Volvo T8 hinnan säilyminen ja riskit/edut

Aloittaja Timppe, 18.02.17 - klo:16:12

« edellinen - seuraava »

Timppe

Lainaus käyttäjältä: lao - 18.02.17 - klo:14:17
Tuli sitten ehkä hieman yllättäen siirtyminen Skodasta Volvoon. Tuli tilattua V90 T8 R design. Ei olisi Superb vaihtunut ellen olisi saanut niin poskettoman hyvää vaihtotarjousta hetivaihdolla ja odotusajan autoksi XC60 D4 business summum. Vaihtohyvitys alkoi numerolla 5, toki sis. uuden auton alennuksen, mutta anyway 14kk ja 30 000 km ajettu auto, joka maksoi uutena 57 000 EUR. Volvoon sai myös rahoituksen 0,99% korolla todella pienillä käsittelykuluilla.

Superbissa ei ole mitään muuta vikaa kuin 12l/100km kaupunkikulutus ja mulla tulee kaupunkiajoa 1500 km kuukaudessa eli 180 litraa E5:sta. Volvolla voi tuosta nipistää varmasti 100 litraa kuukaudessa eli 160 EUR pienempi polttoainelasku kuukausittaisissa autokuluissa (toki sähköä menee kotoa hieman). Sitten Superbin hinnassa on autoveroa 15 000 EUR uutena ja kun autovero muuttuu aivan varmasti hyvinkin pian niin Volvossa sitä ei ole juurikaan.
Volvossa taitaa kuitenkin arvonpudotus ja siten pääomakulut olemaan paljon Skodaa suuremmat. Ja vaikka autovero on T8:ssa pieni ja siksi tuntuu erityisen "järkevältä" valinnalta minukin mielestäni, niin voisi kuvitella tuollaisen hinnan tippuvan suhteessa muita malleja enemmän. Uusi tekniikka pelottaa porukkaa ja akkujen uusimisen uhka ja operaation kalleus karkoittaa potentiaalisia ostajia. Ja tekniikkka kehittyy kovaa vauhtia.
Näin ollen voi olla, etti polttoainekulujen erolla ole niinkään suurta vaikutusta kokonaiskuluhin...
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Jyri

Itse veikkaan että Volvo pitää hyvin hintansa, mutta totuushan selviää vasta vaihtohetkellä ja erityisesti riippuen mihin on vaihtamassa (ja missä). Näitä tuskin myydään/ostetaan paljoa 3 v päästä suoraan, taitavat suurin osa päätyä liikkeiden kautta vaihtarina eteenpäin ja silloin tosiaan tuohon hyvitykseen vaikuttaa mini asia, aika näyttää...

Patomursu

Eikös volvokuskit ajattele vain kuukausikuluja (suoria) eikä hinnanputoamista yms  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

lao

#3
Lainaus käyttäjältä: Timppe - 18.02.17 - klo:16:12
Volvossa taitaa kuitenkin arvonpudotus ja siten pääomakulut olemaan paljon Skodaa suuremmat. Ja vaikka autovero on T8:ssa pieni ja siksi tuntuu erityisen "järkevältä" valinnalta minukin mielestäni, niin voisi kuvitella tuollaisen hinnan tippuvan suhteessa muita malleja enemmän. Uusi tekniikka pelottaa porukkaa ja akkujen uusimisen uhka ja operaation kalleus karkoittaa potentiaalisia ostajia. Ja tekniikkka kehittyy kovaa vauhtia.
Näin ollen voi olla, etti polttoainekulujen erolla ole niinkään suurta vaikutusta kokonaiskuluhin...

Välirahaa piti maksaa luokkaa 30 000 EUR eli tuolla olisi saanut 18 750 litraa E5:sta nykyhinnalla eli 150 000 km olis voinnut ajaa Superbille "ylimääräistä" eli pääomakulut ja arvonpudotus huomioon ottaen uuden auton ostaminen on kyllä todella harvoin taloudellisesti kannattavaa.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

repomies

Minähän tuota arvon alenemaa avasin jo aiemmin eräässä ketjussa. Hyvänä voi pitää 12% keskimääräisenä 14% ja huonona 16% per vuosi.

Sellaisenkin väitteen olen kuullut että varusteiden arvo putoaa nopeasti, eli karvalakkimalli pitäisi yleensä arvonsa paremmin.

Ellen nyt väärin muista niin sadan tonnin autolla arvon alenema on kolmen vuoden pitoaikana aika liki tonnin kuussa, jos laskee tuon keskimääräisen prosentin mukaan. Muut kulut sitten siihen päälle.

jamoz

Lainaus käyttäjältä: lao - 18.02.17 - klo:16:58
Välirahaa piti maksaa luokkaa 30 000 EUR eli tuolla olisi saanut 18 750 litraa E5:sta nykyhinnalla eli 150 000 km olis voinnut ajaa Superbille "ylimääräistä" eli pääomakulut ja arvonpudotus huomioon ottaen uuden auton ostaminen on kyllä todella harvoin taloudellisesti kannattavaa.

Mistä sait tuon diilin? Voisi itsekkin kysäistä... Itsellä nyt 280 Passat 10kk / 30tkm.
Passat Variant 280hv R-Line

lao

Mitsubishi Outlanderin plug in hydridejä alkaa olemaan jo paljon liikenteessä ja kohta parin vuoden ikäisiä... siitö voi sitten yrittää tehdä johtopäätöksiä.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.02.17 - klo:16:41
Eikös volvokuskit ajattele vain kuukausikuluja (suoria) eikä hinnanputoamista yms  :)
Totta, itse teen niin, mutta toki ajattelen myös seuraavaa vaihtoa, ja silloin nuo vaikuttavat suoraan niihin kuukausikuluihin  :o

lao

#8
Lainaus käyttäjältä: Timppe - 18.02.17 - klo:16:12
Volvossa taitaa kuitenkin arvonpudotus ja siten pääomakulut olemaan paljon Skodaa suuremmat. Ja vaikka autovero on T8:ssa pieni ja siksi tuntuu erityisen "järkevältä" valinnalta minukin mielestäni, niin voisi kuvitella tuollaisen hinnan tippuvan suhteessa muita malleja enemmän. Uusi tekniikka pelottaa porukkaa ja akkujen uusimisen uhka ja operaation kalleus karkoittaa potentiaalisia ostajia. Ja tekniikkka kehittyy kovaa vauhtia.
Näin ollen voi olla, etti polttoainekulujen erolla ole niinkään suurta vaikutusta kokonaiskuluhin...

Tein laskelman tässä. Volvon arvo 80 000, Skodan arvo 50 000 tänään. Kuvitteellinen pitoaika 36kk ja arvonalenema 12% vuodessa. Volvosta sulaa 25483 EUR ja Skodasta 15926 EUR. Korko on 0,99% joten sen osuuskuluissa on minimaalinen. Volvosta sulaa 9556 EUR enemmän eli keskimäärin 265 EUR/kk. Volvon vakuutus on edullisempi ja vuotuinen ajoneuvovero on pienempi, jotka kuvitellaan käytettäväksi kotona ladattamaan Volvon akkuun. Laskin, että säästän 160 EUR polttoainakuluissa kuukaudessa, niin erotus on enää reilu 100 EUR/kk. Volvoon tuli myös uudet renkaat.

Se on sitten spekulointia onko Volvo autona parempi/statusarvo jne...

Eli minulle tuli 100 EUR/kk kuluja lisää siitä, että saan taas pakasta vedetyn auton, jota ei ole kersat vielä mylvineet ja sotkeneet.

Toki tuo 12% voi olla liian vähän arvonsulamista ja autoverot muuttua jne.

Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Flat

Eiköhän tuossa säily ihan yhtä hyvin tai huonosti arvo kuin missä muussa kulkineessa tahansa. Auton ovat vaan hiton huonoja säilyttämään arvoansa.

Mitä otsikon kulkineeseen tulee, niin jotkut pelkää tekniikan kestämistä ja jotkut arvostavat sitä = eli ihan keskiarvopudotuksella mennään.

Tosin tuo on kyllä vähän käyettynä hyvin houkutteleva kummalekkin porukalle.

savolaiskollega

Jos itsellä olisi varaa edes unelmoida tuon hintaisista autoista, en paljoa laittaisi painoarvoa esim. polttoaineenkulutukselle. Mutta onneksi ei ole sitä ongelmaa. 8)

Ritzenhoff

Kyllä tuosta T8:sta tippuu 20% ekana vuonna. Ei ehkä silloin jos on vain 10k edestä kilsoja vuodessa. Mitä arvokkaampi, niin sitä enempi tippuu. Myös suhteessa. Ja varsinkin sellaisissa autoissa missä on lapsenkengissä olevaa tekniikkaa, kuten tuossa T8:ssa tuo akkuteknologia. Paljonko sillä pystyy ajamaan ilman bensankulutusta? 30 kilsaa ehkä ja sekin alle sadalla hevosvoimalla ilman, että painat kertaakaan kunnolla kaasua? Sen jälkeen kuluttaa sen 12-15 litraa sadalla kaupunkiajossa? Hybridit ovat todellisuudessa täysiä vitsejä vielä. Näyttää hyvältä vain paperilla pienillä veroilla. Todellisuus ihan muuta.

Työkaveri osti syksyllä 100k ajetun bi-turbo A6:sen, josta maksoi 42kâ,¬. Sama auto maksoi vuoden 2012 syksyllä 102kâ,¬. Toinen työkaveri osti viime keväänä 2v vanhan S80 taksivolvon nahkapenkkeineen, josta maksoi 18kâ,¬ hirveän tinkaamisen jälkeen. 60kâ,¬ auto uutena 2v aikaisemmin. 220k ajettu.

Oma karvalakki-golf maksoi 22kâ,¬ vuoden 2014 keväällä ja sain siitä vaihtohyvityksenä nyt 3v myöhemmin 17kâ,¬. Ei paljoa tippunut. Reilu 60k ajettu.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Ranssi

Jos ajatellaan kolmen vuoden pitoaikaa, niin sähköiset toimintasäteet saattavat tänä aikana pidentyä sen verran, että käytetyn haluttavuus uuteen verrattuna vajoaa, mikä näkyy arvostuksessa.

Sitä olen näiden pistokehybridien ja täyssähköautojen kohdalla miettinyt, että kun akkuteknologia kehittyy ja tehotiheys kasvaa, niin tarjoavatko valmistajat OEM-akkuja suuremmalla kapasiteetilla vai myydäänkö vielä n. 8 vuoden päästä varaosana täsmälleen alkuperäisillä arvoilla oleva akku. Entä onkohan ns. tarvikeakustojen käyttö mahdollista? Tällä toki ei muutaman vuoden pitoajalla tarvitse päätään vaivata.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 18.02.17 - klo:20:31

Oma karvalakki-golf maksoi 22kâ,¬ vuoden 2014 keväällä ja sain siitä vaihtohyvityksenä nyt 3v myöhemmin 17kâ,¬. Ei paljoa tippunut. Reilu 60k ajettu.

Vaihtohyvityksestä pitää muistaa miinustaa uuden auton käteisellä tehtävässä kaupassa saatava alennus, joka on 5...8%.

lao

Auto on aina huono sijoitus. Jollekkin se vaan on enemmän tärkeä ja on valmis laittamaan suuremman osan omista nettotuloista. Arvonalenemahan iskee eteen sitten vasta, kun autoa vaihtaa seuraavan kerran. Sitä ennen voi puhua kuukausittaisista autoilukuluista.

Mikäli autossa on mukana rahoitusta/velkaa. Niin ylivoimaisesti tärkeintä on huolehtia, että auton rahoituspohja on terveellä pohjalla eli velkaa ei saa missään tapauksessa olla milloinkaan yli 100% sen hetkisestä auton netto-ostohinnasta. Eli jos työt lähtee/tulot tippuu jne, niin voi viedä auton aina mihin tahansa liikkeeseen ja auto ostetaan netto-ostohinnalla, eikä velkaa jää autosta lanttiakaan, tämä hinta ei ole sitten todellakaan se vaihtoautohyvitys tai nettiauton halvin vastaava hintapyynti. Sitten vielä huolehtii, että auton mahdollinen velka lyhenee nopeammin kuin arvo tippuu.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

JakeS

Taitaa t8:n arvonalenema olla vielä arvoitus. Monta kysymysmerkkiä matkan varrella alkaen hybriditekniikasta, valmistusmaasta ja monesta muusta asiasta.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

pomo

Tuleviin vaihtohyvityksiin vaikuttaa oleellisesti tekniikan kestävyys ja todelliset käyttökulut. Volvo on perinteisesti kallis merkki korjata ja huoltaa. Lisäksi uusinta tekniikka edustavaa varsin sähköistä autoa joutuu todennäköisesti huollattamaan merkkiliikkeessä vaikka kuinka ei haluaisi.

Elämme mielenkiintoisia aikoja, mihin tämä tekniikka kehittyy!

lao

#17
Nettiautossa on muutamia XC90 T8 myynnissä ja esim. yhdestä karvalakkiversiosta pyydetään 12kk vanhana ja 23 000 ajettuna 90 kEUR ja uuden saa 91 kEUR (toki ilman talvirenkaita). Eli ainakin XC90 perusteella esimmäisen vuoden arvonalenema on tavallinen tai jopa pienehkö. Toki tän hintaluokan peleissä alennukset listahinnoista voi olla tuntuvia euromäärissä sekä uuden mallin pitkät toimitusajat voivat vaikuttaa.

Lisävarusteita ei käytettyä ostettaessa liikkeeseen juuri arvosteta ja näissä varusteissa se hinta laskee ja paljon. Esim. premiumissa voi olla 30 kEUR lisävarusteet, joista saa käyettynä pienen osan hinnassa takaisin, siksi arvonalenema voi olla todella järkyttävää. Superbin kun antoi vaihdossa, niin L&K-mallissa on varusteet listahinnassa eikä lisävarustetiveinä, tämä näkyi heti positiivisena vaihtohyvityksenä, kun myyjä katsoi vain mitä auto maksaa uutena hinnastossa.

S90 ja V90 ovat myös varustepaketeillä hyvin varusteltuja eikä miljoonaa erillistä lisävarustetta tarvitse ottaa erillisenä rivinä etenkään T8-malliin, joten ns. karvalakki on jo hyvin varusteltu.

Huolenpitosoppati maksaa 70â,¬/kk 20 000km vuosisuoritteella eli vain aavistuksen Superb 280-mallia enempi.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

JakeS

Tuosta xc:n esimerkistä on vaikea vetää vielä johtopäätöksiä. Malli on uusi ja toistaiseksi kysyntä suurempi kuin tarjonta.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

vwmies

Erittäin vaikea aihe spekuloida. Tähtikeulan kohdalla ehkä yllättävänkin nopeaa uuden auton hinnanlaskua on ihmetelty. Jotkut arvelevat syyksi Vehon kalliita huoltoja, jotkut Saksan tuontia (Junge Sterne jne.) tai hinnakkaiden lisävarusteiden vähäistä hyvitystä vaihdettaessa.

Erikoisin lukemani selitys kuului, että "ne joilla on varaa, hakevat uuden Mesen Vehosta hinnasta välittämättä". Asiaa voi miettiä monelta kantilta - vaikka autoveron mahdollisella tulevalla kuoppaamisella, mutta ei siitä hullua hurskaammaksi tule. Ehkä joidenkin uudenkarheista autoistaan saamat kovat vaihtotarjoukset on laskettu sitä silmälläpitäen, että saadaan raflaava aloitus.  :o
Yritetään pärjätä.

lao

Joku on joskus sanonut, että uudesta väkevästi varustellusta premiumista sulaa käytännössä autoveron verran pois, kun ajaa kaupasta ulos, koska Saksasta voi tuoda 6kk vanhan vastaavan varustellun yksilön pienemmällä alvilla sekä verotusarvo katsotaan Suomesssa myynnissä olevien vastaavien karvalakkien mukaan.

Taas jos ostaa Suomesta esim. uuden GLC:n hydriditekniikalla niin se käytetty maksaa siellä Saksassakin lähellä Suomi-hintaa, kun vero on pieni ja varusteet menevät myös pienellä verolla.

Veronkiertoautojahan nämä ovat ja kyllä Suomen valtio keksii keinon puuttua tähänkin ns. parempiosaisten tulonsiirtoon.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

lao

Tässä laskeskelin oman tulevan autoni käyttökulut, jos pidän autoa 36kk ja vuodessa tulee noin 25 000 km ajoa:

Volvo V90 T8 AWD -R design, arvo noin 80 000 EUR:

Arvonalenema 760 EUR/kk (ensimmäisenä vuonna 15%, toisena ja kolmantena 12%)
Polttoainekulut 180 EUR/kk
Sähkö 20 EUR/kk
Vakuutus 80 EUR/kk
Vero 10,4 EUR/kk
Huolto 10 EUR/kk
Pesut 30 EUR/kk
(rengaskulut arvon alenemassa, kun 36kk menee ilman uusien renkauden hankintaa)

YHT: 1090 EUR/kk

Santun ALL IN ONE palveluna tuo maksaisi 1360 EUR/kk (taso 2), josta puuttuu:
Polttoaineet
Sähkö
Pesut

Eli tekisi noin 1590 EUR/kk

Tuosta näette tuon mitä ALL IN ONE maksaa todellisuudessa. Tässä toki en laskenut auton pääomakuluihin mahdollisia korkoja jne...mutta omani sain 0.9% korolla. Mahdollinen korko tuossa pelaisi suurta roolia, siis mikäli auto tulisi täydellä rahoituksella.

Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: lao - 05.03.17 - klo:11:57
Santun ALL IN ONE palveluna tuo maksaisi 1360 EUR/kk (taso 2), josta puuttuu:

Sisältääkö vakuutukset?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Cayman

Lainaus käyttäjältä: lao - 05.03.17 - klo:11:57
jos pidän autoa 36kk ja vuodessa tulee noin 25 000 km ajoa:

Volvo V90 T8 AWD -R design, arvo noin 80 000 EUR:

Arvonalenema 760 EUR/kk (ensimmäisenä vuonna 15%, toisena ja kolmantena 12%)
(rengaskulut arvon alenemassa, kun 36kk menee ilman uusien renkauden hankintaa)

Arvonalema tulee tod näk olemaan suurempi,tietty riippuu mitä sille tekee 3v päästä mutta laskelmallasi siitä pitäisi saada 53ke jota kyllä epäilen suuresti!

Ja hyvin kyllä ajat jos pääset 37500km rengassarjalla
ID.3 Business
Golf VIII

repomies

^Riippuu varmaan vähän renkaistakin että pääseekö sen noin 37 tuhatta. Talvirenkaiden luulisi kestävän 3 vuotta tuommoisilla kilsoilla, kesäkumien kanssa voi kestää tai sitten ei, riippuu renkaista ja niiden kulumiskestävyydestä. Ittellä on aina kestäneet talvirenkaat vähintään 5 vuotta ja kilsoja on tullut yleensä 20 tuhatta tai enemmän vuoteen. Kesärenkaiden kanssa on sitten ollut nopeammin alle sulavia sarjoja.

gunman

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.03.17 - klo:15:10
Ja hyvin kyllä ajat jos pääset 37500km rengassarjalla

Siis täh?

Oma kulkineeni vaihtui perjantaina ja mukana meni nastarenkaat, jotka tuli auton mukana neljä vuotta ja 200tkm sitten.
Tosin olivat jo lopussa (pintaa 4mm).
Kesärenkaat siihen uusin viime kesänä, eli nekin kulki auton matkassa liki 3,5 vuoden ajan.

Varovaisesti arvioiden talvirenkaat pyöri alla n.60tkm ja kesäkiekot ehken 110tkm.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Cayman

^ tutkimus; Suomalaiset tiet kuluttavat renkaat 4–5 kertaa nopeammin kuin keskieurooppalaiset tiet

Eli olisit ajanut euroopassa melkein 5000000km renkaillasi
ID.3 Business
Golf VIII

lao

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.03.17 - klo:15:10
Arvonalema tulee tod näk olemaan suurempi,tietty riippuu mitä sille tekee 3v päästä mutta laskelmallasi siitä pitäisi saada 53ke jota kyllä epäilen suuresti!

Ja hyvin kyllä ajat jos pääset 37500km rengassarjalla

Tuo arvonalenema on muutenkin vähän niin ja näin. Ja jo maksettua/säästettyä rahaa se vain on, kun auto ei tule millään jättäsuurella rahoituksella, vaan huomattava osa on ns. riihikuivaa. Ostin aikanaan tuon F31 Bemarin noin 57 000 EUR ja se meni 2 vuotta 8 kuukauttana vanhana vaihdossa Superbiin ja netto-ostohinta Bemarissa oli 35 000 EUR (uuden auton alennus oli siis erillisenä rivinä). Bemarin kohdalla arvonalennus oli siis vajaalle kolmelle vuodelle jaettuna noin 13% vuodessa, aika näyttää mitenkä käy Volvon kohdalla, jossa ei ole lisävarusteita rahallisena lähekkään, mitä Bemarissa oli (varusteet menettää yleensä aika nopeasti arvonsa). 

Helposti ajaa 37 500km nelivetoisella autolla rengassarjalla, neliveto säästää renkaita aika hyvin, 2-vetoisella ei kyllä onnistuisi omalla ajotyylillä.

Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

gunman

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.03.17 - klo:17:34
^ tutkimus; Suomalaiset tiet kuluttavat renkaat 4â€"5 kertaa nopeammin kuin keskieurooppalaiset tiet

Eli olisit ajanut euroopassa melkein 5000000km renkaillasi

No ehken ei kuitenkaan viittämiljoonaa.. :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy