”Uusien” TSI koneiden jakohihnan vaihto

Aloittaja sambolo, 28.02.19 - klo:11:14

« edellinen - seuraava »

dwntime

Meille tuo Seat on ihan puhtaasti kakkosauto joten ei aiheuta muuta kuin mielipahaa :)

sambolo

#31
Lainaus käyttäjältä: MikHei - 01.03.19 - klo:19:41


Kysymys sitten kuuluukin, että millon tuo vesipumppu hihnoineen pitää vaihdattaa? Tuskin kuuluu suoraan vaihdettavaksi jakopään hihnan vaihdon yhteydessä, ellei itse osaa vaatia? Ja jos vesipumpun hihna pettää, niin voiko särkeä paikkoja ja älyääkö anturit varoittaa, ennen kun mylly keittää?

Sambolo vaihdettiinko siihen sun kaverin autoon myös vesipumppu ja sen hihna? Tekivätkö itse vai huoltoliikkeessä?

Perkeleesti kysymyksi ja mielellään otan vastauksia vastaan.  8)

Vesipumpun hihnalla sama ohje kun jakopäällä, ei vaihtoa tai pölyisissä olosuhteissa 120tkm. Maksaa toisen mokoman.

Kaverin autoon ei siis ole vaihdettu vaan kaveri on melaanikko ja he toimivat autodatan tietojen mukaan jossa 6v vaihtoväli, eivät tosin vaihtaneet muuta kuin jakohihnan. Ohjeaika jakopäälle 2.7h ja vesipumpulle hihnoineen 2.5h
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.03.19 - klo:19:56
No minulle ja huollon kaverille se kertoi kyllä ihan tarpeeksi. Kotelon sisällä ei ollut oikeastaan edes pölyä. Eristys ainakin nyt näyttäisi olevan kunnossa. Hyvä vertailukohta oli tuo apulaitehihna joka oli jo rispaantunut reunoilta ja aivan ruskean "Oulun tauti" -pölyn kuraama.

Minä luotan siihen kun tehdas ja huolto sanoo että hihna vaihdetaan tarvittaessa meidän oloissamme. Ainoa vaatimus on että tietystä kilometrimäärästä lähtien tehdään hihnan kunnon tarkistus huollon yhteydessä. Tämä riittää minulle.

Minulla on tuosta vaihtotarpeesta mustaa valkoisella ja mikäli hihna nyt porsisi niin voin vakuuttaa että artisti ei ole se joka tuon maksaa. Maksaja löytyy kyllä ihan muualta.

Mutta saahan tuon hihnan toki vaihdattaa, ja jos se painaa mieltä niin tottakai se kannattaa silloin vaihto tehdä. Eipähän varmasti porsi.

Usko on kova kunnes haetaan sitä maksumiestä ja punnitaan auton ikää sekä virhevastuuta  ;D.

Itse suosin auton etupainotteista huoltoa, mutta usealla tällä foorumilla on ajatusmaailma, että autoa korjataan mielummin myöhemmin, kuin aikaisemmin. Ensimmäinen tulee useasti paljon kalliimmaksi niissä autoissa joissa ei ole enää takuuta voimassa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

dwntime

No katsotaanpa sitten jos tulee kohdalle.

Eipä oikeasti jaksa kiinnostaa sen enempää. Jos porsii niin porsii, katsellaan sitten kuka maksaa.

Ainahan tuota voi vaikka iltapululle itkeä jos tuntuu että elämä ja VW konserni potkii päähän.

TV 1943

Sekoitetaan vielä pakkaa . Eikös uusissa TSI koneissa ole hihna
öljyssä , vai miten nämä moottorityypit menee . Onko näistä mitään
kokemusta . Ei kai ulkoiset seikat vaikuta , ja hankala itse tarkistaa .

samza

Kato tosta ryssien videosta, ihan kuiva hihna siellä on. Ja vesipumppu tosiaan vaihdelaatikon puoleisessa päässä.
Itselle just vaihdettu jakohihna 2013 autoon 120tkm kohdalla.
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

MikHei

Lainaus käyttäjältä: samza - 02.03.19 - klo:09:16
Itselle just vaihdettu jakohihna 2013 autoon 120tkm kohdalla.

Ja sulla myös jätettiin vesipumppu ja sen hihnan vaihto myöhemmin tehtäväksi?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

samza

Joo sille ei ole kuuleman mukaan määritelty virallista vaihtoväliä. Apulaitehihna tavallaan siinä missä laturin/ilmastoinnin hihnakin.
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

MikHei

Jeeeepulis. Eiköhän pelkästään toi jakohihna tuu syksyllä vaihdatettua huollon yhteydessä. Sillon mittarissa 100tkm ja reilu 6 vuotta. Tuskin mulla auto on 200tkm asti, joten jos hihna vaan kestää, niin tuo jää ainoaksi vaihdoksi minun omistuksen aikana. Siksi en kyllä ala pihistelemään.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Hesse

#39
Vertailun vuoksi Ford 1.0 EcoBoost öljykylpyisen hihnan vaihtoväli on näköjään 240 tkm/10v ja vaihto maksaa 1190 ,. Ilmeisesti 1.6 EcoBoostissa on kuiva hihna, koska sen vaihtoväli on 200 tkm/10v ja vaihto maksaa 425 , + vesipumppu 140 ,.
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto/huolto_focus.html

sambolo

Lainaus käyttäjältä: samza - 02.03.19 - klo:10:07
Joo sille ei ole kuuleman mukaan määritelty virallista vaihtoväliä. Apulaitehihna tavallaan siinä missä laturin/ilmastoinnin hihnakin.
Haha ihan niin kuin ei ole jakohihnallekkaan, paitsi pölyisissä maissa 120tkm.  ;D


Jännä että se pumpun köykäsempi hihna kestää suomen oloissa mutta jakohihna ei ;D

Eniten kyllä itseä epäilyttää pumpun kesto. Tosin kai senkin kestoa haettu sillä että siirretty jakopää kopasta pois.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jaakko

Vuosi sitten kyselin allekirjoituksen auton vaihtovälistä maahantuojalta, kun paikallinen merkki liike halusi vaihtaa sen 150tkm huollossa. Maahantuojan mukaan "tarkistetaan huolloissa ja vaihdetaan tarvittaessa".

RS-Huollon sivuilla on 1.0/1.2/1.4 -koneille ilmoitettu vaihtoväli 240 tkm tai 6 v, litraiselle 460, ja muille 505,.

Päädyin varmuuden vuoksi vaihdattamaan hihnan 180tkm huollossa, ikää tuolloin hieman vajaa viisi vuotta. Pumppua ei vaihdettu.

Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Jodl

Lainaus käyttäjältä: neshi - 28.02.19 - klo:11:56
Meiän VW Golf 1.4tsi(160heppanen) dsg syttytti moottorin vikavalon toissaviikolla. Ketju oli auton omasta mielestään liian löysä. Siitä sitten ajeltiin korjaamolla käymään ja vikakoodien luku vahvisti, että auton jakoketju on löystynyt ja ajoituksessa häikkää.

Auto tosissaan on 2010 vuosimallinen ja ajoja oli 101tkm.
Meillä vastaava. Muistaakseni noin 100tkm kohdalla vaihdettiin ketju, varmuuden vuoksi. Oli se venynyt testin mukaiseen 30deg muistaakseni. Mitään vikailmoituksia ei ole ollut. nyt mittarissa 153tkm ja ei oireita. Uusi ketju ilmeisesti hieman erilainen, koska kaikki rattaat meni vaihtoon samalla.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 03.03.19 - klo:12:43
Vuosi sitten kyselin allekirjoituksen auton vaihtovälistä maahantuojalta, kun paikallinen merkki liike halusi vaihtaa sen 150tkm huollossa. Maahantuojan mukaan "tarkistetaan huolloissa ja vaihdetaan tarvittaessa".

RS-Huollon sivuilla on 1.0/1.2/1.4 -koneille ilmoitettu vaihtoväli 240 tkm tai 6 v, litraiselle 460, ja muille 505,.

Päädyin varmuuden vuoksi vaihdattamaan hihnan 180tkm huollossa, ikää tuolloin hieman vajaa viisi vuotta. Pumppua ei vaihdettu.
Itse vaihtaisin 150...180tkm paikkeilla. Ei tuota kovin usein tarvi vaihtaa, sanoisin max pari kertaa auton oman käytön aikana. Harva kuitenkin ajaa minnekään puoleen miljoonaan samalla autolla (siis omia ajoja, ei taxina).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:13:59
Hihna kannattaa tarkistuttaa huollossa vaikka ekakerta 60 tkm.

Ihan vain kysyn mitä tuo silmämääräinen tarkistus hyödyttää?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:13:59
Hihna kannattaa tarkistuttaa huollossa vaikka ekakerta 60 tkm.
Onko huoltokirjassa, tai käyttöohjeissa, tällainen neuvo?
Golfkärry Mk 7.5

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 21.03.19 - klo:11:18
Onko huoltokirjassa, tai käyttöohjeissa, tällainen neuvo?

Yhtä hyvin kuin tiedät ettei todellakaan ole, tiedät myös sen että et saa tähän mitään vastausta vaan homma jatkuu seuraavaksi jollakin uudella raflaavalla täysin vailla todellisuuspohjaa olevalla väitteellä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

baobap

1.4 TSi Golfini täyttää kohta kuusi vuotta ja huolto suositteli jakohihnan ja vesipumpun/ vesipumpun hihnan vaihtoa.  Kustannusarvioksi antoivat 990 , joka kuulemma on tarjoushinta.  Onkohan tuo hinta kohtuullinen?
VW Golf 1.5 TSI DSG vm. 2019

-zippe-

Itse vaihdatan ensi viikolla jakohihan Octaviaan, kun 6 vuotta tuli täyteen ja jätän vesipumpun vaihtamatta, koska on toisella puolella konetta.
Kyseisestä huollosta sanottiin että vesipumpun vaihto on todennäköisempää hihnoineen siellä 200tkm kohdilla. Nyt mittarissa reilu 96tkm.
Ja kolmesta eri huoltopaikasta kysyin ja kaikista ilmoitettiin jakohihnan vaihtoväliksi 6 vuotta.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

jhm

Lainaus käyttäjältä: baobap - 02.04.19 - klo:17:46
1.4 TSi Golfini täyttää kohta kuusi vuotta ja huolto suositteli jakohihnan ja vesipumpun/ vesipumpun hihnan vaihtoa.  Kustannusarvioksi antoivat 990 , joka kuulemma on tarjoushinta.  Onkohan tuo hinta kohtuullinen?

Tämä on kyllä aiheen ohi koneen osalta mutta helmikuulla vaihdatin omaani jakohihnan kiristysrullineen+laturinhihnan ja vesipumpun sekä moottoriöljyt,suodattimen sekä raitisilmasuodattimen eli ns.210 tkm:n huolto.Kahdesta merkkihuollosta kysyin tarjousta,toinen oli 829 euroa ja toinen 1300 euroa!Käyttöauto meinas ryöstää meikäläisen totaalisesti.Ei kyllä suostunut laittamaan paperille asti,huoltoneuvojan käyntikorttiin vain.

Mitä opimme tästä,tarjouksia kehiin.
VW Transporter T5  84kw 2014

jt

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 02.03.19 - klo:19:49
Haha ihan niin kuin ei ole jakohihnallekkaan, paitsi pölyisissä maissa 120tkm.  ;D
Ihan mielenkiinnosta, onko speksattu mitkä ovat maita listalla "countries with high dust content"?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

M_M

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.04.19 - klo:23:18
Ihan mielenkiinnosta, onko speksattu mitkä ovat maita listalla "countries with high dust content"?

Tuossa kuvat siitä mitkä niitä olivat ainakin silloin kun kolmos-Octavian huolto-ohjelmaa on suunniteltu. En tiedä onko lista edelleen ennallaan.  ;D





VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

spieß

Aiheeseen palatakseni, Ocu 2018 1.5 Tsi hihnanvaihtoa... ilmeisesti Miller-tahtia käyttävä moottori jossa hihnan vaihtohomma tosi tarkka. Kellään kokemusta hintapolitiikasta ja muusta. Tarjouksia olen kysellyt haarukka 65-1650,.... melkoinen ....

Gumle

Lainaus käyttäjältä: jhm - 02.04.19 - klo:20:56
Tämä on kyllä aiheen ohi koneen osalta mutta helmikuulla vaihdatin omaani jakohihnan kiristysrullineen+laturinhihnan ja vesipumpun sekä moottoriöljyt,suodattimen sekä raitisilmasuodattimen eli ns.210 tkm:n huolto.Kahdesta merkkihuollosta kysyin tarjousta,toinen oli 829 euroa ja toinen 1300 euroa!Käyttöauto meinas ryöstää meikäläisen totaalisesti.Ei kyllä suostunut laittamaan paperille asti,huoltoneuvojan käyntikorttiin vain.

Mitä opimme tästä,tarjouksia kehiin.

Turun seudulla kolme VW-merkkihuoltoa mutta kaikilla käytännössä sama hinta. Omaan kotteroon hihna vaihdettiin alkuvuodesta yhdestä näistä merkkiliikkeessä, oletin että tulee kunnolla tehtyä. Ei mennyt ihan putkeen koska olivat koneen käynnistäneet jako pielessä.

spieß

Tähän vielä...kysynyt neljästä paikasta. Marmori 1 sanoo kaksi päivää töitä ja 1650,, marmori 2 5h töitä ja 1050 ,. Ei merkkihuolloissa kertovat hinnaksi jotain 450- 750 väliltä ja töitä about 4-5 h.
Eikö kukaan ole vaihdattanut kys moottoriin remmiä,joka osais valaista asiaa?
Siis mtr on joku evo?tms ja käyttää erikoista Miller- sykliä työtahdin aikana taijotain....

Siis hinnalla ei niinkään väliä,kunhan se vaihto tulisi tehtyä oikein😀

DSL

Vm. 2017 1.5 tsi koneen jakohihnan vaihdolle kysyin hintaa:
1.800 eur merkkarilla.  ;D
Kone levällään 2 päivää.
No ei "hätäillä" vaihdon kanssa.

hartar

1.5 TSI vaatii testeriin liitettävän digitaalisen ajoitustyökalun nokkien ajoitukseen. Ei taida monella pienellä korjaamolla olevan kyseistä laitetta kun maksaa muutaman tuhannen. Suosittelen merkkiliikeessä vaihtoa jos haluaa ajoituksen olevan oikein. Työhön menee helposti päivä oikein ajoitettuna.
Linkissä kuva ajoituksesta.
https://rcmr.co.uk/services/tsi-timing-belt-replacement-vas-611007/

o.b.

https://www.youtube.com/watch?v=buCx-fN7xRQ

Tuon kun katsoo, niin ei tule meille autoja, joissa jakohihnan vaihto on noin helvetinmoinen työ ja ei onnistu omassa tallissa.

Rakkaudestalajiin

Noin haastavaa jakopäähommaa en veis muualle kuin sellaiseen paikkaa missä on varmasti noi laitteet. Luultavasti monimerkkikorjaamot ei oo perehtynyt miten homma kuuluu mennä jos tekevät tollasen tarjouksen mitä tos aiemmin tääl mainittiin

KKN

Tyhmä kysymys, mutta pitääkö öljyt ensiksi tiputtaa pois, kun on märkää hihnaa vaihdetaan?
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy