Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 27.02.20 - klo:16:27
.... kiitos lumettoman märän talven .....  :'(
Ainahan sitä voi muita syyttää.

Täällähän on rahamiehiä niin monta, että ei liene ongelma ostaa vaikka kitkoja kelien näyttäessä paljailta. Etelässä suurin osa pääteistä pidetään jokatapauksessa talvella paljaana, että ei ole ihme, että ne urautuu nastojen alla. Minua ainakin harmittaisi suhata tuossa nastoilla kuluttaen samalla niistä parasta terää turhaan.

Lunta on luvattu pirkanmaalle vielä, ettei nyt kannata vielä kesärenkaita laittaa. Eikä näin pakkasella ole mielekästä kesärenkaillakaan päästellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.20 - klo:15:58
Minä olen vaihtanut kitkat kesärenkaisiin aina niin aikaisin kuin vain mahdollista, viimeistään huhtikuun alkuun mennessä. Jos kitkoilla ajaa kuivan ja lämpimän huhtikuun, kuluvat ne  enemmän kuin koko talvena ennen sitä. Näin siis Suomessa, kiitos nastarenkaiden karhentamien teiden, jotka ovat kuin raastinraudat keväisin.
"Mielenkiintoista", että nastarenkaat ovat karhentaneet tiet. Kun katsoo asfaltin pintaa, niin se on reunasta reunaan ( "ojasta ojaan" ) ihan kauhean karhea koko pinnaltaan. Ei tien pintaa (nasta)renkailla saa koko pinta-alaltaan 100%:n karheaksi. Olisikohan ihan jotkut muut seikat tähän karheuteen syynä?

Ajourat ovat pikemminkin muuta tien pintaa sileämmät!
Golfkärry Mk 7.5

Nikken Polo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.20 - klo:17:47
"Mielenkiintoista", että nastarenkaat ovat karhentaneet tiet. Kun katsoo asfaltin pintaa, niin se on reunasta reunaan ( "ojasta ojaan" ) ihan kauhean karhea koko pinnaltaan. Ei tien pintaa (nasta)renkailla saa koko pinta-alaltaan 100%:n karheaksi. Olisikohan ihan jotkut muut seikat tähän karheuteen syynä?

Ajourat ovat pikemminkin muuta tien pintaa sileämmät!

Kiitos nastarenkaiden, asfaltissa käytettävän murskeen reakoko on kotimaassa suurempi kuin esimerkiksi keski-euroopassa. Ja se asfaltin karheus johtuu tuosta suuremmasta raekoosta.
VW Polo GTI

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Nikken Polo - 27.02.20 - klo:18:25
Kiitos nastarenkaiden, asfaltissa käytettävän murskeen reakoko on kotimaassa suurempi kuin esimerkiksi keski-euroopassa. Ja se asfaltin karheus johtuu tuosta suuremmasta raekoosta.

Joo on totta että raekoko on suurempi mutta myös raekokojakauma on erilainen joka korostaa suurempaa raekokoa vielä lisää.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.20 - klo:15:58
Minä olen vaihtanut kitkat kesärenkaisiin aina niin aikaisin kuin vain mahdollista, viimeistään huhtikuun alkuun mennessä. Jos kitkoilla ajaa kuivan ja lämpimän huhtikuun, kuluvat ne  enemmän kuin koko talvena ennen sitä. Näin siis Suomessa, kiitos nastarenkaiden karhentamien teiden, jotka ovat kuin raastinraudat keväisin.

Kesärenkaathan ei silloin kulu  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.02.20 - klo:15:58
Jos kitkoilla ajaa kuivan ja lämpimän huhtikuun, kuluvat ne  enemmän kuin koko talvena ennen sitä.

No problemos, sillä mun ajoilla noissa kitkoissa tulee bästa före ennemmin vastaan kuin niistä kerkiää pinnat kulumaan alle sallitun ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.02.20 - klo:19:03
Kesärenkaathan ei silloin kulu  ;D

Kesärenkaat ovatkin paljon edullisemmat. Esim. omassa 205/55R16 koossa Nokian Hakkapeliitta R3 maksaa 110 euroa/rengas, kun Good Year A-luokan vierintävastuksen renkaat alle 70 euroa. Lisäksi kesärenkaat eivät saa huhtikuussa läheskään yhtä pahasti siipeensä kuin kitkat, joissa lamellit pyöristyvät ikävästi. Seuraavan talven pito on sitten selvästi heikompi. Mulla on nyt Nokian Hakkapeliitta R2:t alle kolmatta talvea ja pito vielä erinomainen. Niillä ajaa hyvin viisi talvea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

the_kapu

Viikonloppuna laitan Continentalin Premium Contact kesärenkaat alle! 8)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 27.02.20 - klo:21:38
Viikonloppuna laitan Continentalin Premium Contact kesärenkaat alle! 8)
Varaudu suuntavakauden puutteeseen ja lievään meluun. Melua voi hillitä noissa, jos älysi ottaa v nopeusluokan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

the_kapu

Ne onkin Sport Contact 6 sarjan renkaat, eli vielä paremmat! 8) Kyllä kelpaa!

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.02.20 - klo:17:47
Ajourat ovat pikemminkin muuta tien pintaa sileämmät!

Ai jaa, sileyden takiako renkaat pitävät hirveää meteliä niissä ajourissa? Ja muuttuvat hipihiljaisiksi, kun siirtyy sivumpaan sinne karheammalle asfaltille? :o ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nikken Polo

Takaisin aiheeseen... Joko rohkeimmat on laittanu kesäkumit alle?
VW Polo GTI

Jultsu

Rohkeimmat (tai tyhmimmät, miten tuon haluaa mieltää) eivät varmaan ole ikinä vaihtaneetkaan talvirenkaita auton alle.

Täysin typerää touhua vaihtaa näin aikaisessa vaiheessa lämpimän kelin kumiseokselle. KE-kitkoilla voisi ajella huoletta koko talven läpi ja pitkälle suvivirteen saakka.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

the_kapu

Vaihdoin kesärenkaat jo alkuviikosta ja on kaikkein paras valinta kuivalle asfaltille. Talvirenkaalla paljon pidemmät jarrutusmatkat.

Todella monella jo kesärenkaat alla ja syystäkin.

jamo75

ja sitten kun sataa räntää ja on pari astetta pakkasen puolella niin käytät julkisia ?

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.03.20 - klo:15:30
Vaihdoin kesärenkaat jo alkuviikosta ja on kaikkein paras valinta kuivalle asfaltille. Talvirenkaalla paljon pidemmät jarrutusmatkat.

Todella monella jo kesärenkaat alla ja syystäkin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tapanixxx

Muistakaa että kevät keikkuen tulevi. Siksi talvirenkaat vielä.

paimentolainen

Kovin isona ja kertaluokan päätöksenä näytätte pitävän renkaiden vaihtoa.

Meillä teini vaihtaa molempiin autoihin vaikka päivittäin renkaat kelin mukaan. Puolen tunnin homma.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.03.20 - klo:16:11
Kovin isona ja kertaluokan päätöksenä näytätte pitävän renkaiden vaihtoa.

Meillä teini vaihtaa molempiin autoihin vaikka päivittäin renkaat kelin mukaan. Puolen tunnin homma.

Asuuko poikasi Jyväskylässä?  ::) Kovin moni muu ei tällä foorumilla kehu vaihtavansa kumeja kuin kalsareitaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

the_kapu

En käytä ikinä julkisia, jo ihan periaatteesta. Pakkanenhan ei estä kesärenkailla ajamista, asfaltti kun on kuiva. Räntää ei ole näköpiirissä ja sekin sulaa pois samantien.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:17:03
Asuuko poikasi Jyväskylässä?  ::) Kovin moni muu ei tällä foorumilla kehu vaihtavansa kumeja kuin kalsareitaan.
Sää voisit keksiä jonkun muun harratuksen kun vittuilun. En tajua tommosta.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jake82

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.03.20 - klo:17:48
Sää voisit keksiä jonkun muun harratuksen kun vittuilun. En tajua tommosta.
Samaa mieltä tosta vittuilusta, ei kuulu näihin keskusteluihin.
Audi RS6 2015

the_kapu

Vähän ihmettelen kun jotkut ajaa vielä talvirenkailla Etelä-Suomessa. Nastarenkaista pitäisi jo alkaa sakottaa ja kitkarenkaat pakollisiksi.

Tänä talvena taisi olla kolme päivää että oli liukasta. Muuten olisi mennyt kesärenkailla koko talvi.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.03.20 - klo:19:58
Vähän ihmettelen kun jotkut ajaa vielä talvirenkailla Etelä-Suomessa. Nastarenkaista pitäisi jo alkaa sakottaa ja kitkarenkaat pakollisiksi.

Tänä talvena taisi olla kolme päivää että oli liukasta. Muuten olisi mennyt kesärenkailla koko talvi.


ÖÖÖÖ... kitkarenkaat ON talvirenkaat?

the_kapu

On toki. Ei niille enää mitään tarvetta ole täällä rannikolla. Kesärengas toimii paremmin. Nastarenkaat voisi minun puolesta kieltää.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.03.20 - klo:17:48
Sää voisit keksiä jonkun muun harratuksen kun vittuilun. En tajua tommosta.

Taisi singahtaa ohi kuten "tupla tehoilla" varustettu raketti Palokan rampista?  :'( No, ymmärrän kyllä. Vain paatuneimmat vagarenistit ymmärtävät tällaiset hienovaraiset viittaukset edellisiin keskusteluihin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:20:21
Taisi singahtaa ohi kuten "tupla tehoilla" varustettu raketti Palokan rampista?  :'( No, ymmärrän kyllä. Vain paatuneimmat vagarenistit ymmärtävät tällaiset hienovaraiset viittaukset edellisiin keskusteluihin.
Ei singahtanut. Yritit omasta mielestäsi vittuilla samalla kertaa mulle ja karpalle. Oletko edes aikuinen/mies? Ei pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä. Saatana.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.03.20 - klo:20:15
On toki. Ei niille enää mitään tarvetta ole täällä rannikolla. Kesärengas toimii paremmin. Nastarenkaat voisi minun puolesta kieltää.

Ens talvena voi itse ratkoa ajaako suvi- vai talvisetillä. No mulla on vielä noissa keskiaikaisissa asfaltinlouhimisnokioissa pintaa ja piikkejä reilusti. Jatkan hyvänä veronmaksajana kestopinnoitteen ylikuluttamista vielä monta vuotta :D

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.03.20 - klo:20:34
Ei singahtanut. Yritit omasta mielestäsi vittuilla samalla kertaa mulle ja karpalle. Oletko edes aikuinen/mies? Ei pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä. Saatana.

Itse en pysty ymmärtämään miten tuollaisen kommentin saa tulkittua vittuiluksi, mutta noh, saahan tuosta mielensä pahoittaa, ei se minun pussistani ole pois. Kuulemma ihan trendikästä tuo loukkaantuminen nykyään, vaikka sitten muitten puolesta jos ei juuri omaan nilkkaan satu kopsahtamaan.  ::) ::) ::)  :-* :-* :-*
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:21:15
Itse en pysty ymmärtämään miten tuollaisen kommentin saa tulkittua vittuiluksi
Ensin vittuilu, sitten persutyylinen muka-uhriutuminen. Mikä sua motivoi säikeestä toiseen? Onko sulla koskaan ollut mitään rakentavaa sanottavaa?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 06.03.20 - klo:21:44Mikä sua motivoi säikeestä toiseen?

Usko tai älä, halu auttaa ihmisiä. Tällä hetkellä auttaisi eniten jos "etelän hetelmät" tajuaisivat vaihtaa paskat skandikitkat (tai vielä paskemmat kesärenkaat) pois ja iskisivät alle parhaiten nykykeliin sopivat KE-kitkat. Niistä nastarenkaista puhumattakaan  :'(
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy