Vw passat 4 motion toiminta?

Aloittaja kalleppi3, 26.04.17 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

kalleppi3

Tänään tuli kokeiltua passatin (2010,6v manuaali)nelivetoa: nousu jyrkkään mäkeen niin että toinen eturengas ilmassa ja siihen seis. Sitten liikkeelle ja kas kummaa, ilmassa oleva eturengas sutii ja auto nytkyttelee paikallaan. Vasta kun saa kunnolla kaasua niin liikahtaa eteenpäin. Kuuluuko tuon nelivedon toimia noin?
Vw mainostaa että auto lähtee liikkeelle vaikka 3 rengasta olisi rullilla mutta äskeisen perusteella en uskoisi :D

roiala

Ei taida haldex kovin toimia?
En ole tehnyt ko koetta mutta kyllä takaveto on nopeasti ja voimalla mukana jos liukkaalle joutuu.

Jultsu

Kuuluu toimia juuri noin, autossa kun on avoimet tasauspyörästöt molemmissa päissä eikä haldexikaan taida toimia yhtään sen paremmin. Vasta kun EDL toimii ja jarruttaa sutivaa pyörää, voidaan voimaa siirtää myös muuallekin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

#timo#

#3
Näin on, ja ilmeisesti luistonesto oli päällä kun jäi nytkyttelemään, muuten auto olisi sammunut. EDL pitäisi jäädä päälle vaikka luistoneston ottaa pois, näin ainakin -16 Superbissa ja -11 Audi A4:ssä. Aikalailla samoin toimivat nuo edellämainitut vaikka toinen onkin torsen  ;)

roiala

#4
Haldex on levykytkimellä toimiva nelivetojärjestelmä joka havaitessaan pyörimisnopeuseroa akseleiden välillä sulkee kytkimen joka vastaa käytänössä keskitasauspyörästön lukon kytkeytymistä.
Sivusuunnassa "lukitus" tapahtuu jarruilla.

Siis Haldex ei toimi tuossa Passatissa kuin pitäisi, kaksipyörävetoinen on väkisinkin, sivusuuntainen lukitus huomattavasti "kevyempää" ja vaatii juurikin tuota kaasua ja "nykii" jonkin verran...

Torsen kärry sen sijaan seisahtuu jos nostaa yhden renkaan ilmaan kunnes (riittävästi kaasua) jarruilla tapahtuva "lukitus" on riittävä tasaamaan voimaa myös muille kuin ilmassa olevalle.

Siis auton pitäisi ja oman kokemuksen perusteella olen taipuvainen uskomaan että niin on myös niin toimia kuin mainitussa mainoksessa sanotaan.

Ja näin toimivat siis -08 Golf ja -12 Yeti ja jopa -89 Transporterkin vaikka onkin viskokytkimellä joka tavallaan toimii samoin kuin Haldex vaikkakin toki eri toimintaperiaatteella ja hitaammin.

b1mpo

Jospa kaasua täytyy vain antaa riittävästi, jottei auto sammu. Ei kai sillä kaasulla muuta virkaa ole. EDL toimii, vaikka luistonesto on pois, toimii jopa paremmin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

roiala

Sitä minä vain jotta toimiva Haldex on sama kuin 100% lukko keskitasauspyörästössä (toiminnaltaan, keskitasauspyörästöähän ei ole) eli haldexilla ei pitäisi olla "mahdollista" sutia yhdellä pyörällä oikein missään tilanteessa.

kalleppi3

Eli haldex ei siis toimi kunnolla? Mistäs vikaa lähteä hakemaan? Talvella tuota ei huomannut kun pienellä sutimisella meni nelivedolle. Mutta kyllä hiekalla jää 4 sutimisjäljet kun kunnolla antaa kaasua.

roiala

Liekkö se pumpun hajoaminen ja sitä kautta paineen lasku yleisin vika mutta siis korostan tässä että ei etänä kovin kummoisia vika diagnooseja tehdä ja toisaalta jos toimii niinkin hyvin niin haittaako se, ajaa vielä 50tkm tai siihen saakka kunnes ei enää pidä riittävästi normaaliin ajoon?

kalleppi3

Jooh, auto on anyway menossa haldex ja moottoriöljynvaihtoon kun on ajankohtainen jos vaikuttaisi asiaan  :-[ ja eihän tuo kesällä haittaa vaikka olisi kokonaan etuvetoinen, ainoastaan silloin tällöin on isompi kärry perässä niin neliveto mukava hiekkatiellä.

kalleppi3

#10
Sen verran vielä lisään että esp off ei vaikuta mitään. Edelleen sutisi yhdellö tyhjää. Heti kun saa hieman enempi kaasua niinn hyökkää eteenpäin. Ja neliveto ainakin jotenkin toimii koska menin nyt jyrkkään hiekkamäkeen jossa sain molemmat eturenkaat lyömään tyhjää niin kyllä jää taaksekkin jäljet (ja tämän kokeilin esp off). Ilmeisesti mulla jotain vikaa että ei riitä että yksi rengas lyö tyhjää? Voiko olla edes mahdollista?
E: voiko haldex öljyn vähyys vaikuttaa tuohon?

hece

Lukisin vikakoodit ensimmäisenä. Kuten sanottua haldexin pumppu voi temppuilla. Voi nimenomaan toimia jaksottaisesti, ei aina kerrasta mene pois pelistä. Ei ole kallis (auton osaksi) vaihtaa.

kalleppi3

Tuli tota volkkaria käytettyä huollossa ja pyysin lukasee vikakoodit samalla kun mainitsin ettei neliveto toimisi kunnolla. Ei mitään vikakoodeja.
Noh, olen tolla ajanut nyt liukkailla jonkunverran ja tuntuu että takapää on mukana, mutta heikosti...
Eli kunnon kaasulla saa auton menemään kylkiedellä mutta esimerkiksi jyrkkää mäkeä noustessa hitaalla kaasulla ei tahdo takaata raapia.

Varmaankin haldex pumppu tulossa tiensä päähän? En huoltokirjasta ja kuiteista mitään löytänyt että olisi vaihdettu ja autolla ajettu jo 226tkm.

prto

#13
Ihan huomiona että haldexin suodattimen vaihto ei kuulu huolto ohjelmaan eikä sitä edes välttämättä löydy marmorin varaosakuvista tietyille malleille. Eivät siis välttämättä vaihda kun pelkät öljyt ja sanovat että ei ole suodatinta. Minulla on nyt ajettu 280tkm (passat -09)ja suodatin oli ehdottomasti vaihtokunnossa kun sen vaihdoin. Luulen että joissain tapauksissa se voi tukkeutua niin että haldex ei sen takia toimi kunnolla.

kalleppi3

Jep, kävin suodatinta kyselemässä marmorilta ja yhdestä varaosapuljusta. Kumpikin myi eioota ja sanoi ettei varaosaa siihen ole.
Onko sulla tietoa osa numerosta mikä suodatin tuohon sopii?
Ja paljonko öljyä sinne perään kuuluu? 275ml vai?


prto

Osanumero on 02D598574 . Tuossa minulla on Gen2 haldex. Oletan että sinulla on myös, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä
Kävin itse ostamassa tuon Skoda liikkeestä kun ei meinannut volkkarilta löytyä. Löytyi ihan hyllystä.  Samoin nuo haldex öljyt oli skodalla paljon halvemmat.

Jos ei marmorilta löydy niin sitten esim tuolta alkuperäistä vastaava suodatin.

https://www.elekma.com/oljysuodatin_gen_ii_vw_t120456_02d_598_574

Halvemmallakin löytyy tarvike suodatinta googlettamalla.


prto

Ja muistaakseni tilavuus on noin 6-7 desiä.

kalleppi3

Selittivät että jossain 2008 vaiheilla vaihtui suodattimeen mikä ei olisi vaihdettavissa. Oman autoni rekpäivämäärä on 10.09.2009 ja jostain syystä sitä sanoivat vm 2010 autoksi.
Eli eivät uskaltaneet varmaksi edes todeta kumman generaation haldex siinä on.
Itse veikkailen että olisi neloshaldexi? Eli silloin kävisi ilmeisesti tämä suodatin https://www.elekma.com/Oljynsuodatin-gen-iv-vw-2003085

prto

Voi hyvinkin olla mahdollista että on nelonen. Mulla tuo on valmistettu vuoden 2008 lopulla vaikka onkin 2009 mallia.

Kannattanee sen verran könytä auton alla että näkee miten tuo kansi on kiinni. Kakkosessa kansi on itsessään iso mutteri kun taas tuossa nelosessa se on pultti kiinnitteinen.

kalleppi3

#19
Jos meinaat suodattimen kiinnitystä niin mulla se on kahdella pultilla kiinni se kansi.
E: on se haldex IV ja öljyä kuuluu 850ml. Joku voi määrän vielä varmistaa jos on väärin.

kalleppi3

Vika löyty, pumppu sökö. Ohm arvot 0.9 ja usealla mittarilla vielä mittailtu.

panu

Tuohon voiman karkaamiseen vielä sen verran, että toimivassa Haldexissa takaveto ei ole millään tavalla riippuvainen etupyörien pidosta. Etuvetari voi olla vaikka rikki ja takaveto toimii silti.
Voima taakse otetaan etutasauspyörästön kotelolta (isolta vetopyörältä) ohi tasauspyörästön, jolloin voimalinja on yhtä puuta vaihteistosta Haldexille asti.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy