Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa

Aloittaja Taky, 15.08.11 - klo:07:35

« edellinen - seuraava »

Taky

Oikea alue...?

Mutta "Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa"

http://www.autobild.fi/artikkeli/9643/auto-bild-testasi-9-auton-startstop-jarjestelmat-kaupunkiajossa/


Jutussa kiinnitti huomiota että taloudellisella VAG-dieselillä ero on hyvin marginaalinen.

Volkswagen Golf 1,6 TDI
ilman Start/Stopia = 4,47 l/100 km
Start/Stopin kera = 4,44 l/100 km
Säästö: 0,03 l/100 km (0,7 %)

Vaikka muilla dieseleillä ero oli about 10% luokkaa.


"Volkswagenilla oli saatavilla Start/Stop-järjestelmä nimeltä Formel-E itse asiassa jo 30 vuotta sitten, 1980-luvulla. Järjestelmän sai lisävarusteena, mutta asiakkaita systeemi ei kiinnostanut, koska polttoaine oli suhteellisen edullista.

Nykyisin monen autoilijan vähemmän rakastama Start/Stop on saatavilla noin 600 automalliin.

Järjestelmien valmistajiin lukeutuvan Boschin mukaan säästöä saavutetaan kaupunkiajossa 8â€"15 %. Normimittaukset ja käytännön liikenne voivat kuitenkin olla etäällä toisistaan.

Saksan Auto Bild testasi sen vuoksi yhdeksän eri Start/Stop -järjestelmällä varustettua autoa ja otti selvää Hampurin kaupunkiliikenteessä, saavutetaanko todellista säästöä vai onko kaikki vain mainospuhetta. Tässä tulokset:


Audi A6 3.0 TFSI quattro
ilman Start/Stopia = 11,69 l/100 km
Start/Stopin kera = 9,96 l/100 km
Säästö: 1,73 l/100 km (14,8 %)

BMW X3 xDrive 35i
ilman Start/Stopia = 11,96 l/100 km
Start/Stopin kera = 11,13 l/100 km
Säästö: 0,83 l/100 km (6,9 %)

Mazda 5 2.0 MZR DISI i-Stop
ilman Start/Stopia = 7,98 l/100 km
Start/Stopin kera = 7,36 l/100 km
Säästö: 0,62 l/100 km (7,8 %)

Mercedes-Benz E 250 CDI
ilman Start/Stopia = 6,65 l/100 km
Start/Stopin kera = 6,10 l/100 km
Säästö: 0,55 l/100 km (8,3 %)

Opel Astra 2.0 CDTI
ilman Start/Stopia = 7,08 l/100 km
Start/Stopin kera = 6,30 l/100 km
Säästö: 0,78 l/100 km (11,0 %)

Peugeot 308 CC e-HDi FAP 110
ilman Start/Stopia = 5,73 l/100km
Start/Stopin kanssa = 5,14 l/100 km
Säästö: 0,59 l/100 km (10,3 %)

Porsche Panamera
ilman Start/Stopia = 10,80 l/100 km
Start/Stopin kera = 10,39 l/100 km
Säästö: 0,39 l/100 km (3,8 %)

Smart Fortwo
ilman Start/Stopia = 5,05 l/100 km
Start/Stopin kera = 4,47 l/100 km
Säästö: 0,58 l/100 km (11,5 %)


Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

eGetin

Väittäisinpä että mitä vilkkaampi kaupunkiliikenne ja tiheämmät valot, sitä suurempi hyöty. Lisäksi kaupunkien ilmanlaatu saattaisi parantua melkoisestikin kunhan Start&Stop yleistyisi enemmän.

Gudmund

Ihan mielenkiintoista vertailutietoa. Vielä kun olisi tuo Hampurissa käytetty testisykli käynyt ilmi niin olisi saanut enempi irti luvuista.

Itseäni kiinnostaa erityisesti starttimoottorien (ja muiden moottorikomponenttien) kestoikä jatkuvassa start/stop-käytössä. Kestääkö ne kuten normiautossa? Onko tästä mitään tutkimusta tai kokemusta olemassa? Itseäni ei vois vähempää kiinnostaa jos esim. starttimoottori on 2v välein vaihtokamaa... No ei ehkä suomessa kun talvisin S/S-järjestelmät ei kait ole käytössä, mutta noin periaatteesta en innostu jatkuvasta sammuttelusta edes kesällä. Vaikka luontoa onkin kiva suojella.
Octavia III RS TDI

Taky

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.08.11 - klo:08:26
Väittäisinpä että mitä vilkkaampi kaupunkiliikenne ja tiheämmät valot, sitä suurempi hyöty.

Luonnollisesti, mutta juuri siksi hyöty kotimaisessa liikenteessä jää kovin vaatimattomaksi, ruuhkia kun täällä ei juuri ole, ja kaupunkiliikennekin pääsääntöisesti sujuvaa.
Hampuri jossa testi tehtiin on ympäristöineen isompi kun koko suomen autokanta.

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.08.11 - klo:08:26
Lisäksi kaupunkien ilmanlaatu saattaisi parantua melkoisestikin kunhan Start&Stop yleistyisi enemmän.

Kyllä niissä ympäristöissä kun muutenkin säästää polttoainetta, mutta viitaten em niin ei siitä meillä kannata lisähintaa ainakaan maksaa, vielä kun huomoidaan talvikelit jolloin se muutenkin tippuu suurimmassa osassa auoja pois pelistä.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Mikko

^ Kyllä tuo Helsingissä ainakin varmasti säästäisi polttoainetta ja parantaisi ilmanlaatua. Liikennesuunnittelun lähtökohtana kun on ollut, että jokainen auto joutuu pysähtymään kaikkiin valoihin ja joutuu seisomaan niissä mahdollisimman pitkään. ;)

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.08.11 - klo:08:26
Väittäisinpä että mitä vilkkaampi kaupunkiliikenne ja tiheämmät valot, sitä suurempi hyöty. Lisäksi kaupunkien ilmanlaatu saattaisi parantua melkoisestikin kunhan Start&Stop yleistyisi enemmän.

Ja ruuhkat lisääntyvät, kun liikkeelle lähtö hidastuu. Omassa autossa on start/stop ja nykyisin tulee laitettua kytkin pohjaan (jolloin auto käynnistyy) ja ykkönen silmään vasta valojen vaihtuessa. Noh, itse saan ton tehtyä oikeasti nopeasti, mutta uskoisin että useilla kuskeilla tuo kestää ja kestää... Lisäksi ei tule jonossa enää kurottua välejä umpeen, jos edellä ajava ryömiikin muutaman metrin eteenpäin.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Taky

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:08:52
Ja ruuhkat lisääntyvät, kun liikkeelle lähtö hidastuu.

Niinpä, tuota ei heti tullut ajatelleeksikaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 15.08.11 - klo:08:44
Itseäni kiinnostaa erityisesti starttimoottorien (ja muiden moottorikomponenttien) kestoikä jatkuvassa start/stop-käytössä.
Eikös noissa joissain ole startti/laturi yhdistettynä vauhtipyörään = aika lähellä mikrohybridiä. Tosin se helpoin (ja valmistajalle halvin) vaihtoehto on vain käyttää niitä perinteisiä komponentteja, mutta tässä(kään) tapauksessa se ei varmaankaan ole se paras, saati kestävin :-\

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:08:52
Omassa autossa on start/stop ja nykyisin tulee laitettua kytkin pohjaan (jolloin auto käynnistyy) ja ykkönen silmään vasta valojen vaihtuessa.
"Nykyisin"? Kuinka sitä ennen on sitten toimittu? ??? Itse olen toiminut noin aina vaikka kuinka autokouluissa taidetaan vieläkin opettaa että valoissa seistään ykkönen silmässä, kytkin pohjassa. Ei ummarra. Siinä meinaan painelaakeri ottaa aika nopsaan kyttyrää jos ajelee paljon kaupungissa ja sen vaihtaminen ei ole ihan helppo juttu :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:08:52
Lisäksi ei tule jonossa enää kurottua välejä umpeen, jos edellä ajava ryömiikin muutaman metrin eteenpäin.

Tätäkään ei tullut heti ajatelleeksi. Tämäkin vaikuttaa ruuhkiin "pahentavasti", jos jokainen jonossa tekee samoin...ja pari viimistä ei enää mahdukaan kaistalle.
Octavia III RS TDI

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.08.11 - klo:09:24
"Nykyisin"? Kuinka sitä ennen on sitten toimittu? ??? Itse olen toiminut noin aina vaikka kuinka autokouluissa taidetaan vieläkin opettaa että valoissa seistään ykkönen silmässä, kytkin pohjassa. Ei ummarra. Siinä meinaan painelaakeri ottaa aika nopsaan kyttyrää jos ajelee paljon kaupungissa ja sen vaihtaminen ei ole ihan helppo juttu :-\

Ennen tuli siis ennakoitua valojen vaihtumista ja laitettua pykälä päälle hyvissä ajoin, jotta pääsee ilman kuhnimista liikkeelle. Nyt yrittää "säästää" ja odottaa valojen vaihtumista. Ja painelaakerilla ei väliä, kun auto on liisari ja kyllä autot ennemmin tai myöhemmin kuiteski laukeaa.

Oikeasti en ois halunnu koko start/stoppia, mutta silloin kun auton tilasin ei maahantuojan hinnastossa edes ollut normaali Octavia 1.6 TDI:tä. Oli vain Green tec ja Greenline. Myyjäkin sanoi, ettei ole muuta vaihtoehtoa. Noh, normi 1.6 TDI:t tulivat takaisin hinnastoon parin viikon päästä...
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Arcca

Yllättävän hyvät säästölukemat, täytyypä ihan itsekin muuttaa kantaa tähän S/S:ään kun olen aikaisemmin ajatellut tämän olevan näpertelyä.

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 15.08.11 - klo:08:44

Itseäni kiinnostaa erityisesti starttimoottorien (ja muiden moottorikomponenttien) kestoikä jatkuvassa start/stop-käytössä. Kestääkö ne kuten normiautossa? Onko tästä mitään tutkimusta tai kokemusta olemassa? Itseäni ei vois vähempää kiinnostaa jos esim. starttimoottori on 2v välein vaihtokamaa... No ei ehkä suomessa kun talvisin S/S-järjestelmät ei kait ole käytössä, mutta noin periaatteesta en innostu jatkuvasta sammuttelusta edes kesällä. Vaikka luontoa onkin kiva suojella.

Muistelisin lukeneeni että näissä S/S koneissa on esimerkiksi vahvemmat starttimoottorit, joten en olis huolissani tekniikan kestävyydestä. Lisäksi kerrankin on asia joka Suomessa pääsee helpommalla kuin muualla, eli alkupään viat (jos niitä on) tullee esiin nopeammin jossain Saksassa ja varmaan siten suht nopeasti on korjausohjetta yms saatavilla.

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:08:52
Ja ruuhkat lisääntyvät, kun liikkeelle lähtö hidastuu. Omassa autossa on start/stop ja nykyisin tulee laitettua kytkin pohjaan (jolloin auto käynnistyy) ja ykkönen silmään vasta valojen vaihtuessa. Noh, itse saan ton tehtyä oikeasti nopeasti, mutta uskoisin että useilla kuskeilla tuo kestää ja kestää... Lisäksi ei tule jonossa enää kurottua välejä umpeen, jos edellä ajava ryömiikin muutaman metrin eteenpäin.

Hyvä näkökohta, mutta S/S autojen yleistyessä uskon ihmisten oppivan ottamaan sen huomioon ruuhka-ajossa. Toiseksi ei kai noilla satunnaisilla metrien kuromisella mitään merkittävää vaikutusta ruuhkiin ole. Esim jos eteen jää se muutaman metrin väli voi lähteä liikkeelle aikaisemmin kun ei tarvii kytätä sen edellä menevän puskuria, ja lähtö siten jouheampi ja ripeämpi. Joskus tietty voi ryhmittymiskaistalle mahtua 1-2 autoa enemmän kun kaikki ajaa lähituntumaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Newman

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.08.11 - klo:09:40
Muistelisin lukeneeni että näissä S/S koneissa on esimerkiksi vahvemmat starttimoottorit, joten en olis huolissani tekniikan kestävyydestä. Lisäksi kerrankin on asia joka Suomessa pääsee helpommalla kuin muualla, eli alkupään viat (jos niitä on) tullee esiin nopeammin jossain Saksassa ja varmaan siten suht nopeasti on korjausohjetta yms saatavilla.

Kestävyydestä ei kannata huolestua sen enempää kuin muutenkaan. Nykyautot eivät kestä kuitenkaan ja ovat paskoja. Mutta ainakin starttimoottoreiden laakerointia on vahvistettu (pakko) ja sitten järjestelmällä lienee käytössään oma akku.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:08:52
Ja ruuhkat lisääntyvät, kun liikkeelle lähtö hidastuu. Omassa autossa on start/stop ja nykyisin tulee laitettua kytkin pohjaan (jolloin auto käynnistyy) ja ykkönen silmään vasta valojen vaihtuessa. Noh, itse saan ton tehtyä oikeasti nopeasti, mutta uskoisin että useilla kuskeilla tuo kestää ja kestää... Lisäksi ei tule jonossa enää kurottua välejä umpeen, jos edellä ajava ryömiikin muutaman metrin eteenpäin.

Ei se pieni viive mikään ongelma ole, jos älyää/viitsii seurata tilannetta. Liikennevalot kun harvemmin vaihtuvat vihreiksi täysin yllättäen. Tutulla reitillä ainakin tietää risteävien ajoratojen ja jalankulkijoiden valoista milloin omat valot ovat vaihtumassa. Siinä kun alkaa valmistautumaan lähtöön, on ss-tekniikka ihan ok.

Läheskään kaikki eivät vaan osaa toimia ennakoivasti.

Edit: Ainakin Suomessa start-stop -järjestelmien yleistyminen tulee nostamaan hintaporrasta manuaalien ja automaattien välillä, kun moottoria lepuuttavien manuaalien CO2-päästölukemiin tulee reilumpi porras automaatteihin nähden. Ei sekään ainakaan liikenteen sujuvuutta lisää, jos manuaalien määrä lisääntyy.

Mikko

Onhan niitä automaateilla varustettuja autojakin, joissa start-stop -järjestelmä?

fleetwood

Onhan niitä. Itse muistan suoralta kädeltä ajaneeni ainakin sellaisia konsernivehkeitä kuin uusi Passat, A6 ja A7. Kaikissa näissä tuo start-stop oli salamannopea - heti kun jalan nosti jarrulta niin kone oli käynnissä.
Passat GTE Variant

Markku J

A7:ssa en missään nimessä halua tuota käyttää. Isohko diesel on sen verran raskas pyöräytettävä startille, että tapahtuma ei ole miellyttävä minun mielestäni. Koko auto heilahtaa siinä hieman.

fleetwood

Mitenkäs on, saako tuota kytkettyä mitenkään pysyvästi pois vai pitääkö joka kerta liikkeelle lähtiessä painaa pois päältä?
Passat GTE Variant

Markku J

Ei saa pysyvästi pois A7:ssa, eikä kai muissakaan start-stop -autoissa (esim. BMW). Pitää aina startin jälkeen muistaa painaa pois - tai sitten seuraavissa liikennevaloissa, kun kone sammuu !

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 15.08.11 - klo:13:19
Mitenkäs on, saako tuota kytkettyä mitenkään pysyvästi pois vai pitääkö joka kerta liikkeelle lähtiessä painaa pois päältä?

VCDS:ssä näytti olevan joku bitti tuolle, mutta oikeasti en tiedä saako kytkettyä pois pysyvästi.

Mites muuten kun autosta maksetaan veroa päästöjen mukaan ja jos kytkee autosta sitten esim. start/stopin pois tai virittelee kulkua, niin päästöthän voivat kasvaa. Eikös tuo ole periaatteessa jonkinlaista veronkiertoa? Onko kuitenkin täysin luvallista, jos ei ole katsastusvaruste ja auto pysyy laillisena?
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:13:25
Mites muuten kun autosta maksetaan veroa päästöjen mukaan ja jos kytkee autosta sitten esim. start/stopin pois tai virittelee kulkua, niin päästöthän voivat kasvaa. Eikös tuo ole periaatteessa jonkinlaista veronkiertoa?

Sitähän se tosiasiassa on. Asia erikseen on, ettei kukaan valvo, eikä mitään sanktioita ole odotettavissa.


Lainaus käyttäjältä: migis - 15.08.11 - klo:13:25
Onko kuitenkin täysin luvallista, jos ei ole katsastusvaruste ja auto pysyy laillisena?

On se "katsastusvarustus", jos auto on tyyppihyväksytty start-stop -automatiikalla. Jos on olemassa toinen, muutoin identtinen malli ilman start-stop -automatiikkaa, niin sitten sen poistaminen lienee ok.

Nykyisin koko auton tulee täyttää tyyppihyväksyntä koko elinkaarensa ja esim. pakoputkea ei saa vaihtaa EY-leimoja vailla olevaan. Eikä lastuttaminenkaan ole sallittua. Se on sitten eri asia, miten asiaa valvotaan. Käytännössä ei mitenkään.


Samahan se on esim. rattien kanssa. III-koppaiseen Golfiin saa vaihtaa airbagittoman ralliratin, koska auto on tyyppihyvksytty myös ilman bagia. IV-koppaiseen ei sitten enää onnistukaan.

Erkka

Polossa on S/S yhteydessä tehokkaampi starttimoottori sekä akku. Auto tosiaan käynnistyy kytkintä nostaessa "salamannopeasti", eikä kori hytky pätkääkään 1.6 TDI moottorilla. Hyväksi olen kokenut tuon systeemin. Paljonko todellisuudessa litkua säästyy, jää meikäläiseltä arvailujen varaan.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

eGetin

...ymmärsinkö nyt ihan oikein että teiltä häviää ruuhkassa ajamisen taito aivan täysin kun autosta löytyy Start&Stop? ;D Jos jonossa on vaikka kolmantena, on hyvin aikaa laittaa se vaihde silmään vasta kun valot vaihtuvat, kun edellämeneviltä kestää kuitenkin se pieni hetki päästä liikkeelle. Ensimmäisenä ollessa voi muista liikennevaloista tiirailemalla ennustaa milloin itsellä tulee vihreät -> laittaa hieman etukäteen sen vaihteen silmään, ei se nyt niin pahasti sitä kulutusta nosta.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.08.11 - klo:12:01
A7:ssa en missään nimessä halua tuota käyttää. Isohko diesel on sen verran raskas pyöräytettävä startille, että tapahtuma ei ole miellyttävä minun mielestäni. Koko auto heilahtaa siinä hieman.
Tärähtää se 2.0 TDI A4:kin, antaa mennä vain S&S:n kanssa, eiköhän valmistaja tule kuluissa täysin vastaan jos startti levähtää vuodessa.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.08.11 - klo:17:39
...ymmärsinkö nyt ihan oikein että teiltä häviää ruuhkassa ajamisen taito aivan täysin kun autosta löytyy Start&Stop? ;D Jos jonossa on vaikka kolmantena, on hyvin aikaa laittaa se vaihde silmään vasta kun valot vaihtuvat, kun edellämeneviltä kestää kuitenkin se pieni hetki päästä liikkeelle. Ensimmäisenä ollessa voi muista liikennevaloista tiirailemalla ennustaa milloin itsellä tulee vihreät -> laittaa hieman etukäteen sen vaihteen silmään, ei se nyt niin pahasti sitä kulutusta nosta.

Pointtina oli siis se, että ne joilla ei ole ennenkään ollut kiire lähteä liikkeelle vihreän vaihtuessa lähtevät s/s:llä vielä hitaammin. Ainakin manuaalilla.

Kun tuolla ruuhkissa joka päivä ajelee ja etenkin töiden jälkeen, niin ei sitä joka helvetin risteyksessä jaksa tiirata suojateiden valoja että millos ne alkaakaan vilkkumaan, jotta voin vähän ennakoida. Siitä kuitenkin pidän huolen, että "omaa" valoani seuraan, ja olen s/s:lläkin nopeammin liikkeessä, kuin keskivertovatvoja.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Markku J

Aivan varmasti start stop lisää jonoja yleistyttyään. Kuskeja on niin monenlaisia. En pidä tuosta varusteesta. Itselleni se ei käytännössä tarjoa muuta, kuin alemman autoveron autoa ostaessa. Muuten saa olla pois päältä minun autossani.

K70

Kyllä se "ensimmäisen aallon" start/stop 30 vuotta sitten oli parempi, kun sai viiksen päässä olevalla napilla itse valita milloin moottori sammutetaan :-)

Formel E muuten ei ollut lisävaruste, vaan mallit oli ihan erillisiä. Start/stop oli vain Passatissa ja Audeissa 80 ja 100.
http://www.ultimatevw.com/arkisto_filet//Esitteet/Volkswagen/Volkswagen-Formel-E-1982-FIN.pdf

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.08.11 - klo:21:31
Aivan varmasti start stop lisää jonoja yleistyttyään. Kuskeja on niin monenlaisia. En pidä tuosta varusteesta. Itselleni se ei käytännössä tarjoa muuta, kuin alemman autoveron autoa ostaessa.

On siitä pieni säästö ajoneuvoveroonkin luvassa.

Liikennevaloissa seistessä sammuksissa oleva moottori on ainakin minusta luksusta. Harvassa ovat ne värinättömät ja äänettömät moottorit, jotka eivät metelöi. Star-stopillisessa autossa sammuttaa mieluusti radionkin ja kuuntelee hiljaisuutta.

Markku J

Tuo Formel E oli fiksumpi. Hämärästi muistan sen markkinointia. Jos voisi itse valita moottorin sammumisen, niin tulisi ehkä joskus käytettyä.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 15.08.11 - klo:21:40
Liikennevaloissa seistessä sammuksissa oleva moottori on ainakin minusta luksusta. Harvassa ovat ne värinättömät ja äänettömät moottorit, jotka eivät metelöi. Star-stopillisessa autossa sammuttaa mieluusti radionkin ja kuuntelee hiljaisuutta.
...oletko ajanut nykyaikaisella bensamoottorisella autolla? :) Tai en tiedä sitten kuinka herkkä teikäläisen persanturi on, itse en ainakaan 2.0 FSI Passatissa saati 1.4 T(F)SI -moottorisillisissa autoissa mitään värinöitä ja tutinoita kuullut, hyvä jos ääntäkään kuuli kun radiosta soi hiljaisella musiikkia.

Markku J

Bemarin kuutosbensakoneesta ei kuule mitään tyhjäkäynnillä kabiiniin. BMW osaa moottorit !

tsiih

Ei mistään rivikuutosesta kuulu kuulua eikä tuntua mitään, bemmit ei ole mikään erikoisuus niissä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy