Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - eGetin

#1
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
16.01.20 - klo:00:09
Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 18.12.19 - klo:08:27
Onko Golf kuskeilla mielipiteitä ruuhka-avustimesta ja kuinka hyvin toimii käytännnössä ? ACC on tosi hyvä varuste ja pohdin josko seuraavaan autoon ruksaisi myös tuon avustimen.
Pitää hieman viiveellä vielä vastata tähän. Itse ajelin n. 9kk pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikaan paljon autolla työmatkaa jolloin tuota Traffic Jam Assistia pääsi kokeilemaan.

ACC todennäköisesti toimii ihan siinä missä muutenkin, eli DSG:n kanssa ajaa stoppiin asti ja lähtee liikkeelle, jos pysähdys on riittävän nopea. Se mitä TJA tuo mukanaan on kaista-assari hitaissa vauhdeissa, ja tästä pidin itse erittäin paljon. Toisinsanottuna aamuisin ei tarvinnut repiä hermojaan pysähtelevässä jonossa mennessään vaan auto ajeli pääosin itsekseen pitkän matkaa ja kuskilla riitti seurata tilannetta, kuunnella musiikkia ja välillä tökkiä rattia auton niin vaatiessa. Jos joutuu ajamaan paljon ruuhkaisilla tieosuuksilla suosittelisin metsästämään autoa josta tuo ruuhka-avustin löytyy, mutta muuten se ei liene niin kriittinen varuste autossa. Itse olen pitänyt siitä erittäin paljon enkä ottaisi seuraavaakaan autoa ilman vastaavaa toiminnallisuutta.
#2
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
22.10.19 - klo:23:34
Lainaus käyttäjältä: JMTL - 22.10.19 - klo:10:20
Elämme jänniä aikoja. Reilun kk päästä pitäisi oma 1.5TSI manuaali farkku saapua.
Mitä luokkaa kulutukset on olleet alussa näissä moottoreissa missä ongelmia on ollut? b1mpolla on ollut kyllä alusta asti todella pienet kulutukset tuon spiritmonitorin mukaan.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/949236.html
Luvuissa on paljon pääkaupunkiseudun ajoa ja kaikkea muuta. En pidä siis millään tapaa huonona keskikulutuksena vaikka pienemmillä moottoreilla pääseekin kaupunkiajossa vähemmällä.

Kohta tulee itselläkin taas Contin kitkat alle, joten jää nähtäväksi mikä on vaikutus kulutukseen.
#3
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
27.09.19 - klo:18:51
Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 23.09.19 - klo:08:17
Miten muilla on öljynkulutus ollut uutuuttaan? Nyt pyysi ensimmäisen kerran tarkistamaan öljyn kun oli ajettu 23tkm autolla. Öljynpinta vähän yli alarajan, lisäsin 0,5l..
Ensimmäisen 10tkm jälkeen huuteli lisäämään öljyä. Nyt mittarissa on 33tkm eikä ole tuon ensimmäisen kerran jälkeen pyytänyt lisäämään öljyä eikä öljynpintakaan ole liikkunut mihinkään. Itse tosin vaihdatan öljyt 15tkm välein joten henkkoht. dataa ei ole 30tkm vaihtoväleiltä.
#4
Lainaus käyttäjältä: Jodl - 27.09.19 - klo:11:29
On vähän ristiriitaista, että joku ajelee toimivalla pelillä ja Jamppa tuntuu saaneen totaalisen pommin. Helkkari jos auto maksaa ~40kâ,¬ niin ei siinä juur  vikaa saa olla. Aivan minimi on että ne korjataan mukisematta. Tiedän kyllä itsekin, että näin ei ole vaan helposti VAG myyjä mussuttaa ja yrittää tarjota laskua vähintään osittain asiakkaan piikkiin. Täytyy tässä tuumailla jatkaako nykyisellä tai mitä tekee. En usko, että niin hyvät kortit tulee käteen, että virheetön yksilö osuisi omalle kohdalle.
Näissä varmasti samaan aikaan vaikuttaa hyvin paljon myös yksilölliset erot pikkujuttujen huomaamiseen ja niihin reagointiin. Jonkun mielestä lähtöhinnaltaan 20ke auton pitäisi muistuttaa S-luokan Mersua laadultaan, kun taas joku toinen voi hyväksyä pieniä kauneusvirheitä, jos ne eivät haittaa käyttöä. Ja jotkut eivät sitten huomaa niitä pikkujuttuja ollenkaan vaikka niitä olisi. Eli vaikka autoja olisi montaa sorttia niin samaan tapaan myös omistajia on moneen lähtöön. Ja oma juttunsa on vielä sekin, että onko ne saman hintaluokan kilpailijat sitten keskimäärin yhtään sen kummoisempia. Virheetön yksilö ei ole allekirjoittaneellakaan mutta mitään elämää haittaavaa ja häiritsevää ei ole osunut infotainmentin kuoleman (5kk iässä) jälkeen kohdalle. Enemmän itseä ainakin keljuttaa jatkuvat parkkipaikkakolhut joita oma auto tuntuu keräävän ihan ennätystahtia suhteessa vanhoihin pommeihin joilla tuli ennen ajettua.
#5
Mutsilla oli tuollainen 1.6 TDI 4motion 2011-2013 enkä voi suositella oikein millään tapaa. Janoinen kombinaatio joka ei kulje yhtään mihinkään - sillä on siis ihan kaupunkiajossakin jaloissa ja maantiellä on turhaa kuvitellakaan ohittavansa rekkoja. Haldex korkkasi n. 60tkm ajosuoritteella ja EGR ehti myös lähteä vaihtoon 80tkm aikana, tarkkaa ajankohtaa en muista. Kyseinen tapaus ei myöskään lähtenyt käyntiin -20c kylmemmällä kelillä ilman ahkeraa Webastointia. Taisipa tuota yhdistelmää tälläkin foorumilla aikoinaan joku luonnehtia "hengenvaarallisen tehottomaksi" eikä se kerännyt (uutenakaan) kovin paljoa ylistyspuheita missään. Lukuisista omistetuista VAGineista tuo oli kyllä niin ominaisuuksiltaan kuin luotettavuudeltaan melkoinen pohjanoteeraus. Suosittelen jättämään väliin ja tutkailemaan mieluummin 2.0 TDI 4motioneja.
#6
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
08.08.19 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Routa - 08.08.19 - klo:10:47
Itse en vastaavasti voi käsittää miten tuolla voi päästä matka-ajossa edes lähelle viittä litraa, jos ei nysvää 80km/h mittarissa jossain rekan perässä koko ajan.
Itse yllätyin melko suuresti, kun muutama viikko sitten ajelin Tampere-Helsinki motarin päästä päähän ja perillä kulutus oli auton mukaan 5.3l/100km (heittää desin tai kaksi yleensä alakanttiin) ja ajelin jatkuvasti hieman yli rajoitusten. Yleensä tuo väli on ollut jotain 5.7-5.9 luokkaa näin kesällä. Polttoaineena on alusta alkaen ollut normaali 95E10.

Mitä rengaspaineita käytätte ja mitkä renkaat noin ylipäätään teillä on autoissa alla joilla kulutus on kovaa? Itsellä on Golf Highlinen vakiot 16" vanteet ja 205/55 kumit jotka uusin keväällä Continentalin ContiPremiumContact 6:iin ensiasennus-Hankookien ollessa täysin kelvottomat. Conteilla kulutus tuntui nousevan pari desiä Hankookeihin verrattuna. Rengaspaineina olen käyttäny 2.7 bar, eli snadisti kovempia kuin tehtaan suositukset 2.5bar.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 08.08.19 - klo:12:26
Kyllä tuo moottori ACT tulee vielä tipahtamaan pois.
Kyseenalainen koko sydeemi.
Soveltuu isompiin työkoneisiin. SUS mikä SUS ja hyöty vähäinen.
Tuskinpa tulee, sillä tämäkin moottori menee tuolla Keski-Euroopassa pitkiä pätkiä kahdella sylinterillä. Globaalissa mittakaavassa valmistajia ei voisi vähääkään kiinnostaa se, että hyödyttääkö ACT Suomessa yhtään mitään. Muualla maailmassa ruuhkissa kököttäessä tuo tekee loppupeleissä aika ison eron. Jos ei kohnottanut ajosuoritteen aikana nilkka suorana autobaanaa niin kulutuslukemat veti jatkuvasti alle vitosen lukemia kaikista ruuhkista ja tietöistä huolimatta ja ACT oli alituiseen aktiivisena.
#7
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
06.08.19 - klo:18:14
Melko synkän kuvan saa tästä moottorista muutamaa edellistä sivua lukiessa. Täytyy vain todeta, että tämä moottori on hyvin herkkä eri ajoprofiileille ja erityisesti ajotavoille, ja siksi en lähtisi suoraan haukkumaan enemmän kuluttavia moottoreita sen enempää viallisiksi kuin pihistelijöitä. Varsinkin ensimmäiset kilometrit menevät aika korkeilla kulutuslukemilla, ja vasta pidemmällä siivulla keskikulutus alkaa painua hyvin matalaksi. Toisin sanottuna jos kaikki ajot ovat lähinnä 20-30km säteellä pörräilyä niin keskikulutus voi olla helpostikin yli 6l/100km mutta tiheästi yli 50km ajavilla taas keskikulutus voi olla jo lähempänä viitosta. Tuon lisäksi myös lämpötila, rengaspaineet, tuulen suunta ja muut tekijät tuntuvat vaikuttavan jonkin verran, joskin tästä ei ole muuta faktaa kuin ajoittaiset havainnoinnit. Itsellä ajoprofiili vaihtelee reilusti ja samaa voi sanoa myös auton kulutuksesta. Toisaalta Saksan autobaanalla rehellisesti lappu lattiassa ajellessa kulutus oli hyvinkin maltillinen, ja isoin kulutus tankillista kohti oli 8.6l/100km. Lisäksi jatkuvat tietyömaat ja ruuhkat tiputtavat keskinopeutta ja samoin myös keskikulutusta aika paljon. Oma omistusajan todellinen keskikulutus on ollut nyt 6.4l/100km ja siihen sisältyy niin pieniä (5.2) kuin isoja (8.7) lukemia joten hajonta on aika suuri. Aina ei jaksa pihistellä ja se kyllä näkyy välittömästi tankissa tapahtuvassa pyörteessä.

Oma 110kW 1.5 TSI kävi juuri 30tkm huollossa eikä siellä ollut ainakaan Golfille tarjota vielä mitään softapäivitystä tuohon ACT:n ajoittaiseen nytkähtelyyn. Melko lahjakkaasti meinasin sen jo unohtaakin, kun sekin tapahtuu hyvin harvoin ja vain tietyssä lämpötilassa. Tärinöitä en ole moottorista havainnut kuin ajoittain tyhjäkäynnillä eikä tämä yksilö myöskään nyi. Melko sivistynyt moottorihan tämä on kuitenkin kun sitä vertaa sijaisautona olleeseen Fabian 1.0 TSI:hin joka tärisi ja kolisteli melko raivokkaastikin.

E: Niinjuu, omaan moottoriin sai lisätä öljyä litran verran tasan 10tkm tienoilla, mutta sen jälkeen tikussa öljynpinta ei ole vajonnut milliäkään (vaihdan öljyt 15tkm välein). Paha sanoa mikä tuollaisen ilmiön voisi aiheuttaa mutta en ole käsittääkseni ainoa jolla moista käy, eikä tämä ole ainoa moottori valmistajasta välittämättä jolla vastaavaa voisi tapahtua. Itse olen hakenut huoltoihin mukaan Motonetistä Mobil 1:n 509.00 luokituksella olevaa 0W-20 öljyä jotta mottiin menee varmasti uusimman luokituksen mukaista tavaraa. Ja säästää siinä tietysti muutaman kymmentä euroakin samalla melko kovasta hinnasta huolimatta.
#8
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.08.18 - klo:17:45
Melkeinpä kävisin kysymässä asiasta mielipidettä myös toisesta huollosta. Ja tarkistaisin myös rengaspaineet. Itselläni on vakirengastus 205/55/16 autossa ja 2.6bar paineet.
#9
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
20.08.18 - klo:17:47
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 19.08.18 - klo:21:24
Hyvä että joku on tyytyväinen. Ilmeisesti itselle on sattunut viallinen yksilö dsg ja moottorin osalta. Sirkutus ja rallatus mikä kuuluu omasta autosta kahden sylinterin tilassa on todella voimakas. Sirinän voimakkuus vaihtelee vielä voimakkaasti kuormituksen mukaan. Kaveritkin autossa takapenkilläkin kuulevat äänen.
Auto väriseekin voimakkaasti vapaalla moottori käynnissä. Liittyyköhän dsg kytkin levyihin, ykköseltä kakkoselle vaihtaa kun auto on liikkunut alle metrin ja auto tärisee kun kierroksia on alle tuhat. Lisäksi moottorin kierrokset karkailevat vaihdoissa korkealle. Tähän lisäksi vielä voimakkaat nytkähdykset sylinterin lepuutus tilan vaihdoissa niin ei hyvä. Ihmeellisen asiata tekee se että välillä vaihteistö ja moottori toimii normaalisti ja tietenkin silloin kun auto oli huollossa.
Kyllä itse väittäisin, että autossa on vikaa - tai sitten itse en osaa havainnoida ko. ominaisuuksia yhtä herkästi kuin muut. Aiempaan 1.2 TSI:hin verrattuna tämä käy paljon nätimmin.

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 19.08.18 - klo:21:24
Kulutuksesta vaikea sanoa viekö nyt niin vähää kun entinen 10 vuotta vanha focus 1.6 bensa manuaali kulutti saman verran kun tämä tekniikan ihme.
Ja siinä Focuksessa taisi olla kaikki 100hv, kun tässähän on 150hv... Väännöissäkin on "pieni" ero :) Itsellä ei mennyt 1.2 TSI 77kW Fabiassa näin pienellä, ja 1.9 TDI 74kW Borallakin vain harvoin sai pienempiä kulutuksia samalla ajoprofiililla. Nyt kulutus on näyttäny vieläpä kääntyvän laskuun joten hyvältä vaikuttaa. Pienimmillään sain ajotietokoneeseen reilu 250km matkalle 4.6l/100km (hyvin rauhallisella ajolla) ja siihen voinee sen pari desiä heittää päälle niin saa todellisen lukeman. Pääsääntöisesti tankkauksista mitatut lukemat pyörivät siinä 5.8-5.9l/100km ympärillä sekalaisessa ajossa.
#10
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
18.08.18 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 18.08.18 - klo:20:35
Itsellä kuuluu todella voimakas sirkutus ohjaamoon kahden sylinterin tilassa. Huollon mukaan täysin normaalia kuulemma. Täytää todeta, että moottorista ja dsg yhdistelmästä on vaikea keksiä mitään hyvää. Moottorin ja vaihteiston nykimiset ja selvä kytkimen luistaminen ja tärinä vaihdoissa on itselle liikaa. Autolla ajettu vasta vajaa kolmetuhatta ja kulku on tälläistä. Onkohan menty vähän liian pitkälle ekoilussa koneen suhteen ja se on sitten tälläistä nykimistä. Kaukana on ajonautinto tälläisella vehkeellä.
Jos ajaa radio mykistettynä niin 2 sylinterin moodissa kuuluu hentoinen "rapina" ohjaamoon. Mitään nykimistä tai kytkimen erityistä luistamista saatika varsinkaan tärinää ei omassa yksilössä tunnu. Tai siis täällä jo aiemmin raportoidut ajoittaiset nytkähtelyt puolilämpöisenä esiintyvät tietyissä tilanteissa mutten ole niitä kovin häiritsevinä kokenut. Itsellä on nyt Golfissa 6tkm mittarissa ja olen kyllä erityisen tyytyväinen juurikin voimalinjaan (110kW + DSG). Kulutuskin on miellyttävän pieni.
#11
Jos kyseessä on tuo signaturen Golf R, niin siinä on kiinteä 1v/15tkm huoltoväli. Toimii siis kuten pitääkin.
#12
Onko avain ollut puhelimen kanssa samassa taskussa? Itse huomasin Golfin avaimen kanssa, että se ei ihan aina pelitä ovia avatessa, jos se on puhelimen kanssa samassa taskussa pyörimässä. Heti kun avaimen vetää taskusta ylöspäin alkaa Kessykin pelittää. Ottaa siis puhelimen signaalista häiriötä sen verran paljon, että auton kanssa juttelu ei enää onnistu.
#13
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.05.18 - klo:07:57
No voi perhana jos noin on. Viime viikolla kyselin viimeksi oman 1.5 TSI 110kW DSG:n toimitusaikaa, ja arvio oli edelleen saada se kesäkuun puolivälin tienoilla mutta tuotantoviikko ei ollut kuitenkaan lukittunut. Itsellä tilaus meni sisään 21.3. seuraavanlaisesta paketista:

Golf HB 1.5 TSI 110kW DSG Highline
- Atlantic Blue -metalliväri
- DCC
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät Plus -paketti
- Dynaamiset Led-ajovalot
- Lämmitettävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla
- Takasivulasit ja takalasi tummennettu
- Dynaudio Excite
- ergoActive-kuljettajanistuin
- Ilman mallimerkintää
- Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
- Jatkoturva 5v/150tkm

Tämän luovutus olisi 2.7. eli hieman reilu 3kk menee tällä erää tilauksesta toimitukseen.
#14
Kannattaa tsekata myös Erwinistä eli tehtaan tietokannasta tuo oikea laatikon koodi. Tuonne saa parilla eurolla tunnin käyttöaikaa, ja sen jälkeen pystyy VIN-koodilla hakemaan tehtaan järjestelmistä täydellisen varusteluettelon ja näkee auton tekniset tiedot.
#15
No voi perhana jos noin on. Viime viikolla kyselin viimeksi oman 1.5 TSI 110kW DSG:n toimitusaikaa, ja arvio oli edelleen saada se kesäkuun puolivälin tienoilla mutta tuotantoviikko ei ollut kuitenkaan lukittunut. Itsellä tilaus meni sisään 21.3. seuraavanlaisesta paketista:

Golf HB 1.5 TSI 110kW DSG Highline
- Atlantic Blue -metalliväri
- DCC
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät Plus -paketti
- Dynaamiset Led-ajovalot
- Lämmitettävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla
- Takasivulasit ja takalasi tummennettu
- Dynaudio Excite
- ergoActive-kuljettajanistuin
- Ilman mallimerkintää
- Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
- Jatkoturva 5v/150tkm
#16
Itse tein eilen omaan ATD:lla varustettuun Boraan turbojumpan. Ei siinä mitään erityisen hankalaa ole muuta kuin paljon purettavaa. Yksin en suosittele tekemään vaan kaveri mukaan. WD40 on kaveri varsinkin pakopuolen pulttien kanssa ja useampi erilainen räikkäsatsi on tarpeen. Myös parissa kohtaa on tarpeen löytyä lenkkiavaimia, kun tila alkaa käydä ahtaaksi. Valoa kannattaa laittaa myös alapuolelta jotta paikat näkee paremmin. Seuraavan kokoisia hylsyjä ja lenkkejä tulet tarvitsemaan: 10mm, 12mm, 13mm, 17mm. Papukaijapihdeillä saa kotikonstein parhaiten puristettavat letkuklemmarit avattua. Imusarjan tiiviste on 3e Motonetissä, marmorilla 16,20e. Itse hain Motonetistä :)

Irrota ihan ensimmäisenä EGR:lle tuleva lyhyt kuminen putki, ja sen jälkeen ilmanputsarilta ahtimelle menevä imuputki. Sen jälkeen on reilusti tilaa pyöritellä EGR:n liitos turbolle sekä näppituntumalla imusarjan pultit auki. Imusarjan ollessa irti on myös helppo putsailla EGR jos tarve vaatii.

Imusarjan jälkeen näkösällä onkin jo suoraan pakosarja ja ahdin. Siitä vain järjestyksessä irrottelemaan kaikki mitä turbossa on kiinni. Alakautta pääsee helpoiten irrottamaan öljyn paluulinjan, jäähylle lähtevän ahtoputken ja pakoputkesta ainakin alimman pultin. Ei kannata myöskään unohtaa irrottaa turboa kannakkeesta (about suoraan turbon alla). Pakoputkessa on yksi mutteri aavistuksen piilossa, ja se on helpointa avata yläkautta. Alapuolelta voi kaveri tarvittaessa ohjata avaimen kohdilleen.

Kun kaikki putket on irroteltu ja pakosarjasta mutterit auki, saa ahtimen nostettua helpoiten ylös ujuttamalla sen öljyn tulolinjan ohi keulasta katsottuna vasemmalta puolen. Tämän jälkeen turbo onkin käsissä ja kasaaminen menee päinvastaisessa järjestyksessä. Uudet tiivisteet kannattaa muistaa myös laittaa paikalleen :) Samoin öljyä pitäisi kaataa vähän turboon tulolinjan reiästä.

Autoa käynnistettäessä ensimmäistä kertaa, täytyy sen antaa käydä rauhassa tyhjäkäyntiä vähintään minuutin verran. Kannattaa myös kuunnella, ettei konehuoneesta kuulu ylimääräisiä pihinöitä (imu- ja pakosarjasta).
#17
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
22.12.14 - klo:20:44
Mitä sitä surkuttelemaan - Audi A4 1.8T quattro alle. Löytyy ihan valittavaksi asti 10-20ke hintaluokassa ja tuo myllyhän on ikiliikkujan maineessa. Sopivasti talvikin aluillaan niin pääsee naattimaan nelikon iloista.
#18
Kheh. Itse olin lukioaikana S-Marketissa duunissa ja tienasin n. tonnin kuussa. Pakko oli ajella 2ke diisseli-golperolla kun ei ollut parempaan varaa. Laskeskelin itsekin huvikseni up!:n kuluja ja totesin ettei moiseen käytännössä olisi ollut varaa kaikkine kuluineen vaikka miten säästelisi. Itse kuitenkin tykkäsin viettää aikaa kavereiden kanssa ja käydä mm. kahvilla ja elokuvissa täysin spontaanisti. Miten ihmeessä puolet pienemmillä tuloilla saa laskettua up!:n kannattavaksi ja että sillä voisi vielä ajaakin? Kavereiden kanssa ei voi ainakaan tehdä mitään.

Valoittaen hieman puoli miljoonaa ajetun kolopallon kuluja: korjauksiin meni n. vuoden ja 33tkm aikana saman verran rahaa kuin merkkihuoltoon uudessa autossa. Kulutus oli niin pieni ettei kaasuautosta saisi mitenkään kannattavaa, ja kun liikennevaloissa härnätään toisia autoja, jää up! ja useampi preemiumi kuin tossu paskaan nokipilveen yskimään. Koska auto oli halpa ajaa ja pitää tuli kavereiden kanssa tehtyä spontaaneja reissuja Tampereelta Helsinkiin ja milloin mihinkin. Kaasu-up!:lla samaa tuskin harrastettaisiin. Itse myin kyseisen auton pois kuitenkin kun kaupunkiin muutettaessa ei dieselille ollut tarvetta. Lehdenjakopuuhiin se olisi oiva valinta ja jäisi vielä rahaa hauskanpitoonkin. No, onneksi et ole autoa tilannut, muuten voisi melkein ihmetyttää toisten älyvapaat valinnat ;)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

#19
Lainaus käyttäjältä: tet - 25.06.13 - klo:19:06
Varmaankin tuo ohjeistus oli tarkoitettu vähäisemmelle liikenteelle, eihän tuo tietenkään onnistu jos vastaantulijoita on jatkuvana virtana. Ideanahan tässä tavassa on juuri viettää mahdollisimman vähän aikaa ohitettavan rinnalla. Eihän se vastaantuleva kaista sen vaarallisempi ole kuin omakaan, jos sieltä pääsee helpolla pois omalle kaistalle. Ohitettavan rinnalla se ei onnistu, joten turvallisinta on minimoida aika jolloin ollaan ohitettavan rinnalla. Tällä ohitustavalla se aika on lyhyin mahdollinen. Toki takana kiihdyttäen myös, mutta takana kiihdyttäessä se edellä ajava voi kuitenkin olla näköesteenä jota ei ole jos kiihdytetään vastaantulevan kaistalla.
Edessä oleva ohitettava on näköesteenä VAIN jos sinä roikut aivan perseessä kiinni. Jos normaalin turvavälin (useampia sekunteja) jälkeenkään et näe varmasti ohituspaikkaa, niin ei silloin myöskään tarvitse edes yrittää ohittamista. Tämä on ihan selkeä sääntö, enkä ymmärrä, että miten helkkarissa tuo kaistan vaihtaminen ennen aikojaan auttaa yhtään mihinkään.

E: Tuntuu vähän siltä, että tämä "ennakoivan ajon kurssi" on tarkoitettu täydellisen idiooteille kädettömille ihmisille jotka eivät ymmärrä perusfysiikasta tai auton hallinnasta yhtään mitään. Tällä ohjeistuksella siis vähennetään ohittamista yrittävien ihmisten määrää, ja järjellä varustettu ihminen pääsee siitäkin yksilöstä helposti ohi. Minä olen kuitenkin kortin saamisen jälkeen viettäny valtaosan kilometreistäni maantiellä, niin kevarilla kuin henkilöautolla. Täällä vaikuttaa olevan paljon sellaisia ihmisiä, jotka ajavat autolla vain kehä kolmosella, ja kuvittelevat osaavansa ajaa autoa, kun ajavat kerran vuodessa jossakin muualla Suomessa... Tämä ei siis ole henkilökohtaisesti osoitettu mielipide, tämmöisen mielikuvan tämä foorumi vain valitettavasti lähettää ulospäin. Minulla ei ole mahdottomasti kilometrejä yksistään ratin takana, pienestä pitäen sitä liikennettä on tullut siltikin seurattua takapenkiltäkin käsin (ja voin vannoa, että sitä tuli harrastettua enemmän, kuin keskivertosuomalainen matkustaa yleensäkään autolla vuodessa).
#20
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.06.13 - klo:01:32
Selkeää kokemattomuutta havaittavissa ::)
Päivittäinen kulkine on 70hv mk2 Golf ja kyllä silläkin tulee ohiteltua siinä missä tehokkaammillakin vehkeillä. Tuon 140hv Audin kanssa tulee silti joka kerta sellainen tunne että "laiska paska". Ehkä mikään ei vain riitä :) Todellisuudessa paras auto ohitteluiden suhteen oli omistamani aikaisempi mk3 Golf jossa oli 110hv 235Nm TDI ja massaa 1165kg. Kyseinen auto lähti kiihtymään tasan välittömästi kun kaasua painoi ja vetoa löytyi hieman alta 2000rpm aina 4100rpm asti. Sen jälkeen ei ole paljoa nykykotterot tuntuneet kummoisilta ajaa pääosin niiden epäonnistuneen moottorinohjauksen takia. Toisaalta, tuolla mk2 Golfilla on myöskin helppoa ohittaa koska se lähtee kiihtymään heti kun kaasua painaa - ei vasta pitkän kahvitauon ja aamun Hesarin lukemisen jälkeen.

E: Yksikään menopeli ei ole jäänyt ohittamatta auton tehojen vuoksi. Enemmän tässä tulee puhuttua siitä fiiliksestä ohituksen suhteen 8)
#21
Lainaus käyttäjältä: tet - 24.06.13 - klo:20:04
Ennakoivan ajon kurssilla opetettiin aikoinaan, että vauhtia ei kerätä omalla kaistalla vaan nimenomaan sillä vastaantulevien kaistalla. Tosin niin, että reilun turvavälin päästä siirrytään vastaantulevalle kaistalle ja kiihdytetään siellä ohitusnopeuteen ennen kuin saavutaan ohitettavan rinnalle. Näin ohitus voidaan vielä keskeyttää kiihdytysvaiheessa jos on tarvis. Jos ohitusvauhtiin kiihdytys tehdään ohitettavan perässä omalla kaistalla, ei välttämättä nähdä jos sinne vastaantulevalle kaistalle ilmestyykin jokin este. Vasta ohi singahdettaessa este tulee näkyviin, mutta sitten ollaankin jo ohitettavan rinnalla eikä omalle kaistalle palaaminen olekaan välttämättä niin helppoa.

Tuo videon ohitus oli siis väärin siltä osin, että turvaväliä ei ollut nimeksikään ja näinollen kiihdytys tapahtui vasta ohitettavan rinnalla. Tällä tavoin ohitus ottaa turhan paljon aikaa, mutta jos ohitus pitääkin heti alussa keskeyttää, se on jopa helpompi tehdä kuin jos oltaisiin raketin lailla singahdettu ohitettavan rinnalle sieltä perästä.

Siinä olet oikeassa että takana tehty kiihdytys jättää vähemmän mahdollisuuksia ohitettavalle blokkausyrityksiin, mutta muistetaan nyt kuitenkin että liikennesääntöjen mukaan sellainen blokkaaminen on laitonta. ;)
Minä pidän sellaista ohitusta turvallisena missä väärällä kaistalla vietetään mahdollisimman vähän aikaa. Jos omalta kaistalta ei näe riittävän hyvin eteen niin silloin ei tarvitse ohittaa - ja useimmiten riittävä turvaväli auttaa todella paljon sen näkyvyyden suhteen. Pari kertaa on täytynyt valitettavasti keskeyttää ohitus omalla ohitustyylillä (arviointivirheen vuoksi) ja se on ihan mahdollista - onhan autoissani toimivat ja tehokkaat jarrut. Senkun runttaisee jarrupolkimen pohjaan ja ohjaa koslan takaisin omalle kaistalle.

Ja ihan oikeassa olet tuon välin kanssa. Eihän tuollaisesta raosta ehdi kiihdyttää nimeksikään ;D Muuten en kyllä ymmärrä tuota sinulle opetettua tapaa mitenkään - millä helkkarilla oikein ohitat jos vastaan tulee tasaisin väliajoin autoja ja mikäli alla ei ole +400hv koslaa?

E: Itse en ole 140hv 2.0TDI:tä tehokkaammalla koslalla ikinä ajellut paria kilsaa enempää, ja pidän kyllä todellakin 140hv/320Nm moottoria todella mopedina vermeenä maantienopeuksissa ohituksien suhteen. Kevarilla pari vuotta ajaminen opetti ohittamaan tehokkaasti kun tehoa ei ole todellakaan liikaa käytössä. ilmeisesti liikenteessä on useampikin ihminen käynyt ennakoivan ajon kurssin kun tuolla 70hv kakkakopallakin pääsee pitkistä letkoista ohi vaikka vastaan tuleekin sakkia. Minä en edes ota riskejä liikenteessä vaan ohitan vain sellaisessa paikassa missä tiedän ehtiväni ohi ilman, että vastaantulijan keula on lähelläkään omaani.
#22
Tuo Rookien postaama ohittamisvideo osoittaa kyllä sen miten ohittamista juuri ei kuulu suorittaa. Ohittaja ei kerää ollenkaan alkuvauhtia omalla kaistalla ja ohitettavalla on niin iso ego ettei ohi päästetä ainakaan helpolla. Jos ihmiset ymmärtäisivät kiihdytellä riittävät vauhdit jo omalla kaistalla ennen rinnalle siirtymistä niin ohitettavalla täytyisi oikeasti olla melko paljon ruutia pellin alla että ohitus saataisiin blokattua. Samalla ei tarvittaisi sitä kilometrisuoraa mopollakaan autolla jos osattaisiin vähän ennakoida.
#23
Miksi ihmeessä sinne pitäisi mitään lorautella?
#24
Oulussahan tuo rampilta tulijoiden väistäminen on niin selkärangassa ihmisillä että itse olen jo pariin otteeseen meinannut saada Golfiin uutta maalia pelkääjän kylkeen kun rampilta tulijat eivät katso ollenkaan. En minä ainakaan väistä jos edessä ja takana on pelkkää tyhjää tilaa.
#25
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
17.06.13 - klo:11:12
16" Michelinit ovat muutenkin A4:een niin huonot renkaat, etten ymmärrä miksi sellaiset on pitänyt autoon edes laittaa. Vaeltaa pienimmästäkin puhalluksesta, etsii jokaisen uran tiestä, ovat tosiaan äänekkäät ja sadekelillä ei ole mitään tietoa pidosta.
#26
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
14.06.13 - klo:09:02
Lainaus käyttäjältä: Tikka - 13.06.13 - klo:15:12
Onko kukaan kuullut autostaan maantievauhdissa, ja vähän sen allekin, ärsyttävän kimeää tuulen suhinaa?
En ainakaan -11 A4:ssa ole sellaisia kuullut. Rekan rinnallakin 160 lasissa kuuluu lähinnä aavistuksen isommin tuulen puhinat, paremminkin nopeudennousun huomaa siitä kun radio alkaa huutamaan itsekseen aika reippahasti kovempaa.
#27
Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.06.13 - klo:16:42
Tuskimpa ne mittaavat todellisia suoritusarvoja, kyllä ne on valmistajan ilmoittamia. Peräänkuulutin sitä todellista kiihtyvyyttä 0-100 luvattu on muistaakseni 8,0. Kyllä täällä pidetään ihmistä aika tyhmänä. Tosin jos sinun ohjekirjaasi on valmistaja käynyt oikeen mittaamassa arvot.
Voisi sen sitten selvemminkin mainita. Mitatut arvothan riippuvat täysin mittaajasta - ketä pidät luotettavana mittaajana?
#28
Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.06.13 - klo:16:24
Kukkanen, kysymykseni ei perustu mitenkään tähän lainaukseen, mutta olisiko sinulla tietoa, mikä on Volkswagen Sciroccon 160 hv manuaalin mitattu tulos 0-100 ??? Olikohan se luvattu 8,0.
Vilkaiseppa piruuttasi käyttöohjekirjasta, siellä on ainakin joskus ollut moottoreiden teknisiä tietoja ja suorituskykyarvoja esillä.
#29
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.06.13 - klo:15:32
Jos automaatissa on eri vaihdemoodeja niin tuskin se huippunopeus saavutetaan sportilla, luulenpa että sportilla on lyhyemmät välitykset kiihtyvyyden parantamiseksi, mikä taas syö huippunopeutta.
Mikä siellä välityksiä muuttaa?
#30
Ilmoittaako tehtaat kiihtyvyysarvot yhden vai kahden hengen kuormalla? Varsinkin siinä kohtaa kun tehoa ei ole liikaa (150hv on sekin liian vähän) niin yhdenkin matkustajan huomaa välittömästi auton kiihtyvyydessä. TM näytti mittaavansa kiihtyvyydet aina kahden hengen kuormalla joten kymmenyksien ero voisi tulla helposti jo siinä - nuo käyttötestien autot kun eivät mitään tehohirmuja ole olleet tähän mennessä. Paha sanoa, mutta persdyno on kuitenkin jo useamman VAGineen TDI:n kohdalla kertonut selkeistä eroista kilometrien karttuessa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy