Blue Motion Technologies (BMT) ja DSG

Aloittaja TAG, 24.04.12 - klo:12:21

« edellinen - seuraava »

TAG

Itseäni kiinnostaa miten muut käyttävät Blue Motionin säästötekniikoita DSG:n kanssa.

Esim. Tiguanissa on asetettavissa toiminto, jolla rullatessa (kaasua nostettaessa) auton saa siirtymään automaattisesti vapaalle, josta se siirtyy moottorijarrutusmoodiin vain painettaessa jarrua. Samassa yhteydessä käsitykseni mukaan alkaa akkujen lataus. Itse olen jättänyt tämän ominaisuuden pois käytöstä, koska moottorijarrutus nollakulutuksella on myös hyödyllinen osassa tilanteista, esim. valoja lähestyttäessä. Itse toimin siten, että annan olla moottorijarrutustoiminnon päällä, mutta jos haluan että auto rullaa, työnnän käsin vaihteen vapaalle (ei tarvitse lukitusvivun painamista) ja sitten kun haluan jatkaa kiihdytystä tai jarruttaa (polkimella tai moottorijarrutuksella), vedän takaisin D-asennolle (ei myöskään tarvitse lukitusvivun painamista).

Start-Stop on päällä koko ajan vaikka lyhyet pysähdykset tuntuvatkin ärsyttäviltä ja turhilta.

Onko kenelläkään tietoa, onko DSG:n ja BMT:n yhteydessä vaihteistojen välitykset (Tiguanissa) erilaiset kuin muissa versiossa? (tosin Tigussa ei taida olla BMT-vapaata vaihtoehtoa DSG:n yhteydessä.)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy