jälkeen ja joku tulee kuluissa vastaan tai tekee sen takuuseen on se vain ja ainoastaan maahantuoja ja joissain tapauksissa auton myynyt liike. Tehdas siis ei maksa mitään 2:n vuoden jälkeen.

- Jos auto on vielä ensimmäisellä omistajalla niin maahantuoja yleensä korvaa noin 3:n vuoden ikään asti aika hyvin, tosin tapaukset katsotaan aina erikseen. Jos autoa ajaa toinen omistaja niin on aina hankalampaa saada takuuseen 2:n vuoden jälkeen. Ekalla omistajalla on mahdollisuuksia isoissa remonteissa saada hyvitystä tuon kolmen vuoden jälkeenkin.

Vai että maahantuoja maksaa nämä tyyppiviatkin? Minulla on ollut ihan eri kuvitelma asiasta. Mutta kuka maksaa maahantuojalle?

opation

No joo, oikaistaan sen verran että tyyppivioista ei ollut puhetta. Mutta ei jakoketjua, kiristintä ja esim. DSG:tä lasketa tyyppiviaksi.

Kapa

LainaaNo joo, oikaistaan sen verran että tyyppivioista ei ollut puhetta. Mutta ei jakoketjua, kiristintä ja esim. DSG:tä lasketa tyyppiviaks
i.

Minulla vaihdettiin kesällä yli kolmivuotiaasta Skodasta tuulilasi vuodon vuoksi. Oli reklamoitu vika, joka luullakseni meni tehtaan piikkiin. Vaikea uskoa, että maahantuoja näitä laajempia vikajuttuja maksaa. Varmaan hyvän asiakkuuden perusteella joissain vioissa näin käy ja hyvä niin. Onpa myös huoltoliikekkin joitain juttuja ottanut omalle kontolle.

Ktk

Kyllä myös tehdas maksaa takuuajan jälkeisiä korjauksia. Mitään nyrkkisääntöä tuosta ei voi antaa, riippuu tapauksesta. Ja sittenhän on toki näitä joissa esim. asiakas, myyjäliike ja maahantuoja maksaa jokainen 1/3 rempasta. Tyylejä on monia.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.11.11 - klo:19:59
i.

Minulla vaihdettiin kesällä yli kolmivuotiaasta Skodasta tuulilasi vuodon vuoksi. Oli reklamoitu vika, joka luullakseni meni tehtaan piikkiin. Vaikea uskoa, että maahantuoja näitä laajempia vikajuttuja maksaa. Varmaan hyvän asiakkuuden perusteella joissain vioissa näin käy ja hyvä niin. Onpa myös huoltoliikekkin joitain juttuja ottanut omalle kontolle.
Myös maahantuojat kustantaa takuuajan jälkeisiä korjauksia pitääkseen merkki uskollisuudesta ja hyvästä maineesta huolta.

opation

Kyseenalaistamisen vuoksi tuota tenttasinkin huollossa, en tunnusta itseäni ihan aivottomaksikaan. Toistin täällä vain kuulemani. Ja en silti usko että vaikka tuota kytkinpakettini vaihtoa laskutetaan ensin maahantuojalta ja sitten maahantuoja tehtaalta -> kallista ja hankalaa. Ja ei lasku varmasti lähde suoraan huollosta tehtaalle. Jos tehdas antaa 2 vuoden takuun, niin miksi se ihmeemmin korvailisi tällaisia pikkujuttuja erikseen. Raha voi varmasti vaihtaa omistajaa muutenkin tai se voi olla huomioitu autojen hinnassa jo maahantuojalle myydessä eli oma oletukseni on että maahantuojan on pitänyt laittaa katteista vähän ylimääräistä sivuun näitten vikojen korjaamiseen maineensa ylläpitämiseksi.

Kapa

LainaaKyllä myös tehdas maksaa takuuajan jälkeisiä korjauksia. Mitään nyrkkisääntöä tuosta ei voi antaa, riippuu tapauksesta. Ja sittenhän on toki näitä joissa esim. asiakas, myyjäliike ja maahantuoja maksaa jokainen 1/3 rempasta. Tyylejä on monia.

Joo ja paras mitä olen kuullut, on että liike laskuttaa sinua ja myös maahantuojaa samasta korjauksesta. Kannattaavaa todellakin. Mutta tehdas varmaan maksaa sellaiset todetut laatupoikkeamat. kuten tuo Fabian tuulilasin, koska se on täysin kokoonpanon ongelma.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.11.11 - klo:23:20
Joo ja paras mitä olen kuullut, on että liike laskuttaa sinua ja myös maahantuojaa samasta korjauksesta. Kannattaavaa todellakin. Mutta tehdas varmaan maksaa sellaiset todetut laatupoikkeamat - -

Kylläpä nämä virhevastuukysymykset ovat todella mystisiä asioita! Eikö todellakaan kellään ole varmaa tietoa asioista, vai vaihtelevatko käytänteet eri merkkien, maahantuojien ja valmistajien osalta? Eikö joku osaisi jotenkin selvittää näitä asioita tai ihan oikeasti avautua, jos tietää miten ne hoidetaan?

Kun minulla on ollut muutamia virhevastuujuttuja, en toistaiseksi ole maksanut mitään, mutta merkkiliikkeen huoltoneuvojan epämääräisistä puheista ei ole selvinnyt, kenen piikkiin korjaukset lopulta menevät. Tuntuu siltä kuin merkkiliike odottaisi asiakkaalta jonkinlaista myötätuntoa siitä, että liike on joutunut ikään kuin välikäteen, kun sen myymä tuote ei ole ollut niin hyvä kuin on annettu kaupanteossa ymmärtää!
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Skula

Virhevastuu ja sillai..

Mä kysyin kaupantekotilanteessa nyt Passatin mulle myyneeltä pojanklopilta että hajoaako tästä DSG ennen 45tkm, niin ei osannut sanoa.. Hymähti poikamaisesti.. Joten kaikilla myyjillä ei ole kovin suuri luottamus omiinsa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 18.11.11 - klo:23:35
Kylläpä nämä virhevastuukysymykset ovat todella mystisiä asioita! Eikö todellakaan kellään ole varmaa tietoa asioista, vai vaihtelevatko käytänteet eri merkkien, maahantuojien ja valmistajien osalta? Eikö joku osaisi jotenkin selvittää näitä asioita tai ihan oikeasti avautua, jos tietää miten ne hoidetaan?

Kun minulla on ollut muutamia virhevastuujuttuja, en toistaiseksi ole maksanut mitään, mutta merkkiliikkeen huoltoneuvojan epämääräisistä puheista ei ole selvinnyt, kenen piikkiin korjaukset lopulta menevät. Tuntuu siltä kuin merkkiliike odottaisi asiakkaalta jonkinlaista myötätuntoa siitä, että liike on joutunut ikään kuin välikäteen, kun sen myymä tuote ei ole ollut niin hyvä kuin on annettu kaupanteossa ymmärtää!

Kyllä se usein sellaista "tappelua" on takuuajan jälkeen. Eihän meistä kukaan halua mennä pussille vapaaehtoisesti, et sinä, en minä, ei myyjä, ei maahantuoja eikä tehdas. Virhevastuu tarkoittaa sitä, että myyjäliike tai ekalle omistajalle maahantuoja on vastuussa tuotteessa ilmenevästä virheestä. Siitä mikä on virhe tulee erimielisyyttä. Jos esimerkiksi vaihdelaatikko hajoaa ja vaihteet eivät mene päälle on kyseessä virhe. Sitten mietitään kauanko vaihdelaatikon tulisi kestää. Siinä tulee usein erimielisyyttä, koska missään ei ole sanatarkasti sääntöä kilometreistä tai ajasta. Sitten jos moottori hajoaa esim. 30 000 km ja saat uuden moottorin tilalle. Lasketaan vaikka moottorin iäksi 300 000 km. Joudut maksamaan 10% kustannuksista kun saat uuden moottorin ja autosi paranee.Toisaalta auto huononee verrattuna autoon jossa on ehjä 30 000 aj. moottori. Ei kukaaan mainosta uudehkoa autoa myydessään, että uudella moottorilla. Kyllä ostaja ihmettelee, että mikä paska tuo on kun konekin jo poikinut.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.11.11 - klo:00:14
Ei kukaaan mainosta uudehkoa autoa myydessään, että uudella moottorilla. Kyllä ostaja ihmettelee, että mikä paska tuo on kun konekin jo poikinut.

Eipä niin, ainakaan nykyään, mutta 1980-luvun alkupuolella ostin ensimmäisen käytetyn Passatini, joka oli varustettu "vähän ajetulla vaihtomoottorilla". Hyvin kone pelasikin, mutta maalipinta kärrystä alkoi pahasti rapistua, kunnes vaihdoin sen uudempaan VW Santanaan...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Kapa

LainaaToisaalta auto huononee verrattuna autoon jossa on ehjä 30 000 aj. moottori. Ei kukaaan mainosta uudehkoa autoa myydessään, että uudella moottorilla. Kyllä ostaja ihmettelee, että mikä paska tuo on kun konekin jo poikinut.

Se riippuu tapauksesta. Itse ainakin myyn autoa ihan todellisen historian pohjalta, Moottorin vaihto voi olla ihan positiivinen asia, jos historia pitää.

Nuori Werther

Se on hienoa tämä VAGinistin elämä. Toimikoon tämä postaus päivityksenä edellisiin - sekä henkireikänä stressille ja vauhdilla kohonneelle v*tutuskäyrälle.

Tänään tuli soitto huollosta, jossa auto on majaillut reilu kolme viikkoa. Ovat kiinnittäneet huomiota auton huoltohistoriaan, syyn löydätte helposti oheisesta tapahtumakuvauksesta.

Long Life -huolto-ohjelman mukaisesti vein auton huoltoon päivälleen vuosi sitten, kilsoja oli takana 56753. Liikkeeksi valikoitui hintaseurannan pohjalta paikka, joka kertomansa mukaan täyttää autovalmistajan (VW) vaatimukset. Siis ei mikään nyrkkipaja, vaan iso, useamman toimipisteen paikka.

Mielestäni ei missään vaiheessa jäänyt epäselväksi, että kyse on longlife-huollosta ja sen tuomista vaatimuksista.

Siellä eivät, tiskillä olleista mainoksista huolimatta (!) pystyneet vaihtamaan DSG:n öljyjä, joten laatikkolitkut vaihdettiin auton ostopaikassa.

Nyt huoltoliike on "selvittänyt", ettei moottoriöljyt vaihtanut liike käyttänyt tehtaan suosittelemaa öljyä, näin minulle totesi puhelimitse huoltomekaanikko.

Löysin kuitin vuoden takaisesta huollosta, öljyn kohdalla lukee Neste City Pro W LL 5W/30. Eikös tuo LL ole longlife? Tai sitten on, mutta tehtaalle se ei kelpaa (?)

Nyt sitten huoltoliike yrittää selvittää tämän öljynvaihdon tehneen toimijan kanssa tilannetta. Suomeksi: korvausvastuuta.

Oma kiehumispisteeni on sen verran korkealla, etten tiedä mitä sanoisi.

Ranskalaisittain:

- Näin saadaan huomio pois itse ongelman ytimestä, rakenneviasta konepellin alla?
- Tehdas voi vedota siihen, ettei huolto-ohjelmaa ole noudatettu ja näin valmistaja ei korvaa lanttiakaan (?)
- Kiivastuin huoltomekaanikolle tuosta huomionkääntämisestä ja kysyin suoraan, että "varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan näitä juttuja on useampiakin kahden ahtimen TSI-Volkkareissa". Sain vastauksen, "onhan näitä ketjujuttuja ollut". Mutta kun kääntävät huomioon öljyyn.
- Minunko olisi pitänyt vahtia öljynvaihtoa tasan vuosi sitten, että laittavat varmasti oikeaa mönjää koneeseen?

Ja vielä:

- Nyt jos öljynvaihdon tehnyt liike ei korvaa, mikä on järkevä seuraava askeleeni  :-\

Tämä kortti katsotaan loppuun asti, vaikka se tietäisi reissua käräjäoikeuteen. Toistaiseksi odotan, mitä huoltoliikkeestä kuuluu. Kustannuksista ei ole puhuttu vielä sen tarkemmin sanaakaan.

Ylihuomenna purkavat kotteron konepellin alaisen maailman osiin ja sitten selviävät tarkemmat vahingot.

Vastahan se romu on siellä ollut kolmisen viikkoa  >:(

Jouluksi kotiin -toivetta ei liene järkevä elätellä. PRKL!

Edit: Olen auton ensimmäinen omistaja ja mittarissa siis 79 000 kilometriä.

Titta Jokisen tukka

,,ärimmäisen paska juttu, kertakaikkiaan.
Tämä tosiaan kannattaa tapella loppuun asti.

Btw, Nesteen sivuilla (http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2698%2C2706%2C3182) ei tuota LL -kirjainparia ole tuon Skoda,Volkkari jne rimpsun yhteydessä, ainakaan näin pikaisella vilkauksella katsottuna.
Liekö työn tehnyt liike lirauttanut sitten väärät litkut? Tällöin maksajaa ei ole vaikea löytää.

msvahn

Huonoa tuuria todella.

Mistä liike siis selvitti mitä öljyä on käytetty?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 22.11.11 - klo:17:11
Löysin kuitin vuoden takaisesta huollosta, öljyn kohdalla lukee Neste City Pro W LL 5W/30. Eikös tuo LL ole longlife? Tai sitten on, mutta tehtaalle se ei kelpaa (?)

Tämän mukaan olisi ihan oikeata kamaa:

http://www.tampereenoljytukku.com/cat/product_details.php?p=198

Wekotin

Paska juttu tosiaan. Voimia taistoon!

Nämä ovat kyllä niitä tilanteita, jossa merkkihuollon leimalla olisi merkitystä. Onneksi olet kuitenkin auton 1. omistaja. Ymmrsin, että tuo paja ei ollut VW-merkkiliike vaan tyyliin näitä VW-merkkiin erikoistuneita liikkeeitä kuten W-Vauhtipiste jne.

Kannattaa tosin tarkistaa tuo öljy uudestaan. Oliko Neste City Pro W LL III 5W-30 vai Neste City Pro LL 5W-30. Ensimmäisellä on 504.00/507.00 -luokitus jälkimmäisellä 502.00 joten sekin kelpaa kiinteälle huoltovälille.

Mutta varmasti voi sanoa, että öljy ei tuota moottoria rikkonut.

Nuori Werther

Kuitissa lukee nimikkeen/työselitteen kohdalla, että Neste City Pro W LL 5W/30. Tampereen Öljytukun linkki lähti "diplomaattisen" kummastelun kera huoltomekaanikolle (joka väitti kyseistä litkua "vääräksi" huolto-ohjelman kannalta), jonka kanssa viereenkirjoittanut on asioinut

Huoltoliike kyseli jo viime viikolla, että olisiko minulla kuittia tästä huollosta. Vastasin, että epätodennäköisesti.

Sillä aikaa, kun kaivelin taskuja ja arkistoja, oli huoltoliike käsittääkseni soittanut tälle öljynvaihdon tehneelle korjaamolle ja rekisteritunnuksella (olettaisin) saanut tiedot öljyn laadusta.

Viime perjantaina kuitti sitten sattui löytymään laukun sivutaskusta. Hyvä niin. Nyt on mustaa valkoisella.

Siltä tämä kovin vahvasti tuntuu, että kuluttajariitalautakuntaan (tjsp.) tämä keissi etenee. Siitähän se riippuu, miten öljynvaihtajataho kustannusvaatimuksiin suhtautuu. Merkkihuollolla/maahantuojalla on näköjään vain yksi intressi: löytää tekosyy/porsaanreikä, jolla pestä kätensä koko hommasta.


Filixon

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 22.11.11 - klo:19:37
Siltä tämä kovin vahvasti tuntuu, että kuluttajariitalautakuntaan (tjsp.) tämä keissi etenee. Siitähän se riippuu, miten öljynvaihtajataho kustannusvaatimuksiin suhtautuu. Merkkihuollolla/maahantuojalla on näköjään vain yksi intressi: löytää tekosyy/porsaanreikä, jolla pestä kätensä koko hommasta.

Tuolla ”longlifestä kiinteään huoltoväliin” -ketjussa arvuuttelin, ”voisiko ainakin teoriassa olla mahdollista, että joissain vikatapauksissa maahantuoja tai valmistaja voisi kiistää vastuunsa vedoten siihen, että tehtaan asettamaa longlife-huolto-ohjelmaa on menty peukaloimaan.” (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7520.msg174821#msg174821)

Eikö noissa ”Nuoren Wertherin kärsimyksissä” (vrt. Goethe 1774) ole jo oireita sensuuntaiseen prosessiin?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

turbovolga

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 22.11.11 - klo:17:11
Mielestäni ei missään vaiheessa jäänyt epäselväksi, että kyse on longlife-huollosta ja sen tuomista vaatimuksista.
...
- Kiivastuin huoltomekaanikolle tuosta huomionkääntämisestä ja kysyin suoraan, että "varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan näitä juttuja on useampiakin kahden ahtimen TSI-Volkkareissa". Sain vastauksen, "onhan näitä ketjujuttuja ollut". Mutta kun kääntävät huomioon öljyyn.
...

Tsemppiä taistoon täältäkin!
Onko sulla huoltokirjassa merkintä, että on käytetty LL-öljyä? Joka tapauksessa tuosta paistaa selvästi läpi juuri mainitsemasi huomion kääntö ihan muualle, todella törkeää toimintaa merkin edustukselta. Ihme kun eivät kieltäneet koko ketjuongelman olemassaoloa...  >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy